Biznes ubezpieczeniowy – dlaczego warto i jak zacząć?

jak zacząć biznes ubezpieczeniowy

Dlaczego biznes w ubezpieczeniach to świetny pomysł na własną działalność? Wyjaśniamy, co wyróżnia tę branżę, dlaczego się opłaca i jak zostać agentem ubezpieczeniowym.

Dlaczego warto otworzyć biznes ubezpieczeniowy?

Wybór branży dla własnego biznesu to kluczowa kwestia, która ma znaczący wpływ na potencjalny sukces całego przedsięwzięcia. Dlaczego warto wziąć pod uwagę ubezpieczenia? Jest kilka dobrych powodów, takich jak: 

  • stały popyt generowany przez ubezpieczenia obowiązkowe – polisy OC (zwłaszcza komunikacyjne, ale też rolne czy zawodowe) często stanowią trzon działalności ubezpieczeniowej, a ich powszechność pomaga stworzyć dużą bazę klientów; 
  • nieograniczony potencjał sprzedażowy – potrzeby ubezpieczeniowe Polaków rosną, co regularnie wykazują raporty Polskiej Izby Ubezpieczeniowej (np. już więcej niż co 10 Polak posiada polisę zdrowotną, wzrasta też zainteresowanie ochroną dla majątku czy firmy);
  • zapotrzebowanie na ekspertów – choć kalkulatory ubezpieczeniowe są w stanie porównać cenę i najważniejsze aspekty ochrony, nie potrafią odpowiedzieć na pytanie ani zwrócić uwagi na detal, który może zaważyć na dopasowaniu ubezpieczenia do oczekiwań kupującego, dlatego też każdy klient wysoko ceni możliwość skonsultowania się specjalistą, który dobrze zna rynek ubezpieczeń i potrafi wyjaśnić nomenklaturę charakterystyczną dla umów ubezpieczeniowych;
  • zawód zaufania społecznego – możliwość wykonywania czynności agencyjnych (czyli związanych ze sprzedażą ubezpieczeń) jest uregulowana przepisami, które gwarantują klientom wysoki poziom bezpieczeństwa i zapewniają prestiż osobom świadczącym doradztwo ubezpieczeniowe;
  • niski próg wejścia – aby sprzedawać ubezpieczenia, wystarczy spełnić wymagania formalne, z kolei rozmiar inwestycji zależy głównie od formy pracy (w najprostszym wariancie wystarczy komputer, telefon i drukarka – nie trzeba otwierać biura, co jest wygodnym rozwiązaniem dla początkujących agentów, którzy chcą sprawdzić biznes ubezpieczeniowy zanim wyłożą większy kapitał)
  • możliwość połączenia sprzedaży ubezpieczeń z aktualnym zajęciem – dotyczy to zarówno dorabiania do pracy na etacie, jak i poszerzenia oferty swojej obecnej działalności (na takie rozwiązanie często decydują się przedsiębiorcy działający np. w branży motoryzacyjnej czy finansowej).

Ile zarabia agent ubezpieczeniowy?

Potencjał zarobkowy we własnej działalności zależy przede wszystkim od zaangażowania przedsiębiorcy – nie inaczej jest w przypadku sprzedaży ubezpieczeń. Zgodnie z przepisami polskiego prawa, osoba wykonująca czynności agencyjne otrzymuje wynagrodzenie  w postaci prowizji od wystawionych polis. Zatem to, ile zarabia agent ubezpieczeniowy, bezpośrednio wynika ze sprzedaży ubezpieczeń.

Na wysokość zarobków wpływa zarówno ilość sprzedanych polis, jak i cena. Za najbardziej dochodowe uchodzą ubezpieczenia komunikacyjne (ze względu na ich obowiązkowość i powszechność można wystawić bardzo wiele takich polis) oraz firmowe (to rzadszy rodzaj klienta, za to jednorazowa prowizja jest znacznie wyższa).

Warto przy tym zauważyć, że jeden klient może mieć wiele potrzeb ubezpieczeniowych – w praktyce oznacza to, że jest skłonny zakupić więcej polis, np. nie tylko na samochód, ale też mieszkanie czy działkę ogrodową, a także pakiet zdrowotny dla swojej rodziny.

OTWÓRZ WŁASNY
DOM UBEZPIECZENIOWY SPECTRUM

franczyza dom ubezpieczeniowy Spectrum

Jak wejść w branżę ubezpieczeniową?

Branża ubezpieczeniowa jest przystępna dla osób, które nie miały z nią wcześniej styczności. Aby mieć możliwość rozpoczęcia działalności ubezpieczeniowej, wystarczy spełnić wymogi formalne:

  • minimum średnie wykształcenie,
  • pełna zdolność do czynności prawnych,
  • brak skazania w Krajowym Rejestrze Karnym (za umyślne popełnienie przestępstwa skarbowego, przeciwko życiu i zdrowiu, wymiarowi sprawiedliwości, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, obrotowi gospodarczemu, ochronie informacji i wiarygodności dokumentów),
  • zdanie egzaminu KNF dla osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych.

Agenci ubezpieczeniowi często prowadzą działalność w ramach współpracy z agencją-matką – może to być zarówno konkretny zakład ubezpieczeniowy, jak i multiagencja, która gromadzi ofertę większej ilości towarzystw. Wybór odpowiedniego partnera dla swojego biznesu ma ogromne znaczenie – to kwestia m. in. zaufanej marki, szerokiej oferty i jakości dostępnych narzędzi do pracy (np. porównywarka ubezpieczeniowa, baza klientów czy system rozliczeniowy).

Warto też wiedzieć, że agencja-matka może zapewnić istotne wsparcie organizacyjne i formalne, np. przygotowanie do egzaminu KNF czy kurs sprzedaży ubezpieczeń. Co oferuje Dom Ubezpieczeniowy Spectrum?

współpraca ubezpieczenia franczyza dus infografika

Start-up w SPECTRUM – biznes ubezpieczeniowy krok po kroku

Dom Ubezpieczeniowy Spectrum to multiagencja z ogólnopolskim zasięgiem, która zapewnia:

  • wszystkie rodzaje ubezpieczeń od ponad 30 towarzystw,
  • komplet nowoczesnych narzędzi informatycznych dla agenta (system SADUS All in #1 z porównywarką ubezpieczeń, inteligentną bazą klientów i zautomatyzowanymi rozliczeniami etc., aplikacja SADUS mobile kompatybilna z systemem),
  • elastyczny model współpracy (m. in. działanie pod marką SPECTRUM albo własną, otwarcie biura lub praca z domu, możliwość włączenia ubezpieczeń do obecnej oferty swojej firmy),
  • eksperckie szkolenie od podstaw (obejmuje przygotowanie do egzaminu KNF, kurs sprzedaży ubezpieczeń i naukę obsługi narzędzi informatycznych w ramach systemu SADUS All in #1),
  • 3 miesięczny start-up i możliwość odbycia stażu w placówce SPECTRUM (program wsparcia dla początkujących doradców ubezpieczeniowych),
  • 120% prowizji przez pierwsze 3 miesiące,
  • pomoc w ocenie lokalu, zaprojektowanie oznakowania i aranżacji biura (dotyczy modelu współpracy związanego z otwarciem placówki).

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat możliwości współpracy z marką SPECTRUM? Skontaktuj się z nami, aby poznać szczegóły. 

Więcej informacji na temat współpracy można uzyskać na naszym profilu 👉 Dom Ubezpieczeniowy Spectrum -  franczyza

  • Wiadomości

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Ile kosztuje terminal płatniczy? Opłaty za dzierżawę terminala, prowizje…

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Koszty zawsze wywołują emocje i różnie na nie reagujemy. Wśród przedsiębiorców znajdą się świadomi przedstawiciele, którzy wiedzą, że za jakość trzeba zapłacić i nie ma nic za darmo; jak i tacy, którzy uważają, że terminale płatnicze powinny być bezpłatne przez cały okres współpracy.  Tego typu oczekiwania miałyby racje bytu, gdyby urządzenia, serwis gwarancyjny, systemy rozliczeniowe, serwery, pracownicy i dziesiątki niezbędnych zasobów nic nie kosztowały.  Niestety rzeczywistość jest zgoła odmienna. Zatem, czy reklamy z hasłami „terminal płatniczy za 0 zł” wprowadzają w błąd? Przecież nie ma nic za darmo! Za chwilę odpowiem na to pytanie, napiszę również kilka słów o programie PWOB i na końcu przedstawię koszty związane z użytkowaniem terminala płatniczego, na które składają się zasadniczo 3 kategorie: koszty dzierżawy terminala, prowizje od transakcji, dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów.

  • Nie przepłacaj za terminal płatniczy! Porównaj i wybierz najlepszą ofertę

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Prowadzisz firmę i nieustannie próbujesz nadążyć z realizacją bieżących zadań oraz gasisz pożary… Znajoma rzeczywistość? To zatrzymaj się na chwilę i przeanalizuj koszty, które ponosisz, bo może się okazać, że dzięki obniżeniu opłat nie będziesz musiał brać kolejnego zlecenia, aby zarobić „na koszty”.   Powyższa sytuacja, tj. pośpiech, brak czasu, wszystko „na wczoraj”, przysłowiowa bieżączka… sprzyja wybieraniu niekorzystnych ofert. Nie zamierzam w tym wpisie skupiać się na organizacji czasu pracy, lecz moim celem jest zachęcenie przedsiębiorców do otwartości na zmianę i znalezienie w swoich grafikach miejsca na rozmowę z konkurencyjnymi dostawcami usług, z których korzystają, m.in. terminali płatniczych. 

  • Jaką umowę na terminal płatniczy warto podpisać? 

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Jeśli zainteresował Cię ten artykuł to oznacza, że potrzebujesz terminal płatniczy do firmy. Prawdopodobnie jesteś na etapie rozmów z poszczególnymi operatorami płatności bezgotówkowych i analizujesz stawki prowizyjne, czego zwieńczeniem będzie podpisanie umowy współpracy.  Pamiętaj, że podczas wyboru dostawcy terminali płatniczych znaczenie mają nie tylko warunki handlowe i serwis, ale również okres trwania umowy, czas wypowiedzenia i ewentualne kary finansowe za wcześniejsze rozwiązanie umowy.

  • Aktywność terminali w programie Polska Bezgotówkowa wzrasta

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Fundacja Polska Bezgotówkowa kończy kolejny rok działalności z dalszym wzrostem aktywności terminali płatniczych w ramach prowadzonego Programu Polska Bezgotówkowa. Na przestrzeni minionego roku Fundacja odnotowała znaczący wzrost w liczbie zrealizowanych transakcji, których tylko w 2023 r. było blisko pół miliarda. Do końca grudnia 2023 r. do Programu Polska Bezgotówkowa dołączyło blisko 460 tys. podmiotów, w których łącznie zainstalowano ponad 610 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych. Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie, zrealizowano od początku trwania Programu blisko 1,8 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 110 mld zł. Wśród mikroprzedsiębiorców największy przyrost liczbowy i procentowy urządzeń odnotowano w branży kosmetycznej (+13,3%), a najwyższy wzrost transakcyjny rok do roku (+31,9%) osiągnęły branże związane z ochroną zdrowia. Pod względem wzrostu liczby transakcji w ostatnim roku wyróżniły się: branża edukacyjna (+28,3%) oraz usługowa (+25,4%).

  • Co jest ważne we współpracy z operatorem terminali płatniczych?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Czy Twoi klienci również cenią sobie wygodę i wolą płacić kartą płatniczą zamiast gotówką? Ten trend jest nieodwracalny i koszty związane z obsługą terminali płatniczych wpisały się na stałe w księgi rachunkowe firm. Na rynku działa wielu operatorów, którzy oferują usługi płatności bezgotówkowych oraz terminale płatnicze. Każdy operator tzw. acquire posiada indywidualne oferty handlowe, których porównanie stanowi niemałe wyzwanie dla przedsiębiorcy. Opłaty za terminal płatniczy i stawki prowizyjne za transakcje kartą Pierwszy obszar to warunki handlowe. Prowizje za transakcje kartą mogą być stałe lub zmienne; co więcej mogą zawierać dodatkowe opłaty uzależnione od rodzaju kart płatniczych czy typu transakcji (krajowe, zagraniczne, biznes, Visa, MasterCard, Maestro). Warto pamiętać, że na koszt prowizji składa się marża operatora, opłaty interchange oraz opłaty systemowe, które są zróżnicowane.

  • Obowiązkowy terminal płatniczy. Od kiedy i dla kogo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Wprowadzenie „obowiązku” posiadania terminala płatniczego wzbudza niemałe emocje i przyczynia się do burzliwych dyskusji w mediach społecznościowych. W komentarzach można spotkać się z obrońcami walczącymi o demokrację i prawa wolności, wygłaszającymi hasła „tylko gotówka”. A jak to jest naprawdę, czy każda firma w Polsce musi posiadać terminal płatniczy? Otóż, nie! Najpierw należy zweryfikować obowiązek posiadania kasa fiskalnej ze swoim księgowym. Jeżeli firma ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących to dopiero wtedy musi zadecydować, w jaki sposób spełni obowiązek udostępniania płatności bezgotówkowych, co nie jest jednoznaczne z wymogiem posiadania nowego terminala płatniczego. Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnienia zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego Zerknijmy do dokumentów prawnych, mianowicie do Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców a konkretnie do artykułu 19a, który to ten obowiązek reguluje.