10 kroków do otwarcia restauracji KOKU Sushi

jak otworzyć franczyzę KOKU Sushi

Dla osób, które rozpoczynają swoją przygodę z branżą gastronomiczną, wejście w model franczyzowy to bardzo bezpieczna opcja. Uporządkowany i przemyślany schemat postępowania pozwala lepiej zarządzać budżetem, szybciej realizować poszczególne etapy, efektywnie zdobywać wiedzę i doświadczenie, a finalnie – otworzyć lokal dopracowany w każdym szczególe. Jak wygląda stworzenie restauracji franczyzowej w praktyce? Przeanalizujmy to na przykładzie KOKU Sushi. 

Obecnie pod szyldem KOKU Sushi działa blisko 50 lokali w całym kraju. Sieć ma więc za sobą kilkadziesiąt wspartych realizacji, obejmujących projekt, remont, szkolenia personelu i kadry zarządzającej. To pozwoliło franczyzie wypracować procedury, które dziś służą przedsiębiorcom przyłączającym się do franczyzy. A jak wiadomo – sprawdzone, optymalne rozwiązania są kluczowe w dynamicznym świecie polskiej branży gastronomicznej. 

Krok 1. Wstępna rozmowa

To nieformalny, ale jakże ważny etap współpracy z siecią. Podczas wstępnej rozmowy przedsiębiorca zainteresowany restauracją franczyzową zdobywa gruntowna wiedzę na temat sieci – m.in. szacowanych kosztów inwestycji, dostępnych modeli współpracy i korzyści z realizacji  poszczególnych formatów. Franczyzodawca zaś poznaje oczekiwania potencjalnego partnera względem biznesu, celów, jakie chce osiągnąć oraz miejsca, w którym planuje otwarcie lokalu. Ta rozmowa nie jest wiążąca i może się odbyć telefonicznie, online lub osobiście. Finałem takiego spotkania jest zazwyczaj przedstawienie dalszych kroków postępowania.

Krok 2. Akceptacja lokalizacji 

W zależności od interesującego franczyzobiorcę modelu współpracy, otrzymuje on od sieci wytyczne dotyczące wymogów, jakie powinien spełniać lokal. To znacząco zwiększa potencjał restauracji i jej szanse na odniesienie sukcesu.

Punkty w wersji standard najlepiej sprawdzą się w centrach miast czy na dużych osiedlach. Koncepty premium zostały natomiast stworzone z myślą o najbardziej prestiżowych lokalizacjach, np. w okolicach rynku czy w dzielnicach biznesowych. W przypadku pointów wystarczy lokal o powierzchni ok. 40 m kw, bez sali konsumpcyjnej. Wariant ten polecamy jednak prawie wyłącznie obecnym franczyzobiorcom jako wsparcie istniejącego już lokalu. 

Po wybraniu odpowiedniego miejsca, specjaliści KOKU Sushi dokonają jego oceny i sprawdzą, czy dana lokalizacja sprzyja wykorzystaniu potencjału franczyzy i rozwoju biznesu. Jeśli decyzja będzie pozytywna, można przejść do niezbędnych formalności.

Krok 3. Formalności 

W tym etapie franczyzobiorca zakłada działalność gospodarczą, o ile jeszcze jej nie posiada.  Podpisuje także umowę na wynajem lub kupno lokalu. Sieć jest w stanie doradzić mu, czy wysokość proponowanego czynszu znajduje się na odpowiednim poziomie oraz czy cena danej nieruchomości jest rynkowa. Właściciel nie musi więc posiadać wiedzy z zakresu rynku nieruchomości czy branży gastronomicznej. Fachowe doradztwo oparte na wieloletnim doświadczeniu minimalizuje ryzyko nietrafionej inwestycji.  

Krok 4. Podpisanie umowy 

Dopiero na tym etapie, po wyborze miejsca na prowadzenie restauracji i wstępnym oszacowaniu skali adaptacji lokalu, obie strony podpisują umowę franczyzową. To przejrzyście skonstruowane dokumenty, które zawierają zapisy zabezpieczające interesy obu stron. KOKU Sushi pomaga w ich analizie, tak aby wszystko było dla franczyzobiorcy klarowne. Sieci zależy bowiem na przejrzystości współpracy i partnerskich relacjach. Zadowolenie i bezpieczeństwo partnerów jest bardzo ważne i korzystnie wpływa na rozwój biznesu.  

