Sklep internetowy i jego rozwój. Narzędzia i usługi dla e-sklepu

narzędzia i usługi do rozwoju sklepu internetowego

Sklep internetowy to platforma online, która umożliwia prezentowanie i sprzedawanie towaru przez 24 godziny na dobę. Zanim jednak dojdzie do pierwszych transakcji to najpierw trzeba e-sklep rozwinąć i wypromować, a to wymaga pieniędzy, czasu oraz odpowiednich narzędzi i umiejętności.

W niniejszym artykule przedstawiam poszczególne obszary zarządzania sklepem internetowym oraz listę usługodawców i dostawców narzędzi wspierających prowadzenie biznesu online.

Jeśli dopiero planujesz rozpocząć przygodę z e-handlem to szczegółowe informacje znajdziesz w poradniku e-commerce 👉 jak założyć sklep internetowy. Ponadto zachęcam Cię do zapisania się do newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o nowych 👉 narzędziach e-commerce w tym kody rabatowe i zniżki.

Obszary zakładania i prowadzenia sklepu internetowego:

  1. Zakładanie e-sklepu (domena, oprogramowanie, hosting, bezpieczeństwo IT, regulamin, płatności online, księgowość)
  2. Tworzenie treści i pozycjonowanie sklepu internetowego (content marketing, SEO)
  3. Promowanie i reklamowanie sklepu online (ads, social media, remarketing)
  4. Komunikacja online z klientami (poczta e-mail, chatbot, livechat, mailing, SMS, web push, mobile push)
  5. Automatyzacja i zarządzanie relacjami z klientami oraz firmą (marketing automation, CRM, PIM, ERP)
  6. Monitoring, analityka i optymalizacja
  7. Logistyka i realizacja zamówienia (opakowanie produktu oraz magazynowanie, pakowanie i wysyłka paczki) 

Zakładanie e-sklepu (domena, oprogramowanie, hosting, bezpieczeństwo IT, regulamin, płatności online, księgowość)

  • Nazwa.pl to najczęściej wybierany przez Klientów w Polsce rejestrator domen. Z usług firmy skorzystało 1.000.000 Klientów, którzy zarejestrowali ponad 4.000.000 domen.
  • Shoper to gotowy sklep internetowy. Kompleksowe oprogramowanie Shoper dla sklepu internetowego zawiera wszystkie niezbędne narzędzia i integracje do profesjonalnej sprzedaży online.
  • Sky-Shop to gotowe narzędzie do prowadzenia sklepu internetowego, wielokanałowej sprzedaży online oraz sprzedaży w dropshippingu.
  • CloudHosting WordPress to hosting z zainstalowaną aplikacją WordPress oferowany przez firmę nazwa.pl. WordPress to system zarządzania treścią napisany w języku PHP, który zaprojektowano głównie do obsługi blogów. Wtyczka WooCommerce umożliwia stworzenie oraz uruchomienie e-sklepu.
  • CloudHosting to hosting w technologii chmury, na którym możesz postawić sklep internetowy stworzony w CMS Joomla. Te nowoczesne rozwiązanie przewyższa po każdym względem tradycyjny hosting. CMS Joomla (open source) to system zarządzania treścią napisany w języku PHP, wykorzystujący bazę danych MySQL.
  • CloudHosting e-Sklep to hosting z zainstalowaną aplikacją PrestaShop oferowany przez firmę nazwa.pl.
  • ESET Internet Security to wszechstronna ochrona dla komputera. Dzięki rozwiązaniom firmy ESET można bezpiecznie korzystać z Internetu oraz bankowości elektronicznej.
  • Cloud Backup to usługa do tworzenia szyfrowanych kopii danych w chmurze. Program stanowi skuteczną ochronę przed skutkami ataków typu ransomware, tj. przed szkodliwym oprogramowaniem, które blokuje dostęp do komputera lub uniemożliwia odczyt zapisanych w nim danych.
  • Wsparcie prawne dla e-commerce to usługa, która zawiera opracowanie regulaminu sklepu internetowego oraz dokumentacji wewnętrznej RODO.
  • Przelewy24 to serwis dostarczający największą na rynku liczbę rozwiązań płatniczych dopasowanych do każdego biznesu. Oferuje ponad 350 metod płatności. 

Tworzenie treści i pozycjonowanie sklepu internetowego (content marketing, SEO)

  • Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) to usługa mająca na celu wyświetlanie sklepu internetowego na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google po tzw. słowach kluczowych, czyli frazach związanych z profilem działalności.
  • Tworzenie treści (content marketing) to usługa, dzięki której możesz zamówić artykuły na stronę internetową oraz opisy produktów do sklepu internetowego. Co więcej, umożliwia publikację artykułów sponsorowanych na cudzych stronach internetowych oraz współpracę z influencerami. 
  • Planer Słów Kluczowych - narzędzie od Google udostępniane Użytkownikom w ramach panelu Google Ads, które służy do wybierania słów kluczowych, sprawdzania liczby wyszukiwań oraz uzyskiwania prognozy ich skuteczności.
  • Google Trends - kolejne narzędzie od amerykańskiego giganta, dzięki któremu można sprawdzić, jakie są trendy dotyczące tematów wyszukiwanych przez internautów. Serwis Google udostępnia różne statystyki, m.in.: frazy zyskujące ostatnio popularność, liczbę zapytań, zainteresowanie w ujęciu czasowym.
  • Google Search Console (GSC) - narzędzie stworzone przez Google dla administratorów stron internetowych, które pozwala m.in. sprawdzić status indeksowania witryny przez wyszukiwarkę Google.
  • Jasnopis - program komputerowy, który pomaga ocenić, czy dany tekst jest trudny pod względem językowym. Jasnopis analizuje język użyty w tekście, zaznacza potencjalnie trudne wyrazy i zbyt długie zdania oraz czasami podpowiada, jakimi synonimami można zastąpić wyrazy trudne. 

Promowanie i reklamowanie sklepu online (ads, social media, remarketing)

  • Google Ads (dawniej AdWords) - panel reklamowy umożliwiający wyświetlanie reklamy tekstowej w wynikach wyszukiwania (m.in. w TOP 4 nad wynikami organicznymi) i sieci partnerskiej oraz prowadzenie kampanii produktowych, displayowych (graficznych), video (na YouTube), remarketingowych.
  • Sotrender - narzędzie do analizy działań w mediach społecznościowych, tworzenia raportów, zarządzania komunikacją z klientami na Facebooku oraz monitorowania działań konkurencji.
  • NapoleonCat - narzędzie do zarządzania treścią na swoich profilach społecznościowych oraz analityki działań własnych i konkurencji w social mediach. NapoleonCat jest również pomocny w opracowaniu strategii działań w mediach społecznościowych w odniesieniu do działań konkurencji.
  • Postfity - narzędzie do planowania postów w mediach społecznościowych, m.in. na takich platformach jak: Facebook, Instagram, LinkedIn czy Twitter.
  • Cluify - narzędzie, które łączy świat offline i online. Platforma umożliwia analizę zachowań klientów w sklepach stacjonarnych a następnie docieranie do nich z kontekstową reklamą mobilną.
  • Landingi - narzędzie do prowadzenia kampanii marketingowych z wykorzystaniem landing page’y, pop upów i lejków konwersji.  

Komunikacja online z klientami (poczta e-mail, chatbot, livechat, mailing, SMS, web push, mobile push)

  • CloudMail - usługa hostingowa, w ramach której można korzystać z kont pocztowych (e-mail) we własnej domenie, oferowana przez firmę nazwa.pl
  • SentiOne - narzędzie do automatyzacji obsługi klienta w postaci chatbota oraz voicebota, które pomagają sprzedawać poza godzinami pracy oraz pozwalają radykalnie zmniejszyć koszty infolinii.
  • Smartsupp – narzędzie, które łączy live chat, e-mail oraz Facebook Messenger, dzięki czemu można rozmawiać ze swoimi klientami używając tylko jednej platformy.
  • LiveChat - platforma obsługi klienta 360°, dzięki której możesz rozmawiać na chacie ze swoimi klientami, którzy właśnie odwiedzili Twój sklep internetowy.
  • Contact Leader – widget instalowany na stronie, dzięki któremu Użytkownik odwiedzający sklep internetowy może zamówić rozmowę telefoniczną.
  • CallPage - narzędzie umożliwiające oddzwonienie do osób odwiedzających Twój sklep internetowy w 28 sekund, co zwiększa sprzedaż nawet o 75%.
  • RedLink - platforma do tworzenia i wysyłania kampanii e-mail, SMS oraz powiadomień mobile push, czyli wiadomości, która wyświetla się na telefonie Użytkownika, nawet bez konieczności odblokowania ekranu.
  • GetResponse - platforma oferująca szereg rozwiązań niezbędnych w e-mail marketingu. Dzięki GetResponse przeprowadzisz skuteczne kampanie e-mail marketingowe.
  • FreshMail - narzędzie do e-mail marketingu. Program FreshMail umożliwia wysyłanie newsletterów, mailingów, autoresponderów, a także wiadomości SMS. 
  • Revhunter - narzędzie, które poprawia konwersję i zwiększa sprzedaż. Wspiera finalizację transakcji poprzez wysyłanie e-maili retargetingowych do anonimowych klientów, którzy zainteresowali się danym produktem lub porzucili koszyk.
  • SMSapi - narzędzie do masowej wysyłki SMS. Posiada wiele dodatkowych funkcji, m.in. umożliwia dodać do wiadomości SMS krótki link – http://idz.do, który przekierowuje odbiorcę na dowolnie wskazaną stronę www.
  • SerwerSMS - narzędzie do masowej wysyłki SMS, MMS, VOICE VMS. Platforma oferuje różne funkcjonalności, które usprawniają prowadzenia marketingu bezpośredniego.
  • PushPushGo - narzędzie do powiadomień web push, tj. wiadomości wysyłanych przez stronę internetową za zgodą jej Użytkownika, które wyświetlają się na komputerze, laptopie i urządzeniach mobilnych.
  • Gravitec - narzędzie do wysyłania powiadomień web push z najnowszymi wiadomościami, jak również do przesyłania podsumowań najpopularniejszych wiadomości (możliwość wysłania 6-10 wiadomości w jednym powiadomieniu push).
  • Appoint.ly - aplikacja do umawiania spotkań. Sposób działania jest prosty: należy stworzyć w aplikacji typ spotkania, zdefiniować dostępność i udostępnić link zainteresowanym, aby mogli umówić się na spotkanie.
  • ClickMeeting - platforma do webinarów i wideokonferencji. Niezbędne narzędzie do pracy zdalnej, prowadzenia zajęć, prezentacji czy kontaktu z klientami. 

Automatyzacja i zarządzanie relacjami z klientami oraz firmą (marketing automation, CRM, PIM, ERP)

  • Edrone - narzędzie łączące marketing automation i CRM dla sklepów internetowych. Posiada m.in. takie funkcje jak: identyfikowanie i profilowanie użytkowników odwiedzających e-sklep, rekomendacje produktowe, behawioralne czy koszykowe. Pozyskane dane pozwalają lepiej zrozumieć swoich klientów, co umożliwia prowadzenie efektywnej i spersonalizowanej komunikacji.
  • SalesMANAGO - kompleksowe narzędzie do prowadzenia działań marketingowych w sklepie internetowym. SalesMANAGO umożliwia identyfikację Użytkowników odwiedzających e-sklep oraz monitorowanie ich zachowań, w tym zainteresowanie konkretnymi produktami. W oparciu o pozyskane dane tworzone są profile i segmenty klientów, dzięki czemu można prowadzić spersonalizowaną komunikację.
  • Ipresso - narzędzie marketing automation służące m.in. do projektowania ścieżek klientów oraz scenariuszy zautomatyzowanej komunikacji, mierzenia wyników, prowadzenia działań Real-Time Marketing (RTM), content automation.
  • Robokat - system PIM (Product Information Management), czyli narzędzie służące do zarządzania informacja produktową. Celem systemu PIM jest posiadanie jednego źródła informacji o produkcie dla wielu różnorodnych zastosowań.
  • Wapro ERP – oprogramowanie do kompleksowego zarządzania najważniejszymi zasobami i procesami w firmie, m.in.: zaopatrzeniem, magazynem, produkcją, sprzedażą, finansami, księgowością, kadrami. 

Monitoring, analityka i optymalizacja

  • Brand24 - narzędzie monitoringu Internetu i mediów społecznościowych. Pozwala na poznanie i zrozumienie opinii Internautów na temat wskazanych firm, marek, czy produktów.
  • SentiOne - narzędzie do monitorowania Internetu. Pozwala poznać potrzeby potencjalnych klientów, sprawdzić opinie o swojej konkurencji, analizować dane o konkurencji oraz obserwować nowe trendy.
  • Szpiegomat - monitor cen, który dostarcza danych i analiz z rynku e-commerce.
  • TradeWatch - narzędzie do kompleksowego badania rynku. Monitoruje na bieżąco wszystkie transakcje dokonywane na Allegro.
  • Google Analytics - podstawowe narzędzie do badania i analizy ruchu na stronie internetowej. Uzyskane wyniki i dane pozwalają zoptymalizować treści opublikowane w sklepie internetowym oraz poprawić skuteczność prowadzonych kampanii marketingowych.
  • Google Search Console (GSC) - darmowe narzędzie stworzone przez Google dla administratorów stron internetowych, które pozwala m.in. zoptymalizować widoczność strony oraz zdiagnozować ewentualne błędy.
  • PageSpeed Insights - narzędzie firmy Google, które umożliwia analizę wydajności i szybkości wczytywania strony internetowej.  Na podstawie uzyskanych danych można dokonać modyfikacji oraz optymalizacji strony. 

Logistyka i realizacja zamówienia (opakowanie produktu oraz magazynowanie, pakowanie i wysyłka paczki)

  • GlobKurier - platforma umożliwiająca porównywanie i korzystanie z ofert najpopularniejszych firm kurierskich i transportowych na rynku, takich jak: DPD, DHL, FedEx, TNT, UPS czy InPost.
  • Rajapack - wiodący producent i dostawca opakowań w Polsce. W swojej ofercie posiada ponad 200 000 produktów niezbędnych do ochrony, wypełnienia i wysyłki towaru.
  • Eurocommerce - oferuje kompleksową obsługę logistyczną sklepów internetowych oraz realizację zamówień e-commerce na kolejny dzień roboczy w Polsce.

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o e-Commerce, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Nie wiem czy się ze mną zgodzisz, ale wysyłanie służbowych maili do klientów z adresu jan.ixinski @onet.pl czy jan.ixinski @gmail.com jest mało profesjonalne. Jeśli masz zarejestrowaną domenę internetową to powinieneś mieć również służbowego maila, typu: jan.ixinski @wlasnybiznes.pl. W zależności od dostawcy, pakiety pocztowe zazwyczaj różnią się między sobą liczbą skrzynek czy dostępną powierzchnią dyskową liczoną w gigabajtach (GB). Bez względu na zakres, wszystkie muszą zapewniać należyte bezpieczeństwo. W końcu będziesz wysyłać poufne dane do swoich kontrahentów.

  • Sklep internetowy powinien być przede wszystkim przejrzysty i użyteczny oraz w łatwy i intuicyjny sposób prowadzić klienta do zakupu. User experience (UX) to ogół wrażeń jakich doświadcza Użytkownik podczas korzystania ze sklepu. Koniecznie zadbaj o UX w swoim e-sklepie jeśli chcesz, aby klienci do Ciebie powracali. W sklepie internetowym w modelu SaaS masz do wyboru gotowe szablony, które zostały zaprojektowane przez specjalistów. Unikaj wymyślnych szat graficznych, które będą niepotrzebnie obciążać stronę, co może przyczynić się do porzucenia Twojego sklepu przez potencjalnych klientów. Ładowanie strony powyżej 3 sekund to wieczność w Internecie! Im prostszy layout tym lepiej. 

  • To czy będziesz potrzebować hostingu zależy od tego, jaką platformę do prowadzenia sklepu internetowego wybierzesz. W przypadku rozwiązania SaaS, czyli gotowej platformy do prowadzenia e-Sklepu, typu Shoper, hosting masz już zapewniony w cenie abonamentu. A czym jest hosting? Najprościej rzecz ujmując hosting to wirtualne miejsce, na którym „postawisz" sklep internetowy. Hosting polega na zarezerwowaniu i udostępnieniu przez dostawcę usług internetowych pewnej przestrzeni dyskowej, w której umieszczone są wszystkie pliki, bazy i dane niezbędne do funkcjonowania Twojego e-sklepu.

  • Domena to adres strony internetowej, np. wlasnybiznes.pl. Jej wybór jest bardzo ważnym ogniwem w procesie uruchomienia sklepu. W przeciwieństwie do adresu siedziby firmy, zmiana adresu strony internetowej niesie za sobą spore konsekwencje. Z wypozycjonowaniem domeny w wyszukiwarce Google oraz wypromowaniem jej wśród grupy docelowej wiążą się spore koszty w postaci czasu i pieniędzy. Dlatego raz wybrana nazwa domeny powinna Ci towarzyszyć przez cały okres prowadzonej działalności.

  • Na rynku dostępne są różne platformy, o czym wspominam w artykule Oprogramowanie sklepu internetowego. Każda platforma posiada wady i zalety. Niestety, nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale postaram Ci się pomóc w tej kwestii.

  • Problem logistyki nie dotyczy Cię jeśli oferujesz usługi, ale w przypadku sprzedaży fizycznych towarów musisz zmierzyć się z tym wyzwaniem; chyba, że sprzedajesz w modelu dropshipping.

.