Wywiadu udzielił Pan Sebastian Zadrożny, Dyrektor Zarządzający Siecią Zewnętrzną w firmie Superpolisa Ubezpieczenia Sp. z o. o.
Proszę pokrótce przybliżyć działalność Superpolisy
Działamy w branży ubezpieczeniowej, ale bardziej precyzyjnie należy wskazać, że jesteśmy multiagencją ubezpieczeniową. Oznacza to, że swoją aktywnością obejmujemy te obszary rynku, które dotyczą doradztwa i sprzedaży polis klientom indywidualnym i przedsiębiorcom. W swojej ofercie mamy blisko 200 produktów ubezpieczeniowych czołowych Ubezpieczycieli. Specyficzną cechę branży multiagencyjnej opisałbym w ten sposób: dać klientowi możliwość wyboru spośród jak największej liczby dostępnych na rynku produktów. I to właśnie robimy.
Jaki jest potencjał branży oraz jakie są przyszłe trendy i wyzwania w sektorze ubezpieczeniowym?
Z kilku powodów potencjał branży jest olbrzymi. Przede wszystkim w ostatnich latach widać postępujący trend, polegający na przenoszeniu sprzedażowego środka ciężkości od agentów wyłącznych w stronę multiagencji. To odpowiedź na rosnącą świadomość klientów w zakresie ubezpieczeń. Oni coraz częściej rozumieją, że porównanie różnych ofert w multiagencji może przynieść im korzyści. Z jednej strony finansowe, ponieważ zyskują dzięki temu pewność, że kupują ubezpieczenie w cenie, którą uznają za odpowiednią dla nich, dopasowaną do domowego czy firmowego budżetu. Z drugiej natomiast produktowe, bo zestawienie ze sobą różnych ofert to najlepsza weryfikacja zakresu ochrony – klient wybiera ten, który odpowiada jego potrzebom.
Wspomniany wzrost świadomości to efekt pracy branży ubezpieczeniowej, która stara się edukować klientów. Przykłada również olbrzymią wagę do kwalifikacji doradców, których zadaniem jest uświadamianie klientom różnych form i produktów, zabezpieczających ich majątek, zdrowie czy życie. Z tym zresztą wiąże się istotne wyzwanie branży – budowa coraz silniejszej pozycji doradcy, który będzie personalnym konsultantem we wszystkich ubezpieczeniowych sprawach swojego klienta.
Jak duża jest konkurencja na polskim rynku ubezpieczeniowym?
Bardzo duża. Według różnych danych i zestawień w Polsce działa kilkadziesiąt tysięcy podmiotów, które w mniejszym lub większym zakresie prowadzą sprzedaż ubezpieczeń. Na rozdrobnionym rynku jest natomiast kilka bardzo dużych multiagencji, które prowadzą biznes o podobnym profilu do Superpolisy, czyli za filar działalności przyjmują rozwijaną w skali całego kraju stacjonarną sieć sprzedaży. Pod tym względem należymy do ścisłej czołówki w Polsce. Można powiedzieć, że przynależność do dużej sieci multiagencyjnej daje dziś największą pewność działania na konkurencyjnym rynku.
Co możemy ubezpieczyć w Superpolisie?
W Superpolisie sprzedajemy blisko 200 produktów ubezpieczeniowych, dostarczanych przez 30 ubezpieczycieli. Są to wszystkie rodzaje ubezpieczeń – komunikacyjne (OC/AC, assistance), pozostałe majątkowe (ochrona domu czy mieszkania, OC w życiu prywatnym, turystyczne itd.), a także na życie czy zdrowotne. Mogę powiedzieć, że dajemy klientom dostęp do kompletnego zakresu ubezpieczeń, jakie mogą znaleźć na polskim rynku. Oczywiście klienci kupują u nas polisy, ale bardzo istotną usługą, z jakiej korzystają w naszych placówkach i bez której nasza oferta nie byłaby pełna, jest profesjonalne doradztwo ubezpieczeniowe. Pomagamy klientom znaleźć najlepsze rozwiązania pod względem ich potrzeb i w cenie dostosowanej do ich możliwości finansowych.
Kim jest Państwa klient?
Nasza oferta w kompleksowy sposób obejmuje dostępnych na rynku ubezpieczycieli i ich produkty. Dzięki temu jesteśmy w stanie ubezpieczyć właściwie każdego klienta, który posiada majątek (np. samochód, nieruchomość) i/lub oczekuje ochrony swojego życia lub zdrowia, a także swoich najbliższych.
Jakie korzyści oferuje Superpolisa swoim klientom?
Klienci czerpią dwa rodzaje korzyści, korzystając z naszych usług. Pierwszy wynika z multiagencyjnego charakteru naszej działalności. Dzięki dostępowi w jednym miejscu - w naszej placówce - do wszystkich oferowanych przez ubezpieczycieli produktów, klienci zyskują możliwość porównania cen ubezpieczeń (nie przepłacają za ochronę) oraz zakresów ochrony (kupują polisy dopasowane do potrzeb). Wiemy, że klienci chcą mieć wybór, przyzwyczaili się do porównywania ofert – dajemy im tę możliwość, odpowiadamy na ich oczekiwania.
