Dla zabezpieczenia swoich interesów koniecznie zweryfikuj warunki i zasady współpracy, które są zapisane w dokumentach, między innymi w umowie współpracy oraz załącznikach. Jeśli w umowie są zapisy, które odwołują się do podręcznika operacyjnego lub księgi standardów, a dotyczą kwestii, za które odpowiadasz, i ewentualnych kar, to z nimi również musisz się zapoznać.
🎧 Audio: Warunki i zasady współpracy z franczyzodawcą
Jeśli franczyzodawca nie udostępni Ci wszystkich wymaganych dokumentów przed nawiązaniem współpracy, to pożegnaj go miłym uśmiechem i zakończ rozmowę. Nie zważaj na zasłanianie się tajemnicą handlową, stosowanymi praktykami lub decyzją centrali, która zakazuje udostępniania informacji. Po to jest oświadczenie o zachowaniu poufności, które możesz podpisać.
Franczyzodawca musi zdawać sobie sprawę, że decyzja o rozwoju sieci wiąże się z udostępnieniem niezbędnych informacji potencjalnym partnerom. Podkreślam, że mowa o warunkach współpracy, które są niezbędne do oszacowania ryzyka inwestycji, a nie o receptach wytwarzania produktów. To dwie różne rzeczy!
Pamiętaj, że oferty franczyzodawców możesz sprawdzić w katalogu franczyz.
Czas trwania umowy franczyzowej
W umowie franczyzowej bardzo ważny jest zapis dotyczący terminu obowiązywania umowy oraz ewentualnej kary finansowej za jej przedterminowe zerwanie. W przypadku występowania kary im dłuższy okres obowiązywania umowy, tym większe ryzyko. Perspektywa planowania i opracowywania strategii uległa znacznemu skróceniu. Plany długoterminowe obarczone są wysokim wskaźnikiem błędu, ponieważ rynek jest bardzo dynamiczny.
Podpisywanie umowy na pięć lat i dłużej jest bardzo ryzykowne, chyba że istnieje możliwość wypowiedzenia umowy bez ponoszenia kary z tytułu wcześniejszego zakończenia współpracy lub występuje jedynie zobowiązanie do zwrotu dofinansowania, które otrzymałeś od franczyzodawcy – w przypadku, gdy partycypował on w kosztach uruchomienia jednostki franczyzowej. Branie na siebie odpowiedzialności i zobowiązywanie się do prowadzenia biznesu w perspektywie kilku lat to wróżenie z fusów i loteria.
Nikt Ci nie zagwarantuje stałych warunków, tego, że będziesz mieć te same prowizje i koszty przez cały okres współpracy. Zatem dlaczego masz zadeklarować, że bez względu na wszystko będziesz prowadzić biznes?
Koszt uruchomienia franczyzy i symulacja finansowa
Oszacuj realną kwotę inwestycji i zawyż ją o minimum 20 procent, ponieważ zawsze występują niezaplanowane wydatki.
Czy przeprowadziłeś kiedyś remont mieszkania lub domu? Zapewne na początku oszacowałeś budżet i zarezerwowałeś odpowiednie środki. Rozpoczęły się prace remontowe i co...? Zmieściłeś się idealnie w planowanym budżecie? No właśnie 😉
Uwzględnij wszystkie koszty i dokładnie określ ich wysokość. Przeanalizuj, na co dokładnie wydasz pieniądze przeznaczone na inwestycje. Ponadto kwota inwestycji nie może Cię przerażać i nie powinna angażować wszystkich Twoich oszczędności.
Po zapoznaniu się z warunkami finansowymi opracuj własną symulację przychodów i kosztów, a następnie zweryfikuj ją z deklaracjami franczyzodawcy. Zapytaj o dane dotyczące szacunkowych obrotów oparte na doświadczeniach innych franczyzobiorców w podobnych lokalizacjach.
Przelicz, czy biznes jest opłacalny. Ile trzeba sprzedać, żeby zarobić przy założonych kosztach? Oceń, czy ta wartość jest możliwa do zrealizowania w lokalizacji, w której chcesz prowadzić biznes. Spodziewane zyski muszą być satysfakcjonujące oraz pokryć z nawiązką poniesione ryzyko.
Wsparcie franczyzodawcy
Kolejnym ważnym elementem współpracy jest wsparcie dla franczyzobiorcy oferowane przez franczyzodawcę. Na spotkaniu z przedstawicielem doprecyzuj jego zakres, ponieważ często są używane hasła marketingowe i ogólne sformułowania, które można dowolnie interpretować.
Przytoczę przykład z autopsji. Rozmawiałem z pewnym franczyzodawcą, który zapewniał swoim franczyzobiorcom wsparcie w postaci infolinii. Ta koncepcja biznesowa oparta była na doradztwie i sprzedaży wiedzy, więc wsparcie merytoryczne w postaci doświadczonego eksperta stanowiło bardzo dużą korzyść. Zapytałem, ile osób pracuje w dziale contact center? Odpowiedź, jaką uzyskałem, przerosła moje najśmielsze wyobrażenia. Okazało się, że „infolinia” to jedna osoba, którą jest sam właściciel. Spytałem tego franczyzodawcę, co dzieje się w sytuacji, gdy jest zajęty, pomijając chorobę lub inne zdarzenia losowe. Odpowiedział, że będzie oddzwaniał na połączenia nieodebrane. Komentarz jest zbędny i nie widzę sensu, aby poddawać ocenie tego typu „wsparcie”.
Ważne, abyś wyciągnął z tej historii wniosek, że zawsze należy dopytać o szczegóły, ponieważ każda ze stron może różnie interpretować pewne pojęcia. W moim przeświadczeniu infolinia to zespół wsparcia, który jest dostępny w godzinach pracy jednostek franczyzowych, ale jak widać, definicja infolinii może być bardzo pojemna.
Reasumując, odpowiedzialność i ewentualne kary, czas trwania umowy, koszty uruchomienia franczyzy i prognozowane dochody oraz rzeczywiste wsparcie oferowane przez franczyzodawcę, to czynniki, które decydują o wartości systemu partnerskiego. Pozostałe elementy przedstawię Ci w następnym artykule Prawdziwe oblicze franczyzodawcy.
Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.
Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl