Własny terminal płatniczy bez abonamentu czy najem urządzenia od operatora?

własny terminal płatniczy bez abonamentu

Niejeden przedsiębiorca zastanawia się, czy kupić terminal płatniczy na własność, aby nie płacić miesięcznego abonamentu lub kompleksowo skorzystać z usług operatora płatności bezgotówkowych i postawić na dzierżawę.

Firmy sprzedające urządzenia będą zachwalać opcję z własnym terminalem, zaś przedstawiciele operatora płatności bezgotówkowych będą wskazywać na najem. 

Kogo zatem słuchać? Na szczęście nie musimy wsłuchiwać się w głosy perswazji i argumenty sprzedażowe, tylko można policzyć, które rozwiązanie będzie najlepsze. 

Jeżeli nie masz czasu na czytanie całego artykułu to moja odpowiedź na tytułowe pytanie brzmi:

Najem terminala płatniczego w ramach współpracy z operatorem płatności bezgotówkowych jest korzystniejszy aniżeli zakup własnego urządzenia przy miesięcznych obrotach 2900 zł i więcej. 

Poniżej przedstawiam moją rzeczową i obiektywną argumentację bazując na rocznym kontrakcie przy cenach podanych w niniejszym wpisie z dnia 08.01.2024. Jeżeli czegoś nie rozumiesz, coś jest dla Ciebie skomplikowane lub nie zgadzasz się ze mną to napisz do mnie. Dane kontaktowe znajdziesz w zakładce: Terminal płatniczy.

Kupić terminal na własność czy dzierżawić od operatora płatniczego?

Aby podjąć właściwą decyzję należy wziąć pod uwagę następujące kwestie: 

  • Początkowy (jednorazowy) koszt za zakup urządzenia 
  • Jednorazowa opłata za instalację/dezinstalację terminala, który będziesz dzierżawić
  • Powtarzalny miesięczny koszt za najem terminala
  • Generowane miesięczne obroty i prowizje od transakcji

Ponadto:

  • Oferowaną gwarancję i ewentualne awarie terminala 
  • Montaż i szkolenie pracowników z obsługi urządzenia
  • Wypłatę środków na konto
  • Potrzebę skorzystania z dodatkowych funkcjonalności, np.:  doładowania prepaid, cashback, DCC, itp.

Zakup własnego terminala płatniczego (jednorazowy koszt) 

Ten koszt występuje tylko w przypadku zakupu terminala na własność. Na rynku dostępne są urządzenia, które wymagają dodatkowo instalacji aplikacji w telefonie, jak i autonomiczne. 

Nadmienię, że moim zdaniem urządzenie do przyjmowania płatności, które dodatkowo wymaga instalacji aplikacji na telefonie nie powinno być nazywane terminalem płatniczym. Taką funkcje mogą pełnić smartfony z komunikacją Near Field Communication (NFC) i wgraną aplikacją do przyjmowania płatności a przecież ich nie nazywamy terminalami, tylko telefonami z funkcją realizacji płatności zbliżeniowych. 

Wracając do tematu, jaki jest koszt? Na rynku można znaleźć urządzenie, które wymaga dodatkowo aplikacji do przyjmowania płatności za 179 zł netto (220,17 zł brutto) oraz autonomiczne urządzenie bez aplikacji na telefon za 349 zł netto (429,27 zł brutto). Dane z dnia 8.01.2024 r. 

Jednorazowa opłata za instalację/dezinstalację terminala, który będziesz dzierżawić (najmować)

Opłata za montaż urządzenia w firmie przez profesjonalnego serwisanta ustalana jest przez poszczególnych operatorów płatności bezgotówkowych, zazwyczaj wynosi ona 50 zł netto (61,50 zł brutto) za instalację terminala oraz drugie 50 zł netto (61,50 zł z VAT) za dezinstalację w momencie zakończenia współpracy. 

Miesięczny najem za terminal

Jeśli kupisz urządzenie płatnicze na własność to ta pozycja kosztowa nie będzie Cię dotyczyć. Natomiast wysokość opłaty za najem terminala jest uzależniona m.in. od ilości urządzeń w firmie, rodzaju terminala (mobilny, stacjonarny, PINPad) oraz generowanych obrotów. 

Na potrzeby niniejszej kalkulacji przyjmijmy, że najem za autonomiczny terminal, który nie wymaga żadnych dodatkowych instalacji aplikacji na telefonie wynosi średnio 39 zł netto (47,97 zł brutto), zaś sama aplikacja, która działa na Twoim telefonie bez konieczności fizycznego posiadania terminala to koszt zaledwie 5 zł netto (6,10 zł brutto). Cena za najem terminala może być oczywiście niższa niż 39 zł bez VAT, dlatego w celu otrzymania konkretnej stawki za dzierżawę skontaktuj się ze mną. 

Prowizja od transakcji i miesięczne obroty

Firma sprzedająca terminal, który staje się Twoją własnością oferuje prowizje za transakcje krajowe w wysokości 1,49% (dane z 8.01.2024 r.).

U operatora płatniczego, od którego będziesz dzierżawić terminal płatniczy, prowizja od transakcji zależy od kilku czynników, o których wspominam w artykule „Opłaty za dzierżawę terminala, prowizje”, natomiast można założyć średnią prowizję rynkową za płatności krajowe na poziomie 0,69%. Warto podkreślić, że prowizja może być niższa aniżeli 0,69%, dlatego po szczegóły zapraszam do bezpośredniego kontaktu.

Porównanie kosztów: własny terminal płatniczy versus najem

Poniżej przedstawiam kalkulacje dla firmy, która generuje miesięczny obrót w wysokości 50 000 zł oraz dla porównania, dla działalności gospodarczej robiącej zaledwie 2900 zł obrotu na terminalu, ponieważ powyżej tej kwoty (2,9 tyś zł), oszczędności zwiększają się na korzyść najmu terminala.  

Musimy założyć jakiś okres przez który będziemy korzystać z terminali, zatem sporządźmy kalkulację na 12 miesięcy, ponieważ taką gwarancję na urządzenie oferuje firma sprzedająca terminale na własność. 

Po roku w przypadku awarii musisz kupić nowy lub naprawić na własny koszt. Oczywiście terminal zakupiony na własność nie musi zepsuć się po 12 miesiącach, aczkolwiek ten problem nie występuję w przypadku dzierżawionych terminali, które objęte są obsługą serwisową przez cały okres współpracy.

Firma, która generuje miesięczny obrót w wysokości 50 000 zł

Fizyczny (autonomiczny) terminal płatniczy - bez konieczności instalacji aplikacji na telefonie

  • Własny autonomiczny terminal płatniczy, który nie wymaga dodatkowo instalacji aplikacji na telefonie. Łączne miesięczne opłaty: 780,77 zł (prowizja 745 zł = 1,49% x 50000 zł + 1/12 kosztu za zakup urządzenia 35,77 zł)
  • Najem autonomicznego terminala płatniczego, który nie wymaga aplikacji od operatora. Łączne miesięczne opłaty: 403,22 zł (prowizja 345 zł = 0,69% x 50000 zł + 1/12 kosztu za instalację/dezinstalację 10,25 zł + opłata za najem terminala 47,97 zł)

Urządzenie z aplikacją płatniczą na telefon

  • Własne urządzenie płatnicze, które wymaga dodatkowo instalacji aplikacji na telefonie. Łączne miesięczne opłaty: 763,35 zł (prowizja 745 zł = 1,49% x 50000 zł + 1/12 kosztu za zakup urządzenia 18,35 zł)
  • Najem aplikacji na telefonie, która nie wymaga fizycznego urządzenia od operatora. Łączne miesięczne opłaty: 351,10 zł (prowizja 345 zł = 0,69% x 50000 zł + opłata za aplikację 6,10 zł)

Działalność gospodarcza robiąca zaledwie 2900 zł obrotu na terminalu

Fizyczny (autonomiczny) terminal płatniczy - bez konieczności instalacji aplikacji na telefonie

  • Własny autonomiczny terminal płatniczy, który nie wymaga dodatkowo instalacji aplikacji na telefonie. Łączne miesięczne opłaty: 78,98 zł (prowizja 43,21 zł = 1,49% x 2900 zł + 1/12 kosztu za zakup urządzenia 35,77 zł)
  • Najem autonomicznego terminala płatniczego, który nie wymaga aplikacji od operatora. Łączne miesięczne opłaty: 78,23 zł (prowizja 20,01 zł = 0,69% x 2900 zł + 1/12 kosztu za instalację/dezinstalację 10,25 zł + opłata za najem terminala 47,97 zł)

Urządzenie z aplikacją płatniczą na telefon

  • Własne urządzenie płatnicze, które wymaga dodatkowo instalacji aplikacji na telefonie. Łączne miesięczne opłaty: 61,56 zł (prowizja 43,21 zł = 1,49% x 2900 zł + 1/12 kosztu za zakup urządzenia 18,35 zł)
  • Najem aplikacji na telefonie, która nie wymaga fizycznego urządzenia od operatora. Łączne miesięczne opłaty: 26,11 zł (prowizja 20,01 zł = 0,69% x 2900 zł + opłata za aplikację 6,10 zł)

Nie tylko liczby... 

Jak widać z kalkulacji, czarno na białym, że najem terminala przy miesięcznych obrotach 2,9 tysiąca i więcej jest korzystniejszą opcją od zakupu terminala na własność.

Warto również wziąć pod uwagę takie kwestie jak awaria urządzenia, o której już wspominałem. Dobry operator płatności bezgotówkowych oferuje obsługę serwisową w ramach współpracy. Serwisant nie tylko przyjeżdża do firmy i instaluje terminal oraz szkoli personel, ale również naprawia urządzenie w razie awarii.

Ponadto ważne jest, aby środki były rozliczane następnego dnia, zaś terminal posiadał możliwość podpięcia dodatkowych funkcjonalności, np.: doładowania prepaid, cashback, DCC, z których mogą chcieć skorzystać Twoi klienci.  

Reasumując… najważniejsze, abyś wybrał rozwiązanie idealne dla Twojej firmy. Jeżeli brakuje Ci czasu, wiedzy czy odpowiednich kompetencji to zgłoś się do mnie, chętnie Ci w tym pomogę. Zapraszam do kontaktu! 

oferta na nowy terminal płatniczy porównanie stawek

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowskiekspert ds. terminali płatniczych

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Co to jest terminal płatniczy i jak działa? Rodzaje terminali

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Według najnowszych danych zawartych w raportach branżowych, liczba transakcji bezgotówkowych w Polsce rośnie z roku na rok. W 2022 roku odnotowano wzrost o 28% w porównaniu do poprzedniego roku, zaś ich liczba przekroczyła 641 mln (źródło: Fundacja Polska Bezgotówkowa).  To pokazuje, jak ważne stało się dla przedsiębiorców posiadanie terminali płatniczych. Zatem pozyskanie niezbędnej wiedzy na temat tego urządzenia, jego funkcji i metod łączenia jest koniecznością a nie przywilejem.  Czym jest terminal płatniczy oraz jak działa?  Najprościej rzecz ujmując, terminal płatniczy to urządzenie elektroniczne, które umożliwia przeprowadzanie transakcji bezgotówkowych za pomocą kart płatniczych, debetowych czy kredytowych. Służy do autoryzacji, rejestracji i przesyłania danych transakcji do instytucji finansowych.

  • Ranking terminali płatniczych. Najlepszy terminal w 2024

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Szukasz rankingu terminali płatniczych? Tylko po co, ponieważ oferty na terminale płatnicze są indywidualne i zależą między innymi od obrotów firmy, wysokości transakcji, struktury kart, ilości urządzeń, rodzajów terminali. Z uwagi na powyższe zmienne nie można stworzyć obiektywnego porównania poszczególnych operatorów płatniczych, dlatego warto stworzyć własne zestawienie w oparciu o niezbędne kryteria i informacje, które omawiam w niniejszym wpisie.  Użyteczność rankingów terminali płatniczych Rankingi dostępne w Internecie są pewnym uproszczeniem, przedstawiającym subiektywne zestawienia oparte na doświadczeniu autorów lub wybranych kryteriach, które zniekształcają rzeczywistość. 

