Oficjalna nazwa firmy to nie jest nazwa produktu ani adres sklepu internetowego. Nazwy firmy będziesz używał przede wszystkim w obrocie gospodarczym, podczas rejestracji, podpisywania umowy czy wystawiania faktury.
Możesz mieć zarejestrowaną firmę pod oficjalną nazwą, na przykład FIRMAX JAN KOWALSKI a promować na rynku swoją markę, np. BIZNEX lub działać pod marką franczyzodawcy - decydując się na gotowy pomysł na biznes jakim jest franczyza.
Nazwa firmy a forma prawna prowadzenia działalności
Nazwa firmy zależy od formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej. Przypomnę, że przedsiębiorstwo może mieć status osoby fizycznej lub osoby prawnej, co wyjaśniam szczegółowo w poradniku jak założyć firmę, w części Formy prawne prowadzenia działalności.
- Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Do imienia i nazwiska można dodać charakterystyczne określenie, pseudonim lub oryginalną nazwę własną, która będzie wyróżniać Twoje przedsiębiorstwo. Wówczas oficjalna nazwa firmy będzie składać się z „nazwy własnej” oraz imienia i nazwiska właściciela, np. FIRMAX JAN KOWALSKI
- Firmą osoby prawnej jest jej nazwa, która zawiera określenie formy prawnej (może być podane w skrócie), np. FIRMAX Sp. z o.o. Ponadto firma osoby prawnej może zawierać nazwisko osoby fizycznej, jeżeli służy to ukazaniu związków tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy, np. KOWALSKI i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Sp.k.
Jaka powinna być nazwa firmy?
Dobra nazwa firmy to NAZWA:
- Prosta i chwytliwa,
- Użyteczna oraz łatwa do wypowiedzenia i zapamiętania. Pamiętaj o tym, że nie każdy zna angielski. Wówczas unikniesz problemów z poprawnym zapisaniem strony internetowej, adresu e-mail przez Twoich klientów czy prawidłowym wystawieniem faktury, np. na stacji benzynowej,
- Krótka, co ma znaczenie w praktycznym użytkowaniu oraz występujących limitach i ograniczeniach dotyczących ilości znaków,
- Odróżniająca się dostatecznie od pozostałych firm, które prowadzą działalność na tym samym rynku,
- Unikalna, abyś mógł monitorować wzmianki na temat swojej marki oraz opinie w Internecie, np. za pośrednictwem narzędzia monitoringu Internetu Brand24,
- Mająca pozytywne konotacje, przykład żarówek OSRAM i ich pejoratywnego zabarwienia,
- Dobrze kojarzona w językach obcych. Sprawdź, jakie znaczenie ma Twoja nazwa w języku obcym. Nawet jeśli na początku zakładasz tylko działalność lokalną, to nie możesz wykluczyć wejścia na rynki zagraniczne w przyszłości. Uważaj zwłaszcza na hiszpański, przykład Mitsubishi Pajero (pajero po hiszpańsku znaczy pala**), Mazda Laputa (la puta to dziw** po hiszpańsku),
- Nawiązująca do ogólnej misji firmy. Weź pod uwagę ewentualne zmiany, tzw. pivoty. To, że dzisiaj prowadzisz działalność "X", nie znaczy, że za rok możesz funkcjonować w zupełnie innej branży "Y",
- Niezastrzeżona w Urzędzie Patentowym oraz posiadająca wolną domenę internetową,
- Nieposiadająca polskich znaków diakrytycznych (ł, ą, ę, ś...). Jeśli w nazwie pojawi się znak diakrytyczny to musisz liczyć się z podwójnymi kosztami. Przykładowo, ja muszę opłacać dwie domeny wlasnybiznes.pl oraz własnybiznes.pl, ponieważ zdarza się, że ktoś wpisuje nazwę portalu przez „ł”.
Nazwa firmy versus wolna domena
Jeśli masz już nazwę firmy to świetnie, moje gratulacje! Ale… musisz jeszcze zweryfikować, czy taka domena jest wolna. Dostępność domeny internetowej możesz sprawdzić na www.nazwa.pl Na stronie głównej dostępna jest wyszukiwarka. Wystarczy, że wpiszesz nazwę i klikniesz przycisk wyszukaj domenę. W przypadku wielowyrazowych nazw nie używaj spacji.
W wynikach wyświetlą się popularne rozszerzenia pl, com.pl, eu oraz com wraz z informacją o dostępności domeny, czy jest wolna lub zajęta. Jeżeli prowadzisz biznes w Polsce to preferowanym rozszerzeniem jest pl, a jeśli planujesz ekspansję na rynki zagraniczne to powinieneś kupić domenę z rozszerzeniem com. Dla zobrazowania wpisałem nazwę swojego portalu "wlasnybiznes" i oczywiście wyświetliła się informacja, że domena jest niedostępna.
Jeżeli nazwa domeny, która Cię interesuje jest zajęta to możesz sprawdzić do kogo należy. Być może jest na sprzedaż. W zależności od atrakcyjności domeny, ceny mogą się wahać od kilkuset złotych do nawet kilkuset tysięcy złotych.
Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.
Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl