Start biznesu. Podjęcie decyzji o wdrożeniu pomysłu na biznes

dezycja o wdrożeniu pomysłu na biznes

Nie ma co ukrywać, że proces weryfikacji pomysłu na biznes jest dość żmudny i nie należy do najłatwiejszych zadań. W poprzednich artykułach z cyklu Jak otworzyć własny biznes? otrzymałeś niezbędne wskazówki oraz narzędzia dotyczące testowania pomysłu. Teraz czas na podjęcie decyzji. 😉

Dodam, że niewielu początkujących przedsiębiorców przeprowadza testy i dlatego tak wielu z nich kończy swoją działalność w pierwszym roku. Wolą skupić się na przyjemnym etapie wymyślania nazwy oraz projektowania logo. Tylko, że przez to później likwidują firmę, ponieważ:

  • nie mają klientów
  • ich produkt jest niepotrzebny
  • nie potrafią go sprzedać
  • nie wiedzą, kim naprawdę jest ich klient
  • mają problem z dotarciem do grupy docelowej
  • wybrany rynek nie ma potencjału i jest za mały
  • nie mogą uzyskać odpowiedniej skali działania
  • nie założyli odpowiednich marż, aby generować zyski
  • nie mają rezerwy finansowej na utrzymanie firmy

Te wszystkie błędy można przewidzieć, tylko trzeba chcieć się uczyć i wyciągnąć odpowiednie wnioski jeszcze na etapie weryfikacji pomysłu. Dlatego musisz przyjąć odpowiednią postawę i pozyskać niezbędne informacje.

Nie obawiaj się kontaktu z potencjalnymi klientami, a tym bardziej nie odrzucaj prawdy, która neguje Twój pomysł, ani też na siłę nie szukaj potwierdzenia dla swoich założeń.

Jeśli będzie taka potrzeba, powinieneś przyznać się do błędu i wycofać z projektu, który nie ma racji bytu. Trzeba wtedy poskromić swoje ego i wyrzec się poczucia wyjątkowości, że oto wpadłeś na genialny pomysł na biznes. Pamiętaj, że dopóki koncepcja biznesowa nie zostanie sprawdzona, dopóty jest wyłącznie hipotezą do zweryfikowania.

Analiza danych i oszacowanie ryzyka

Jeśli przeczytałeś poprzednie porady to wiesz już, co masz robić. Poznałeś skuteczne metody weryfikacji, które pozwalają spojrzeć na pomysł z różnych perspektyw i ocenić jego realną wartość. Pełny obraz uzyskasz dopiero po zastosowaniu wszystkich narzędzi, ponieważ każde z nich dostarczy Ci innych informacji.

Uczciwie przeanalizuj pozyskane dane, zbilansuj zalety i wady projektu oraz porównaj je z ewentualną konkurencją. Nie popadaj w skrajności − nie wyolbrzymiaj negatywnych informacji ani ich nie ignoruj.

Musisz być świadomy zarówno mocnych, jak i słabych stron. Ważne, abyś wiedział, zanim otworzysz firmę, jakie mogą Cię spotkać zagrożenia i jak sobie z nimi poradzić. Pamiętaj, że brak kompetencji uwydatni się ze zdwojoną siłą w trakcie prowadzenia działalności − możesz wtedy zapłacić wysoką cenę. Zniweluj go, póki masz na to czas. Im więcej zidentyfikowanych błędów na etapie weryfikacji i analizy, tym większe szanse na sukces.

Podjęcie decyzji o rezygnacji, modyfikacji lub wdrożeniu pomysłu na biznes

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój pomysł po zweryfikowaniu zmieni pierwotny kształt. To bardzo dobrze, ponieważ ma on być rozwiązaniem realnych problemów klienta, a nie Twoją wizją. Jeśli zostanie odrzucony − głowa do góry! 😉 To też jest korzyść dla Ciebie, mimo że może Cię to zaboleć.

Weryfikacja pomysłu na biznes zarówno pozytywna, jak i negatywna oznacza osiągnięcie celu. 🎯 Jeśli potwierdzisz, że Twój pomysł nie ma racji bytu, to zaoszczędzisz czas i pieniądze, które poświęciłbyś na działania skazane na niepowodzenie.

Jest wielu właścicieli firm, którzy marzą o tym, żeby mieć zero na koncie, ponieważ mają ujemne saldo na rachunku i chcą wyjść z długów. Nierzadko to cena, którą musieli zapłacić za swoje ego i niczym niepopartą wiarę w swój pomysł.

Mam nadzieję, że przed uruchomieniem biznesu skrupulatnie przeprowadzisz proces weryfikacji i nie będziesz szukał drogi na skróty. Podejmij uczciwą decyzję. Dzięki takiemu podejściu zminimalizujesz ryzyko niepowodzenia.

Musisz mieć pewność, że posiadasz odpowiednie zasoby finansowe, czasowe i ludzkie oraz mieć gwarancję, że na produkt jest realne zapotrzebowanie, rynek ma potencjał, klienci są dostępni w zasięgu ręki, a skala działania i marża pozwalają wygenerować odpowiednie zyski, które przeznaczysz na dalszy rozwój firmy i realizację swoich marzeń, czego Ci życzę z całego serca! 👍

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Prowadzenie własnej firmy to permanentny rozwój oraz realizacja zadań i celów, których nie da się osiągnąć w pojedynkę. Potrzebni są do tego dodatkowi ludzie oraz specjalne narzędzia i usługi. 

  • Bill Gates wypowiedział brzemienne słowa, że biznes każdej firmy zaczyna się i kończy na dogłębnej analizie liczb. Niezależnie od tego, czym dana firma się zajmuje, jeżeli nie potrafi wyciągnąć wniosków z faktów dotyczących własnej działalności i podejmuje decyzje oparte na powierzchownych informacjach lub intuicji, w ostatecznym rozrachunku zapłaci za to wysoką cenę.

  • Kim jest Twój klient? Wybór grupy docelowej

    • Własny biznes

    Jeśli wpadłeś na pomysł i nie wiesz, kto mógłby z niego skorzystać, to nie jest to dobry znak. Im dłużej zastanawiasz się nad potencjalnym klientem, tym większe ryzyko, że będziesz dorabiać filozofię do swojego produktu. W momencie pojawienia się pomysłu na biznes równolegle powinien pojawić się obraz klienta. Im jest wyraźniejszy, tym łatwiej zweryfikować i wdrożyć pomysł oraz rozwinąć cały biznes. Klient to Twój cel!🎯 Stworzenie produktu, a następnie dopasowywanie go do klienta to odwrócenie prawidłowej kolejności. Tego typu działanie przypomina mi "styl włoski", czyli rzucanie makaronu o ścianę i liczenie, że coś się przyklei. 😉

  • Nie ma co ukrywać, że proces weryfikacji pomysłu na biznes jest dość żmudny i nie należy do najłatwiejszych zadań. W poprzednich artykułach z cyklu Jak otworzyć własny biznes? otrzymałeś niezbędne wskazówki oraz narzędzia dotyczące testowania pomysłu. Teraz czas na podjęcie decyzji. 😉

  • W tym artykule wyjaśniam krok po kroku formalne aspekty rejestracji firmy, czyli jak zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą w CEIDG. Natomiast kwestie, które powinieneś przeanalizować przed rejestracją działalności gospodarczej, poruszam w poradniku jak założyć firmę? Omawiam w nim m.in.: formy prawne i rodzaje opodatkowania, zalety niebycia VAT’owcem, kody PKD oraz wskazuje optymalny termin rozpoczęcia działalności gospodarczej, aby zyskać dodatkowy miesiąc ulgi na start i preferencyjne składki ZUS.

  • Truizmem jest stwierdzenie, że biznes tworzą ludzie. Kapitał ludzki oraz finansowy to jedne z najważniejszych ogniw każdej firmy. Nierzadko się zdarza, że brak pieniędzy uniemożliwia realizację marzeń o własnym przedsięwzięciu lub brakuje odpowiednich ludzi, z którymi można budować wspólny sukces. Jedno bez drugiego nie istnieje.