Bardzo ważną decyzją jaką musisz podjąć w procesie zakładania sklepu internetowego jest wybór oprogramowania, o czym wspominam w poradniku Jak założyć sklep internetowy?
Na rynku dostępne są różne rozwiązania. Decydując się na założenie sklepu internetowego możesz:
- wybrać rozwiązanie SaaS (z ang. software as a service), czyli gotowe oprogramowanie do prowadzenia sklepu w modelu abonamentowym, typu Shoper, Sky-Shop, Shoplo, RedCart czy eSklep
- skorzystać z platformy open source, typu PrestaShop, Joomla z dodatkiem VirtueMart, WordPress z wtyczką WooCommerce czy Magento
- stworzyć sklep na dedykowanym oprogramowaniu e-commerce
- założyć sklep na Allegro
Zanim dokonasz wyboru platformy musisz sobie odpowiedzieć na jedno zaje******, ale to zaje****** ważne pytanie - jak mawiał klasyk. 😎 A tak naprawdę musisz odpowiedzieć na kilka ważnych pytań, oprócz tego, co lubisz w życiu robić. 😉
- Ile produktów będziesz sprzedawać? Ile będzie kategorii produktowych? Jakich filtrów (kryteriów wyszukiwania) użyjesz?
- Jakich funkcji będziesz potrzebować? Zapewne będziesz potrzebować integracji z płatnościami online oraz firmami wysyłkowymi. Z czasem wystąpi potrzeba podłączenia różnych narzędzi do komunikacji online, zbierania opinii o sklepie, analityki czy marketingu automation.
- Jakie przewidujesz kanały sprzedaży i komunikacji? To ważne ze względu na ewentualne integracje Twojego sklepu z największymi porównywarkami cenowymi, typu Ceneo oraz platformami zakupowymi Allegro, Amazon, itp.
- Jakim budżetem dysponujesz? Pamiętaj, że stworzenie sklepu to tylko część inwestycji. Największe koszty poniesiesz z tytułu marketingu, aby wypromować markę i pozyskać klientów.
Gotowy sklep internetowy Shoper
- najlepsze ceny na rynku!
Gotowy sklep internetowy w modelu SaaS
Sklep internetowy w modelu abonamentowym jest najczęściej wybieraną opcją przez osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z biznesem online, ponieważ płacąc co miesiąc lub rocznie konkretną kwotę, nie musisz się martwić o serwer, aktualizacje, czy inne kwestie techniczne.
Jeśli chcesz spróbować swoich sił w e-commerce i nie masz pewności, że Twój pomysł wypali, to te rozwiązanie jest optymalne, ponieważ najszybciej wystartujesz z biznesem online ponosząc minimalne koszty na początku.
Ponadto decydując się na rozwiązanie SaaS nie musisz martwić się o własny hosting i współpracę z programistami, ponieważ to producent oprogramowania zapewnia hosting oraz wsparcie techniczne w cenie abonamentu.
Abonamentowy model rozliczeniowy jest zarówno zaletą - niski koszt na początku, jak i wadą, ponieważ płacąc co miesiąc wraz z upływem czasu (wieloletnia perspektywa), sumaryczny koszt może przewyższyć początkową inwestycję w dedykowany system e-commerce czy postawienie sklepu na platformie open source.
Sklep typu open source
Drugą opcją, z której możesz skorzystać jest rozwiązanie typu open source, czyli otwarta platforma rozwijana przez daną społeczność programistów, z której możesz bezpłatnie skorzystać. Niektóre gotowe moduły czy wtyczki są dodatkowo płatne. Przykład takiej platformy to oprogramowanie CMS Joomla z dodatkiem VirtueMart, WordPress z dodatkiem WooCommerce, PrestaShop czy Magento.
Darmowy dostęp to niewątpliwy atut, lecz zazwyczaj musisz skorzystać z pomocy programisty lub firmy programistycznej, która zna daną platformę i stworzy dla Ciebie sklep internetowy korzystając z gotowych wtyczek lub zaprojektuje nowe, unikalne rozwiązania.
Decydując się na rozwiązanie open source ponosisz na początku koszt jednorazowy, ale musisz liczyć się z wydatkami w przyszłości, gdy będziesz chciał dokonać jakiś modyfikacji lub dodać nową wtyczkę. W przypadku wystąpienia błędu technicznego w e-sklepie będziesz musiał rozwiązać problem samodzielnie lub skorzystać z usług programisty.
Jeśli znasz środowisko PrestaShop czy Joomla to unikniesz kosztów związanych z programowaniem. Pamiętaj, że w tym wariancie musisz jeszcze wykupić hosting, o którym wspominam w artykule Hosting, certyfikat SSL, płatności online i regulamin sklepu.
Dedykowany system e-commerce
Następnym rozwiązaniem są dedykowane systemy e-commerce. Decydując się na współpracę z firmą zewnętrzną, która stworzy dla Ciebie platformę na swoim silniku, uzależniasz się od niej i jesteś zmuszony do korzystania z jej usług. To jest niewątpliwa wada, która moim zdaniem definitywnie przekreśla tę opcje i nie brałbym jej w ogóle pod uwagę.
Te ryzyko nie występuje w przypadku stworzenia sklepu w środowisku Joomla czy WordPress. Na rynku dostępnych jest wielu programistów, którzy znają te platformy. Jeśli nie będziesz zadowolony z jakości świadczonych usług przez daną firmę, to bez problemu znajdziesz inną.
Sklep internetowy na Allegro
Allegro to świetne miejsce, aby rozpocząć e-handel, ponieważ skupia miliony Użytkowników i od razu masz dostęp do potencjalnych klientów. Aczkolwiek platformę Allegro należy traktować jako dodatkowy kanał sprzedaży a nie rozwiązanie docelowe. Uważam, że należy promować własny sklep (domenę internetową) i zintegrować go z platformą Allegro oraz popularnymi porównywarkami cen.
Na Allegro jest typowa wojna cenowa, podobnie jak na popularnych porównywarkach cen. Niestety, na tej platformie bardzo trudno zbudować świadomość brandu oraz markę osobistą. Allegro jest tak silną marką, że większość klientów, którzy kupili na tej platformie jakiś produkt - mówią, że kupili na Allegro a nie u konkretnego sprzedawcy. Co więcej, na swojej stronie możesz budować bazę mailingową, czego nie zrobisz na Allegro. Regulamin wyraźnie zabrania kontaktowania się z Użytkownikami poza platformą Allegro.
Allegro jako dodatkowy kanał sprzedaży i komunikacji - tak, jako platforma sama w sobie – nie!
Zatem, jak założyć sklep internetowy oraz jakie oprogramowanie dla e-sklepu wybrać? Shoper czy PrestaShop? A może WordPress lub Magento? Zapraszam do zapoznania się z moim stanowiskiem, które przedstawiam w artykule Jaką platformę e-commerce wybrać?
Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.
Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl