Partner handlowy - biznes oparty na współpracy B2B

partner handlowy reseller dystrybutor pośrednik i współpraca B2B

Partner handlowy (dystrybutor, reseller, przedstawiciel, agent) to popularny pomysł na biznes, który polega na prowadzeniu punktu sprzedaży (online/offline) i sprzedaży produktów lub usług swojego dostawcy (producenta, importera, hurtownika, integratora, dealera).

Można również zostać przedstawicielem mobilnym danej firmy i nie prowadzić punktu stacjonarnego ani sklepu internetowego.

współpraca B2B oferty biznesowe

Na rynku jest bardzo dużo 👉 ofert współpracy B2B od firm, które rozwijają zewnętrzną sieć sprzedaży i szukają dystrybutorów, resellerów czy przedstawicieli handlowych do współpracy w zakresie dystrybucji i sprzedaży swoich produktów lub usług. Kooperacja może odbywać się m.in. w oparciu o umowę: pośrednictwa, agencyjną, dealerską lub dystrybucyjną.

Korzyści i wady współpracy B2B

Warunki współpracy zależą od wielu czynników, m.in. od specyfiki branży, konkurencji, polityki firmy, kanałów sprzedaży czy ceny produktu.  Bez względu na "okoliczności", podstawowa zasada w handlu brzmi: kup taniej i sprzedaj drożej.

Sprzedaż "nie swoich" produktów to niewątpliwa korzyść w postaci braku ryzyka i problemów związanych z produkcją. Twoim zadaniem jest wyłącznie pozyskanie klienta i finalizacja transakcji. Z drugiej strony, to co jest korzyścią może być również wadą, ponieważ nie ma się bezpośredniego wpływu na produkt, jego właściwości czy cenę - co ma miejsce w przypadku wytwarzania własnych produktów.

Ponadto jesteś zależny od swojego partnera biznesowego. Jeśli Twojemu producentowi podwinie się noga i zbankrutuje, to automatycznie stracisz dostęp do produktów i możliwość sprzedaży. Dlatego warto zdywersyfikować ofertę i współpracować z różnymi dostawcami. Wyłączność jest uzasadniona w sytuacji, gdy jest to powszechnie stosowana praktyka na rynku i nie ma innej możliwości lub warunki współpracy rekompensują z nawiązką zakaz konkurencji.

W zależności od postanowień umowy, warunki handlowe mogą ulec zmianie. Wiele zależy od pozycji jaką zajmujesz w relacji biznesowej. Na początku współpracy to Twój dostawca będzie grał pierwsze skrzypce i narzucał niejako zasady gry. Z czasem, gdy będziesz zdobywał nowych klientów i dostarczał coraz większy wolumen sprzedaży, Twoja pozycja będzie wzrastać i może się okazać, że to producenci będą zabiegać o współpracę z Tobą.

Jeśli uzależnisz się od partnera biznesowego, narażasz się na niebezpieczeństwo. Istnieje ryzyko, że dostawca może obniżyć Twoją marżę, nie zważając na Twoją opinię. Dlatego zbuduj swoją pozycję i ułóż tak relacje, w których to Ty będziesz mieć przewagę, a dostawcy uzależnią się od Ciebie. A jeśli nawet przyjdzie im do głowy, żeby zrezygnować z Twoich usług, to nie będzie im się to opłacało, ponieważ poniosą zbyt duże koszty z tym związane. Biznes relacyjny przypomina grę w szachy, a Twoim zadaniem jest przewidywać ruchy z wyprzedzeniem.

Wybór partnera biznesowego

Podczas wyboru branży oraz partnera biznesowego zwróć uwagę na siłę przetargową nabywców, czyli Twoich klientów. Im większa siła, tym skuteczniej mogą wywierać naciski na Twój biznes i negocjować ceny, domagać się usprawnień, lepszej obsługi lub dodatkowych korzyści. Reasumując, będą Ci dyktować warunki i działać negatywnie na Twoją rentowność. Jeśli Twoi klienci są grupą rozproszoną, to nie stanowią zagrożenia. Gorzej, gdy mogą połączyć siły, aby uzyskać wspólnie lepsze warunki, lub też gdy współpracujesz z kilkoma klientami strategicznymi i groźba utraty jednego z nich powoduje, że Twoja postawa staje się uległa i godzisz się na ustępstwa.

Ryzykowne są rynki, które składają się z małej liczby klientów, a także sytuacja, w której pojedynczy klient może stanowić znaczący udział w Twoich przychodach (uzależnienie się od kontrahenta). Ponadto zagrożenie może wynikać z braku unikalnych wartości, gdy występuje wiele podobnych produktów i klient może w każdej chwili zrezygnować z Twoich usług i zmienić dostawcę lub poradzić sobie bez produktu (niska potrzeba posiadania produktu).

