Salon QUIOSQUE jako pomysł na własny biznes. Wywiad z Grzegorzem Tokarczykiem

Wywiadu udzielił Pan Grzegorz Tokarczyk, Dyrektor ds. Sprzedaży i Rozwoju w firmie PBH S.A. – właściciela marki QUIOSQUE.

Panie Grzegorzu, marka QUIOSQUE funkcjonuje w branży odzieżowej, proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży

Specyfika naszej pracy wymaga elastyczności i otwartości ze strony przedsiębiorcy, tzn. bycia otwartym na nowe sposoby pracy z Klientem. Branża odzieżowa – retailowa jest w ciągłym rozwoju i wymaga stałej pracy z jakością obsługi i poprawianiu standardów obsługi. Oznacza to ciągłą pracę z personelem, co dla niektórych przedsiębiorców może być wyzwaniem. Nasza marka posiada know-how jak pracować z Klientem, więc realizacja polityki firmy jest kluczowa w odniesieniu sukcesu.

Jakie trendy przewiduje Pan w branży odzieżowej?

Z pewnością nadal będzie rosło znaczenie kanału e-commerce. My także zauważamy tę tendencję. Nasz kanał internetowy rozwijamy dynamicznie, ale w stałej łączności ze sklepami stacjonarnymi - funkcjonalności omnichanellowe wprowadzamy stopniowo, aby oba kanały online i offline mogły się rozwijać w kontrolowany sposób. Nasza Klientka dużo czasu spędza na stronie www.quiosque.pl, ale głównie po to, aby zorientować się w asortymencie. Większość dokonuje zakupów w sklepach stacjonarnych. Zasięg rynku naszej Klientki stale się powiększa, głównie dzięki ekspansji małych centrów handlowych w małych miastach i migracji naszej Klientki z rynków do sklepów.

Co wyróżnia Państwa na rynku odzieżowym?

Na bieżąco śledzimy to, co dzieje się w branży. Ze szczególną uwagą przyglądamy się polskim markom. Mamy bardzo dobrze zdefiniowaną Klientkę i to pozwala nam bezpiecznie czuć się na rynku, pośród innych marek. Jako nieliczni oferujemy szeroki asortyment sukienek, żakietów, spodni oraz produktów komplementarnych, wspomagany profesjonalną obsługą ze strony naszych Doradczyń. Ta unikalna relacja powoduje, że z roku na rok powiększamy bazę naszych stałych Klientek.

Jakie produkty są oferowane w salonach QUIOSQUE?

Oferujemy komplementarne kolekcje dla kobiet, są to głownie odzież i dodatki. Nieustannie wzbogacamy naszą ofertę o nowy asortyment. W salonach QUIOSQUE można również kupić m.in. rajstopy, bieliznę, buty, piżamy i koszule nocne.

Kim jest Państwa klientka?

Klientki QUIOSQUE to głównie kobiety w wieku 35+, mieszkające w średnich i dużych miastach. Przeważnie są to kobiety w związkach małżeńskich, z dziećmi, czynne zawodowo, często pracujące jako nauczycielki i urzędniczki. Klientki QUIOSQUE poszukują ponadczasowej klasyki, ubrań eleganckich i funkcjonalnych zarazem.

Jakie korzyści oferują Państwo swoim klientkom?

Największą inspiracją są dla nas kobiety. Siła QUIOSQUE tkwi w tym, że słuchamy naszych klientek. Nie narzucamy im tego, co mają nosić. W myśl hasła „jesteśmy różne, jesteśmy piękne”, pokazujemy im, że za pomocą drobnych modowych trików mogą wyglądać wspaniale, bez względu na typ sylwetki, rozmiar czy wiek. Naszym zadaniem jest podpowiedzieć , jak to zrobić. Dlatego też w salonach QUIOSQUE panie mogą liczyć na profesjonalną pomoc personelu. Klientki mają dostęp do pełnej gamy rozmiarów.

Proszę pokrótce opisać Państwa firmę oraz przedstawić plany rozwoju

Firma PBH S.A. jest właścicielem marki QUIOSQUE. Firma funkcjonuje od ponad 25 lat. Od początku oferuje tylko kolekcje dla kobiet. Planujemy nadal rozwijać sieć sprzedaży w lokalizacjach, które zapewniają sukces biznesowy bazując na profilu naszej docelowej klientki, czyli kobiety 35+. Oceniamy, że QUIOSQUE docelowo może mieć około 250 sklepów. Nasza strategia zakłada osiągnięcie tego założenia w 2021 lub 2022 roku. Chcemy także rozwijać markę, w tym franczyzę QUIOSQUE przez wzbogacenie jej o nowy asortyment.

Jakie wymagania należy spełnić, aby otworzyć salon QUIOSQUE?

Aby współpracować z QUIOSQUE należy posiadać lokal, którego optymalna dla marki powierzchnia ma metraż od 90 m2 do 150 m2, w mieście powyżej 25 tysięcy mieszkańców oraz środki finansowe pozwalające taki sklep wyposażyć. Zależy nam na otwartej i bliskiej współpracy, więc chętnie nawiązujemy kontakt z osobami, dla których jest to główny biznes.

Jakie korzyści i wsparcie oferują Państwo swoim Franczyzobiorcom?

Przede wszystkim oferujemy współpracę ze znaną, lubianą przez Klientki i dobrze rozpoznawalną marką. Wspieramy naszych partnerów w wielu obszarach. Można ją uzyskać na każdym etapie inwestycji. Począwszy od doboru lokalizacji sklepu, negocjacji z centrum handlowym - jeśli zaistnieje taka konieczność - przez realizację projektu architektonicznego, pozyskanie zezwoleń budowlanych. Każdy franczyzobiorca może też liczyć na organizowane centralnie promocje, o których informacje są regularnie umieszczane w mediach.

Zapewniamy także stałe zabezpieczenie oferty towarowej sklepu, bieżącą analizę sprzedaży oraz działania wspierające sprzedaż. Wiemy, że wielu potencjalnych partnerów odstrasza widmo stoku. Zapobiegamy temu poprzez minimalizację ilości oraz odbieranie niesprzedanego towaru po sezonie.

Ponadto oferujemy programy szkoleniowe, posiadamy wewnętrzny program „Akademia Menedżerki Quiosque” dla kierowników sklepów franczyzowych, który w profesjonalny sposób przygotowuje ich do pracy z personelem i Klientką.

 

Dziękuję bardzo za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzieliła Pani Liliana Poszumska, właścicielka sieci franczyzowej La Mancha. Pani Liliano, na początek proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Nasza branża, szkół językowych, charakteryzuje się kilkoma istotnymi cechami. Po pierwsze, jest mocno sezonowa. Najwięcej pracy jest okresach września/października oraz stycznia, przed początkiem nowych semestrów. Ponadto, obserwujemy rosnącą popularność nauki różnych języków: na tym rynku pojawiają się różne trendy i trzeba umieć sobie z tym poradzić. Przykładowo, mało kto obecnie już uczy się niemieckiego czy rosyjskiego, a jest boom na hiszpański czy włoski. Do tego częsta rotacja lektorów, bo w tym zawodzie szybko można się wypalić. Native speakerzy czasem przyjeżdżają na rok czy kilka lat do Polski, wtedy nauczają języka, a potem ruszają gdzieś dalej na kolejne przygody. Charakterystyczną cechą jest duża różnorodność klientów, obejmująca zarówno dorosłych, dzieci, przedsiębiorców, studentów, jak i emerytów. Dzięki temu nasza oferta musi być elastyczna i dostosowana do różnych potrzeb oraz oczekiwań naszych klientów.

  • Wywiadu udzielił Pan Szymon Pankowski, Dyrektor Operacyjny (COO) sieci salonów franczyzowych Perfect Look Clinic. Panie Szymonie, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. Nasza branża charakteryzuje się dużą różnorodnością i konkurencją. Obejmuje ona szeroki zakres usług związanych z pielęgnacją ciała, urodą i relaksem. Warto zaznaczyć, że cała branża beauty w Polsce cały czas intensywnie się rozwija. Gabinety kosmetyczne oferują różnorodne zabiegi, takie jak depilacje, dermomasaże, mezoterapie, kriolipolizy czy presoterapie. Większość z tych zabiegów jest dostępna zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. Bardzo ważne znaczenie w branży kosmetycznej ma profesjonalizm personelu. Klienci poszukują doświadczonych kosmetologów, którzy dostosują się do ich indywidualnych potrzeb i preferencji. Dlatego też nasza sieć zapewnia pełne wsparcie szkoleniowe w całym okresie współpracy. Zależy nam, żeby wszystkie salony pod marką Perfect Look Clinic wyróżniały się pełnym profesjonalizmem w stosunku do klienta.

  • Wywiadu udzielił Pan Bartłomiej Kołodziejek, dyrektor operacyjny 36 MINUT - ogólnopolskiej sieci franczyzowej butikowych klubów treningowych. Panie Bartłomieju, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży w kontekście Państwa działalności. 36 MINUT to największa w Polsce sieć butikowych klubów treningowych, oferujących unikatowy model pracy z klubowiczami, gdzie nowoczesne rozwiązania idą w parze ze spersonalizowaną opieką nad podopiecznymi. Chcąc przypisać to rozwiązanie do konkretnej branży, należy mieć na uwadze, że w działalności klubów naszej sieci łączymy wiedzę z zakresu medycyny, fizjoterapii i kultury fizycznej – nie reprezentujemy więc klasycznie rozumianego fitnessu, lecz jego szczególny kierunek: medical fitness. Klub 36 MINUT to miejsce idealne dla tych, którzy chcą ćwiczyć świadomie, w pełni bezpiecznie, w komfortowych warunkach i butikowej atmosferze.

  • Wywiadu udzieliła Pani Iwona Naculak, Retail Network Development Specialist z Mail Boxes Etc. - sieci centr logistycznych oferujących kompleksowe usługi dla MŚP; od przesyłek, przez poligrafię, aż po usługi administracyjne i marketingowe.  Pani Iwono, na początek proszę przybliżyć specyfikę branży e-commerce w kontekście Państwa działalności. Rynek e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija. W ostatnich latach pandemia zmusiła firmy do digitalizacji a konsumentów skierowała po zakupy do sieci. Według ekspertów (raport PwC) w ciągu najbliższych 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł. Szacuje się , że do 2026 r. średnioroczny wzrost będzie wynosił aż 12%. W MBE jesteśmy na to przygotowani! Już dziś oferujemy naszym klientom, nie tylko tym z branży e-commerce, autorskie rozwiązania technologiczne, takie jak platforma do realizacji wysyłek, ale również wtyczka, która łączy sklepy internetowe naszych klientów z naszymi systemami. W najbliższych miesiącach udostępnimy również połączoną ze wspomnianymi wcześniej narzędziami aplikację do kompleksowego zarządzania magazynem i fulfillmentem. Zorientowanie strategii Grupy MBE na branżę e-commerce potwierdza też niedawne przejęcie jednej z wiodących platform – PrestaShop. Centra Mail Boxes Etc. oferują profesjonalne rozwiązania outsourcingowe dla MŚP i klientów indywidualnych. Oprócz kompleksowego zarządzania przesyłkami kurierskimi realizujemy również usługi logistyczne dla sektora e-commerce oraz zlecenia poligraficzne, a także usługę wirtualnego biura i wynajem skrytek adresowych

  • Wywiadu udzielił Pan Radosław Wanat, Doradca Techniczny z Auto Gamma - największej firmy w Polsce zajmującej się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Panie Radosławie, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi detailingu w kontekście Państwa działalności. Firma Auto Gamma powstała w 1993 roku. Chcieliśmy wprowadzić usługi, które by nas wyróżniały na tle innych warsztatów samochodowych, wypełnić lukę. Stąd też pomysł, aby rozwinąć nasz salon. Wiele warsztatów oferuje usługi związane z detailingiem, gdzie można m. in. wypolerować lampy. W naszym warsztacie Klient może więcej - począwszy od polerowania, po całkowitą regenerację, przełomowym momentem umożliwiającym kilkukrotne zwiększenie natężenie światła w stosunku do fabrycznego było, gdy wprowadziliśmy ich modyfikacje na reflektory wykorzystujące technologie LED. Jesteśmy liderem i największa firmą w Polsce zajmującą się wszelkimi usługami dotyczącymi regeneracji i adaptacji reflektorów. Jesteśmy również bezpośrednim importerem części i elementów typu klosze, obudowy, reflektory ; wszystkiego co związane z oświetleniem samochodowym. Poza oświetleniem samochodowym zajmujemy się również naprawą szyb - wszelkiego rodzaju odpryski od kamieni oraz usuwaniem wgnieceń na karoserii metodą PDR np po gradobiciu, parkingówki, przygotowanie pod lakier. Te usługi również wprowadzone są do systemu franczyzowego.

  • Wywiadu udzielił Pan Olivier Jeske, Dyrektor Działu Franczyz Salonty - sieci przestrzeni typu premium z przeznaczeniem na bezobsługowy wynajem na zamknięte wydarzenia grupowe. Panie Olivierze, na początek proszę przybliżyć specyfikę usługi bezobsługowego wynajmu w kontekście Państwa działalności. Sieć Salonty polega na bezobsługowym wynajmie przestrzeni typu premium na zamknięte wydarzenia grupowe. Wynajmujący może w lokalu zorganizować dowolny typ wydarzenia, od urodzin, ceremonii i uroczystości rodzinnych po spotkania firmowe, integracje, warsztaty oraz imprezy tematyczne. Bezobsługowość to przede wszystkim wygoda i swoboda dla klienta oraz bezpieczeństwo dla placówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu franczyzobiorca nie martwi się przekazywaniem kluczy, ponieważ cały proces rezerwacji odbywa się w 100% zdalnie, a klient otrzymuje swój unikalny kod dostępu do placówki aktywny przez cały czas trwania wydarzenia drogą mailową oraz telefoniczną.