poradnik biznesowy pomysł na biznes

Chcesz założyć firmę i szukasz gotowego pomysłu na biznes? A może stworzyłeś własny biznesplan i nie wiesz jak go zweryfikować, aby uniknąć bankructwa? 🤔

Jeśli chcesz zwiększyć swoje bezpieczeństwo i szanse na sukces to przeczytaj poradnik biznesu, ponieważ zawiera praktyczne wskazówki oraz sprawdzone pomysły na biznes! 👍  Wszystkie przedstawione w nim metody i narzędzia zostały osobiście przetestowane przez autora, który prowadzi firmę od 2009 roku i posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu oraz wdrażaniu różnych projektów biznesowych.

5 powodów, dla których warto przeczytać poradnik biznesu

Dowiesz się:

  • Co musisz zrobić przed otwarciem firmy, aby uniknąć bankructwa?
  • Jak znaleźć dobry pomysł na biznes?
  • Jak przetestować pomysł i wdrożyć nowy projekt biznesowy?
  • Jak wybrać najlepszą franczyzę spośród dostępnych ofert na rynku?
  • O co zapytać franczyzodawcę i na co zwrócić uwagę?


poradnik pomysl na biznes

Tytuł:
POMYSŁ NA BIZNES.
Własny StartUp czy sprawdzona franczyza?

Zapisz się do newslettera
i otrzymaj ebook
w wersji PDF
bezpłatnie!


newsletter

Autor:
Maciej Makowski
Redakcja i korekta:
Agnieszka Al-Jawahiri
Opracowanie graficzne:
Jakub Szmurło
Skład i łamanie:
Marcin Satro
 

Spis treści

WPROWADZENIE

CZĘŚĆ I PRZYGOTOWANIE DO BIZNESU

  • Kim jest przedsiębiorca?
  • Dlaczego chcesz otworzyć firmę?
  • Czy pasja jest potrzebna w biznesie?
  • Co decyduje o powodzeniu w biznesie, czyli co powinieneś wiedzieć zanim otworzysz firmę?

CZĘŚĆ II WŁASNY STARTUP

  • Co to jest StartUp?
  • Jak powstaje biznes? Od pomysłu do firmy
  • Jak znaleźć pomysł na biznes?
  • Kim jest twój klient? Do jakiej grupy docelowej kierujesz swoją ofertę?
  • Jaki jest potencjał rynku docelowego?
  • Jakimi kanałami chcesz dotrzeć do klienta?
  • Prototyp, prezentacja produktu, MVP
  • Czy biznes ma rację bytu? Symulacja finansowa
  • Kontakt z grupą docelową
  • Analiza pozyskanych informacji i podjęcie decyzji

CZĘŚĆ III SPRAWDZONA FRANCZYZA

  • Co to jest franczyza i jakie są jej wady i zalety?
  • Dla kogo jest franczyza?
  • Jak oddzielić ziarno od plew i wybrać sprawdzoną franczyzę?
  • Standardy Solidnych Franczyzodawców
  • O co pytać franczyzodawcę oraz na co zwrócić uwagę podczas spotkania?
  • Symulacja finansowa i kalkulacja ryzyka
  • Pułapki i haczyki w umowie współpracy
  • Podjęcie decyzji oraz czynności związane z uruchomieniem jednostki franczyzowej

ZAKOŃCZENIE. WŁASNY STARTUP CZY SPRAWDZONA FRANCZYZA?

CZĘŚĆ SPECJALNA. GOTOWE POMYSŁY NA BIZNES

O autorze

Maciej Makowski - pasjonat przedsiębiorczości i przede wszystkim praktyk. Twórca portalu WlasnyBiznes.pl (2018r.) oraz serwisu FranczyzaBanku.pl (2013r.). Od 2009 roku prowadzi własną firmę. Z rynkiem franczyzy związany od ponad 10 lat. Trener biznesu i wykładowca studiów podyplomowych. Autor publikacji i artykułów poświęconych problematyce zarządzania, franczyzy, rekrutacji, biznesu. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym i telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Wyższej Szkoły Bankowości i Finansów w Katowicach oraz Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, WZ w Chorzowie.


poradnik pomysl na biznes

 

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Na etapie weryfikacji pomysłu na biznes warto opracować wstępną wersję produktu, tzw. MVP (z ang. Minimum Viable Product), aby zademonstrować ją potencjalnym klientom i pozyskać wartościowe informacje zwrotne. Pomysł jest czymś nienamacalnym i każda ze stron może mieć różne wyobrażenia na temat ostatecznego kształtu produktu.

