Bill Gates wypowiedział brzemienne słowa, że biznes każdej firmy zaczyna się i kończy na dogłębnej analizie liczb. Niezależnie od tego, czym dana firma się zajmuje, jeżeli nie potrafi wyciągnąć wniosków z faktów dotyczących własnej działalności i podejmuje decyzje oparte na powierzchownych informacjach lub intuicji, w ostatecznym rozrachunku zapłaci za to wysoką cenę.
Dodam, że Excel nie kłamie i skrupulatne prowadzenie bilansu w postaci zestawień kosztów stałych, zmiennych oraz przychodów pozwala na racjonalne prowadzenie biznesu.
W biznesie nie ma miejsca na określenia: „jakoś”, „coś”, „WYDAJE MI SIĘ”, ponieważ brak rzetelnej analizy oraz odpowiedniego planu kończy się kosztownymi błędami! W efekcie WYDAJE się dużo więcej pieniędzy, a następnie w domu ogląda się MISIE na Discovery Channel, gdyż po biznesie i inwestycji nie ma śladu. 😲
Zastanów się, jakie będziesz ponosić koszty związane z uruchomieniem i prowadzeniem działalności?
Poniżej znajduje się lista przykładowych kosztów. Występowanie poszczególnych pozycji kosztowych zależy od branży, charakteru działalności oraz kompetencji właścicieli firmy. Wśród założycieli może być księgowy, wówczas koszt związany z księgowością prawdopodobnie nie wystąpi. Firma może być prowadzona w domu, co zniweluje koszt najmu i dojazdu do pracy.
Pamiętaj, że obciążenia podatkowe, wysokość składek ZUS, koszt prowadzenia księgowości są wynikiem Twoich decyzji, które podjąłeś na etapie rejestracji firmy. Dlatego zanim rozpoczniesz formalności, sprawdź, co powinieneś wiedzieć przed rejestracją działalności gospodarczej i jak założyć firmę.
Warto podkreślić, że w kosztach stałych należy uwzględnić podstawowe wynagrodzenie finansowe dla właścicieli, które jest niezbędne do życia, a w wypracowanym zysku firmy trzeba upatrywać premii za poniesione ryzyko. Częstym błędem jest pomijanie tej pozycji w kosztorysie, jakby z założenia właściciel miał pracować za darmo.
OBNIŻAMY KOSZTY ZWIĄZANE Z TERMINALAMI PŁATNICZYMI 📉
Koszty na start związane z inwestycją
- Koszt uruchomienia produkcji
- Zakup sprzętu i narzędzi niezbędnych do prowadzenia działalności (na przykład samochód, komputer, tablet, telefon, drukarka, skaner, ksero, niszczarka)
- Oprogramowanie
- Akcesoria biurowe
- Meble biurowe
- Adaptacja lokalu, remont biura
- Rekrutacja pracowników (na przykład emisja ogłoszeń o pracę)
- Szkolenia
- Koszt związany z uzyskaniem niezbędnych zezwoleń (dotyczy działalności regulowanej)
- Identyfikacja wizualna (projekt logo, wizytówki, stworzenie strony firmowej)
- Koszt związany z urzędem patentowym w przypadku zastrzeżenia znaku towarowego i zgłoszenia patentu
- Koszt związany z obsługą prawną
Stałe koszty prowadzenia firmy
- ZUS
- Księgowość i kadry
- Prowadzenie rachunku bankowego
- Wynagrodzenie pracowników
- Podstawowe oczekiwania finansowe właścicieli
- Opłaty za wynajem nieruchomości komercyjnej (czynsz, podatek od gruntu i nieruchomości, wywóz śmieci, woda, odprowadzanie ścieków itd.)
- Bezpieczeństwo (ochrona, monitoring, konwój, ubezpieczenie)
- Opłata za dostarczenie i zużycie energii elektrycznej, gazu
- Usługi telekomunikacyjne (telefon, internet)
- Samochody służbowe: przegląd techniczny i ubezpieczenie samochodu (roczną składkę należy podzielić na 12 miesięcy i doliczyć 1/12 do każdego miesiąca, aby uśrednić stałe wydatki)
- Utrzymanie strony internetowej, e-sklepu (hosting, domena, IT itp.)
- Opłaty za korzystanie z programów i narzędzi (na przykład program do wystawiania faktur, CRM, program pocztowy, program do wysyłki newslettera)
- Raty kredytu, leasingu
- Fundusz „stabilizacyjny” (stała kwota odkładana na ewentualne zdarzenia losowe)
Zmienne koszty prowadzenia firmy
- Koszt wytworzenia produktu lub usługi (zakup surowców, półproduktów itp.)
- Koszt transportu, usługi kurierskie, pocztowe
- Koszty związane z promocją i reklamą, czyli koszty pozyskania klienta!
- Koszty eksploatacyjne samochodu (paliwo, części zamienne, koszty naprawy)
- Podróże służbowe (noclegi, diety, bilety lub paliwo, opłaty za autostradę)
- Premie pracowników
- Środki czystości
- Artykuły biurowe
- Zobowiązania podatkowe
Jak widzisz, w biznesie pewną informacją są jedynie koszty, a cena za produkt i planowana sprzedaż są hipotezą do potwierdzenia.
Niestety powszechną praktyką stosowaną w biznesplanach jest zaniżanie (niedoszacowanie) kosztów i zawyżanie planowanych przychodów. Nie popełniaj tego błędu a unikniesz pierwszej sytuacji kryzysowej w postaci utraty płynności finansowej, kiedy środki finansowe skończą się szybciej, niż zakładałeś.
Oszacuj wstępne koszty i zawyż je, ponieważ zawsze występują niezaplanowane wydatki. Czy przeprowadziłeś kiedyś remont mieszkania lub domu? Zapewne na początku oszacowałeś budżet i zarezerwowałeś odpowiednie środki. Rozpoczęły się prace remontowe i co...? Zmieściłeś się idealnie w planowanym budżecie? No właśnie. 😉
Dlatego jeśli znasz branżę, w której chcesz rozpocząć działalność gospodarczą, to oszacowane koszty zwiększ o 25%, a jeśli nie znasz rynku to pomnóż koszty razy 2!
Znalezienie pomysłu na biznes to jedno z przyjemniejszych zadań w procesie tworzenia firmy, natomiast jego weryfikacja i wdrożenie nastręcza już większych problemów, do których należy m.in. prawidłowe oszacowanie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
W następnym wpisie poruszę temat przychodów i przeprowadzę przykładową symulację finansową biznesu, która odpowiada na pytanie, czy biznes ma rację bytu. 🙂
Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.
Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl