MLM (skrót z ang. Multi Level Marketing) zwany również marketingiem sieciowym często jest kojarzony z piramidą finansową. Przyczyn można upatrywać w nieuczciwych firmach funkcjonujących w branży MLM oraz przypadkowych osobach, które zajmują się tym biznesem.
W obiegowym przekazie informacyjnym do dyspozycji są głównie marketingowe poradniki, które niestety nie zawierają wartościowych danych. Zapewne potrzeba wiele czasu, aby ustandaryzować tą branże, na czym powinno zależeć każdej osobie, która trudni się zawodowo MLM.
Co to jest MLM?
Marketing wielopoziomowy MLM polega na dystrybucji produktu poprzez alternatywny kanał sprzedaży jakim jest sieć dystrybutorów, czyli partnerów, współpracowników, osób, którzy podjęli współpracę z firmą MLM i posiadają możliwość:
- zamawiania produktu na własny użytek w cenach preferencyjnych,
- sprzedawania produktu w cenach katalogowych (standardowych) innym osobom (przychód wynika z różnicy pomiędzy ceną katalogową a ceną preferencyjną dla dystrybutora),
- budowania własnej struktury dystrybutorów i rozwijania sieci (przychód zależy od planu marketingowego, który oferuje poszczególna firma MLM, m.in. prowizje zależą od obrotu sieci itp.).
Czy warto działać w biznesie MLM?
1. Najważniejszy jest produkt, który będziesz oferować. W myśl zasady: biznes ma rację bytu jeśli rozwiązuje konkretne problemy lub dostarcza wartościowe produkty, których klienci potrzebują.
Jeśli uznasz, że:
- produkt oferowany przez firmę MLM jest dobry pod względem jakościowym,
- rzeczywiście potrzebujesz tego produktu lub inne osoby z grupy docelowej w cyklicznych odstępach czasowych, czyli występuje na niego naturalne zapotrzebowanie w odpowiednich interwałach czasowych,
- cena nie odbiega znacząco od ceny rynkowej,
to dany system MLM oparty jest na zdrowych fundamentach. Przykładem są firmy, które w swojej ofercie posiadają dobrej jakości produkty, są one przystępne cenowo oraz na dany produkt występuje naturalne zapotrzebowanie, typu kosmetyki, suplementy czy perfumy, które się zużywają.
2. Jeśli w danym systemie MLM jesteś niejako zmuszany do kupowania produktu (którego faktycznie nie potrzebujesz lub ilość, którą musisz zamówić przewyższa Twoje naturalne zapotrzebowanie), aby utrzymać obroty lub progi prowizyjne, to powinieneś omijać z daleka dany system.
3. Podobnie z rekrutacją. Jeśli Twoje przychody zależą wyłącznie od zrekrutowania nowych członków to również powinieneś zakończyć współpracę z tego typu firmą, ponieważ masz do czynienia z typową piramidą finansową.
Otóż mechanizm działania piramidy finansowej polega na rekrutowaniu jak największej liczby uczestników, którzy są mamieni wizją ogromnych zysków. Niestety, w takim systemie zarobki uzależnione są bezpośrednio od wpłat późniejszych uczestników, którzy zajmują niższe pozycje w strukturze, zaś oferowany produkt jest tak naprawdę "przy okazji" i nie ma większego znaczenia.
Przykładem takich działań jest zakup pakietu startowego czy szkoleń za kilka a nawet kilkanaście tysięcy złotych, które oprócz aspektu motywacyjnego nie zawierają żadnych merytorycznych treści. Aby dystrybuować produkt w systemie MLM wystarczy pakiet startowy z próbkami produktów oraz wprowadzenie w meandry biznesu MLM przez lidera, tj. osobę rekrutującą. Profesjonalne szkolenia powinny być nagrodą (bezpłatną) lub opcją płatną, z której można dobrowolnie skorzystać, ale nie trzeba!
4. Nie daj się oczarować magicznymi właściwościami produktu, który ma być rzekomo "lekiem na całe zło" lub frazesami, że jest produkowany ze specjalnych składników, które zostały wynalezione przez "naukowców" z USA, a żaden wiarygodny Instytut nie może tego potwierdzić.
5. Porównaj skład i cenę produktu oferowanego w systemie MLM z ofertą konkurencji. Dzięki temu unikniesz biznesów, w których będziesz polecać np. nieznane kosmetyki czy suplementy o rzekomo wyjątkowych właściwościach, a na rynku dostępne są produkty stworzone z tych samych składników, które kosztują nawet kilka razy taniej.
6. Odpowiedz sobie na pytanie, czy sam kupiłbyś dany produkt i wierzysz w jego właściwości? To bardzo ważne, bo jeśli sam nie jesteś przekonany do produktu, to pierwszą przeszkodą, którą będziesz musiał pokonać na drodze do sprzedaży, będziesz Ty sam. Jeśli wierzysz w daną markę to sprzedajesz "całym sobą" i jesteś wiarygodny w oczach klienta.
7. Uodpornij się na obiecywaną szybką karierę, łatwe pieniądze oraz programy motywacyjne w postaci "bezpłatnych" wycieczek i "za darmo" rozdawanych samochodów, które de facto są w leasingu lub wynajmie długoterminowym a dopłaty uzależnione są od utrzymania progów prowizyjnych w strukturze. W biznesie nie ma nic za darmo, a jak mawia stare przysłowie bez pracy nie ma kołaczy. Na wszystkie benefity trzeba zapracować, również w branży MLM.
8. Zanim rozpoczniesz biznes MLM to przeczytaj dokładnie umowę współpracy lub w przypadku zapisu online - regulamin, z którym musisz się zapoznać przed rejestracją. Pamiętaj, że oznaczając checkbox, tzw. ptaszek potwierdzasz, że zapoznałeś się z zapisami w regulaminie i akceptujesz warunki współpracy.
Zachowaj należytą ostrożność podczas rejestracji, w której musisz podać numer karty kredytowej, abyś nie miał później problemów z anulowaniem subskrypcji. Jeśli zgodzisz się na subskrypcję, co miesiąc z Twojego konta będzie pobierana opłata, aż do momentu skutecznego wypowiedzenia umowy.
9. Sprawdź historię firmy MLM. Jak długo istnieje na rynku? Jakie są opinie na jej temat? Jakie ma wyniki finansowe?
10. Ostatecznie sam musisz ocenić zalety i wady biznesu MLM oraz podjąć świadomą decyzję, czy i z kim będziesz współpracować.
Rozwijasz strukturę MLM i szukasz nowych Partnerów?
Dodaj 👉 ogłoszenie biznesowe. Złóż wartościową propozycję biznesową i pozyskuj nowych Partnerów do współpracy oraz rozwijaj swoją strukturę MLM!
MLM to jedna z sześciu kategorii pomysłów na biznes. Jeśli szukasz nowych możliwości do rozwoju to zobacz również pozostałe 👉 pomysły na biznes.
Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.
Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl