Jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej?

koszty prowadzenia działalności gospodarczej

Bill Gates wypowiedział brzemienne słowa, że biznes każdej firmy zaczyna się i kończy na dogłębnej analizie liczb. Niezależnie od tego, czym dana firma się zajmuje, jeżeli nie potrafi wyciągnąć wniosków z faktów dotyczących własnej działalności i podejmuje decyzje oparte na powierzchownych informacjach lub intuicji, w ostatecznym rozrachunku zapłaci za to wysoką cenę.

Dodam, że Excel nie kłamie i skrupulatne prowadzenie bilansu w postaci zestawień kosztów stałych, zmiennych oraz przychodów pozwala na racjonalne prowadzenie biznesu.

W biznesie nie ma miejsca na określenia: „jakoś”, „coś”, „WYDAJE MI SIĘ”, ponieważ brak rzetelnej analizy oraz odpowiedniego planu kończy się kosztownymi błędami! W efekcie WYDAJE się dużo więcej pieniędzy, a następnie w domu ogląda się MISIE na Discovery Channel, gdyż po biznesie i inwestycji nie ma śladu. 😲

wysokie koszty prowadzenia fimy bankructwo

Zastanów się, jakie będziesz ponosić koszty związane z uruchomieniem i prowadzeniem działalności? 

Poniżej znajduje się lista przykładowych kosztów. Występowanie poszczególnych pozycji kosztowych zależy od branży, charakteru działalności oraz kompetencji właścicieli firmy. Wśród założycieli może być księgowy, wówczas koszt związany z księgowością prawdopodobnie nie wystąpi. Firma może być prowadzona w domu, co zniweluje koszt najmu i dojazdu do pracy.

Pamiętaj, że obciążenia podatkowe, wysokość składek ZUS, koszt prowadzenia księgowości są wynikiem Twoich decyzji, które podjąłeś na etapie rejestracji firmy. Dlatego zanim rozpoczniesz formalności, sprawdź, co powinieneś wiedzieć przed rejestracją działalności gospodarczej i jak założyć firmę

Warto podkreślić, że w kosztach stałych należy uwzględnić podstawowe wynagrodzenie finansowe dla właścicieli, które jest niezbędne do życia, a w wypracowanym zysku firmy trzeba upatrywać premii za poniesione ryzyko. Częstym błędem jest pomijanie tej pozycji w kosztorysie, jakby z założenia właściciel miał pracować za darmo.

OBNIŻAMY KOSZTY ZWIĄZANE Z TERMINALAMI PŁATNICZYMI 📉

terminale płatnicze porównanie ofert ranking

Koszty na start związane z inwestycją

  • Koszt uruchomienia produkcji
  • Zakup sprzętu i narzędzi niezbędnych do prowadzenia działalności (na przykład samochód, komputer, tablet, telefon, drukarka, skaner, ksero, niszczarka)
  • Oprogramowanie
  • Akcesoria biurowe
  • Meble biurowe
  • Adaptacja lokalu, remont biura
  • Rekrutacja pracowników (na przykład emisja ogłoszeń o pracę)
  • Szkolenia
  • Koszt związany z uzyskaniem niezbędnych zezwoleń (dotyczy działalności regulowanej)
  • Identyfikacja wizualna (projekt logo, wizytówki, stworzenie strony firmowej)
  • Koszt związany z urzędem patentowym w przypadku zastrzeżenia znaku towarowego i zgłoszenia patentu
  • Koszt związany z obsługą prawną

Stałe koszty prowadzenia firmy

  • ZUS
  • Księgowość i kadry
  • Prowadzenie rachunku bankowego
  • Wynagrodzenie pracowników
  • Podstawowe oczekiwania finansowe właścicieli
  • Opłaty za wynajem nieruchomości komercyjnej (czynsz, podatek od gruntu i nieruchomości, wywóz śmieci, woda, odprowadzanie ścieków itd.)
  • Bezpieczeństwo (ochrona, monitoring, konwój, ubezpieczenie)
  • Opłata za dostarczenie i zużycie energii elektrycznej, gazu
  • Usługi telekomunikacyjne (telefon, internet)
  • Samochody służbowe: przegląd techniczny i ubezpieczenie samochodu (roczną składkę należy podzielić na 12 miesięcy i doliczyć 1/12 do każdego miesiąca, aby uśrednić stałe wydatki)
  • Utrzymanie strony internetowej, e-sklepu (hosting, domena, IT itp.)
  • Opłaty za korzystanie z programów i narzędzi (na przykład program do wystawiania faktur, CRM, program pocztowy, program do wysyłki newslettera)
  • Raty kredytu, leasingu
  • Fundusz „stabilizacyjny” (stała kwota odkładana na ewentualne zdarzenia losowe)

Zmienne koszty prowadzenia firmy

  • Koszt wytworzenia produktu lub usługi (zakup surowców, półproduktów itp.)
  • Koszt transportu, usługi kurierskie, pocztowe
  • Koszty związane z promocją i reklamą, czyli koszty pozyskania klienta!
  • Koszty eksploatacyjne samochodu (paliwo, części zamienne, koszty naprawy)
  • Podróże służbowe (noclegi, diety, bilety lub paliwo, opłaty za autostradę)
  • Premie pracowników
  • Środki czystości
  • Artykuły biurowe
  • Zobowiązania podatkowe

Jak widzisz, w biznesie pewną informacją są jedynie koszty, a cena za produkt i planowana sprzedaż są hipotezą do potwierdzenia.

Niestety powszechną praktyką stosowaną w biznesplanach jest zaniżanie (niedoszacowanie) kosztów i zawyżanie planowanych przychodów. Nie popełniaj tego błędu a unikniesz pierwszej sytuacji kryzysowej w postaci utraty płynności finansowej, kiedy środki finansowe skończą się szybciej, niż zakładałeś.

koszty prowadzenia firmy oszacowanie

Oszacuj wstępne koszty i zawyż je, ponieważ zawsze występują niezaplanowane wydatki. Czy przeprowadziłeś kiedyś remont mieszkania lub domu? Zapewne na początku oszacowałeś budżet i zarezerwowałeś odpowiednie środki. Rozpoczęły się prace remontowe i co...? Zmieściłeś się idealnie w planowanym budżecie? No właśnie. 😉

Dlatego jeśli znasz branżę, w której chcesz rozpocząć działalność gospodarczą, to oszacowane koszty zwiększ o 25%, a jeśli nie znasz rynku to pomnóż koszty razy 2!

Znalezienie pomysłu na biznes to jedno z przyjemniejszych zadań w procesie tworzenia firmy, natomiast jego weryfikacja i wdrożenie nastręcza już większych problemów, do których należy m.in. prawidłowe oszacowanie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. 

W następnym wpisie poruszę temat przychodów i przeprowadzę przykładową symulację finansową biznesu, która odpowiada na pytanie, czy biznes ma rację bytu. 🙂

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Kim tak naprawdę jest przedsiębiorca?

    • Własny biznes

    Na temat właścicieli firm krąży wiele stereotypów i mitów. Nie zawsze są dobrze postrzegani przez społeczeństwo. A to z prostego względu, że większość społeczeństwa pracuje na etacie i nie zna realiów biznesu. Przyjmując, że w Polsce jest mniej więcej 2 miliony przedsiębiorców (pomijając podmioty z zawieszoną działalnością gospodarczą), to statystycznie w klasie jest garstka uczniów, którzy mają rodziców - przedsiębiorców.

  • Na etapie weryfikacji pomysłu na biznes warto opracować wstępną wersję produktu, tzw. MVP (z ang. Minimum Viable Product), aby zademonstrować ją potencjalnym klientom i pozyskać wartościowe informacje zwrotne. Pomysł jest czymś nienamacalnym i każda ze stron może mieć różne wyobrażenia na temat ostatecznego kształtu produktu.

  • Nie ma co ukrywać, że proces weryfikacji pomysłu na biznes jest dość żmudny i nie należy do najłatwiejszych zadań. W poprzednich artykułach z cyklu Jak otworzyć własny biznes? otrzymałeś niezbędne wskazówki oraz narzędzia dotyczące testowania pomysłu. Teraz czas na podjęcie decyzji. 😉

  • Od znalezienia pomysłu do jego wdrożenia i przekształcenia w prosperujący biznes jest długa droga. Nie istnieje jedna idealna metoda weryfikacji pomysłu, która pozwoli jednoznacznie stwierdzić, czy biznes osiągnie sukces. Możemy mówić wyłącznie o zmniejszeniu ryzyka. Mimo to, warto przeprowadzić proces walidacji zamiast ślepo wierzyć w swoją intuicję, ponieważ sprawdzenie pomysłu przed jego wdrożeniem pozwala wyeliminować wiele błędów oraz opracować efektywny model biznesowy!

  • Przy decyzji o rozpoczęciu prowadzenia własnego biznesu pojawia się prędzej czy później pytanie, w jaki sposób uporządkować kwestię przepisów potocznego BHP, czyli Bezpieczeństwa i Higieny Pracy. Jeżeli nie wiesz jak się za to zabrać, dostałeś polecenie od szefa lub sam nim jesteś i nie chcesz utonąć w papierach oraz stresie przed kontrolą Państwowej Inspekcji Pracy, to koniecznie zapoznaj się z tym materiałem. Z tego artykułu dowiesz się: Co to jest BHP i na czym polega? Od czego zacząć wdrażanie zasad BHP w swojej firmie? Jaka jest odpowiedzialność pracodawcy za stan BHP w firmie? Dlaczego warto dbać o zdrowie pracowników? 

  • Zakładam, że masz już zweryfikowany pomysł na biznes, przemyślany model biznesowy oraz opracowany 👉 biznesplan, skoro postanowiłeś uruchomić własny biznes i szukasz informacji na temat zakładania firmy. Przede wszystkim gratuluję podjęcia decyzji o uruchomieniu firmy i cieszę się, że odwiedziłeś portal WlasnyBiznes.pl. Z myślą o osobach, które zaczynają przygodę z przedsiębiorczością stworzyłem praktyczne materiały, w których wyjaśniam jak założyć firmę i na co zwrócić uwagę jeszcze przed rejestracją działalności gospodarczej. Przed Tobą wiele ważnych decyzji do podjęcia oraz formalności do załatwienia, m.in. musisz wybrać formę prawną prowadzenia działalności, formę opodatkowania, PKD. Zdecydować: być, czy nie być VAT’owcem? Kiedy rozpocząć działalność gospodarczą? Każdy przedsiębiorca musiał przez to przejść i zapewniam Cię, że nie jest to tak trudne jak powszechnie się o tym mówi. Poniżej znajdziesz listę zadań, które musisz wykonać zanim założysz firmę.

Zamów bezpłatny terminal płatniczy lub porównaj swoje dotychczasowe prowizje. SPRAWDŹ OFERTĘ »