Drugi natomiast wiąże się ze specyfiką ubezpieczeń, które mamy w ofercie. Polisa daje bezpieczeństwo i ochronę w przypadku rozmaitych zdarzeń losowych, które skutkują utratą czy zniszczeniem majątku prywatnego lub firmowego, a także uszczerbkiem na zdrowiu czy śmiercią klienta lub członków jego rodziny. Inaczej mówiąc: ubezpieczenia zaspokajają potrzeby rodziny nawet w najtrudniejszych, bardzo trudnych, a często niemożliwych do przewidzenia sytuacjach.
Proszę opisać Państwa firmę oraz zdradzić najbliższe plany rozwoju
Jesteśmy ogólnopolską multiagencją ubezpieczeniową. Filarem naszego rozwoju jest rozwój naziemnej sieci sprzedaży ubezpieczeń w punktach własnych oraz w ramach franczyzy Superpolisa. Obecnie pod szyldem Superpolisy działa ponad 250 placówek w całym kraju, pracuje dla nas ponad 3 tys. agentów. Jesteśmy obecni we wszystkich województwach. W naszych strukturach działa ponadto kilka spółek joint venture, ponieważ oprócz ww. rozwoju sieci własnej i franczyzowo-partnerskiej, aktywnie poszukujemy także partnerów biznesowych wśród multiagencji o już ugruntowanej pozycji na rynku.
Od kilku lat dostrzegamy, że mocno rozdrobniona konstrukcja rynku sprzyja konsolidacji i mniejsze multiagencje, aby przenieść swój biznes na wyższy poziom, mogą chcieć łączyć siły z większymi podmiotami, które podzielą się z nimi np. rozwiązaniami IT czy przejmą na siebie część formalności. Zamierzamy kontynuować rozwój multiagencji w oparciu o wszystkie wymienione powyżej modele biznesowe.
Jakie wymagania należy spełnić, aby nawiązać z Państwem współpracę?
Przede wszystkim otwartości i chęci ciągłego podnoszenia kwalifikacji – dotyczy to zmiany produktów, aktualizacji wytycznych itp. Nasi doradcy muszą charakteryzować się rzetelnością w obsłudze klienta, wzbudzać zaufanie klientów swoim profesjonalizmem. Warto podkreślić, że możliwe jest podjęcie z nami współpracy na różnych poziomach ubezpieczeniowego wtajemniczenia - każdy współpracownik Superpolisy musi przejść cykl szkoleń i egzaminów związanych z rejestracją w towarzystwach ubezpieczeniowych. Stawiamy też duży nacisk na rozwój kompetencji sprzedażowych. Dlatego też, uruchomiliśmy Akademię Super Agenta, która odpowiada na potrzeby kształcenia się w kierunku doradcy ubezpieczeniowego.
Dlaczego warto współpracować z Superpolisą?
Jest kilka głównych elementów, które sprawiają, że jesteśmy atrakcyjnym wyborem dla osób chcących rozwijać się w branży ubezpieczeniowej. Przede wszystkim należy podkreślić elastyczność doboru formy współpracy. Można zostać agentem mobilnym Superpolisy. Inną opcją jest otwarcie placówki partnerskiej, a więc np. dodanie sprzedaży ubezpieczeń w naszym systemie do już prowadzonej działalności. No i oczywiście jest system franczyzowy, a więc prowadzenie wyłącznego punktu Superpolisy, którego otwarcie wspieramy do 10 tys. zł dofinansowania.
Kolejnym argumentem za podjęciem z nami współpracy jest system IT - jako pierwsi na rynku zainwestowaliśmywe w pełni transakcyjny portal ubezpieczeniowy, umożliwiający w prosty i intuicyjny sposób porównanie ofert, wystawienie polisy, automatyczne rozliczenie oraz pełne raportowanie i autorski system prowizyjnego rozliczania polis. Co ważne, nasze rozwiązania informatyczne w pełni odpowiadają na wymogi nakładane na branżę ubezpieczeniową przez RODO oraz zmienioną w 2018 roku ustawę o dystrybucji ubezpieczeń. W ten sposób dajemy naszym doradcom pewność działania, a także odejmujemy im formalności i dodajemy czas na obsługę klientów, czyli sprzedaż. To podstawa solidnego wynagrodzenia!
Oprócz tego raz jeszcze należy wspomnieć o dostępie do oferty 30 ubezpieczycieli majątkowych i na życie. Nasi doradcy nie pozostają bez opieki na żadnym etapie współpracy z Superpolisą. Każda osoba współpracująca z Superpolisą ma dedykowanego menadżera, który służy pomocą i wsparciem. Cykl szkoleń zawodowych i ogólnorozwojowych to punkt, który jest stale obecny w zawodowym życiu naszych agentów. Niewątpliwym atutem wspacia jest również dostęp do help desku, czyli infolinii, która pomaga na bieżąco rozwiązywać wszelkie ewentualne problemy merytoryczne i techniczne. Organizujemy ponad ogólnopolskie i lokalne akcje marketingowe oraz atrakcyjne konkursy gdzie każdy ma szansę na wygraną.
Dziękuję bardzo za rozmowę!
Rozmawiał Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl