Szkółka piłkarska Football Academy jako pomysł na własny biznes. Wywiad z Krzysztofem Łosiem

Wywiadu udzielił Pan Krzysztof Łoś, Dyrektor ds. rozwoju sieci w Football Academy - największej w Polsce organizacji sportowej oferującej zajęcia piłkarskie dla dzieci.

Piłka nożna to zarówno sport, jak i biznes. Państwo pokazują, że nie tylko na transferach piłkarskich można zarobić, ale również na trenowaniu najmłodszych piłkarzy i piłkarek. Jaki zatem jest potencjał tej branży?

Dokładnie tak. Piłka nożna to bezsprzecznie najpopularniejszy sport na świecie, z największą oglądalnością wśród wszystkich dyscyplin sportowych, a o Krzysztofie Piątku słyszał prawie każdy 6-latek. To sprawia, że branża dziecięcej piłki nożnej to przede wszystkim ogromna liczba potencjalnych małych uczestników zajęć. Niech potwierdzeniem tego będzie ponad 16 tysięcy zawodników i zawodniczek trenujących w ponad 150 szkółkach Football Academy w całej Polsce.

Jakie są przyszłe trendy i wyzwania w dziecięcej piłce nożnej?

O przyszłość branży jako takiej nie ma się co martwić. Jak ktoś myśli o otwarciu własnej szkółki piłkarskiej to wydaje się, że teraz jest to najlepszy moment. Cała branża edukacyjna rośnie w siłę już od wielu lat, a piłka nożna to przecież swoista religia. Owszem, pewnym barometrem są wyniki naszej reprezentacji, ale to powoduje tylko niewielkie wahania w statystykach zainteresowania. Jednakże zwróciłbym uwagę na inny aspekt. Taka powszechność piłki nożnej rodzi bowiem duże szanse, ale przede wszystkim także szereg wyzwań. Skoro co drugi chłopiec pragnie zostać Robertem Lewandowskim, to na szkółkach piłkarskich leży ogromny ciężar nie tylko nauczenia młodego człowieka techniki piłkarskiej, ale przede wszystkim prawidłowych zachowań na boisku i poza nim, tak aby za parę lat społeczeństwo otrzymało zdrową jednostkę, szanującą innych i umiejącą pracować w zespole, a jednocześnie świadomą własnych umiejętności i potencjału.

Warto wspomnieć o trudach związanych z pogodzeniem ze sobą wszechobecnego świata Internetu i mediów społecznościowych, z potrzebą fizyczno-duchowego rozwoju młodego człowieka. Można powiedzieć, że niezwykle atrakcyjny dla młodego człowieka postęp technologiczny jest dla nas największym wyzwaniem. Dlatego jednym z kluczowych celów misji Football Academy jest aktywizowanie i uświadamianie rodziców, że to oni są kluczowi w procesie edukowania swoich dzieci. Stąd tak licznie skierowane do nich materiały multimedialne, przewodniki czy propozycję indywidualnych treningów z dzieckiem.

A jak duża jest konkurencja?

Z uwagi na upowszechnienie piłki nożnej w Polsce, konkurencja jest spora. Kiedy w 2009 roku powstało Football Academy na rynku byliśmy pionierami w tej branży. Przed nami nie było takiego tworu, który miałby mieć charakter sieciowy. Po pierwszych naszych sukcesach, jak grzyby po deszczu pojawiła się pierwsza konkurencja, która wzorowała się, a co więcej, do tej pory wzoruje się na rozwiązaniach stosowanych w Football Academy. Jest to dla nas potwierdzeniem, że nasze innowacyjne i bezprecedensowe metody administracyjne, marketingowe oraz treningowe wyznaczają trend zarówno w kształceniu sportowym dzieci i młodzieży jak i organizacji samego modelu biznesowego.

Jakie produkty i usługi oferuje marka Football Academy?

