Start biznesu. Podjęcie decyzji o wdrożeniu pomysłu na biznes

dezycja o wdrożeniu pomysłu na biznes

Nie ma co ukrywać, że proces weryfikacji pomysłu na biznes jest dość żmudny i nie należy do najłatwiejszych zadań. W poprzednich artykułach z cyklu Jak otworzyć własny biznes? otrzymałeś niezbędne wskazówki oraz narzędzia dotyczące testowania pomysłu. Teraz czas na podjęcie decyzji. 😉

Dodam, że niewielu początkujących przedsiębiorców przeprowadza testy i dlatego tak wielu z nich kończy swoją działalność w pierwszym roku. Wolą skupić się na przyjemnym etapie wymyślania nazwy oraz projektowania logo. Tylko, że przez to później likwidują firmę, ponieważ:

  • nie mają klientów
  • ich produkt jest niepotrzebny
  • nie potrafią go sprzedać
  • nie wiedzą, kim naprawdę jest ich klient
  • mają problem z dotarciem do grupy docelowej
  • wybrany rynek nie ma potencjału i jest za mały
  • nie mogą uzyskać odpowiedniej skali działania
  • nie założyli odpowiednich marż, aby generować zyski
  • nie mają rezerwy finansowej na utrzymanie firmy

Te wszystkie błędy można przewidzieć, tylko trzeba chcieć się uczyć i wyciągnąć odpowiednie wnioski jeszcze na etapie weryfikacji pomysłu. Dlatego musisz przyjąć odpowiednią postawę i pozyskać niezbędne informacje.

Nie obawiaj się kontaktu z potencjalnymi klientami, a tym bardziej nie odrzucaj prawdy, która neguje Twój pomysł, ani też na siłę nie szukaj potwierdzenia dla swoich założeń.

Jeśli będzie taka potrzeba, powinieneś przyznać się do błędu i wycofać z projektu, który nie ma racji bytu. Trzeba wtedy poskromić swoje ego i wyrzec się poczucia wyjątkowości, że oto wpadłeś na genialny pomysł na biznes. Pamiętaj, że dopóki koncepcja biznesowa nie zostanie sprawdzona, dopóty jest wyłącznie hipotezą do zweryfikowania.

Analiza danych i oszacowanie ryzyka

Jeśli przeczytałeś poprzednie porady to wiesz już, co masz robić. Poznałeś skuteczne metody weryfikacji, które pozwalają spojrzeć na pomysł z różnych perspektyw i ocenić jego realną wartość. Pełny obraz uzyskasz dopiero po zastosowaniu wszystkich narzędzi, ponieważ każde z nich dostarczy Ci innych informacji.

Uczciwie przeanalizuj pozyskane dane, zbilansuj zalety i wady projektu oraz porównaj je z ewentualną konkurencją. Nie popadaj w skrajności − nie wyolbrzymiaj negatywnych informacji ani ich nie ignoruj.

Musisz być świadomy zarówno mocnych, jak i słabych stron. Ważne, abyś wiedział, zanim otworzysz firmę, jakie mogą Cię spotkać zagrożenia i jak sobie z nimi poradzić. Pamiętaj, że brak kompetencji uwydatni się ze zdwojoną siłą w trakcie prowadzenia działalności − możesz wtedy zapłacić wysoką cenę. Zniweluj go, póki masz na to czas. Im więcej zidentyfikowanych błędów na etapie weryfikacji i analizy, tym większe szanse na sukces.

Podjęcie decyzji o rezygnacji, modyfikacji lub wdrożeniu pomysłu na biznes

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój pomysł po zweryfikowaniu zmieni pierwotny kształt. To bardzo dobrze, ponieważ ma on być rozwiązaniem realnych problemów klienta, a nie Twoją wizją. Jeśli zostanie odrzucony − głowa do góry! 😉 To też jest korzyść dla Ciebie, mimo że może Cię to zaboleć.

Weryfikacja pomysłu na biznes zarówno pozytywna, jak i negatywna oznacza osiągnięcie celu. 🎯 Jeśli potwierdzisz, że Twój pomysł nie ma racji bytu, to zaoszczędzisz czas i pieniądze, które poświęciłbyś na działania skazane na niepowodzenie.

Jest wielu właścicieli firm, którzy marzą o tym, żeby mieć zero na koncie, ponieważ mają ujemne saldo na rachunku i chcą wyjść z długów. Nierzadko to cena, którą musieli zapłacić za swoje ego i niczym niepopartą wiarę w swój pomysł.

Mam nadzieję, że przed uruchomieniem biznesu skrupulatnie przeprowadzisz proces weryfikacji i nie będziesz szukał drogi na skróty. Podejmij uczciwą decyzję. Dzięki takiemu podejściu zminimalizujesz ryzyko niepowodzenia.

Musisz mieć pewność, że posiadasz odpowiednie zasoby finansowe, czasowe i ludzkie oraz mieć gwarancję, że na produkt jest realne zapotrzebowanie, rynek ma potencjał, klienci są dostępni w zasięgu ręki, a skala działania i marża pozwalają wygenerować odpowiednie zyski, które przeznaczysz na dalszy rozwój firmy i realizację swoich marzeń, czego Ci życzę z całego serca! 👍

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Chcesz założyć firmę i szukasz gotowego pomysłu na biznes? A może stworzyłeś własny biznesplan i nie wiesz jak go zweryfikować, aby uniknąć bankructwa? 🤔 Jeśli chcesz zwiększyć swoje bezpieczeństwo i szanse na sukces to przeczytaj poradnik biznesu, ponieważ zawiera praktyczne wskazówki oraz sprawdzone pomysły na biznes! 👍  Wszystkie przedstawione w nim metody i narzędzia zostały osobiście przetestowane przez autora, który prowadzi firmę od 2009 roku i posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu oraz wdrażaniu różnych projektów biznesowych. 5 powodów, dla których warto przeczytać poradnik biznesu Dowiesz się: Co musisz zrobić przed otwarciem firmy, aby uniknąć bankructwa? Jak znaleźć dobry pomysł na biznes? Jak przetestować pomysł i wdrożyć nowy projekt biznesowy? Jak wybrać najlepszą franczyzę spośród dostępnych ofert na rynku? O co zapytać franczyzodawcę i na co zwrócić uwagę?

  • Oficjalna nazwa firmy to nie jest nazwa produktu ani adres sklepu internetowego. Nazwy firmy będziesz używał przede wszystkim w obrocie gospodarczym, podczas rejestracji, podpisywania umowy czy wystawiania faktury. Możesz mieć zarejestrowaną firmę pod oficjalną nazwą, na przykład FIRMAX JAN KOWALSKI a promować na rynku swoją markę, np. BIZNEX lub działać pod marką franczyzodawcy - decydując się na gotowy pomysł na biznes jakim jest franczyza. Nazwa firmy a forma prawna prowadzenia działalności Nazwa firmy zależy od formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej. Przypomnę, że przedsiębiorstwo może mieć status osoby fizycznej lub osoby prawnej, co wyjaśniam szczegółowo w poradniku jak założyć firmę, w części Formy prawne prowadzenia działalności.

  • Bardzo ważnym etapem weryfikacji pomysłu jest przeanalizowanie, czy biznes ma rację bytu. Dlatego należy policzyć planowane koszty, a następnie zestawić je z planowanymi przychodami.

  • Od znalezienia pomysłu do jego wdrożenia i przekształcenia w prosperujący biznes jest długa droga. Nie istnieje jedna idealna metoda weryfikacji pomysłu, która pozwoli jednoznacznie stwierdzić, czy biznes osiągnie sukces. Możemy mówić wyłącznie o zmniejszeniu ryzyka. Mimo to, warto przeprowadzić proces walidacji zamiast ślepo wierzyć w swoją intuicję, ponieważ sprawdzenie pomysłu przed jego wdrożeniem pozwala wyeliminować wiele błędów oraz opracować efektywny model biznesowy!

  • Przejęcie już istniejącej firmy to jeden z pomysłów na biznes. Można kupić prosperującą na rynku spółkę zamiast tworzyć biznes od podstaw. Łatwo napisać, ale jak skutecznie to zrobić, aby uniknąć ewentualnych zagrożeń związanych z zakupem spółki. Do ogłoszeń sprzedam biznes, których przedmiotem jest dochodowa firma podchodzi się zazwyczaj z dystansem a nawet z pewną dozą nieufności, bo dlaczego ktoś miałby sprzedać dobrze prosperującą firmę - przecież nikt nie sprzedaje kury znoszącej złote jajka! A jak jest naprawdę?

  • Kim tak naprawdę jest przedsiębiorca?

    • Własny biznes

    Na temat właścicieli firm krąży wiele stereotypów i mitów. Nie zawsze są dobrze postrzegani przez społeczeństwo. A to z prostego względu, że większość społeczeństwa pracuje na etacie i nie zna realiów biznesu. Przyjmując, że w Polsce jest mniej więcej 2 miliony przedsiębiorców (pomijając podmioty z zawieszoną działalnością gospodarczą), to statystycznie w klasie jest garstka uczniów, którzy mają rodziców - przedsiębiorców.

.