Terminal płatniczy i „ukryte” koszty, na które należy zwrócić uwagę

terminal płatniczy ukryte opłaty

Na rynku terminali płatniczych jest wielu operatorów, którzy oferują indywidualne warunki handlowe, zaś ich przedstawiciele handlowi mogą stosować różne sztuczki i techniki, aby zaprezentować swoją ofertę w jak najlepszym świetle, zaś niewygodne kwestie przemilczeć.  

Zdaję sobie sprawę, że dla osoby spoza branży porównanie poszczególnych ofert to nie lada wyzwanie, ale pomogę Ci w tym i wskażę obszary, na które należy zwrócić uwagę, aby nie popełnić kosztownych błędów. 

Uważaj przede wszystkim na... ⛔️

  1. Czas na jaki jest podpisywana umowa. Stara zasada: nie wiesz co będzie za rok, zwłaszcza w tak dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, więc nie podpisuj długoterminowych kontraktów, bo zapłacisz kary finansowe za wcześniejsze zerwanie umowy ⛔️ jeśli będziesz potrzebował nagle zakończyć współpracę. 

    Najrozsądniejszą i najbezpieczniejszą opcją jest podpisanie od razu umowy na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia, bo daje elastyczność działania. Na rynku są operatorzy, którzy umożliwiają podpisanie takiej umowy.  
  2. Okres wypowiedzenia i ewentualne kary finansowe. Okres wypowiedzenia może być miesięczny, trzymiesięczny, itp. - im krótszy tym lepszy, natomiast zwróć uwagę na jaki okres jest podpisywana umowa, patrz punkt 1 powyżej, bo co Ci po umowie z miesięcznym okresem wypowiedzenia, która obowiązuje 3 lata. Oznacza to, że dopiero po 36 miesiącach ⛔️ będziesz mógł wypowiedzieć umowę z miesięcznym okresem, aby nie zapłacić kary umownej.  
  3. Stawki procentowe i groszowe za transakcje poszczególnymi typami kart (MasterCard, VISA, debetowe, kredytowe, krajowe, zagraniczne w UE, poza UE). Opłaty za transakcje mogą składać się z: prowizji procentowych, opłat autoryzacyjnych, płaskich i ewentualnych dopłat. 

    Przykład: prowizja w modelu „stałe MSC” 0,45% + 5 groszy (0,05 zł) za autoryzację transakcji. Załóżmy, że paragon jest na kwotę 4 zł, wówczas te "niewielkie" 5 groszy od tej transakcji w przeliczeniu na procenty wyniesie 1,25%, zaś zbiorcza prowizja 1,7% !!! ⛔️ Przy małych i częstych zakupach robi różnice, przy dużych może być nieodczuwalne.
  4. Modele rozliczeniowe (stała prowizja MSC lub koszty + marża) 

    Przykład: prowizja podana w modelu „koszty+marża” może wynosić np. 0,2%, ale to tylko marża operatora, do tego trzeba doliczyć ⛔️ koszty interchange i opłaty systemowe, co razem z marżą mogą wynieść, np. 0,7%.
  5. Miesięczny koszt za najem terminala płatniczego oraz dodatkowe opłaty związane z terminalem (serwis, karta SIM, logo, wydruki, raporty, instalacja, dezinstalacja, itp.)

    Przykład, mobilny terminal za jedynie 20 zł netto, super, ale… dodatkowo ⛔️ serwis 15 zł, karta SIM 10 zł, opłata za logo 5 zł, za wydruki i raporty 5 zł, co daje razem 55 zł netto miesięcznie + jednorazowa opłata instalacyjna 50 zł netto. 

Nie tylko cyfry…

Poza stawkami i opłatami, które przekładają się na wysokość faktury, znaczenie mają również takie kwestie jak: 

  • Rozliczenie środków na koncie (ilość dni)
  • Wsparcie techniczne w przypadku awarii
  • Opieka serwisanta. Czy pracownik techniczny przyjedzie do firmy, aby zainstalować terminal lub naprawić w przypadku awarii, wówczas nie musisz wysyłać urządzenia kurierem.

Co Ci da niska prowizja jak będziesz musiał wysyłać zepsuty terminal płatniczy kurierem i czekać na naprawę a w międzyczasie będziesz tracić zyski z klientów, którzy będą chcieli zapłacić kartą a nie mogą, bo terminal jest nieczynny. 

