Co to jest pozycjonowanie stron i jak wybrać dobrą agencję SEO/SEM?

pozycjonowanie stron www i sklepów internetowych w google

Chcesz bezpłatnie pozyskiwać klientów w Internecie? Słyszałeś o pozycjonowaniu stron, wynikach organicznych, ale nie wiesz od czego zacząć? Być możesz szukasz specjalisty od SEO i zastanawiasz się, czym się kierować przy wyborze agencji marketingowej?

Zacznij od zdobycia podstawowych informacji i dowiedz się, czym tak naprawdę jest pozycjonowanie stron WWW i na czym polega proces SEO, co ułatwi Ci wybór odpowiedniego specjalisty!

Czynności, które powinieneś wykonać przed zleceniem pozycjonowania strony w Google

  1. Dowiedz się, co to jest pozycjonowanie strony oraz proces SEO
  2. Sprawdź na czym polega naturalne i bezpieczne pozycjonowanie stron (SEO)
  3. Poznaj kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę podczas wyboru agencji marketingowej SEO
  4. Zapoznaj się z cennikiem oraz ofertą pozycjonowania stron internetowych 

Co to jest pozycjonowanie strony i na czym polega proces SEO?

Pozycjonowanie strony to szereg działań, których celem jest wyświetlanie witryny internetowej na jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania w Google.

Przed bezpłatnymi wynikami organicznymi (SEO) na czterech pierwszych pozycjach mogą wyświetlać się płatne reklamy (Google Ads).

seo organiczne wyniki wyszukiwania w google

SEO (Search Engine Optimization) to długotrwały i ciągły proces, który składa się z 3 filarów.

  1. Optymalizacja witryny i treści
  2. Content marketing. Wartościowe treści są warunkiem koniecznym, aby wyświetlać się na pierwszej stronie organicznych wyników wyszukiwania
  3. Link building (naturalne linkowanie z i do witryny)

proces pozycjonowania seo 

Naturalne i bezpieczne pozycjonowanie stron (SEO)

Nie musisz znać się na technicznych aspektach pozycjonowania stron. Ważne, abyś wiedział co jest kluczowe w procesie SEO oraz jak sprawdzić ewentualne błędy i efekty.

Użyję porównania do treningu na siłowni, aby wytłumaczyć, na czym tak naprawdę polega proces SEO, który wymaga znajomości wielu zagadnień i narzędzi oraz posiadania specjalistycznych umiejętności.

naturalne pozycjonowanie organiczne seo

Co ma wspólnego pozycjonowanie z treningiem na siłowni?

Otóż pozycjonowanie stron jest jak trening na siłowni. Jeśli trenujesz naturalnie bez "wspomagaczy" to musisz poczekać na efekty, przynajmniej kilka miesięcy a czasem nawet rok i więcej. Ważna jest przy tym wiedza, aby poprawnie wykonywać ćwiczenia oraz stosować odpowiednią dietę.

Możesz ćwiczyć sam na zasadzie prób i błędów lub skorzystać z pomocy doświadczonego trenera, który przeanalizuje Twoje możliwości, oczekiwania i dopasuje odpowiedni trening, dzięki któremu szybciej uzyskasz zakładane efekty.

Istnieje jeszcze opcja "na skróty". Jeśli zależy Ci na bardzo szybkich wynikach to możesz sięgnąć po niedozwolone środki, ale musisz liczyć się z negatywnymi konsekwencjami, których możesz doświadczyć.

Bez względu na to, czy trenujesz naturalnie czy wspomagasz się niedozwolonymi środkami - jeśli przestaniesz ćwiczyć to efekty znikną i wrócisz do stanu początkowego.

Podobnie jest z pozycjonowaniem. Specjalista SEO jest jak trener, który musi najpierw poznać Twoją "sytuację", następnie ustalić odpowiednią strategię i zacząć działać. 

To jest podstawa skutecznego pozycjonowania stron! Agencja SEO musi:

  • poznać Twoją firmę, ofertę i cele,
  • zrozumieć branżę, działania konkurencji oraz oczekiwania klientów i ich intencje,
  • następnie zaplanować długoterminową strategię, której nie można zaprzestać!

To bardzo ważne, aby wdrożyć i realizować długoterminową strategię z uwzględnieniem ciągłej zmiany, ponieważ pozycjonowanie stron internetowych to proces, który wymaga czasu, cierpliwości i nieustannej optymalizacji!

Jeśli ktoś obiecuje Ci szybkie wzrosty w organicznych wynikach wyszukiwania to znaczy, że kłamie lub stosuje niedozwolone praktyki, tzw. black seo, za co może spotkać Cię kara w postaci usunięcia z wyników wyszukiwania w Google lub spowodować nałożenie (ręcznie lub przez algorytm) kary za spamowanie.  

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru agencji marketingowej SEO?

Działania SEO to sztuka zrozumienia intencji klientów, stworzenia treści, które stanowią rozwiązanie ich problemu oraz optymalizacji witryny i treści.  Pozycjonowanie ma na celu zwiększyć widoczność Twojej witryny w wyszukiwarce Google.

Dlatego odrzuć z automatu agencje marketingowe, które spamują Cię mailami i obiecują cudowne efekty, a sam ich nie możesz znaleźć w organicznych wynikach wyszukiwania, po słowach kluczowych związanych z ich profilem działalności. 

