Retail u progu cyfrowej transformacji

W ramach międzynarodowej wystawy Retail & Development Business Expo w Kijowie odbyło się Modern Retail Forum 2019. Tematem tegorocznej edycji były technologiczne transformacje, postępujące w sektorze handlu detalicznego. Zgromadzeni na konferencji eksperci z Ukrainy, Niemiec, Szwajcarii, Włoch i Polski w ramach paneli tematycznych dyskutowali o prognozach zmian, które czekają branżę retail. Prelegenci byli zgodni – nadchodzące lata będą wymagały od detalistów elastyczności wobec ewoluujących potrzeb klientów.

W ramach tegorocznej, trzeciej edycji konferencji profesjonalistów handlu detalicznego Modern Retail Forum 2019 odbyły się 3 sesje tematyczne. Pierwszą, związaną z globalnymi trendami, otworzył Alessandro Gaffuri. Założyciel i CEO Grupy CELS, wskazywał rolę pozytywnych emocji w budowaniu relacji z klientami. Jak przyznał ekspert, w dzisiejszych czasach doświadczenie zakupowe należy przekształcać w doświadczenie społeczne.

Konsumenci oczekują od sklepów autentycznej, żyjącej przestrzeni, ze sztuką, jedzeniem, kulturą i dobrą muzyką. Pozytywne emocje są ważne dla klientów, zwłaszcza tych, którzy w obiekcie handlowym spędzają dużo czasu. Dlatego projektując sklep, powinniśmy traktować jego przestrzeń jako miejsce interakcji społecznych, tworzące serce lokalnej społeczności - komentuje Alessandro Gaffuri, założyciel i CEO Grupy CELS.

Bogdan Łukasik, przewodniczący Rady Nadzorczej Modern-Expo podkreślał znaczenie wykorzystanych w przestrzeni sklepowej rozwiązań w budowaniu lojalności konsumenta – Z pomocą dobrego projektu możemy wpływać na emocje ludzi. Sklepy detaliczne dzielę dziś na dwie kategorie: zwykłe, do których przychodzimy z listą zakupów, ograniczając się wyłącznie do kupienia konkretnych produktów oraz ciekawe, gdzie klient chce spędzić jak najwięcej czasu. W umocnieniu relacji z konsumentem pomoże nam technologia. W 1995 r. Amazon był księgarnią jedną z wielu księgarni internetowych. Dziś jest to cały ekosystem, łączący sprzedaż online i offline, rozwiązania technologiczne, miejsce rozrywki, platformę reklamową i usługi dostawcze z wykorzystaniem własnych samolotów.

Kluczową rolę innowacji w transformacji handlu detalicznego wskazał również Petro Pylypiuk CEO Modern-Expo – Innowacja polega na tworzeniu nowych produktów i usług, które są potrzebne konsumentom i opłacalne dla firm. Co sprawia, że produkt można nazwać innowacyjnym? Jego konkurencyjność na rynku, oparta na potrzebach nabywcy i wykorzystująca nowoczesne rozwiązania technologiczne.

W ostatnich latach innowacyjne rozwiązania skupiają się na biznesowym wykorzystaniu AI, analityki opartej na Big Data oraz technologii Blockchain. Podczas konferencji FalkWolsky Dyrektor ds. Innowacji w GK Software SE zwrócił uwagę na błyskawiczny rozwój procesów zakupowych i konieczność stosowania nowych technologii w handlu detalicznym. – Jeśli nie wykorzystujesz narzędzi, opartych na mechanizmach sztucznej inteligencji, twoja firma nie ma przyszłości. AI to nie tylko wzrost sprzedaży, ale także nowy kanał komunikacji z potencjalnym klientem. Nowe pokolenie chce kupować towary z wyłączeniem tradycyjnych kanałów sprzedaży, często bez wychodzenia z domu.

Badania pokazują, że 30% nabywców, którzy nie mogą znaleźć swojej ulubionej marki w sklepie, rezygnuje z zakupów w danym obiekcie na rzecz innego sklepu. Budowanie lojalności klientów staje się tym samym jednym z największych wyzwań, stających przed przedstawicielami branży retail. Doświadczenie konsumenckie to nowe pole do rywalizacji między sieciami handlowymi. 80% nabywców jest gotowych zapłacić za najlepszą obsługę klienta. Gruntowne zrozumienie mechanizmów, którymi kierują się klienci i adaptacja sklepu z wykorzystaniem nowoczesnych technologii zgodnie ze zmieniającymi się oczekiwaniami konsumentów są dzisiaj konieczne, aby sklep utrzymał się na rynku.

  • Wiadomości

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Nie przepłacaj za terminal płatniczy! Porównaj i wybierz najlepszą ofertę

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Prowadzisz firmę i nieustannie próbujesz nadążyć z realizacją bieżących zadań oraz gasisz pożary… Znajoma rzeczywistość? To zatrzymaj się na chwilę i przeanalizuj koszty, które ponosisz, bo może się okazać, że dzięki obniżeniu opłat nie będziesz musiał brać kolejnego zlecenia, aby zarobić „na koszty”.   Powyższa sytuacja, tj. pośpiech, brak czasu, wszystko „na wczoraj”, przysłowiowa bieżączka… sprzyja wybieraniu niekorzystnych ofert. Nie zamierzam w tym wpisie skupiać się na organizacji czasu pracy, lecz moim celem jest zachęcenie przedsiębiorców do otwartości na zmianę i znalezienie w swoich grafikach miejsca na rozmowę z konkurencyjnymi dostawcami usług, z których korzystają, m.in. terminali płatniczych. 

  • Terminal płatniczy i „ukryte” koszty, na które należy zwrócić uwagę

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Na rynku terminali płatniczych jest wielu operatorów, którzy oferują indywidualne warunki handlowe, zaś ich przedstawiciele handlowi mogą stosować różne sztuczki i techniki, aby zaprezentować swoją ofertę w jak najlepszym świetle, zaś niewygodne kwestie przemilczeć.   Zdaję sobie sprawę, że dla osoby spoza branży porównanie poszczególnych ofert to nie lada wyzwanie, ale pomogę Ci w tym i wskażę obszary, na które należy zwrócić uwagę, aby nie popełnić kosztownych błędów.  Uważaj przede wszystkim na... ⛔️ Czas na jaki jest podpisywana umowa. Stara zasada: nie wiesz co będzie za rok, zwłaszcza w tak dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, więc nie podpisuj długoterminowych kontraktów, bo zapłacisz kary finansowe za wcześniejsze zerwanie umowy ⛔️ jeśli będziesz potrzebował nagle zakończyć współpracę. 

  • Gdzie Polacy chcą płacić bezgotówkowo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Polacy coraz częściej korzystają z płatności bezgotówkowych, ale wciąż są miejsca, gdzie konsumenci nie mają możliwości wyboru metody płatności. Według najnowszych wyników badania Maison & Partners dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, respondentom najbardziej brakuje możliwości płacenia kartą lub telefonem na pobliskich bazarkach (46%). Jako punkty, gdzie nie można zapłacić bezgotówkowo respondenci wskazują także na usługi krawieckie (30%), usługi szewskie (28%), kościół (28%) oraz warsztaty samochodowe (26%). Wiele osób ma również poczucie, że często nie mają możliwości dokonania płatności na stoiskach podczas imprez plenerowych (39%) oraz podczas akcji organizowanych przez organizacje charytatywne (31%). 

  • Co jest ważne we współpracy z operatorem terminali płatniczych?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Czy Twoi klienci również cenią sobie wygodę i wolą płacić kartą płatniczą zamiast gotówką? Ten trend jest nieodwracalny i koszty związane z obsługą terminali płatniczych wpisały się na stałe w księgi rachunkowe firm. Na rynku działa wielu operatorów, którzy oferują usługi płatności bezgotówkowych oraz terminale płatnicze. Każdy operator tzw. acquire posiada indywidualne oferty handlowe, których porównanie stanowi niemałe wyzwanie dla przedsiębiorcy. Opłaty za terminal płatniczy i stawki prowizyjne za transakcje kartą Pierwszy obszar to warunki handlowe. Prowizje za transakcje kartą mogą być stałe lub zmienne; co więcej mogą zawierać dodatkowe opłaty uzależnione od rodzaju kart płatniczych czy typu transakcji (krajowe, zagraniczne, biznes, Visa, MasterCard, Maestro). Warto pamiętać, że na koszt prowizji składa się marża operatora, opłaty interchange oraz opłaty systemowe, które są zróżnicowane.

  • Jaką umowę na terminal płatniczy warto podpisać? 

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Jeśli zainteresował Cię ten artykuł to oznacza, że potrzebujesz terminal płatniczy do firmy. Prawdopodobnie jesteś na etapie rozmów z poszczególnymi operatorami płatności bezgotówkowych i analizujesz stawki prowizyjne, czego zwieńczeniem będzie podpisanie umowy współpracy.  Pamiętaj, że podczas wyboru dostawcy terminali płatniczych znaczenie mają nie tylko warunki handlowe i serwis, ale również okres trwania umowy, czas wypowiedzenia i ewentualne kary finansowe za wcześniejsze rozwiązanie umowy.

  • Obowiązkowy terminal płatniczy. Od kiedy i dla kogo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Wprowadzenie „obowiązku” posiadania terminala płatniczego wzbudza niemałe emocje i przyczynia się do burzliwych dyskusji w mediach społecznościowych. W komentarzach można spotkać się z obrońcami walczącymi o demokrację i prawa wolności, wygłaszającymi hasła „tylko gotówka”. A jak to jest naprawdę, czy każda firma w Polsce musi posiadać terminal płatniczy? Otóż, nie! Najpierw należy zweryfikować obowiązek posiadania kasa fiskalnej ze swoim księgowym. Jeżeli firma ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących to dopiero wtedy musi zadecydować, w jaki sposób spełni obowiązek udostępniania płatności bezgotówkowych, co nie jest jednoznaczne z wymogiem posiadania nowego terminala płatniczego. Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnienia zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego Zerknijmy do dokumentów prawnych, mianowicie do Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców a konkretnie do artykułu 19a, który to ten obowiązek reguluje.