Kto to jest freelancer i na czym polega freelancing?

kto to jest freelancer

Freelancer to osoba, która świadczy swoje usługi osobiście i realizuje projekty na zlecenie, tak zwany "wolny strzelec", "człowiek do wynajęcia".

To ogromna grupa i wielka siła społeczna wykonująca wiele rodzajów działalności, które przedstawiam w artykule 👉 25 najlepszych zawodów dla freelancerów.

Mianem freelancera można określić zarówno specjalistę z wieloletnim doświadczeniem, jak i studenta, który dorabia w czasie studiów i po godzinach robi projekty na zlecenie. Co być może nie do końca jest sprawiedliwe, ponieważ doświadczony ekspert wrzucony do jednego worka z początkującym pasjonatem może poczuć się w pewien sposób deprecjonowany.

Kiedy stajesz się freelancerem?

Moim zdaniem charakterystyczne dla freelancera są cztery aspekty: usługowy, ludzki, osobisty i zleceniowy, które zresztą zawarłem w definicji przytoczonej na początku tego artykułu.

  1. Po pierwsze, zauważ, że przedmiotem freelancingu są przede wszystkim usługi a nie produkty. Freelancer świadczy usługi programowania, projektowania, tłumaczenia, prowadzenia mediów społecznościowych i wiele innych.
  2. Po drugie, freelancera wyróżnia aspekt ludzki, ponieważ mamy do czynienia z osobą a nie z „bezduszną” firmą. Mimo, iż „wolny strzelec” może prowadzić zarejestrowaną działalność gospodarczą i posiadać status firmy, to mówimy cały czas o konkretnej osobie, która posiada określoną markę osobistą.
  3. Po trzecie, freelancer świadczy usługi osobiście. Oczywiście może korzystać z podwykonawców w przypadku złożonych projektów lub takich, które wykraczają poza jego kompetencje, ale w zdecydowanej większości realizuje zlecenia osobiście.
  4. Ostatnia kwestia dotyczy zleceń. Freelancer przyjmuje zlecenia do realizacji, co oznacza, że może z niektórych zrezygnować i podziękować. To go odróżnia od osób, które związane są kontraktem B2B ze swoim pracodawcą. W przypadku współpracy z pracodawcą na umowie B2B, „pracownik” musi realizować zadania, które zleca mu pracodawca. Freelancer może odmówić wykonania zlecenia i pracować na rzecz wielu zleceniodawców.

W tym kontekście freelancerem staje się każdy, kto prowadzi jednoosobowy biznes, sprzedaje swoje usługi i realizuje wybrane zlecenia osobiście.

Co to jest freelancing?

Freelancing to model biznesowy, który polega na świadczeniu usług przez jednoosobowe podmioty na rzecz zleceniodawców.

freelancer co to

Freelancerzy to profesjonaliści, którzy muszą postrzegać siebie w kategoriach przedsiębiorców, gdyż świadczą usługi, biorą za ich wykonanie pieniądze i odpowiedzialność oraz muszą liczyć się z ryzykiem wystąpienia kar umownych, nieopłaconych faktur, a nawet z możliwością utraty płynności finansowej.

Dlatego też, praca na własny rachunek i wykazywanie się przedsiębiorczością stanowią istotę bycia freelancerem. Stając się przedsiębiorcą, traci się poczucie bezpieczeństwa, ale zyskuje się niezależność i wolność.

Ilu freelancerów jest w Polsce?

Trudno oszacować, ponieważ w naszym kraju jest około 2,5 miliona osób, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, z tym, że wiele z nich pracuje na rzecz swojego pracodawcy na podstawie umowy B2B. 

Jedno jest pewne, tak jak napisałem na początku, iż jest to ogromna grupa i wielka siła społeczna wykonująca wiele rodzajów działalności, które przedstawiam w artykule 👉 Najlepsze zawody dla freelancerów.

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Na etapie weryfikacji pomysłu na biznes warto opracować wstępną wersję produktu, tzw. MVP (z ang. Minimum Viable Product), aby zademonstrować ją potencjalnym klientom i pozyskać wartościowe informacje zwrotne. Pomysł jest czymś nienamacalnym i każda ze stron może mieć różne wyobrażenia na temat ostatecznego kształtu produktu.

  • Zajrzałeś tu, bo musisz napisać biznesplan? Ktoś wymaga od Ciebie tego dokumentu? Pracownik banku, inwestor, a może urzędnik odpowiedzialny za dotacje unijne? W porządku, tylko jedno ale! Biznesplan to nie jest przykry obowiązek, lecz narzędzie, które pomoże Ci zdobyć pieniądze od inwestorów, dzięki którym uruchomisz firmę i rozwiniesz biznes. Nawet jeśli nie potrzebujesz środków finansowych, to i tak warto opracować biznesplan, ponieważ informacje i liczby przeniesione na papier uwypuklą wszystkie wady, luki i niezgodności w Twoim projekcie biznesowym. A chyba zgodzisz się ze mną, że lepiej popełniać błędy na kartce papieru aniżeli w życiu. Jeżeli zrealizowałeś punkt po punkcie proces weryfikacji pomysłu na biznes, który opisałem w artykule 👉 Jak sprawdzić i wdrożyć pomysł na biznes?, to kolejnym etapem jest spisanie istotnych informacji w jednym dokumencie.

  • Bardzo ważnym etapem weryfikacji pomysłu jest przeanalizowanie, czy biznes ma rację bytu. Dlatego należy policzyć planowane koszty, a następnie zestawić je z planowanymi przychodami.

  • Być może zastanawiasz się nad porzuceniem etatu, bo masz dość swojego szefa i praca nie sprawia Ci przyjemności. Być może Twój znajomy znalazł ciekawą ofertę franczyzy i otwiera biznes na licencji, koleżanka będzie tworzyć nową aplikację, a w gazecie widziałeś wywiad z uśmiechniętym przedsiębiorcą, który opowiada o swoim sklepie internetowym. Jeśli tak, to wspomniane inspiracje nie są dobre, abyś został przedsiębiorcą.

  • Co to jest outsourcing i jakie są korzyści dla zleceniodawcy?

    • Freelancer / Outsourcing

    Outsourcing polega na przekazywaniu procesów, projektów lub poszczególnych zadań firmie zewnętrznej, która specjalizuje się w danym obszarze. Nazwa outsourcing pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem stworzonym z trzech słów outside-resource-using, co oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł.

  • Czy wiesz, dlaczego większość firm upada w pierwszym roku działalności? Ponieważ nie mają klientów! Najważniejszym zadaniem każdej firmy jest sprzedaż. Z dwóch prostych powodów należy nieustannie poszukiwać klientów: Po pierwsze, aby zwiększyć sprzedaż, Po drugie, aby pozyskiwać nowych klientów w miejsce dotychczasowych, których traci się z upływem czasu. Prowadzenie firmy dla przyjemności, która nie generuje przychodów to hobby, a działalność mająca na celu bezpłatne pomaganie ludziom to wolontariat. Bez klientów i ich pieniędzy nie może funkcjonować żadna firma, dlatego dział sprzedaży to serce każdego przedsięwzięcia.