Zalety i wady pracy zdalnej dla pracodawcy

zalety i wady pracy zdalnej

Wśród pracowników można spotkać wielu zwolenników pracy zdalnej, jak i zagorzałych krytyków, którym ten model współpracy nie pasuje z różnych względów. Podzielona opinia nie dotyczy tylko pracowników, również wśród pracodawców można zaobserwować zróżnicowane postawy.  

Dla jednych pracodawców praca zdalna to szansa i możliwości, a dla innych brak pełnej kontroli i niewidzenie pracownika na co dzień w biurze jest mentalnie nie do przeskoczenia. Być może narzędzie PROeye24 przekona tych drugich i zarazem uświadomi im, że za pomocą programu można zdalnie monitorować komputer pracownika i kontrolować jego produktywność. 

Przy czym należy podkreślić, że program PROeye24 to nie jest narzędzie służące wyłącznie do kontroli pracy zdalnej i zwiększania efektywności pracy zespołu! Narzędzie do monitoringu komputera pracownika pozwala również wypracować pozytywne nawyki wśród zdalnych pracowników a zarazem wyeliminować niepożądane działania w firmie (niebezpieczne i nieefektywne), a co za tym idzie, wskazuje kogo warto nagradzać poprzez premie i awanse.

PROeye24 monitorowanie komputera pracownika

Mimo pewnym mentalnym obiekcjom dotyczącym "utraty" pełnej kontroli nad pracownikami, warto zaznaczyć, że dzisiaj pracodawcom nie trzeba już wyjaśniać, co to jest praca zdalna, tylko dlaczego i jak należy ją wdrożyć w firmie. 

Wracając do pozytywnych i negatywnych skutków wynikających z wdrożenia pracy zdalnej w organizacji. Z uwagi, że dział o pracy zdalnej został stworzony z myślą o właścicielach firm rozpocznę od najważniejszych korzyści dla pracodawców. 

Zalety pracy zdalnej dla pracodawcy

Wśród najważniejszych korzyści dla pracodawców można wymienić: 

  • Odporność na zawirowania na rynku i gwarancja ciągłości prowadzenia działalności operacyjnej. Świat stał się nieprzewidywalny, jeszcze dwa lata temu nikt by nie uwierzył, że nie będziemy mogli swobodnie pracować, czy wychodzić z domu. Wdrożenie modelu pracy zdalnej to nie kwestia wyboru, tylko konieczność w obecnych realiach. 
  • Zwiększenie wartości i atrakcyjności pracodawcy na rynku pracy. Umożliwienie wyboru formy współpracy stanowi benefit dla pracownika i zwiększa satysfakcję z pracy zdalnej.
  • Oszczędność pieniędzy, chociażby w postaci wynajmu powierzchni biurowych i związanych z tym kosztów utrzymania. 
  • Dostęp do kandydatów z całego świata, w tym osób z niepełnosprawnością. O ile duże miasta posiadają zaplecze w postaci uczelni wyższych, które przyciągają młode pokolenia z różnych krajów, miast i okolicznych wsi, to już firmy z mniejszych miejscowości nie mają tego komfortu i są ograniczone do zasobów lokalnych. Praca zdalna umożliwia pozyskiwanie talentów z całego kraju, jak i za granicą oraz daje możliwość zatrudnienia pracowników z niepełnosprawnością, co jest utrudnione w zakładach, które nie są dostosowane i nie spełniają odpowiednich warunków. 
  • Ograniczenie absencji pracowników. Dla niektórych pracowników lekkie przeziębienie może być już powodem nieobecności, czy konieczność pozostania w domu z uwagi na chorobę dzieci, co niekoniecznie wystąpi w przypadku pracy zdalnej i umożliwienia im wykonywania pracy z domu.

Wady pracy zdalnej dla pracodawcy

Praca zdalna to nie tylko korzyści dla pracodawcy. Istnieją pewne zagrożenia, z których należy zdawać sobie sprawę. 

  • Zależność od niezawodności technologii. Problemy techniczne mogą wystąpić zarówno w siedzibie firmy, jak i domu pracownika - de facto te ryzyko występuje w każdym modelu, w którym korzysta się z narzędzi teleinformatycznych - aczkolwiek w siedzibie firmie zazwyczaj na miejscu dostępni są specjaliści, zaś pracownik zdalny w momencie wystąpienia awarii zdany jest sam na siebie, co wymaga od niego pewnych umiejętności technicznych. 
  • Bezpieczeństwo danych. Tym ryzkiem można zarządzać przez wdrożenie odpowiednich zabezpieczeń, które wymagają odpowiedzialnej postawy od pracownika. Najczęściej ataki wynikają z błędu ludzkiego a nie luki w kodzie oprogramowania. Przykładowo, program PROeye24 umożliwia kontrolowanie aplikacji, których pracownik używa na komputerze służbowym i wychwycenie niepożądanych działań.
  • Nadużycia pracowników, w tym nieprzestrzeganie zasad BHP. Wykonywanie obowiązków prywatnych w czasie pracy to nie jedyne zagrożenie, które może wystąpić w pracy zdalnej. Pracodawcy muszą liczyć się z problemem spożywania alkoholu oraz innych substancji, aczkolwiek projekt ustawy zawiera pewne narzędzia kontroli i uprawnienia, z których mogą skorzystać pracodawcy.  
  • Problem z integracją pracowników „na odległość” oraz budowaniem ducha zespołu, który nie ma ze sobą bezpośredniego kontaktu, w tym uniknięcie podziału na pracowników biurowych i zdalnych - swoich i obcych „poza firmą”.
  • Efektywne zarządzanie wirtualnym zespołem oraz synchronizacja działań pracowników, którzy pracują w różnych strefach czasowych. 

Jak widać praca zdalna daje wiele korzyści pracodawcy, ale wymaga również od właścicieli firm odpowiedniego przygotowania, użycia nowoczesnych narzędzi wspierających pracę zdalną, wdrożenia konkretnych standardów i procedur, wprowadzenia zmian w strukturach, wypracowania odpowiednich postaw zarówno u menedżerów zarządzających wirtualnymi zespołami, jak i u pracowników zdalnych wykonujących obowiązki służbowe w domu. 

Dopiero w momencie kompleksowego wdrożenia systemu pracy zdalnej w organizacji można cieszyć się z benefitów jakie ona przynosi oraz wymiernych korzyści liczonych w złotówkach, euro czy dolarach.  

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Artykuły o pracy zdalnej, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Hybrydowy model pracy. Wyzwania stojące przed firmami

    • Praca zdalna, praca w biurze i coworking

    Wiele przedsiębiorstw zakłada, że hybrydowy model pracy łączy najkorzystniejsze aspekty pracy z biura i z domu, postrzegając jednocześnie zmianę trybu pracy jako zadanie wymagające niewielkiej dawki zaangażowania i przygotowania. To jednak tylko pozory. Budowanie poczucia przynależności pracowników do zespołów, dostosowanie powierzchni biurowej do nowego stylu pracy czy interpretacja istniejących przepisów prawa w kontekście pracy zdalnej – to tylko niektóre z wyzwań, przed którymi stoją „hybrydowe przedsiębiorstwa” i które wskazali ankietowani w raporcie firmy Colliers „Hybrid and Beyond”. Nie oznacza to jednak, że firmy powinny zrezygnować z tego modelu, a raczej solidnie przygotować się na zmianę i jej konsekwencje.

  • Co to jest praca zdalna?

    • Praca zdalna, praca w biurze i coworking

    Wokół pracy zdalnej narosło wiele mitów i wyobrażeń. Jedni kojarzą ją z telepracą, niektórzy z chałupnictwem a jeszcze inni z pracą mobilną realizowaną w samochodzie. Zapewne istnieje wiele definicji, lecz kilka istotnych kryteriów musi być spełnionych, aby można było mówić o pracy zdalnej. Na czym polega praca zdalna?  Praca zdalna jest formą organizacji pracy intelektualnej, której realizacja jest możliwa dzięki telefonii, internetowi oraz permanentnie rozwijającej się technologii. Początkowa forma pracy zdalnej utożsamiana była wyłącznie z telepracą, lecz jej obecny kształt zmienił się na przestrzeni lat. 

  • Najczęściej odwiedzane (nieproduktywne) strony internetowe w czasie pracy

    • Praca zdalna, praca w biurze i coworking

    Znasz przysłowia: gdy kota nie ma, myszy harcują albo Pańskie oko konia tuczy…? Pytanie, czy dotyczą Twojej sytuacji w firmie? Jeśli prowadzisz biznes i zatrudniasz pracowników to być może zakładasz, że Ciebie ta sytuacja nie dotyczy, ale kolegi biznesmena już owszem. 😉 Czy oby na pewno wiesz, co Twoi pracownicy robią na firmowych komputerach? To, że siedzą przy biurkach, ruszają myszką i klikają coś na klawiaturze nie oznacza, że wysyłają maila do klienta. Może właśnie zdobywają kolejny poziom w ulubionej grze albo próbują zastrzelić wroga… Powyższa sytuacja oznacza pusty przebieg dla Twojej firmy jak w kawale na budowie, gdzie pracownik jeździ z pustymi taczkami tam i z powrotem. Kierownik w końcu go pyta: dlaczego jeździsz z pustymi taczkami? - Bo szefie jest taki zapier***, że nie ma czasu nawet załadować! A jak jest naprawdę w Twojej firmie? Dopóty się nie dowiesz, dopóki nie sprawdzisz. Poniżej przedstawiamy listę najpopularniejszych (nieproduktywnych) stron internetowych, które są odwiedzane przez pracowników w czasie pracy.

  • Zalety i wady pracy zdalnej dla pracodawcy

    • Praca zdalna, praca w biurze i coworking

    Wśród pracowników można spotkać wielu zwolenników pracy zdalnej, jak i zagorzałych krytyków, którym ten model współpracy nie pasuje z różnych względów. Podzielona opinia nie dotyczy tylko pracowników, również wśród pracodawców można zaobserwować zróżnicowane postawy.   Dla jednych pracodawców praca zdalna to szansa i możliwości, a dla innych brak pełnej kontroli i niewidzenie pracownika na co dzień w biurze jest mentalnie nie do przeskoczenia. Być może narzędzie PROeye24 przekona tych drugich i zarazem uświadomi im, że za pomocą programu można zdalnie monitorować komputer pracownika i kontrolować jego produktywność.  Przy czym należy podkreślić, że program PROeye24 to nie jest narzędzie służące wyłącznie do kontroli pracy zdalnej i zwiększania efektywności pracy zespołu! Narzędzie do monitoringu komputera pracownika pozwala również wypracować pozytywne nawyki wśród zdalnych pracowników a zarazem wyeliminować niepożądane działania w firmie (niebezpieczne i nieefektywne), a co za tym idzie, wskazuje kogo warto nagradzać poprzez premie i awanse.

  • Czynniki wpływające na satysfakcję z pracy zdalnej i jej rozwój

    • Praca zdalna, praca w biurze i coworking

    Nie w każdym kraju, firmie czy dziale można wdrożyć pracę zdalną. Nie wszystkie obowiązki służbowe można wykonywać w domu, o czym wspominałem w artykule Co to jest praca zdalna? Istnieją pewne czynniki od których zależy rozwój tej formy organizacji pracy. Transparentna współpraca. Mierzalne zadania i cele Pracodawcy zanim zdecydują się na wdrożenie pracy zdalnej w swojej firmie powinni zastanowić się, czy jej efekty są łatwo mierzalne. To ważne nie tylko z punktu widzenia kontroli i rozliczania pracowników. Otóż, wymierność wyników pracy zatrudnionych może mieć wpływ na ich poziom satysfakcji z wykonywanej pracy. Przyczyn upatrywałbym w potrzebie docenienia i bezpieczeństwa. Zaangażowani pracownicy chcą wiedzieć, czy dobrze wykonują pracę, czy realizują swoje obowiązki, czy przełożony oraz pracodawca jest zadowolony.

  • Największe wyzwania w zarządzaniu zdalnymi pracownikami

    • Praca zdalna, praca w biurze i coworking

    Menedżerowie zarządzający wirtualnymi pracownikami muszą stawić czoła wyzwaniom zgoła odmiennym od tradycyjnego modelu kierowania zespołem. Owa nowa jakość zarządzania wynika z rozproszenia terytorialnego pracowników, których nie łączy bezpośredni kontakt. Ponadto dzielić może ich nie tylko przestrzeń, ale również strefa czasowa, co dodatkowo komplikuje koordynację prac. Wśród największych problemów w zarządzaniu zdalnym zespołem można wyróżnić: komunikację, koordynację prac, kontrolę "niewidzialnych" pracowników, budowę zespołu w oparciu o zaufanie i wzajemne wspieranie się, motywowanie zdalnych pracowników, kształtowanie kultury organizacyjnej, różnice kulturowe i językowe oraz inne strefy czasowe.