proces uruchomienia franczyzy

W procesie nawiązania współpracy z franczyzodawcą możemy wyróżnić kilka podstawowych elementów. W zależności od systemu partnerskiego i skomplikowania biznesu ten proces może zawierać dodatkowe punkty.

Proces nawiązania współpracy z franczyzodawcą

Oto podstawowe obszary: autoanaliza, przegląd rynku i selekcja ofert franczyzowych, wstępna analiza wybranych ofert, spotkanie z franczyzodawcami, weryfikacja pozyskanych informacji, w tym symulacja finansowa, analiza umowy, badanie marki wśród grupy docelowej; następnie dokonanie wyboru i kompletowanie dokumentów do weryfikacji, akceptacja kandydata, adaptacja lokalu, rekrutacja personelu i szkolenia oraz finalizacja umowy i otwarcie franczyzy.

proces otwarcia franczyzy

Zanim zaczniesz analizować oferty, zastanów się najpierw, jakiego pomysłu na biznes szukasz, jaką branżę preferujesz, czego oczekujesz od systemu franczyzowego i jaką zakładasz stopę zwrotu? Jeśli sam nie wiesz, czego chcesz, to nie będziesz wiedzieć, czego oczekiwać od franczyzodawcy. Dlatego autoanaliza jest tak ważna.

W poprzednich materiałach o franczyzie omówiłem początkowe etapy. Natomiast jeśli zdecydujesz się na współpracę z konkretnym franczyzodawcą, pozostanie przed Tobą jeszcze etap formalny, czyli skompletowanie wymaganych dokumentów i ich weryfikacja, podpisanie umowy oraz czynności związane z uruchomieniem jednostki franczyzowej, takie jak wybór lokalu i jego adaptacja oraz rekrutacja i szkolenia pracowników.

Wybór lokalizacji

W przypadku biznesów stacjonarnych każdy franczyzodawca ma mapę lokalizacji, w których chce się rozwijać. To ważne kryterium, ponieważ to, że Ty chcesz prowadzić placówkę na przykład w Krakowie, nie oznacza, że franczyzodawca wyrazi zgodę na taką lokalizację.

Nie można jednak się zniechęcać w przypadku braku na liście interesującej Cię miejscowości. Praktyka pokazuje, że każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie, zatem warto próbować. Zazwyczaj nie mają szans na powodzenie lokalizacje położone blisko siebie, chociaż każdy franczyzodawca ma własną politykę zagospodarowania przestrzennego.

Przy wyborze lokalizacji pamiętaj o kilku zasadach:

  • Atrakcyjne położenie. Należy brać pod uwagę przede wszystkim centra miast, a w dużych miastach dodatkowo osiedla.
  • Lokal powinien mieścić się w centrach handlowych lub przy głównych ulicach z ruchem pieszych, z wejściem bezpośrednio od ulicy, z parkingiem oraz dużą witryną.
  • Witryna lokalu powinna umożliwiać ekspozycję reklamy, a na elewacji powinna być możliwość zamieszczenia kasetonów świetlnych.
  • Jeśli lokal mieści się w zabytkowym budynku, wszelkie zmiany wymagające przebudowy czy ingerencji w elewację muszą być ustalane z konserwatorem zabytków, co może być uciążliwe.
  • Ważne, aby w pobliżu można było bez problemu zaparkować samochód, stąd jedno lub dwa przynależne miejsca parkingowe będą dodatkowym atutem.
  • Nawet najlepsza lokalizacja nie przyczyni się do sukcesu firmy, jeśli czynsz za wynajem będzie zbyt wysoki. Cena to jedno z podstawowych kryteriów wyboru lokalu.
  • Warto zasięgnąć informacji o sąsiednich nieruchomościach, by wiedzieć, jak kształtują się stawki wynajmu. Zawsze możesz skorzystać z pomocy franczyzodawcy, który ma spore doświadczenie i zna realia rynkowe. Wielu franczyzodawców oferuje wsparcie w wyborze lokalizacji i negocjacjach stawek czynszu.
  • Płacisz nie tylko za czynsz! Zwróć uwagę na media, zaliczkę na ogrzewanie, wywóz śmieci, wspólne koszty dla danej nieruchomości, na przykład utrzymanie czystości, wspólne użytkowanie parkingu, monitoring. Niektórzy właściciele nieruchomości pobierają opłaty za zawieszenie kasetonów świetlnych na elewacji.
  • Zanim wybierzesz lokal, uważnie sprawdź zapisy w umowie najmu, zwłaszcza pod kątem okresu wypowiedzenia oraz płatności. Nierzadko franczyzodawcy stosują swoje umowy najmu. Na rynku praktykuje się umowy dwustronne lub trójstronne. Jeśli franczyzodawca akceptuje wyłącznie umowy trójstronne, oznacza to dyskwalifikację lokali z Urzędu Miasta czy Urzędu Gminy wynajmowane na prawach przetargu nieograniczonego.
  • Zbadaj potencjał miasta pod względem danych demograficznych oraz konkurencję.
  • Przed podpisaniem umowy sprawdź plany zagospodarowania − czy ulica, przy której mieści się lokal, nie będzie wyłączona z ruchu lub nie zostanie przeprowadzona jej gruntowna przebudowa.

