Moda na jedzenie w centrach handlowych. Co to oznacza dla branży handlowej?

Tradycyjnie rozumiana sprzedaż detaliczna odchodzi do historii. Na rynku amerykańskim wyraźnie widać tendencję do kurczenia się ilości obiektów handlowych – wg wyliczeń Credit Suisse Group tylko w 2017 roku zamknięto tam 8640 sklepów stacjonarnych. Zmiany te częściowo wynikają z nowego stylu spędzania czasu przez konsumentów, którzy w centrach handlowych i mniejszych sklepach coraz częściej poszukują interesującej oferty gastronomicznej.

Na posiłki jedzone poza domem konsumenci wydają coraz więcej. Jak podaje raport „What’s on the Menu?” w Europie było to 700 milardów dolarów w 2006 roku i 900 w 2016. Szacuje się, że do roku 2026 ta kwota wzrośnie do 1200 miliardów dolarów.

Rynek gastronomiczny stale się rozwija, co powinno stanowić istotną wskazówkę dla retailerów. Nastała moda na jedzenie. Potwierdzają to nie tylko wyniki finansowe sektora, ale także wszechobecność tematyki kulinarnej w mediach tradycyjnych i społecznościowych – od programów telewizyjnych i specjalistycznych vlogów dotyczących zdrowej żywności, po efektowne zdjęcia posiłków na Instagramie.

Wykorzystując ten trend, detaliści powinni stawiać na rozbudowę stref kawiarnianych, wprowadzanie dedykowanych stoisk gastronomicznych, modernizację przestrzeni pod kątem tworzenia miejsc wypoczynku i spotkań. – doradza Bogdan Łukasik, Prezes Zarządu Modern-Expo SA.

W jednym z niemieckich punktów REWE, zaprojektowanych przez Modern Expo, wielofunkcyjna i dobrze zorganizowana przestrzeń łączy strefę handlową z miejscem na towarzyskie spotkanie przy stole. Nowego podejścia do przestrzeni handlowej nie boi się też znana w Polsce sieć sklepów odzieżowych H&M. Oprócz modnych ubrań i dodatków H&M oferuje chwilę wytchnienia po zakupach w Cafe „It’s Pleat”. Pierwsza kawiarnia powstała w Sztokholmie jeszcze w 2017 roku, kolejna zaś w Londynie rok później.

Nowa rola sklepów, które oprócz pełnienia podstawowej funkcji, jaką jest sprzedaż towarów, tworzą przestrzeń do nawiązywania kontaktów społecznych, daje detalistom kolejną okazję do zysku.

Ostatnie badania przeprowadzone dla JLL z USA dowodzą, że konsumenci wydają nawet o 25% więcej podczas zakupów, gdy podczas pobytu w centrum handlowym spożywają posiłki. Inwestycja w atrakcyjny food court lub food corner może wpłynąć na zwiększenie obrotów sklepu. Oferta gastronomiczna dostępna dla klientów sklepu zapewnia lepsze wrażenia z odwiedzin, wydłuża czas zakupów i w efekcie prowadzi do zwiększeniaprzychodów z handlu dla właściciela obiektu.

Żeby efektywnie inwestować w rozwój stref gastronomicznych w przestrzeni handlowej warto skorzystać z fachowej wiedzy i pomocy ekspertów. Podczas tegorocznej edycji Kongresu Rynku FMCG, gdzie pod patronatem Modern-Expo wystąpią wybitni prelegenci z całego świata. Doświadczeni eksperci opowiedzą m.in. o wzajemnym przenikaniu się konceptów handlowych i gastronomicznych.

Bogdan Łukasik zachęca do wzięcia udziału w wydarzeniu - Jako współorganizator tegorocznej edycji, chcemy wzbogacić merytoryczną część Kongresu o tematy, które najbardziej interesują uczestników. Dlatego na nasz panel zaprosiliśmy polskich i zagranicznych gości, specjalizujących się w różnych dziedzinach, powiązanych z branżą handlową. Jesteśmy przekonani, że nasze doświadczenie na rynku oraz świeże spojrzenie zaproszonych prelegentów pomogą uczestnikom panelu „Droga do sklepu przyszłości” w jeszcze lepszym zarządzaniu swoim biznesem i przygotowaniu się na zmiany, które niesie przyszłość.

Kongres Rynku FMCG 2019, organizowany przez Wydawnictwo Gospodarcze (Wiadomości Handlowe, Wiadomości Kosmetyczne), odbędzie się w dniach 28-29 maja, w Warszawie w hotelu DoubleTree by Hilton Warsaw, przy ul. Skalnicowej 21. Na panel Modern-Expo zapraszamy pierwszego dnia Kongresu do sali tematycznej nr 1. Prelekcje potrwają od godziny 14:30.

  • Wiadomości

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Czy przedsiębiorcy boją się zmieniać operatorów terminali płatniczych?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Odpowiadając jednym słowem na tytułowe pytanie (bazując na moim dotychczasowym doświadczeniu biznesowym) mogę stwierdzić, że: tak! Przedsiębiorcy raczej niechętnie zmieniają partnerów biznesowych, w tym dostawców terminali płatniczych.  Obawa przed zmianą nie dotyczy tylko właścicieli firm, to powszechnie występujące uczucie, które może obejmować różne sfery życia, takie jak biznes, praca, relacje czy sytuacje osobiste. Ludzie często odczuwają niepokój lub strach wobec nieznanych sytuacji, ponieważ zmiana może być trudna do przewidzenia i wymagać dostosowania się do nowych warunków. Jednakże zmiana może być również postrzegana jako szansa na rozwój i nowe możliwości. Te podejście jest bliższe przedsiębiorcom, którzy na co dzień muszą zmagać się z niepewnym jutrem a mimo to poszukują innowacji; aczkolwiek nie brak konserwatystów, którzy próbują utrzymać status quo i pozostać w sferze komfortu. 

  • Nie przepłacaj za terminal płatniczy! Porównaj i wybierz najlepszą ofertę

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Prowadzisz firmę i nieustannie próbujesz nadążyć z realizacją bieżących zadań oraz gasisz pożary… Znajoma rzeczywistość? To zatrzymaj się na chwilę i przeanalizuj koszty, które ponosisz, bo może się okazać, że dzięki obniżeniu opłat nie będziesz musiał brać kolejnego zlecenia, aby zarobić „na koszty”.   Powyższa sytuacja, tj. pośpiech, brak czasu, wszystko „na wczoraj”, przysłowiowa bieżączka… sprzyja wybieraniu niekorzystnych ofert. Nie zamierzam w tym wpisie skupiać się na organizacji czasu pracy, lecz moim celem jest zachęcenie przedsiębiorców do otwartości na zmianę i znalezienie w swoich grafikach miejsca na rozmowę z konkurencyjnymi dostawcami usług, z których korzystają, m.in. terminali płatniczych. 

  • Gdzie Polacy chcą płacić bezgotówkowo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Polacy coraz częściej korzystają z płatności bezgotówkowych, ale wciąż są miejsca, gdzie konsumenci nie mają możliwości wyboru metody płatności. Według najnowszych wyników badania Maison & Partners dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, respondentom najbardziej brakuje możliwości płacenia kartą lub telefonem na pobliskich bazarkach (46%). Jako punkty, gdzie nie można zapłacić bezgotówkowo respondenci wskazują także na usługi krawieckie (30%), usługi szewskie (28%), kościół (28%) oraz warsztaty samochodowe (26%). Wiele osób ma również poczucie, że często nie mają możliwości dokonania płatności na stoiskach podczas imprez plenerowych (39%) oraz podczas akcji organizowanych przez organizacje charytatywne (31%). 

  • Ranking terminali płatniczych. Najlepszy terminal w 2024

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Szukasz rankingu terminali płatniczych? Tylko po co, ponieważ oferty na terminale płatnicze są indywidualne i zależą między innymi od obrotów firmy, wysokości transakcji, struktury kart, ilości urządzeń, rodzajów terminali. Z uwagi na powyższe zmienne nie można stworzyć obiektywnego porównania poszczególnych operatorów płatniczych, dlatego warto stworzyć własne zestawienie w oparciu o niezbędne kryteria i informacje, które omawiam w niniejszym wpisie.  Użyteczność rankingów terminali płatniczych Rankingi dostępne w Internecie są pewnym uproszczeniem, przedstawiającym subiektywne zestawienia oparte na doświadczeniu autorów lub wybranych kryteriach, które zniekształcają rzeczywistość. 

  • Ile kosztuje terminal płatniczy? Opłaty za dzierżawę terminala, prowizje…

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Koszty zawsze wywołują emocje i różnie na nie reagujemy. Wśród przedsiębiorców znajdą się świadomi przedstawiciele, którzy wiedzą, że za jakość trzeba zapłacić i nie ma nic za darmo; jak i tacy, którzy uważają, że terminale płatnicze powinny być bezpłatne przez cały okres współpracy.  Tego typu oczekiwania miałyby racje bytu, gdyby urządzenia, serwis gwarancyjny, systemy rozliczeniowe, serwery, pracownicy i dziesiątki niezbędnych zasobów nic nie kosztowały.  Niestety rzeczywistość jest zgoła odmienna. Zatem, czy reklamy z hasłami „terminal płatniczy za 0 zł” wprowadzają w błąd? Przecież nie ma nic za darmo! Za chwilę odpowiem na to pytanie, napiszę również kilka słów o programie PWOB i na końcu przedstawię koszty związane z użytkowaniem terminala płatniczego, na które składają się zasadniczo 3 kategorie: koszty dzierżawy terminala, prowizje od transakcji, dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów.

  • Otworzyłeś firmę i potrzebujesz nowy terminal płatniczy?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Na wstępie gratuluję Ci rozpoczęcia działalność gospodarczej i życzę powodzenia w rozwoju własnego biznesu. Przed Tobą wiele wyzwań, natomiast w tym wpisie skupię się na kwestii związanej z wyborem terminala płatniczego i podzielę się kilkoma wskazówkami, które uchronią Cię przed popełnieniem kosztownych błędów. Jeśli nie lubisz czytać to zadzwoń na numer 534 001 002 i omówimy dostępne możliwości. Szczegółowe informacje o mnie oraz dane kontaktowe znajdziesz na stronie dot. oferty na terminal płatniczy. Zanim wybierzesz terminal i dostawcę to odpowiedz na kilka pytań Jaki obrót na terminalu przewidujesz w pierwszym roku prowadzenia działalności? Trudne pytanie, natomiast musisz założyć ile będziesz przyjmować płatności kartą od klientów a ile gotówką. Późnej wyjaśnię dlaczego to ważne.