Co to jest MLM i czy warto działać w biznesie MLM?

mlm co jest i jak zacząć działać

MLM (skrót z ang. Multi Level Marketing) zwany również marketingiem sieciowym nierzadko mylony jest z piramidą finansową. Przyczyn można upatrywać w braku rzetelnej wiedzy na temat marketingu wielopoziomowego, w nieuczciwych firmach funkcjonujących w branży MLM oraz przypadkowych osobach, które zajmują się tym biznesem.

W obiegowym przekazie informacyjnym do dyspozycji są głównie marketingowe poradniki, które niestety nie zawierają wartościowych danych. Zapewne potrzeba wiele czasu, aby ustandaryzować tą branże, na czym powinno zależeć każdej osobie, która trudni się zawodowo MLM.

Co to jest MLM?

Marketing wielopoziomowy MLM polega na dystrybucji produktu poprzez alternatywny kanał sprzedaży jakim jest sieć dystrybutorów, czyli partnerów, współpracowników, osób, którzy podjęli współpracę z firmą MLM i posiadają możliwość:

  • zamawiania produktu na własny użytek w cenach preferencyjnych,
  • sprzedawania produktu w cenach katalogowych (standardowych) innym osobom (przychód wynika z różnicy pomiędzy ceną katalogową a ceną preferencyjną dla dystrybutora),
  • budowania własnej struktury dystrybutorów i rozwijania sieci (przychód zależy od planu marketingowego, który oferuje poszczególna firma MLM, m.in. prowizje zależą od obrotu sieci itp.).

Czy warto działać w biznesie MLM?

1. Najważniejszy jest produkt, który będziesz oferować. W myśl zasady: biznes ma rację bytu jeśli rozwiązuje konkretne problemy lub dostarcza wartościowe produkty, których klienci potrzebują.

Jeśli uznasz, że:

  • produkt oferowany przez firmę MLM jest dobry pod względem jakościowym, 
  • rzeczywiście potrzebujesz tego produktu lub inne osoby z grupy docelowej w cyklicznych odstępach czasowych, czyli występuje na niego naturalne zapotrzebowanie w odpowiednich interwałach czasowych,
  • cena nie odbiega znacząco od ceny rynkowej, tj. od produktów o podobnych właściwościach i cechach dostępnych na rynku,

to dany system MLM oparty jest na zdrowych fundamentach. Przykładem są firmy, które w swojej ofercie posiadają dobrej jakości produkty, są one przystępne cenowo oraz na dany produkt występuje naturalne zapotrzebowanie, typu kosmetyki, suplementy czy perfumy, które się zużywają.

2. Jeśli w danym systemie MLM jesteś niejako zmuszany do kupowania produktu (którego faktycznie nie potrzebujesz), aby utrzymać obroty lub progi prowizyjne, to powinieneś omijać z daleka dany system. Podobnie z rekrutacją. Jeśli Twoje przychody zależą wyłącznie od zrekrutowania nowych członków to również powinieneś zakończyć współpracę z tego typu firmą.

3. Nie daj się oczarować magicznymi właściwościami produktu, który ma być rzekomo "lekiem na całe zło" lub frazesami, że jest produkowany ze specjalnych składników, które zostały wynalezione przez "naukowców" z USA, a żaden wiarygodny Instytut nie może tego potwierdzić.

4. Odpowiedz sobie na pytanie, czy sam kupiłbyś dany produkt i wierzysz w jego właściwości? To bardzo ważne, bo jeśli sam nie jesteś przekonany do produktu, to pierwszą przeszkodą, którą będziesz musiał pokonać na drodze do sprzedaży, będziesz Ty sam. Jeśli wierzysz w daną markę to sprzedajesz "całym sobą" i jesteś wiarygodny w oczach klienta.

5. Uodpornij się na obiecywaną szybką karierę i zarobki oraz "jednogodzinny" dzień pracy. W biznesie nie ma nic za darmo, a jak mawia stare przysłowie bez pracy nie ma kołaczy. Na wszystkie benefity trzeba zapracować, również w branży MLM. 

6. Sprawdź historię firmy MLM. Jak długo istnieje na rynku? Jakie są opinie na jej temat? Jakie ma wyniki finansowe?

7. Ostatecznie sam musisz ocenić zalety i wady biznesu MLM oraz podjąć świadomą decyzję, czy i z kim będziesz współpracować.

Jeśli masz wartościową propozycję biznesową to dodaj ogłoszenie w kategorii 👉 Oferty MLM.

oferty mlm biznes

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Dobry pomysł to za mało, żeby stworzyć dochodową firmę. Na sukces w biznesie składa się wiele czynników. Ważne, aby wiedzieć jakie to elementy, a z tą wiedzą bywa różnie. Nierzadko brakuje kompetencji, kiedy trzeba opracować procesy i standardy, zrekrutować pracowników, stworzyć system identyfikacji wizualnej czy zaplanować skuteczną kampanię marketingową. Wiele rzeczy robimy wówczas intuicyjnie i nie zawsze skutecznie.

  • Sprawdzenie pomysłu na biznes przed jego wdrożeniem pozwala wyeliminować wiele błędów, dlatego warto to robić zamiast ślepo wierzyć w swoją intuicję. Pamiętaj, że weryfikacja koncepcji biznesowej nie polega na obwieszczaniu całemu światu, co dokładnie chcesz zrobić, tylko na skontaktowaniu się z wytypowaną grupą ludzi, z którą skonfrontujesz swoje założenia i potwierdzisz, czy są słuszne, czy nie.

  • Outsourcing polega na przekazywaniu procesów, projektów lub poszczególnych zadań firmie zewnętrznej, która specjalizuje się w danym obszarze. Nazwa outsourcing pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem stworzonym z trzech słów outside-resource-using, co oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł. Wyróżniamy outsourcing pełny, czyli kompleksową obsługę oraz selektywny, w którym dokonujemy wyboru, jakie procesy, zadania zlecamy firmie zewnętrznej. Należy podjąć przemyślaną decyzję jakie potencjalne obszary można outsourcować, aby zapobiec pozbycia się funkcji, które mogą być ważne dla firmy ze strategicznego punktu widzenia. 

  • Aby sprawdzić, czy na Twój produkt jest realne zapotrzebowanie lub dlaczego ludzie nie chcą go kupić, musisz nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami. Bezpośrednia rozmowa to najlepszy sposób, aby pozyskać informacje zwrotne.

  • Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie. Biznes online rozwija się bardzo dynamicznie, dlatego na otwarcie sklepu internetowego decydują się zarówno przedsiębiorcy, którzy do tej pory prowadzili biznes tradycyjny, jak i osoby, które dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą i e-commerce jest dla nich najlepszym pomysłem na biznes. Jeśli należysz do takich osób to dobrze się składa, ponieważ napisałem praktyczny poradnik, w którym przedstawiam krok po kroku jak założyć sklep internetowy. Wskazuje konkretne: rozwiązania technologiczne, oprogramowania dla sklepów internetowych, narzędzia internetowe przydatne w rozwoju biznesu online. Dodam, że wszystkie narzędzia, o których wspominam w niniejszym poradniku dostępne są w języku polskim, czyli opis na stronie, panel programu (interfejs), biuro obsługi klienta oraz wsparcie techniczne.

  • Bardzo ważnym etapem weryfikacji pomysłu jest przeanalizowanie, czy biznes ma rację bytu. Dlatego należy policzyć planowane koszty, a następnie zestawić je z planowanymi przychodami.

.