Dobry operator płatności bezgotówkowych oferuje obsługę serwisową w ramach współpracy. Serwisant nie tylko przyjeżdża do firmy i instaluje terminal oraz szkoli personel, ale również naprawia urządzenie w razie awarii. 

Rzetelne porównanie i doradztwo

Reasumując, pamiętaj, aby zestawiać oferty w tym samym modelu rozliczeniowym i przeanalizować wszystkie koszty, bo wówczas porównasz przysłowiowe jabłka do jabłek a gruszki do gruszek i otrzymasz prawdziwy obraz. 

Zobacz, jak błędną ocenę daje porównanie ofert, w której jedna zawiera wszystkie koszty dzierżawy terminala przenośnego (np. 39 zł) a druga pokazuje tylko najem za terminal mobilny GPRS (np. 30 zł) z pominięciem dodatkowych opłat za kartę SIM (np. 15 zł), które są obowiązkowe, bo terminal mobilny bez karty SIM nie będzie działać (zakładam, że klient nie ma routera i nie można podłączyć za pomocą WiFi).

Finalnie, pierwsza oferta za najem 39 zł jest korzystniejsza aniżeli 45 zł (30 zł + 15 zł).super oferta a faktura za terminal płatniczy

Super oferta nie oznacza super faktury. ⛔️ Dlatego zawsze przed podpisaniem dokumentów porównuj warunki podane w cenniku w umowie z ofertą przedstawioną przez handlowca i zweryfikuj, czy występują dodatkowe opłaty, bo może się okazać, że pierwotna oferta będzie przedstawiać tylko wycinek kosztów i „nieco” będzie odbiegać od otrzymanej faktury po…

... podpisaniu umowy! Kiedy będzie już za późno, aby zrezygnować, ponieważ będziesz związany długoterminowym kontraktem opatrzonym karami finansowymi za wcześniejsze zerwanie współpracy.  

Jeżeli brakuje Ci czasu, wiedzy czy odpowiednich kompetencji, aby porównać oferty lub przeanalizować dotychczasowe faktury to zgłoś się do mnie, chętnie Ci w tym pomogę. Zapraszam do kontaktu: numer 534 001 002. 

Dołożę wszelkich starań, aby moja propozycja była nie tylko transparentna, w której przedstawię wszystkie koszty, ale również okazała się najlepszą ofertą na terminal płatniczy, bo można wygrać z konkurencją i pozyskać klienta na uczciwych zasadach, fair play. 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowskiekspert ds. terminali płatniczych

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Własny terminal płatniczy bez abonamentu czy najem urządzenia od operatora?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Niejeden przedsiębiorca zastanawia się, czy kupić terminal płatniczy na własność, aby nie płacić miesięcznego abonamentu lub kompleksowo skorzystać z usług operatora płatności bezgotówkowych i postawić na dzierżawę. Firmy sprzedające urządzenia będą zachwalać opcję z własnym terminalem, zaś przedstawiciele operatora płatności bezgotówkowych będą wskazywać na najem.  Kogo zatem słuchać? Na szczęście nie musimy wsłuchiwać się w głosy perswazji i argumenty sprzedażowe, tylko można policzyć, które rozwiązanie będzie najlepsze. 

  • Czy przedsiębiorcy boją się zmieniać operatorów terminali płatniczych?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Odpowiadając jednym słowem na tytułowe pytanie (bazując na moim dotychczasowym doświadczeniu biznesowym) mogę stwierdzić, że: tak! Przedsiębiorcy raczej niechętnie zmieniają partnerów biznesowych, w tym dostawców terminali płatniczych.  Obawa przed zmianą nie dotyczy tylko właścicieli firm, to powszechnie występujące uczucie, które może obejmować różne sfery życia, takie jak biznes, praca, relacje czy sytuacje osobiste. Ludzie często odczuwają niepokój lub strach wobec nieznanych sytuacji, ponieważ zmiana może być trudna do przewidzenia i wymagać dostosowania się do nowych warunków. Jednakże zmiana może być również postrzegana jako szansa na rozwój i nowe możliwości. Te podejście jest bliższe przedsiębiorcom, którzy na co dzień muszą zmagać się z niepewnym jutrem a mimo to poszukują innowacji; aczkolwiek nie brak konserwatystów, którzy próbują utrzymać status quo i pozostać w sferze komfortu. 

