Nowe technologie w handlu detalicznym

Ostatnie lata zmieniły krajobraz branży handlowej. Dynamiczne przekształcenia związane ze wzrostem znaczenia technologii wpłynęły na zwyczaje zakupowe klientów. Współcześni konsumenci, przyzwyczajeni do wygód, jakie niesie ze sobą mobilny Internet oraz liczne aplikacje ułatwiające funkcjonowanie w życiu codziennym, takich samych rozwiązań oczekują podczas zakupów. Dlatego sieci handlowe w Polsce nie powinny zwlekać z wdrażaniem systemów opartych na AI.

Sztuczna inteligencja kojarzy się zwykle z filmami science fiction lub futurystycznymi projektami wykorzystującymi do pracy humanoidalne roboty. Tymczasem mamy z nią do czynienia już teraz, na co dzień. Wyszukiwarki internetowe, media społecznościowe, aplikacje telewizyjne i muzyczne, a nawet zakupy, zwłaszcza te on-line są oparte na specjalnych algorytmach analizujących ogromne ilości danych. Badając upodobania i zwyczaje konsumentów AI prognozuje decyzje, rekomenduje towary czy usługi, personalizuje reklamy. Nic więc dziwnego, że eksperci upatrują w niej potężnego narzędzia do optymalizacji wyników sprzedażowych również w branży handlowej.

- Najnowsze technologie i cyfryzacja to główne obszary, których rozwój może przynieść branży detalicznej sporo korzyści. Zastosowanie rozwiązań wykorzystujących Sztuczną Inteligencję może podnieść wartość sprzedaży nawet do 5 % – mówi Bogdan Łukasik, prezes zarządu Modern-Expo Group. - Dzięki spersonalizowanym promocjom, zoptymalizowanemu asortymentowi i indywidualnie przygotowanym prezentacjom towarów retailerzy zyskają przychylność klientów oraz przewagę konkurencyjną.

Nowe technologie z korzyścią

Ze względu na wysoki poziom konkurencji w handlu detalicznym wykorzystanie AI do efektywnego prognozowania popytu i zmniejszenia kosztów może zapewnić trwałą przewagę na rynku. Korzyści obejmują wyraźną poprawę prognozowania, zarządzania zapasami i wydajnością. AI wykorzystuje się do przewidywania trendów, ustalania cen i personalizacji promocji, optymalizacji operacji logistycznych, działań w magazynach i sklepach. Nawet jeśli musimy jeszcze zaczekać na wirtualnych asystentów klienta podpowiadających, co najlepiej pasuje do naszego indywidualnego koszyka zakupów, to już teraz AI oferuje wachlarz możliwości.

- Wykorzystując prawidłowości i zależności rozpoznane dzięki analizie dużych zbiorów danych AI proponuje najlepsze strategie działania. Na bazie przykładów oblicza prawdopodobieństwo oraz ryzyko. Sztuczna Inteligencja bada dane pochodzące z wielu źródeł takich jak dotychczasowe transakcje, trendy w mediach społecznościowych, wzorce dokonywania zakupów, historia odwiedzonych stron, analiza wyrazu twarzy czy prognoza pogody i integruje je wszystkie tworząc algorytm. Korzystając z uczenia maszynowego w przewidywaniu poziomu sprzedaży wskazuje najbardziej optymalne rozwiązania dla danego sklepu - rekomenduje wielkość zamówienia, optymalizuje dostawy i minimalizuje straty – mówi Paweł Kot, Business Development Manager z Modern-Expo.

Obecnie sztuczna inteligencja jest już wykorzystywana przez największe światowe firmy. Liderami są sklepy sprzedaży internetowej. Niemiecki gigant – Otto zredukował o 20 proc. poziom zapasów i zmniejszył zwroty produktów o ponad 2 mln sztuk rocznie. Stało się to możliwe dzięki wykorzystaniu techniki uczenia głębokiego, którą wykorzystano do analizy dotychczasowych transakcji. Prognoza systemu osiągnęła dziewięćdziesięcioprocentową dokładność, co pozwoliło zautomatyzować zamówienia towarów do sklepu. W pełni zautomatyzowany jest też system płatności w pilotażowym sklepie Amazon Go. Klienci wchodząc do sklepu logują się przy wejściu za pomocą aplikacji, wkładają produkty do koszyka i wychodzą ze sklepu bez zatrzymywania się przy kasie, a kwota do zapłaty obciąża ich rachunki automatycznie. Sklep stosuje technologię rozpoznawania i przetwarzania obrazów do śledzenia i analizy zachowania klientów.

Przyszłość handlu zaczyna się dzisiaj

- Wczesne wdrożenie AI zwiększy szansę na wyprzedzenie konkurencji w skali lokalnej i regionalnej. Pomoże sprzedawcom podejmować decyzje w oparciu o Big Data. Korzystając z nowej technologii, sklepy mogą lepiej radzić sobie z dynamicznie zmieniającymi się okolicznościami i oczekiwanymi konsumentów. Chodzi nie tylko o usprawnienie zakupów, ale też doskonalenie doświadczeń klienta. AI będzie bowiem wyznaczać nowe ramy komfortu kupujących – wyjaśnia Bogdan Łukasik.

Dzięki połączeniu uczenia maszynowego oraz technologii rozpoznawania i przetwarzania obrazów kolejki do kasy odejdą w niepamięć. Rozmieszczone w sklepach beacony połączone z systemami uczenia głębokiego umożliwią przesyłanie spersonalizowanych promocji na smartfon klienta sklepu w czasie rzeczywistym. Inteligentne lady zaproponują produkty uzupełniające do wybieranych towarów zgodnie z upodobaniami klienta. Autonomiczne wózki i drony pomogą w dostarczeniu zakupów. Chociaż na niektóre rozwiązania trzeba będzie jeszcze poczekać, część już dziś jest w zasięgu ręki.

- Dzięki pracy naszych ekspertów z Centrum Innowacji Modern-Expo mogliśmy niedawno zaprezentować inteligentną półkę i chłodziarkę oparte o technologię smart. Takie wyposażenie, przesyła dane dotyczące stanu zatowarowania i pomaga w przejrzystym eksponowaniu produktów – mówi Piotr Kraśnicki, dyrektor ds. sprzedaży w Modern-Expo.

- Wykorzystując Big Data urządzenie wspomaga planowanie ekspozycji sklepowej. Dzięki dostarczaniu miarodajnych danych półka służy do ekspozycji produktów, które cieszą się największym zainteresowaniem w najbardziej widocznych punktach w sklepie tak, by konsumenci z łatwością znaleźli ulubione towary – opowiada Kraśnicki.

  • Wiadomości

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Obowiązkowy terminal płatniczy. Od kiedy i dla kogo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Wprowadzenie „obowiązku” posiadania terminala płatniczego wzbudza niemałe emocje i przyczynia się do burzliwych dyskusji w mediach społecznościowych. W komentarzach można spotkać się z obrońcami walczącymi o demokrację i prawa wolności, wygłaszającymi hasła „tylko gotówka”. A jak to jest naprawdę, czy każda firma w Polsce musi posiadać terminal płatniczy? Otóż, nie! Najpierw należy zweryfikować obowiązek posiadania kasa fiskalnej ze swoim księgowym. Jeżeli firma ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących to dopiero wtedy musi zadecydować, w jaki sposób spełni obowiązek udostępniania płatności bezgotówkowych, co nie jest jednoznaczne z wymogiem posiadania nowego terminala płatniczego. Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnienia zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego Zerknijmy do dokumentów prawnych, mianowicie do Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców a konkretnie do artykułu 19a, który to ten obowiązek reguluje.

  • Jaką umowę na terminal płatniczy warto podpisać? 

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Jeśli zainteresował Cię ten artykuł to oznacza, że potrzebujesz terminal płatniczy do firmy. Prawdopodobnie jesteś na etapie rozmów z poszczególnymi operatorami płatności bezgotówkowych i analizujesz stawki prowizyjne, czego zwieńczeniem będzie podpisanie umowy współpracy.  Pamiętaj, że podczas wyboru dostawcy terminali płatniczych znaczenie mają nie tylko warunki handlowe i serwis, ale również okres trwania umowy, czas wypowiedzenia i ewentualne kary finansowe za wcześniejsze rozwiązanie umowy.

  • Własny terminal płatniczy bez abonamentu czy najem urządzenia od operatora?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Niejeden przedsiębiorca zastanawia się, czy kupić terminal płatniczy na własność, aby nie płacić miesięcznego abonamentu lub kompleksowo skorzystać z usług operatora płatności bezgotówkowych i postawić na dzierżawę. Firmy sprzedające urządzenia będą zachwalać opcję z własnym terminalem, zaś przedstawiciele operatora płatności bezgotówkowych będą wskazywać na najem.  Kogo zatem słuchać? Na szczęście nie musimy wsłuchiwać się w głosy perswazji i argumenty sprzedażowe, tylko można policzyć, które rozwiązanie będzie najlepsze. 

  • Co to jest terminal płatniczy i jak działa? Rodzaje terminali

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Według najnowszych danych zawartych w raportach branżowych, liczba transakcji bezgotówkowych w Polsce rośnie z roku na rok. W 2022 roku odnotowano wzrost o 28% w porównaniu do poprzedniego roku, zaś ich liczba przekroczyła 641 mln (źródło: Fundacja Polska Bezgotówkowa).  To pokazuje, jak ważne stało się dla przedsiębiorców posiadanie terminali płatniczych. Zatem pozyskanie niezbędnej wiedzy na temat tego urządzenia, jego funkcji i metod łączenia jest koniecznością a nie przywilejem.  Czym jest terminal płatniczy oraz jak działa?  Najprościej rzecz ujmując, terminal płatniczy to urządzenie elektroniczne, które umożliwia przeprowadzanie transakcji bezgotówkowych za pomocą kart płatniczych, debetowych czy kredytowych. Służy do autoryzacji, rejestracji i przesyłania danych transakcji do instytucji finansowych.

  • Ile kosztuje terminal płatniczy? Opłaty za dzierżawę terminala, prowizje…

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Koszty zawsze wywołują emocje i różnie na nie reagujemy. Wśród przedsiębiorców znajdą się świadomi przedstawiciele, którzy wiedzą, że za jakość trzeba zapłacić i nie ma nic za darmo; jak i tacy, którzy uważają, że terminale płatnicze powinny być bezpłatne przez cały okres współpracy.  Tego typu oczekiwania miałyby racje bytu, gdyby urządzenia, serwis gwarancyjny, systemy rozliczeniowe, serwery, pracownicy i dziesiątki niezbędnych zasobów nic nie kosztowały.  Niestety rzeczywistość jest zgoła odmienna. Zatem, czy reklamy z hasłami „terminal płatniczy za 0 zł” wprowadzają w błąd? Przecież nie ma nic za darmo! Za chwilę odpowiem na to pytanie, napiszę również kilka słów o programie PWOB i na końcu przedstawię koszty związane z użytkowaniem terminala płatniczego, na które składają się zasadniczo 3 kategorie: koszty dzierżawy terminala, prowizje od transakcji, dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów.

  • Gdzie Polacy chcą płacić bezgotówkowo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Polacy coraz częściej korzystają z płatności bezgotówkowych, ale wciąż są miejsca, gdzie konsumenci nie mają możliwości wyboru metody płatności. Według najnowszych wyników badania Maison & Partners dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, respondentom najbardziej brakuje możliwości płacenia kartą lub telefonem na pobliskich bazarkach (46%). Jako punkty, gdzie nie można zapłacić bezgotówkowo respondenci wskazują także na usługi krawieckie (30%), usługi szewskie (28%), kościół (28%) oraz warsztaty samochodowe (26%). Wiele osób ma również poczucie, że często nie mają możliwości dokonania płatności na stoiskach podczas imprez plenerowych (39%) oraz podczas akcji organizowanych przez organizacje charytatywne (31%).