Start biznesu. Podjęcie decyzji o wdrożeniu pomysłu na biznes

dezycja o wdrożeniu pomysłu na biznes

Nie ma co ukrywać, że proces weryfikacji pomysłu na biznes jest dość żmudny i nie należy do najłatwiejszych zadań. W poprzednich artykułach z cyklu Jak otworzyć własny biznes? otrzymałeś niezbędne wskazówki oraz narzędzia dotyczące testowania pomysłu. Teraz czas na podjęcie decyzji. 😉

Dodam, że niewielu początkujących przedsiębiorców przeprowadza testy i dlatego tak wielu z nich kończy swoją działalność w pierwszym roku. Wolą skupić się na przyjemnym etapie wymyślania nazwy oraz projektowania logo. Tylko, że przez to później likwidują firmę, ponieważ:

  • nie mają klientów
  • ich produkt jest niepotrzebny
  • nie potrafią go sprzedać
  • nie wiedzą, kim naprawdę jest ich klient
  • mają problem z dotarciem do grupy docelowej
  • wybrany rynek nie ma potencjału i jest za mały
  • nie mogą uzyskać odpowiedniej skali działania
  • nie założyli odpowiednich marż, aby generować zyski
  • nie mają rezerwy finansowej na utrzymanie firmy

Te wszystkie błędy można przewidzieć, tylko trzeba chcieć się uczyć i wyciągnąć odpowiednie wnioski jeszcze na etapie weryfikacji pomysłu. Dlatego musisz przyjąć odpowiednią postawę i pozyskać niezbędne informacje.

Nie obawiaj się kontaktu z potencjalnymi klientami, a tym bardziej nie odrzucaj prawdy, która neguje Twój pomysł, ani też na siłę nie szukaj potwierdzenia dla swoich założeń.

Jeśli będzie taka potrzeba, powinieneś przyznać się do błędu i wycofać z projektu, który nie ma racji bytu. Trzeba wtedy poskromić swoje ego i wyrzec się poczucia wyjątkowości, że oto wpadłeś na genialny pomysł. Pamiętaj, że dopóki koncepcja biznesowa nie zostanie sprawdzona, dopóty jest wyłącznie hipotezą do zweryfikowania.

Analiza danych i oszacowanie ryzyka

Jeśli przeczytałeś poprzednie porady to wiesz już, co masz robić. Poznałeś skuteczne metody weryfikacji, które pozwalają spojrzeć na pomysł z różnych perspektyw i ocenić jego realną wartość. Pełny obraz uzyskasz dopiero po zastosowaniu wszystkich narzędzi, ponieważ każde z nich dostarczy Ci innych informacji.

Uczciwie przeanalizuj pozyskane dane, zbilansuj zalety i wady projektu oraz porównaj je z ewentualną konkurencją. Nie popadaj w skrajności − nie wyolbrzymiaj negatywnych informacji ani ich nie ignoruj.

Musisz być świadomy zarówno mocnych, jak i słabych stron. Ważne, abyś wiedział, zanim otworzysz firmę, jakie mogą Cię spotkać zagrożenia i jak sobie z nimi poradzić. Pamiętaj, że brak kompetencji uwydatni się ze zdwojoną siłą w trakcie prowadzenia działalności − możesz wtedy zapłacić wysoką cenę. Zniweluj go, póki masz na to czas. Im więcej zidentyfikowanych błędów na etapie weryfikacji i analizy, tym większe szanse na sukces.

Podjęcie decyzji o rezygnacji, modyfikacji lub wdrożeniu pomysłu na biznes

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój pomysł po zweryfikowaniu zmieni pierwotny kształt. To bardzo dobrze, ponieważ ma on być rozwiązaniem realnych problemów klienta, a nie Twoją wizją. Jeśli zostanie odrzucony − głowa do góry! 😉 To też jest korzyść dla Ciebie, mimo że może Cię to zaboleć.