Należy podkreślić, że naszym sztandarowym produktem jest sam trening piłkarski. To clue naszej działalności. Kompleksowy trening oparty o 3 filary, stanowiące fundament działalności Football Academy: doskonale przygotowane boisko, wykwalifikowana kadra trenerska oraz wysokiej jakości, dostosowane do wieku ćwiczących sprzęt treningowy.  Jednakże nasza oferta nie ogranicza się tylko do prowadzenia treningów dwa razy w tygodniu po półtorej godziny.

Posiadamy własną reprezentację Polski Football Academy, złożoną z najlepszych zawodników wyselekcjonowanych na zgrupowaniach kadr regionalnych. Ponadto nasi podopieczni uczestniczą w zimowych, jak i letnich obozach w kraju i za granicą. Dla tych, którzy w okresie wakacyjnym zostają w swoim mieście organizujemy liczne półkolonie. Każdy z naszych zawodników ubrany jest w spersonalizowaną odzież marki Adidas, a rodzice mogą zaopatrzyć się w już ponad 200 produktów sygnowanych logiem Football Academy. Oprócz tego na życzenie naszych klientów coraz częściej organizujemy urodziny dla najmłodszych, w iście piłkarskim stylu.

Jaka jest Państwa grupa docelowa?

Football Academy to szkółka skierowana do rodziców, którzy mają dzieci w wieku od 4 do 12 lat. Jeszcze niedawno powiedziałbym, że grupą docelową są dla nas rodzicie należący do co najmniej klasy średniej. Wzrost zamożności polskich rodzin oraz niewątpliwie program 500 plus sprawiły, że mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że zajęcia Football Academy są w zasięgu finansowym każdego opiekuna. Średni koszt miesięcznych zajęć wynosi niewiele ponad 100 zł. Jest to więc kwota, która nie powinna znacząco naruszać większości rodzinnych budżetów. Tym bardziej, że rodzice stają się coraz bardziej świadomi jak ważne są zajęcia pozalekcyjne i są skłonni zapłacić więcej za dobrej jakości szkolenie swoich pociech.

Jakie korzyści oferuje szkółka piłkarska Football Academy swoim podopiecznym?

Najprościej rzecz ujmując naszym podopiecznym oferujemy trening przez zabawę oraz edukację przez sport. Nasze metody szkoleniowe mają przede wszystkim zaszczepić w młodych adeptach chęć do uprawiania tego sportu. Oczywiście nie każdy z zawodników Football Academy zostanie zawodowym piłkarzem. To co jednak najważniejsze, to każdy rodzic może być pewny, że jego dziecko dzięki uczestnictwie w zajęciach Football Academy nabierze umiejętności potrzebnych w życiu codziennym, takich jak praca w grupie czy wykształcenie w sobie dyscypliny.

Prywatne szkółki piłkarskie dla najmłodszych, takie jak Football Academy doskonale zdają sobie z tego sprawę, że ich podstawowym celem ma być nauczenie dzieci gry w piłkę nożną i to nie tylko tych, które posiadają już jakieś predyspozycje do uprawnia piłki nożnej. Dzięki temu do takiej szkółki może bowiem zapisać się każdy młody zawodnik czy zawodniczka, bez względu na umiejętności. Nie chodzi tutaj o wygrywanie wszystkich turniejów i meczów, a stosowanie takich metod szkoleniowych, gdzie dziecko będzie z radością przychodziło na każdy kolejny trening. Presja na wynik, rywalizacja i chęć zwycięstwa przyjdą same z czasem, na początku bowiem trzeba dzieciom zaszczepić pasję do tego sportu. Wtedy jest szansa, że mały Jasiu nie zechce za 2 miesiące zostać tancerzem czy strażakiem.

Wiele Pan już powiedział o misji i działalności Football Academy, a proszę pokrótce opisać strukturę Państwa firmy i czy zakładacie dalszy jej rozwój?

Na początku chciałbym podkreślić, że chociaż Football Academy to największa w naszym kraju sieć szkółek piłkarskich, w której trenuje już przeszło 16 tysięcy młodych zawodników, to jest on jedynie częścią jeszcze większego przedsięwzięcia, w skład którego wchodzi 5 innych projektów: szkółek piłkarskich dla dzieci w Wielkiej Brytanii – Football Academy UK, zajęć ogólnorozwojowych dla dzieci już od 2 roku życia - Football Baby, profesjonalnych szkółek bramkarskich - Goalkeepers Academy, szkoły mistrzostwa sportowego - Football Academy School of Exelence, oraz nowoczesnych centrów piłkarskich - Football Park.

Zasięg oraz skala działalności czynią nas jedną z najbardziej innowacyjnych i największych organizacji sportowych w Europie.

Sukces jaki osiągnęliśmy na rynku brytyjskim otwierając szkółki polonijne pod marką Football Academy UK sprawił, że nasz apetyt na inne kraje został rozbudzony. Obecnie prowadzimy działania i rozmowy mające na celu rozwój działalności Football Academy nie tylko w Europie, ale także w Azji i Ameryce Południowej. Chociaż to dopiero 10 lat funkcjonowania Football Academy, to śmiało można powiedzieć, że stajemy się firmą międzynarodową.

Jakie kryteria trzeba spełnić, aby otworzyć szkółkę piłkarską Football Academy?

Od naszych partnerów wymagamy przede wszystkim pasji i zaangażowania. To jest klucz do sukcesu. Tym samym Managerem własnej szkółki piłkarskiej Football Academy może zostać każdy, dla którego piłka nożna to więcej niż tylko sport. Na pewno osobom, które otarły się o uprawianie piłki nożnej czy prowadzenie własnego biznesu będzie dużo łatwiej. Stąd mile widziani są trenerzy piłki nożnej i nauczyciele szkolni wychowania fizycznego (zarówno aktywni jak i na emeryturze). Poszukujemy także młodych osób wchodzących na rynek pracy: pedagogów jak i absolwentów kierunku wychowania fizycznego. Jednakże tak jak wspomniałem na początku, Managerem szkółki piłkarskiej pod szyldem Football Academy może zostać każdy kto posiada chęć i choć mały pierwiastek przedsiębiorczości. O całą resztę nie trzeba się martwić. Oto zadba już sztab centralny Football Academy.

Podsumowując, dlaczego warto z Państwem współpracować?

Nieskromnie powiem, że Football Academy to sprawdzony partner w biznesie. Możemy pochwalić się 10 letnim doświadczeniem na rynku dziecięcej piłki nożnej. W tym czasie naszej marce zaufało już ponad 100 różnych osób z całej Polski, z powodzeniem łączących pasję do piłki nożnej z prowadzeniem własnego biznesu.

Co przemawia za współpracą z Football Academy? To przede wszystkim fakt, że już na samym starcie przystąpienia do naszej sieci Managerowie otrzymują 5 niezwykle atrakcyjnych warunków współpracy: bardzo niskie koszty inwestycji (ok. 3 tysiące złotych), brak jakichkolwiek opłat startowych i licencyjnych, opłatę miesięczną na rzecz Football Academy dopiero od momentu rozpoczęcia zajęć jak i trzy miesiące na przetestowanie działania całego systemu współpracy w praktyce, bez żadnych zobowiązań, a co najważniejsze nie trzeba zakładać własnej działalności gospodarczej, dzięki czemu unika się kosztów jej założenia i prowadzenia, jak i wielu frustrujących formalności z nią związanych.

Natomiast po nawiązaniu współpracy nie trzeba martwić się o powodzenie przedsięwzięcia. Football Academy zapewnia system wsparcia oddziału, prowadzący każdego nowego Managera w procesie powstawania własnej szkółki piłkarskiej, a później w jej prawidłowym funkcjonowaniu, w tym:

  • Gotowy biznesplan i koncepcję prowadzenia ośrodka,
  • Pomoc w znalezieniu sponsora, pozyskaniu obiektu treningowego czy znalezieniu trenera,
  • Wspólne działania marketingowe,
  • Cykliczne szkolenia, zarówno dla managerów jak i trenerów,
  • Internetową platformę do zarządzania ośrodkiem,
  • Wsparcie na każdym etapie funkcjonowania: od podpisania umowy aż do pierwszego treningu,
  • Program FAQuality, dzięki któremu każdy ośrodek wspierany jest zespołem kilkunastu działań podejmowanych przez sztab Centralny Football Academy, mających na celu podniesienie jakości i pomoc w osiąganiu jak najwyższej jakości treningowej, organizacyjnej oraz wizerunkowej.

Jak widać w Football Academy nie odcinamy kuponów. Cały czas poszukujemy możliwości rozwoju, doskonalenia tego co jest – to dewiza, która przyświeca Football Academy od samego początku jej istnienia. Dlatego z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa na szeroko pojętym rynku piłki nożnej.

 

Dziękuję bardzo za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzielił Pan Radosław Wanat, Doradca Techniczny z Auto Gamma - największej firmy w Polsce zajmującej się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Panie Radosławie, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi detailingu w kontekście Państwa działalności. Firma Auto Gamma powstała w 1993 roku. Chcieliśmy wprowadzić usługi, które by nas wyróżniały na tle innych warsztatów samochodowych, wypełnić lukę. Stąd też pomysł, aby rozwinąć nasz salon. Wiele warsztatów oferuje usługi związane z detailingiem, gdzie można m. in. wypolerować lampy. W naszym warsztacie Klient może więcej - począwszy od polerowania, po całkowitą regenerację, przełomowym momentem umożliwiającym kilkukrotne zwiększenie natężenie światła w stosunku do fabrycznego było, gdy wprowadziliśmy ich modyfikacje na reflektory wykorzystujące technologie LED. Jesteśmy liderem i największa firmą w Polsce zajmującą się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Jesteśmy również bezpośrednim importerem części i elementów typu klosze, obudowy, reflektory ; wszystkiego co związane z oświetleniem samochodowym. Poza oświetleniem samochodowym zajmujemy się również naprawą szyb - wszelkiego rodzaju odpryski od kamieni oraz usuwaniem wgnieceń na karoserii metodą PDR np po gradobiciu, parkingówki, przygotowanie pod lakier. Te usługi również wprowadzone są do systemu franczyzowego.

  • Wywiadu udzielił Pan Olivier Jeske, Dyrektor Działu Franczyz Salonty - sieci przestrzeni typu premium z przeznaczeniem na bezobsługowy wynajem na zamknięte wydarzenia grupowe. Panie Olivierze, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi bezobsługowego wynajmu w kontekście Państwa działalności. Sieć Salonty polega na bezobsługowym wynajmie przestrzeni typu premium na zamknięte wydarzenia grupowe. Wynajmujący może w lokalu zorganizować dowolny typ wydarzenia, od urodzin, ceremonii i uroczystości rodzinnych po spotkania firmowe, integracje, warsztaty oraz imprezy tematyczne. Bezobsługowość to przede wszystkim wygoda i swoboda dla klienta oraz bezpieczeństwo dla placówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu franczyzobiorca nie martwi się przekazywaniem kluczy, ponieważ cały proces rezerwacji odbywa się w 100% zdalnie, a klient otrzymuje swój unikalny kod dostępu do placówki aktywny przez cały czas trwania wydarzenia drogą mailową oraz telefoniczną.

  • Wywiadu udzieliła Pani Martyna Cieśluk, Dyrektor Operacyjny C2 Galerie Alkoholi Świata - sieci specjalistycznych sklepów z alkoholami oraz profesjonalnym doradztwem. Pani Martyno, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Branża alkoholowa charakteryzuje się ciągłym ruchem, zmianami. Ciągle powstają nowe trunki, rodzaje, smaki, limitowane edycje. Nasi konsumenci są coraz bardziej świadomi, wiedzą czego chcą i szukają konkretnych produktów, często bardzo unikatowych, a my staramy się podążać za trendami, nowościami i sprostać ich oczekiwaniom. Jako sklepy profesjonalne musimy ciągle rozszerzać swoją wiedzę, dlatego stawiamy na szkolenia i stały rozwój.

  • Wywiadu udzieliła Pani Anna Urbańska, Master Trener STRUCTOGRAM® - systemu treningowego, który wykorzystuje wiedzę oraz najnowsze badania nad mózgiem ludzkim, opartego o genetykę i biologię. Pani Anno, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Od 1998 roku działamy w branży szkoleniowej, a obecnie spora część naszych aktywności z powodzeniem odbywa się w przestrzeni online. Specjalizujemy się w szkoleniach opartych na wiedzy o mózgu, która przekłada się na wszystkie aspekty naszego codziennego funkcjonowania, od relacji z innymi po sukcesy zawodowe.  Zaznajamiamy naszych klientów z niezwykle skutecznym systemem treningowym STRUCTOGRAM®, który sprowadziliśmy do Polski ze Szwajcarii w 2011 roku. Kierując się tą intuicyjną, a zarazem udowodnioną naukowo wiedzą, wyjaśniamy uczestnikom naszych szkoleń, czym są 3 kolory mózgu, pracujemy z nimi nad ich biznesem, produktami czy usługami oraz budujemy ich zespoły.

  • Wywiadu udzieliła Pani Katarzyna Santos, Manager ds. Rozwoju Sieci Franczyzowej epaka.pl - lidera na rynku kurierskim pod względem stacjonarnych punktów nadań i odbioru przesyłek.  Pani Katarzyno, proszę przybliżyć specyfikę i potencjał branży kurierskiej w kontekście Państwa działalności. Firma epaka.pl działa w branży kurierskiej i zajmuje się odsprzedażą usług takich firm jak m.in. InPost, DHL, DPD. Branża opiera się na handlu w internecie, co w dobie pandemii ma szczególne znaczenie, ponieważ nasz serwis epaka.pl funkcjonuje non stop i każdego dnia obsługuje tysiące zamówień Klientów. Branża kurierska posiada ogromny potencjał oraz wiele możliwości na rozwój. Firmy kurierskie ułatwiają zarówno nadania, jak i odbiory dla swoich Klientów poprzez chociażby wprowadzanie automatów paczkowych czy aplikacji mobilnych. Nasze punkty nadań i odbioru przesyłek są kompleksowe, ponieważ dają możliwość przygotowania, zapakowania przesyłki do transportu, a także doboru firmy kurierskiej do konkretnej paczki. W roku 2021 rozpoczęliśmy współprace między innymi z Allegro, UPS, Orlen Paczka, GLS Szybka Paczka, FedEx. Pokazuje to jaki trend wykształcił się przez ostatnie lata. Zakupy internetowe stają się coraz bardziej popularne, a co za tym idzie – branża kurierska stara się sprostać wymaganiom Klientów. Wyzwanie w naszej branży to na pewno czas dostawy, każdy dąży do jak najszybszego doręczenia paczki do rąk Klienta.

  • Wywiadu udzielił Pan Robert Kuc, CEO & Founder Zdrowa Krowa - franczyzowej sieci restauracji, która tworzy jedzenie w duchu “slow food fast”. Panie Robercie, proszę przybliżyć specyfikę oraz potencjał branży, w której Państwo działacie. Zdrowa Krowa to sieć restauracji działająca w modelu franczyzowym w dobrze każdemu znanej branży gastronomicznej.  W mojej opinii potencjał branży gastronomicznej jest ogromny i wciąż niewykorzystany. Co chwile powstają nowe koncepty i miejsca, a to oznacza, że rynek wciąż nie jest nasycony. Trendem, który obserwuje jest z całą pewnością rozszerzenie menu o pozycje stworzone w oparciu o dietę roślinną. Coraz więcej miejsc proponuje swoim gościom wegańskie i wegetariańskie odpowiedniki dań.