W ramach międzynarodowej wystawy Retail & Development Business Expo w Kijowie odbyło się Modern Retail Forum 2019. Tematem tegorocznej edycji były technologiczne transformacje, postępujące w sektorze handlu detalicznego. Zgromadzeni na konferencji eksperci z Ukrainy, Niemiec, Szwajcarii, Włoch i Polski w ramach paneli tematycznych dyskutowali o prognozach zmian, które czekają branżę retail. Prelegenci byli zgodni – nadchodzące lata będą wymagały od detalistów elastyczności wobec ewoluujących potrzeb klientów.

W ramach tegorocznej, trzeciej edycji konferencji profesjonalistów handlu detalicznego Modern Retail Forum 2019 odbyły się 3 sesje tematyczne. Pierwszą, związaną z globalnymi trendami, otworzył Alessandro Gaffuri. Założyciel i CEO Grupy CELS, wskazywał rolę pozytywnych emocji w budowaniu relacji z klientami. Jak przyznał ekspert, w dzisiejszych czasach doświadczenie zakupowe należy przekształcać w doświadczenie społeczne.

Konsumenci oczekują od sklepów autentycznej, żyjącej przestrzeni, ze sztuką, jedzeniem, kulturą i dobrą muzyką. Pozytywne emocje są ważne dla klientów, zwłaszcza tych, którzy w obiekcie handlowym spędzają dużo czasu. Dlatego projektując sklep, powinniśmy traktować jego przestrzeń jako miejsce interakcji społecznych, tworzące serce lokalnej społeczności - komentuje Alessandro Gaffuri, założyciel i CEO Grupy CELS.

Bogdan Łukasik, przewodniczący Rady Nadzorczej Modern-Expo podkreślał znaczenie wykorzystanych w przestrzeni sklepowej rozwiązań w budowaniu lojalności konsumenta – Z pomocą dobrego projektu możemy wpływać na emocje ludzi. Sklepy detaliczne dzielę dziś na dwie kategorie: zwykłe, do których przychodzimy z listą zakupów, ograniczając się wyłącznie do kupienia konkretnych produktów oraz ciekawe, gdzie klient chce spędzić jak najwięcej czasu. W umocnieniu relacji z konsumentem pomoże nam technologia. W 1995 r. Amazon był księgarnią jedną z wielu księgarni internetowych. Dziś jest to cały ekosystem, łączący sprzedaż online i offline, rozwiązania technologiczne, miejsce rozrywki, platformę reklamową i usługi dostawcze z wykorzystaniem własnych samolotów.

Kluczową rolę innowacji w transformacji handlu detalicznego wskazał również Petro Pylypiuk CEO Modern-Expo – Innowacja polega na tworzeniu nowych produktów i usług, które są potrzebne konsumentom i opłacalne dla firm. Co sprawia, że produkt można nazwać innowacyjnym? Jego konkurencyjność na rynku, oparta na potrzebach nabywcy i wykorzystująca nowoczesne rozwiązania technologiczne.

W ostatnich latach innowacyjne rozwiązania skupiają się na biznesowym wykorzystaniu AI, analityki opartej na Big Data oraz technologii Blockchain. Podczas konferencji FalkWolsky Dyrektor ds. Innowacji w GK Software SE zwrócił uwagę na błyskawiczny rozwój procesów zakupowych i konieczność stosowania nowych technologii w handlu detalicznym. – Jeśli nie wykorzystujesz narzędzi, opartych na mechanizmach sztucznej inteligencji, twoja firma nie ma przyszłości. AI to nie tylko wzrost sprzedaży, ale także nowy kanał komunikacji z potencjalnym klientem. Nowe pokolenie chce kupować towary z wyłączeniem tradycyjnych kanałów sprzedaży, często bez wychodzenia z domu.

Badania pokazują, że 30% nabywców, którzy nie mogą znaleźć swojej ulubionej marki w sklepie, rezygnuje z zakupów w danym obiekcie na rzecz innego sklepu. Budowanie lojalności klientów staje się tym samym jednym z największych wyzwań, stających przed przedstawicielami branży retail. Doświadczenie konsumenckie to nowe pole do rywalizacji między sieciami handlowymi. 80% nabywców jest gotowych zapłacić za najlepszą obsługę klienta. Gruntowne zrozumienie mechanizmów, którymi kierują się klienci i adaptacja sklepu z wykorzystaniem nowoczesnych technologii zgodnie ze zmieniającymi się oczekiwaniami konsumentów są dzisiaj konieczne, aby sklep utrzymał się na rynku.

  • Wiadomości

Pomysły na biznes

.