dla kogo jest franczyza?

Franczyza, podobnie jak zawód przedsiębiorcy, nie jest dla każdego! Dlatego, zanim podejmiesz decyzję, powinieneś:

  • przeanalizować korzyści oraz wady tego modelu biznesowego
  • zweryfikować, czy masz odpowiednie kompetencje wymagane przez franczyzodawcę
  • odpowiedzieć sobie na kilka pytań, między innymi: czy jesteś w stanie podporządkować się franczyzodawcy?

Dla kogo franczyza?

W zależności od posiadanego doświadczenia i zasobów, franczyza może być dla Ciebie najlepszym wariantem prowadzenia biznesu lub opcją, którą od razu odrzucisz. Weźmy pod uwagę na przykład kontrolę franczyzodawcy, którą sklasyfikowałem ostatecznie jako wadę w poprzednim artykule Zalety i wady franczyzy.

Jeśli jesteś doświadczonym przedsiębiorcą i cenisz sobie niezależność w działaniu oraz w podejmowaniu decyzji, to podporządkowanie się narzuconym standardom oraz cykliczna kontrola może Ci w dłuższej perspektywie przeszkadzać.

Natomiast dla osoby, która nie ma doświadczenia, potrzebuje wskazówek, jak prowadzić biznes, oraz oczekuje potwierdzenia, że to, co robi, wykonuje dobrze, kontrola i informacja zwrotna będzie niewątpliwą korzyścią. Oczywiście nie każdy franczyzodawca przeprowadza restrykcyjne kontrole, ale jest to wskazane w tym modelu biznesowym, aby zapewnić wysoką jakość.

Pamiętaj, że franczyzodawca bierze odpowiedzialność za wszystkich franczyzobiorców i przeprowadzanie systematycznych kontroli jest wyrazem zaangażowania oraz dbałości o jakość sieci, co leży w interesie każdego partnera. Od czasu do czasu w każdej sieci trafiają się czarne owce.

Franczyza może być dobra nie tylko dla osób mniej doświadczonych, które chcą zminimalizować ryzyko biznesowe, ale też dla przedsiębiorców, którzy chcą otworzyć biznes w sektorze, w którym bariera wejścia jest zbyt duża, aby sprostać jej w pojedynkę.

Ponadto ten model współpracy jest optymalny dla osób planujących działalność w branży bardzo konkurencyjnej, w której skala działalności i silna marka to podstawa, aby pozyskiwać klientów i zapewnić utrzymanie firmy.

Wraz ze wzrostem konkurencji oraz utrudnień w postaci wymogów formalno-prawnych, w poszczególnych branżach będzie postępować konsolidacja, na czym finalnie mogą skorzystać silni franczyzodawcy. Podmioty, które nie będą mieć odpowiedniej siły przebicia, będą przejmowane przez mocniejszych konkurentów lub dobrowolnie przyłączą się do sieci franczyzowych.

katalog franczyz oferty

Czy nadajesz się na franczyzobiorcę?

Franczyzodawca ryzykuje dobro swojej marki, Ty jako franczyzobiorca inwestujesz środki finansowe, a razem poświęcacie czas, który jest wartością nieocenioną! Każda strona ma wiele do stracenia, dlatego zanim otworzysz biznes na licencji i zdecydujesz się na konkretną ofertę franczyzy, odpowiedz sobie na kilka pytań, które ułatwią Ci podjęcie właściwej decyzji, i zastanów się, czy taka forma współpracy w ogóle Ci odpowiada.

  1. Dlaczego chcesz postawić na franczyzę, a nie spróbować własnych sił w innym modelu biznesowym?
  2. Jakie masz oczekiwania wobec franczyzodawcy? To bardzo ważne, aby wypunktować sobie najważniejsze oczekiwania i podczas rozmowy z franczyzodawcą sprawdzić, czy jest im w stanie sprostać.
  3. Jaki masz charakter? Określone cechy charakteru mogą być przeszkodą w prowadzeniu franczyzy, ale też atutem. Wbrew pozorom dobór osobowości do rodzaju biznesu jest bardzo ważny.
  4. Jakie są Twoje silne i słabe strony? Szczera analiza uzmysłowi Ci, jakie masz szanse na powodzenie w systemie franczyzowym, a jakie w prowadzeniu biznesu samodzielnie. Każdy minus można zbilansować poprzez edukację lub zatrudnienie pracowników i oddelegowanie zadań, z którymi nie radzisz sobie najlepiej.
  5. Czy jesteś w stanie podporządkować się narzuconym standardom i regułom? Franczyzodawca ma wiele kompetencji kontrolnych, które ograniczają elastyczność działania przedsiębiorcy. Ponadto wymagane są raporty czy realizacja planów sprzedaży. Franczyzodawca ma również prawo do wglądu w dokumenty finansowe oraz do przeprowadzenia wizytacji jawnej przy pomocy swojego pracownika oraz niejawnej poprzez badania Mystery Shopper (czyli przy pomocy tajemniczego klienta).
  6. Czy wierzysz w sukces marki, z którą planujesz się związać?
  7. Czy posiadasz środki finansowe, kompetencje oraz doświadczenie, których wymaga franczyzodawca? Otwarcie własnego punktu jest uwarunkowane wieloma wytycznymi i nie każdy może pozwolić sobie na prowadzenie biznesu pod szyldem znanej marki. Franczyzodawcy coraz baczniej przyglądają się nowym partnerom. Ocenie podlegają między innymi kompetencje menedżerskie, doświadczenie, motywacja do rozwoju biznesu, znajomość branży i lokalnego rynku. Ponadto weryfikowana jest też wiarygodność kontrahenta, czyli zaplecze finansowe oraz status w bazach gospodarczych.

Pamiętaj, że otwierając firmę w modelu franczyzowym, decydujesz się na prowadzenie działalności na licencji, której właścicielem jest franczyzodawca. Franczyza jest dla Ciebie, jeśli poradzisz sobie z zarządzaniem własną firmą, ale we współpracy z doświadczonym partnerem, który będzie ingerował w to, jak pracujesz.

Jeśli jesteś osobą niezależną, trudno Ci się podporządkować narzucanym standardom, masz własny pomysł i dysponujesz środkami finansowymi na jego realizację oraz posiadasz niezbędną wiedzę, narzędzia i doświadczenie, aby podołać nowemu wyzwaniu, to radzę Ci zaangażować się w budowę start-upu i nie otwierać franczyzy.

 

Włącz film z audio i posłuchaj 🎧

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób. A jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych treściach, to koniecznie zapisz się do newslettera ✍️

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

  • Franczyza

Gotowe pomysły na biznes

.