  • Dobry pomysł to za mało, żeby stworzyć dochodową firmę. Na sukces w biznesie składa się wiele czynników. Ważne, aby wiedzieć jakie to elementy, a z tą wiedzą bywa różnie. Nierzadko brakuje kompetencji, kiedy trzeba opracować procesy i standardy, zrekrutować pracowników, stworzyć system identyfikacji wizualnej czy zaplanować skuteczną kampanię marketingową. Wiele rzeczy robimy wówczas intuicyjnie i nie zawsze skutecznie.

  • Bill Gates wypowiedział brzemienne słowa, że biznes każdej firmy zaczyna się i kończy na dogłębnej analizie liczb. Niezależnie od tego, czym dana firma się zajmuje, jeżeli nie potrafi wyciągnąć wniosków z faktów dotyczących własnej działalności i podejmuje decyzje oparte na powierzchownych informacjach lub intuicji, w ostatecznym rozrachunku zapłaci za to wysoką cenę.

  • Istnieją różne strategie rozwoju przedsiębiorstw. Można postawić na mozolny rozwój organiczny lub na szybką ekspansję poprzez akwizycje i przejmowanie już istniejących podmiotów na rynku, co pozwala uzyskać znaczną przewagę konkurencyjną. Drugi wariant dostarcza wielu emocji i nierzadko znajduje odzwierciedlenie na okładkach popularnych magazynów biznesowych. Miliardowe transakcje są przedmiotem uznania w świecie biznesu. Wystarczy przypomnieć sobie największe akwizycje, które miały miejsce w Polsce w latach ubiegłych, typu: Polkomtel (18,6 mld zł), Allegro (12,7 mld zł), Pekao (11,2 mld zł) czy Kompania Piwowarska (11 mld zł).

  • Być może zastanawiasz się nad porzuceniem etatu, bo masz dość swojego szefa i praca nie sprawia Ci przyjemności. Być może Twój znajomy znalazł ciekawą ofertę franczyzy i otwiera biznes na licencji, koleżanka będzie tworzyć nową aplikację, a w gazecie widziałeś wywiad z uśmiechniętym przedsiębiorcą, który opowiada o swoim sklepie internetowym. Jeśli tak, to wspomniane inspiracje nie są dobre, abyś został przedsiębiorcą.

  • MLM (skrót z ang. Multi Level Marketing) zwany również marketingiem sieciowym często jest kojarzony z piramidą finansową. Przyczyn można upatrywać w nieuczciwych firmach funkcjonujących w branży MLM oraz przypadkowych osobach, które zajmują się tym biznesem. W obiegowym przekazie informacyjnym do dyspozycji są głównie marketingowe poradniki, które niestety nie zawierają wartościowych danych. Zapewne potrzeba wiele czasu, aby ustandaryzować tą branże, na czym powinno zależeć każdej osobie, która trudni się zawodowo MLM.

Artykuły o franczyzie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Jak wybrać najlepszą ofertę franczyzy?

    • Sprawdzona franczyza

    Jeśli nie masz własnego pomysłu na biznes a chcesz otworzyć firmę, to optymalnym rozwiązaniem jest skoncentrowanie się na ofertach franczyzy. Ta forma współpracy w ostatnich latach zyskała na popularności, co przełożyło się na ilość franczyzodawców.

  • Pytania, które pomogą Ci wybrać franczyzę

    • Sprawdzona franczyza

    Zanim osobiście spotkasz się z franczyzodawcą, przygotuj się do spotkania. Poniżej znajduje się lista pytań, którą możesz wykorzystać do weryfikacji systemu partnerskiego. Nie wszystkie pytania będą zawsze przydatne, ponieważ wiele zależy od charakteru działalności oraz od branży, w której chcesz otworzyć franczyzę.

  • Co powinna zawierać umowa franczyzy?

    • Sprawdzona franczyza

    W polskim prawie nie istnieją oddzielne przepisy regulujące kwestie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej na zasadach franczyzy. Umowa franczyzowa należy do umów nienazwanych, to znaczy nie określają jej żadne akty prawne, ale ogólnie obowiązujące ustawy, w tym kodeks spółek handlowych i kodeks cywilny.

  • Warunki i zasady współpracy z franczyzodawcą

    • Sprawdzona franczyza

    Dla zabezpieczenia swoich interesów koniecznie zweryfikuj warunki i zasady współpracy, które są zapisane w dokumentach, między innymi w umowie współpracy oraz załącznikach. Jeśli w umowie są zapisy, które odwołują się do podręcznika operacyjnego lub księgi standardów, a dotyczą kwestii, za które odpowiadasz, i ewentualnych kar, to z nimi również musisz się zapoznać.

  • Standardy Solidnych Franczyzodawców

    • Sprawdzona franczyza

    Bazując na wytycznych, które przedstawiłem w poprzednich artykułach, stworzyłem program Solidny Franczyzodawca, który jest transparentnym systemem oceny i weryfikacji franczyzodawców.

  • Zalety i wady franczyzy

    • Sprawdzona franczyza

    Franczyza daje wiele korzyści, ale jak to w życiu bywa, wszystko ma swoje plusy i minusy, więc nie zapominam o przedstawieniu jej wad oraz związanych z nią zagrożeń. Poniższe zestawienie plusów i minusów to mój punkt widzenia i jak każdy tego typu rozrachunek należy przeanalizować przez pryzmat własnych doświadczeń, potrzeb i oczekiwań. Dla Ciebie coś może być niewątpliwą korzyścią, a dla mnie ograniczeniem i wadą.

Artykuły o e-Commerce, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Sklep internetowy powinien być przede wszystkim przejrzysty i użyteczny oraz w łatwy i intuicyjny sposób prowadzić klienta do zakupu. To jeden z ważniejszych obszarów biznesu online, które wyróżniam w poradniku Jak założyć sklep internetowy? User experience (UX) to ogół wrażeń jakich doświadcza Użytkownik podczas korzystania ze sklepu. Koniecznie zadbaj o UX w swoim e-sklepie jeśli chcesz, aby klienci do Ciebie powracali. W sklepie internetowym w modelu SaaS masz do wyboru gotowe szablony, które zostały zaprojektowane przez specjalistów. Unikaj wymyślnych szat graficznych, które będą niepotrzebnie obciążać stronę, co może przyczynić się do porzucenia Twojego sklepu przez potencjalnych klientów. Ładowanie strony powyżej 3 sekund to wieczność w Internecie! Im prostszy layout tym lepiej. 

  • Na rynku dostępne są różne platformy, o czym wspominam w artykule Rodzaje oprogramowań dla sklepu internetowego. Każda platforma posiada wady i zalety. Niestety, nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale postaram Ci się pomóc w tej kwestii.

  • To czy będziesz potrzebować hostingu zależy od tego, jaką platformę do prowadzenia sklepu internetowego wybierzesz. W przypadku rozwiązania SaaS, czyli gotowej platformy do prowadzenia e-Sklepu, typu Shoper, hosting masz już zapewniony w cenie abonamentu. A czym jest hosting? Najprościej rzecz ujmując hosting to wirtualne miejsce, na którym „postawisz" sklep internetowy. Hosting polega na zarezerwowaniu i udostępnieniu przez dostawcę usług internetowych pewnej przestrzeni dyskowej, w której umieszczone są wszystkie pliki, bazy i dane niezbędne do funkcjonowania e-sklepu, a więc fundament Twojego biznesu e-commerce.

  • Sklep internetowy to platforma online, która umożliwia prezentowanie i sprzedawanie towaru przez 24 godziny na dobę. Zanim jednak dojdzie do pierwszych transakcji to najpierw trzeba e-sklep rozwinąć i wypromować, a to wymaga pieniędzy, czasu oraz odpowiednich narzędzi i umiejętności. W niniejszym artykule przedstawiam poszczególne obszary zarządzania sklepem internetowym oraz listę usługodawców i dostawców narzędzi wspierających prowadzenie biznesu online. Jeśli dopiero planujesz rozpocząć przygodę z e-handlem to szczegółowe informacje znajdziesz w poradniku e-commerce 👉 jak założyć sklep internetowy. Ponadto zachęcam Cię do zapisania się do newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o nowych 👉 narzędziach e-commerce w tym kody rabatowe i zniżki.

  • Domena to adres strony internetowej, np. wlasnybiznes.pl. Jej wybór jest bardzo ważnym ogniwem w procesie uruchomienia e-sklepu, o czym wspominam w poradniku Jak założyć sklep internetowy. W przeciwieństwie do adresu siedziby firmy, zmiana adresu strony internetowej niesie za sobą spore konsekwencje. Z wypozycjonowaniem domeny w wyszukiwarce Google oraz wypromowaniem jej wśród grupy docelowej wiążą się spore koszty w postaci czasu i pieniędzy. Dlatego raz wybrana nazwa domeny powinna Ci towarzyszyć przez cały okres prowadzonej działalności.

  • Problem logistyki nie dotyczy Cię jeśli oferujesz usługi, ale w przypadku sprzedaży fizycznych towarów musisz zmierzyć się z tym wyzwaniem; chyba, że sprzedajesz w modelu dropshipping.