Tradycyjnie rozumiana sprzedaż detaliczna odchodzi do historii. Na rynku amerykańskim wyraźnie widać tendencję do kurczenia się ilości obiektów handlowych – wg wyliczeń Credit Suisse Group tylko w 2017 roku zamknięto tam 8640 sklepów stacjonarnych. Zmiany te częściowo wynikają z nowego stylu spędzania czasu przez konsumentów, którzy w centrach handlowych i mniejszych sklepach coraz częściej poszukują interesującej oferty gastronomicznej.

Na posiłki jedzone poza domem konsumenci wydają coraz więcej. Jak podaje raport „What’s on the Menu?” w Europie było to 700 milardów dolarów w 2006 roku i 900 w 2016. Szacuje się, że do roku 2026 ta kwota wzrośnie do 1200 miliardów dolarów.

Rynek gastronomiczny stale się rozwija, co powinno stanowić istotną wskazówkę dla retailerów. Nastała moda na jedzenie. Potwierdzają to nie tylko wyniki finansowe sektora, ale także wszechobecność tematyki kulinarnej w mediach tradycyjnych i społecznościowych – od programów telewizyjnych i specjalistycznych vlogów dotyczących zdrowej żywności, po efektowne zdjęcia posiłków na Instagramie.

Wykorzystując ten trend, detaliści powinni stawiać na rozbudowę stref kawiarnianych, wprowadzanie dedykowanych stoisk gastronomicznych, modernizację przestrzeni pod kątem tworzenia miejsc wypoczynku i spotkań. – doradza Bogdan Łukasik, Prezes Zarządu Modern-Expo SA.

W jednym z niemieckich punktów REWE, zaprojektowanych przez Modern Expo, wielofunkcyjna i dobrze zorganizowana przestrzeń łączy strefę handlową z miejscem na towarzyskie spotkanie przy stole. Nowego podejścia do przestrzeni handlowej nie boi się też znana w Polsce sieć sklepów odzieżowych H&M. Oprócz modnych ubrań i dodatków H&M oferuje chwilę wytchnienia po zakupach w Cafe „It’s Pleat”. Pierwsza kawiarnia powstała w Sztokholmie jeszcze w 2017 roku, kolejna zaś w Londynie rok później.

Nowa rola sklepów, które oprócz pełnienia podstawowej funkcji, jaką jest sprzedaż towarów, tworzą przestrzeń do nawiązywania kontaktów społecznych, daje detalistom kolejną okazję do zysku.

Ostatnie badania przeprowadzone dla JLL z USA dowodzą, że konsumenci wydają nawet o 25% więcej podczas zakupów, gdy podczas pobytu w centrum handlowym spożywają posiłki. Inwestycja w atrakcyjny food court lub food corner może wpłynąć na zwiększenie obrotów sklepu. Oferta gastronomiczna dostępna dla klientów sklepu zapewnia lepsze wrażenia z odwiedzin, wydłuża czas zakupów i w efekcie prowadzi do zwiększeniaprzychodów z handlu dla właściciela obiektu.

Żeby efektywnie inwestować w rozwój stref gastronomicznych w przestrzeni handlowej warto skorzystać z fachowej wiedzy i pomocy ekspertów. Podczas tegorocznej edycji Kongresu Rynku FMCG, gdzie pod patronatem Modern-Expo wystąpią wybitni prelegenci z całego świata. Doświadczeni eksperci opowiedzą m.in. o wzajemnym przenikaniu się konceptów handlowych i gastronomicznych.

Bogdan Łukasik zachęca do wzięcia udziału w wydarzeniu - Jako współorganizator tegorocznej edycji, chcemy wzbogacić merytoryczną część Kongresu o tematy, które najbardziej interesują uczestników. Dlatego na nasz panel zaprosiliśmy polskich i zagranicznych gości, specjalizujących się w różnych dziedzinach, powiązanych z branżą handlową. Jesteśmy przekonani, że nasze doświadczenie na rynku oraz świeże spojrzenie zaproszonych prelegentów pomogą uczestnikom panelu „Droga do sklepu przyszłości” w jeszcze lepszym zarządzaniu swoim biznesem i przygotowaniu się na zmiany, które niesie przyszłość.

Kongres Rynku FMCG 2019, organizowany przez Wydawnictwo Gospodarcze (Wiadomości Handlowe, Wiadomości Kosmetyczne), odbędzie się w dniach 28-29 maja, w Warszawie w hotelu DoubleTree by Hilton Warsaw, przy ul. Skalnicowej 21. Na panel Modern-Expo zapraszamy pierwszego dnia Kongresu do sali tematycznej nr 1. Prelekcje potrwają od godziny 14:30.

  • Wiadomości

Pomysły na biznes

.