Weryfikacja pomysłu na biznes zarówno pozytywna, jak i negatywna oznacza osiągnięcie celu. 🎯 Jeśli potwierdzisz, że Twój pomysł nie ma racji bytu, to zaoszczędzisz czas i pieniądze, które poświęciłbyś na działania skazane na niepowodzenie.

Jest wielu właścicieli firm, którzy marzą o tym, żeby mieć zero na koncie, ponieważ mają ujemne saldo na rachunku i chcą wyjść z długów. Nierzadko to cena, którą musieli zapłacić za swoje ego i niczym niepopartą wiarę w swój pomysł.

Mam nadzieję, że przed uruchomieniem biznesu skrupulatnie przeprowadzisz proces weryfikacji i nie będziesz szukał drogi na skróty. Podejmij uczciwą decyzję. Dzięki takiemu podejściu zminimalizujesz ryzyko niepowodzenia.

Musisz mieć pewność, że posiadasz odpowiednie zasoby finansowe, czasowe i ludzkie oraz mieć gwarancję, że na produkt jest realne zapotrzebowanie, rynek ma potencjał, klienci są dostępni w zasięgu ręki, a skala działania i marża pozwalają wygenerować odpowiednie zyski, które przeznaczysz na dalszy rozwój firmy i realizację swoich marzeń, czego Ci życzę z całego serca! 👍

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Być może zastanawiasz się nad porzuceniem etatu, bo masz dość swojego szefa i praca nie sprawia Ci przyjemności. Być może Twój znajomy znalazł ciekawą ofertę franczyzy i otwiera biznes na licencji, koleżanka będzie tworzyć nową aplikację, a w gazecie widziałeś wywiad z uśmiechniętym przedsiębiorcą, który opowiada o swoim sklepie internetowym. Jeśli tak, to wspomniane inspiracje nie są dobre, abyś został przedsiębiorcą.

  • Przejęcie już istniejącej firmy to jeden z pomysłów na biznes. Można kupić prosperującą na rynku spółkę zamiast tworzyć biznes od podstaw. Łatwo napisać, ale jak skutecznie to zrobić, aby uniknąć ewentualnych zagrożeń związanych z zakupem spółki. Do ogłoszeń sprzedam biznes, których przedmiotem jest dochodowa firma podchodzi się zazwyczaj z dystansem a nawet z pewną dozą nieufności, bo dlaczego ktoś miałby sprzedać dobrze prosperującą firmę - przecież nikt nie sprzedaje kury znoszącej złote jajka! A jak jest naprawdę?

  • Świadomość, że przedsiębiorca musi znać się na wszystkim, jest przytłaczająca i niejednej osobie może podciąć skrzydła. Nie bez kozery mówi się, że przedsiębiorca to człowiek orkiestra i coś w tym jest. 😉

  • Jeśli wpadłeś na pomysł na biznes i nie wiesz, kto mógłby z niego skorzystać, to nie jest to dobry znak. Im dłużej zastanawiasz się nad potencjalnym klientem, tym większe ryzyko, że będziesz dorabiać filozofię do swojego produktu. Później ten kłopot spadnie na dział marketingu oraz handlowców, którzy będą próbowali sprzedać nietrafiony produkt i znaleźć odpowiedź na pytanie, kto i dlaczego ma go kupić.

  • Dobry pomysł to za mało, żeby stworzyć dochodową firmę. Na sukces w biznesie składa się wiele czynników. Ważne, aby wiedzieć jakie to elementy, a z tą wiedzą bywa różnie. Nierzadko brakuje kompetencji, kiedy trzeba opracować procesy i standardy, zrekrutować pracowników, stworzyć system identyfikacji wizualnej czy zaplanować skuteczną kampanię marketingową. Wiele rzeczy robimy wówczas intuicyjnie i nie zawsze skutecznie.

  • Na etapie weryfikacji pomysłu na biznes warto opracować wstępną wersję produktu, tzw. MVP (z ang. Minimum Viable Product), aby zademonstrować ją potencjalnym klientom i pozyskać wartościowe informacje zwrotne. Pomysł jest czymś nienamacalnym i każda ze stron może mieć różne wyobrażenia na temat ostatecznego kształtu produktu.

.