Zalety i wady pracy zdalnej dla pracodawcy

zalety i wady pracy zdalnej

Wśród pracowników można spotkać wielu zwolenników pracy zdalnej, jak i zagorzałych krytyków, którym ten model współpracy nie pasuje z różnych względów. Podzielona opinia nie dotyczy tylko pracowników, również wśród pracodawców można zaobserwować zróżnicowane postawy.  

Dla jednych pracodawców praca zdalna to szansa i możliwości, a dla innych brak pełnej kontroli i niewidzenie pracownika na co dzień w biurze jest mentalnie nie do przeskoczenia. Być może narzędzie PROeye24 przekona tych drugich i zarazem uświadomi im, że za pomocą programu można zdalnie monitorować komputer pracownika i kontrolować jego produktywność. 

Przy czym należy podkreślić, że program PROeye24 to nie jest narzędzie służące wyłącznie do kontroli pracy zdalnej i zwiększania efektywności pracy zespołu! Narzędzie do monitoringu komputera pracownika pozwala również wypracować pozytywne nawyki wśród zdalnych pracowników a zarazem wyeliminować niepożądane działania w firmie (niebezpieczne i nieefektywne), a co za tym idzie, wskazuje kogo warto nagradzać poprzez premie i awanse.

PROeye24 monitorowanie komputera pracownika

Mimo pewnym mentalnym obiekcjom dotyczącym "utraty" pełnej kontroli nad pracownikami, warto zaznaczyć, że dzisiaj pracodawcom nie trzeba już wyjaśniać, co to jest praca zdalna, tylko dlaczego i jak należy ją wdrożyć w firmie. 

Wracając do pozytywnych i negatywnych skutków wynikających z wdrożenia pracy zdalnej w organizacji. Z uwagi, że dział o pracy zdalnej został stworzony z myślą o właścicielach firm rozpocznę od najważniejszych korzyści dla pracodawców. 

Zalety pracy zdalnej dla pracodawcy

Wśród najważniejszych korzyści dla pracodawców można wymienić: 

  • Odporność na zawirowania na rynku i gwarancja ciągłości prowadzenia działalności operacyjnej. Świat stał się nieprzewidywalny, jeszcze dwa lata temu nikt by nie uwierzył, że nie będziemy mogli swobodnie pracować, czy wychodzić z domu. Wdrożenie modelu pracy zdalnej to nie kwestia wyboru, tylko konieczność w obecnych realiach. 
  • Zwiększenie wartości i atrakcyjności pracodawcy na rynku pracy. Umożliwienie wyboru formy współpracy stanowi benefit dla pracownika i zwiększa satysfakcję z pracy zdalnej.
  • Oszczędność pieniędzy, chociażby w postaci wynajmu powierzchni biurowych i związanych z tym kosztów utrzymania. 
  • Dostęp do kandydatów z całego świata, w tym osób z niepełnosprawnością. O ile duże miasta posiadają zaplecze w postaci uczelni wyższych, które przyciągają młode pokolenia z różnych krajów, miast i okolicznych wsi, to już firmy z mniejszych miejscowości nie mają tego komfortu i są ograniczone do zasobów lokalnych. Praca zdalna umożliwia pozyskiwanie talentów z całego kraju, jak i za granicą oraz daje możliwość zatrudnienia pracowników z niepełnosprawnością, co jest utrudnione w zakładach, które nie są dostosowane i nie spełniają odpowiednich warunków. 
  • Ograniczenie absencji pracowników. Dla niektórych pracowników lekkie przeziębienie może być już powodem nieobecności, czy konieczność pozostania w domu z uwagi na chorobę dzieci, co niekoniecznie wystąpi w przypadku pracy zdalnej i umożliwienia im wykonywania pracy z domu.

Wady pracy zdalnej dla pracodawcy

Praca zdalna to nie tylko korzyści dla pracodawcy. Istnieją pewne zagrożenia, z których należy zdawać sobie sprawę. 

  • Zależność od niezawodności technologii. Problemy techniczne mogą wystąpić zarówno w siedzibie firmy, jak i domu pracownika - de facto te ryzyko występuje w każdym modelu, w którym korzysta się z narzędzi teleinformatycznych - aczkolwiek w siedzibie firmie zazwyczaj na miejscu dostępni są specjaliści, zaś pracownik zdalny w momencie wystąpienia awarii zdany jest sam na siebie, co wymaga od niego pewnych umiejętności technicznych. 
  • Bezpieczeństwo danych. Tym ryzkiem można zarządzać przez wdrożenie odpowiednich zabezpieczeń, które wymagają odpowiedzialnej postawy od pracownika. Najczęściej ataki wynikają z błędu ludzkiego a nie luki w kodzie oprogramowania. Przykładowo, program PROeye24 umożliwia kontrolowanie aplikacji, których pracownik używa na komputerze służbowym i wychwycenie niepożądanych działań.
  • Nadużycia pracowników, w tym nieprzestrzeganie zasad BHP. Wykonywanie obowiązków prywatnych w czasie pracy to nie jedyne zagrożenie, które może wystąpić w pracy zdalnej. Pracodawcy muszą liczyć się z problemem spożywania alkoholu oraz innych substancji, aczkolwiek projekt ustawy zawiera pewne narzędzia kontroli i uprawnienia, z których mogą skorzystać pracodawcy.  
  • Problem z integracją pracowników „na odległość” oraz budowaniem ducha zespołu, który nie ma ze sobą bezpośredniego kontaktu, w tym uniknięcie podziału na pracowników biurowych i zdalnych - swoich i obcych „poza firmą”.
  • Efektywne zarządzanie wirtualnym zespołem oraz synchronizacja działań pracowników, którzy pracują w różnych strefach czasowych. 

Jak widać praca zdalna daje wiele korzyści pracodawcy, ale wymaga również od właścicieli firm odpowiedniego przygotowania, użycia nowoczesnych narzędzi wspierających pracę zdalną, wdrożenia konkretnych standardów i procedur, wprowadzenia zmian w strukturach, wypracowania odpowiednich postaw zarówno u menedżerów zarządzających wirtualnymi zespołami, jak i u pracowników zdalnych wykonujących obowiązki służbowe w domu. 

Dopiero w momencie kompleksowego wdrożenia systemu pracy zdalnej w organizacji można cieszyć się z benefitów jakie ona przynosi oraz wymiernych korzyści liczonych w złotówkach, euro czy dolarach.  

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Artykuły o pracy zdalnej, które mogą Cię zainteresować:

Więcej