Jeśli nie masz własnego pomysłu na biznes a chcesz otworzyć firmę, to optymalnym rozwiązaniem jest skoncentrowanie się na ofertach franczyzy. Ta forma współpracy w ostatnich latach zyskała na popularności, co przełożyło się na ilość franczyzodawców.
🎧 Audio: Jak wybrać najlepszą ofertę franczyzy?
Niestety, niektórzy twórcy systemów franczyzowych chcą iść na skróty. Zauroczeni wizją swojego przyszłego imperium, chcą bardzo szybko stworzyć sieć partnerską, a w gruncie rzeczy nie mają do końca zweryfikowanego modelu biznesowego w realiach rynkowych, zwłaszcza pod kątem skalowalności i powtarzalności.
Zamiast uruchomić własne placówki w dwóch, trzech lokalizacjach, które spełniają docelowe założenia biznesowe i sprawdzić proces pozyskiwania klientów oraz osiągane wyniki sprzedaży, to angażują czas na poszukiwanie kontrahentów, którzy mają zrobić to za nich.
Nowa sieć franczyzowa
Początkujący franczyzodawcy, którzy nie mają jeszcze doświadczenia w zarządzaniu siecią, są obarczeni większym ryzykiem i trzeba założyć, że sami będą poddani nowym dla siebie wyzwaniom.
To, że twórca biznesu i właściciel marki potrafi dobrze zarządzać jednym sklepem, nie znaczy, że sprosta wyzwaniom skali i da radę zarządzać siecią zewnętrzną, w której występują zgoła odmienne problemy, a ich ilość należy pomnożyć przez liczbę partnerów.
Każdy, kto przeszedł ścieżkę kariery związaną z zarządzaniem ludźmi, doskonale wie, że praca z pięcioosobowym zespołem, współpraca z 20 pracownikami i zarządzanie 50 placówkami to nieporównywalne sytuacje.
Czy brak doświadczenia "sieciowego" przekreśla nowych franczyzodawców? Nie! Pod warunkiem, że podchodzą uczciwie do swoich potencjalnych franczyzobiorców i przedstawiają sytuację w sposób klarowny.
Należy pamiętać na czym polega franczyza i że jest to również model biznesowy służący do rozwoju przedsiębiorstw, które potrzebują odpowiedniej skali do działania, a nie dysponują wystarczającymi środkami finansowymi, aby uruchomić oddziały własne.
Aczkolwiek moim zdaniem, najwłaściwszą, a zarazem czasochłonną i kosztowną drogą do zostania solidnym i wiarygodnym franczyzodawcą jest rozwój własnych jednostek oraz osiągnięcie ponadprzeciętnych wyników sprzedaży. Wówczas franczyzobiorcy sami będą chcieli dołączyć do sieci i stać się częścią wartościowej firmy.
Od czego zacząć wybór franczyzy?
Przede wszystkim, wybrana przez Ciebie oferta współpracy powinna być zgodna z Twoimi ambicjami, kompetencjami i zainteresowaniami. Praca we własnej firmie powinna wiązać się nie tylko z satysfakcją z osiąganych sukcesów, ale także z niej samej. To ułatwia przetrwanie trudniejszych momentów w firmie.
Sugerowanie się wyłącznie kwotą inwestycji lub maksymalną stopą zwrotu podczas wyboru pomysłu na biznes nie jest optymalnym rozwiązaniem. Tym bardziej, że wielu franczyzodawców szuka partnerów, którzy osobiście zaangażują się w rozwój biznesu i nie będą tylko inwestorami i dostawcami kapitału.
Test "zakrytego" logo franczyzodawcy
Podczas przeglądania prezentacji (profilu firmy, folderu, katalogu) zrób test "zakrytego" logo. Zakryj nazwę marki i odpowiedz sobie na pytanie, czy po przeczytaniu opisu systemu franczyzowego wiesz, o jaką markę chodzi i ile konkretnych informacji utkwiło Ci w pamięci.
Zauważ, że ogólne frazesy − takie jak: „jesteśmy innowacyjni”, „oferujemy profesjonalne usługi”, „jesteśmy prężnie i dynamicznie rozwijającą się firmą” − nic nie mówią. W biznesie trzeba budować przewagę na unikalnych wartościach, aby się wyróżnić. Jak głosi wiele agencji reklamowych: wyróżnij się albo zgiń. 😉
3 obszary franczyzy, które decydują o sukcesie
Po zapoznaniu się z ofertami franczyz i dokonaniu wstępnej selekcji, którą ułatwi Ci porównywarka franczyz, dalszy proces weryfikacji podziel na 3 obszary:
- KONCEPCJA BIZNESOWA: wartość oferowanych produktów i usług, profil klienta (kaloryczność grupy docelowej), potencjał rynku, dostępność kanałów komunikacji, sprzedaży i dystrybucji,
- WARUNKI I ZASADY WSPÓŁPRACY: wysokość marży, prowizji, koszty wstępne (inwestycyjne) oraz bieżące, estymacja realnych dochodów w odniesieniu do konkretnej lokalizacji, rzeczywiste wsparcie franczyzodawcy, obowiązki i odpowiedzialność, zapisy w umowie współpracy oraz wymagane zabezpieczenia,
- WARTOŚĆ FRANCZYZODAWCY: rozpoznawalność marki, posiadane know-how, forma prawna oraz sytuacja finansowa franczyzodawcy.
Pomysł na biznes może być świetny, warunki współpracy bardzo dobre, ale kondycja finansowa franczyzodawcy już nie, co w konsekwencji może skutkować problemami sieci franczyzowej. Przyczyną złej sytuacji finansowej mogą być zatory płatnicze, wysokie koszty poniesione podczas rozwoju firmy, w tym wypłacanie wysokich prowizji partnerom lub brak osiągnięcia zakładanych wyników sprzedaży w odpowiednim czasie, co prowadzi do utraty płynności finansowej. Historia nie kłamie i pokazuje, że niejedna firma oparta na dobrym pomyśle upadła, ponieważ zabrakło jej kapitału, aby kupić czas na dalszy rozwój.
Możesz spotkać się z sytuacją odwrotną, w której kondycja franczyzodawcy jest stabilna, pomysł na biznes sprawdzony, lecz oferowane warunki współpracy nie pozwalają partnerom uzyskać satysfakcjonujących wyników finansowych lub odpowiedzialność, którą ponosi franczyzobiorca jest niewspółmierna do osiąganych korzyści finansowych.
Odmienną sytuacją jest przypadek rzetelnego franczyzodawcy, który oferuje dobre warunki i zasady współpracy, lecz sprzedawane przez niego produkty są słabej jakości albo rynek, na którym działa, kurczy się i nie ma perspektyw na dalszy rozwój.
Reasumując, ofertę współpracy powinieneś przeanalizować kompleksowo. Sprawdź wszystkie aspekty współpracy, rozważ plusy i minusy, a następnie dokonaj oceny. Koncentrowanie się na jednym obszarze jest poważnym błędem, który możesz odczuć dopiero po czasie, gdy jest już za późno!
W następnych poradach na temat franczyzy omówię szczegółowo poszczególne obszary, tj. pomysł na biznes, zasady i warunki współpracy oraz wartość franczyzodawcy. 😉
Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.
Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl