Ostatnie lata zmieniły krajobraz branży handlowej. Dynamiczne przekształcenia związane ze wzrostem znaczenia technologii wpłynęły na zwyczaje zakupowe klientów. Współcześni konsumenci, przyzwyczajeni do wygód, jakie niesie ze sobą mobilny Internet oraz liczne aplikacje ułatwiające funkcjonowanie w życiu codziennym, takich samych rozwiązań oczekują podczas zakupów. Dlatego sieci handlowe w Polsce nie powinny zwlekać z wdrażaniem systemów opartych na AI.
Sztuczna inteligencja kojarzy się zwykle z filmami science fiction lub futurystycznymi projektami wykorzystującymi do pracy humanoidalne roboty. Tymczasem mamy z nią do czynienia już teraz, na co dzień. Wyszukiwarki internetowe, media społecznościowe, aplikacje telewizyjne i muzyczne, a nawet zakupy, zwłaszcza te on-line są oparte na specjalnych algorytmach analizujących ogromne ilości danych. Badając upodobania i zwyczaje konsumentów AI prognozuje decyzje, rekomenduje towary czy usługi, personalizuje reklamy. Nic więc dziwnego, że eksperci upatrują w niej potężnego narzędzia do optymalizacji wyników sprzedażowych również w branży handlowej.
- Najnowsze technologie i cyfryzacja to główne obszary, których rozwój może przynieść branży detalicznej sporo korzyści. Zastosowanie rozwiązań wykorzystujących Sztuczną Inteligencję może podnieść wartość sprzedaży nawet do 5 % – mówi Bogdan Łukasik, prezes zarządu Modern-Expo Group. - Dzięki spersonalizowanym promocjom, zoptymalizowanemu asortymentowi i indywidualnie przygotowanym prezentacjom towarów retailerzy zyskają przychylność klientów oraz przewagę konkurencyjną.
Nowe technologie z korzyścią
Ze względu na wysoki poziom konkurencji w handlu detalicznym wykorzystanie AI do efektywnego prognozowania popytu i zmniejszenia kosztów może zapewnić trwałą przewagę na rynku. Korzyści obejmują wyraźną poprawę prognozowania, zarządzania zapasami i wydajnością. AI wykorzystuje się do przewidywania trendów, ustalania cen i personalizacji promocji, optymalizacji operacji logistycznych, działań w magazynach i sklepach. Nawet jeśli musimy jeszcze zaczekać na wirtualnych asystentów klienta podpowiadających, co najlepiej pasuje do naszego indywidualnego koszyka zakupów, to już teraz AI oferuje wachlarz możliwości.
- Wykorzystując prawidłowości i zależności rozpoznane dzięki analizie dużych zbiorów danych AI proponuje najlepsze strategie działania. Na bazie przykładów oblicza prawdopodobieństwo oraz ryzyko. Sztuczna Inteligencja bada dane pochodzące z wielu źródeł takich jak dotychczasowe transakcje, trendy w mediach społecznościowych, wzorce dokonywania zakupów, historia odwiedzonych stron, analiza wyrazu twarzy czy prognoza pogody i integruje je wszystkie tworząc algorytm. Korzystając z uczenia maszynowego w przewidywaniu poziomu sprzedaży wskazuje najbardziej optymalne rozwiązania dla danego sklepu - rekomenduje wielkość zamówienia, optymalizuje dostawy i minimalizuje straty – mówi Paweł Kot, Business Development Manager z Modern-Expo.
Obecnie sztuczna inteligencja jest już wykorzystywana przez największe światowe firmy. Liderami są sklepy sprzedaży internetowej. Niemiecki gigant – Otto zredukował o 20 proc. poziom zapasów i zmniejszył zwroty produktów o ponad 2 mln sztuk rocznie. Stało się to możliwe dzięki wykorzystaniu techniki uczenia głębokiego, którą wykorzystano do analizy dotychczasowych transakcji. Prognoza systemu osiągnęła dziewięćdziesięcioprocentową dokładność, co pozwoliło zautomatyzować zamówienia towarów do sklepu. W pełni zautomatyzowany jest też system płatności w pilotażowym sklepie Amazon Go. Klienci wchodząc do sklepu logują się przy wejściu za pomocą aplikacji, wkładają produkty do koszyka i wychodzą ze sklepu bez zatrzymywania się przy kasie, a kwota do zapłaty obciąża ich rachunki automatycznie. Sklep stosuje technologię rozpoznawania i przetwarzania obrazów do śledzenia i analizy zachowania klientów.
Przyszłość handlu zaczyna się dzisiaj
- Wczesne wdrożenie AI zwiększy szansę na wyprzedzenie konkurencji w skali lokalnej i regionalnej. Pomoże sprzedawcom podejmować decyzje w oparciu o Big Data. Korzystając z nowej technologii, sklepy mogą lepiej radzić sobie z dynamicznie zmieniającymi się okolicznościami i oczekiwanymi konsumentów. Chodzi nie tylko o usprawnienie zakupów, ale też doskonalenie doświadczeń klienta. AI będzie bowiem wyznaczać nowe ramy komfortu kupujących – wyjaśnia Bogdan Łukasik.
Dzięki połączeniu uczenia maszynowego oraz technologii rozpoznawania i przetwarzania obrazów kolejki do kasy odejdą w niepamięć. Rozmieszczone w sklepach beacony połączone z systemami uczenia głębokiego umożliwią przesyłanie spersonalizowanych promocji na smartfon klienta sklepu w czasie rzeczywistym. Inteligentne lady zaproponują produkty uzupełniające do wybieranych towarów zgodnie z upodobaniami klienta. Autonomiczne wózki i drony pomogą w dostarczeniu zakupów. Chociaż na niektóre rozwiązania trzeba będzie jeszcze poczekać, część już dziś jest w zasięgu ręki.
- Dzięki pracy naszych ekspertów z Centrum Innowacji Modern-Expo mogliśmy niedawno zaprezentować inteligentną półkę i chłodziarkę oparte o technologię smart. Takie wyposażenie, przesyła dane dotyczące stanu zatowarowania i pomaga w przejrzystym eksponowaniu produktów – mówi Piotr Kraśnicki, dyrektor ds. sprzedaży w Modern-Expo.
- Wykorzystując Big Data urządzenie wspomaga planowanie ekspozycji sklepowej. Dzięki dostarczaniu miarodajnych danych półka służy do ekspozycji produktów, które cieszą się największym zainteresowaniem w najbardziej widocznych punktach w sklepie tak, by konsumenci z łatwością znaleźli ulubione towary – opowiada Kraśnicki.