POSTAW NA SWÓJ BIZNES I OTWÓRZ RESTAURACJĘ KOKU SUSHI 

franczyza restauracja KOKU sushi

Krok 5. Projektowanie 

To etap, na którym założenia zostają wcielone w życie. Projekt w ramach współpracy z KOKU Sushi obejmuje część budowlaną, stolarską oraz część technologiczną do odbioru Sanepidu. Wykonuje go zaufany architekt, który jest autorem koncepcji wszystkich punktów w ramach sieci. Na tym etapie franczyzobiorca widzi, jak jego restauracja będzie wyglądać w najdrobniejszych szczegółach. Projektowanie trwa około 4 tygodni, podczas których partnerzy sieci zwykle przygotowywują się do remontu.

Krok 6. Remont 

Otwarcie KOKU Sushi zawsze wiąże się z adaptacją lokalu. Remont to zdecydowanie najdłuższy etap otwierania własnej restauracji, ale za sprawą wypracowanych rozwiązań i dostawców, sieć jest w stanie usprawnić cały proces. Adaptacja trwa średnio ok. 3 miesiące, w zależności od zaangażowania i terminów różnych ekip budowlanych.    

Każdy franczyzobiorca otrzymuje od nas listę niezbędnych sprzętów oraz wyposażenia baru i kuchni, a także kontakty do zaufanych firm i dostawców rozwiązań, zapewniających ergonomię pracy lokalu. Dzięki temu właściciel nie musi samodzielnie testować urządzeń – otrzymuje gotowe rekomendacje, przetestowane przez nas pod kątem funkcjonalności.   

Krok 7. Rekrutacja 

Poszukiwanie pracowników to wymagający proces, do którego warto się przygotować. W KOKU Sushi przekazujemy partnerom konkretne wytyczne co do wymogów, na które powinien zwrócić uwagę podczas rekrutacji. Podpowiadamy także, jak przygotować się do rozmowy, jak skonstruować efektywne ogłoszenie, a ostatecznie – dokonać trafnego wyboru.

Co ważne, już na starcie rozprawiamy się z mitem, że franczyzobiorca powinien szukać kucharzy wyspecjalizowanych w kuchni japońskiej. Dzięki naszym szkoleniom cały zespół uczy się od podstaw, dlatego zamiast na bogate doświadczenie, sugerujemy stawiać na: otwartość, chęć do nauki, komunikatywność, pozytywne nastawienie i motywacja do pracy.

Krok 8. Szkolenia 

Etap szkoleniowy zaczyna się zwykle jeszcze podczas remontu. Na pierwszy ogień idą właściciele oraz managerowie odpowiadający za prowadzenie restauracji. Ich szkolenie trwa zwykle 2 dni i obejmuje zagadnienia związane ze sprawną współpracą z centralą, zagadnienia biznesowe, zarządzanie pracownikami oraz podstawy marketingu sieci, m.in. plan na otwarcie i dalsze kroki związane z promocją. Otrzymują oni podręcznik operacyjny, zaznajamiają się ze wszystkimi procedurami i rozwiązaniami, które gwarantują im sprawną pracę. 

Odrębnie prowadzone jest szkolenie dla zespołu kucharzy i kelnerów. Trwa ono miesiąc. Przez trzy tygodnie ekipa poznaje podstawy kuchni, menu i ćwiczy umiejętności praktyczne. Przez kolejny tydzień szkoleniowcy towarzyszą teamowi już po otwarciu restauracji. Dzięki temu minimalizują stres i ryzyko popełnienia błędu w tym kluczowym dla lokalu momencie, jakim jest obsługa pierwszych gości. Kierują zmianą, na bieżąco rozwiązują problemy i są do dyspozycji ekipy, odpowiadając na dodatkowe pytania. Są również wsparciem dla właścicieli, pomagając w ułożeniu grafiku oraz w bieżącym zatowarowaniu restauracji.

