Blog dla Przedsiębiorców

  • Nie ma co ukrywać, że proces weryfikacji pomysłu na biznes jest żmudny i nie należy do najłatwiejszych zadań. Niewielu początkujących przedsiębiorców przeprowadza testy i dlatego tak wielu z nich kończy swoją działalność w pierwszym roku. Wolą skupić się na przyjemnym etapie wymyślania nazwy oraz projektowania logo. Tylko że przez to później likwidują firmę, ponieważ:

    • nie mają klientów
    • ich produkt jest niepotrzebny
    • nie potrafią go sprzedać
    • nie wiedzą, kim naprawdę jest ich klient
    • mają problem z dotarciem do grupy docelowej
    • wybrany rynek nie ma potencjału i jest za mały
    • nie mogą uzyskać odpowiedniej skali działania
    • nie założyli odpowiednich marż, aby generować zyski
    • nie mają rezerwy finansowej na utrzymanie firmy

  • Aby sprawdzić, czy na Twój produkt jest realne zapotrzebowanie lub dlaczego ludzie nie chcą go kupić, musisz nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami. Bezpośrednia rozmowa z ludźmi to najlepszy sposób, aby pozyskać informacje zwrotne. Przed spotkaniem z klientem powinieneś mieć już wstępnie policzony budżet i zrobiony prototyp lub prezentację z najważniejszymi założeniami, funkcjami i korzyściami.

    Ważne, abyś był przygotowany do spotkania i potrafił zwięźle opowiadać o swoim pomyśle. Jeśli nie umiesz w jednym zdaniu powiedzieć, na czym polega Twój pomysł, to znaczy, że nie jesteś jeszcze gotowy. Dotyczy to zwłaszcza pasjonatów, którzy mogą godzinami mówić o swoim projekcie. Przeprowadź test windy, który wywodzi się ze świata StartUpów, czyli Doliny Krzemowej (z ang. Silicon Valley). Winda to miejsce, w którym można było spotkać inwestorów i opowiedzieć im o swoim pomyśle podczas podróży między piętrami. Czasu jest wtedy bardzo mało. Dlatego popracuj nad zwięzłą prezentacją, w której zawrzesz zagadnienia istotne z punktu widzenia klienta lub inwestora.

  • Metody i narzędzia weryfikacji pomysłu na biznes

    • Blog dla Przedsiębiorców

    Aby Twój biznes przyjął się na rynku musisz robić rzeczy, których ludzie potrzebują i chcą. Spójnik „i” ma znaczenie, ponieważ wielu produktów klienci nie potrzebują, ale chcą je mieć z jakiś innych powodów. I na odwrót, są usługi, których ludzie potrzebują, a mimo to ich nie kupują. Poznanie prawdziwych potrzeb i preferencji klientów to klucz do sukcesu. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ często ludzie nie zachowują się logicznie, a decyzje zakupowe są nieracjonalne. Ponadto klienci mają skłonność do składania pustych deklaracji bez pokrycia.

  • Bardzo ważnym etapem weryfikacji jest przeanalizowanie, czy pomysł ma rację bytu. Należy policzyć planowane koszty, a następnie zestawić je z estymowanymi przychodami. Wiele zamkniętych biznesów nie powinno być w ogóle otwieranych, ponieważ od początku nie było szans na uzyskanie progu rentowności (Break Even Point), a co dopiero zysków. Wyjaśnię, że próg rentowności bada powiązania pomiędzy nakładami a przewidywanymi przychodami. Wskazuje, kiedy przychody ze sprzedaży pokrywają się z poniesionymi kosztami.

  • Jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej?

    • Blog dla Przedsiębiorców

    Bill Gates wypowiedział brzemienne słowa, że biznes każdej firmy zaczyna się i kończy na dogłębnej analizie liczb. Niezależnie od tego, czym dana firma się zajmuje, jeżeli nie potrafi wyciągnąć wniosków z faktów dotyczących własnej działalności i podejmuje decyzje oparte na powierzchownych informacjach lub intuicji, w ostatecznym rozrachunku zapłaci za to wysoką cenę. Dodam, że Excel nie kłamie i skrupulatne prowadzenie bilansu w postaci zestawień kosztów stałych, zmiennych oraz przychodów pozwala na racjonalne prowadzenie biznesu.

    W biznesie nie ma miejsca na określenia: „jakoś”, „coś”, „WYDAJE MI SIĘ”, ponieważ brak rzetelnej analizy oraz odpowiedniego planu kończy się kosztownymi błędami! W efekcie WYDAJE się dużo więcej pieniędzy, a następnie w domu ogląda się MISIE na Discovery Channel, gdyż po biznesie i inwestycji nie ma śladu.

  • Precyzyjne określenie grupy docelowej ułatwia dobór kanałów sprzedaży, dystrybucji oraz komunikacji. Przede wszystkim należy oszacować trudność dotarcia do potencjalnych klientów, czas, koszt oraz niezbędne narzędzia. Można mieć dobry pomysł, ale problemy związane z dotarciem do grupy docelowej obniżą jego atrakcyjność, a nawet przekreślą szanse na powodzenie. To bardzo ważny aspekt, który należy uwzględnić na etapie weryfikacji koncepcji biznesowej, zanim zdecyduje się na rozpoczęcie działalności.

    W zależności od zajmowanego stanowiska i zakresu obowiązków w różnym kontekście używa się terminu „kanał dotarcia do klienta”. Pracownicy działu logistyki będą mówili o kanałach dystrybucji, dział marketingu i PR o kanałach komunikacji, a handlowcy o kanałach sprzedaży. Ponadto w literaturze można spotkać się z różnymi definicjami i interpretacjami. Dla samego procesu tworzenia firmy nie ma to większego znaczenia, ale krótkie wyjaśnienie jak rozumiem poszczególne terminy, uważam za niezbędne.

  • Jaki jest potencjał rynku docelowego? Metoda 5 sił Portera

    • Blog dla Przedsiębiorców

    Jeśli wiesz, kim jest Twój klient, to kolejnym etapem jest zweryfikowanie potencjału rynku. Najprościej rzecz ujmując, rynek docelowy to liczba Twoich profilowych klientów.

    Istnieją różne podejścia do stworzenia koncepcji biznesowej. Można rozpocząć od pomysłu i zdefiniowania grupy odbiorców, a następnie zweryfikować potencjał rynku docelowego. Można też postępować odwrotnie, czyli najpierw podzielić rynek na segmenty, czyli na grupy klientów, które mają podobną charakterystykę, następnie przeanalizować poszczególne segmenty pod kątem liczebności, dochodowości, trudności w dotarciu do nich, wytypować grupy najbardziej kaloryczne i skupić się na poszukiwaniu pomysłu na biznes, czyli na zidentyfikowaniu problemu, który można rozwiązać, lub rozwiązania, które można zmodyfikować i ulepszyć.

  • Jeśli wpadłeś na pomysł i nie wiesz, kto mógłby z niego skorzystać, to nie jest to dobry znak. Im dłużej zastanawiasz się nad potencjalnym klientem, tym większe ryzyko, że będziesz dorabiać filozofię do swojego produktu. Później ten kłopot spadnie na dział marketingu oraz handlowców, którzy będą próbowali sprzedać nietrafiony produkt i znaleźć odpowiedź na pytanie, kto i dlaczego ma go kupić.

    W momencie pojawienia się pomysłu równolegle powinien pojawić się obraz klienta. Im jest wyraźniejszy, tym łatwiej zweryfikować i wdrożyć pomysł oraz rozwinąć cały biznes. Klient to Twój cel! 🎯 Dlatego od zdefiniowania profilu klienta należy rozpocząć tworzenie biznesu. Musisz wiedzieć, do jakiej grupy docelowej chcesz skierować swój produkt lub usługę, aby:

  • Jak stworzyć biznes i założyć firmę? Od pomysłu do firmy

    • Blog dla Przedsiębiorców

    Od pomysłu do jego wdrożenia i przekształcenia w prosperujący biznes jest długa droga. Koncepcje i idee są różne, ale wszystkie mają wspólne cechy i stałe elementy, na podstawie których można opisać proces tworzenia firmy. Wyróżniam dwa cykle. Pierwszy to weryfikacja pomysłu, a drugi to jego dopracowanie i wdrożenie.