  • Aktywność terminali w programie Polska Bezgotówkowa wzrasta

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Fundacja Polska Bezgotówkowa kończy kolejny rok działalności z dalszym wzrostem aktywności terminali płatniczych w ramach prowadzonego Programu Polska Bezgotówkowa. Na przestrzeni minionego roku Fundacja odnotowała znaczący wzrost w liczbie zrealizowanych transakcji, których tylko w 2023 r. było blisko pół miliarda. Do końca grudnia 2023 r. do Programu Polska Bezgotówkowa dołączyło blisko 460 tys. podmiotów, w których łącznie zainstalowano ponad 610 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych. Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie, zrealizowano od początku trwania Programu blisko 1,8 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 110 mld zł. Wśród mikroprzedsiębiorców największy przyrost liczbowy i procentowy urządzeń odnotowano w branży kosmetycznej (+13,3%), a najwyższy wzrost transakcyjny rok do roku (+31,9%) osiągnęły branże związane z ochroną zdrowia. Pod względem wzrostu liczby transakcji w ostatnim roku wyróżniły się: branża edukacyjna (+28,3%) oraz usługowa (+25,4%).

  • Obowiązkowy terminal płatniczy. Od kiedy i dla kogo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Wprowadzenie „obowiązku” posiadania terminala płatniczego wzbudza niemałe emocje i przyczynia się do burzliwych dyskusji w mediach społecznościowych. W komentarzach można spotkać się z obrońcami walczącymi o demokrację i prawa wolności, wygłaszającymi hasła „tylko gotówka”. A jak to jest naprawdę, czy każda firma w Polsce musi posiadać terminal płatniczy? Otóż, nie! Najpierw należy zweryfikować obowiązek posiadania kasa fiskalnej ze swoim księgowym. Jeżeli firma ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących to dopiero wtedy musi zadecydować, w jaki sposób spełni obowiązek udostępniania płatności bezgotówkowych, co nie jest jednoznaczne z wymogiem posiadania nowego terminala płatniczego. Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnienia zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego Zerknijmy do dokumentów prawnych, mianowicie do Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców a konkretnie do artykułu 19a, który to ten obowiązek reguluje.

  • Ile kosztuje terminal płatniczy? Opłaty za dzierżawę terminala, prowizje…

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Koszty zawsze wywołują emocje i różnie na nie reagujemy. Wśród przedsiębiorców znajdą się świadomi przedstawiciele, którzy wiedzą, że za jakość trzeba zapłacić i nie ma nic za darmo; jak i tacy, którzy uważają, że terminale płatnicze powinny być bezpłatne przez cały okres współpracy.  Tego typu oczekiwania miałyby racje bytu, gdyby urządzenia, serwis gwarancyjny, systemy rozliczeniowe, serwery, pracownicy i dziesiątki niezbędnych zasobów nic nie kosztowały.  Niestety rzeczywistość jest zgoła odmienna. Zatem, czy reklamy z hasłami „terminal płatniczy za 0 zł” wprowadzają w błąd? Przecież nie ma nic za darmo! Za chwilę odpowiem na to pytanie, napiszę również kilka słów o programie PWOB i na końcu przedstawię koszty związane z użytkowaniem terminala płatniczego, na które składają się zasadniczo 3 kategorie: koszty dzierżawy terminala, prowizje od transakcji, dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów.

  • Ranking terminali płatniczych. Najlepszy terminal w 2024

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Szukasz rankingu terminali płatniczych? Tylko po co, ponieważ oferty na terminale płatnicze są indywidualne i zależą między innymi od obrotów firmy, wysokości transakcji, struktury kart, ilości urządzeń, rodzajów terminali. Z uwagi na powyższe zmienne nie można stworzyć obiektywnego porównania poszczególnych operatorów płatniczych, dlatego warto stworzyć własne zestawienie w oparciu o niezbędne kryteria i informacje, które omawiam w niniejszym wpisie.  Użyteczność rankingów terminali płatniczych Rankingi dostępne w Internecie są pewnym uproszczeniem, przedstawiającym subiektywne zestawienia oparte na doświadczeniu autorów lub wybranych kryteriach, które zniekształcają rzeczywistość.