Logistyka sklepu internetowego. Opakowanie i dostawa produktu

logistyka sklepu internetowego opakowanie i dostawa produktu

Problem logistyki nie dotyczy Cię jeśli oferujesz usługi, ale w przypadku sprzedaży fizycznych towarów musisz zmierzyć się z tym wyzwaniem; chyba, że sprzedajesz w modelu dropshipping.

Dropshipping

Dropshipping często pojawia się w dyskusjach na temat e-commerce. W skrócie to sklep internetowy bez magazynu. Dzięki współpracy z hurtownią czy producentem w modelu dropshippingu, klient dokonuje zakupu w Twoim sklepie internetowym, następnie Ty zlecasz wysyłkę towaru hurtowni, która zajmuje się dostawą produktu do klienta.

Aby usprawnić realizację zamówienia w czasie rzeczywistym, należy zautomatyzować proces poprzez odpowiednie integracje. Posiadając gotowy sklep internetowy Sky-Shop nie musisz martwić się o integracje, ponieważ w ramach platformy masz dostęp do ponad 100 hurtowni dropshipping.

Webinar: Jak zacząć sprzedawać w modelu dropshipping?

 

Własne zasoby versus outsourcing

Jeśli nie sprzedajesz produktów w modelu dropshipping to masz do wyboru dwa wyjścia: samemu zająć się procesem wysyłki lub postawić na outsourcing i zlecić firmie zewnętrznej proces realizacji zamówienia. Na rynku jest wiele firm, które oferują tego typu usługi.

Załóżmy, że chcesz osobiście zająć się całym procesem, wówczas musisz uwzględnić następujące kwestie:

  • Magazyn, czyli gdzie będziesz przechowywać towar. Zastanów się, czy dysponujesz wolnym miejscem w biurze (w przypadku prowadzenia działalności w lokalu użytkowym), mieszkaniu, domu lub garażu. Jeśli nie masz wystarczającej powierzchni to będziesz musiał wynająć dodatkowy magazyn.
  • Pakowanie jest procesem czasochłonnym i koniecznie uwzględnij go w swoim harmonogramie pracy. Zastanów się w co i jak zapakujesz towar
  • Wysyłka towaru, czyli formy dostawy produktu do klienta, które za chwilę omówię.

Pamiętaj, że najlepszym rozwiązaniem jest skupianie wszystkich procesów logistycznych dot. realizacji zamówienia w jednym miejscu, tj. składowanie towaru, pakowanie i wysyłkę, czyli miejsce odbioru towaru przez kuriera lub bliskie sąsiedztwo poczty w przypadku nadawania paczki „w okienku”.

Dostawa towaru. Współpraca z firmami kurierskimi

Konsumenci preferują różne formy dostawy i wszystkie powinieneś zapewnić, aby dać wybór swojemu klientowi. W jednym mieście preferowany będzie kurier X, zaś w innym kurier Y. Jedni wolą odebrać paczkę w dogodnym dla siebie czasie niż czekać na kuriera i wówczas skorzystają z paczkomatu.

Na rynku dostępnych jest wiele firm kurierskich. Dopóki obsługujesz pojedyncze zamówienia to nie stanowi problemu, aby zadzwonić do kuriera, zamówić usługę, wypisać dane klienta i wydrukować etykietę nadawczą. Natomiast w przypadku większej skali taki proces jest nieefektywny i musisz postawić na integrację swojego e-sklepu z firmami kurierskimi. Wówczas dane podawane przez klienta w formularzu zamówienia są automatycznie zamieszczane na etykiecie nadawczej, co znacząco usprawnia pracę.

Warto skorzystać z platformy GlobKurier.pl, która umożliwia niezbędne integracje oraz porównywanie i korzystanie z ofert najpopularniejszych firm kurierskich i transportowych na rynku, takich jak: DPD, DHL, FedEx, TNT, UPS czy InPost.

porównywarka firm kurierskich i transportowych

Opakowanie produktu

Możesz do tego tematu podejść sztampowo i zapakować towar w bezpieczne opakowanie z logo firmy, aby uniknąć uszkodzenia albo potraktować jako przestrzeń do wyróżnienia się i zaskoczyć pozytywnie klienta.

Na rynku jest mnóstwo sklepów oferujących skarpetki i wydawałoby się, że można konkurować wyłącznie ceną i jakością materiału. Sklep skarpetkowelove.pl postawił na kreatywny sposób pakowania.

kreatywne opakowanie produktu e-commerce pizza

źródło: skarpetkowelove.pl

kreatywne opakowanie produktu e-commerce sushi

źródło: skarpetkowelove.pl

kreatywne opakowanie produktu e-commerce skarpetki

źródło: skarpetkowelove.pl

Więcej porad oraz informacji na temat budowania biznesu online uzyskasz w poradniku Jak założyć sklep internetowy? 

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o e-Commerce, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • To czy będziesz potrzebować hostingu zależy od tego, jaką platformę do prowadzenia sklepu internetowego wybierzesz. W przypadku rozwiązania SaaS, czyli gotowej platformy do prowadzenia e-Sklepu, typu Shoper, hosting masz już zapewniony w cenie abonamentu. A czym jest hosting? Najprościej rzecz ujmując hosting to wirtualne miejsce, na którym „postawisz" sklep internetowy. Hosting polega na zarezerwowaniu i udostępnieniu przez dostawcę usług internetowych pewnej przestrzeni dyskowej, w której umieszczone są wszystkie pliki, bazy i dane niezbędne do funkcjonowania e-sklepu, a więc fundament Twojego biznesu e-commerce.

  • Nie wiem czy się ze mną zgodzisz, ale wysyłanie służbowych maili do klientów z adresu jan.ixinski @onet.pl czy jan.ixinski @gmail.com jest mało profesjonalne. Jeśli masz zarejestrowaną domenę internetową to powinieneś mieć również służbowego maila, typu: jan.ixinski @wlasnybiznes.pl. W zależności od dostawcy, pakiety pocztowe zazwyczaj różnią się między sobą liczbą skrzynek czy dostępną powierzchnią dyskową liczoną w gigabajtach (GB). Bez względu na zakres, wszystkie muszą zapewniać należyte bezpieczeństwo. W końcu będziesz wysyłać poufne dane do swoich kontrahentów.

  • Problem logistyki nie dotyczy Cię jeśli oferujesz usługi, ale w przypadku sprzedaży fizycznych towarów musisz zmierzyć się z tym wyzwaniem; chyba, że sprzedajesz w modelu dropshipping.

  • W zależności od oprogramowania sklepu internetowego, które wybierzesz, powinieneś dodatkowo zadbać o integrację swojego e-sklepu z serwisami typu marketplace, tj. Allegro, Facebook, Amazon oraz z popularnymi porównywarkami cen, np.: Ceneo, Nokaut, Skąpiec. Platformy SaaS, które oferują gotowe sklepy internetowe zapewniają niezbędne integracje w ramach oferowanych usług. 

  • Na rynku dostępne są różne platformy, o czym wspominam w artykule Rodzaje oprogramowań dla sklepu internetowego. Każda platforma posiada wady i zalety. Niestety, nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale postaram Ci się pomóc w tej kwestii.

  • Sklep internetowy powinien być przede wszystkim przejrzysty i użyteczny oraz w łatwy i intuicyjny sposób prowadzić klienta do zakupu. To jeden z ważniejszych obszarów biznesu online, które wyróżniam w poradniku Jak założyć sklep internetowy? User experience (UX) to ogół wrażeń jakich doświadcza Użytkownik podczas korzystania ze sklepu. Koniecznie zadbaj o UX w swoim e-sklepie jeśli chcesz, aby klienci do Ciebie powracali. W sklepie internetowym w modelu SaaS masz do wyboru gotowe szablony, które zostały zaprojektowane przez specjalistów. Unikaj wymyślnych szat graficznych, które będą niepotrzebnie obciążać stronę, co może przyczynić się do porzucenia Twojego sklepu przez potencjalnych klientów. Ładowanie strony powyżej 3 sekund to wieczność w Internecie! Im prostszy layout tym lepiej.