Nawiązując do porównania pozycjonowania stron z treningiem na siłowni. Jeśli chcesz schudnąć to raczej nie skorzystasz z rad otyłego trenera. Dlatego też nie powinieneś korzystać z agencji SEO, która sama nie jest widoczna w wyszukiwarce Google. Postaw na współpracę z praktykami, którzy mogą pochwalić się namacalnymi wynikami. 

Ponadto zwróć uwagę na: 

  • Typ rozliczeń. Praktykowane są rozliczenia: abonamentowe, za pozycję oraz hybrydowe. Wybierz model, który będzie dla Ciebie najkorzystniejszy.
  • Okres wypowiedzenia. Im dłuższy tym gorzej dla Ciebie. Jeśli agencja jest pewna swoich kompetencji to nie będzie zabezpieczać się 6 miesięcznym okresem wypowiedzenia.
  • Cenę. Niska kwota powinna Cię odstraszyć! Pozycjonowanie to inwestycja, która wymaga specjalistycznych narzędzi i umiejętności. Na rynku coraz częściej można spotkać nieprofesjonalne podmioty, które koncentrują się na pozyskaniu jak największej ilości klientów za symboliczne kilkaset złotych. Niestety, ilość nie idzie w parze z jakością.  
  • Doświadczenie w obsłudze klientów podobnych do Twojej firmy. Każda agencja powinna mieć swojego profilowego klienta, którym może być globalna korporacja, ogólnopolska firma lub lokalna działalność. Wybierz agencję, która sprosta Twoim oczekiwaniom i zaangażuje się na 100% w realizację Twojego projektu. 
  • Znajomość branży. Zapewne lepiej współpracować z ekspertami, którzy rozumieją daną branżę, co przełoży się na zaangażowanie i dobrze zaplanowaną strategię content marketingu. 

Ile kosztuje pozycjonowanie stron?

Koszt pozycjonowania stron internetowych i e-sklepów uzależniony jest m.in. od:

  • zakresu działań
  • trudności słów kluczowych
  • konkurencyjności branży
  • historii domeny
  • jakości strony internetowej

Cena pozycjonowania lokalnego w modelu abonamentowym rozpoczyna się zazwyczaj od 1000 zł netto miesięcznie, zaś pozycjonowanie ogólnopolskie to koszt minimum 2000-2500 zł netto miesięcznie.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Koniecznie zapoznaj się z artykułem 👉 Czy warto zlecić pozycjonowanie strony agencji SEO?

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Aby sprawdzić, czy na Twój produkt jest realne zapotrzebowanie lub dlaczego ludzie nie chcą go kupić, musisz nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami. Bezpośrednia rozmowa to najlepszy sposób, aby pozyskać informacje zwrotne.

  • Na etapie weryfikacji pomysłu na biznes warto opracować wstępną wersję produktu, tzw. MVP (z ang. Minimum Viable Product), aby zademonstrować ją potencjalnym klientom i pozyskać wartościowe informacje zwrotne. Pomysł jest czymś nienamacalnym i każda ze stron może mieć różne wyobrażenia na temat ostatecznego kształtu produktu.

  • Od znalezienia pomysłu do jego wdrożenia i przekształcenia w prosperujący biznes jest długa droga. Nie istnieje jedna idealna metoda weryfikacji pomysłu, która pozwoli jednoznacznie stwierdzić, czy biznes osiągnie sukces. Możemy mówić wyłącznie o zmniejszeniu ryzyka. Mimo to, warto przeprowadzić proces walidacji zamiast ślepo wierzyć w swoją intuicję, ponieważ sprawdzenie pomysłu przed jego wdrożeniem pozwala wyeliminować wiele błędów oraz opracować efektywny model biznesowy!

  • Oficjalna nazwa firmy to nie jest nazwa produktu ani adres sklepu internetowego. Nazwy firmy będziesz używał przede wszystkim w obrocie gospodarczym, podczas rejestracji, podpisywania umowy czy wystawiania faktury. Możesz mieć zarejestrowaną firmę pod oficjalną nazwą, na przykład FIRMAX JAN KOWALSKI a promować na rynku swoją markę, np. BIZNEX lub działać pod marką franczyzodawcy - decydując się na gotowy pomysł na biznes jakim jest franczyza. Nazwa firmy a forma prawna prowadzenia działalności Nazwa firmy zależy od formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej. Przypomnę, że przedsiębiorstwo może mieć status osoby fizycznej lub osoby prawnej, co wyjaśniam szczegółowo w poradniku jak założyć firmę, w części Formy prawne prowadzenia działalności.

  • Czy pasja jest potrzebna w biznesie?

    • Własny biznes

    W poprzednim artykule pt.  "Dlaczego chcesz otworzyć firmę?" pisałem o roli motywacji w biznesie oraz o znaczeniu pozytywnych motywów, które wynikają z potrzeby zostania przedsiębiorcą a nie z przymusu. Jednym z nich jest próba przekucia pasji w biznes, co wydaje się być sytuacją idealną. A jak jest naprawdę? Czy skrywa się za tym jakieś niebezpieczeństwo? O tym w niniejszym wpisie.

  • Jeśli wiesz, kim jest Twój klient, to kolejnym etapem weryfikacji pomysłu na biznes jest sprawdzenie potencjału rynku. Najprościej rzecz ujmując, rynek docelowy to liczba Twoich profilowych klientów. Aby lepiej poznać otoczenie firmy oraz zbadać atrakcyjność sektora i jego strukturę warto skorzystać z metody 5 sił Portera, którą szczegółowo opisuję w niniejszym wpisie.