Wprowadzenie „obowiązku” posiadania terminala płatniczego wzbudza niemałe emocje i przyczynia się do burzliwych dyskusji w mediach społecznościowych. W komentarzach można spotkać się z obrońcami walczącymi o demokrację i prawa wolności, wygłaszającymi hasła „tylko gotówka”.
A jak to jest naprawdę, czy każda firma w Polsce musi posiadać terminal płatniczy? Otóż, nie!
Najpierw należy zweryfikować obowiązek posiadania kasa fiskalnej ze swoim księgowym. Jeżeli firma ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących to dopiero wtedy musi zadecydować, w jaki sposób spełni obowiązek udostępniania płatności bezgotówkowych, co nie jest jednoznaczne z wymogiem posiadania nowego terminala płatniczego.
Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnienia zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego
Zerknijmy do dokumentów prawnych, mianowicie do Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców a konkretnie do artykułu 19a, który to ten obowiązek reguluje.
art. 19a, ust. 1. Przedsiębiorca zapewnia możliwość dokonywania zapłaty w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego, przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2360).
Naturalne pytanie, które się nasuwa to: czym jest wspomniany instrument płatniczy? Zamiast pytać przypadkowych ludzi lepiej sprawdzić w ustawie, o której mowa.
Otóż, w Ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych jest napisane, że instrument płatniczy to zindywidualizowane urządzenie lub uzgodniony przez użytkownika i dostawcę zbiór procedur, wykorzystywane przez użytkownika do złożenia zlecenia płatniczego.
Nigdzie nie jest napisane, że instrument płatniczy to wyłącznie terminal płatniczy, zatem moim zdaniem instrumentem płatniczym może być nie tylko terminal, ale również BLIK czy przelew.
Posiadasz kasę fiskalną? Musisz udostępnić klientom płatności bezgotówkowe
Wracając do Prawa przedsiębiorców i artykułu 19a, ponieważ powyżej omówiłem wyłącznie ustęp 1.
art. 19a, ust. 2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przedsiębiorcy, który nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.3).
Innymi słowy, to oznacza, że obowiązek udostępniania płatności bezgotówkowych dotyczy tych podatników, którzy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, czyli te firmy, które posiadają kasy fiskalne.
Przypomnę, że udostępnianie płatności bezgotówkowych weszło w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku i odbywa się za pomocą instrumentu płatniczego, czyli terminala, przelewu czy BLIKa.
Synchronizacja kasy fiskalnej z terminalem płatniczym
Jeżeli masz obowiązek posiadania kasy fiskalnej w firmie, który wynika z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz używasz terminala płatniczego to musisz te urządzenia zintegrować do końca 2024 roku, o czym mowa w art. 19a, ust. 3.
art. 19a, ust. 3. Przedsiębiorca, który zapewnia możliwość przyjmowania płatności przy użyciu terminala płatniczego i prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, które umożliwiają połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zapewnia współpracę kasy rejestrującej z terminalem płatniczym zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, określonymi w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy.
Obowiązek synchronizacji kasy z terminalem płatniczym (jeżeli firma go posiada) wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2025 roku.
Niedopilnowanie powyższych obowiązków przez przedsiębiorców będzie wiązać się niestety z sankcjami.
Czy opłaca się posiadać terminal płatniczy w firmie?
Abstrahując od ustaw i wracając do dyskusji prowadzonych w mediach społecznościowych dot. narzucenia obowiązku posiadania terminala płatniczego w firmie. Po pierwsze, nie jest to prawdą, a po drugie pozostawmy wybór zarówno przedsiębiorcom, jak i klientom.
Jeżeli przedsiębiorca chce terminal to proszę bardzo, jeżeli nie, to nie powinien być do niczego zmuszany, chyba, że klienci na nim niejako "wymuszą", bo będą chcieli płacić kartą.
Podobnie w drugą stronę. Dajmy wybór klientowi. Jeżeli chce płacić gotówką to niech przedsiębiorca przyjmuje banknoty i bilon, natomiast jeśli chce płacić kartą to przyjmujmy transakcje za pomocą terminali płatniczych.
Ponadto, z moich doświadczeń i obserwacji wynika, że klienci płacący kartą robią większe zakupy, zaś większe zakupy to wyższy zysk dla firmy, więc pytanie o zasadność terminala w punktach detalicznych jest jak dla mnie pytaniem retorycznym.
Pamiętaj, aby powyższe regulacje skonsultować np. z księgowym, doradcą podatkowym lub prawnikiem. Informacje zamieszczone w tym wpisie nie stanowią interpretacji prawnej, porady ani opinii podatkowej czy też prawnej.
Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.
Autor: Maciej Makowski, ekspert ds. terminali płatniczych