Standardy Solidnych Franczyzodawców

standardy solidnych franczyzodawców

Bazując na wytycznych, które przedstawiłem w poprzednich artykułach, stworzyłem program Solidny Franczyzodawca, który jest transparentnym systemem oceny i weryfikacji franczyzodawców.

Celem programu jest wyznaczanie wysokich standardów na rynku franczyzy oraz motywowanie franczyzodawców do podnoszenia jakości oferowanych franczyz i świadczonych usług.

🎧 Audio: Standardy Solidnych Franczyzodawców



Ponadto, założeniem programu jest edukacja przyszłych i obecnych franczyzobiorców oraz zwiększenie bezpieczeństwa kontrahentów, którzy poszukują gotowego pomysłu na biznes i chcą otworzyć własną firmę.

Zależało mi na tym, aby program był przede wszystkim przejrzysty i niezależny. Dlatego uzyskanie certyfikatu nie wiąże się z przymusem zostania członkiem, partnerem biznesowym czy klientem organizatora, a tak niestety często bywa w innych programach certyfikacji.

Każdy franczyzodawca może wziąć udział w programie i poddać się weryfikacji, która w przypadku otrzymania pozytywnej oceny, kończy się uzyskaniem certyfikatu.

Standardy Solidnych Franczyzodawców

Certyfikat Solidny Franczyzodawca to prestiżowe wyróżnienie, które mogą zdobyć wyłącznie firmy spełniające ściśle określone kryteria:

  1. Posiadanie sprawdzonego pomysłu na biznes
  2. Prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce przez co najmniej 3 lata
  3. Posiadanie aktywnego systemu franczyzowego w Polsce od co najmniej 2 lat
  4. Posiadanie co najmniej 5 jednostek w Polsce, w tym minimum 3 jednostki franczyzowe
  5. Prowadzenie pełnej księgowości
  6. Osiągnięcie zysku z podstawowej działalności operacyjnej (zysk ze sprzedaży) w ostatnich dwóch latach obrotowych
  7. Nieposiadanie odnotowanych zaległości w biurach informacji gospodarczych
  8. Niezaleganie z płatnościami wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego
  9. Posiadanie zarejestrowanego znaku towarowego w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polski, którego jest się właścicielem lub posiadanie odpowiedniego tytułu prawnego do używania znaku towarowego
  10. Prowadzenie cyklicznych działań marketingowych mających na celu promocję marki wśród grupy docelowej
  11. Wspieranie franczyzobiorcy w prowadzeniu jednostki franczyzowej przez cały okres współpracy
  12. Posiadanie w strukturach organizacyjnych jednostek ds. współpracy z siecią franczyzową
  13. Przestrzeganie standardów rekrutacyjnych

katalog franczyz oferty

Powyższe standardy składają się zarówno z mierzalnych kryteriów, jak i zasad postępowania weryfikowanych na podstawie oświadczenia franczyzodawcy. Zawierają konkretne wytyczne, które powinien spełniać sprawdzony pomysł na biznes, aby zminimalizować ryzyko niepowodzenia.

Statystyki nie kłamią. Wystarczy przeanalizować dostępne wyniki badań, aby dowiedzieć się, jak dużo firm upada w pierwszych latach prowadzenia działalności.

To ryzyko dotyczy również franczyzodawców. Dlatego prowadzenie działalności przez co najmniej dwa lata to absolutne minimum, aby móc porównać wyniki rok do roku, zbadać sezonowość i stwierdzić, czy firma ma sprawdzony pomysł na biznes oraz dochodowy, powtarzalny i skalowalny model biznesowy.

Ważne, aby biznes był zweryfikowany w Polsce, ponieważ importowane pomysły nie gwarantują sukcesu w kraju nad Wisłą.

Program Solidny Franczyzodawca promuje etyczne podejście do biznesu oraz uczciwe przedstawienie warunków współpracy. Powinny one uwzględniać zarówno szanse i zagrożenia, jak i rzeczywiste wsparcie oferowane przez franczyzodawcę.

Zanim zapoznasz się z poszczególnymi systemami franczyzowymi to sprawdź na czym dokładnie polega biznes na licencji, co to jest franczyza oraz jakie ma wady i zalety. 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o franczyzie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Co to jest franczyza i na czym polega?

    • Sprawdzona franczyza

    Na początku należy podkreślić, że słowo franczyza (poprawna nazwa) jest bardzo często źle wymawiane, jako franszczyzna oraz mylone z terminem franszyza, który występuje w ubezpieczeniach i oznacza udział własny w szkodzie.

  • Franczyza, podobnie jak zawód przedsiębiorcy, nie jest dla każdego! Dlatego, zanim podejmiesz decyzję, powinieneś: przeanalizować korzyści oraz wady tego modelu biznesowego zweryfikować, czy masz odpowiednie kompetencje wymagane przez franczyzodawcę odpowiedzieć sobie na kilka pytań, między innymi: czy jesteś w stanie podporządkować się franczyzodawcy?

  • Koszt uruchomienia i prowadzenia franczyzy

    • Sprawdzona franczyza

    Koszt uruchomienia franczyzy zależy od tego, jaki koncept biznesowy chcesz otworzyć. Na rynku dostępne są zarówno tanie franczyzy, jak i wysoko kapitałochłonne, ponieważ inwestycja może wynieść od kilku tysięcy złotych do nawet kilku milionów. Jak widzisz przedział jest dość spory, dlatego do wstępnej analizy użyj porównywarki franczyz, dzięki której przefiltrujesz oferty po kryterium finansowym. Możesz określić kwotę inwestycji  do 10 tysięcy, do 20 tysięcy, do 30 tysięcy, do 50 tysięcy, do 75 tysięcy, do 100 tysięcy złotych, itd.

  • Warunki i zasady współpracy z franczyzodawcą

    • Sprawdzona franczyza

    Dla zabezpieczenia swoich interesów koniecznie zweryfikuj warunki i zasady współpracy, które są zapisane w dokumentach, między innymi w umowie współpracy oraz załącznikach. Jeśli w umowie są zapisy, które odwołują się do podręcznika operacyjnego lub księgi standardów, a dotyczą kwestii, za które odpowiadasz, i ewentualnych kar, to z nimi również musisz się zapoznać.

  • Proces uruchomienia franczyzy

    • Sprawdzona franczyza

    W procesie nawiązania współpracy z franczyzodawcą możemy wyróżnić kilka podstawowych elementów. W zależności od systemu partnerskiego i skomplikowania biznesu ten proces może zawierać dodatkowe punkty.

  • Czy dany system franczyzowy to dobry pomysł na biznes?

    • Sprawdzona franczyza

    Zanim przejdziemy do tytułowego problemu, odpowiedz sobie najpierw na proste pytanie: kiedy chętnie kogoś wynagradzasz, dając mu pieniądze, które ciężko zarobiłeś? Czy przypadkiem nie wtedy, gdy ktoś Ci pomógł, gdy rozwiązał Twój problem, gdy spełnił Twoje oczekiwania, gdy dał Ci jakąś wartość? Twoim zadaniem jest zrobić to samo − dostarczać ludziom rozwiązanie problemu oraz oferować produkt, którego potrzebują i chcą. Postaw na pierwszym miejscu swojego klienta, a nie siebie!