Co to jest MLM i czy warto działać w biznesie MLM?

mlm co jest i jak zacząć działać

MLM (skrót z ang. Multi Level Marketing) zwany również marketingiem sieciowym często jest kojarzony z piramidą finansową. Przyczyn można upatrywać w nieuczciwych firmach funkcjonujących w branży MLM oraz przypadkowych osobach, które zajmują się tym biznesem.

W obiegowym przekazie informacyjnym do dyspozycji są głównie marketingowe poradniki, które niestety nie zawierają wartościowych danych. Zapewne potrzeba wiele czasu, aby ustandaryzować tą branże, na czym powinno zależeć każdej osobie, która trudni się zawodowo MLM.

Co to jest MLM?

Marketing wielopoziomowy MLM polega na dystrybucji produktu poprzez alternatywny kanał sprzedaży jakim jest sieć dystrybutorów, czyli partnerów, współpracowników, osób, którzy podjęli współpracę z firmą MLM i posiadają możliwość:

  • zamawiania produktu na własny użytek w cenach preferencyjnych,
  • sprzedawania produktu w cenach katalogowych (standardowych) innym osobom (przychód wynika z różnicy pomiędzy ceną katalogową a ceną preferencyjną dla dystrybutora),
  • budowania własnej struktury dystrybutorów i rozwijania sieci (przychód zależy od planu marketingowego, który oferuje poszczególna firma MLM, m.in. prowizje zależą od obrotu sieci itp.).

MLM to jedna z sześciu kategorii pomysłów na biznes. Jeśli szukasz nowych możliwości do rozwoju to zobacz również pozostałe 👉 pomysły na biznes

Czy warto działać w biznesie MLM?

1. Najważniejszy jest produkt, który będziesz oferować. W myśl zasady: biznes ma rację bytu jeśli rozwiązuje konkretne problemy lub dostarcza wartościowe produkty, których klienci potrzebują.

Jeśli uznasz, że:

  • produkt oferowany przez firmę MLM jest dobry pod względem jakościowym
  • rzeczywiście potrzebujesz tego produktu lub inne osoby z grupy docelowej w cyklicznych odstępach czasowych, czyli występuje na niego naturalne zapotrzebowanie w odpowiednich interwałach czasowych,
  • cena nie odbiega znacząco od ceny rynkowej,

to dany system MLM oparty jest na zdrowych fundamentach. Przykładem są firmy, które w swojej ofercie posiadają dobrej jakości produkty, są one przystępne cenowo oraz na dany produkt występuje naturalne zapotrzebowanie, typu kosmetyki, suplementy czy perfumy, które się zużywają.

2. Jeśli w danym systemie MLM jesteś niejako zmuszany do kupowania produktu (którego faktycznie nie potrzebujesz lub ilość, którą musisz zamówić przewyższa Twoje naturalne zapotrzebowanie), aby utrzymać obroty lub progi prowizyjne, to powinieneś omijać z daleka dany system.

3. Podobnie z rekrutacją. Jeśli Twoje przychody zależą wyłącznie od zrekrutowania nowych członków to również powinieneś zakończyć współpracę z tego typu firmą.

4. Zanim rozpoczniesz biznes MLM to przeczytaj dokładnie umowę współpracy lub w przypadku zapisu online - regulamin, z którym musisz się zapoznać przed rejestracją (pamiętaj, że oznaczając checkbox, tzw. ptaszek potwierdzasz, że zapoznałeś się z zapisami w regulaminie i akceptujesz warunki współpracy). Zachowaj należytą ostrożność podczas rejestracji, w której musisz podać numer karty kredytowej, abyś nie miał później problemów z anulowaniem subskrypcji. Jeśli zgodzisz się na subskrypcję, co miesiąc z Twojego konta będzie pobierana opłata, aż do momentu skutecznego wypowiedzenia umowy.

5. Porównaj skład i cenę produktu oferowanego w systemie MLM z ofertą konkurencji. Dzięki temu unikniesz biznesów, w których będziesz polecać np. nieznany szampon o rzekomo wyjątkowych właściwościach za "jedyne" 100 zł, a na rynku dostępne są produkty stworzone z tych samych składników, które kosztują nawet kilka razy taniej. 😉

6. Nie daj się oczarować magicznymi właściwościami produktu, który ma być rzekomo "lekiem na całe zło" lub frazesami, że jest produkowany ze specjalnych składników, które zostały wynalezione przez "naukowców" z USA, a żaden wiarygodny Instytut nie może tego potwierdzić.

7. Odpowiedz sobie na pytanie, czy sam kupiłbyś dany produkt i wierzysz w jego właściwości? To bardzo ważne, bo jeśli sam nie jesteś przekonany do produktu, to pierwszą przeszkodą, którą będziesz musiał pokonać na drodze do sprzedaży, będziesz Ty sam. Jeśli wierzysz w daną markę to sprzedajesz "całym sobą" i jesteś wiarygodny w oczach klienta.

8. Uodpornij się na obiecywaną szybką karierę, łatwe pieniądze oraz programy motywacyjne w postaci "bezpłatnych" wycieczek i "za darmo" rozdawanych samochodów, które de facto są w leasingu lub wynajmie długoterminowym a dopłaty uzależnione są od utrzymania progów prowizyjnych w strukturze. W biznesie nie ma nic za darmo, a jak mawia stare przysłowie bez pracy nie ma kołaczy. Na wszystkie benefity trzeba zapracować, również w branży MLM. 

9. Sprawdź historię firmy MLM. Jak długo istnieje na rynku? Jakie są opinie na jej temat? Jakie ma wyniki finansowe?

10. Ostatecznie sam musisz ocenić zalety i wady biznesu MLM oraz podjąć świadomą decyzję, czy i z kim będziesz współpracować.

Rozwijasz strukturę MLM i szukasz nowych Partnerów?

Dodaj bezpłatne 👉 ogłoszenie B2B. Złóż ciekawą propozycję biznesową i pozyskuj nowych Partnerów do współpracy oraz rozwijaj swoją strukturę MLM! 

oferty mlm biznes

Ranking najpopularniejszych firm MLM w Polsce

Jeśli działasz w biznesie MLM to weź udział w bezpłatnym głosowaniu na najpopularniejszą firmę w Polsce 👉 Ranking firm MLM - TOP 10

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Być może zastanawiasz się nad porzuceniem etatu, bo masz dość swojego szefa i praca nie sprawia Ci przyjemności. Być może Twój znajomy znalazł ciekawą ofertę franczyzy i otwiera biznes na licencji, koleżanka będzie tworzyć nową aplikację, a w gazecie widziałeś wywiad z uśmiechniętym przedsiębiorcą, który opowiada o swoim sklepie internetowym. Jeśli tak, to wspomniane inspiracje nie są dobre, abyś został przedsiębiorcą.

  • Co to jest StartUp?

    Własny biznes

    W ostatnich latach panuje gorączka złota polegająca na próbach stworzenia jednorożca, czyli biznesu wartego ponad miliard dolarów. Termin StartUp odmieniany jest przez wszystkie przypadki na każdym kontynencie.

  • Na temat właścicieli firm krąży wiele stereotypów i mitów. Nie zawsze są dobrze postrzegani przez społeczeństwo. A to z prostego względu, że większość społeczeństwa pracuje na etacie i nie zna realiów biznesu. Przyjmując, że w Polsce jest mniej więcej 2 miliony przedsiębiorców (pomijając podmioty z zawieszoną działalnością gospodarczą), to statystycznie w klasie jest garstka uczniów, którzy mają rodziców - przedsiębiorców.

  • Istnieją różne strategie rozwoju przedsiębiorstw. Można postawić na mozolny rozwój organiczny lub na szybką ekspansję poprzez akwizycje i przejmowanie już istniejących podmiotów na rynku, co pozwala uzyskać znaczną przewagę konkurencyjną. Drugi wariant dostarcza wielu emocji i nierzadko znajduje odzwierciedlenie na okładkach popularnych magazynów biznesowych. Miliardowe transakcje są przedmiotem uznania w świecie biznesu. Wystarczy przypomnieć sobie największe akwizycje, które miały miejsce w Polsce w latach ubiegłych, typu: Polkomtel (18,6 mld zł), Allegro (12,7 mld zł), Pekao (11,2 mld zł) czy Kompania Piwowarska (11 mld zł).

  • Możesz mieć dobry pomysł na biznes, ale problemy związane z dotarciem do grupy docelowej obniżą jego atrakcyjność, a nawet przekreślą szanse na powodzenie. Przede wszystkim powinieneś oszacować trudność dotarcia do potencjalnych klientów, czas, koszt oraz niezbędne narzędzia. To bardzo ważny aspekt, który powinieneś uwzględnić na etapie weryfikacji koncepcji biznesowej, zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie działalności.

  • Outsourcing polega na przekazywaniu procesów, projektów lub poszczególnych zadań firmie zewnętrznej, która specjalizuje się w danym obszarze. Nazwa outsourcing pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem stworzonym z trzech słów outside-resource-using, co oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł. Wyróżniamy outsourcing pełny, czyli kompleksową obsługę oraz selektywny, w którym dokonujemy wyboru, jakie procesy, zadania zlecamy firmie zewnętrznej. Należy podjąć przemyślaną decyzję jakie potencjalne obszary można outsourcować, aby zapobiec pozbycia się funkcji, które mogą być ważne dla firmy ze strategicznego punktu widzenia. 

.