Prowadzisz własny biznes i zamierzasz skorzystać z leasingu? Sprawdź 5 zapisów w OWUL

Blisko co czwarty przedsiębiorca z sektora MŚP deklaruje, że korzystał z leasingu w celu realizacji inwestycji, pozostali z tą formą finansowania jeszcze nie mieli styczności – wynika z raportu EFL „Inwestycje w MŚP. Pod lupą”. W szczególności, firmy z drugiej grupy, zanim zdecydują się na złożenie podpisu pod umową leasingową, powinny poświęcić chwilę na jej dokładne przeczytanie. Eksperci dają 5 wskazówek, które pomogą ustrzec się przed niepożądanymi konsekwencjami podpisanego kontraktu.

- Jeśli już przedsiębiorca podejmie decyzję o leasingu zaplanowanej inwestycji, wybór partnera finansowego powinien zostać poprzedzony analizą przynajmniej kilku ofert. Warto na początku sprawdzić, czy firma specjalizuje się w obsłudze branży, którą reprezentujemy, i ma dla niej dedykowaną ofertę. Po drugie, dowiedzmy się, czy leasingodawca jest członkiem Związku Polskiego Leasingu – to z pewnością potwierdzi lub zwiększy jego wiarygodność. Po trzecie, należy pamiętać, że leasing, oprócz licznych korzyści, jest umową, która zobowiązuje przedsiębiorcę do przestrzegania określonych warunków. Te najczęściej znajdziemy w ogólnych warunkach umowy leasingu, tzw. OWUL, których wielu leasingobiorców nie czyta. To z nich dowiemy się między innymi o warunkach wcześniejszego rozwiązania umowy, karach umownych, zależności oprocentowania leasingu od WIBOR – mówi Piotr Kozioł, dyrektor Departamentu Prawnego w EFL.

Zapis nr 1: WIBOR

W OWUL znajdziemy informacje o tym, od czego zależy oprocentowanie leasingu. Najczęściej umowy są tak przygotowywane, że oprocentowanie rośnie wtedy, kiedy rośnie WIBOR, a gdy WIBOR spada, to kwota odsetek również ulega obniżeniu. Na rynku można jednak spotkać także praktykę, zgodnie z którą opłaty leasingowe są proporcjonalne do wahań WIBOR jedynie kiedy ten rośnie, a w odwrotnej sytuacji kwota odsetek nie zmienia się. Często też firmy leasingowe „bronią się” przed ujemnym WIBOR, wporwadzając do OWUL zapisy, że w takim przypadku oprocentowanie rat leasingowych wynosi 0%. Warto sprawdzić to zawczasu.

Zapis nr 2: dodatkowe opłaty

Lista dodatkowych opłat poza miesięcznym czynszem leasingowym jest często bardzo długa. Możemy je znaleźć w Tabeli Opłat i Prowizji. Przedsiębiorca powinien przygotować się na dodatkowe wydatki związane np. z udzieleniem leasingu, zmianą harmonogramu spłat, wcześniejszym rozwiązaniem kontraktu, wznowieniem karnie rozwiązanej umowy czy możliwością wykupu przedmiotu leasingu. Dodatkowo nierzadko zapłacimy za modyfikacje przedmiotu leasingu bez zgody leasingodawcy, np. zmiany w nadwoziu pojazdu użytkowego, czy używanie leasingowanego środka trwałego przez osoby trzecie. Na końcu warto sprawdzić, czy opłaty podane w Tabeli są kwotami netto czy brutto.

Zapis nr 3: dodatkowe usługi

Podczas gdy dodatkowe opłaty mogą być bardzo dotkliwe dla budżetu firmowego, dodatkowe usługi mogą się przedsiębiorcy po prostu opłacać. I to z dwóch powodów. Po pierwsze, z uwagi na dobre relacje leasingodawcy z dostawcami, leasingobiorca może w pakiecie z wyleasingowanym pojazdem czy maszyną uzyskać atrakcyjne cenowo ubezpieczenie, niższe koszty importu czy darmowe usługi assistance. Wybrane instytucje oferują także elastyczny kalendarz spłat, dzięki któremu zarządzający firmą może w trakcie trwania umowy bez żadnych konsekwencji finansowych zmienić wysokość czynszów lub ich częstotliwość. Jest to istotne w szczególności dla takich branż, w których dużą rolę odgrywa seznonowość prowdzonej działąlnośći gospodarczej, jak np. dla budownictwa czy rolnictwa. Po drugie, nierzadko zdarza się tak, że efektem skorzystania z usługo dodatkowej jest obniżenie oprocentowania leasingu.

