Na wstępie gratuluję Ci rozpoczęcia działalność gospodarczej i życzę powodzenia w rozwoju własnego biznesu.
Przed Tobą wiele wyzwań, natomiast w tym wpisie skupię się na kwestii związanej z wyborem terminala płatniczego i podzielę się kilkoma wskazówkami, które uchronią Cię przed popełnieniem kosztownych błędów.
Jeśli nie lubisz czytać to zadzwoń na numer 534 001 002 i omówimy dostępne możliwości. Szczegółowe informacje o mnie oraz dane kontaktowe znajdziesz na stronie dot. oferty na terminal płatniczy.
Zanim wybierzesz terminal i dostawcę to odpowiedz na kilka pytań
- Jaki obrót na terminalu przewidujesz w pierwszym roku prowadzenia działalności? Trudne pytanie, natomiast musisz założyć ile będziesz przyjmować płatności kartą od klientów a ile gotówką. Późnej wyjaśnię dlaczego to ważne.
- Jaki rodzaj terminala potrzebujesz? Dostępne są mobilne (przenośne), stacjonarny bez/z PINPadem a nawet aplikacje płatnicze w swoim telefonie bez potrzeby posiadania dodatkowego terminala. W dużej mierze rodzaj terminala powinien zależeć od charakteru prowadzonej działalności i ilości przeprowadzanych transakcji w ciągu dnia. Poszczególne rodzaje terminali opisałem w artykule: Co to jest terminal i jak działa?
- Na jak długo będziesz musiał podpisać umowę z operatorem i jaki jest okres wypowiedzenia oraz ewentualne kary finansowe za wcześniejsze zerwanie umowy? Zastanów się dwa razy zanim podpiszesz długoterminowy kontrakt. Rozpoczynasz dopiero działalność i ciężko przewidzieć, co będzie za rok. Dlatego warto podpisać umowę od razu na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia. Wówczas przez 12 m-cy jesteś zobowiązany do korzystania z bezpłatnego terminala, zaś po roku możesz bezkarnie wypowiedzieć umowę i zakończyć współpracę. Takie rozwiązanie daje elastyczność działania.
Możliwości dla nowej firmy
Firma, która do tej pory nie obsługiwała płatności bezgotówkowych ma do wyboru 3 opcje: własny terminal, Polska bezgotówkowa (refundacja dzierżawionego terminala) i najem terminala w ramach współpracy komercyjnej.
- Własny terminal stacjonarny teoretycznie opłaca się tylko firmom, które robią obrót poniżej 2900 zł miesięcznie, czyli mikrobiznesy, co udowodniłem w artykule: Własny terminal bez abonamentu czy najem? Natomiast przy takich obrotach możesz spokojnie skorzystać z dofinansowania PWOB i mieć terminal płatniczy za darmo przez 12 miesięcy, więc nie ma sensu kupować na własność urządzenia.
- Program PWOB "Polska bezgotówkowa" (refundacja dzierżawionego terminala) jest zasadniczo dla firm, które w pierwszym roku będą generować obrót na terminalu do 100 000 zł. Jeśli przewidujesz, że klienci będą płacić kartą i w skali roku znacznie przewyższy sumę 100 tyś zł (w przeliczeniu na miesiąc to zaledwie 8333 zł) to przeanalizuj od razu współpracę komercyjną bez refundacji i porównaj warunki handlowe.
- W ramach współpracy komercyjnej każdy operator oferuje indywidualne warunki handlowe uzależnione od obrotu, średniej wartości transakcji, ilości terminali, struktury kart, itd. Ta opcja przeznaczona jest dla nowych firm, które od razu przewidują roczne obroty znacznie powyżej 100 tyś zł lub potrzebują kilku terminali płatniczych.
Teraz już wiesz dlaczego tak ważne jest oszacowanie obrotu w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej. 😊
Czy Polska bezgotówkowa jest dla mnie i się opłaca?
