Partner handlowy - biznes oparty na współpracy B2B

partner handlowy reseller dystrybutor pośrednik i współpraca B2B

Partner handlowy (dystrybutor, reseller, przedstawiciel, agent) to popularny pomysł na biznes, który polega na prowadzeniu punktu sprzedaży (online/offline) i sprzedaży produktów lub usług swojego dostawcy (producenta, importera, hurtownika, integratora, dealera).

Można również zostać przedstawicielem mobilnym danej firmy i nie prowadzić punktu stacjonarnego ani sklepu internetowego.

współpraca B2B oferty biznesowe

Na rynku jest bardzo dużo 👉 ofert współpracy B2B od firm, które rozwijają zewnętrzną sieć sprzedaży i szukają dystrybutorów, resellerów czy przedstawicieli handlowych do współpracy w zakresie dystrybucji i sprzedaży swoich produktów lub usług. Kooperacja może odbywać się m.in. w oparciu o umowę: pośrednictwa, agencyjną, dealerską lub dystrybucyjną.

Korzyści i wady współpracy B2B

Warunki współpracy zależą od wielu czynników, m.in. od specyfiki branży, konkurencji, polityki firmy, kanałów sprzedaży czy ceny produktu.  Bez względu na "okoliczności", podstawowa zasada w handlu brzmi: kup taniej i sprzedaj drożej.

Sprzedaż "nie swoich" produktów to niewątpliwa korzyść w postaci braku ryzyka i problemów związanych z produkcją. Twoim zadaniem jest wyłącznie pozyskanie klienta i finalizacja transakcji. Z drugiej strony, to co jest korzyścią może być również wadą, ponieważ nie ma się bezpośredniego wpływu na produkt, jego właściwości czy cenę - co ma miejsce w przypadku wytwarzania własnych produktów.

Ponadto jesteś zależny od swojego partnera biznesowego. Jeśli Twojemu producentowi podwinie się noga i zbankrutuje, to automatycznie stracisz dostęp do produktów i możliwość sprzedaży. Dlatego warto zdywersyfikować ofertę i współpracować z różnymi dostawcami. Wyłączność jest uzasadniona w sytuacji, gdy jest to powszechnie stosowana praktyka na rynku i nie ma innej możliwości lub warunki współpracy rekompensują z nawiązką zakaz konkurencji.

W zależności od postanowień umowy, warunki handlowe mogą ulec zmianie. Wiele zależy od pozycji jaką zajmujesz w relacji biznesowej. Na początku współpracy to Twój dostawca będzie grał pierwsze skrzypce i narzucał niejako zasady gry. Z czasem, gdy będziesz zdobywał nowych klientów i dostarczał coraz większy wolumen sprzedaży, Twoja pozycja będzie wzrastać i może się okazać, że to producenci będą zabiegać o współpracę z Tobą.

Jeśli uzależnisz się od partnera biznesowego, narażasz się na niebezpieczeństwo. Istnieje ryzyko, że dostawca może obniżyć Twoją marżę, nie zważając na Twoją opinię. Dlatego zbuduj swoją pozycję i ułóż tak relacje, w których to Ty będziesz mieć przewagę, a dostawcy uzależnią się od Ciebie. A jeśli nawet przyjdzie im do głowy, żeby zrezygnować z Twoich usług, to nie będzie im się to opłacało, ponieważ poniosą zbyt duże koszty z tym związane. Biznes relacyjny przypomina grę w szachy, a Twoim zadaniem jest przewidywać ruchy z wyprzedzeniem.

Wybór partnera biznesowego

Podczas wyboru branży oraz partnera biznesowego zwróć uwagę na siłę przetargową nabywców, czyli Twoich klientów. Im większa siła, tym skuteczniej mogą wywierać naciski na Twój biznes i negocjować ceny, domagać się usprawnień, lepszej obsługi lub dodatkowych korzyści. Reasumując, będą Ci dyktować warunki i działać negatywnie na Twoją rentowność. Jeśli Twoi klienci są grupą rozproszoną, to nie stanowią zagrożenia. Gorzej, gdy mogą połączyć siły, aby uzyskać wspólnie lepsze warunki, lub też gdy współpracujesz z kilkoma klientami strategicznymi i groźba utraty jednego z nich powoduje, że Twoja postawa staje się uległa i godzisz się na ustępstwa.

Ryzykowne są rynki, które składają się z małej liczby klientów, a także sytuacja, w której pojedynczy klient może stanowić znaczący udział w Twoich przychodach (uzależnienie się od kontrahenta). Ponadto zagrożenie może wynikać z braku unikalnych wartości, gdy występuje wiele podobnych produktów i klient może w każdej chwili zrezygnować z Twoich usług i zmienić dostawcę lub poradzić sobie bez produktu (niska potrzeba posiadania produktu).

Nawiązanie współpracy z dostawcą (producentem, importerem, hurtownikiem, integratorem) i sprzedaż jego produktów to pomysł na biznes dla każdego. Na rynku dostępne są zarówno oferty współpracy, które nie wymagają żadnych inwestycji oprócz posiadania środków finansowych na utrzymanie bieżącej działalności, jak i takie, które obwarowane są dodatkowymi zabezpieczeniami. Jeśli chcesz spróbować własnych sił w biznesie i sprzedaży, która jest jego nieodzownym elementem, to ta opcja jest idealna do sprawdzenia się w roli przedsiębiorcy.

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Jeśli wiesz, kim jest Twój klient, to kolejnym etapem weryfikacji pomysłu na biznes jest sprawdzenie potencjału rynku. Najprościej rzecz ujmując, rynek docelowy to liczba Twoich profilowych klientów. Aby lepiej poznać otoczenie firmy oraz zbadać atrakcyjność sektora i jego strukturę warto skorzystać z metody 5 sił Portera, którą szczegółowo opisuję w niniejszym wpisie.

  • Cześć! Nazywam się Maciej Makowski i stworzyłem portal WlasnyBiznes.pl z myślą o osobach, które planują rozpocząć działalność gospodarczą. Jeśli jesteś początkującym przedsiębiorcą to mam nadzieję, że znajdziesz tutaj wiele cennych wskazówek, które ułatwią Ci start. Ponad 10 lat temu rozpocząłem przygodę z biznesem i wiem, że początki nie należą do najłatwiejszych zadań 😉 Uwielbiam biznes, ponieważ skrywa inspirujące historie. Za każdą firmą stoi człowiek oraz jego porażki i sukcesy. Pamiętaj, że nie ma jednej drogi do własnego biznesu, która zagwarantuje Ci sukces. Sposobów jest wiele i o nich będę między innymi pisać.

  • Co to jest outsourcing i jakie są korzyści dla zleceniodawcy?

    • Freelancer / Outsourcing

    Outsourcing polega na przekazywaniu procesów, projektów lub poszczególnych zadań firmie zewnętrznej, która specjalizuje się w danym obszarze. Nazwa outsourcing pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem stworzonym z trzech słów outside-resource-using, co oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł.

  • Ten wpis jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy istnieje bezpieczny etat w obecnych czasach? Abstrahując od nepotyzmu oraz wszelakich układów i układzików. Celem artykułu nie jest faworyzowanie którejś z tytułowych form zatrudnienia, ponieważ zarówno praca na etacie, jak i własny biznes mają swoje plusy i minusy. Co więcej, nie każdy nadaje się do prowadzenia własnej firmy. Aby zostać przedsiębiorcą należy posiadać odpowiednie predyspozycje, wiedzę i umiejętności. Właściciele firm muszą sami sobie radzić w wielu sytuacjach oraz brać pełną odpowiedzialność za ewentualne złe decyzje. Nie mogą zrzucić winy na innych, co nierzadko ma miejsce wśród pracowników. Pośrednim rozwiązaniem, które zwiększa bezpieczeństwo prowadzenia własnego biznesu oraz rozkłada odpowiedzialność na franczyzodawcę i franczyzobiorcę jest franczyza, czyli gotowy pomysł na biznes, ale nie o franczyzie w tym artykule.

  • Nie jest łatwo wpaść na genialny pomysł, ale jak już znajdziesz ciekawą koncepcję biznesową to koniecznie ją przetestuj przed wdrożeniem, co pozwoli Ci wyeliminować wiele błędów. Warto to zrobić zamiast ślepo wierzyć w swoją intuicję.   Pamiętaj, że weryfikacja koncepcji biznesowej nie polega na obwieszczaniu całemu światu, co dokładnie chcesz zrobić, tylko na skontaktowaniu się z wytypowaną grupą ludzi, z którą skonfrontujesz swoje założenia i potwierdzisz, czy są słuszne, czy nie.

  • Kim jest Twój klient? Wybór grupy docelowej

    • Własny biznes

    Jeśli wpadłeś na pomysł i nie wiesz, kto mógłby z niego skorzystać, to nie jest to dobry znak. Im dłużej zastanawiasz się nad potencjalnym klientem, tym większe ryzyko, że będziesz dorabiać filozofię do swojego produktu. W momencie pojawienia się pomysłu na biznes równolegle powinien pojawić się obraz klienta. Im jest wyraźniejszy, tym łatwiej zweryfikować i wdrożyć pomysł oraz rozwinąć cały biznes. Klient to Twój cel!🎯 Stworzenie produktu, a następnie dopasowywanie go do klienta to odwrócenie prawidłowej kolejności. Tego typu działanie przypomina mi "styl włoski", czyli rzucanie makaronu o ścianę i liczenie, że coś się przyklei. 😉