Krok 9. Marketing 

Właściciele restauracji nie muszą być sprawnymi marketingowcami! W sieci KOKU Sushi oferujemy rozwiązania skrojone na miarę wszystkich kluczowych mediów społecznościowych – Facebooka, TikToka czy Instagrama. Profile naszych restauracji można spotkać wszędzie tam, gdzie są współcześni użytkownicy. Co ważne, prowadzone są w sposób zapewniający spójność marki na poziomie całej sieci. 

Działania marketingowe ruszają zwykle na etapie szkoleń personelu. Restauracja zyskuje grono fanów, którzy z niecierpliwością czekają na spróbowanie najlepszego sushi w swoim mieście. Plan marketingowy otwarcia to strategia działań, w których krok po kroku buduje się napięcie i zainteresowanie gości. W jego ramach organizowane są konkursy, rozdajemy darmowe sushi, pojawiają się reklamy w radiu, informacja w prasie. Właściciele nawiazują też współprace z lokalnymi przedsiębiorstwami.  Dzięki temu w wielkim dniu otwarcia zwykle sala wypełniona jest po brzegi.

Krok 10. Wielkie otwarcie

To chwila, która z jednej strony wieńczy pierwszy etap współpracy franczyzodawcy z siecią, z drugiej zaś otwiera kolejny – ten, w którym wydatki są zastępowane już przez generowanie obrotów i zysków. Przy udziale managera sieci realizowany jest także dalszy plan rozwojowy.

Wielkie otwarcie trwa zwykle około tygodnia. W pierwszych dniach zaplanowane są atrakcyjne promocje, a goście mogą liczyć na ciekawe niespodzianki. Zapraszamy także lokalnych influencerów, którzy polecają nowo otwartą restaurację, zwiększając jej rozpoznawalność w mieście. 

  • Wiadomości

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Terminal płatniczy i „ukryte” koszty, na które należy zwrócić uwagę

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Na rynku terminali płatniczych jest wielu operatorów, którzy oferują indywidualne warunki handlowe, zaś ich przedstawiciele handlowi mogą stosować różne sztuczki i techniki, aby zaprezentować swoją ofertę w jak najlepszym świetle, zaś niewygodne kwestie przemilczeć.   Zdaję sobie sprawę, że dla osoby spoza branży porównanie poszczególnych ofert to nie lada wyzwanie, ale pomogę Ci w tym i wskażę obszary, na które należy zwrócić uwagę, aby nie popełnić kosztownych błędów.  Uważaj przede wszystkim na... ⛔️ Czas na jaki jest podpisywana umowa. Stara zasada: nie wiesz co będzie za rok, zwłaszcza w tak dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, więc nie podpisuj długoterminowych kontraktów, bo zapłacisz kary finansowe za wcześniejsze zerwanie umowy ⛔️ jeśli będziesz potrzebował nagle zakończyć współpracę. 

  • Nie przepłacaj za terminal płatniczy! Porównaj i wybierz najlepszą ofertę

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Prowadzisz firmę i nieustannie próbujesz nadążyć z realizacją bieżących zadań oraz gasisz pożary… Znajoma rzeczywistość? To zatrzymaj się na chwilę i przeanalizuj koszty, które ponosisz, bo może się okazać, że dzięki obniżeniu opłat nie będziesz musiał brać kolejnego zlecenia, aby zarobić „na koszty”.   Powyższa sytuacja, tj. pośpiech, brak czasu, wszystko „na wczoraj”, przysłowiowa bieżączka… sprzyja wybieraniu niekorzystnych ofert. Nie zamierzam w tym wpisie skupiać się na organizacji czasu pracy, lecz moim celem jest zachęcenie przedsiębiorców do otwartości na zmianę i znalezienie w swoich grafikach miejsca na rozmowę z konkurencyjnymi dostawcami usług, z których korzystają, m.in. terminali płatniczych. 

  • Co to jest terminal płatniczy i jak działa? Rodzaje terminali

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Według najnowszych danych zawartych w raportach branżowych, liczba transakcji bezgotówkowych w Polsce rośnie z roku na rok. W 2022 roku odnotowano wzrost o 28% w porównaniu do poprzedniego roku, zaś ich liczba przekroczyła 641 mln (źródło: Fundacja Polska Bezgotówkowa).  To pokazuje, jak ważne stało się dla przedsiębiorców posiadanie terminali płatniczych. Zatem pozyskanie niezbędnej wiedzy na temat tego urządzenia, jego funkcji i metod łączenia jest koniecznością a nie przywilejem.  Czym jest terminal płatniczy oraz jak działa?  Najprościej rzecz ujmując, terminal płatniczy to urządzenie elektroniczne, które umożliwia przeprowadzanie transakcji bezgotówkowych za pomocą kart płatniczych, debetowych czy kredytowych. Służy do autoryzacji, rejestracji i przesyłania danych transakcji do instytucji finansowych.

  • Co jest ważne we współpracy z operatorem terminali płatniczych?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Czy Twoi klienci również cenią sobie wygodę i wolą płacić kartą płatniczą zamiast gotówką? Ten trend jest nieodwracalny i koszty związane z obsługą terminali płatniczych wpisały się na stałe w księgi rachunkowe firm. Na rynku działa wielu operatorów, którzy oferują usługi płatności bezgotówkowych oraz terminale płatnicze. Każdy operator tzw. acquire posiada indywidualne oferty handlowe, których porównanie stanowi niemałe wyzwanie dla przedsiębiorcy. Opłaty za terminal płatniczy i stawki prowizyjne za transakcje kartą Pierwszy obszar to warunki handlowe. Prowizje za transakcje kartą mogą być stałe lub zmienne; co więcej mogą zawierać dodatkowe opłaty uzależnione od rodzaju kart płatniczych czy typu transakcji (krajowe, zagraniczne, biznes, Visa, MasterCard, Maestro). Warto pamiętać, że na koszt prowizji składa się marża operatora, opłaty interchange oraz opłaty systemowe, które są zróżnicowane.

  • Aktywność terminali w programie Polska Bezgotówkowa wzrasta

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Fundacja Polska Bezgotówkowa kończy kolejny rok działalności z dalszym wzrostem aktywności terminali płatniczych w ramach prowadzonego Programu Polska Bezgotówkowa. Na przestrzeni minionego roku Fundacja odnotowała znaczący wzrost w liczbie zrealizowanych transakcji, których tylko w 2023 r. było blisko pół miliarda. Do końca grudnia 2023 r. do Programu Polska Bezgotówkowa dołączyło blisko 460 tys. podmiotów, w których łącznie zainstalowano ponad 610 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych. Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie, zrealizowano od początku trwania Programu blisko 1,8 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 110 mld zł. Wśród mikroprzedsiębiorców największy przyrost liczbowy i procentowy urządzeń odnotowano w branży kosmetycznej (+13,3%), a najwyższy wzrost transakcyjny rok do roku (+31,9%) osiągnęły branże związane z ochroną zdrowia. Pod względem wzrostu liczby transakcji w ostatnim roku wyróżniły się: branża edukacyjna (+28,3%) oraz usługowa (+25,4%).

  • Gdzie Polacy chcą płacić bezgotówkowo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Polacy coraz częściej korzystają z płatności bezgotówkowych, ale wciąż są miejsca, gdzie konsumenci nie mają możliwości wyboru metody płatności. Według najnowszych wyników badania Maison & Partners dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, respondentom najbardziej brakuje możliwości płacenia kartą lub telefonem na pobliskich bazarkach (46%). Jako punkty, gdzie nie można zapłacić bezgotówkowo respondenci wskazują także na usługi krawieckie (30%), usługi szewskie (28%), kościół (28%) oraz warsztaty samochodowe (26%). Wiele osób ma również poczucie, że często nie mają możliwości dokonania płatności na stoiskach podczas imprez plenerowych (39%) oraz podczas akcji organizowanych przez organizacje charytatywne (31%).