  • Nie przepłacaj za terminal płatniczy! Porównaj i wybierz najlepszą ofertę

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Prowadzisz firmę i nieustannie próbujesz nadążyć z realizacją bieżących zadań oraz gasisz pożary… Znajoma rzeczywistość? To zatrzymaj się na chwilę i przeanalizuj koszty, które ponosisz, bo może się okazać, że dzięki obniżeniu opłat nie będziesz musiał brać kolejnego zlecenia, aby zarobić „na koszty”.   Powyższa sytuacja, tj. pośpiech, brak czasu, wszystko „na wczoraj”, przysłowiowa bieżączka… sprzyja wybieraniu niekorzystnych ofert. Nie zamierzam w tym wpisie skupiać się na organizacji czasu pracy, lecz moim celem jest zachęcenie przedsiębiorców do otwartości na zmianę i znalezienie w swoich grafikach miejsca na rozmowę z konkurencyjnymi dostawcami usług, z których korzystają, m.in. terminali płatniczych. 

  • Gdzie Polacy chcą płacić bezgotówkowo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Polacy coraz częściej korzystają z płatności bezgotówkowych, ale wciąż są miejsca, gdzie konsumenci nie mają możliwości wyboru metody płatności. Według najnowszych wyników badania Maison & Partners dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, respondentom najbardziej brakuje możliwości płacenia kartą lub telefonem na pobliskich bazarkach (46%). Jako punkty, gdzie nie można zapłacić bezgotówkowo respondenci wskazują także na usługi krawieckie (30%), usługi szewskie (28%), kościół (28%) oraz warsztaty samochodowe (26%). Wiele osób ma również poczucie, że często nie mają możliwości dokonania płatności na stoiskach podczas imprez plenerowych (39%) oraz podczas akcji organizowanych przez organizacje charytatywne (31%). 

  • Czy przedsiębiorcy boją się zmieniać operatorów terminali płatniczych?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Odpowiadając jednym słowem na tytułowe pytanie (bazując na moim dotychczasowym doświadczeniu biznesowym) mogę stwierdzić, że: tak! Przedsiębiorcy raczej niechętnie zmieniają partnerów biznesowych, w tym dostawców terminali płatniczych.  Obawa przed zmianą nie dotyczy tylko właścicieli firm, to powszechnie występujące uczucie, które może obejmować różne sfery życia, takie jak biznes, praca, relacje czy sytuacje osobiste. Ludzie często odczuwają niepokój lub strach wobec nieznanych sytuacji, ponieważ zmiana może być trudna do przewidzenia i wymagać dostosowania się do nowych warunków. Jednakże zmiana może być również postrzegana jako szansa na rozwój i nowe możliwości. Te podejście jest bliższe przedsiębiorcom, którzy na co dzień muszą zmagać się z niepewnym jutrem a mimo to poszukują innowacji; aczkolwiek nie brak konserwatystów, którzy próbują utrzymać status quo i pozostać w sferze komfortu. 

  • Jaką umowę na terminal płatniczy warto podpisać? 

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Jeśli zainteresował Cię ten artykuł to oznacza, że potrzebujesz terminal płatniczy do firmy. Prawdopodobnie jesteś na etapie rozmów z poszczególnymi operatorami płatności bezgotówkowych i analizujesz stawki prowizyjne, czego zwieńczeniem będzie podpisanie umowy współpracy.  Pamiętaj, że podczas wyboru dostawcy terminali płatniczych znaczenie mają nie tylko warunki handlowe i serwis, ale również okres trwania umowy, czas wypowiedzenia i ewentualne kary finansowe za wcześniejsze rozwiązanie umowy.

Zamów bezpłatny terminal płatniczy lub porównaj swoje dotychczasowe prowizje. SPRAWDŹ OFERTĘ »