Biznes ubezpieczeniowy – dlaczego warto i jak zacząć?

jak zacząć biznes ubezpieczeniowy

Dlaczego biznes w ubezpieczeniach to świetny pomysł na własną działalność? Wyjaśniamy, co wyróżnia tę branżę, dlaczego się opłaca i jak zostać agentem ubezpieczeniowym.

Dlaczego warto otworzyć biznes ubezpieczeniowy?

Wybór branży dla własnego biznesu to kluczowa kwestia, która ma znaczący wpływ na potencjalny sukces całego przedsięwzięcia. Dlaczego warto wziąć pod uwagę ubezpieczenia? Jest kilka dobrych powodów, takich jak: 

  • stały popyt generowany przez ubezpieczenia obowiązkowe – polisy OC (zwłaszcza komunikacyjne, ale też rolne czy zawodowe) często stanowią trzon działalności ubezpieczeniowej, a ich powszechność pomaga stworzyć dużą bazę klientów; 
  • nieograniczony potencjał sprzedażowy – potrzeby ubezpieczeniowe Polaków rosną, co regularnie wykazują raporty Polskiej Izby Ubezpieczeniowej (np. już więcej niż co 10 Polak posiada polisę zdrowotną, wzrasta też zainteresowanie ochroną dla majątku czy firmy);
  • zapotrzebowanie na ekspertów – choć kalkulatory ubezpieczeniowe są w stanie porównać cenę i najważniejsze aspekty ochrony, nie potrafią odpowiedzieć na pytanie ani zwrócić uwagi na detal, który może zaważyć na dopasowaniu ubezpieczenia do oczekiwań kupującego, dlatego też każdy klient wysoko ceni możliwość skonsultowania się specjalistą, który dobrze zna rynek ubezpieczeń i potrafi wyjaśnić nomenklaturę charakterystyczną dla umów ubezpieczeniowych;
  • zawód zaufania społecznego – możliwość wykonywania czynności agencyjnych (czyli związanych ze sprzedażą ubezpieczeń) jest uregulowana przepisami, które gwarantują klientom wysoki poziom bezpieczeństwa i zapewniają prestiż osobom świadczącym doradztwo ubezpieczeniowe;
  • niski próg wejścia – aby sprzedawać ubezpieczenia, wystarczy spełnić wymagania formalne, z kolei rozmiar inwestycji zależy głównie od formy pracy (w najprostszym wariancie wystarczy komputer, telefon i drukarka – nie trzeba otwierać biura, co jest wygodnym rozwiązaniem dla początkujących agentów, którzy chcą sprawdzić biznes ubezpieczeniowy zanim wyłożą większy kapitał)
  • możliwość połączenia sprzedaży ubezpieczeń z aktualnym zajęciem – dotyczy to zarówno dorabiania do pracy na etacie, jak i poszerzenia oferty swojej obecnej działalności (na takie rozwiązanie często decydują się przedsiębiorcy działający np. w branży motoryzacyjnej czy finansowej).

Ile zarabia agent ubezpieczeniowy?

Potencjał zarobkowy we własnej działalności zależy przede wszystkim od zaangażowania przedsiębiorcy – nie inaczej jest w przypadku sprzedaży ubezpieczeń. Zgodnie z przepisami polskiego prawa, osoba wykonująca czynności agencyjne otrzymuje wynagrodzenie  w postaci prowizji od wystawionych polis. Zatem to, ile zarabia agent ubezpieczeniowy, bezpośrednio wynika ze sprzedaży ubezpieczeń.

Na wysokość zarobków wpływa zarówno ilość sprzedanych polis, jak i cena. Za najbardziej dochodowe uchodzą ubezpieczenia komunikacyjne (ze względu na ich obowiązkowość i powszechność można wystawić bardzo wiele takich polis) oraz firmowe (to rzadszy rodzaj klienta, za to jednorazowa prowizja jest znacznie wyższa).

Warto przy tym zauważyć, że jeden klient może mieć wiele potrzeb ubezpieczeniowych – w praktyce oznacza to, że jest skłonny zakupić więcej polis, np. nie tylko na samochód, ale też mieszkanie czy działkę ogrodową, a także pakiet zdrowotny dla swojej rodziny.

OTWÓRZ WŁASNY
DOM UBEZPIECZENIOWY SPECTRUM

franczyza dom ubezpieczeniowy Spectrum

Jak wejść w branżę ubezpieczeniową?

Branża ubezpieczeniowa jest przystępna dla osób, które nie miały z nią wcześniej styczności. Aby mieć możliwość rozpoczęcia działalności ubezpieczeniowej, wystarczy spełnić wymogi formalne:

  • minimum średnie wykształcenie,
  • pełna zdolność do czynności prawnych,
  • brak skazania w Krajowym Rejestrze Karnym (za umyślne popełnienie przestępstwa skarbowego, przeciwko życiu i zdrowiu, wymiarowi sprawiedliwości, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, obrotowi gospodarczemu, ochronie informacji i wiarygodności dokumentów),
  • zdanie egzaminu KNF dla osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych.

Agenci ubezpieczeniowi często prowadzą działalność w ramach współpracy z agencją-matką – może to być zarówno konkretny zakład ubezpieczeniowy, jak i multiagencja, która gromadzi ofertę większej ilości towarzystw. Wybór odpowiedniego partnera dla swojego biznesu ma ogromne znaczenie – to kwestia m. in. zaufanej marki, szerokiej oferty i jakości dostępnych narzędzi do pracy (np. porównywarka ubezpieczeniowa, baza klientów czy system rozliczeniowy).

Warto też wiedzieć, że agencja-matka może zapewnić istotne wsparcie organizacyjne i formalne, np. przygotowanie do egzaminu KNF czy kurs sprzedaży ubezpieczeń. Co oferuje Dom Ubezpieczeniowy Spectrum?

współpraca ubezpieczenia franczyza dus infografika

Start-up w SPECTRUM – biznes ubezpieczeniowy krok po kroku

Dom Ubezpieczeniowy Spectrum to multiagencja z ogólnopolskim zasięgiem, która zapewnia:

  • wszystkie rodzaje ubezpieczeń od ponad 30 towarzystw,
  • komplet nowoczesnych narzędzi informatycznych dla agenta (system SADUS All in #1 z porównywarką ubezpieczeń, inteligentną bazą klientów i zautomatyzowanymi rozliczeniami etc., aplikacja SADUS mobile kompatybilna z systemem),
  • elastyczny model współpracy (m. in. działanie pod marką SPECTRUM albo własną, otwarcie biura lub praca z domu, możliwość włączenia ubezpieczeń do obecnej oferty swojej firmy),
  • eksperckie szkolenie od podstaw (obejmuje przygotowanie do egzaminu KNF, kurs sprzedaży ubezpieczeń i naukę obsługi narzędzi informatycznych w ramach systemu SADUS All in #1),
  • 3 miesięczny start-up i możliwość odbycia stażu w placówce SPECTRUM (program wsparcia dla początkujących doradców ubezpieczeniowych),
  • 120% prowizji przez pierwsze 3 miesiące,
  • pomoc w ocenie lokalu, zaprojektowanie oznakowania i aranżacji biura (dotyczy modelu współpracy związanego z otwarciem placówki).

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat możliwości współpracy z marką SPECTRUM? Skontaktuj się z nami, aby poznać szczegóły. 

Więcej informacji na temat współpracy można uzyskać na naszym profilu 👉 Dom Ubezpieczeniowy Spectrum -  franczyza

  • Wiadomości

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Gdzie Polacy chcą płacić bezgotówkowo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Polacy coraz częściej korzystają z płatności bezgotówkowych, ale wciąż są miejsca, gdzie konsumenci nie mają możliwości wyboru metody płatności. Według najnowszych wyników badania Maison & Partners dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, respondentom najbardziej brakuje możliwości płacenia kartą lub telefonem na pobliskich bazarkach (46%). Jako punkty, gdzie nie można zapłacić bezgotówkowo respondenci wskazują także na usługi krawieckie (30%), usługi szewskie (28%), kościół (28%) oraz warsztaty samochodowe (26%). Wiele osób ma również poczucie, że często nie mają możliwości dokonania płatności na stoiskach podczas imprez plenerowych (39%) oraz podczas akcji organizowanych przez organizacje charytatywne (31%). 

  • Czy przedsiębiorcy boją się zmieniać operatorów terminali płatniczych?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Odpowiadając jednym słowem na tytułowe pytanie (bazując na moim dotychczasowym doświadczeniu biznesowym) mogę stwierdzić, że: tak! Przedsiębiorcy raczej niechętnie zmieniają partnerów biznesowych, w tym dostawców terminali płatniczych.  Obawa przed zmianą nie dotyczy tylko właścicieli firm, to powszechnie występujące uczucie, które może obejmować różne sfery życia, takie jak biznes, praca, relacje czy sytuacje osobiste. Ludzie często odczuwają niepokój lub strach wobec nieznanych sytuacji, ponieważ zmiana może być trudna do przewidzenia i wymagać dostosowania się do nowych warunków. Jednakże zmiana może być również postrzegana jako szansa na rozwój i nowe możliwości. Te podejście jest bliższe przedsiębiorcom, którzy na co dzień muszą zmagać się z niepewnym jutrem a mimo to poszukują innowacji; aczkolwiek nie brak konserwatystów, którzy próbują utrzymać status quo i pozostać w sferze komfortu. 

