Biuro nieruchomości jako pomysł na biznes. Wywiad z Agatą Korzeniewską i Marcinem Jańczukiem z Metrohouse

Wywiadu udzielili: Pani Agata Korzeniewska, Dyrektor sieci franczyzowej oraz Pan Marcin Jańczuk, Dyrektor marketingu i PR z firmy Metrohouse.

Marka Metrohouse jest obecna na polskim rynku nieruchomości od 2006 roku, a jak obecnie wygląda branża pośrednictwa w obrocie nieruchomościami?

Marcin Jańczuk: Branża pośrednictwa w obrocie nieruchomościami w dalszym ciągu charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem. Choć w Polsce działa kilka tysięcy agencji nieruchomości, w większości są to albo jednoosobowe działalności gospodarcze, albo małe firmy rodzinne, które swoją aktywność ograniczają do niewielkiego obszaru miasta, w którym działają. Na rynku jest też kilka większych sieci biur nieruchomości, które wzorem Europy zachodniej, starają się konsolidować rodzimą branżę pośrednictwa. Jak w każdej branży konkurencja jest duża, ale w ostatnim czasie widać coraz większą specjalizację poszczególnych biur, które znajdują dla siebie konkretną niszę, np. nieruchomości klasy premium, domów, czy nieruchomości wakacyjnych. Pozytywem ostatnich lat jest większa niż do tej pory aktywność agencji, które prześcigają się w znajdywaniu sposobów na podkreślenie własnej obecności na rynku. Niestety szersza skala działań, jak choćby ogólnopolskie kampanie w TV (kampania Metrohouse „Zleć to profesjonalistom” była realizowana na początku 2019 r.), są nadal domeną bardzo nielicznych firm.

Jakie są wyzwania i przyszłe trendy na rynku nieruchomości?

Marcin Jańczuk: Jak każda branża musimy mieć świadomość istnienia cykli koniunkturalnych. Obecnie pośrednik potrzebny jest przede wszystkim kupującym, ponieważ zainteresowanie rynkiem nieruchomości powoduje, że coraz trudniej jest znaleźć ciekawą ofertę we właściwej cenie. Z drugiej strony nasze usługi są doceniane przez sprzedających, którzy poszukują solidnego partnera do promocji oferty. Wzrasta zaufanie do sprawdzonych pośredników, co przekłada się na zwiększone zainteresowanie powierzeniem sprzedaży na zasadach wyłączności.

Wiele w branży mówi się o automatyzacji procesów obsługi klientów, co jednak jest bardzo dużym wyzwaniem, ponieważ jest to biznes mocno relacyjny, oparty na zaufaniu i silnej nici porozumienia miedzy klientem a obsługującym go agentem. Zapewne te mechanizmy są o wiele prostsze w przypadku oferowania klientom rozwiązań związanych z finansowaniem zakupu. Branża w ostatniej dekadzie przeżyła bardzo istotne zmiany, zmieniły się kanały dystrybucji ofert, na rynek weszło pokolenie Millenialsów, które odwróciło do góry nogami dotychczasową komunikację z klientami. Pojawiły się koncepty, które sprawiają, że dotychczasowe procesy przeżywają transformację. Nadal jednak rynek nieruchomości jest kilka kroków w tyle za innymi branżami i nie wykorzystuje w pełni nowych technologii. Wygrają więc te podmioty, które będą potrafiły wdrożyć je do istniejących ram swojego biznesu.

Jak duża jest konkurencja w Państwa branży?

Agata Korzeniewska: Na rynku obecna jest bardzo duża liczba małych, niezrzeszonych biur nieruchomości. Na tę sytuacje miała znaczący wpływ deregulacja zawodu pośrednika, która nastąpiła kilka lat temu. Do branży weszły nowe osoby, które do tej pory nie miały do czynienia z obrotem nieruchomościami, nie do końca też przygotowane do wykonywania nowego zawodu, ale kuszone wizją zarabiania dużych pieniędzy. Konsekwencją takiego trendu jest spora liczba nowych „młodych” biur nieruchomości. Te, które decydują się skorzystać ze wsparcia dużego gracza ze sprawdzonym know how, centralnym marketingiem, ogromną bazą ofert i innowacyjnymi narzędziami na pewno jest łatwiej stawiać pierwsze kroki w nowej branży.

Jakie produkty i usługi oferuje firma Metrohouse?

Agata Korzeniewska: Metrohouse działa w obszarze usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, pośrednictwa finansowego oraz ubezpieczeń, a od roku rozwijana jest również usługa zarządzania najmem. Produkty finansowe jak kredyt hipoteczny, gotówkowy, ubezpieczenia oferowane są pod marką Gold Finance, wchodzącą w skład Grupy Metrohouse. Połączenie obrotu nieruchomościami i produktów finansowych wynika z potrzeby zapewnienia klientom kompleksowej obsługi. Klient, który za naszym pośrednictwem kupuje nieruchomość, poszukuje także finansowania transakcji. To wszystko może załatwić w jednym miejscu.

Kim jest klient marki Metrohouse?

Marcin Jańczuk: Naszym klientem są przede wszystkim osoby, które na pewnym etapie swojego życia mają potrzebę przeprowadzenia transakcji na rynku nieruchomości. W innych branżach można łatwiej sprecyzować grupę docelową. W branży nieruchomości to zarówno młode osoby, które wynajmują mieszkanie na czas studiów, kupują swoje pierwsze lokum, jak i klienci poszukujący na przykład spokojnej przystani na jesień swojego życia, a także inwestorzy kupujący pakietowo mieszkania.

Mamy w bazie ponad 30 tysięcy ofert, więc spektrum możliwości jest bardzo szerokie. Także szeroka i różnorodna jest grupa klientów, z którymi współpracujemy. Obejmujemy swoim zasięgiem największe polskie miasta, ale także i Polskę powiatową – zakres możliwości nabywczych naszych klientów oraz ich potrzeby mieszkaniowe bardzo więc się od siebie różnią. Zależy nam jednak na tym, aby niezależnie od miejsca realizacji usługi klient miał poczucie, że działamy według wysokich standardów – niezależnie, czy będzie to Borne Sulinowo, Iława, czy Kraków.

Jakie korzyści oferują Państwo swoim klientom?

Marcin Jańczuk: Podstawową potrzebą każdego człowieka jest zapewnienie sobie mieszkania. W Polsce szczególnie ważne jest prawo własności, jest to mocno zakorzenione w naszej świadomości. Dlatego też potrzebujemy wsparcia jeśli chodzi o coraz bardziej skomplikowane procesy kupna-sprzedaży nieruchomości. Mottem Metrohouse jest hasło „Służymy ludziom. Nieruchomości są naszą pasją”. Myślę, że pracując w dużej sieciowej firmie zebraliśmy specjalistów, którzy są w stanie sprostać każdemu rodzajowi transakcji. Staramy się podchodzić do klientów kompleksowo, stąd dodatkowe usługi związane z finansowaniem zakupu, ubezpieczeniem mieszkania, czy zarządzaniem lokalami na wynajem. Klient, który przychodzi do Metrohouse powinien otrzymać pełne spektrum usług umożliwiające mu załatwienie wszystkich spraw w jednym miejscu.

Proszę pokrótce opisać firmę Metrohouse

Agata Korzeniewska: Oferujemy możliwość uruchomienia pod brandem Metrohouse własnego biura nieruchomości, przygotowanego do działania w zakresie sprzedaży i wynajmu nieruchomości (rynek pierwotny oraz wtórny), pośrednictwa finansowego (kredyty, pożyczki gotówkowe) oraz ubezpieczeń w konwencji „one stop shop”, czyli kompleksowa obsługa klientów w jednym miejscu. Sieć posiada w tym momencie prawie 80 biur na terenie całego kraju i do końca roku planujemy uruchomić jeszcze 12 nowych placówek. Od początku 2019 roku kupując franczyzę Metrohouse Partner otrzymuje 2 marki: Metrohouse w nieruchomościach i Gold Finance w pośrednictwie finansowym. To optymalne rozwiązanie na tym rynku.

franczyza oddzial metrohouse

Jakie kryteria należy spełnić, aby dołączyć do Państwa sieci franczyzowej?

Agata Korzeniewska: Franczyza w Metrohouse jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które mają za sobą doświadczenia sprzedażowe lub w zarządzaniu zespołami handlowymi. Doświadczenie w obrocie nieruchomościami nie jest konieczne ze względu na rozbudowany proces szkoleniowo-wdrożeniowy dla nowych Partnerów. Do sieci Metrohouse może również przyłączyć się funkcjonujące biuro nieruchomości. Dostęp do największej w Polsce bazy ofert nieruchomości, innowacyjne narzędzia pracy, baza ponad 700 inwestycji z rynku pierwotnego, współpraca z lokalnymi biurami nieruchomości poprzez autorską platformę REDS (umożliwia współprace z nami innym lokalnym biurom nieruchomości), połączenie biznesu z pośrednictwem finansowym i ubezpieczeniami pozwoli niewielkiej agencji nieruchomości rozwinąć się do roli znaczącego gracza na lokalnym rynku, zostawiając w tyle rozdrobnioną konkurencję.

Podsumowując, dlaczego warto otworzyć franczyzę pod marką Metrohouse?

Agata Korzeniewska: Partner franczyzowy korzysta z możliwości rozwijania swojego biznesu pod skrzydłami silnej znanej marki w branży, co ułatwia pozyskiwanie klientów. Rozpoznawalna marka ułatwi również zbudowanie zespołu agentów, co jest kluczowym elementem rozwoju biura. Partner otrzymuje szeroki wachlarz szkoleń, a także proces wdrożenia do pracy w roli agenta oraz managera biura nieruchomości. Pomagamy przy wyborze i urządzeniu lokalu, a także jego brandingu i wyposażeniu. W firmie obowiązuje spisany podręcznik operacyjny ze standardami dla agentów oraz kierowników biur jako bieżąca pomoc. Każde biuro otrzymuje również wsparcie dedykowanego opiekuna franczyzy, aby ułatwić Partnerowi start biura.

 

Dziękuję bardzo za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Wywiady z cyklu własny biznes...

Więcej
  • Wywiadu udzielił Pan Michał Mołdrzyk, Sales Manager Bike Café - największej w Polsce sieci rowerowych kawiarni obecnej na rynku od 9 lat. Panie Michale, proszę przybliżyć specyfikę Państwa branży. Działamy w branży mobilnej gastronomii opartej na kawiarniach rowerowych. Jesteśmy wszędzie tam, gdzie potrzeba dobrej kawy. Mobilność naszych punktów pozwala nam na docieranie do miejsc, które są nieosiągalne dla lokali stacjonarnych, zaś autonomiczność sprzętu (nie wymaga stałego dostępu do mediów) daje nam przewagę operacyjną – jesteśmy w stanie działać wszędzie, niezależnie od dostępnej infrastruktury. Branża ta zyskuje na popularności. Wpisując się w trend eco & healthy lifestyle cieszymy się dużym zainteresowaniem w miastach oraz podczas eventów. Udowodniliśmy też wysoką odporność na lockdown – działając w modelu coffee-to-go, zdecydowana większość naszych punktów nie odczuła negatywnych skutków pandemii.

  • Wywiadu udzielił Pan Bartłomiej Stanek, Dyrektor ds. Rozwoju Sieci Franczyzowej Studio Synergy - sieci butikowych studiów EMS z najdłuższym doświadczeniem w Polsce. Panie Bartłomieju, proszę przybliżyć specyfikę treningu EMS w kontekście Państwa działalności. Trening EMS to innowacyjna metoda treningowa w branży fitness. Ta forma aktywności wywodzi się z fizjoterapii, a została spopularyzowana w Niemczech. Dzięki elektrostymulacji, podczas treningu pracuje 90% mięśni. Ta usługa ma bardziej kameralny charakter niż tradycyjny trening na siłowni. Podczas sesji EMS obecne są maksymalnie dwie osoby trenujące.

