Start biznesu. Podjęcie decyzji o wdrożeniu pomysłu na biznes

dezycja o wdrożeniu pomysłu na biznes

Nie ma co ukrywać, że proces weryfikacji pomysłu na biznes jest dość żmudny i nie należy do najłatwiejszych zadań. W poprzednich artykułach z cyklu Jak otworzyć własny biznes? otrzymałeś niezbędne wskazówki oraz narzędzia dotyczące testowania pomysłu. Teraz czas na podjęcie decyzji. 😉

Dodam, że niewielu początkujących przedsiębiorców przeprowadza testy i dlatego tak wielu z nich kończy swoją działalność w pierwszym roku. Wolą skupić się na przyjemnym etapie wymyślania nazwy oraz projektowania logo. Tylko, że przez to później likwidują firmę, ponieważ:

  • nie mają klientów
  • ich produkt jest niepotrzebny
  • nie potrafią go sprzedać
  • nie wiedzą, kim naprawdę jest ich klient
  • mają problem z dotarciem do grupy docelowej
  • wybrany rynek nie ma potencjału i jest za mały
  • nie mogą uzyskać odpowiedniej skali działania
  • nie założyli odpowiednich marż, aby generować zyski
  • nie mają rezerwy finansowej na utrzymanie firmy

Te wszystkie błędy można przewidzieć, tylko trzeba chcieć się uczyć i wyciągnąć odpowiednie wnioski jeszcze na etapie weryfikacji pomysłu. Dlatego musisz przyjąć odpowiednią postawę i pozyskać niezbędne informacje.

Nie obawiaj się kontaktu z potencjalnymi klientami, a tym bardziej nie odrzucaj prawdy, która neguje Twój pomysł, ani też na siłę nie szukaj potwierdzenia dla swoich założeń.

Jeśli będzie taka potrzeba, powinieneś przyznać się do błędu i wycofać z projektu, który nie ma racji bytu. Trzeba wtedy poskromić swoje ego i wyrzec się poczucia wyjątkowości, że oto wpadłeś na genialny pomysł na biznes. Pamiętaj, że dopóki koncepcja biznesowa nie zostanie sprawdzona, dopóty jest wyłącznie hipotezą do zweryfikowania.

Analiza danych i oszacowanie ryzyka

Jeśli przeczytałeś poprzednie porady to wiesz już, co masz robić. Poznałeś skuteczne metody weryfikacji, które pozwalają spojrzeć na pomysł z różnych perspektyw i ocenić jego realną wartość. Pełny obraz uzyskasz dopiero po zastosowaniu wszystkich narzędzi, ponieważ każde z nich dostarczy Ci innych informacji.

Uczciwie przeanalizuj pozyskane dane, zbilansuj zalety i wady projektu oraz porównaj je z ewentualną konkurencją. Nie popadaj w skrajności − nie wyolbrzymiaj negatywnych informacji ani ich nie ignoruj.

Musisz być świadomy zarówno mocnych, jak i słabych stron. Ważne, abyś wiedział, zanim otworzysz firmę, jakie mogą Cię spotkać zagrożenia i jak sobie z nimi poradzić. Pamiętaj, że brak kompetencji uwydatni się ze zdwojoną siłą w trakcie prowadzenia działalności − możesz wtedy zapłacić wysoką cenę. Zniweluj go, póki masz na to czas. Im więcej zidentyfikowanych błędów na etapie weryfikacji i analizy, tym większe szanse na sukces.

Podjęcie decyzji o rezygnacji, modyfikacji lub wdrożeniu pomysłu na biznes

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój pomysł po zweryfikowaniu zmieni pierwotny kształt. To bardzo dobrze, ponieważ ma on być rozwiązaniem realnych problemów klienta, a nie Twoją wizją. Jeśli zostanie odrzucony − głowa do góry! 😉 To też jest korzyść dla Ciebie, mimo że może Cię to zaboleć.

Weryfikacja pomysłu na biznes zarówno pozytywna, jak i negatywna oznacza osiągnięcie celu. 🎯 Jeśli potwierdzisz, że Twój pomysł nie ma racji bytu, to zaoszczędzisz czas i pieniądze, które poświęciłbyś na działania skazane na niepowodzenie.

