Nazwa firmy. Jak wybrać nazwę firmy i co powinna zawierać?

jak wybrać nazwę firmy

Oficjalna nazwa firmy to nie jest nazwa produktu ani adres sklepu internetowego. Nazwy firmy będziesz używał przede wszystkim w obrocie gospodarczym, podczas rejestracji, podpisywania umowy czy wystawiania faktury.

Możesz mieć zarejestrowaną firmę pod oficjalną nazwą, na przykład FIRMAX JAN KOWALSKI a promować na rynku swoją markę, np. BIZNEX lub działać pod marką franczyzodawcy - decydując się na gotowy pomysł na biznes jakim jest franczyza.

Nazwa firmy a forma prawna prowadzenia działalności

Nazwa firmy zależy od formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej. Przypomnę, że przedsiębiorstwo może mieć status osoby fizycznej lub osoby prawnej, co wyjaśniam szczegółowo w poradniku jak założyć firmę, w części Formy prawne prowadzenia działalności.

  • Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Do imienia i nazwiska można dodać charakterystyczne określenie, pseudonim lub oryginalną nazwę własną, która będzie wyróżniać Twoje przedsiębiorstwo. Wówczas oficjalna nazwa firmy będzie składać się z „nazwy własnej” oraz imienia i nazwiska właściciela, np. FIRMAX JAN KOWALSKI
  • Firmą osoby prawnej jest jej nazwa, która zawiera określenie formy prawnej (może być podane w skrócie), np. FIRMAX Sp. z o.o. Ponadto firma osoby prawnej może zawierać nazwisko osoby fizycznej, jeżeli służy to ukazaniu związków tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy, np. KOWALSKI i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Sp.k.

Jaka powinna być nazwa firmy?

nazwa firmy

Dobra nazwa firmy to NAZWA:

  1. Prosta i chwytliwa,
  2. Użyteczna oraz łatwa do wypowiedzenia i zapamiętania. Pamiętaj o tym, że nie każdy zna angielski. Wówczas unikniesz problemów z poprawnym zapisaniem strony internetowej, adresu e-mail przez Twoich klientów czy prawidłowym wystawieniem faktury, np. na stacji benzynowej,
  3. Krótka, co ma znaczenie w praktycznym użytkowaniu oraz występujących limitach i ograniczeniach dotyczących ilości znaków,
  4. Odróżniająca się dostatecznie od pozostałych firm, które prowadzą działalność na tym samym rynku,
  5. Unikalna, abyś mógł monitorować wzmianki na temat swojej marki oraz opinie w Internecie, np. za pośrednictwem narzędzia monitoringu Internetu Brand24,
  6. Mająca pozytywne konotacje, przykład żarówek OSRAM i ich pejoratywnego zabarwienia,
  7. Dobrze kojarzona w językach obcych. Sprawdź, jakie znaczenie ma Twoja nazwa w języku obcym. Nawet jeśli na początku zakładasz tylko działalność lokalną, to nie możesz wykluczyć wejścia na rynki zagraniczne w przyszłości. Uważaj zwłaszcza na hiszpański, przykład Mitsubishi Pajero (pajero po hiszpańsku znaczy pala**), Mazda Laputa (la puta to dziw** po hiszpańsku),
  8. Nawiązująca do ogólnej misji firmy. Weź pod uwagę ewentualne zmiany, tzw. pivoty. To, że dzisiaj prowadzisz działalność "X", nie znaczy, że za rok możesz funkcjonować w zupełnie innej branży "Y",
  9. Niezastrzeżona w Urzędzie Patentowym oraz posiadająca wolną domenę internetową,
  10. Nieposiadająca polskich znaków diakrytycznych (ł, ą, ę, ś...). Jeśli w nazwie pojawi się znak diakrytyczny to musisz liczyć się z podwójnymi kosztami. Przykładowo, ja muszę opłacać dwie domeny wlasnybiznes.pl oraz własnybiznes.pl, ponieważ zdarza się, że ktoś wpisuje nazwę portalu przez „ł”.

Nazwa firmy versus wolna domena

Jeśli masz już nazwę firmy to świetnie, moje gratulacje! Ale… musisz jeszcze zweryfikować, czy taka domena jest wolna. Dostępność domeny internetowej możesz sprawdzić na www.nazwa.pl Na stronie głównej dostępna jest wyszukiwarka. Wystarczy, że wpiszesz nazwę i klikniesz przycisk wyszukaj domenę. W przypadku wielowyrazowych nazw nie używaj spacji.

wyszukiwarka domen internetowych

W wynikach wyświetlą się popularne rozszerzenia pl, com.pl, eu oraz com wraz z informacją o dostępności domeny, czy jest wolna lub zajęta. Jeżeli prowadzisz biznes w Polsce to preferowanym rozszerzeniem jest pl, a jeśli planujesz ekspansję na rynki zagraniczne to powinieneś kupić domenę z rozszerzeniem com. Dla zobrazowania wpisałem nazwę swojego portalu "wlasnybiznes" i oczywiście wyświetliła się informacja, że domena jest niedostępna.

Jeżeli nazwa domeny, która Cię interesuje jest zajęta to możesz sprawdzić do kogo należy. Być może jest na sprzedaż. W zależności od atrakcyjności domeny, ceny mogą się wahać od kilkuset złotych do nawet kilkuset tysięcy złotych.

domena internetowa zajęta

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Istnieją różne strategie rozwoju przedsiębiorstw. Można postawić na mozolny rozwój organiczny lub na szybką ekspansję poprzez akwizycje i przejmowanie już istniejących podmiotów na rynku, co pozwala uzyskać znaczną przewagę konkurencyjną. Drugi wariant dostarcza wielu emocji i nierzadko znajduje odzwierciedlenie na okładkach popularnych magazynów biznesowych. Miliardowe transakcje są przedmiotem uznania w świecie biznesu. Wystarczy przypomnieć sobie największe akwizycje, które miały miejsce w Polsce w latach ubiegłych, typu: Polkomtel (18,6 mld zł), Allegro (12,7 mld zł), Pekao (11,2 mld zł) czy Kompania Piwowarska (11 mld zł).

  • Chcesz założyć firmę i szukasz gotowego pomysłu na biznes? A może stworzyłeś własny biznesplan i nie wiesz jak go zweryfikować, aby uniknąć bankructwa? 🤔 Jeśli chcesz zwiększyć swoje bezpieczeństwo i szanse na sukces to przeczytaj poradnik biznesu, ponieważ zawiera praktyczne wskazówki oraz sprawdzone pomysły na biznes! 👍  Wszystkie przedstawione w nim metody i narzędzia zostały osobiście przetestowane przez autora, który prowadzi firmę od 2009 roku i posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu oraz wdrażaniu różnych projektów biznesowych. 5 powodów, dla których warto przeczytać poradnik biznesu Dowiesz się: Co musisz zrobić przed otwarciem firmy, aby uniknąć bankructwa? Jak znaleźć dobry pomysł na biznes? Jak przetestować pomysł i wdrożyć nowy projekt biznesowy? Jak wybrać najlepszą franczyzę spośród dostępnych ofert na rynku? O co zapytać franczyzodawcę i na co zwrócić uwagę?

  • Truizmem jest stwierdzenie, że biznes tworzą ludzie. Kapitał ludzki oraz finansowy to jedne z najważniejszych ogniw każdej firmy. Nierzadko się zdarza, że brak pieniędzy uniemożliwia realizację marzeń o własnym przedsięwzięciu lub brakuje odpowiednich ludzi, z którymi można budować wspólny sukces. Jedno bez drugiego nie istnieje.

  • Oficjalna nazwa firmy to nie jest nazwa produktu ani adres sklepu internetowego. Nazwy firmy będziesz używał przede wszystkim w obrocie gospodarczym, podczas rejestracji, podpisywania umowy czy wystawiania faktury. Możesz mieć zarejestrowaną firmę pod oficjalną nazwą, na przykład FIRMAX JAN KOWALSKI a promować na rynku swoją markę, np. BIZNEX lub działać pod marką franczyzodawcy - decydując się na gotowy pomysł na biznes jakim jest franczyza. Nazwa firmy a forma prawna prowadzenia działalności Nazwa firmy zależy od formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej. Przypomnę, że przedsiębiorstwo może mieć status osoby fizycznej lub osoby prawnej, co wyjaśniam szczegółowo w poradniku jak założyć firmę, w części Formy prawne prowadzenia działalności.

  • Nie jest łatwo wpaść na genialny pomysł, ale jak już znajdziesz ciekawą koncepcję biznesową to koniecznie ją przetestuj przed wdrożeniem, co pozwoli Ci wyeliminować wiele błędów. Warto to zrobić zamiast ślepo wierzyć w swoją intuicję.   Pamiętaj, że weryfikacja koncepcji biznesowej nie polega na obwieszczaniu całemu światu, co dokładnie chcesz zrobić, tylko na skontaktowaniu się z wytypowaną grupą ludzi, z którą skonfrontujesz swoje założenia i potwierdzisz, czy są słuszne, czy nie.

  • Dobry pomysł to za mało, żeby stworzyć dochodową firmę. Na sukces w biznesie składa się wiele czynników. Ważne, aby wiedzieć jakie to elementy, a z tą wiedzą bywa różnie. Nierzadko brakuje kompetencji, kiedy trzeba opracować procesy i standardy, zrekrutować pracowników, stworzyć system identyfikacji wizualnej czy zaplanować skuteczną kampanię marketingową. Wiele rzeczy robimy wówczas intuicyjnie i nie zawsze skutecznie.