  • Agencja ubezpieczeniowa jako pomysł na biznes

    • Wywiady biznesowe

    Wywiadu udzielił Pan Mariusz Długołęcki, Koordynator ds. Rozwoju Sieci Sprzedaży Domu Ubezpieczeniowego Spectrum - ogólnopolskiej multiagencji sieciowej funkcjonującej od 2006 roku.  Panie Mariuszu, proszę pokrótce przybliżyć Państwa branżę? Działamy w ubezpieczeniach – to stabilna branża, którą napędzają przede wszystkim obowiązkowe ubezpieczenia OC, np. dla właścicieli pojazdów, rolników czy określonych zawodów. Nasze doświadczenie pokazuje, że rośnie też zainteresowanie ochroną zdrowia i majątku – potwierdzają to coroczne raporty Polskiej Izby Ubezpieczeń. Dom Ubezpieczeniowy Spectrum to multiagencja o ogólnopolskim zasięgu. Reprezentujemy ponad 30 towarzystw, a klienci przychodzą do nas, aby sprawdzić i porównać oferty ubezpieczeń. Mogą przy tym liczyć na obiektywną poradę eksperta i pomoc w dopasowaniu wariantu polisy do swoich potrzeb.

  • Wywiadu udzielił Pan Paweł Aksamit, Współzałożyciel i Prezes zarządu Stava - lidera profesjonalnych usług gastro-kurierskich w Polsce oraz pierwszej franczyzy w tej branży w Europie. Panie Pawle, proszę przybliżyć specyfikę branży gastronomicznej w kontekście Państwa działalności oraz nakreślić przyszłe trendy i wyzwania. Stava działa na rynku dowozów jedzenia z restauracji i zakupów ze sklepów.  Cała gastronomia zdecydowanie coraz bardziej rozwija się w kierunku delivery. Jak pokazuje raport Stava o rynku dowozów jedzenia, w 2020 roku ten rynek urósł aż o 42% i jest w tej chwili wart prawie 9,5 mld złotych. Restauratorzy coraz bardziej świadomie podchodzą do dowozów. Coraz więcej spośród nich wie, ile tak naprawdę kosztują ich dostawy, jakie wyzwania się z tym wiążą i jak powinna wyglądać optymalna logistyka w kanale delivery.

  • Wywiadu udzieliła Pani Ewa Mak, Autoryzowany Trener Szkoły Pamięci SPW - największej i najstarszej w Polsce sieci placówek edukacyjnych, specjalizujących się w prowadzeniu zajęć z zakresu: treningu pamięci, koncentracji uwagi oraz nowoczesnych metod uczenia się. Pani Ewo, rynek edukacyjny w Polsce to temat rzeka, dlatego proszę w kilku zdaniach przybliżyć specyfikę branży edukacyjnej w kontekście Państwa działalności. Rynek edukacyjny jest bardzo różnorodny pod względem prowadzonych zajęć. Każda specjalizacja w branży, czy to nauka języków, zajęcia sportowe, czy zajęcia z efektywnego nauczania dają dzieciom (i nie tylko, bo dorosłym również) narzędzia i zdolności, których nie zagwarantuje lub nie zagwarantowała im szkoła.

  • Wywiadu udzielił Pan Sebastian Oliszewski, Menedżer Rozwoju Sieci Wyłącznej w PZU SA - największej firmy ubezpieczeniowej w Polsce Panie Sebastianie, większości Polakom ubezpieczenia kojarzą się z firmą PZU, proszę zatem przybliżyć branżę ubezpieczeniową w kontekście Państwa działalności. PZU jest największą firmą ubezpieczeniową w Polsce. Wychodząc naprzeciw wymaganiom zmieniającego się rynku ubezpieczeniowego, postanowiliśmy jeszcze skuteczniej docierać do klientów w całym kraju i tak powstało 1500 profesjonalnych biur agentów ubezpieczeniowych. Dzięki nim nasi klienci doświadczają najwyższych standardów obsługi, a agenci mogą z naszym wsparciem rozwijać swój biznes.

.