Jest wielu właścicieli firm, którzy marzą o tym, żeby mieć zero na koncie, ponieważ mają ujemne saldo na rachunku i chcą wyjść z długów. Nierzadko to cena, którą musieli zapłacić za swoje ego i niczym niepopartą wiarę w swój pomysł.

Mam nadzieję, że przed uruchomieniem biznesu skrupulatnie przeprowadzisz proces weryfikacji i nie będziesz szukał drogi na skróty. Podejmij uczciwą decyzję. Dzięki takiemu podejściu zminimalizujesz ryzyko niepowodzenia.

Musisz mieć pewność, że posiadasz odpowiednie zasoby finansowe, czasowe i ludzkie oraz mieć gwarancję, że na produkt jest realne zapotrzebowanie, rynek ma potencjał, klienci są dostępni w zasięgu ręki, a skala działania i marża pozwalają wygenerować odpowiednie zyski, które przeznaczysz na dalszy rozwój firmy i realizację swoich marzeń, czego Ci życzę z całego serca! 👍

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Nie ma co ukrywać, że proces weryfikacji pomysłu na biznes jest dość żmudny i nie należy do najłatwiejszych zadań. W poprzednich artykułach z cyklu Jak otworzyć własny biznes? otrzymałeś niezbędne wskazówki oraz narzędzia dotyczące testowania pomysłu. Teraz czas na podjęcie decyzji. 😉

  • Nie jest łatwo wpaść na genialny pomysł, ale jak już znajdziesz ciekawą koncepcję biznesową to koniecznie ją przetestuj przed wdrożeniem, co pozwoli Ci wyeliminować wiele błędów. Warto to zrobić zamiast ślepo wierzyć w swoją intuicję.   Pamiętaj, że weryfikacja koncepcji biznesowej nie polega na obwieszczaniu całemu światu, co dokładnie chcesz zrobić, tylko na skontaktowaniu się z wytypowaną grupą ludzi, z którą skonfrontujesz swoje założenia i potwierdzisz, czy są słuszne, czy nie.

  • Chcesz założyć firmę i szukasz gotowego pomysłu na biznes? A może stworzyłeś własny biznesplan i nie wiesz jak go zweryfikować, aby uniknąć bankructwa? 🤔 Jeśli chcesz zwiększyć swoje bezpieczeństwo i szanse na sukces to przeczytaj poradnik biznesu, ponieważ zawiera praktyczne wskazówki oraz sprawdzone pomysły na biznes! 👍  Wszystkie przedstawione w nim metody i narzędzia zostały osobiście przetestowane przez autora, który prowadzi firmę od 2009 roku i posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu oraz wdrażaniu różnych projektów biznesowych. 5 powodów, dla których warto przeczytać poradnik biznesu Dowiesz się: Co musisz zrobić przed otwarciem firmy, aby uniknąć bankructwa? Jak znaleźć dobry pomysł na biznes? Jak przetestować pomysł i wdrożyć nowy projekt biznesowy? Jak wybrać najlepszą franczyzę spośród dostępnych ofert na rynku? O co zapytać franczyzodawcę i na co zwrócić uwagę?

  • Jeśli działasz w biznesie MLM to weź udział w bezpłatnym głosowaniu na najpopularniejszą firmę w branży MLM. Wpisz nazwę firmy w formularzu, który znajduje się na samym dole. 👇 

  • Dobry pomysł to za mało, żeby stworzyć dochodową firmę. Na sukces w biznesie składa się wiele czynników. Ważne, aby wiedzieć jakie to elementy, a z tą wiedzą bywa różnie. Nierzadko brakuje kompetencji, kiedy trzeba opracować procesy i standardy, zrekrutować pracowników, stworzyć system identyfikacji wizualnej czy zaplanować skuteczną kampanię marketingową. Wiele rzeczy robimy wówczas intuicyjnie i nie zawsze skutecznie.

  • Możesz mieć dobry pomysł na biznes, ale problemy związane z dotarciem do grupy docelowej obniżą jego atrakcyjność, a nawet przekreślą szanse na powodzenie. Przede wszystkim powinieneś oszacować trudność dotarcia do potencjalnych klientów, czas, koszt oraz niezbędne narzędzia. To bardzo ważny aspekt, który powinieneś uwzględnić na etapie weryfikacji koncepcji biznesowej, zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie działalności.

.