Kim jest Twój klient? Wybór grupy docelowej

Kim jest Twój klient? Wybór grupy docelowej

Jeśli wpadłeś na pomysł i nie wiesz, kto mógłby z niego skorzystać, to nie jest to dobry znak. Im dłużej zastanawiasz się nad potencjalnym klientem, tym większe ryzyko, że będziesz dorabiać filozofię do swojego produktu.

W momencie pojawienia się pomysłu na biznes równolegle powinien pojawić się obraz klienta. Im jest wyraźniejszy, tym łatwiej zweryfikować i wdrożyć pomysł oraz rozwinąć cały biznes. Klient to Twój cel!🎯

Stworzenie produktu, a następnie dopasowywanie go do klienta to odwrócenie prawidłowej kolejności. Tego typu działanie przypomina mi "styl włoski", czyli rzucanie makaronu o ścianę i liczenie, że coś się przyklei. 😉

Korzyści z profilowania klientów

Musisz wiedzieć, do jakiej grupy docelowej chcesz skierować swój produkt lub usługę, aby:

  • oszacować potencjał rynku, ilu potencjalnych klientów liczy grupa docelowa
  • sprawdzić, czy ta grupa jest kaloryczna, to znaczy, czy jest dochodowa
  • zweryfikować, czy klient potrzebuje Twojego produktu lub usługi
  • wiedzieć, gdzie szukać klientów
  • ocenić, czy trudno dotrzeć do klienta
  • wycenić koszt i czas dotarcia do klienta
  • wiedzieć, jakich narzędzi użyć, aby pozyskać klientów
  • wybrać odpowiednie kanały dystrybucji, sprzedaży i komunikacji

To chyba wystarczająca liczba argumentów, aby przekonać Cię, że bez precyzyjnie zdefiniowanego klienta nie ma sensu iść dalej. 🙂

Jaka jest grupa docelowa?

Jak głosi stare powiedzenie, jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Promowanie produktów uniwersalnych, „dla wszystkich”, jest paradoksalnie trudniejsze, ponieważ wymaga wysokich budżetów, zasobów oraz skali. Ponadto w obecnych czasach klienci cenią sobie spersonalizowane produkty oraz specjalistów i ekspertów.

Poniżej znajduje się lista kryteriów pomocnych w zdefiniowaniu profilu klienta. Podstawowym wyznacznikiem jest rodzaj klienta, czyli podział klientów na indywidualnych i biznesowych.

Rynek konsumencki jest zdecydowanie większy od rynku biznesowego pod względem ilościowym, co nie oznacza, że jest bardziej kaloryczny.

Profil klienta detalicznego

Do stworzenia profilu klienta detalicznego możesz użyć następujących kryteriów:

  • lokalizacja / obszar terytorialny: konkretne miejscowości, województwa, kraje
  • płeć
  • wiek
  • wysokość dochodów
  • stan majątkowy, posiadane dobra i/lub zobowiązania
  • sposób uzyskiwania dochodu / forma zatrudnienia
  • zawód
  • wykształcenie
  • pokolenie BB (baby boomers), X, Y, Z
  • waga, na przykład ludzie otyli i moda XXL dla puszystych
  • sport (amatorzy i/lub zawodowcy): istnieje wiele dyscyplin, na przykład bieganie, pływanie, piłka nożna, hokej, tenis, koszykówka, siatkówka, sporty walki itd.
  • sposób odżywiania, na przykład wegetarianizm, frutarianizm, weganizm, witarianizm
  • narzędzia wykorzystywane do komunikacji: telefon, wideorozmowy, e-mail, komunikatory, listy i kartki pocztowe, serwisy społecznościowe, jak Facebook, Twitter, Linkedin, GoldenLine, Instagram
  • sposób przemieszczania się oraz podróżowania: piesi, rowerzyści, motocykliści, kierowcy samochodów, pasażerowie pociągów, tramwajów, samolotów, statków, promów itd.
  • styl życia, czyli sposób spędzania wolnego czasu, zainteresowania, hobby oraz poglądy na swój temat i otaczający świat
  • rodzaj potrzeby lub problemu, który doskwiera klientowi

Profil klienta biznesowego

W przypadku definiowana profilu klienta biznesowego pomocne będą kryteria:

  • typ organizacji: firmy prywatne, spółki Skarbu Państwa, jednostki rządowe, administracyjne, stowarzyszenia, fundacje
  • forma prowadzenia działalności: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka jawna, spółka komandytowa, spółka akcyjna, spółka komandytowo-akcyjna
  • charakter działalności: produkcyjna, handlowa, usługowa
  • branża
  • lokalizacja ze względu na siedzibę firmy lub obszar działania: miasto, województwo, region, kraj, kontynent
  • kanał sprzedaży (dystrybucji): firmy, które mają oddziały własne, sieć placówek franczyzowych, sieć partnerską, stronę/sklep internetowy, dział telemarketingu, przedstawicieli terenowych
  • wielkość generowanych obrotów
  • liczba zatrudnionych pracowników
  • rodzaj potrzeby lub problemu, który doskwiera klientowi

Technika persony

Powyższa lista nie wyczerpuje kryteriów, na podstawie których możesz zdefiniować cechy swojego klienta. W opracowaniu profilu idealnego klienta może być pomocna technika persony, która polega na stworzeniu wirtualnej postaci z wybranego segmentu rynku.

  • Persona posiada określone cechy charakteru, wyglądu, wyjątkowe zainteresowania, umiejętności czy potrzeby.
  • Ponadto nadaje się jej cechy takie jak: imię, sposób myślenia, styl życia, sposób podejmowania decyzji oraz postrzegania świata.
  • Następnie wciela się w tę postać i zastanawia się, jak będzie dokonywać zakupu, jakimi kryteriami będzie się kierować i jak to powinno wpływać na produkt oraz działania marketingowe.

Podczas profilowania klienta ważną rzeczą jest dobór kryteriów, aby w relatywnie łatwy sposób pozyskać niezbędne dane dotyczące liczebności danej grupy. Na etapie weryfikacji pomysłu należy stosować mierzalne i precyzyjne kryteria, aby w możliwie jak najkrótszym czasie oszacować potencjał rynku oraz dotrzeć do klientów i skonfrontować swoje założenia.

Dlatego kryteria zachowań, takie jak częstotliwość zakupów, postawa wobec produktu, stopień lojalności wobec marki, oraz kryteria psychograficzne, jak osobowość, należy odłożyć na inny etap rozwoju firmy.

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Cześć! Nazywam się Maciej Makowski i stworzyłem portal WlasnyBiznes.pl z myślą o osobach, które planują rozpocząć działalność gospodarczą. Jeśli jesteś początkującym przedsiębiorcą to mam nadzieję, że znajdziesz tutaj wiele cennych wskazówek, które ułatwią Ci start. Ponad 10 lat temu rozpocząłem przygodę z biznesem i wiem, że początki nie należą do najłatwiejszych zadań 😉 Uwielbiam biznes, ponieważ skrywa inspirujące historie. Za każdą firmą stoi człowiek oraz jego porażki i sukcesy. Pamiętaj, że nie ma jednej drogi do własnego biznesu, która zagwarantuje Ci sukces. Sposobów jest wiele i o nich będę między innymi pisać.

  • W tym artykule wyjaśniam krok po kroku formalne aspekty rejestracji firmy, czyli jak zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą w CEIDG. Natomiast kwestie, które powinieneś przeanalizować przed rejestracją działalności gospodarczej, poruszam w poradniku jak założyć firmę? Omawiam w nim m.in.: formy prawne i rodzaje opodatkowania, zalety niebycia VAT’owcem, kody PKD oraz wskazuje optymalny termin rozpoczęcia działalności gospodarczej, aby zyskać dodatkowy miesiąc ulgi na start i preferencyjne składki ZUS.

  • Kalendarz przedsiębiorcy zazwyczaj wypełniony jest po brzegi, ale warto zarezerwować kilka dni w roku na ważne wydarzenia biznesowe w Polsce. Ponadto należy pamiętać o terminowym regulowaniu podatków, aby uniknąć przykrych konsekwencji. Zatem, co i kiedy trzeba płacić oraz w jakich kongresach, konferencjach i targach branżowych warto uczestniczyć?  Terminy zobowiązań podatkowych i ZUS - Jednoosobowa działalność gospodarcza (JDG) Terminy zobowiązań podatkowych - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Sp. z o.o.) Ważne wydarzenia biznesowe w Polsce: konferencje, kongresy, targi branżowe, programy i certyfikacje 

  • Bill Gates wypowiedział brzemienne słowa, że biznes każdej firmy zaczyna się i kończy na dogłębnej analizie liczb. Niezależnie od tego, czym dana firma się zajmuje, jeżeli nie potrafi wyciągnąć wniosków z faktów dotyczących własnej działalności i podejmuje decyzje oparte na powierzchownych informacjach lub intuicji, w ostatecznym rozrachunku zapłaci za to wysoką cenę.

  • Chcesz założyć firmę i szukasz gotowego pomysłu na biznes? A może stworzyłeś własny biznesplan i nie wiesz jak go zweryfikować, aby uniknąć bankructwa? 🤔 Jeśli chcesz zwiększyć swoje bezpieczeństwo i szanse na sukces to przeczytaj poradnik biznesu, ponieważ zawiera praktyczne wskazówki oraz sprawdzone pomysły na biznes! 👍  Wszystkie przedstawione w nim metody i narzędzia zostały osobiście przetestowane przez autora, który prowadzi firmę od 2009 roku i posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu oraz wdrażaniu różnych projektów biznesowych. 5 powodów, dla których warto przeczytać poradnik biznesu Dowiesz się: Co musisz zrobić przed otwarciem firmy, aby uniknąć bankructwa? Jak znaleźć dobry pomysł na biznes? Jak przetestować pomysł i wdrożyć nowy projekt biznesowy? Jak wybrać najlepszą franczyzę spośród dostępnych ofert na rynku? O co zapytać franczyzodawcę i na co zwrócić uwagę?

  • Czy pasja jest potrzebna w biznesie?

    • Własny biznes

    W poprzednim artykule pt.  "Dlaczego chcesz otworzyć firmę?" pisałem o roli motywacji w biznesie oraz o znaczeniu pozytywnych motywów, które wynikają z potrzeby zostania przedsiębiorcą a nie z przymusu. Jednym z nich jest próba przekucia pasji w biznes, co wydaje się być sytuacją idealną. A jak jest naprawdę? Czy skrywa się za tym jakieś niebezpieczeństwo? O tym w niniejszym wpisie.