  • Ranking terminali płatniczych. Najlepszy terminal w 2024

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Szukasz rankingu terminali płatniczych? Tylko po co, ponieważ oferty na terminale płatnicze są indywidualne i zależą między innymi od obrotów firmy, wysokości transakcji, struktury kart, ilości urządzeń, rodzajów terminali. Z uwagi na powyższe zmienne nie można stworzyć obiektywnego porównania poszczególnych operatorów płatniczych, dlatego warto stworzyć własne zestawienie w oparciu o niezbędne kryteria i informacje, które omawiam w niniejszym wpisie.  Użyteczność rankingów terminali płatniczych Rankingi dostępne w Internecie są pewnym uproszczeniem, przedstawiającym subiektywne zestawienia oparte na doświadczeniu autorów lub wybranych kryteriach, które zniekształcają rzeczywistość. 

  • Ile kosztuje terminal płatniczy? Opłaty za dzierżawę terminala, prowizje…

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Koszty zawsze wywołują emocje i różnie na nie reagujemy. Wśród przedsiębiorców znajdą się świadomi przedstawiciele, którzy wiedzą, że za jakość trzeba zapłacić i nie ma nic za darmo; jak i tacy, którzy uważają, że terminale płatnicze powinny być bezpłatne przez cały okres współpracy.  Tego typu oczekiwania miałyby racje bytu, gdyby urządzenia, serwis gwarancyjny, systemy rozliczeniowe, serwery, pracownicy i dziesiątki niezbędnych zasobów nic nie kosztowały.  Niestety rzeczywistość jest zgoła odmienna. Zatem, czy reklamy z hasłami „terminal płatniczy za 0 zł” wprowadzają w błąd? Przecież nie ma nic za darmo! Za chwilę odpowiem na to pytanie, napiszę również kilka słów o programie PWOB i na końcu przedstawię koszty związane z użytkowaniem terminala płatniczego, na które składają się zasadniczo 3 kategorie: koszty dzierżawy terminala, prowizje od transakcji, dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów.

  • Co jest ważne we współpracy z operatorem terminali płatniczych?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Czy Twoi klienci również cenią sobie wygodę i wolą płacić kartą płatniczą zamiast gotówką? Ten trend jest nieodwracalny i koszty związane z obsługą terminali płatniczych wpisały się na stałe w księgi rachunkowe firm. Na rynku działa wielu operatorów, którzy oferują usługi płatności bezgotówkowych oraz terminale płatnicze. Każdy operator tzw. acquire posiada indywidualne oferty handlowe, których porównanie stanowi niemałe wyzwanie dla przedsiębiorcy. Opłaty za terminal płatniczy i stawki prowizyjne za transakcje kartą Pierwszy obszar to warunki handlowe. Prowizje za transakcje kartą mogą być stałe lub zmienne; co więcej mogą zawierać dodatkowe opłaty uzależnione od rodzaju kart płatniczych czy typu transakcji (krajowe, zagraniczne, biznes, Visa, MasterCard, Maestro). Warto pamiętać, że na koszt prowizji składa się marża operatora, opłaty interchange oraz opłaty systemowe, które są zróżnicowane.

  • Co to jest terminal płatniczy i jak działa? Rodzaje terminali

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Według najnowszych danych zawartych w raportach branżowych, liczba transakcji bezgotówkowych w Polsce rośnie z roku na rok. W 2022 roku odnotowano wzrost o 28% w porównaniu do poprzedniego roku, zaś ich liczba przekroczyła 641 mln (źródło: Fundacja Polska Bezgotówkowa).  To pokazuje, jak ważne stało się dla przedsiębiorców posiadanie terminali płatniczych. Zatem pozyskanie niezbędnej wiedzy na temat tego urządzenia, jego funkcji i metod łączenia jest koniecznością a nie przywilejem.  Czym jest terminal płatniczy oraz jak działa?  Najprościej rzecz ujmując, terminal płatniczy to urządzenie elektroniczne, które umożliwia przeprowadzanie transakcji bezgotówkowych za pomocą kart płatniczych, debetowych czy kredytowych. Służy do autoryzacji, rejestracji i przesyłania danych transakcji do instytucji finansowych.