Wywiadu udzielił Pan Grzegorz Tokarczyk, Dyrektor ds. Sprzedaży i Rozwoju w firmie PBH S.A. – właściciela marki QUIOSQUE.
Panie Grzegorzu, marka QUIOSQUE funkcjonuje w branży odzieżowej, proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży
Specyfika naszej pracy wymaga elastyczności i otwartości ze strony przedsiębiorcy, tzn. bycia otwartym na nowe sposoby pracy z Klientem. Branża odzieżowa – retailowa jest w ciągłym rozwoju i wymaga stałej pracy z jakością obsługi i poprawianiu standardów obsługi. Oznacza to ciągłą pracę z personelem, co dla niektórych przedsiębiorców może być wyzwaniem. Nasza marka posiada know-how jak pracować z Klientem, więc realizacja polityki firmy jest kluczowa w odniesieniu sukcesu.
Jakie trendy przewiduje Pan w branży odzieżowej?
Z pewnością nadal będzie rosło znaczenie kanału e-commerce. My także zauważamy tę tendencję. Nasz kanał internetowy rozwijamy dynamicznie, ale w stałej łączności ze sklepami stacjonarnymi - funkcjonalności omnichanellowe wprowadzamy stopniowo, aby oba kanały online i offline mogły się rozwijać w kontrolowany sposób. Nasza Klientka dużo czasu spędza na stronie www.quiosque.pl, ale głównie po to, aby zorientować się w asortymencie. Większość dokonuje zakupów w sklepach stacjonarnych. Zasięg rynku naszej Klientki stale się powiększa, głównie dzięki ekspansji małych centrów handlowych w małych miastach i migracji naszej Klientki z rynków do sklepów.
Co wyróżnia Państwa na rynku odzieżowym?
Na bieżąco śledzimy to, co dzieje się w branży. Ze szczególną uwagą przyglądamy się polskim markom. Mamy bardzo dobrze zdefiniowaną Klientkę i to pozwala nam bezpiecznie czuć się na rynku, pośród innych marek. Jako nieliczni oferujemy szeroki asortyment sukienek, żakietów, spodni oraz produktów komplementarnych, wspomagany profesjonalną obsługą ze strony naszych Doradczyń. Ta unikalna relacja powoduje, że z roku na rok powiększamy bazę naszych stałych Klientek.
Jakie produkty są oferowane w salonach QUIOSQUE?
Oferujemy komplementarne kolekcje dla kobiet, są to głownie odzież i dodatki. Nieustannie wzbogacamy naszą ofertę o nowy asortyment. W salonach QUIOSQUE można również kupić m.in. rajstopy, bieliznę, buty, piżamy i koszule nocne.
Kim jest Państwa klientka?
Klientki QUIOSQUE to głównie kobiety w wieku 35+, mieszkające w średnich i dużych miastach. Przeważnie są to kobiety w związkach małżeńskich, z dziećmi, czynne zawodowo, często pracujące jako nauczycielki i urzędniczki. Klientki QUIOSQUE poszukują ponadczasowej klasyki, ubrań eleganckich i funkcjonalnych zarazem.
Jakie korzyści oferują Państwo swoim klientkom?
Największą inspiracją są dla nas kobiety. Siła QUIOSQUE tkwi w tym, że słuchamy naszych klientek. Nie narzucamy im tego, co mają nosić. W myśl hasła „jesteśmy różne, jesteśmy piękne”, pokazujemy im, że za pomocą drobnych modowych trików mogą wyglądać wspaniale, bez względu na typ sylwetki, rozmiar czy wiek. Naszym zadaniem jest podpowiedzieć , jak to zrobić. Dlatego też w salonach QUIOSQUE panie mogą liczyć na profesjonalną pomoc personelu. Klientki mają dostęp do pełnej gamy rozmiarów.
Proszę pokrótce opisać Państwa firmę oraz przedstawić plany rozwoju
Firma PBH S.A. jest właścicielem marki QUIOSQUE. Firma funkcjonuje od ponad 25 lat. Od początku oferuje tylko kolekcje dla kobiet. Planujemy nadal rozwijać sieć sprzedaży w lokalizacjach, które zapewniają sukces biznesowy bazując na profilu naszej docelowej klientki, czyli kobiety 35+. Oceniamy, że QUIOSQUE docelowo może mieć około 250 sklepów. Nasza strategia zakłada osiągnięcie tego założenia w 2021 lub 2022 roku. Chcemy także rozwijać markę, w tym franczyzę QUIOSQUE przez wzbogacenie jej o nowy asortyment.
Jakie wymagania należy spełnić, aby otworzyć salon QUIOSQUE?
Aby współpracować z QUIOSQUE należy posiadać lokal, którego optymalna dla marki powierzchnia ma metraż od 90 m2 do 150 m2, w mieście powyżej 25 tysięcy mieszkańców oraz środki finansowe pozwalające taki sklep wyposażyć. Zależy nam na otwartej i bliskiej współpracy, więc chętnie nawiązujemy kontakt z osobami, dla których jest to główny biznes.
Jakie korzyści i wsparcie oferują Państwo swoim Franczyzobiorcom?
Przede wszystkim oferujemy współpracę ze znaną, lubianą przez Klientki i dobrze rozpoznawalną marką. Wspieramy naszych partnerów w wielu obszarach. Można ją uzyskać na każdym etapie inwestycji. Począwszy od doboru lokalizacji sklepu, negocjacji z centrum handlowym - jeśli zaistnieje taka konieczność - przez realizację projektu architektonicznego, pozyskanie zezwoleń budowlanych. Każdy franczyzobiorca może też liczyć na organizowane centralnie promocje, o których informacje są regularnie umieszczane w mediach.
Zapewniamy także stałe zabezpieczenie oferty towarowej sklepu, bieżącą analizę sprzedaży oraz działania wspierające sprzedaż. Wiemy, że wielu potencjalnych partnerów odstrasza widmo stoku. Zapobiegamy temu poprzez minimalizację ilości oraz odbieranie niesprzedanego towaru po sezonie.
Ponadto oferujemy programy szkoleniowe, posiadamy wewnętrzny program „Akademia Menedżerki Quiosque” dla kierowników sklepów franczyzowych, który w profesjonalny sposób przygotowuje ich do pracy z personelem i Klientką.
Dziękuję bardzo za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl