Czy Twoi klienci również cenią sobie wygodę i wolą płacić kartą płatniczą zamiast gotówką? Ten trend jest nieodwracalny i koszty związane z obsługą terminali płatniczych wpisały się na stałe w księgi rachunkowe firm.
Na rynku działa wielu operatorów, którzy oferują usługi płatności bezgotówkowych oraz terminale płatnicze. Każdy operator tzw. acquire posiada indywidualne oferty handlowe, których porównanie stanowi niemałe wyzwanie dla przedsiębiorcy.
Opłaty za terminal płatniczy i stawki prowizyjne za transakcje kartą
Pierwszy obszar to warunki handlowe. Prowizje za transakcje kartą mogą być stałe lub zmienne; co więcej mogą zawierać dodatkowe opłaty uzależnione od rodzaju kart płatniczych czy typu transakcji (krajowe, zagraniczne, biznes, Visa, MasterCard, Maestro). Warto pamiętać, że na koszt prowizji składa się marża operatora, opłaty interchange oraz opłaty systemowe, które są zróżnicowane.
Stawki za transakcje to nie jedyny parametr, który należy wziąć pod uwagę. Nie bez znaczenia są miesięczne opłaty za dzierżawę terminala, jednorazowy koszt za instalację/dezinstalację urządzenia czy oferowany serwis w przypadku awarii oraz przeszkolenie personelu.
Rozliczenie środków, raporty oraz umowa współpracy z operatorem
Istotne są również kwestie księgowe oraz prawne, tj. czas rozliczenia środków na Twoim koncie bankowym od daty transakcji dokonanej przez klienta, dostęp do raportów i zestawień transakcji oraz okres trwania umowy na terminal płatniczy, czas wypowiedzenia i ewentualne kary za zerwanie umowy.
Uwzględnienie wszystkich parametrów daje pełny obraz, dlatego warto sprawdzić, czy nie przepłaca się za terminal płatniczy i ile można zyskać.
Aspekty, które należy wziąć pod uwagę podczas wyboru operatora terminali płatniczych
- Opłaty dot. terminali płatniczych (prowizje od transakcji, opłaty za najem terminala oraz dodatkowe koszty, które zostały wymienione w artykule: ile kosztuje terminal płatniczy)
- Czas trwania umowy
- Okres wypowiedzenia
- Ewentualne kary za wcześniejsze zerwanie umowy
- Ile trwa rozliczenie środków, tzn. kiedy pieniądze zostaną przelane na konto merchanta od daty transakcji dokonanej przez klienta
- Dostęp do raportów i zestawień transakcji
- Kwestie techniczne: instalacja i dezinstalacja terminala. Serwisant przyjeżdza do firmy czy samemu trzeba dokonać montażu? W przypadku rozwiązania umowy terminal jest odbierany przez pracownika operatora czy należy wysłać kurierem?
- Dostępność urządzeń oraz możliwość integracji z systemami kasowymi
- Serwis gwarancyjny oraz czas reakcji w przypadku zgłoszenia awarii terminala
- Formy kontaktu z operatorem: infolinia, skrzynka pocztowa, bezpośredni kontakt z przedstawicielem firmy
- Czy jest dostępna całodobowa opieka biznesowa?
Porównanie ofert od operatorów płatności bezgotówkowych
Nie masz czasu oraz odpowiedniej wiedzy, aby porównać stawki i modele rozliczeń, które nierzadko są skomplikowane? Zostaw to specjalistom i skorzystaj z niezobowiązujących konsultacji. Nic nie ryzykujesz.
Pamiętaj, że za tą samą usługę możesz płacić mniej. Dzięki zmianie operatora, roczne oszczędności z tytułu terminali płatniczych i płatności kartą mogą wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych!
Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.
Autor: Maciej Makowski, ekspert ds. terminali płatniczych