Czy przedsiębiorcy boją się zmieniać operatorów terminali płatniczych?

obawy przedsiębiorców przed zmianą operatora terminali płatniczych

Odpowiadając jednym słowem na tytułowe pytanie (bazując na moim dotychczasowym doświadczeniu biznesowym) mogę stwierdzić, że: tak! Przedsiębiorcy raczej niechętnie zmieniają partnerów biznesowych, w tym dostawców terminali płatniczych. 

Obawa przed zmianą nie dotyczy tylko właścicieli firm, to powszechnie występujące uczucie, które może obejmować różne sfery życia, takie jak biznes, praca, relacje czy sytuacje osobiste. Ludzie często odczuwają niepokój lub strach wobec nieznanych sytuacji, ponieważ zmiana może być trudna do przewidzenia i wymagać dostosowania się do nowych warunków.

Jednakże zmiana może być również postrzegana jako szansa na rozwój i nowe możliwości. Te podejście jest bliższe przedsiębiorcom, którzy na co dzień muszą zmagać się z niepewnym jutrem a mimo to poszukują innowacji; aczkolwiek nie brak konserwatystów, którzy próbują utrzymać status quo i pozostać w sferze komfortu. 

Niestety, przyzwyczajenia mają swoją cenę, począwszy od przepłacania za usługi, które u konkurencji mogą być tańsze, kończąc na najbardziej dotkliwej karze za „przespanie okazji” w postaci bankructwa firmy.

Dlaczego przedsiębiorcy nie chcą zmieniać dostawcy terminali płatniczych?

Powodów może być wiele, zarówno „twarde” przez które rozumiem merytoryczne i racjonalne uzasadnienie w postaci kalkulacji biznesowej, jak i „miękkie” związane z człowiekiem, typu strach przed zmianą, wyobrażenia, brak wiedzy czy czasu. 

Najczęstsze przyczyny powstrzymujące przedsiębiorców przed zmianą operatora płatności bezgotówkowych:

  • Przyzwyczajenie
  • Brak czasu
  • Niedostateczna wiedza
  • Obawa przed zmianą
  • Wiążący kontrakt biznesowy (długoterminowa umowa)
  • Kary umowne za wcześniejsze zerwanie umowy 
  • Wyobrażenia na temat skomplikowanego procesu przejścia do nowego dostawcy
  • Formalności związane z rozwiązaniem / nawiązaniem współpracy
  • Nowy system raportowania, przesyłania rozliczeń, faktur
  • Wymiana i konfiguracja sprzętu, zwłaszcza przy dużych strukturach
  • „Przerwa” w ciągłości obsługi klienta

oferta na nowy terminal płatniczy porównanie stawek

Jaki jest najlepszy sposób na walkę ze strachem przed zmianą partnera biznesowego? 

Edukacja, czyli poznanie całego procesu oraz „testowe” wypróbowanie usługi bez wiążącej, długoterminowej umowy. Preferujemy to co znamy i tym samym boimy się tego, czego nie znamy. Dlatego też, w niniejszym materiale omówię poszczególne etapy procesu i zerwę „kotarę strachu”, za którą kryją się… nowe możliwości! 

Proces zmiany operatora terminali płatniczych

Poniżej, krok po kroku przedstawiam proces, który wymaga zaledwie kilkanaście minut Twojego zaangażowania! Jeżeli chcesz skrócić czas do absolutnego minimum, to już teraz możesz skontaktować się ze mną, aby otrzymać bezpłatną pomoc – zapraszam do niezobowiązującego zgłoszenia – kliknij 👉 oferta na terminale płatnicze!

  1. Na początku, przeanalizuj faktury i rozliczenia pod kątem opłat, które aktualnie ponosisz, tj. wysokość prowizji od transakcji, opłaty za dzierżawę/najem terminala, inne – dodatkowe widniejące na fakturze   
  2. Skontaktuj się ze mną, aby poznać konkurencyjną ofertę. Na podstawie otrzymanej kalkulacji poznasz kwotę oszczędności 
  3. Zweryfikuj w posiadanej dokumentacji okres, na jaki podpisałeś umowę z dotychczasowym operatorem. Ponadto, ile wynosi okres wypowiedzenia i czy są kary finansowe za wcześniejsze zerwanie współpracy – w przypadku ewentualnych kar porównaj, w jakim czasie oszczędności wynikające ze zmiany operatora pokryją je 
  4. Decydując się na zmianę dostawcy będziesz musiał dostarczyć podstawowe dane i podpisać dokumenty 
  5. Po zatwierdzeniu umowy, serwisant przyjedzie do Twojej firmy, aby zainstalować terminal i przeszkolić personel z obsługi urządzeń, zaś opiekun biznesowy pomoże w kwestiach administracyjnych
  6. W międzyczasie zostanie wysłane wypowiedzenie do obecnego operatora
  7. Po zainstalowaniu nowego sprzętu, z dniem zakończenia wypowiedzenia będzie trzeba zwrócić dzierżawiony sprzęt na zasadach ustalonych z poprzednim operatorem 

To wszystko! Zatem rozprawmy się z obiekcjami, o których wcześniej wspomniałem. 

Przyzwyczajenie nie powinno być argumentem przemawiąjącym za współpracą, tylko korzystne warunki współpracy, niezawodność sprzętu, szybka pomoc i serwis oraz wysoka jakość obsługi. Za przyzwyczajenia płaci się, co najlepiej widać po ofertach telekomów, u których nowi klienci mają lepsze warunki niż dotychczasowi. Po prostu sprawdzaj i porównuj, bo operator podpisał już umowę i zarabia. Teraz Twój ruch!

Brak czasu – nie można nie mieć czasu, bo on jest zawsze. Problem tkwi w ustaleniu właściwych priorytetów i zarządzaniu zadaniami. Kolejny powód to niedostateczna wiedza. Jednym ze sposobów na uzupełnienie umiejętności jest zasięgnięcie pomocy u ekspertów. 

Obawa przed zmianą. Osobiście nie lubię powiedzenia „kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana”. Preferuję zarządzanie ryzykiem, przez co minimalizuje się obawy związane ze zmianą. Alternatywą jest przetestowanie nowego operatora, co umożliwia podpisanie korzystnej umowy współpracy z operatorem terminali płatniczych – wspominam o tym w osobnym artykule.

Wiążący kontrakt biznesowy (długoterminowa umowa) oraz ewentualne kary umowne za wcześniejsze zerwanie umowy. Należy porównać wysokość kary z oszczędnościami wynikającymi z przejścia do nowego operatora lub poczekać na zakończenie współpracy. 

Wyobrażenia na temat skomplikowanego procesu przejścia do nowego dostawcy oraz formalności związane z rozwiązaniem / nawiązaniem współpracy. Myślę, że proces opisany powyżej krok po kroku rozwiewa wszelkie wątpliwości. 

Nowy system raportowania, przesyłania rozliczeń, faktur. Wszystkiego można się nauczyć, zaś systemy związane z płatnościami bezgotówkowymi nie są skomplikowane. W większości firm kwestie rozliczeń ograniczają się do przesyłania faktur, które następnie przekazuje się do księgowej. 

Wymiana i konfiguracja sprzętu, zwłaszcza przy dużych strukturach. Ta obiekcja nie występuje u operatorów, którzy dysponują własnym zespołem i serwisant przyjeżdża na miejsce. Inaczej wygląda sprawa, gdy musisz osobiście instalować terminal płatniczy lub wysyłać kurierem do serwisu, dlatego koniecznie dopytaj o ten aspekt zanim nawiążesz współpracę.

„Przerwa” w ciągłości obsługi klienta. Ten problem nie istnieje i jest tylko wyobrażeniem, ponieważ stary sprzęt jest wyłączany w momencie, gdy nowe terminale są już podpięte i działają.  

Jak wybrać właściwego operatora terminali płatniczych?

Kryteria współpracy, które należy wziąć pod uwagę omawiałem już w innym artykule: „Co jest ważne we współpracy z operatorem terminali płatniczych?”, natomiast teraz chciałbym poruszyć inny wątek i na nim się skupić, mianowicie opiekun biznesowy. 

