Partner handlowy - biznes oparty na współpracy B2B

partner handlowy reseller dystrybutor pośrednik i współpraca B2B

Partner handlowy (dystrybutor, pośrednik, reseller, przedstawiciel, agent) to popularny pomysł na biznes, który polega na prowadzeniu punktu sprzedaży (online/offline) pod własnym szyldem i sprzedaży produktów lub usług swojego dostawcy (producenta, importera, hurtownika, integratora).

Można również zostać przedstawicielem mobilnym danej firmy i nie prowadzić punktu stacjonarnego ani sklepu internetowego.

Na rynku jest bardzo dużo ofert współpracy B2B od firm, które rozwijają zewnętrzną sieć sprzedaży i szukają dystrybutorów, resellerów czy przedstawicieli handlowych do współpracy w zakresie dystrybucji i sprzedaży swoich produktów lub usług. Kooperacja może odbywać się m.in. w oparciu o umowę: pośrednictwa, agencyjną, dealerską lub dystrybucyjną.

Korzyści i wady współpracy B2B

Warunki współpracy zależą od wielu czynników, m.in. od specyfiki branży, konkurencji, polityki firmy, kanałów sprzedaży czy ceny produktu.  Bez względu na "okoliczności", podstawowa zasada w handlu brzmi: kup taniej i sprzedaj drożej.

Sprzedaż "nie swoich" produktów to niewątpliwa korzyść w postaci braku ryzyka i problemów związanych z produkcją. Twoim zadaniem jest wyłącznie pozyskanie klienta i finalizacja transakcji. Z drugiej strony, to co jest korzyścią może być również wadą, ponieważ nie ma się bezpośredniego wpływu na produkt, jego właściwości czy cenę - co ma miejsce w przypadku wytwarzania własnych produktów.

Ponadto jesteś zależny od swojego partnera biznesowego. Jeśli Twojemu producentowi podwinie się noga i zbankrutuje, to automatycznie stracisz dostęp do produktów i możliwość sprzedaży. Dlatego warto zdywersyfikować ofertę i współpracować z różnymi dostawcami. Wyłączność jest uzasadniona w sytuacji, gdy jest to powszechnie stosowana praktyka na rynku i nie ma innej możliwości lub warunki współpracy rekompensują z nawiązką zakaz konkurencji.

W zależności od postanowień umowy, warunki handlowe mogą ulec zmianie. Wiele zależy od pozycji jaką zajmujesz w relacji biznesowej. Na początku współpracy to Twój dostawca będzie grał pierwsze skrzypce i narzucał niejako zasady gry. Z czasem, gdy będziesz zdobywał nowych klientów i dostarczał coraz większy wolumen sprzedaży, Twoja pozycja będzie wzrastać i może się okazać, że to producenci będą zabiegać o współpracę z Tobą.

Jeśli uzależnisz się od partnera biznesowego, narażasz się na niebezpieczeństwo. Istnieje ryzyko, że dostawca może obniżyć Twoją marżę, nie zważając na Twoją opinię. Dlatego zbuduj swoją pozycję i ułóż tak relacje, w których to Ty będziesz mieć przewagę, a dostawcy uzależnią się od Ciebie. A jeśli nawet przyjdzie im do głowy, żeby zrezygnować z Twoich usług, to nie będzie im się to opłacało, ponieważ poniosą zbyt duże koszty z tym związane. Biznes relacyjny przypomina grę w szachy, a Twoim zadaniem jest przewidywać ruchy z wyprzedzeniem.

Wybór partnera biznesowego

Podczas wyboru branży oraz partnera biznesowego zwróć uwagę na siłę przetargową nabywców, czyli Twoich klientów. Im większa siła, tym skuteczniej mogą wywierać naciski na Twój biznes i negocjować ceny, domagać się usprawnień, lepszej obsługi lub dodatkowych korzyści. Reasumując, będą Ci dyktować warunki i działać negatywnie na Twoją rentowność. Jeśli Twoi klienci są grupą rozproszoną, to nie stanowią zagrożenia. Gorzej, gdy mogą połączyć siły, aby uzyskać wspólnie lepsze warunki, lub też gdy współpracujesz z kilkoma klientami strategicznymi i groźba utraty jednego z nich powoduje, że Twoja postawa staje się uległa i godzisz się na ustępstwa.

Ryzykowne są rynki, które składają się z małej liczby klientów, a także sytuacja, w której pojedynczy klient może stanowić znaczący udział w Twoich przychodach (uzależnienie się od kontrahenta). Ponadto zagrożenie może wynikać z braku unikalnych wartości, gdy występuje wiele podobnych produktów i klient może w każdej chwili zrezygnować z Twoich usług i zmienić dostawcę lub poradzić sobie bez produktu (niska potrzeba posiadania produktu).

