Czy warto stworzyć MVP, aby zweryfikować pomysł na biznes?

MVP weryfikacja pomysłu na biznes

Na etapie weryfikacji pomysłu na biznes warto opracować wstępną wersję produktu, tzw. MVP (z ang. Minimum Viable Product), aby zademonstrować ją potencjalnym klientom i pozyskać wartościowe informacje zwrotne. Pomysł jest czymś nienamacalnym i każda ze stron może mieć różne wyobrażenia na temat ostatecznego kształtu produktu.

Wiele problemów, nie tylko w biznesie, ale i w życiu prywatnym wynika z nieporozumień. Posługujemy się tym samym językiem, ale możemy różnie interpretować niektóre słowa, zwłaszcza gdy dotyczą aspektów relatywnych, czyli: produkt będzie wygodny, ładny i nieduży. Dla każdego te słowa znaczą coś innego.

Jeden obraz mówi więcej niż tysiąc słów

Prezentacja produktu, szkic czy prototyp niweluje ryzyko błędnej interpretacji i nieporozumień, a wyobrażenia nabierają konkretnego kształtu. Posiadanie wstępnej wersji produktu daje niesamowitą przewagę.

Zasadność stworzenia prototypu uzależniam wyłącznie od wymaganego czasu i pieniędzy, czyli dwóch walut obowiązujących w biznesie.

Jeśli zbudowanie prototypu jest kosztowne i czasochłonne, to warto zrobić chociaż prezentację z makietami, szkicami, projektami oraz listą funkcjonalności i korzyści, które docelowy produkt będzie oferował. Innym sposobem jest krótki film, który zaprezentuje i wyjaśni ideę produktu.

Być może stworzenie całego systemu jest kosztowne, ale pokazanie pojedynczej funkcjonalności już nie. Pomyśl nad wersją demo, która będzie przepustką do wersji pełnej. Nie należy poświęcać zbyt wiele czasu i pieniędzy na tworzenie zaawansowanych funkcji. To bardzo ważne, aby zrezygnować na tym etapie z myślenia w kategoriach profesjonalizmu i dążenia do perfekcji. Produkt nie musi być dopieszczony i dopięty na ostatni guzik.

MVP - Minimum Viable Product

Eric Ries stworzył pojęcie MVP (z ang. Minimum Viable Product), którym określa wersję nowego produktu pozwalającą na dostarczenie klientom minimalnej wartości z jego użytkowania, a zespołowi tworzącemu produkt na zebranie maksymalnej ilości wiedzy o klientach przy minimalnym wysiłku.

W praktyce chodzi o to, aby nie tworzyć od razu rozbudowanego produktu, lecz jego podstawową wersję. Celem MVP jest przekonanie się, czy zrozumiałeś problem grupy docelowej na tyle dobrze, że udało Ci się zdefiniować najistotniejsze elementy rozwiązania. Jeśli wstępna wersja zostanie odrzucona, to możesz poznać powody, dlaczego tak się stało, i skorygować błędy, co byłoby bardzo kosztowne na etapie wersji docelowej.

Wstępna wersja produktu dotyczy wszystkich branż, nie tylko nowych technologii. Wykorzystuję ten sposób zarówno w branży wydawniczej, jak i w biznesie internetowym. Pozwala mi wyeliminować nieporozumienia, zaoszczędzić czas na tłumaczenie, jak będzie wyglądał docelowy produkt, oraz pieniądze, które wydałbym na realizację nietrafionego pomysłu. Ponadto wersja demo zwiększa skuteczność przedsprzedaży.

Pomysł jest ważny, ale wykonanie i zrozumienie oferty przez potencjalnych klientów − jeszcze ważniejsze. Przede wszystkim istotne jest zrozumienie wartości oferowanego produktu lub usług i korzyści, jakie mają dawać, a to czasami trudno jest opisać słowami.

Nieraz byłem zaskoczony, gdy słyszałem, jakie wyobrażenia mieli klienci na temat mojej koncepcji. Być może błąd wynikał z mojego braku umiejętności tłumaczenia przez telefon, a może z braku skupienia klienta, ale te powody nie mają znaczenia, gdy na spotkaniu przedstawia się wstępną wersję produktu – wtedy nie ma żadnych wątpliwości i niejasności.

Ktoś może mi ukraść pomysł na biznes!

Powszechną barierą jest niechęć do dzielenia się swoim pomysłem z innymi ludźmi w obawie przed jego kradzieżą, a tym bardziej do pokazania komuś wczesnej wersji produktu.

Nigdy nie miałem z tym problemu, moje podejście jest proste. Jeśli mój pomysł biznesowy można skopiować jeden do jeden tylko po obejrzeniu produktu, to znaczy, że nie jest to biznes oparty na unikalnych wartościach i nie obronię się w przyszłości przed konkurencją.

Liczy się skuteczna egzekucja, detale, indywidualne kompetencje. Komuś może się tylko wydawać, że wie, jak wdrożyć mój pomysł, ale tak naprawdę widzi wierzchołek góry lodowej. 😉

W przypadku nowych technologii czy innowacyjnego produktu na spotkaniu nie zdradza się, z jakich komponentów, surowców czy składników został stworzony produkt, ale należy skupić się na zweryfikowaniu swoich założeń oraz na korzyściach, jakie otrzymuje klient.

Antidotum na obawy przed kradzieżą pomysłu jest urząd patentowy, ale żeby coś stworzyć i zgłosić, trzeba najpierw wiedzieć, czy jest to w ogóle potrzebne na rynku, a temu służy pierwszy kontakt z grupą docelową.

Zaryzykuj albo podziel się pomysłem

Jeśli nadal masz obiekcje w kwestii stworzenia prototypu i pokazania go potencjalnym klientom, pozostają Ci dwa wyjścia.

Pierwsze to ruszyć z produkcją w ukryciu i liczyć na to, że produkt będzie genialny. W sytuacji, gdy scenariusz ze świetnym produktem okaże się nieprawdziwy, stracisz czas i pieniądze. Jeśli Cię na to stać i świadomie akceptujesz ryzyko, masz do tego pełne prawo. Możesz to potraktować jako kosztowną lekcję i bezcenne doświadczenie.

Drugie wyjście to zmienić zdanie i postawić na rozwiązanie, o którym piszę, czyli wdrożyć pomysł we współpracy z potencjalnymi klientami i słuchać ich uwag. Pamiętaj, że Twoim celem nie jest stworzenie idealnego produktu dla siebie, tylko dla innych ludzi!

Szef kuchni nie ma przygotowywać swoich ulubionych potraw, tylko serwować posiłki, których chcą klienci. A skąd masz wiedzieć, czego chcą ludzie, jeśli z nimi nie porozmawiasz? Statystyki są nieubłagane i pokazują, że wiara we wróżbiarskie zdolności na ogół przegrywa z rynkiem. A brak klientów to koniec firmy.

Co więcej, jeśli Twój pomysł będzie naprawdę dobry, to i tak pojawi się konkurencja, która będzie chciała skopiować gotowe rozwiązanie. Na etapie pomysłu biznes nie jest jeszcze atrakcyjny, ponieważ nie jest zweryfikowany. 😉

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Kim jest Twój klient? Wybór grupy docelowej

    • Własny biznes

    Jeśli wpadłeś na pomysł i nie wiesz, kto mógłby z niego skorzystać, to nie jest to dobry znak. Im dłużej zastanawiasz się nad potencjalnym klientem, tym większe ryzyko, że będziesz dorabiać filozofię do swojego produktu. W momencie pojawienia się pomysłu na biznes równolegle powinien pojawić się obraz klienta. Im jest wyraźniejszy, tym łatwiej zweryfikować i wdrożyć pomysł oraz rozwinąć cały biznes. Klient to Twój cel!🎯 Stworzenie produktu, a następnie dopasowywanie go do klienta to odwrócenie prawidłowej kolejności. Tego typu działanie przypomina mi "styl włoski", czyli rzucanie makaronu o ścianę i liczenie, że coś się przyklei. 😉

  • Dobry pomysł to za mało, żeby stworzyć dochodową firmę. Na sukces w biznesie składa się wiele czynników. Ważne, aby wiedzieć jakie to elementy, a z tą wiedzą bywa różnie. Nierzadko brakuje kompetencji, kiedy trzeba opracować procesy i standardy, zrekrutować pracowników, stworzyć system identyfikacji wizualnej czy zaplanować skuteczną kampanię marketingową. Wiele rzeczy robimy wówczas intuicyjnie i nie zawsze skutecznie.

  • Czy wiesz, dlaczego większość firm upada w pierwszym roku działalności? Ponieważ nie mają klientów! Najważniejszym zadaniem każdej firmy jest sprzedaż. Z dwóch prostych powodów należy nieustannie poszukiwać klientów: Po pierwsze, aby zwiększyć sprzedaż, Po drugie, aby pozyskiwać nowych klientów w miejsce dotychczasowych, których traci się z upływem czasu. Prowadzenie firmy dla przyjemności, która nie generuje przychodów to hobby, a działalność mająca na celu bezpłatne pomaganie ludziom to wolontariat. Bez klientów i ich pieniędzy nie może funkcjonować żadna firma, dlatego dział sprzedaży to serce każdego przedsięwzięcia.

  • Od znalezienia pomysłu do jego wdrożenia i przekształcenia w prosperujący biznes jest długa droga. Nie istnieje jedna idealna metoda weryfikacji pomysłu, która pozwoli jednoznacznie stwierdzić, czy biznes osiągnie sukces. Możemy mówić wyłącznie o zmniejszeniu ryzyka. Mimo to, warto przeprowadzić proces walidacji zamiast ślepo wierzyć w swoją intuicję, ponieważ sprawdzenie pomysłu przed jego wdrożeniem pozwala wyeliminować wiele błędów oraz opracować efektywny model biznesowy!

  • Zakładam, że masz już zweryfikowany pomysł na biznes, przemyślany model biznesowy oraz opracowany 👉 biznesplan, skoro postanowiłeś uruchomić własny biznes i szukasz informacji na temat zakładania firmy. Przede wszystkim gratuluję podjęcia decyzji o uruchomieniu firmy i cieszę się, że odwiedziłeś portal WlasnyBiznes.pl. Z myślą o osobach, które zaczynają przygodę z przedsiębiorczością stworzyłem praktyczne materiały, w których wyjaśniam jak założyć firmę i na co zwrócić uwagę jeszcze przed rejestracją działalności gospodarczej. Przed Tobą wiele ważnych decyzji do podjęcia oraz formalności do załatwienia, m.in. musisz wybrać formę prawną prowadzenia działalności, formę opodatkowania, PKD. Zdecydować: być, czy nie być VAT’owcem? Kiedy rozpocząć działalność gospodarczą? Każdy przedsiębiorca musiał przez to przejść i zapewniam Cię, że nie jest to tak trudne jak powszechnie się o tym mówi. Poniżej znajdziesz listę zadań, które musisz wykonać zanim założysz firmę.

  • Bardzo ważnym etapem weryfikacji pomysłu jest przeanalizowanie, czy biznes ma rację bytu. Dlatego należy policzyć planowane koszty, a następnie zestawić je z planowanymi przychodami.

.