25 najlepszych zawodów dla freelancerów

najlepsze zawody dla freelancerów

W dobie wymagającego rynku pracy, wartość freelancera i zapotrzebowanie na jego usługi sukcesywnie rośnie. Postęp technologiczny oraz nowe trendy powodują, że stale powstają nowe obszary do zagospodarowania przez specjalistów.

Aczkolwiek należy podkreślić, że nie każdy zawód może być realizowany w ramach freelancingu. Zatem, jakie profesje są najczęściej wykonywane przez freelancerów, z których korzystają klienci biznesowi?

Programista

Koder to jeden z najbardziej popularnych zawodów wykonywanych przez freelancerów i zarazem najbardziej płatny. Programista to inaczej inżynier oprogramowania, developer czy wspomniany koder. Tworzy on oprogramowania, strony www, sklepy internetowe, programy oraz aplikacje w jednym z dostępnych języków programowania, jak np. Java, C#, JavaScript, PHP, C++, Python.

Analityk

Jeżeli jesteś umysłem ścisłym, lubisz dane i potrafisz obsługiwać narzędzia do analizy big data to z powodzeniem możesz realizować się jako freelancer w roli analityka digital data czy e-commerce.

Specjalista do spraw bezpieczeństwa IT

Biznes online rozwija się w bardzo dynamicznym tempie, a wraz z nim ryzyko ataku cyberprzestępców. Dla właściciela sklepu internetowego pomoc freelancera w zakresie administracji i ochrony systemów IT jest na wagę złota.

Jeżeli posiadasz niezbędną wiedzę związaną z zabezpieczeniami środowisk teleinformatycznych oraz znasz bieżące zagrożenia w obszarze IT, to koniecznie zagospodaruj tę niszę, ponieważ na rynku pracy jest coraz bardziej odczuwalny brak specjalistów, którzy potrafią wziąć odpowiedzialność za ten obszar.

Specjalista ds. marketingu

Marketing to złożona i pojemna dyscyplina, która składa się z wielu specjalizacji i każdy może znaleźć swoją niszę, w ramach której będzie realizować się jako freelancer. Począwszy od prowadzenia profili firmowych w mediach społecznościowych, poprzez zarządzanie kampanią Google Ads, skończywszy na wdrażaniu kompleksowej strategii marketingowej.

Specjalista ds. mediów społecznościowych

freelancer media społecznościowe

Istnieje kilka popularnych mediów społecznościowych, które wymagają specjalistów do ich obsługi, mianowicie Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Twiter, Pintrest czy Snapchat. Trudno okiełznać wszystkie social media, ponieważ dynamika zmian jest dość duża. Co chwila wprowadzane są nowe rozwiązania, funkcjonalności, czy zmiany algorytmów.

Warto zostać ekspertem w jednej, maksymalnie dwóch platformach społecznościowych i na nich oprzeć swoją działalność. Pamiętaj, że jeśli coś lub ktoś jest do wszystkiego, to jest do niczego. I ta zasada tyczy się również freelancerów, którzy oferują wsparcie w zarządzaniu mediami społecznościowymi.  

Specjalista ds. SEO

Popularny SEOwiec zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych, czyli podejmuje szereg działań, których celem jest wyświetlanie witryny internetowej na jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania w Google.

Wielu ekspertów ds. SEO z powodzeniem realizuje się jako freelancer, lecz należy pamiętać, że pozycjonowanie stron www wymaga specjalistycznej wiedzy.

Copywriter (autor tekstów)

Copywriter to nieodłączny przyjaciel SEOwca, ponieważ pozycjonowanie nie istnieje bez contentu, a to właśnie copywriter odpowiada za tworzenie wartościowych treści. Freelancer od pisania tekstów pod SEO przygotowuje materiały w oparciu o popularne frazy, tzw. słowa kluczowe, które Użytkownicy wpisują w wyszukiwarce Google.

Jeśli chcesz zająć się tematem copywritingu i SEO, to koniecznie musisz poznać podstawy pozycjonowania, które w sposób kompleksowy uzyskasz na 👉 szkoleniu SEO dla firm.

Ekspert ds. tworzenia opisów produktów w sklepie internetowym

Zadanie może mniej ambitne w porównaniu do redagowania wartościowych artykułów, ale niezmiernie potrzebne w prowadzeniu sklepu internetowego, gdyż unikalne i „sprzedażowe” opisy są podstawą w skutecznym pozycjonowaniu e-sklepu.

Jeżeli potrafisz przyciągać klientów ciekawym tekstem, to koniecznie rozważ opcję freelancera i zajmij się tworzeniem opisów produktów, ponieważ na brak zleceń nie będziesz narzekać.

Korektor tekstu

Nawet najbardziej merytoryczny tekst lub bardzo ciekawy opis produktu straci na znaczeniu, jeśli będzie zawierać błędy ortograficzne, stylistyczne, interpunkcyjne czy gramatyczne. I tu z pomocą przychodzi korektor tekstu, który zawodowo zajmuje się wyszukiwaniem i poprawianiem wszelkich błędów językowych.

Jeśli znasz bardzo dobrze zasady pisowni języka polskiego, to śmiało możesz spróbować swoich sił jako freelancer i poprawiać teksty. Co więcej, możesz nawiązać współpracę z innymi freelancerami, którzy zajmują się zawodowo pisaniem tekstów na zlecenie.

Specjalista ds. DTP i składu tekstu

Wiele firm nadal korzysta z tradycyjnego marketingu i drukuje magazyny, biuletyny, foldery czy ulotki. Tym samym potrzebują skorzystać z usług specjalisty ds. DTP, który zajmuje się przygotowaniem na komputerze materiałów, które później są powielane metodami poligraficznymi, tj. drukowane. Dla firm opłacalne jest korzystanie z usług freelancera w zakresie DTP, aniżeli zatrudnianie pracownika na etat.

Grafik, projektant

freelancer grafik projektant

Projekty graficzne są nieodzowne w marketingu cyfrowym, jak i tradycyjnym, dlatego firmy chętnie korzystają z usług grafika, najczęściej freelancera. Osoby, które rozpoczynają działalność gospodarczą zazwyczaj zlecają stworzenie projektu logo, wizytówki, jak i opracowanie spójnej identyfikacji wizualnej. Zlecenia mogą dotyczyć infografiki, animacji, a także zaprojektowania ulotek, folderu, czy stworzenia baneru reklamowego. Zakres usług jest szeroki i zapewne dobry freelancer trudniący się projektowaniem graficznym na brak zleceń nie będzie narzekać.

Fotograf

Dobre jakościowo zdjęcie sprzedaje oraz „mówi” więcej niż tysiąc słów. Fotograf, który potrafi zrobić profesjonalną sesję i uchwycić na zdjęciu to „coś”, co przyciągnie klientów, może liczyć na stałą współpracę z klientami biznesowymi, m.in. z właścicielami sklepów internetowych, wydawcami folderów reklamowych, gazetek promocyjnych, itp. Stale przybywa freelancerów, którzy zawodowo zajmują się wykonywaniem wszelkiego rodzaju zdjęć oraz ich obróbką.

Twórca i montażysta filmów wideo

Wraz z rozwojem platformy YouTube zapotrzebowanie na osoby, które profesjonalnie zajmują się tworzeniem i montażem filmów wzrasta. Wideo zyskuje na znaczeniu i staje się dominującą formą, którą Użytkownicy konsumują. Na przestrzeni najbliższych lat nic nie wskazuje, aby ten trend mógł się zmienić, więc freelancerzy, którzy zajmują się tworzeniem i montażem filmów mogą spać spokojnie.

Telemarketer

Lubisz sprzedawać przez telefon, a przy tym jesteś skuteczny? Jeśli tak, to zostań freelancerem, bo firmy będą o Ciebie zabiegać i proponować Ci zlecenia dot. telefonicznej sprzedaży produktów lub usług. Popularnym modelem współpracy jest wynagrodzenie w formie success fee, czyli płatność za efekt. Ta forma współpracy ma sens, pod warunkiem, że firma posiada znane i wartościowe produkty, które są potrzebne klientom i rozwiązują konkretne problemy.    

Szkoleniowiec, trener, doradca

Na rynku jest bardzo dużo doradców, szkoleniowców, trenerów „do wynajęcia”, którzy sprzedają swoją wiedzę w formie freelancingu. Warto podkreślić, że przeczytanie kilkunastu książek czy odbycie kilku szkoleń nie wystarczy, aby stać się profesjonalnym doradcą. Dlatego też, zlecenia trafiają do doświadczonych freelancerów, którzy mogą pochwalić się konkretnymi wynikami i mierzalnymi efektami.

Tłumacz

Wiele osób, które studiuje lub ukończyło filologie i posługuje się płynnie językami obcymi realizuje się zawodowo jako tłumacz freelancer. Opcji do współpracy jest wiele, ponieważ można nawiązać stałą współpracę z biurami tłumaczeń, czy firmami, które prowadzą działalność międzynarodową lub pozyskiwać zlecenia jako wolny strzelec. Warto zastanowić się nad wyborem niszy i skoncentrowaniu się na tłumaczeniach specjalistycznych, np. dokumentacji budowlanej, tekstach medycznych, itp.   

Księgowa, kadrowa

Dobra księgowa czy kadrowa ma kilka opcji do wyboru. Może zatrudnić się w dużej firmie, biurze rachunkowym, albo zacząć działać jako freelancer i świadczyć swoje usługi księgowo-kadrowe dla kilku czy kilkunastu firm, w zależności od ich skali działalności, ilości dokumentów oraz możliwości czasowych.

Większość przedsiębiorców od pierwszych dni prowadzenia działalności korzysta z usług księgowych w formie outsourcingu - będąc bardziej lub mniej świadomym, że to outsourcing i współpraca z freelancerem.

Specjalista ds. BHP

Firmy zobligowane są do przestrzegania przepisów prawa w zakresie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy. Zdecydowana większość firm zatrudniająca pracowników decyduje się na outsourcing, czyli zlecenie firmie zewnętrznej lub freelancerowi obowiązków BHP, ponieważ nie posiadają odpowiednich kompetencji w tym zakresie.

Teoretycznie pracodawca posiadający odpowiednie uprawnienia i zatrudniający do 50 pracowników może wykonywać zadania służby BHP sam, ale to rzadka sytuacja. Jeśli znasz się na przepisach BHP i posiadasz stosowne uprawnienia to z powodzeniem możesz realizować się jako freelancer i świadczyć usługi związane z BHP.  

Wirtualna asystentka, sekretarka

freelancer wirtualna asystentka sekretarka

Z pomocy wirtualnej asystentki korzystają przede wszystkim przedsiębiorcy, w tym freelancerzy, którzy nie mają czasu albo chęci do zajmowania się sprawami administracyjnymi. Jeżeli jesteś osobą dobrze zorganizowaną, nie przeraża Cię wielozadaniowość, to ta profesja jest dla Ciebie. Zostań freelancerem i wspieraj zapracowane osoby, które nie lubią formalności, pracy z dokumentami, odbierania telefonów, czy umawiania spotkań. 

Rekruter, specjalista ds. HR

Skuteczny headhunter od zadań specjalnych, który posiada siatkę kontaktów i wie na czym polega budowanie wartościowego networkingu to skarb dla pracodawców, którzy szukają talentów albo mierzą się z nieustanną fluktuacją. Jeśli spełniasz powyższe wymagania i masz pomysł na pozyskiwanie kandydatów to rozważ opcję freelancera.

Prawnik

Prawnik też może być freelancerem. Mimo, iż doświadczony adwokat wrzucony do jednego worka z początkującym aplikantem może poczuć się w pewien sposób deprecjonowany. Jednak należy zrozumieć, że freelancing to model biznesowy, który polega na świadczeniu usług przez jednoosobowe podmioty na rzecz zleceniodawców, co wyjaśniam w artykule 👉 Kto to jest freelancer.

Prawnik, który nie prowadzi kancelarii prawnej zatrudniającej kilka czy kilkanaście osób, lecz świadczy usługi w pojedynkę wpisuje się w model freelancingu.

Organizator wydarzeń, eventów, imprez integracyjnych

Będąc freelancerem możesz również działać w branży rozrywkowej i organizować eventy, wydarzenia biznesowe czy imprezy integracyjne. Niezwykle przydatna w tej profesji będzie znajomość branżowego rynku usług, aktualne trendy oraz kompetencje miękkie w postaci bardzo dobrej organizacji pracy, komunikatywności czy asertywności.

Sprzątaczka

Osoby, który sprzątają bardzo często pracują pod jakąś firmą. Z jednej strony korporacje wolą pracować z jednym podmiotem, który zajmuje się organizacją pracy i bierze na siebie ciężar odpowiedzialności, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprzątaczki same pozyskiwały zlecenia i czerpały większe korzyści finansowe. Może nie uda się to z dużymi firmami, ale jest wiele mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich firm, które chętnie zlecą sprzątanie biura na zewnątrz i nawiążą współpracę z freelancerem.

Specjalista ds. czyszczenia elewacji, mycia okien na wysokości

Tu już nie wystarczy przysłowiowa miotła, ścierka i wiadro. Właściciele budynków zlecają tego typu usługi specjalistom, którzy zachowają środki ostrożności wynikające z zasad BHP. Aby świadczyć usługi czyszczenia elewacji oraz mycia okien na wysokości jako freelancer, musisz posiadać specjalistyczny sprzęt i umiejętności. Wysokościowe mycie okien oraz elewacji może odbywać za pomocą kilku metod. Najpopularniejsze z nich to technika alpinistyczna, wykorzystanie podnośnika lub mycie z poziomu gruntu z wykorzystaniem kijów teleskopowych.

Kierowca

Polska jest największym przewoźnikiem w transporcie drogowym UE, więc kierowcy mają wzięcie. Nie tylko mowa o ciężarówkach, ponieważ freelancer może być kierowcą busa, transportera, czy taksówki. Posiadając samochód osobowy możesz świadczyć usługi taksówkarskie i być zrzeszonym pod jakąś korporacją. Jeżeli zdecydujesz się na zakup lub wynajem transportera czy busa, to z powodzeniem możesz świadczyć usługi transportowe lub przewóz ładunków.

Jak widzisz pomysłów na biznes w formie freelancingu jest wiele. Zastanów się jakie posiadasz kompetencje, mocne strony, jakimi zasobami dysponujesz i zacznij pozyskiwać zlecenia dla freelancerów. Powodzenia!

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Oficjalna nazwa firmy to nie jest nazwa produktu ani adres sklepu internetowego. Nazwy firmy będziesz używał przede wszystkim w obrocie gospodarczym, podczas rejestracji, podpisywania umowy czy wystawiania faktury. Możesz mieć zarejestrowaną firmę pod oficjalną nazwą, na przykład FIRMAX JAN KOWALSKI a promować na rynku swoją markę, np. BIZNEX lub działać pod marką franczyzodawcy - decydując się na gotowy pomysł na biznes jakim jest franczyza. Nazwa firmy a forma prawna prowadzenia działalności Nazwa firmy zależy od formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej. Przypomnę, że przedsiębiorstwo może mieć status osoby fizycznej lub osoby prawnej, co wyjaśniam szczegółowo w poradniku jak założyć firmę, w części Formy prawne prowadzenia działalności.

  • Partner handlowy (dystrybutor, reseller, przedstawiciel, agent) to popularny pomysł na biznes, który polega na prowadzeniu punktu sprzedaży (online/offline) i sprzedaży produktów lub usług swojego dostawcy (producenta, importera, hurtownika, integratora, dealera). Można również zostać przedstawicielem mobilnym danej firmy i nie prowadzić punktu stacjonarnego ani sklepu internetowego.

  • Jeśli wiesz, kim jest Twój klient, to kolejnym etapem weryfikacji pomysłu na biznes jest sprawdzenie potencjału rynku. Najprościej rzecz ujmując, rynek docelowy to liczba Twoich profilowych klientów. Aby lepiej poznać otoczenie firmy oraz zbadać atrakcyjność sektora i jego strukturę warto skorzystać z metody 5 sił Portera, którą szczegółowo opisuję w niniejszym wpisie.

  • Być może zastanawiasz się nad porzuceniem etatu, bo masz dość swojego szefa i praca nie sprawia Ci przyjemności. Być może Twój znajomy znalazł ciekawą ofertę franczyzy i otwiera biznes na licencji, koleżanka będzie tworzyć nową aplikację, a w gazecie widziałeś wywiad z uśmiechniętym przedsiębiorcą, który opowiada o swoim sklepie internetowym. Jeśli tak, to wspomniane inspiracje nie są dobre, abyś został przedsiębiorcą.

  • Co to jest outsourcing i jakie są korzyści dla zleceniodawcy?

    • Freelancer / Outsourcing

    Outsourcing polega na przekazywaniu procesów, projektów lub poszczególnych zadań firmie zewnętrznej, która specjalizuje się w danym obszarze. Nazwa outsourcing pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem stworzonym z trzech słów outside-resource-using, co oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł.

  • Od znalezienia pomysłu do jego wdrożenia i przekształcenia w prosperujący biznes jest długa droga. Nie istnieje jedna idealna metoda weryfikacji pomysłu, która pozwoli jednoznacznie stwierdzić, czy biznes osiągnie sukces. Możemy mówić wyłącznie o zmniejszeniu ryzyka. Mimo to, warto przeprowadzić proces walidacji zamiast ślepo wierzyć w swoją intuicję, ponieważ sprawdzenie pomysłu przed jego wdrożeniem pozwala wyeliminować wiele błędów oraz opracować efektywny model biznesowy!

Zamów bezpłatny terminal płatniczy lub porównaj swoje dotychczasowe prowizje. SPRAWDŹ OFERTĘ »