Nawiązanie współpracy z dostawcą (producentem, importerem, hurtownikiem, integratorem) i sprzedaż jego produktów to pomysł na biznes dla każdego. Na rynku dostępne są zarówno oferty współpracy, które nie wymagają żadnych inwestycji oprócz posiadania środków finansowych na utrzymanie bieżącej działalności, jak i takie, które obwarowane są dodatkowymi zabezpieczeniami. Jeśli chcesz spróbować własnych sił w biznesie i sprzedaży, która jest jego nieodzownym elementem, to ta opcja jest idealna do sprawdzenia się w roli przedsiębiorcy.

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Na temat właścicieli firm krąży wiele stereotypów i mitów. Nie zawsze są dobrze postrzegani przez społeczeństwo. A to z prostego względu, że większość społeczeństwa pracuje na etacie i nie zna realiów biznesu. Przyjmując, że w Polsce jest mniej więcej 2 miliony przedsiębiorców (pomijając podmioty z zawieszoną działalnością gospodarczą), to statystycznie w klasie jest garstka uczniów, którzy mają rodziców - przedsiębiorców.

  • Sklep internetowy to platforma online, która umożliwia prezentowanie i sprzedawanie towaru przez 24 godziny na dobę. Zanim jednak dojdzie do pierwszych transakcji to najpierw trzeba e-sklep rozwinąć i wypromować, a to wymaga pieniędzy, czasu oraz odpowiednich narzędzi i umiejętności. W niniejszym artykule przedstawiam poszczególne obszary zarządzania sklepem internetowym oraz listę usługodawców i dostawców narzędzi wspierających prowadzenie biznesu online.  Jeśli dopiero planujesz rozpocząć przygodę z e-handlem to szczegółowe informacje znajdziesz w poradniku e-commerce jak założyć sklep internetowy. Ponadto zachęcam Cię do zapisania się do newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o nowych narzędziach e-commercew tym kody rabatowe i zniżki.

  • Od znalezienia pomysłu do jego wdrożenia i przekształcenia w prosperujący biznes jest długa droga. Nie istnieje jedna idealna metoda weryfikacji pomysłu, która pozwoli jednoznacznie stwierdzić, czy biznes osiągnie sukces. Możemy mówić wyłącznie o zmniejszeniu ryzyka. Nawet koncepcje biznesowe, które przejdą pozytywnie testy i badania, muszą być jeszcze dopracowane. Sprawdzenie pomysłu przed jego wdrożeniem pozwala wyeliminować wiele błędów, dlatego warto to robić zamiast ślepo wierzyć w swoją intuicję.

  • Chcesz założyć firmę i szukasz gotowego pomysłu na biznes? A może stworzyłeś własny biznesplan i nie wiesz jak go zweryfikować, aby uniknąć bankructwa? 🤔 Jeśli chcesz zwiększyć swoje bezpieczeństwo i szanse na sukces to przeczytaj poradnik biznesu, ponieważ zawiera praktyczne wskazówki i sprawdzone pomysły na biznes! 👍  Wszystkie przedstawione w nim metody i narzędzia zostały osobiście przetestowane przez autora, który prowadzi firmę od 2009 roku i posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu oraz wdrażaniu różnych projektów biznesowych. 5 powodów, dla których warto przeczytać poradnik biznesu Dowiesz się: Co musisz zrobić przed otwarciem firmy, aby uniknąć bankructwa? Jak znaleźć dobry pomysł na biznes? Jak przetestować pomysł i wdrożyć nowy projekt biznesowy? Jak wybrać najlepszą franczyzę spośród dostępnych ofert na rynku? O co zapytać franczyzodawcę i na co zwrócić uwagę?

  • Być może zastanawiasz się nad porzuceniem etatu, bo masz dość swojego szefa i praca nie sprawia Ci przyjemności. Być może Twój znajomy znalazł ciekawą ofertę franczyzy i otwiera biznes na licencji, koleżanka będzie tworzyć nową aplikację, a w gazecie widziałeś wywiad z uśmiechniętym przedsiębiorcą, który opowiada o swoim sklepie internetowym. Jeśli tak, to wspomniane inspiracje nie są dobre, abyś został przedsiębiorcą.

  • Cześć! Nazywam się Maciej Makowski i stworzyłem portal WlasnyBiznes.pl z myślą o osobach, które planują rozpocząć działalność gospodarczą. Jeśli jesteś początkującym przedsiębiorcą to mam nadzieję, że znajdziesz tutaj wiele cennych wskazówek, które ułatwią Ci start. Ponad 10 lat temu rozpocząłem przygodę z biznesem i wiem, że początki nie należą do najłatwiejszych zadań 😉 Uwielbiam biznes, ponieważ skrywa inspirujące historie. Za każdą firmą stoi człowiek oraz jego porażki i sukcesy. Pamiętaj, że nie ma jednej drogi do własnego biznesu, która zagwarantuje Ci sukces. Sposobów jest wiele i o nich będę między innymi pisać.

.