Co jest niezbędne, by zacząć własny biznes? Czynniki sukcesu

czynniki sukcesu w biznesie

Przede wszystkim nie szukaj cudownego przepisu na sukces, bo on nie istnieje! Na powodzenie w biznesie ma wpływ wiele czynników, o czym dowiesz się za chwilę. Możesz skopiować sprawdzony pomysł i nie powtórzyć sukcesu.

Od czego zatem zacząć? Świadomość, że przedsiębiorca musi znać się na wszystkim, jest przytłaczająca i niejednej osobie może podciąć skrzydła. Nie bez kozery mówi się, że przedsiębiorca to człowiek orkiestra i coś w tym jest. 😉

Wiedza i doświadczenie są bezcenne

Prowadzę firmę od 2009 roku i wiem, co to znaczy rozwijać nowy biznes. Ponadto przepracowałem w korporacjach blisko dziesięć lat. Zajmowałem się sprzedażą produktów bankowych, ubezpieczeniowych, telekomunikacyjnych, prowadziłem szkolenia „miękkie”, nastawione na rozwijanie indywidualnych cech uczestników, oraz „twarde”, polegające na przekazywaniu wiedzy specjalistycznej, zarządzałem zespołem pracowników oraz sieciami partnerskimi.

Doświadczenie, które zdobyłem w korporacji jest bezcenne, ale know-how stosowane w dużej organizacji nie zawsze jest przydatne dla początkującego przedsiębiorcy, bez dużych budżetów i zespołu pracowników. Podczas budowy własnej firmy, pozyskaną wiedzę musiałem zaadaptować do nowych warunków, zmienić swoją postawę i optykę. Jak słusznie zauważył Steve Blank, StartUp nie jest mniejszą wersją dużej firmy.

A ponadto gdy odejdziesz z korporacji, wówczas nadchodzi czas próby i weryfikacji Twoich kompetencji. W tle nie będzie już znanej marki, która wszystkim mówi, kim jesteś. Dzwonisz do klientów jako no name, a oni po usłyszeniu nazwy Twojej firmy pytają, skąd dzwonisz i czym się zajmujesz, po czym stwierdzają, że nie mają czasu i odkładają słuchawkę. Lejek konwersji nie pozostawia złudzeń, trzeba mieć dużo determinacji i konsekwencji, aby pozyskać pierwszych klientów dla StartUpu.

Atrybuty przydatne w rozwijaniu własnej firmy

Bazując na zdobytym doświadczeniu, podjąłem się próby przeanalizowania atrybutów przydatnych w rozwijaniu własnej firmy i podzieliłem je na wewnętrzne i zewnętrzne.

Atrybuty wewnętrzne dotyczą samego przedsiębiorcy, ewentualnie zespołu, i należą do nich:

  1. Cechy składające się na odpowiednią postawę. Wśród kluczowych cech wyróżniłem: determinację, konsekwencję, dyscyplinę, pokorę, cierpliwość, odwagę, pozytywne nastawienie, pewność siebie, asertywność, kreatywność, odporność na stres oraz ciekawość.
  2. Wiedza biznesowa to podstawy ekonomii, zarządzania, sprzedaży, marketingu oraz wiedzy specjalistycznej związanej z przedmiotem działalności.
  3. Umiejętności biznesowe, do których należy: aktywne słuchanie, analizowanie, wyciąganie konstruktywnych wniosków, podejmowanie trudnych decyzji, nawiązywanie kontaktów i budowanie relacji z ludźmi, pozyskiwanie klientów, negocjowanie i sprzedaż, zarządzanie sobą w czasie, czyli wyznaczanie celów, planowanie, ustalanie priorytetów i delegowanie, rekrutacja i selekcja pracowników oraz zarządzanie zespołem.
  4. Doświadczenie biznesowe w sprzedaży i obsłudze klienta oraz w zarządzaniu budżetami, projektami, zespołem, które oczywiście należy dostosować do realiów StartUpu.
  5. Znajomość rynku, na którym zamierza się prowadzić działalność, to znaczy znajomość preferencji odbiorców oraz zasad gry, którymi rządzi się dana branża lub segment klientów.

Atrybuty zewnętrzne związane są z szeroko rozumianym otoczeniem. To pomysł na biznes, profil klienta i grupa docelowa, konkurencja na danym rynku, dostęp do finansowania, model biznesowy, sytuacja gospodarcza, uwarunkowania polityczne, aspekty prawne, bariera wejścia oraz sprzyjający czas.

