Jaką umowę na terminal płatniczy warto podpisać? 

umowa z operatorem na terminal płatniczy

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł to oznacza, że potrzebujesz terminal płatniczy do firmy. Prawdopodobnie jesteś na etapie rozmów z poszczególnymi operatorami płatności bezgotówkowych i analizujesz stawki prowizyjne, czego zwieńczeniem będzie podpisanie umowy współpracy. 

Pamiętaj, że podczas wyboru dostawcy terminali płatniczych znaczenie mają nie tylko warunki handlowe i serwis, ale również okres trwania umowy, czas wypowiedzenia i ewentualne kary finansowe za wcześniejsze rozwiązanie umowy.

Nie ważne jak zaczynasz, ważne jak kończysz

Na początku zawsze jest pięknie i zakłada się, że współpraca będzie układać się bardzo dobrze, więc umowa na czas określony nie kryje żadnych zagrożeń. Czyżby? Sprawdzimy za chwilę a już teraz pragnę podkreślić, że umowę współpracy podpisuje się na "czas wojny" a nie na czas pokoju. 

Czasami tak się zdarza, że obietnice składane przez przedstawiciela handlowego, z którym podpisywałeś umowę nie pokrywają się z rzeczywistością lub zachodzą okoliczności, których wcześniej nie brałeś pod uwagę, co w obecnych, dynamicznych warunkach rynkowych nie jest rzadkie.  

Możliwe konsekwencje wynikające z podpisania umowy na czas określony 

Załóżmy, że podpisałeś umowę na 3 lata na stawkach prowizyjnych XYZ. Zgodnie z zapisami w umowie operatorzy mogą w trakcie trwania współpracy podnieść ceny, uzasadniając ten fakt wzrostem kosztów prowadzenia działalności, presją płacową, itp. Wówczas może okazać się, że po podpisaniu umowy Twoje warunki handlowe ulegną zmianie i będą wynosić XYZ + 20%.

Ponadto, w trakcie obowiązującej umowy może skontaktować się z Tobą przedstawiciel handlowy z konkurencyjnej firmy i zaoferować Ci na przykład stawki prowizyjne na terminal płatniczy XYZ - 25%, jeszcze lepsze aniżeli miałeś w momencie nawiązania współpracy z dotychczasowym operatorem płatniczym. 

W wyniku powyższych okoliczności, nawet jeśli chciałbyś zakończyć współpracę z obecnym operatorem to masz utrudnione zadanie, ponieważ wiąże Cię umowa na czas określony a jej zerwanie przed czasem oznacza karę finansową.

konsekwencje podpisania złej umowy na terminal płatniczy

Awaria terminala płatniczego

Przeanalizujmy inny bieg zdarzeń, który może nastąpić po podpisaniu umowy na czas określony, mianowicie awarię urządzenia. Terminal płatniczy uległ awarii i nikt z firmy ochoczo nie podejmuje się rozwiązania problemu. Operator płatniczy nie posiada mobilnych serwisantów i musisz wysłać urządzenie do naprawy na własny koszt. 

Sytuacja doprowadza Cię do furii, bo przez kilka dni pozostajesz bez terminala płatniczego i nie możesz przyjmować od klientów płatności bezgotówkowych. Tracisz klientów, którzy nie mają przy sobie gotówki i ponosisz realne straty. 

Mimo, że chciałbyś rozwiązać współpracę w trybie natychmiastowym to masz związane ręce ważną umową. Jej zerwanie przed czasem wiąże się z karą finansową. 

To tylko przykładowe konsekwencje, które mogą wynikać z podpisania długoterminowego kontraktu z agentem rozliczeniowym. 

Najkorzystniejsza umowa z operatorem terminali płatniczych

Zatem jaką umowę podpisać z operatorem terminali płatniczych? Czy można się w jakiś sposób zabezpieczyć? Na co zwrócić uwagę? Czy w ogóle jest alternatywne rozwiązanie na rynku? Na szczęście odpowiedź brzmi: tak! 

Wydaje się, iż jedynym słusznym rozwiązaniem w dobie dynamicznie zmieniających się warunków na rynku jest podpisanie z operatorem płatności bezgotówkowych umowy na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia. 

Daje to elastyczność, ponieważ w razie potrzeby zawsze możesz skorzystać ze swojego prawa i w każdej chwili rozwiązać umowę z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia. 

oferta na terminal płatniczy porównanie stawek

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowskiekspert ds. terminali płatniczych

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Własny terminal płatniczy bez abonamentu czy najem urządzenia od operatora?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Niejeden przedsiębiorca zastanawia się, czy kupić terminal płatniczy na własność, aby nie płacić miesięcznego abonamentu lub kompleksowo skorzystać z usług operatora płatności bezgotówkowych i postawić na dzierżawę. Firmy sprzedające urządzenia będą zachwalać opcję z własnym terminalem, zaś przedstawiciele operatora płatności bezgotówkowych będą wskazywać na najem.  Kogo zatem słuchać? Na szczęście nie musimy wsłuchiwać się w głosy perswazji i argumenty sprzedażowe, tylko można policzyć, które rozwiązanie będzie najlepsze. 

  • Czy przedsiębiorcy boją się zmieniać operatorów terminali płatniczych?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Odpowiadając jednym słowem na tytułowe pytanie (bazując na moim dotychczasowym doświadczeniu biznesowym) mogę stwierdzić, że: tak! Przedsiębiorcy raczej niechętnie zmieniają partnerów biznesowych, w tym dostawców terminali płatniczych.  Obawa przed zmianą nie dotyczy tylko właścicieli firm, to powszechnie występujące uczucie, które może obejmować różne sfery życia, takie jak biznes, praca, relacje czy sytuacje osobiste. Ludzie często odczuwają niepokój lub strach wobec nieznanych sytuacji, ponieważ zmiana może być trudna do przewidzenia i wymagać dostosowania się do nowych warunków. Jednakże zmiana może być również postrzegana jako szansa na rozwój i nowe możliwości. Te podejście jest bliższe przedsiębiorcom, którzy na co dzień muszą zmagać się z niepewnym jutrem a mimo to poszukują innowacji; aczkolwiek nie brak konserwatystów, którzy próbują utrzymać status quo i pozostać w sferze komfortu. 

  • Aktywność terminali w programie Polska Bezgotówkowa wzrasta

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Fundacja Polska Bezgotówkowa kończy kolejny rok działalności z dalszym wzrostem aktywności terminali płatniczych w ramach prowadzonego Programu Polska Bezgotówkowa. Na przestrzeni minionego roku Fundacja odnotowała znaczący wzrost w liczbie zrealizowanych transakcji, których tylko w 2023 r. było blisko pół miliarda. Do końca grudnia 2023 r. do Programu Polska Bezgotówkowa dołączyło blisko 460 tys. podmiotów, w których łącznie zainstalowano ponad 610 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych. Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie, zrealizowano od początku trwania Programu blisko 1,8 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 110 mld zł. Wśród mikroprzedsiębiorców największy przyrost liczbowy i procentowy urządzeń odnotowano w branży kosmetycznej (+13,3%), a najwyższy wzrost transakcyjny rok do roku (+31,9%) osiągnęły branże związane z ochroną zdrowia. Pod względem wzrostu liczby transakcji w ostatnim roku wyróżniły się: branża edukacyjna (+28,3%) oraz usługowa (+25,4%).

  • Obowiązkowy terminal płatniczy. Od kiedy i dla kogo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Wprowadzenie „obowiązku” posiadania terminala płatniczego wzbudza niemałe emocje i przyczynia się do burzliwych dyskusji w mediach społecznościowych. W komentarzach można spotkać się z obrońcami walczącymi o demokrację i prawa wolności, wygłaszającymi hasła „tylko gotówka”. A jak to jest naprawdę, czy każda firma w Polsce musi posiadać terminal płatniczy? Otóż, nie! Najpierw należy zweryfikować obowiązek posiadania kasa fiskalnej ze swoim księgowym. Jeżeli firma ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących to dopiero wtedy musi zadecydować, w jaki sposób spełni obowiązek udostępniania płatności bezgotówkowych, co nie jest jednoznaczne z wymogiem posiadania nowego terminala płatniczego. Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnienia zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego Zerknijmy do dokumentów prawnych, mianowicie do Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców a konkretnie do artykułu 19a, który to ten obowiązek reguluje.

  • Ile kosztuje terminal płatniczy? Opłaty za dzierżawę terminala, prowizje…

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Koszty zawsze wywołują emocje i różnie na nie reagujemy. Wśród przedsiębiorców znajdą się świadomi przedstawiciele, którzy wiedzą, że za jakość trzeba zapłacić i nie ma nic za darmo; jak i tacy, którzy uważają, że terminale płatnicze powinny być bezpłatne przez cały okres współpracy.  Tego typu oczekiwania miałyby racje bytu, gdyby urządzenia, serwis gwarancyjny, systemy rozliczeniowe, serwery, pracownicy i dziesiątki niezbędnych zasobów nic nie kosztowały.  Niestety rzeczywistość jest zgoła odmienna. Zatem, czy reklamy z hasłami „terminal płatniczy za 0 zł” wprowadzają w błąd? Przecież nie ma nic za darmo! Za chwilę odpowiem na to pytanie, napiszę również kilka słów o programie PWOB i na końcu przedstawię koszty związane z użytkowaniem terminala płatniczego, na które składają się zasadniczo 3 kategorie: koszty dzierżawy terminala, prowizje od transakcji, dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów.

  • Ranking terminali płatniczych. Najlepszy terminal w 2024

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Szukasz rankingu terminali płatniczych? Tylko po co, ponieważ oferty na terminale płatnicze są indywidualne i zależą między innymi od obrotów firmy, wysokości transakcji, struktury kart, ilości urządzeń, rodzajów terminali. Z uwagi na powyższe zmienne nie można stworzyć obiektywnego porównania poszczególnych operatorów płatniczych, dlatego warto stworzyć własne zestawienie w oparciu o niezbędne kryteria i informacje, które omawiam w niniejszym wpisie.  Użyteczność rankingów terminali płatniczych Rankingi dostępne w Internecie są pewnym uproszczeniem, przedstawiającym subiektywne zestawienia oparte na doświadczeniu autorów lub wybranych kryteriach, które zniekształcają rzeczywistość.