Nie ważne jak będziemy go nazywać, przedstawiciel handlowy, key account manager, konsultant, itp. Chodzi o osobę, która reprezentuje dostawcę terminali płatniczych i z którą będziesz mieć styczność. Ważne, aby opiekun był ekspertem i doradcą, który jest dostępny w ustalonych godzinach, bo pracuje się z ludźmi a nie z korporacją!

Chyba nie ma dostawcy terminali płatniczych w Polsce, na którego by nie narzekano. W internecie można znaleźć wiele negatywnych komentarzy. Przy tak dużej skali obsługiwanych klientów, nie jest problemem znalezienie niezadowolonych użytkowników, którzy będą krytykować na lewo i prawo. 

Pamiętaj o zasadzie, która mówi, że jeden zadowolony klient powie o tym średnio trzem innym potencjalnym kontrahentom, zaś jeden niezadowolony klient rozgłosi o tym dziewięciu innym osobom.

Czy użytkownicy wymyślają opinie zamieszczane w internecie? Oczywiście, że nie! - chyba, że to podstawiona nieuczciwa konkurencja. 😉 Bardziej zastanowiłbym się, z czego te komentarze wynikają? Czy przedstawiciel handlowy wpadł na chwilę do firmy i zaprezentował "super ofertę", która póżniej nie przełożyła się na super fakturę, ponieważ „zapomniał” wspomnieć o dodatkowych opłatach za terminale płatnicze. Tego typu historie można mnożyć. 

Strach ma wielkie oczy

Reasumując… najważniejsze, abyś sprawdził kwestie, które są istotne przy zmianie operatora i ustalił warunki z ekspertem, który będzie dostępny również po podpisaniu umowy a nie tylko w trakcie składania podpisów, bo później… korporacja jest "bezduszna". 

Jeśli na drodze ku zmianie operatora terminali płatniczych nie stoją twarde przeszkody w postaci kary umownej – a i te trzeba policzyć, czy przejście nie będzie bardziej opłacalne – to wstrzymywanie się przed podjęciem słusznej decyzji jest szkodą dla firmy.

Jeżeli brakuje Ci czasu, wiedzy czy odpowiednich kompetencji, aby przeanalizować dotychczasowe obroty, strukturę kart, prowizje oraz oferty konkurencji to zgłoś się do mnie, chętnie Ci w tym pomogę. 

Zapraszam do kontaktu! Porozmawiajmy niezobowiązująco, porównajmy i zobaczymy co dalej… 

oferta na nowy terminal płatniczy porównanie stawek

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowskiekspert ds. terminali płatniczych

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Odpowiadając jednym słowem na tytułowe pytanie (bazując na moim dotychczasowym doświadczeniu biznesowym) mogę stwierdzić, że: tak! Przedsiębiorcy raczej niechętnie zmieniają partnerów biznesowych, w tym dostawców terminali płatniczych.  Obawa przed zmianą nie dotyczy tylko właścicieli firm, to powszechnie występujące uczucie, które może obejmować różne sfery życia, takie jak biznes, praca, relacje czy sytuacje osobiste. Ludzie często odczuwają niepokój lub strach wobec nieznanych sytuacji, ponieważ zmiana może być trudna do przewidzenia i wymagać dostosowania się do nowych warunków. Jednakże zmiana może być również postrzegana jako szansa na rozwój i nowe możliwości. Te podejście jest bliższe przedsiębiorcom, którzy na co dzień muszą zmagać się z niepewnym jutrem a mimo to poszukują innowacji; aczkolwiek nie brak konserwatystów, którzy próbują utrzymać status quo i pozostać w sferze komfortu. 

  • Potrzebujesz bezpłatny terminal płatniczy do swojej firmy? A może korzystasz już z urządzeń płatniczych i chcesz porównać obecne warunki, aby płacić mniej? Dobrze trafiłeś, ponieważ pomagam przedsiębiorcom w optymalizowaniu kosztów związanych z terminalami płatniczymi. Mogę Ci zaproponować terminal za darmo na start lub przeanalizować Twoje dotychczasowe prowizje od transakcji, opłaty za dzierżawę terminala i przedstawić kontrofertę z konkurencyjnymi stawkami.

  • Czy Twoi klienci również cenią sobie wygodę i wolą płacić kartą płatniczą zamiast gotówką? Ten trend jest nieodwracalny i koszty związane z obsługą terminali płatniczych wpisały się na stałe w księgi rachunkowe firm. Na rynku działa wielu operatorów, którzy oferują usługi płatności bezgotówkowych oraz terminale płatnicze. Każdy operator tzw. acquire posiada indywidualne oferty handlowe, których porównanie stanowi niemałe wyzwanie dla przedsiębiorcy. Opłaty za terminal płatniczy i stawki prowizyjne za transakcje kartą Pierwszy obszar to warunki handlowe. Prowizje za transakcje kartą mogą być stałe lub zmienne; co więcej mogą zawierać dodatkowe opłaty uzależnione od rodzaju kart płatniczych czy typu transakcji (krajowe, zagraniczne, biznes, Visa, MasterCard, Maestro). Warto pamiętać, że na koszt prowizji składa się marża operatora, opłaty interchange oraz opłaty systemowe, które są zróżnicowane.

  • Gdzie Polacy chcą płacić bezgotówkowo?

    • Terminale płatnicze

    Polacy coraz częściej korzystają z płatności bezgotówkowych, ale wciąż są miejsca, gdzie konsumenci nie mają możliwości wyboru metody płatności. Według najnowszych wyników badania Maison & Partners dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, respondentom najbardziej brakuje możliwości płacenia kartą lub telefonem na pobliskich bazarkach (46%). Jako punkty, gdzie nie można zapłacić bezgotówkowo respondenci wskazują także na usługi krawieckie (30%), usługi szewskie (28%), kościół (28%) oraz warsztaty samochodowe (26%). Wiele osób ma również poczucie, że często nie mają możliwości dokonania płatności na stoiskach podczas imprez plenerowych (39%) oraz podczas akcji organizowanych przez organizacje charytatywne (31%). 

  • Koszty zawsze wywołują emocje i różnie na nie reagujemy. Wśród przedsiębiorców znajdą się świadomi przedstawiciele, którzy wiedzą, że za jakość trzeba zapłacić i nie ma nic za darmo; jak i tacy, którzy uważają, że terminale płatnicze powinny być bezpłatne przez cały okres współpracy.  Tego typu oczekiwania miałyby racje bytu, gdyby urządzenia, serwis gwarancyjny, systemy rozliczeniowe, serwery, pracownicy i dziesiątki niezbędnych zasobów nic nie kosztowały.  Niestety rzeczywistość jest zgoła odmienna. Nawet prowadzenie charytatywnej fundacji kosztuje i musi być finansowane, bo nie utrzyma się samoistnie. To truizmy, ale podczas rozmów biznesowych z niektórymi przedsiębiorcami (merchantami) takie postulaty są podnoszone.

  • Według najnowszych danych zawartych w raportach branżowych, liczba transakcji bezgotówkowych w Polsce rośnie z roku na rok. W 2022 roku odnotowano wzrost o 28% w porównaniu do poprzedniego roku, zaś ich liczba przekroczyła 641 mln (źródło: Fundacja Polska Bezgotówkowa).  To pokazuje, jak ważne stało się dla przedsiębiorców posiadanie terminali płatniczych. Zatem pozyskanie niezbędnej wiedzy na temat tego urządzenia, jego funkcji i metod łączenia jest koniecznością a nie przywilejem.  Czym jest terminal płatniczy oraz jak działa?  Najprościej rzecz ujmując, terminal płatniczy to urządzenie elektroniczne, które umożliwia przeprowadzanie transakcji bezgotówkowych za pomocą kart płatniczych, debetowych czy kredytowych. Służy do autoryzacji, rejestracji i przesyłania danych transakcji do instytucji finansowych.

Zamów bezpłatny terminal płatniczy lub porównaj swoje dotychczasowe prowizje. SPRAWDŹ OFERTĘ »