Nawiązanie współpracy z dostawcą (producentem, importerem, hurtownikiem, integratorem) i sprzedaż jego produktów to pomysł na biznes dla każdego. Na rynku dostępne są zarówno oferty współpracy, które nie wymagają żadnych inwestycji oprócz posiadania środków finansowych na utrzymanie bieżącej działalności, jak i takie, które obwarowane są dodatkowymi zabezpieczeniami. Jeśli chcesz spróbować własnych sił w biznesie i sprzedaży, która jest jego nieodzownym elementem, to ta opcja jest idealna do sprawdzenia się w roli przedsiębiorcy.

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Nie ma co ukrywać, że proces weryfikacji pomysłu na biznes jest dość żmudny i nie należy do najłatwiejszych zadań. W poprzednich artykułach z cyklu Jak otworzyć własny biznes? otrzymałeś niezbędne wskazówki oraz narzędzia dotyczące testowania pomysłu. Teraz czas na podjęcie decyzji. 😉

  • Jeśli wiesz, kim jest Twój klient, to kolejnym etapem weryfikacji pomysłu na biznes jest sprawdzenie potencjału rynku. Najprościej rzecz ujmując, rynek docelowy to liczba Twoich profilowych klientów. Aby lepiej poznać otoczenie firmy oraz zbadać atrakcyjność sektora i jego strukturę warto skorzystać z metody 5 sił Portera, którą szczegółowo opisuję w niniejszym wpisie.

  • Czy wiesz, dlaczego większość firm upada w pierwszym roku działalności? Ponieważ nie mają klientów! Najważniejszym zadaniem każdej firmy jest sprzedaż. Z dwóch prostych powodów należy nieustannie poszukiwać klientów: Po pierwsze, aby zwiększyć sprzedaż, Po drugie, aby pozyskiwać nowych klientów w miejsce dotychczasowych, których traci się z upływem czasu. Prowadzenie firmy dla przyjemności, która nie generuje przychodów to hobby, a działalność mająca na celu bezpłatne pomaganie ludziom to wolontariat. Bez klientów i ich pieniędzy nie może funkcjonować żadna firma, dlatego dział sprzedaży to serce każdego przedsięwzięcia.

  • Świadomość, że przedsiębiorca musi znać się na wszystkim, jest przytłaczająca i niejednej osobie może podciąć skrzydła. Nie bez kozery mówi się, że przedsiębiorca to człowiek orkiestra i coś w tym jest. 😉

  • Dostałeś od agencji SEO wiadomość dotyczącą pozycjonowania Twojego sklepu internetowego lub strony www, która zaczyna się tak… Dzień dobry, szukając informacji na pewien interesujący mnie temat, przypadkiem trafiłem na Państwa stronę. Słowa „przypadkiem" używam tutaj nie bez przyczyny: obawiam się, że Państwa witryna nie jest w Internecie widoczna tak dobrze, jak mogłaby być. albo tak: Dzień dobry, trafiłem na bardzo ciekawy przypadek Państwa strony: z jednej strony poziom widoczności w sieci strony jest całkiem niezły, z drugiej strony ilość błędów w optymalizacji jest bardzo duża. Oznacza to, że po ich wyeliminowaniu istnieje ogromna szansa na to, żeby większość fraz z TOP50 zaindeksować w TOP10 lub nawet w TOP3.   Okazuje się, że Twoja strona internetowa ma olbrzymi potencjał, ale go nie wykorzystujesz. Siedzisz na żyle złota, ale tego nie widzisz! 🙉 🙈

  • 25 najlepszych zawodów dla freelancerów

    • Freelancer / Outsourcing

    W dobie wymagającego rynku pracy, wartość freelancera i zapotrzebowanie na jego usługi sukcesywnie rośnie. Postęp technologiczny oraz nowe trendy powodują, że stale powstają nowe obszary do zagospodarowania przez specjalistów. Aczkolwiek należy podkreślić, że nie każdy zawód może być realizowany w ramach freelancingu. Zatem, jakie profesje są najczęściej wykonywane przez freelancerów, z których korzystają klienci biznesowi? Programista Koder to jeden z najbardziej popularnych zawodów wykonywanych przez freelancerów i zarazem najbardziej płatny. Programista to inaczej inżynier oprogramowania, developer czy wspomniany koder. Tworzy on oprogramowania, strony www, sklepy internetowe, programy oraz aplikacje w jednym z dostępnych języków programowania, jak np. Java, C#, JavaScript, PHP, C++, Python.