Bazując na wytycznych, które przedstawiłem w poprzednich artykułach, stworzyłem program Solidny Franczyzodawca, który jest transparentnym systemem oceny i weryfikacji franczyzodawców.
Celem programu jest wyznaczanie wysokich standardów na rynku franczyzy oraz motywowanie franczyzodawców do podnoszenia jakości oferowanych franczyz i świadczonych usług.
🎧 Audio: Standardy Solidnych Franczyzodawców
Ponadto, założeniem programu jest edukacja przyszłych i obecnych franczyzobiorców oraz zwiększenie bezpieczeństwa kontrahentów, którzy poszukują gotowego pomysłu na biznes i chcą otworzyć własną firmę.
Zależało mi na tym, aby program był przede wszystkim przejrzysty i niezależny. Dlatego uzyskanie certyfikatu nie wiąże się z przymusem zostania członkiem, partnerem biznesowym czy klientem organizatora, a tak niestety często bywa w innych programach certyfikacji.
Każdy franczyzodawca może wziąć udział w programie i poddać się weryfikacji, która w przypadku otrzymania pozytywnej oceny, kończy się uzyskaniem certyfikatu.
Standardy Solidnych Franczyzodawców
Certyfikat Solidny Franczyzodawca to prestiżowe wyróżnienie, które mogą zdobyć wyłącznie firmy spełniające ściśle określone kryteria:
- Posiadanie sprawdzonego pomysłu na biznes
- Prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce przez co najmniej 3 lata
- Posiadanie aktywnego systemu franczyzowego w Polsce od co najmniej 2 lat
- Posiadanie co najmniej 5 jednostek w Polsce, w tym minimum 3 jednostki franczyzowe
- Prowadzenie pełnej księgowości
- Osiągnięcie zysku z podstawowej działalności operacyjnej (zysk ze sprzedaży) w ostatnich dwóch latach obrotowych
- Nieposiadanie odnotowanych zaległości w biurach informacji gospodarczych
- Niezaleganie z płatnościami wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego
- Posiadanie zarejestrowanego znaku towarowego w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polski, którego jest się właścicielem lub posiadanie odpowiedniego tytułu prawnego do używania znaku towarowego
- Prowadzenie cyklicznych działań marketingowych mających na celu promocję marki wśród grupy docelowej
- Wspieranie franczyzobiorcy w prowadzeniu jednostki franczyzowej przez cały okres współpracy
- Posiadanie w strukturach organizacyjnych jednostek ds. współpracy z siecią franczyzową
- Przestrzeganie standardów rekrutacyjnych
Powyższe standardy składają się zarówno z mierzalnych kryteriów, jak i zasad postępowania weryfikowanych na podstawie oświadczenia franczyzodawcy. Zawierają konkretne wytyczne, które powinien spełniać sprawdzony pomysł na biznes, aby zminimalizować ryzyko niepowodzenia.
Statystyki nie kłamią. Wystarczy przeanalizować dostępne wyniki badań, aby dowiedzieć się, jak dużo firm upada w pierwszych latach prowadzenia działalności.
To ryzyko dotyczy również franczyzodawców. Dlatego prowadzenie działalności przez co najmniej dwa lata to absolutne minimum, aby móc porównać wyniki rok do roku, zbadać sezonowość i stwierdzić, czy firma ma sprawdzony pomysł na biznes oraz dochodowy, powtarzalny i skalowalny model biznesowy.
Ważne, aby biznes był zweryfikowany w Polsce, ponieważ importowane pomysły nie gwarantują sukcesu w kraju nad Wisłą.
Program Solidny Franczyzodawca promuje etyczne podejście do biznesu oraz uczciwe przedstawienie warunków współpracy. Powinny one uwzględniać zarówno szanse i zagrożenia, jak i rzeczywiste wsparcie oferowane przez franczyzodawcę.
Zanim zapoznasz się z poszczególnymi systemami franczyzowymi to sprawdź na czym dokładnie polega biznes na licencji, co to jest franczyza oraz jakie ma wady i zalety.
Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.
Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl