Jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej?

koszty prowadzenia działalności gospodarczej

Bill Gates wypowiedział brzemienne słowa, że biznes każdej firmy zaczyna się i kończy na dogłębnej analizie liczb. Niezależnie od tego, czym dana firma się zajmuje, jeżeli nie potrafi wyciągnąć wniosków z faktów dotyczących własnej działalności i podejmuje decyzje oparte na powierzchownych informacjach lub intuicji, w ostatecznym rozrachunku zapłaci za to wysoką cenę.

Dodam, że Excel nie kłamie i skrupulatne prowadzenie bilansu w postaci zestawień kosztów stałych, zmiennych oraz przychodów pozwala na racjonalne prowadzenie biznesu.

W biznesie nie ma miejsca na określenia: „jakoś”, „coś”, „WYDAJE MI SIĘ”, ponieważ brak rzetelnej analizy oraz odpowiedniego planu kończy się kosztownymi błędami! W efekcie WYDAJE się dużo więcej pieniędzy, a następnie w domu ogląda się MISIE na Discovery Channel, gdyż po biznesie i inwestycji nie ma śladu. 😲

Zastanów się, jakie będziesz ponosić koszty związane z prowadzeniem działalności? Poniżej znajduje się lista przykładowych kosztów. Występowanie poszczególnych pozycji kosztowych zależy od branży, charakteru działalności oraz kompetencji właścicieli firmy. Wśród założycieli może być księgowy, wówczas koszt związany z księgowością prawdopodobnie nie wystąpi. Firma może być prowadzona w domu, co zniweluje koszt najmu i dojazdu do pracy.

Warto podkreślić, że w kosztach stałych należy uwzględnić podstawowe wynagrodzenie finansowe dla właścicieli, które jest niezbędne do życia, a w wypracowanym zysku firmy trzeba upatrywać premii za poniesione ryzyko. Częstym błędem jest pomijanie tej pozycji w kosztorysie, jakby z założenia właściciel miał pracować za darmo.

Koszty na start związane z inwestycją

  • Koszt uruchomienia produkcji
  • Zakup sprzętu i narzędzi niezbędnych do prowadzenia działalności (na przykład samochód, komputer, tablet, telefon, drukarka, skaner, ksero, niszczarka)
  • Oprogramowanie
  • Akcesoria biurowe
  • Meble biurowe
  • Adaptacja lokalu, remont biura
  • Rekrutacja pracowników (na przykład emisja ogłoszeń o pracę)
  • Szkolenia
  • Koszt związany z uzyskaniem niezbędnych zezwoleń (dotyczy działalności regulowanej)
  • Identyfikacja wizualna (projekt logo, wizytówki, stworzenie strony firmowej)
  • Koszt związany z urzędem patentowym w przypadku zastrzeżenia znaku towarowego i zgłoszenia patentu
  • Koszt związany z obsługą prawną

Koszty stałe

  • ZUS
  • Księgowość i kadry
  • Prowadzenie rachunku bankowego
  • Wynagrodzenie pracowników
  • Podstawowe oczekiwania finansowe właścicieli
  • Opłaty za wynajem nieruchomości komercyjnej (czynsz, podatek od gruntu i nieruchomości, wywóz śmieci, woda, odprowadzanie ścieków itd.)
  • Bezpieczeństwo (ochrona, monitoring, konwój, ubezpieczenie)
  • Opłata za dostarczenie i zużycie energii elektrycznej, gazu
  • Usługi telekomunikacyjne (telefon, internet)
  • Samochody służbowe: przegląd techniczny i ubezpieczenie samochodu (roczną składkę należy podzielić na 12 miesięcy i doliczyć 1/12 do każdego miesiąca, aby uśrednić stałe wydatki)
  • Utrzymanie strony internetowej, e-sklepu (hosting, domena, IT itp.)
  • Opłaty za korzystanie z programów i narzędzi (na przykład program do wystawiania faktur, CRM, program pocztowy, program do wysyłki newslettera)
  • Raty kredytu, leasingu
  • Fundusz „stabilizacyjny” (stała kwota odkładana na ewentualne zdarzenia losowe)

Koszty zmienne

  • Koszt wytworzenia produktu lub usługi (zakup surowców, półproduktów itp.)
  • Koszt transportu, usługi kurierskie, pocztowe
  • Koszty związane z promocją i reklamą, czyli koszty pozyskania klienta!
  • Koszty eksploatacyjne samochodu (paliwo, części zamienne, koszty naprawy)
  • Podróże służbowe (noclegi, diety, bilety lub paliwo, opłaty za autostradę)
  • Premie pracowników
  • Środki czystości
  • Artykuły biurowe
  • Zobowiązania podatkowe

Jak widzisz, w biznesie pewną informacją są jedynie koszty, a cena za produkt i planowana sprzedaż są hipotezą do potwierdzenia.

Niestety powszechną praktyką stosowaną w biznesplanach jest zaniżanie (niedoszacowanie) kosztów i zawyżanie planowanych przychodów. Nie popełniaj tego błędu a unikniesz pierwszej sytuacji kryzysowej w postaci utraty płynności finansowej, kiedy środki finansowe skończą się szybciej, niż zakładałeś.

Na koniec dam Ci małą wskazówkę: jeśli znasz branżę, w której chcesz rozpocząć działalność gospodarczą, to oszacowane koszty zwiększ o 25%, a jeśli nie znasz rynku to pomnóż koszty razy 2. 😉

W następnym wpisie poruszę temat przychodów i przeprowadzę przykładową symulację finansową, która odpowiada na pytanie, czy biznes ma rację bytu. 🙂

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób. A jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych treściach, to koniecznie zapisz się do newslettera ✍️

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

  • Własny biznes

Gotowe pomysły na biznes

.