Kim tak naprawdę jest przedsiębiorca?

kim jest przedsiębiorca

Na temat właścicieli firm krąży wiele stereotypów i mitów. Nie zawsze są dobrze postrzegani przez społeczeństwo. A to z prostego względu, że większość społeczeństwa pracuje na etacie i nie zna realiów biznesu.

Przyjmując, że w Polsce jest mniej więcej 2 miliony przedsiębiorców (pomijając podmioty z zawieszoną działalnością gospodarczą), to statystycznie w klasie jest garstka uczniów, którzy mają rodziców - przedsiębiorców.

Ponadto, nauczyciele w szkołach pracują na etacie i nigdy nie prowadzili działalności, więc skąd mały Jasiu ma czerpać wzorce? Notabene, w domu usłyszy, że przedsiębiorcy to kapitaliści, którzy wyzyskują ludzi i nie muszą dużo pracować, a tak w ogóle to pierwszy milion trzeba ukraść, bo uczciwą pracą się nie dorobisz. I na tym kończą się obiegowe mądrości na temat przedsiębiorczości.

Mity i fakty na temat przedsiębiorców

mity fakty na temat przedsiebiorcow

Obraz pięknego i łatwego życia przedsiębiorcy jest nieprawdziwy. Rozwijanie własnej firmy to nierzadko balansowanie na krawędzi. Praca po kilkanaście godzin dziennie i dostępność 24 godziny na dobę. W początkowej fazie nie ma mowy o urlopie, lecz z czasem nabiera się praw do świadczeń socjalnych. 😉

Jeśli traktujesz poważnie swój biznes, to mimo, że nie pracujesz - myślisz o nim, co można poprawić, ulepszyć. Kosztuje to wiele wyrzeczeń, ale satysfakcja z osiąganych celów jest nie do opisania!

Podstawową umiejętnością przedsiębiorcy jest dostrzeganie możliwości rynkowych. Poszukiwanie miejsc, w których można zastosować mechanizm dźwigni finansowej. Nie trzeba wynaleźć nowej rzeczy, wystarczy zmodyfikować i usprawnić już istniejące.

Jeśli ktoś nie widzi szans biznesowych to trudno mu będzie zbudować StartUp od podstaw i stworzyć własną markę. Tego trudno się nauczyć. Dla osób, które nie posiadają biznesowej percepcji postrzegania świata, dobrą alternatywą jest franczyza, czyli skorzystanie z gotowego pomysłu na biznes. Zanim jednak zdecydujesz się na biznes na licencji, to zapoznaj się z poradami dla franczyzobiorców, abyś wybrał solidnego franczyzodawcę.

Zauważone szanse biznesowe trzeba skrupulatnie weryfikować i przekształcać swoje przypuszczenia w fakty. Nie bać się przyznać do błędnych założeń i jeśli jest taka potrzeba to wycofać się z danego projektu. Należy obserwować otoczenie, pytać, porównywać, szukać wzajemnych powiązań, sprawdzać pozyskane informacje, analizować fakty, modyfikować koncepcje i wdrażać.

Nieodzowne w biznesie jest podejmowanie samodzielnych decyzji i branie za nich odpowiedzialności. Można korzystać z usług konsultingowych, doradzać się innych osób, ale ostateczną decyzję to Ty podejmujesz, a ewentualne pretensje możesz mieć tylko do siebie.

Akceptacja niepewności i ryzyka jest wpisana w DNA przedsiębiorcy. Nigdy nie można go wyeliminować. Im więcej masz, tym większe jest ryzyko, bo więcej możesz stracić. Nie ma biznesu bez ryzyka, aczkolwiek można je stopniowo zmniejszać poprzez nabieranie doświadczenia i uczenie się na cudzych lub swoich błędach. Im większa świadomość biznesowa, tym mniej popełnionych błędów w przyszłości.

Kim jest przedsiębiorca?

Reasumując, przedsiębiorca to człowiek, który:

  • dostrzega szanse biznesowe (problemy i rozwiązania)
  • potrafi oszacować i zaakceptować ryzyko
  • umie samodzielnie podejmować decyzje i brać za nie odpowiedzialność
  • potrafi mądrze pracować i ponieść wiele wyrzeczeń na poczet przyszłych zysków
  • jest zorientowany na cel

Świadomie użyłem słowa człowiek, aby podkreślić wymiar ludzki. Podręcznikowe definicje w postaci osoby prawnej lub osoby fizycznej, która prowadzi działalność gospodarczą nie oddają sedna sprawy kim jest przedsiębiorca.

Biznes i sprzedaż to także emocje i wartości. Mimo, że utarło się powiedzenie, że "biznes to biznes", to prawdziwym stwierdzeniem jest, że biznes to ludzie. BIZNES JEST TWORZONY PRZEZ LUDZI ORAZ DLA LUDZI I ZAWSZE NALEŻY O TYM PAMIĘTAĆ.

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Możesz mieć dobry pomysł na biznes, ale problemy związane z dotarciem do grupy docelowej obniżą jego atrakcyjność, a nawet przekreślą szanse na powodzenie. Przede wszystkim powinieneś oszacować trudność dotarcia do potencjalnych klientów, czas, koszt oraz niezbędne narzędzia. To bardzo ważny aspekt, który powinieneś uwzględnić na etapie weryfikacji koncepcji biznesowej, zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie działalności.

  • Sklep internetowy to platforma online, która umożliwia prezentowanie i sprzedawanie towaru przez 24 godziny na dobę. Zanim jednak dojdzie do pierwszych transakcji to najpierw trzeba e-sklep rozwinąć i wypromować, a to wymaga pieniędzy, czasu oraz odpowiednich narzędzi i umiejętności. W niniejszym artykule przedstawiam poszczególne obszary zarządzania sklepem internetowym oraz listę usługodawców i dostawców narzędzi wspierających prowadzenie biznesu online. Jeśli dopiero planujesz rozpocząć przygodę z e-handlem to szczegółowe informacje znajdziesz w poradniku e-commerce 👉 jak założyć sklep internetowy. Ponadto zachęcam Cię do zapisania się do newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o nowych 👉 narzędziach e-commerce w tym kody rabatowe i zniżki.

  • Zajrzałeś tu, bo musisz napisać biznesplan? Ktoś wymaga od Ciebie tego dokumentu? Pracownik banku, inwestor, a może urzędnik odpowiedzialny za dotacje unijne? W porządku, tylko jedno ale! Biznesplan to nie jest przykry obowiązek, lecz narzędzie, które pomoże Ci zdobyć pieniądze od inwestorów, dzięki którym uruchomisz firmę i rozwiniesz biznes. Nawet jeśli nie potrzebujesz środków finansowych, to i tak warto opracować biznesplan, ponieważ informacje i liczby przeniesione na papier uwypuklą wszystkie wady, luki i niezgodności w Twoim projekcie biznesowym. A chyba zgodzisz się ze mną, że lepiej popełniać błędy na kartce papieru aniżeli w życiu. Jeżeli zrealizowałeś punkt po punkcie proces weryfikacji pomysłu na biznes, który opisałem w artykule 👉 Jak sprawdzić i wdrożyć pomysł na biznes?, to kolejnym etapem jest spisanie istotnych informacji w jednym dokumencie.

  • Kalendarz przedsiębiorcy zazwyczaj wypełniony jest po brzegi, ale warto zarezerwować kilka dni w roku na ważne wydarzenia biznesowe w Polsce. Ponadto należy pamiętać o terminowym regulowaniu podatków, aby uniknąć przykrych konsekwencji. Zatem, co i kiedy trzeba płacić oraz w jakich kongresach, konferencjach i targach branżowych warto uczestniczyć?  Terminy zobowiązań podatkowych i ZUS - Jednoosobowa działalność gospodarcza (JDG) Terminy zobowiązań podatkowych - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Sp. z o.o.) Ważne wydarzenia biznesowe w Polsce: konferencje, kongresy, targi branżowe, programy i certyfikacje 

  • Zakładam, że masz już zweryfikowany pomysł na biznes, przemyślany model biznesowy oraz opracowany 👉 biznesplan, skoro postanowiłeś uruchomić własny biznes i szukasz informacji na temat zakładania firmy. Przede wszystkim gratuluję podjęcia decyzji o uruchomieniu firmy i cieszę się, że odwiedziłeś portal WlasnyBiznes.pl. Z myślą o osobach, które zaczynają przygodę z przedsiębiorczością stworzyłem praktyczne materiały, w których wyjaśniam jak założyć firmę i na co zwrócić uwagę jeszcze przed rejestracją działalności gospodarczej. Przed Tobą wiele ważnych decyzji do podjęcia oraz formalności do załatwienia, m.in. musisz wybrać formę prawną prowadzenia działalności, formę opodatkowania, PKD. Zdecydować: być, czy nie być VAT’owcem? Kiedy rozpocząć działalność gospodarczą? Każdy przedsiębiorca musiał przez to przejść i zapewniam Cię, że nie jest to tak trudne jak powszechnie się o tym mówi. Poniżej znajdziesz listę zadań, które musisz wykonać zanim założysz firmę.

  • Jeśli wiesz, kim jest Twój klient, to kolejnym etapem weryfikacji pomysłu na biznes jest sprawdzenie potencjału rynku. Najprościej rzecz ujmując, rynek docelowy to liczba Twoich profilowych klientów. Aby lepiej poznać otoczenie firmy oraz zbadać atrakcyjność sektora i jego strukturę warto skorzystać z metody 5 sił Portera, którą szczegółowo opisuję w niniejszym wpisie.

.