Standardy Solidnych Franczyzodawców

standardy solidnych franczyzodawców

Bazując na wytycznych, które przedstawiłem w poprzednich artykułach, stworzyłem program Solidny Franczyzodawca, który jest transparentnym systemem oceny i weryfikacji franczyzodawców.

Celem programu jest wyznaczanie wysokich standardów na rynku franczyzy oraz motywowanie franczyzodawców do podnoszenia jakości oferowanych franczyz i świadczonych usług.

Ponadto, założeniem programu jest edukacja przyszłych i obecnych franczyzobiorców oraz zwiększenie bezpieczeństwa kontrahentów, którzy poszukują gotowego pomysłu na biznes i chcą otworzyć własną firmę.

Zależało mi na tym, aby program był przede wszystkim przejrzysty i niezależny. Dlatego uzyskanie certyfikatu nie wiąże się z przymusem zostania członkiem, partnerem biznesowym czy klientem organizatora, a tak niestety często bywa w innych programach certyfikacji.

Każdy franczyzodawca może wziąć udział w programie i poddać się weryfikacji, która w przypadku otrzymania pozytywnej oceny, kończy się uzyskaniem certyfikatu.

Standardy Solidnych Franczyzodawców

Certyfikat Solidny Franczyzodawca to prestiżowe wyróżnienie, które mogą zdobyć wyłącznie firmy spełniające ściśle określone kryteria:

  1. Posiadanie sprawdzonego pomysłu na biznes
  2. Prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce przez co najmniej 3 lata
  3. Posiadanie aktywnego systemu franczyzowego w Polsce od co najmniej 2 lat
  4. Posiadanie co najmniej 5 jednostek w Polsce, w tym minimum 3 jednostki franczyzowe
  5. Prowadzenie pełnej księgowości
  6. Osiągnięcie zysku z podstawowej działalności operacyjnej (zysk ze sprzedaży) w ostatnich dwóch latach obrotowych
  7. Nieposiadanie odnotowanych zaległości w biurach informacji gospodarczych
  8. Niezaleganie z płatnościami wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego
  9. Posiadanie zarejestrowanego znaku towarowego w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polski, którego jest się właścicielem lub posiadanie odpowiedniego tytułu prawnego do używania znaku towarowego
  10. Prowadzenie cyklicznych działań marketingowych mających na celu promocję marki wśród grupy docelowej
  11. Wspieranie franczyzobiorcy w prowadzeniu jednostki franczyzowej przez cały okres współpracy
  12. Posiadanie w strukturach organizacyjnych jednostek ds. współpracy z siecią franczyzową
  13. Przestrzeganie standardów rekrutacyjnych

katalog franczyz oferty

Powyższe standardy składają się zarówno z mierzalnych kryteriów, jak i zasad postępowania weryfikowanych na podstawie oświadczenia franczyzodawcy. Zawierają konkretne wytyczne, które powinien spełniać sprawdzony pomysł na biznes, aby zminimalizować ryzyko niepowodzenia.

Statystyki nie kłamią. Wystarczy przeanalizować dostępne wyniki badań, aby dowiedzieć się, jak dużo firm upada w pierwszych latach prowadzenia działalności.

To ryzyko dotyczy również franczyzodawców. Dlatego prowadzenie działalności przez co najmniej dwa lata to absolutne minimum, aby móc porównać wyniki rok do roku, zbadać sezonowość i stwierdzić, czy firma ma sprawdzony pomysł na biznes oraz dochodowy, powtarzalny i skalowalny model biznesowy.

Ważne, aby biznes był zweryfikowany w Polsce, ponieważ importowane pomysły nie gwarantują sukcesu w kraju nad Wisłą.

Program Solidny Franczyzodawca promuje etyczne podejście do biznesu oraz uczciwe przedstawienie warunków współpracy. Powinny one uwzględniać zarówno szanse i zagrożenia, jak i rzeczywiste wsparcie oferowane przez franczyzodawcę.

Zanim zapoznasz się z poszczególnymi systemami franczyzowymi to sprawdź na czym dokładnie polega biznes na licencji, co to jest franczyza oraz jakie ma wady i zalety. 

 

Włącz film z audio i posłuchaj 🎧

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o franczyzie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Standardy Solidnych Franczyzodawców

    • Sprawdzona franczyza

    Bazując na wytycznych, które przedstawiłem w poprzednich artykułach, stworzyłem program Solidny Franczyzodawca, który jest transparentnym systemem oceny i weryfikacji franczyzodawców.

  • Warunki i zasady współpracy z franczyzodawcą

    • Sprawdzona franczyza

    Dla zabezpieczenia swoich interesów koniecznie zweryfikuj warunki i zasady współpracy, które są zapisane w dokumentach, między innymi w umowie współpracy oraz załącznikach. Jeśli w umowie są zapisy, które odwołują się do podręcznika operacyjnego lub księgi standardów, a dotyczą kwestii, za które odpowiadasz, i ewentualnych kar, to z nimi również musisz się zapoznać.

  • Franczyza, podobnie jak zawód przedsiębiorcy, nie jest dla każdego! Dlatego, zanim podejmiesz decyzję, powinieneś: przeanalizować korzyści oraz wady tego modelu biznesowego zweryfikować, czy masz odpowiednie kompetencje wymagane przez franczyzodawcę odpowiedzieć sobie na kilka pytań, między innymi: czy jesteś w stanie podporządkować się franczyzodawcy?

  • Prawdziwe oblicze franczyzodawcy

    • Sprawdzona franczyza

    Firmy, które zdecydowały się na rozwój sieci franczyzowej, traktuję jak podmioty debiutujące na giełdzie papierów wartościowych. Stawiam im równie wysokie wymagania oraz oczekuję od nich pełnej transparentności. Dlaczego? Ponieważ w obu przypadkach podmioty biorą odpowiedzialność za swoich partnerów, czyli inwestorów lub franczyzobiorców.

  • Zalety i wady franczyzy

    • Sprawdzona franczyza

    Franczyza daje wiele korzyści, ale jak to w życiu bywa, wszystko ma swoje plusy i minusy, więc nie zapominam o przedstawieniu jej wad oraz związanych z nią zagrożeń. Poniższe zestawienie plusów i minusów to mój punkt widzenia i jak każdy tego typu rozrachunek należy przeanalizować przez pryzmat własnych doświadczeń, potrzeb i oczekiwań. Dla Ciebie coś może być niewątpliwą korzyścią, a dla mnie ograniczeniem i wadą.

  • Proces uruchomienia franczyzy

    • Sprawdzona franczyza

    W procesie nawiązania współpracy z franczyzodawcą możemy wyróżnić kilka podstawowych elementów. W zależności od systemu partnerskiego i skomplikowania biznesu ten proces może zawierać dodatkowe punkty.

.