Zapis nr 4: wcześniejsze rozwiązanie umowy

W optymistycznym scenariuszu, rozwiązanie umowy następuje z inicjatywy samego przedsiębiorcy, który chce wcześniejszego uregulowania wszystkich zobowiązań leasingowych. Zdarza się jednak, że umowa leasingu rozwiązywana jest przed czasem, czy to w efekcie kradzieży, czy też szkody całkowitej leasingowanego sprzętu. W najbardziej pesymistycznym scenariuszu, przedwczesne zakończenie kontraktu następuje, kiedy przedsiębiorca nie jest w stanie spłacić rat ze względu na swoje kłopoty finansowe. W ogólnych warunkach umowy przeczytamy, z jakimi kosztami będzie się to wiązało. Spotykane na rynku rozwiązania mogą okazać się dla klientów bardzo dotkliwe.

Zapis nr 5: zwrot finansowanego przedmiotu

Podpisując umowę, decydujemy się, czy po jej zakończeniu wykupimy leasingowany środek trwały czy też zwrówcimy go firmie leasingowej. W tym ostatnim przypadku, warto pamiętać, że jeden dzień czy tydzień zwłoki w zwrocie może firmę słono kosztować. Kary z tytułu takiego opóźnienia mogą być naprawdę spore i wynosić nawet 1-2 proc. ceny nabycia przedmiotu za każdy dzień zwłoki.

  • Wiadomości

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Obowiązkowy terminal płatniczy. Od kiedy i dla kogo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Wprowadzenie „obowiązku” posiadania terminala płatniczego wzbudza niemałe emocje i przyczynia się do burzliwych dyskusji w mediach społecznościowych. W komentarzach można spotkać się z obrońcami walczącymi o demokrację i prawa wolności, wygłaszającymi hasła „tylko gotówka”. A jak to jest naprawdę, czy każda firma w Polsce musi posiadać terminal płatniczy? Otóż, nie! Najpierw należy zweryfikować obowiązek posiadania kasa fiskalnej ze swoim księgowym. Jeżeli firma ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących to dopiero wtedy musi zadecydować, w jaki sposób spełni obowiązek udostępniania płatności bezgotówkowych, co nie jest jednoznaczne z wymogiem posiadania nowego terminala płatniczego. Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnienia zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego Zerknijmy do dokumentów prawnych, mianowicie do Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców a konkretnie do artykułu 19a, który to ten obowiązek reguluje.

  • Co jest ważne we współpracy z operatorem terminali płatniczych?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Czy Twoi klienci również cenią sobie wygodę i wolą płacić kartą płatniczą zamiast gotówką? Ten trend jest nieodwracalny i koszty związane z obsługą terminali płatniczych wpisały się na stałe w księgi rachunkowe firm. Na rynku działa wielu operatorów, którzy oferują usługi płatności bezgotówkowych oraz terminale płatnicze. Każdy operator tzw. acquire posiada indywidualne oferty handlowe, których porównanie stanowi niemałe wyzwanie dla przedsiębiorcy. Opłaty za terminal płatniczy i stawki prowizyjne za transakcje kartą Pierwszy obszar to warunki handlowe. Prowizje za transakcje kartą mogą być stałe lub zmienne; co więcej mogą zawierać dodatkowe opłaty uzależnione od rodzaju kart płatniczych czy typu transakcji (krajowe, zagraniczne, biznes, Visa, MasterCard, Maestro). Warto pamiętać, że na koszt prowizji składa się marża operatora, opłaty interchange oraz opłaty systemowe, które są zróżnicowane.

  • Ranking terminali płatniczych. Najlepszy terminal w 2024

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Szukasz rankingu terminali płatniczych? Tylko po co, ponieważ oferty na terminale płatnicze są indywidualne i zależą między innymi od obrotów firmy, wysokości transakcji, struktury kart, ilości urządzeń, rodzajów terminali. Z uwagi na powyższe zmienne nie można stworzyć obiektywnego porównania poszczególnych operatorów płatniczych, dlatego warto stworzyć własne zestawienie w oparciu o niezbędne kryteria i informacje, które omawiam w niniejszym wpisie.  Użyteczność rankingów terminali płatniczych Rankingi dostępne w Internecie są pewnym uproszczeniem, przedstawiającym subiektywne zestawienia oparte na doświadczeniu autorów lub wybranych kryteriach, które zniekształcają rzeczywistość. 

  • Czy przedsiębiorcy boją się zmieniać operatorów terminali płatniczych?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Odpowiadając jednym słowem na tytułowe pytanie (bazując na moim dotychczasowym doświadczeniu biznesowym) mogę stwierdzić, że: tak! Przedsiębiorcy raczej niechętnie zmieniają partnerów biznesowych, w tym dostawców terminali płatniczych.  Obawa przed zmianą nie dotyczy tylko właścicieli firm, to powszechnie występujące uczucie, które może obejmować różne sfery życia, takie jak biznes, praca, relacje czy sytuacje osobiste. Ludzie często odczuwają niepokój lub strach wobec nieznanych sytuacji, ponieważ zmiana może być trudna do przewidzenia i wymagać dostosowania się do nowych warunków. Jednakże zmiana może być również postrzegana jako szansa na rozwój i nowe możliwości. Te podejście jest bliższe przedsiębiorcom, którzy na co dzień muszą zmagać się z niepewnym jutrem a mimo to poszukują innowacji; aczkolwiek nie brak konserwatystów, którzy próbują utrzymać status quo i pozostać w sferze komfortu. 

  • Co to jest terminal płatniczy i jak działa? Rodzaje terminali

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Według najnowszych danych zawartych w raportach branżowych, liczba transakcji bezgotówkowych w Polsce rośnie z roku na rok. W 2022 roku odnotowano wzrost o 28% w porównaniu do poprzedniego roku, zaś ich liczba przekroczyła 641 mln (źródło: Fundacja Polska Bezgotówkowa).  To pokazuje, jak ważne stało się dla przedsiębiorców posiadanie terminali płatniczych. Zatem pozyskanie niezbędnej wiedzy na temat tego urządzenia, jego funkcji i metod łączenia jest koniecznością a nie przywilejem.  Czym jest terminal płatniczy oraz jak działa?  Najprościej rzecz ujmując, terminal płatniczy to urządzenie elektroniczne, które umożliwia przeprowadzanie transakcji bezgotówkowych za pomocą kart płatniczych, debetowych czy kredytowych. Służy do autoryzacji, rejestracji i przesyłania danych transakcji do instytucji finansowych.

  • Ile kosztuje terminal płatniczy? Opłaty za dzierżawę terminala, prowizje…

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Koszty zawsze wywołują emocje i różnie na nie reagujemy. Wśród przedsiębiorców znajdą się świadomi przedstawiciele, którzy wiedzą, że za jakość trzeba zapłacić i nie ma nic za darmo; jak i tacy, którzy uważają, że terminale płatnicze powinny być bezpłatne przez cały okres współpracy.  Tego typu oczekiwania miałyby racje bytu, gdyby urządzenia, serwis gwarancyjny, systemy rozliczeniowe, serwery, pracownicy i dziesiątki niezbędnych zasobów nic nie kosztowały.  Niestety rzeczywistość jest zgoła odmienna. Zatem, czy reklamy z hasłami „terminal płatniczy za 0 zł” wprowadzają w błąd? Przecież nie ma nic za darmo! Za chwilę odpowiem na to pytanie, napiszę również kilka słów o programie PWOB i na końcu przedstawię koszty związane z użytkowaniem terminala płatniczego, na które składają się zasadniczo 3 kategorie: koszty dzierżawy terminala, prowizje od transakcji, dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów.