Problem logistyki nie dotyczy Cię jeśli oferujesz usługi, ale w przypadku sprzedaży fizycznych towarów musisz zmierzyć się z tym wyzwaniem; chyba, że sprzedajesz w modelu dropshipping.
Dropshipping
Dropshipping często pojawia się w dyskusjach na temat e-commerce. W skrócie to sklep internetowy bez magazynu. Dzięki współpracy z hurtownią czy producentem w modelu dropshippingu, klient dokonuje zakupu w Twoim sklepie internetowym, następnie Ty zlecasz wysyłkę towaru hurtowni, która zajmuje się dostawą produktu do klienta.
Aby usprawnić realizację zamówienia w czasie rzeczywistym, należy zautomatyzować proces poprzez odpowiednie integracje. Posiadając gotowy sklep internetowy Sky-Shop nie musisz martwić się o integracje, ponieważ w ramach platformy masz dostęp do ponad 100 hurtowni dropshipping.
Webinar: Jak zacząć sprzedawać w modelu dropshipping?
Własne zasoby versus outsourcing
Jeśli nie sprzedajesz produktów w modelu dropshipping to masz do wyboru dwa wyjścia: samemu zająć się procesem wysyłki lub postawić na outsourcing i zlecić firmie zewnętrznej proces realizacji zamówienia. Na rynku jest wiele firm, które oferują tego typu usługi.
Załóżmy, że chcesz osobiście zająć się całym procesem, wówczas musisz uwzględnić następujące kwestie:
- Magazyn, czyli gdzie będziesz przechowywać towar. Zastanów się, czy dysponujesz wolnym miejscem w biurze (w przypadku prowadzenia działalności w lokalu użytkowym), mieszkaniu, domu lub garażu. Jeśli nie masz wystarczającej powierzchni to będziesz musiał wynająć dodatkowy magazyn.
- Pakowanie jest procesem czasochłonnym i koniecznie uwzględnij go w swoim harmonogramie pracy. Zastanów się w co i jak zapakujesz towar.
- Wysyłka towaru, czyli formy dostawy produktu do klienta, które za chwilę omówię.
Pamiętaj, że najlepszym rozwiązaniem jest skupianie wszystkich procesów logistycznych dot. realizacji zamówienia w jednym miejscu, tj. składowanie towaru, pakowanie i wysyłkę, czyli miejsce odbioru towaru przez kuriera lub bliskie sąsiedztwo poczty w przypadku nadawania paczki „w okienku”.
Dostawa towaru. Współpraca z firmami kurierskimi
Konsumenci preferują różne formy dostawy i wszystkie powinieneś zapewnić, aby dać wybór swojemu klientowi. W jednym mieście preferowany będzie kurier X, zaś w innym kurier Y. Jedni wolą odebrać paczkę w dogodnym dla siebie czasie niż czekać na kuriera i wówczas skorzystają z paczkomatu.
Na rynku dostępnych jest wiele firm kurierskich. Dopóki obsługujesz pojedyncze zamówienia to nie stanowi problemu, aby zadzwonić do kuriera, zamówić usługę, wypisać dane klienta i wydrukować etykietę nadawczą. Natomiast w przypadku większej skali taki proces jest nieefektywny i musisz postawić na integrację swojego e-sklepu z firmami kurierskimi. Wówczas dane podawane przez klienta w formularzu zamówienia są automatycznie zamieszczane na etykiecie nadawczej, co znacząco usprawnia pracę.
Warto skorzystać z platformy GlobKurier.pl, która umożliwia niezbędne integracje oraz porównywanie i korzystanie z ofert najpopularniejszych firm kurierskich i transportowych na rynku, takich jak: DPD, DHL, FedEx, TNT, UPS czy InPost.
Opakowanie produktu
Możesz do tego tematu podejść sztampowo i zapakować towar w bezpieczne opakowanie z logo firmy, aby uniknąć uszkodzenia albo potraktować jako przestrzeń do wyróżnienia się i zaskoczyć pozytywnie klienta.
Na rynku jest mnóstwo sklepów oferujących skarpetki i wydawałoby się, że można konkurować wyłącznie ceną i jakością materiału. Sklep skarpetkowelove.pl postawił na kreatywny sposób pakowania.
źródło: skarpetkowelove.pl
źródło: skarpetkowelove.pl
źródło: skarpetkowelove.pl
Więcej porad oraz informacji na temat budowania biznesu online uzyskasz w poradniku Jak założyć sklep internetowy?
Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.
Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl