Jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej?

koszty prowadzenia działalności gospodarczej

Bill Gates wypowiedział brzemienne słowa, że biznes każdej firmy zaczyna się i kończy na dogłębnej analizie liczb. Niezależnie od tego, czym dana firma się zajmuje, jeżeli nie potrafi wyciągnąć wniosków z faktów dotyczących własnej działalności i podejmuje decyzje oparte na powierzchownych informacjach lub intuicji, w ostatecznym rozrachunku zapłaci za to wysoką cenę.

Dodam, że Excel nie kłamie i skrupulatne prowadzenie bilansu w postaci zestawień kosztów stałych, zmiennych oraz przychodów pozwala na racjonalne prowadzenie biznesu.

W biznesie nie ma miejsca na określenia: „jakoś”, „coś”, „WYDAJE MI SIĘ”, ponieważ brak rzetelnej analizy oraz odpowiedniego planu kończy się kosztownymi błędami! W efekcie WYDAJE się dużo więcej pieniędzy, a następnie w domu ogląda się MISIE na Discovery Channel, gdyż po biznesie i inwestycji nie ma śladu. 😲

wysokie koszty prowadzenia fimy bankructwo

Zastanów się, jakie będziesz ponosić koszty związane z uruchomieniem i prowadzeniem działalności? 

Poniżej znajduje się lista przykładowych kosztów. Występowanie poszczególnych pozycji kosztowych zależy od branży, charakteru działalności oraz kompetencji właścicieli firmy. Wśród założycieli może być księgowy, wówczas koszt związany z księgowością prawdopodobnie nie wystąpi. Firma może być prowadzona w domu, co zniweluje koszt najmu i dojazdu do pracy.

Pamiętaj, że obciążenia podatkowe, wysokość składek ZUS, koszt prowadzenia księgowości są wynikiem Twoich decyzji, które podjąłeś na etapie rejestracji firmy. Dlatego zanim rozpoczniesz formalności, sprawdź, co powinieneś wiedzieć przed rejestracją działalności gospodarczej i jak założyć firmę

Warto podkreślić, że w kosztach stałych należy uwzględnić podstawowe wynagrodzenie finansowe dla właścicieli, które jest niezbędne do życia, a w wypracowanym zysku firmy trzeba upatrywać premii za poniesione ryzyko. Częstym błędem jest pomijanie tej pozycji w kosztorysie, jakby z założenia właściciel miał pracować za darmo.

Koszty na start związane z inwestycją

  • Koszt uruchomienia produkcji
  • Zakup sprzętu i narzędzi niezbędnych do prowadzenia działalności (na przykład samochód, komputer, tablet, telefon, drukarka, skaner, ksero, niszczarka)
  • Oprogramowanie
  • Akcesoria biurowe
  • Meble biurowe
  • Adaptacja lokalu, remont biura
  • Rekrutacja pracowników (na przykład emisja ogłoszeń o pracę)
  • Szkolenia
  • Koszt związany z uzyskaniem niezbędnych zezwoleń (dotyczy działalności regulowanej)
  • Identyfikacja wizualna (projekt logo, wizytówki, stworzenie strony firmowej)
  • Koszt związany z urzędem patentowym w przypadku zastrzeżenia znaku towarowego i zgłoszenia patentu
  • Koszt związany z obsługą prawną

Stałe koszty prowadzenia firmy

  • ZUS
  • Księgowość i kadry
  • Prowadzenie rachunku bankowego
  • Wynagrodzenie pracowników
  • Podstawowe oczekiwania finansowe właścicieli
  • Opłaty za wynajem nieruchomości komercyjnej (czynsz, podatek od gruntu i nieruchomości, wywóz śmieci, woda, odprowadzanie ścieków itd.)
  • Bezpieczeństwo (ochrona, monitoring, konwój, ubezpieczenie)
  • Opłata za dostarczenie i zużycie energii elektrycznej, gazu
  • Usługi telekomunikacyjne (telefon, internet)
  • Samochody służbowe: przegląd techniczny i ubezpieczenie samochodu (roczną składkę należy podzielić na 12 miesięcy i doliczyć 1/12 do każdego miesiąca, aby uśrednić stałe wydatki)
  • Utrzymanie strony internetowej, e-sklepu (hosting, domena, IT itp.)
  • Opłaty za korzystanie z programów i narzędzi (na przykład program do wystawiania faktur, CRM, program pocztowy, program do wysyłki newslettera)
  • Raty kredytu, leasingu
  • Fundusz „stabilizacyjny” (stała kwota odkładana na ewentualne zdarzenia losowe)

Zmienne koszty prowadzenia firmy

  • Koszt wytworzenia produktu lub usługi (zakup surowców, półproduktów itp.)
  • Koszt transportu, usługi kurierskie, pocztowe
  • Koszty związane z promocją i reklamą, czyli koszty pozyskania klienta!
  • Koszty eksploatacyjne samochodu (paliwo, części zamienne, koszty naprawy)
  • Podróże służbowe (noclegi, diety, bilety lub paliwo, opłaty za autostradę)
  • Premie pracowników
  • Środki czystości
  • Artykuły biurowe
  • Zobowiązania podatkowe

Jak widzisz, w biznesie pewną informacją są jedynie koszty, a cena za produkt i planowana sprzedaż są hipotezą do potwierdzenia.

Niestety powszechną praktyką stosowaną w biznesplanach jest zaniżanie (niedoszacowanie) kosztów i zawyżanie planowanych przychodów. Nie popełniaj tego błędu a unikniesz pierwszej sytuacji kryzysowej w postaci utraty płynności finansowej, kiedy środki finansowe skończą się szybciej, niż zakładałeś.

koszty prowadzenia firmy oszacowanie

Oszacuj wstępne koszty i zawyż je, ponieważ zawsze występują niezaplanowane wydatki. Czy przeprowadziłeś kiedyś remont mieszkania lub domu? Zapewne na początku oszacowałeś budżet i zarezerwowałeś odpowiednie środki. Rozpoczęły się prace remontowe i co...? Zmieściłeś się idealnie w planowanym budżecie? No właśnie. 😉

Dlatego jeśli znasz branżę, w której chcesz rozpocząć działalność gospodarczą, to oszacowane koszty zwiększ o 25%, a jeśli nie znasz rynku to pomnóż koszty razy 2!

Znalezienie pomysłu na biznes to jedno z przyjemniejszych zadań w procesie tworzenia firmy, natomiast jego weryfikacja i wdrożenie nastręcza już większych problemów, do których należy m.in. prawidłowe oszacowanie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. 

W następnym wpisie poruszę temat przychodów i przeprowadzę przykładową symulację finansową biznesu, która odpowiada na pytanie, czy biznes ma rację bytu. 🙂

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Ten wpis jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy istnieje bezpieczny etat w obecnych czasach? Abstrahując od nepotyzmu oraz wszelakich układów i układzików. Celem artykułu nie jest faworyzowanie którejś z tytułowych form zatrudnienia, ponieważ zarówno praca na etacie, jak i własny biznes mają swoje plusy i minusy. Co więcej, nie każdy nadaje się do prowadzenia własnej firmy. Aby zostać przedsiębiorcą należy posiadać odpowiednie predyspozycje, wiedzę i umiejętności. Właściciele firm muszą sami sobie radzić w wielu sytuacjach oraz brać pełną odpowiedzialność za ewentualne złe decyzje. Nie mogą zrzucić winy na innych, co nierzadko ma miejsce wśród pracowników. Pośrednim rozwiązaniem, które zwiększa bezpieczeństwo prowadzenia własnego biznesu oraz rozkłada odpowiedzialność na franczyzodawcę i franczyzobiorcę jest franczyza, czyli gotowy pomysł na biznes, ale nie o franczyzie w tym artykule.

  • Kto to jest freelancer i na czym polega freelancing?

    • Freelancer / Outsourcing

    Freelancer to osoba, która świadczy swoje usługi osobiście i realizuje projekty na zlecenie, tak zwany "wolny strzelec", "człowiek do wynajęcia". To ogromna grupa i wielka siła społeczna wykonująca wiele rodzajów działalności, które przedstawiam w artykule 👉 25 najlepszych zawodów dla freelancerów. Mianem freelancera można określić zarówno specjalistę z wieloletnim doświadczeniem, jak i studenta, który dorabia w czasie studiów i po godzinach robi projekty na zlecenie. Co być może nie do końca jest sprawiedliwe, ponieważ doświadczony ekspert wrzucony do jednego worka z początkującym pasjonatem może poczuć się w pewien sposób deprecjonowany.

  • Możesz mieć dobry pomysł na biznes, ale problemy związane z dotarciem do grupy docelowej obniżą jego atrakcyjność, a nawet przekreślą szanse na powodzenie. Przede wszystkim powinieneś oszacować trudność dotarcia do potencjalnych klientów, czas, koszt oraz niezbędne narzędzia. To bardzo ważny aspekt, który powinieneś uwzględnić na etapie weryfikacji koncepcji biznesowej, zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie działalności.

  • Świadomość, że przedsiębiorca musi znać się na wszystkim, jest przytłaczająca i niejednej osobie może podciąć skrzydła. Nie bez kozery mówi się, że przedsiębiorca to człowiek orkiestra i coś w tym jest. 😉

  • Oficjalna nazwa firmy to nie jest nazwa produktu ani adres sklepu internetowego. Nazwy firmy będziesz używał przede wszystkim w obrocie gospodarczym, podczas rejestracji, podpisywania umowy czy wystawiania faktury. Możesz mieć zarejestrowaną firmę pod oficjalną nazwą, na przykład FIRMAX JAN KOWALSKI a promować na rynku swoją markę, np. BIZNEX lub działać pod marką franczyzodawcy - decydując się na gotowy pomysł na biznes jakim jest franczyza. Nazwa firmy a forma prawna prowadzenia działalności Nazwa firmy zależy od formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej. Przypomnę, że przedsiębiorstwo może mieć status osoby fizycznej lub osoby prawnej, co wyjaśniam szczegółowo w poradniku jak założyć firmę, w części Formy prawne prowadzenia działalności.

  • MLM (skrót z ang. Multi Level Marketing) zwany również marketingiem sieciowym często jest kojarzony z piramidą finansową. Przyczyn można upatrywać w nieuczciwych firmach funkcjonujących w branży MLM oraz przypadkowych osobach, które zajmują się tym biznesem. W obiegowym przekazie informacyjnym do dyspozycji są głównie marketingowe poradniki, które niestety nie zawierają wartościowych danych. Zapewne potrzeba wiele czasu, aby ustandaryzować tą branże, na czym powinno zależeć każdej osobie, która trudni się zawodowo MLM.