Co ma wpływ na sukces w biznesie?

Jak widzisz, czynników mogących mieć wpływ na powodzenie w biznesie jest wiele. Myślę, że każdy przedsiębiorca ma na ten temat swoje zdanie. Nie znam badań i wyników, które w sposób jednoznaczny wskazywałyby jeden element warunkujący sukces. Zawsze jest to wiele czynników.

Opierając się wyłącznie na własnym doświadczeniu, co nie znaczy, że w Twoim przypadku potwierdzą się moje wnioski, uważam, że absolutnym minimum do rozpoczęcia biznesu jest:

  1. Dobry pomysł na biznes i precyzyjnie zdefiniowana grupa docelowa.
  2. Odpowiedni czas, w którym odbiorcy są gotowi na przyjęcie danego produktu. Przyczyną wielu porażek jest brak infrastruktury niezbędnej do realizacji koncepcji biznesowej lub zmiana trendów oraz preferencji klientów. Niektóre pomysły są zbyt nowatorskie i trzeba najpierw poświęcić sporo czasu i pieniędzy na edukację klientów. Zanim zdecydujesz się na własny biznes, nie zapomnij również zweryfikować, czy to jest odpowiedni czas dla Ciebie i Twojej rodziny? Czy posiadasz odpowiednią wiedzę, doświadczenie i kapitał?
  3. Wiedza biznesowa, w tym znajomość rynku, na którym zamierza się prowadzić działalność.
  4. Umiejętność pozyskiwania klientów i sprzedaży. Sprzedaż daje wiele satysfakcji, ale również daje w kość. Dotarcie do pierwszego klienta i pozyskanie go wymaga ciężkiej pracy. Zwłaszcza w StartUpach trzeba odbić się od wielu drzwi, a nierzadko − wejść przez okno. Mam nieodparte wrażenie, że wielu początkujących przedsiębiorców nie jest świadomych wyzwań, jakie przed nimi stoją.
  5. Determinacja i konsekwencja. Nic na tym świecie nie może zastąpić wytrwałości. Nawet talent. Nie ma nic pospolitszego niż utalentowani ludzie bez sukcesów. Konsekwencja i determinacja to dwie cechy, które decydują o realizacji celów. Wiele osób odpuszcza, gdy usłyszy pierwsze NIE. Pojawienie się pierwszych trudności odbiera im zapał.
  6. Pieniądze, aby kupić niezbędny czas na rozwój pomysłu oraz efektywny model biznesowy, który będzie generować zyski. Pieniądze to paliwo, bez którego nie pojedziesz dalej i będziesz zmuszony zakończyć przygodę z biznesem. Każda działalność wiąże się z inwestycją pieniędzy lub czasu.

Podkreślam, że jest to wyłącznie moja autorska lista czynników mających wpływ na powodzenie w biznesie, którą stworzyłem na bazie własnych doświadczeń.

Czynniki decydujące o sukcesie w biznesie

infografika czynniki decydujace o sukcesie w biznesie

Decyzja o uruchomieniu firmy i działanie!

Podsumowując, uzupełnij podstawowe braki, zanim otworzysz firmę. Stwórz bazę, na której zbudujesz wartościowy biznes. Nie popadaj w przesadę i dążenie do perfekcjonizmu. Pamiętaj, że uczenie się dla samego uczenia nic nie wniesie do Twojego życia. Pozyskaną wiedzę musisz wdrażać w praktyce. Dzięki temu zdobędziesz cenne doświadczenie, które przekujesz z czasem w praktyczne umiejętności. Mimo napotykanych trudności bądź zdeterminowany i konsekwentny w realizacji celu. 

Jak mawiał Les Brown, nie musisz być wielkim, żeby zacząć, ale musisz zacząć, żeby być wielkim. Dlatego nie odwlekaj w nieskończoność decyzji o rozpoczęciu działalności gospodarczej, ponieważ idealny moment nigdy nie nadejdzie.

Zdobądź niezbędne kompetencje oraz stwórz produkt,  który jest minimalnie gotowy do wprowadzenia na rynek − MVP (z ang. Minimum Viable Product) − i działaj! Twórca Twittera słusznie powiedział, że jeśli nie odczuwasz zażenowania, gdy patrzysz na pierwszą wersję swojego produktu, to znaczy, że zacząłeś za późno. 😉

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób. A jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych treściach, to koniecznie zapisz się do newslettera ✍️

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

  • Własny biznes

Gotowe pomysły na biznes

.