W ramach programu PWOB, potocznie zwanym „Polska bezgotówkowa” przysługuje Ci bezpłatny terminal płatniczy przez rok lub… - i tu mega ważna informacja! - do 100 000 zł obrotu.
W przeliczeniu, roczny obrót w wysokości 100 000 zł daje średni miesięczny limit 8333 zł. Załóżmy scenariusz, że już w pierwszym kwartale Twoi klienci zapłacą kartą na łączną kwotę ponad 100 tyś zł. Oznacza to, że z automatu przechodzisz na warunki komercyjne i kończy się refundacja. A każdy operator płatniczy ustala warunki komercyjne indywidualnie po ustaniu refundacji, o które musisz dopytać przed nawiązaniem współpracy.
Co ważne, w pierwszym roku nie możesz tych warunków komercyjnych negocjować i zarazem nie możesz wypowiedzieć umowy, bo będziesz musiał zwrócić kwotę dofinansowania. Jeżeli podpiszesz umowę na dwa lata to przez taki okres będziesz zobligowany do warunków handlowych, które uzgodniłeś z operatorem. Dlatego zastanów się dwa razy zanim podpiszesz umowę na 2 lub 3 lata w ramach programu PWOB z groźbą zapłacenia kary finansowej za wcześniejsze zerwanie kontraktu!
Reasumując, jeśli przewidujesz, że Twoje obroty w pierwszym roku prowadzenia działalności będą średnio na poziomie 5-10 tyś. zł miesięcznie to korzystaj z programu Polska bezgotówkowa i ciesz się z bezpłatnego terminala płatniczego. Przy podpisaniu rocznej umowy, po 12 miesiącach możesz zawsze negocjować warunki handlowe a w razie potrzeby wypowiedzieć umowę.
Warunki handlowe po ustaniu refundacji oraz współpraca komercyjna
Teoretycznie wszystkie zasady współpracy zapisane są w umowie, załącznikach i regulaminach, tylko pytanie, kto wnikliwie czyta kilkadziesiąt stron umowy przed podpisaniem?
Każdy operator oferuje indywidualne warunki handlowe uzależnione od obrotu, średniej wartości transakcji, ilości terminali, struktury kart, itd., dlatego zwróć uwagę na najważniejsze kwestie.
Ściąga dla przedsiębiorcy: na co zwrócić uwagę podczas wyboru oferty:
- Czas trwania umowy: najlepiej podpisać umowę od razu na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia, zaś w ramach PWOB na rok na czas refundacji. Zastanów się dwa razy zanim podpiszesz umowę na 2-3 lata, bo zapłacisz karę finansową w przypadku wcześniejszego zerwania umowy a nie wiesz jak pójdzie Ci biznes.
- Okres wypowiedzenia oraz ewentualne kary finansowe
- Warunki handlowe: prowizja procentowa za karty krajowe i zagraniczne (MasterCard i VISA), opłata płaska (groszowa), opłata autoryzacyjna (groszowa), dopłaty do kart biznes, dopłaty do kart w UE, poza UE, itp.
- Opłata za instalację/dezinstalację terminala
- Miesięczny najem za terminal
- Dodatkowe opłaty związane z terminalem, np. opłata za kartę SIM, opłata za logo, opłata za wydruki, itp.
- Rozliczenie środków na koncie (ilość dni)
- Wsparcie techniczne w przypadku awarii
- Opieka serwisanta. Czy pracownik techniczny przyjedzie do firmy, aby zainstalować terminal lub naprawić w przypadku awarii, wówczas nie musisz wysyłać urządzenia kurierem.
Jeżeli brakuje Ci czasu, wiedzy czy odpowiednich kompetencji to zgłoś się do mnie, chętnie Ci w tym pomogę. Zapraszam do kontaktu (numer: 534 001 002). Porozmawiajmy niezobowiązująco i zobaczymy co dalej…
Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.
Autor: Maciej Makowski, ekspert ds. terminali płatniczych