poradnik biznesowy pomysł na biznes

Chcesz założyć firmę i szukasz gotowego pomysłu na biznes? A może stworzyłeś własny biznesplan i nie wiesz jak go zweryfikować, aby uniknąć bankructwa? 🤔

Jeśli chcesz zwiększyć swoje bezpieczeństwo i szanse na sukces to przeczytaj poradnik biznesu, ponieważ zawiera praktyczne wskazówki oraz sprawdzone pomysły na biznes! 👍  Wszystkie przedstawione w nim metody i narzędzia zostały osobiście przetestowane przez autora, który prowadzi firmę od 2009 roku i posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu oraz wdrażaniu różnych projektów biznesowych.

5 powodów, dla których warto przeczytać poradnik biznesu

Dowiesz się:

  • Co musisz zrobić przed otwarciem firmy, aby uniknąć bankructwa?
  • Jak znaleźć dobry pomysł na biznes?
  • Jak przetestować pomysł i wdrożyć nowy projekt biznesowy?
  • Jak wybrać najlepszą franczyzę spośród dostępnych ofert na rynku?
  • O co zapytać franczyzodawcę i na co zwrócić uwagę?


poradnik pomysl na biznes

Tytuł:
POMYSŁ NA BIZNES.
Własny StartUp czy sprawdzona franczyza?

Zapisz się do newslettera
i otrzymaj ebook
w wersji PDF
bezpłatnie!


newsletter

Autor:
Maciej Makowski
Redakcja i korekta:
Agnieszka Al-Jawahiri
Opracowanie graficzne:
Jakub Szmurło
Skład i łamanie:
Marcin Satro
 

Spis treści

WPROWADZENIE

CZĘŚĆ I PRZYGOTOWANIE DO BIZNESU

  • Kim jest przedsiębiorca?
  • Dlaczego chcesz otworzyć firmę?
  • Czy pasja jest potrzebna w biznesie?
  • Co decyduje o powodzeniu w biznesie, czyli co powinieneś wiedzieć zanim otworzysz firmę?

CZĘŚĆ II WŁASNY STARTUP

  • Co to jest StartUp?
  • Jak powstaje biznes? Od pomysłu do firmy
  • Jak znaleźć pomysł na biznes?
  • Kim jest twój klient? Do jakiej grupy docelowej kierujesz swoją ofertę?
  • Jaki jest potencjał rynku docelowego?
  • Jakimi kanałami chcesz dotrzeć do klienta?
  • Prototyp, prezentacja produktu, MVP
  • Czy biznes ma rację bytu? Symulacja finansowa
  • Kontakt z grupą docelową
  • Analiza pozyskanych informacji i podjęcie decyzji

CZĘŚĆ III SPRAWDZONA FRANCZYZA

  • Co to jest franczyza i jakie są jej wady i zalety?
  • Dla kogo jest franczyza?
  • Jak oddzielić ziarno od plew i wybrać sprawdzoną franczyzę?
  • Standardy Solidnych Franczyzodawców
  • O co pytać franczyzodawcę oraz na co zwrócić uwagę podczas spotkania?
  • Symulacja finansowa i kalkulacja ryzyka
  • Pułapki i haczyki w umowie współpracy
  • Podjęcie decyzji oraz czynności związane z uruchomieniem jednostki franczyzowej

ZAKOŃCZENIE. WŁASNY STARTUP CZY SPRAWDZONA FRANCZYZA?

CZĘŚĆ SPECJALNA. GOTOWE POMYSŁY NA BIZNES

O autorze

Maciej Makowski - pasjonat przedsiębiorczości i przede wszystkim praktyk. Twórca portalu WlasnyBiznes.pl (2018r.) oraz serwisu FranczyzaBanku.pl (2013r.). Od 2009 roku prowadzi własną firmę. Z rynkiem franczyzy związany od ponad 10 lat. Trener biznesu i wykładowca studiów podyplomowych. Autor publikacji i artykułów poświęconych problematyce zarządzania, franczyzy, rekrutacji, biznesu. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym i telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Wyższej Szkoły Bankowości i Finansów w Katowicach oraz Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, WZ w Chorzowie.


poradnik pomysl na biznes

 

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Partner handlowy (dystrybutor, reseller, przedstawiciel, agent) to popularny pomysł na biznes, który polega na prowadzeniu punktu sprzedaży (online/offline) i sprzedaży produktów lub usług swojego dostawcy (producenta, importera, hurtownika, integratora, dealera). Można również zostać przedstawicielem mobilnym danej firmy i nie prowadzić punktu stacjonarnego ani sklepu internetowego.

  • Bardzo ważnym etapem weryfikacji pomysłu jest przeanalizowanie, czy biznes ma rację bytu. Dlatego należy policzyć planowane koszty, a następnie zestawić je z planowanymi przychodami.

  • Być może zastanawiasz się nad porzuceniem etatu, bo masz dość swojego szefa i praca nie sprawia Ci przyjemności. Być może Twój znajomy znalazł ciekawą ofertę franczyzy i otwiera biznes na licencji, koleżanka będzie tworzyć nową aplikację, a w gazecie widziałeś wywiad z uśmiechniętym przedsiębiorcą, który opowiada o swoim sklepie internetowym. Jeśli tak, to wspomniane inspiracje nie są dobre, abyś został przedsiębiorcą.

  • Oficjalna nazwa firmy to nie jest nazwa produktu ani adres sklepu internetowego. Nazwy firmy będziesz używał przede wszystkim w obrocie gospodarczym, podczas rejestracji, podpisywania umowy czy wystawiania faktury. Możesz mieć zarejestrowaną firmę pod oficjalną nazwą, na przykład FIRMAX JAN KOWALSKI a promować na rynku swoją markę, np. BIZNEX lub działać pod marką franczyzodawcy - decydując się na gotowy pomysł na biznes jakim jest franczyza. Nazwa firmy a forma prawna prowadzenia działalności Nazwa firmy zależy od formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej. Przypomnę, że przedsiębiorstwo może mieć status osoby fizycznej lub osoby prawnej, co wyjaśniam szczegółowo w poradniku jak założyć firmę, w części Formy prawne prowadzenia działalności.

  • W tym artykule wyjaśniam krok po kroku formalne aspekty rejestracji firmy, czyli jak zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą w CEIDG. Natomiast kwestie, które powinieneś przeanalizować przed rejestracją działalności gospodarczej, poruszam w poradniku jak założyć firmę? Omawiam w nim m.in.: formy prawne i rodzaje opodatkowania, zalety niebycia VAT’owcem, kody PKD oraz wskazuje optymalny termin rozpoczęcia działalności gospodarczej, aby zyskać dodatkowy miesiąc ulgi na start i preferencyjne składki ZUS.

  • Prowadzenie własnej firmy to permanentny rozwój oraz realizacja zadań i celów, których nie da się osiągnąć w pojedynkę. Potrzebni są do tego dodatkowi ludzie oraz specjalne narzędzia i usługi. 

Artykuły o franczyzie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Franczyza, podobnie jak zawód przedsiębiorcy, nie jest dla każdego! Dlatego, zanim podejmiesz decyzję, powinieneś: przeanalizować korzyści oraz wady tego modelu biznesowego zweryfikować, czy masz odpowiednie kompetencje wymagane przez franczyzodawcę odpowiedzieć sobie na kilka pytań, między innymi: czy jesteś w stanie podporządkować się franczyzodawcy?

  • Co powinna zawierać umowa franczyzy?

    • Sprawdzona franczyza

    W polskim prawie nie istnieją oddzielne przepisy regulujące kwestie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej na zasadach franczyzy. Umowa franczyzowa należy do umów nienazwanych, to znaczy nie określają jej żadne akty prawne, ale ogólnie obowiązujące ustawy, w tym kodeks spółek handlowych i kodeks cywilny.

  • Czy dany system franczyzowy to dobry pomysł na biznes?

    • Sprawdzona franczyza

    Zanim przejdziemy do tytułowego problemu, odpowiedz sobie najpierw na proste pytanie: kiedy chętnie kogoś wynagradzasz, dając mu pieniądze, które ciężko zarobiłeś? Czy przypadkiem nie wtedy, gdy ktoś Ci pomógł, gdy rozwiązał Twój problem, gdy spełnił Twoje oczekiwania, gdy dał Ci jakąś wartość? Twoim zadaniem jest zrobić to samo − dostarczać ludziom rozwiązanie problemu oraz oferować produkt, którego potrzebują i chcą. Postaw na pierwszym miejscu swojego klienta, a nie siebie!

  • Standardy Solidnych Franczyzodawców

    • Sprawdzona franczyza

    Bazując na wytycznych, które przedstawiłem w poprzednich artykułach, stworzyłem program Solidny Franczyzodawca, który jest transparentnym systemem oceny i weryfikacji franczyzodawców.

  • Pytania, które pomogą Ci wybrać franczyzę

    • Sprawdzona franczyza

    Zanim osobiście spotkasz się z franczyzodawcą, przygotuj się do spotkania. Poniżej znajduje się lista pytań, którą możesz wykorzystać do weryfikacji systemu partnerskiego. Nie wszystkie pytania będą zawsze przydatne, ponieważ wiele zależy od charakteru działalności oraz od branży, w której chcesz otworzyć franczyzę.

  • Proces uruchomienia franczyzy

    • Sprawdzona franczyza

    W procesie nawiązania współpracy z franczyzodawcą możemy wyróżnić kilka podstawowych elementów. W zależności od systemu partnerskiego i skomplikowania biznesu ten proces może zawierać dodatkowe punkty.

Artykuły o e-Commerce, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Domena to adres strony internetowej, np. wlasnybiznes.pl. Jej wybór jest bardzo ważnym ogniwem w procesie uruchomienia sklepu. W przeciwieństwie do adresu siedziby firmy, zmiana adresu strony internetowej niesie za sobą spore konsekwencje. Z wypozycjonowaniem domeny w wyszukiwarce Google oraz wypromowaniem jej wśród grupy docelowej wiążą się spore koszty w postaci czasu i pieniędzy. Dlatego raz wybrana nazwa domeny powinna Ci towarzyszyć przez cały okres prowadzonej działalności.

  • Na rynku dostępne są różne platformy, o czym wspominam w artykule Oprogramowanie sklepu internetowego. Każda platforma posiada wady i zalety. Niestety, nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale postaram Ci się pomóc w tej kwestii.

  • Nie wiem czy się ze mną zgodzisz, ale wysyłanie służbowych maili do klientów z adresu jan.ixinski @onet.pl czy jan.ixinski @gmail.com jest mało profesjonalne. Jeśli masz zarejestrowaną domenę internetową to powinieneś mieć również służbowego maila, typu: jan.ixinski @wlasnybiznes.pl. W zależności od dostawcy, pakiety pocztowe zazwyczaj różnią się między sobą liczbą skrzynek czy dostępną powierzchnią dyskową liczoną w gigabajtach (GB). Bez względu na zakres, wszystkie muszą zapewniać należyte bezpieczeństwo. W końcu będziesz wysyłać poufne dane do swoich kontrahentów.

  • Sklep internetowy to platforma online, która umożliwia prezentowanie i sprzedawanie towaru przez 24 godziny na dobę. Zanim jednak dojdzie do pierwszych transakcji to najpierw trzeba e-sklep rozwinąć i wypromować, a to wymaga pieniędzy, czasu oraz odpowiednich narzędzi i umiejętności. W niniejszym artykule przedstawiam poszczególne obszary zarządzania sklepem internetowym oraz listę usługodawców i dostawców narzędzi wspierających prowadzenie biznesu online. Jeśli dopiero planujesz rozpocząć przygodę z e-handlem to szczegółowe informacje znajdziesz w poradniku e-commerce 👉 jak założyć sklep internetowy. Ponadto zachęcam Cię do zapisania się do newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o nowych 👉 narzędziach e-commerce w tym kody rabatowe i zniżki.

  • Bardzo ważną decyzją jaką musisz podjąć w procesie zakładania sklepu internetowego jest wybór oprogramowania. Na rynku dostępne są różne rozwiązania.   Decydując się na założenie sklepu internetowego możesz: wybrać rozwiązanie SaaS (z ang. software as a service), czyli gotowe oprogramowanie do prowadzenia sklepu w modelu abonamentowym, typu Shoper, Sky-Shop, Shoplo, RedCart czy eSklep skorzystać z platformy open source, typu PrestaShop, Joomla z dodatkiem VirtueMart, WordPress z wtyczką WooCommerce czy Magento stworzyć sklep na dedykowanym oprogramowaniu e-commerce założyć sklep na Allegro

  • W zależności od rozwiązania, które wybierzesz, powinieneś dodatkowo zadbać o integrację swojego e-sklepu z serwisami typu marketplace, tj. Allegro, Facebook, Amazon oraz z popularnymi porównywarkami cen, np.: Ceneo, Nokaut, Skąpiec. Platformy SaaS, które oferują gotowe sklepy internetowe zapewniają niezbędne integracje w ramach oferowanych usług. 

.