katalog franczyz oferty

Adaptacja lokalu

Zwróć uwagę, że każde dopasowanie lokalu do standardów franczyzodawcy niesie za sobą koszty remontu, co zwiększa koszt inwestycji. Zanim zaczniesz remont, podczas wizji lokalu, sprawdź kwestie techniczne:

  • instalację elektryczną, aby nie było problemu z podłączeniem urządzeń i sprzętu IT
  • stan podłogi: w niektórych systemach dopuszczalne są kafelki, w innych wykładziny
  • wysokość lokalu
  • witryna: niektórzy franczyzodawcy wymagają, aby szyby w lokalu były antywłamaniowe w klasie minimum P2 lub pokryte folią antywłamaniową

Rekrutacja personelu i szkolenia

Rekrutacja personelu i szkolenia są ostatnimi etapami przygotowań do otwarcia biznesu a zarazem jego najważniejszym ogniwem, obok sprawdzonej koncepcji. Pamiętaj, że od udanej rekrutacji oraz zatrudnienia odpowiednich pracowników zależy Twój sukces, ponieważ to ludzie tworzą biznes!

Zapytaj franczyzodawcę, czy pomaga w procesie rekrutacji. Nie każdy franczyzodawca oferuje wsparcie w tym zakresie, za to wszyscy zapewniają wstępne szkolenia dla swoich franczyzobiorców i ich pracowników. Zazwyczaj są to szkolenia produktowe oraz sprzedażowe, wzbogacone stażem w wyznaczonej placówce franczyzowej lub jednostce własnej.

Stopień zaangażowania franczyzodawcy w wyszkolenie franczyzobiorcy oraz to, jaką wagę przywiązuje do solidnego wdrożenia partnera, wpływa na ocenę systemu franczyzowego.

Finalizacja umowy

Na rynku krąży wiele mitów oraz pseudoinformacji o systemach franczyzowych, które są przestarzałe i mają niewiele wspólnego z rzeczywistością. Zanim dokonasz oceny jakiegokolwiek systemu, pamiętaj, że rynek zmienia się dynamicznie i zawsze powinieneś sięgać po możliwie jak najnowsze informacje, bezpośrednio ze sprawdzonych źródeł.

Decyzja o współpracy jest obopólna. Każda ze stron ma wiele do stracenia oprócz czasu! Franczyzodawca − reputację i zaangażowanie zasobów ludzkich, a Ty jako franczyzobiorca − pieniądze i szeroko pojętą kondycję własną oraz rodziny, silnie skorelowaną z wynikiem biznesowym.

Jeśli chcesz zostać przedsiębiorcą, musisz umieć oszacować ryzyko i potrafić je akceptować.  Ostatnie słowo należy do Ciebie, to Ty musisz podjąć decyzję, czy i z kim będziesz współpracować!

 

Włącz film z audio i posłuchaj 🎧

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób. A jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych treściach, to koniecznie zapisz się do newslettera ✍️

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

  • Franczyza

Gotowe pomysły na biznes

.