    Weryfikacja pomysłu na biznes

    Proces przekształcenia pomysłu w sprawdzoną koncepcję biznesową to nie jest ciąg zdarzeń, które występują po sobie. Używam tego terminu do opisania czynności powiązanych ze sobą, których realizacja nie musi następować w ściśle określonej kolejności. Jesteśmy przyzwyczajeni do teorii linearnych, do tego, że proces zmierza w określonym kierunku i ma charakter fazowy: od stadium pierwotnego aż do fazy końcowej.

    Niestety, albo „stety”, proces kreowania i weryfikacji nowych pomysłów jest pełen zwrotów akcji, chaotyczny i pełen sprzecznych informacji. Sprowadzanie go do następujących po sobie etapów jest próbą zaklinania rzeczywistości. Ponadto w zależności od posiadanej wiedzy, doświadczenia, kompetencji i tak zwanego zbiegu okoliczności proces tworzenia firmy można rozpocząć na różnych etapach, które pokazałem w infografice. Dlatego poszczególne elementy składające się na proces weryfikacji należy potraktować jako listę zadań do wykonania, check-listę. A w jakiej kolejności wykonasz poszczególne zadania, to nie ma większego znaczenia. Można wpaść na pomysł podczas majsterkowania i przypadkowy prototyp przekształcić w dobrze prosperujący biznes. Inną opcją jest analiza rynku i na podstawie dostrzeżonego potencjału rozpoczęcie poszukiwanie problemu, który doskwiera wybranej grupie docelowej. Można szukać inspiracji w dostępnych rozwiązaniach i próbować je ulepszyć albo zauważyć realną potrzebę podczas wykonywania codziennych obowiązków służbowych. W teorii procesy są poukładane, natomiast w praktyce już niekoniecznie.

    proces weryfikacji pomyslu na biznes

    Zazwyczaj inicjatorem całego procesu jest idea, która ma docelowo przekształcić się w rzeczywisty produkt lub usługę. Kolejnym elementem układanki jest grupa docelowa, czyli konkretny profil klienta, do którego będzie skierowana oferta. Innymi słowy, odbiorca Twojej idei, który zapewni stałe finansowanie biznesu. Ważne, aby sprawdzić, czy na rynku jest już wdrożony podobny pomysł. Jeśli tak, to jaki jest potencjał rynku, jaka konkurencja i bariera wejścia. Kolejnym ogniwem jest wstępna symulacja finansowa. Należy zastanowić się nad źródłem przychodów oraz policzyć koszty. Musisz mieć nie tylko pomysł na przedmiot działalności, ale też pomysł na zarabianie. Czy prognozowane przychody pokryją generowane koszty? Pomysł bez klienta i jego pieniędzy to nie jest koncepcja na biznes, tylko pomysł na hobby lub wolontariat. Zapamiętaj to, a zaoszczędzisz wiele czasu i pieniędzy. Papier przyjmie wszystko, ale Ty potrzebujesz konkretnej wyceny. Nie wiem, czy będziesz sprzedawać wirtualną usługę, czy fizyczny przedmiot, ale stwórz prezentację, na przykład w PowerPoincie, którą będziesz mógł zaprezentować klientowi, lub prototyp, w zależności od wysokości środków, które musisz przeznaczyć na ten cel. Jeśli proces nie jest kosztowny i czasochłonny, warto opracować wstępną wersję produktu i pokazać ją klientowi. Z moich doświadczeń wynika, że prototyp ma duży wpływ na wartość pozyskanych informacji zwrotnych oraz efektywność spotkania, które może zakończyć się przedsprzedażą. Zastanów się nad cechami unikalnymi, nad tym, jaką wartość unikalną będzie miał produkt czy usługa, ponieważ to zadecyduje o przewadze konkurencyjnej. Następnym elementem są kanały komunikacji, dystrybucji i sprzedaży, czyli droga, jaką musisz przebyć, aby trafić do klienta bezpośrednio lub pośrednio. W zależności od tego, gdzie przebywa Twój klient oraz z jakich narzędzi korzysta, musisz wybrać kanały odpowiednie do jego preferencji.

  • Istnieją różne strategie rozwoju przedsiębiorstw. Można postawić na mozolny rozwój organiczny lub na szybką ekspansję poprzez akwizycje i przejmowanie już istniejących podmiotów na rynku, co pozwala uzyskać znaczną przewagę konkurencyjną. Drugi wariant dostarcza wielu emocji i nierzadko znajduje odzwierciedlenie na okładkach popularnych magazynów biznesowych. Miliardowe transakcje są przedmiotem uznania w świecie biznesu. Wystarczy przypomnieć sobie największe akwizycje, które miały miejsce w Polsce w latach ubiegłych, typu: Polkomtel (18,6 mld zł), Allegro (12,7 mld zł), Pekao (11,2 mld zł) czy Kompania Piwowarska (11 mld zł).

  • Na blogu opisuję 5 kategorii pomysłów na biznes. Partner handlowy jest jedną z nich i w odróżnieniu od franczyzy, polega na prowadzeniu punktu sprzedaży pod własną marką i sprzedaży produktów lub usług swojego partnera handlowego (producenta, importera, dealera, integratora). Można również zostać przedstawicielem mobilnym danej firmy i nie prowadzić punktu stacjonarnego. Innymi słowy, partner handlowy to reseller, pośrednik, przedstawiciel, dystrybutor czy agent danej firmy.

    Na rynku jest bardzo dużo firm, które rozwijają zewnętrzną sieć sprzedaży i szukają partnerów do współpracy w zakresie dystrybucji i sprzedaży swoich produktów lub usług. Kooperacja może odbywać się w oparciu o umowę: agencyjną, dystrybucyjną, dealerską lub pośrednictwa.

  • Przejęcie już istniejącej firmy to jeden z pomysłów na biznes. Można kupić prosperującą na rynku spółkę zamiast tworzyć biznes od podstaw. Łatwo napisać, ale jak skutecznie to zrobić, aby uniknąć ewentualnych zagrożeń związanych z zakupem spółki. Do ogłoszeń sprzedaży, których przedmiotem jest dochodowa firma podchodzi się zazwyczaj z dystansem a nawet z pewną dozą nieufności, bo dlaczego ktoś miałby sprzedać dobrze prosperującą firmę - przecież nikt nie sprzedaje kury znoszącej złote jajka! A jak jest naprawdę?

    Dlaczego dana osoba sprzedaje firmę? Co może być przedmiotem sprzedaży? Jakie korzyści wynikają z przejęcia już istniejących biznesów i zarazem jakie są wady i zagrożenia z tym związane? Na co należy zwrócić uwagę i jak poprawnie przeprowadzić transakcję kupna - sprzedaży? Kto może pomóc w przejęciu przedsiębiorstwa? Na wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć w niniejszym wpisie. Od razu wyjaśnię, że materiał opracowałem pod kątem sprzedaży firm, które są przedmiotem ogłoszeń opublikowanych na portalach internetowych, natomiast wielomilionowe i miliardowe transakcje M&A (skrót z ang. mergers & acquisitions, czyli fuzje i przejęcia) opisuję w następnym artykule.

  • W ostatnich latach panuje gorączka złota polegająca na próbach stworzenia jednorożca, czyli biznesu wartego ponad miliard dolarów. Termin StartUp odmieniany jest przez wszystkie przypadki na każdym kontynencie. Powstał nowy ruch przedsiębiorców, którzy chcą zmienić świat. Za nimi przemawia świeże podejście do biznesu, innowacja oraz nowe technologie. Porzucili sztywne garnitury na rzecz wygodnych tenisówek, dżinsów oraz T-shirtów. Swobodna atmosfera połączona z wizją kreowania nowej rzeczywistości trafiła na podatny grunt w postaci „igreków” oraz pokolenia Z, którzy cenią sobie niezależność i swobodę w działaniu.

  • Franczyza, czyli sprawdzony pomysł na licencji

    • Blog dla Przedsiębiorców

    Złośliwi mówią, że franczyza to pomysł na biznes dla ludzi bez pomysłu. Nie jest to prawdą, ponieważ w niektórych branżach dla 99,9% przedsiębiorców w Polsce, franczyza to jedyna szansa na wejście w biznes, np. sektor telekomunikacyjny lub finansowy. Ile osób może pozwolić sobie na stworzenie nowego operatora komórkowego lub banku od podstaw? A w ramach dostępnych systemów franczyzowych można otworzyć oddział banku lub sprzedawać usługi telefonii komórkowej.

    Słowo franczyza jest bardzo często źle wymawiane, jako franczyzna, franszczyzna oraz mylone z terminem franszyza, który występuje w ubezpieczeniach i oznacza udział własny w szkodzie (franszyza integralna oraz redukcyjna).

  • Chcesz otworzyć własną firmę, ale nie masz pomysłu na biznes? Zastanawiasz się, czym Twoja firma miałaby się zajmować? Głowa do góry! Nie jesteś sam, ponieważ jest wiele osób, które mają podobne rozterki i szukają inspiracji w Internecie, wśród znajomych lub na różnych wydarzeniach branżowych. Postaram się pomóc Ci w tej kwestii i przedstawię różne kategorie pomysłów na biznes.

    Przepis na dochodowy biznes

    Zacznę od tego, że przepis na zyskowny pomysł jest bardzo prosty, ale trudny do zrealizowania. Oto moja rada 🙂

    Musisz robić dochodowe rzeczy, których ludzie potrzebują i chcą, oraz znaleźć się w odpowiednim miejscu i czasie, kiedy tego szukają, lub też Twoi potencjalni klienci muszą wiedzieć, czym się zajmujesz i gdzie mogą Cię znaleźć w razie potrzeby.

  • Przede wszystkim nie szukaj cudownego przepisu na sukces, bo on nie istnieje! Na powodzenie w biznesie ma wpływ wiele czynników, o czym przeczytasz w niniejszym wpisie. Możesz skopiować sprawdzony pomysł i nie powtórzyć sukcesu, ponieważ o efekcie decyduje skuteczna egzekucja, detale, indywidualne kompetencje oraz odpowiedni czas.

    Podobnie jest z gotowaniem. Mimo, że zna się niezbędne składniki, proporcje i proces przygotowania, trudno odwzorować identyczny smak potrawy, który pamięta się z domu rodzinnego. Potrzeba wielu prób oraz solidnej podstawy, bo bez dobrego wywaru nie ugotuje się wartościowej zupy.

  • Osoby, które nie posiadają odpowiednich kompetencji i środków finansowych do uruchomienia własnego biznesu, szukają swoich szans w marketingu sieciowym. MLM (skrót z ang. Multi Level Marketing) nierzadko mylony jest z piramidą finansową. Przyczyn można upatrywać w braku rzetelnej wiedzy na temat marketingu wielopoziomowego, w nieuczciwych firmach funkcjonujących w branży MLM oraz przypadkowych osobach, które zajmują się tym biznesem. W obiegowym przekazie informacyjnym do dyspozycji są głównie marketingowe poradniki, które niestety nie zawierają wartościowych danych.

  • W poprzednim artykule pt.  "Dlaczego chcesz otworzyć firmę? Motywacja w biznesie" pisałem o roli motywacji w biznesie oraz o znaczeniu pozytywnych motywów, które wynikają z potrzeby zostania przedsiębiorcą a nie z przymusu. Jednym z nich jest próba przekucia pasji w biznes, co wydaje się być sytuacją idealną. A jak jest naprawdę? Czy skrywa się za tym jakieś niebezpieczeństwo? O tym w niniejszym wpisie.

  • Dlaczego chcesz otworzyć firmę? Motywacja w biznesie

    • Blog dla Przedsiębiorców

    Nie ma jednego narzędzia, które zweryfikuje czy będziesz dobrym i skutecznym przedsiębiorcą. Bardzo dobre oceny na studiach z zarządzania mają się nijak do rzeczywistości biznesowej. Badania, testy, zadania to narzędzia, które można potraktować jako jeden z elementów wspierających podejmowanie decyzji. Dopóki nie spróbujesz swoich sił w biznesie, dopóty się nie dowiesz. Tylko poprzez działanie możesz zweryfikować hipotezy i przekuć swoje przypuszczenia w fakty.

  • Na temat właścicieli firm krąży wiele stereotypów i mitów. Nie zawsze są dobrze postrzegani przez społeczeństwo. A to z tej prostej przyczyny, że większość społeczeństwa pracuje na etacie i nie zna realiów biznesu. Przyjmując, że w Polsce są mniej więcej 2 miliony przedsiębiorców (pomijając podmioty z zawieszoną działalnością gospodarczą), to statystycznie w każdej klasie szkolnej jest tylko garstka uczniów, którzy mają rodziców przedsiębiorców. Nauczyciele w szkołach pracują na etacie i nigdy nie prowadzili działalności gospodarczej, więc skąd mały Jaś ma czerpać wzorce dotyczące biznesu? W dodatku w domu może usłyszeć, że właściciele firm to kapitaliści, którzy wyzyskują ludzi i nie muszą dużo pracować, a tak w ogóle to pierwszy milion trzeba ukraść, bo uczciwą pracą nie sposób się dorobić. Takie są obiegowe mądrości na temat przedsiębiorczości.

  • Blog dla Przedsiębiorców. Prolog...

    • Blog dla Przedsiębiorców

    Witaj,

    Stworzyłem ten blog z myślą o osobach, które planują otworzyć własny biznes. Prowadzę firmę od 2009 roku i wdrożyłem wiele projektów biznesowych, aczkolwiek cały czas uczę się nowych rzeczy i mnóstwo wyzwań przede mną. Uwielbiam biznes, ponieważ skrywa inspirujące historie. Za każdą firmą stoi człowiek oraz jego porażki i sukcesy. Nie ma jednej drogi do własnego biznesu, która zagwarantuje Ci sukces. Sposobów jest wiele i o nich będę między innymi pisać.

  • Na czym polega outsourcing i freelancing?

    • Blog dla Przedsiębiorców

    Outsourcing polega na przekazywaniu procesów, projektów lub poszczególnych zadań firmie zewnętrznej, która specjalizuje się w danym obszarze. Nazwa outsourcing pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem stworzonym z trzech słów outside-resource-using, co oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł. Wyróżniamy outsourcing pełny, czyli kompleksową obsługę oraz selektywny, w którym dokonujemy wyboru, jakie procesy, zadania zlecamy firmie zewnętrznej. Należy podjąć przemyślaną decyzję jakie potencjalne obszary można outsourcować, aby zapobiec pozbycia się funkcji, które mogą być ważne dla firmy ze strategicznego punktu widzenia. 

  • Jak wybrać najlepsze konto firmowe?

    • Blog dla Przedsiębiorców

    Na początkującym przedsiębiorcy spoczywa wiele obowiązków związanych z rozpoczęciem działalności. Jednym z nich jest wybór firmowego konta bankowego spośród szerokiej oferty na rynku. W niniejszym artykule przedstawiam praktyczne wskazówki jak wybrać najlepsze i najtańsze konto dla firm.

    Mimo, że przepisy prawa nie zabraniają osobom fizycznym prowadzenia działalności z wykorzystaniem rachunku prywatnego, to dla transparentności rozliczeń z kontrahentami oraz dla wykazania zdolności kredytowej w przyszłości, warto oddzielić płatności służbowe od prywatnych. Ponadto wybór podstawowego konta firmowego jest bardzo ważny, ponieważ w przypadku jego zmiany powstaje wiele obowiązków, m.in.:

Pomysły na własny biznes

.