Portal WlasnyBiznes.pl uruchomił program Solidny Franczyzodawca, który jest transparentnym systemem oceny i weryfikacji franczyzodawców, potwierdzającym ich wiarygodność finansową, solidność oraz rzetelność w biznesie. Udział w programie inicjowany jest od dobrowolnego poddania się zewnętrznej ocenie, a kończy się (w przypadku uzyskania pozytywnej oceny) uzyskaniem certyfikatu Solidny Franczyzodawca. Aby wziąć udział w programie należy zapoznać się z regulaminem oraz złożyć stosowne dokumenty.
Warto podkreślić, że uzyskanie certyfikatu nie wiąże się z przymusem zostania członkiem, partnerem biznesowym czy klientem Organizatora, a tak często bywa w innych programach certyfikacji. Każdy franczyzodawca może wziąć udział w procesie certyfikacji i poddać się weryfikacji. Certyfikat Solidny Franczyzodawca to prestiżowe wyróżnienie, które mogą zdobyć wyłącznie firmy spełniające ściśle określone kryteria, tzw. Standardy Solidnych Franczyzodawców. Wspomniane standardy, które są dostępne na portalu WlasnyBiznes.pl, są połączeniem mierzalnych kryteriów oraz wytycznych, bazujących na oświadczeniu franczyzodawcy. Procedura przyznania certyfikatu jest w pełni transparentna i szczegółowo opisana w regulaminie.
Jestem przekonany, że program Solidny Franczyzodawca zostanie przyjęty z aprobatą, zarówno przez kandydatów, jak i przez franczyzodawców, którym zależy na wyznaczaniu wysokich standardów na rynku franczyzy - komentuje Maciej Makowski, twórca programu.
Standardy Solidnych Franczyzodawców zawierają konkretne wytyczne, które powinien zawierać sprawdzony pomysł na biznes, aby zminimalizować ryzyko niepowodzenia. Program jest jednym z elementów edukacji przyszłych franczyzobiorców, ponieważ 17 grudnia 2018 r. została wydana książka "Pomysł na biznes. Własny StartUp czy sprawdzona franczyza?". W publikacji przedstawiono dwie drogi do własnego biznesu: sprawdzoną franczyzę, czyli biznes na licencji oraz StartUp, czyli realizowanie własnego projektu i poszukiwanie dochodowego modelu biznesowego. Na tle ryzyk związanych z wdrożeniem StartUp'u, przedstawiono wady i zalety współpracy na zasadach franczyzy, podkreślając znaczenie rzetelnego i sprawdzonego franczyzodawcy. Ponadto, w poradniku przedstawione są m.in. metody jak zweryfikować system franczyzowy, kiedy warto współpracować z franczyzodawcą oraz jakie pytania zadać podczas spotkania z przedstawicielem. Publikacja skierowana jest do przyszłych przedsiębiorców, którzy chcą przestrzec się przed błędami oraz zaoszczędzić czas i pieniądze.
Statystyki nie kłamią. Wystarczy przeanalizować dostępne wyniki badań, aby dowiedzieć się jak dużo firm upada w pierwszych latach prowadzenia działalności. To ryzyko dotyczy również franczyzodawców. Dlatego prowadzenie działalności w Polsce przez co najmniej 2 lata, to absolutne minimum, aby móc porównać wyniki r/r, zbadać sezonowość i stwierdzić, że posiada się sprawdzony pomysł na biznes oraz dochodowy, powtarzalny i skalowalny model biznesowy. Ważne, aby biznes był zweryfikowany w Polsce, ponieważ importowane pomysły nie gwarantują sukcesu w kraju nad Wisłą - dodaje Maciej Makowski.
Program promuje etyczne podejście do biznesu oraz uczciwe przedstawienie warunków współpracy. Oferta powinna uwzględniać zarówno szanse i zagrożenia, jak i rzeczywiste wsparcie oferowane przez franczyzodawcę. Przykładowo, gdy firma istnieje na rynku kilkanaście miesięcy i wymaga relatywnie wysokiej opłaty wstępnej za rzekome know-how, to kandydatowi powinna włączyć się czerwona lampka. Warto podkreślić i docenić postawę franczyzodawcy, który w analogicznej sytuacji partycypuje w kosztach uruchomienia jednostki i dzieli z franczyzobiorcą ryzyko niepowodzenia. Każdą propozycję współpracy trzeba rozważyć indywidualnie oraz przeanalizować plusy i minusy.
Oferowanie franczyzy to branie odpowiedzialności za partnera, mimo, że każdy prowadzi działalność na własne ryzyko. Należy oczekiwać pełnej transparentności od franczyzodawców. Niektórzy twórcy konceptów biznesowych chcą pójść na skróty. Pchnięci jedynie wizją swojego docelowego imperium, zamierzają bardzo szybko stworzyć sieć franczyzową, a w gruncie rzeczy nie zakończyli etapu weryfikacji swojego modelu biznesowego. Zamiast pozyskiwać docelowych klientów na swoje usługi i produkty, angażują czas na poszukiwanie franczyzobiorców, którzy mają zrobić to za nich. Próbują przerzucić odpowiedzialność za sprzedaż na partnerów.
Rynek franczyzowy dynamicznie się rozwija. Franczyza stała się modna, co naturalnie przełożyło się na większą liczbę dostępnych ofert. Wachlarz oferowanych konceptów biznesowych jest szeroki i ich porównanie nastręcza wiele trudności oraz pochłania dużo czasu. Dlatego, zasadne jest pytanie, czym kierować się przy wyborze systemu franczyzowego? Odpowiedzią są między innymi Standardy Solidnych Franczyzodawców. Ponadto, obszernych i wartościowych informacji na ten temat dostarcza poradnik biznesowy "Pomysł na biznes. Własny StartUp czy sprawdzona franczyza?".