Jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej?

koszty prowadzenia działalności gospodarczej

Bill Gates wypowiedział brzemienne słowa, że biznes każdej firmy zaczyna się i kończy na dogłębnej analizie liczb. Niezależnie od tego, czym dana firma się zajmuje, jeżeli nie potrafi wyciągnąć wniosków z faktów dotyczących własnej działalności i podejmuje decyzje oparte na powierzchownych informacjach lub intuicji, w ostatecznym rozrachunku zapłaci za to wysoką cenę.

Dodam, że Excel nie kłamie i skrupulatne prowadzenie bilansu w postaci zestawień kosztów stałych, zmiennych oraz przychodów pozwala na racjonalne prowadzenie biznesu.

W biznesie nie ma miejsca na określenia: „jakoś”, „coś”, „WYDAJE MI SIĘ”, ponieważ brak rzetelnej analizy oraz odpowiedniego planu kończy się kosztownymi błędami! W efekcie WYDAJE się dużo więcej pieniędzy, a następnie w domu ogląda się MISIE na Discovery Channel, gdyż po biznesie i inwestycji nie ma śladu. 😲

Zastanów się, jakie będziesz ponosić koszty związane z prowadzeniem działalności? Poniżej znajduje się lista przykładowych kosztów. Występowanie poszczególnych pozycji kosztowych zależy od branży, charakteru działalności oraz kompetencji właścicieli firmy. Wśród założycieli może być księgowy, wówczas koszt związany z księgowością prawdopodobnie nie wystąpi. Firma może być prowadzona w domu, co zniweluje koszt najmu i dojazdu do pracy.

Warto podkreślić, że w kosztach stałych należy uwzględnić podstawowe wynagrodzenie finansowe dla właścicieli, które jest niezbędne do życia, a w wypracowanym zysku firmy trzeba upatrywać premii za poniesione ryzyko. Częstym błędem jest pomijanie tej pozycji w kosztorysie, jakby z założenia właściciel miał pracować za darmo.

Koszty na start związane z inwestycją

  • Koszt uruchomienia produkcji
  • Zakup sprzętu i narzędzi niezbędnych do prowadzenia działalności (na przykład samochód, komputer, tablet, telefon, drukarka, skaner, ksero, niszczarka)
  • Oprogramowanie
  • Akcesoria biurowe
  • Meble biurowe
  • Adaptacja lokalu, remont biura
  • Rekrutacja pracowników (na przykład emisja ogłoszeń o pracę)
  • Szkolenia
  • Koszt związany z uzyskaniem niezbędnych zezwoleń (dotyczy działalności regulowanej)
  • Identyfikacja wizualna (projekt logo, wizytówki, stworzenie strony firmowej)
  • Koszt związany z urzędem patentowym w przypadku zastrzeżenia znaku towarowego i zgłoszenia patentu
  • Koszt związany z obsługą prawną

Koszty stałe

  • ZUS
  • Księgowość i kadry
  • Prowadzenie rachunku bankowego
  • Wynagrodzenie pracowników
  • Podstawowe oczekiwania finansowe właścicieli
  • Opłaty za wynajem nieruchomości komercyjnej (czynsz, podatek od gruntu i nieruchomości, wywóz śmieci, woda, odprowadzanie ścieków itd.)
  • Bezpieczeństwo (ochrona, monitoring, konwój, ubezpieczenie)
  • Opłata za dostarczenie i zużycie energii elektrycznej, gazu
  • Usługi telekomunikacyjne (telefon, internet)
  • Samochody służbowe: przegląd techniczny i ubezpieczenie samochodu (roczną składkę należy podzielić na 12 miesięcy i doliczyć 1/12 do każdego miesiąca, aby uśrednić stałe wydatki)
  • Utrzymanie strony internetowej, e-sklepu (hosting, domena, IT itp.)
  • Opłaty za korzystanie z programów i narzędzi (na przykład program do wystawiania faktur, CRM, program pocztowy, program do wysyłki newslettera)
  • Raty kredytu, leasingu
  • Fundusz „stabilizacyjny” (stała kwota odkładana na ewentualne zdarzenia losowe)

Koszty zmienne

  • Koszt wytworzenia produktu lub usługi (zakup surowców, półproduktów itp.)
  • Koszt transportu, usługi kurierskie, pocztowe
  • Koszty związane z promocją i reklamą, czyli koszty pozyskania klienta!
  • Koszty eksploatacyjne samochodu (paliwo, części zamienne, koszty naprawy)
  • Podróże służbowe (noclegi, diety, bilety lub paliwo, opłaty za autostradę)
  • Premie pracowników
  • Środki czystości
  • Artykuły biurowe
  • Zobowiązania podatkowe

Jak widzisz, w biznesie pewną informacją są jedynie koszty, a cena za produkt i planowana sprzedaż są hipotezą do potwierdzenia.

Niestety powszechną praktyką stosowaną w biznesplanach jest zaniżanie (niedoszacowanie) kosztów i zawyżanie planowanych przychodów. Nie popełniaj tego błędu a unikniesz pierwszej sytuacji kryzysowej w postaci utraty płynności finansowej, kiedy środki finansowe skończą się szybciej, niż zakładałeś.

Na koniec dam Ci małą wskazówkę: jeśli znasz branżę, w której chcesz rozpocząć działalność gospodarczą, to oszacowane koszty zwiększ o 25%, a jeśli nie znasz rynku to pomnóż koszty razy 2. 😉

W następnym wpisie poruszę temat przychodów i przeprowadzę przykładową symulację finansową, która odpowiada na pytanie, czy biznes ma rację bytu. 🙂

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Outsourcing polega na przekazywaniu procesów, projektów lub poszczególnych zadań firmie zewnętrznej, która specjalizuje się w danym obszarze. Nazwa outsourcing pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem stworzonym z trzech słów outside-resource-using, co oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł. Wyróżniamy outsourcing pełny, czyli kompleksową obsługę oraz selektywny, w którym dokonujemy wyboru, jakie procesy, zadania zlecamy firmie zewnętrznej. Należy podjąć przemyślaną decyzję jakie potencjalne obszary można outsourcować, aby zapobiec pozbycia się funkcji, które mogą być ważne dla firmy ze strategicznego punktu widzenia. 

  • Jeśli wpadłeś na pomysł na biznes i nie wiesz, kto mógłby z niego skorzystać, to nie jest to dobry znak. Im dłużej zastanawiasz się nad potencjalnym klientem, tym większe ryzyko, że będziesz dorabiać filozofię do swojego produktu. Później ten kłopot spadnie na dział marketingu oraz handlowców, którzy będą próbowali sprzedać nietrafiony produkt i znaleźć odpowiedź na pytanie, kto i dlaczego ma go kupić.

  • Aby sprawdzić, czy na Twój produkt jest realne zapotrzebowanie lub dlaczego ludzie nie chcą go kupić, musisz nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami. Bezpośrednia rozmowa to najlepszy sposób, aby pozyskać informacje zwrotne.

  • Na etapie weryfikacji pomysłu na biznes warto opracować wstępną wersję produktu, tzw. MVP (z ang. Minimum Viable Product), aby zademonstrować ją potencjalnym klientom i pozyskać wartościowe informacje zwrotne. Pomysł jest czymś nienamacalnym i każda ze stron może mieć różne wyobrażenia na temat ostatecznego kształtu produktu.

  • Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie. Biznes online rozwija się bardzo dynamicznie, dlatego na otwarcie sklepu internetowego decydują się zarówno przedsiębiorcy, którzy do tej pory prowadzili biznes tradycyjny, jak i osoby, które dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą i e-commerce jest dla nich najlepszym pomysłem na biznes. Jeśli należysz do takich osób to dobrze się składa, ponieważ napisałem praktyczny poradnik, w którym przedstawiam krok po kroku jak założyć sklep internetowy. Wskazuje konkretne: rozwiązania technologiczne, oprogramowania dla sklepów internetowych, narzędzia internetowe przydatne w rozwoju biznesu online. Dodam, że wszystkie narzędzia, o których wspominam w niniejszym poradniku dostępne są w języku polskim, czyli opis na stronie, panel programu (interfejs), biuro obsługi klienta oraz wsparcie techniczne.

  • Chcesz założyć firmę i szukasz gotowego pomysłu na biznes? A może stworzyłeś własny biznesplan i nie wiesz jak go zweryfikować, aby uniknąć bankructwa? 🤔 Jeśli chcesz zwiększyć swoje bezpieczeństwo i szanse na sukces to przeczytaj poradnik biznesu, ponieważ zawiera praktyczne wskazówki i sprawdzone pomysły na biznes! 👍  Wszystkie przedstawione w nim metody i narzędzia zostały osobiście przetestowane przez autora, który prowadzi firmę od 2009 roku i posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu oraz wdrażaniu różnych projektów biznesowych. 5 powodów, dla których warto przeczytać poradnik biznesu Dowiesz się: Co musisz zrobić przed otwarciem firmy, aby uniknąć bankructwa? Jak znaleźć dobry pomysł na biznes? Jak przetestować pomysł i wdrożyć nowy projekt biznesowy? Jak wybrać najlepszą franczyzę spośród dostępnych ofert na rynku? O co zapytać franczyzodawcę i na co zwrócić uwagę?

.