Kim tak naprawdę jest przedsiębiorca?

kim jest przedsiębiorca

Na temat właścicieli firm krąży wiele stereotypów i mitów. Nie zawsze są dobrze postrzegani przez społeczeństwo. A to z prostego względu, że większość społeczeństwa pracuje na etacie i nie zna realiów biznesu.

Przyjmując, że w Polsce jest mniej więcej 2 miliony przedsiębiorców (pomijając podmioty z zawieszoną działalnością gospodarczą), to statystycznie w klasie jest garstka uczniów, którzy mają rodziców - przedsiębiorców.

Ponadto, nauczyciele w szkołach pracują na etacie i nigdy nie prowadzili działalności, więc skąd mały Jasiu ma czerpać wzorce? Notabene, w domu usłyszy, że przedsiębiorcy to kapitaliści, którzy wyzyskują ludzi i nie muszą dużo pracować, a tak w ogóle to pierwszy milion trzeba ukraść, bo uczciwą pracą się nie dorobisz. I na tym kończą się obiegowe mądrości na temat przedsiębiorczości.

Mity i fakty na temat przedsiębiorców

mity fakty na temat przedsiebiorcow

Obraz pięknego i łatwego życia przedsiębiorcy jest nieprawdziwy. Rozwijanie własnej firmy to nierzadko balansowanie na krawędzi. Praca po kilkanaście godzin dziennie i dostępność 24 godziny na dobę. W początkowej fazie nie ma mowy o urlopie, lecz z czasem nabiera się praw do świadczeń socjalnych. 😉

Jeśli traktujesz poważnie swój biznes, to mimo, że nie pracujesz - myślisz o nim, co można poprawić, ulepszyć. Kosztuje to wiele wyrzeczeń, ale satysfakcja z osiąganych celów jest nie do opisania!

Podstawową umiejętnością przedsiębiorcy jest dostrzeganie możliwości rynkowych. Poszukiwanie miejsc, w których można zastosować mechanizm dźwigni finansowej. Nie trzeba wynaleźć nowej rzeczy, wystarczy zmodyfikować i usprawnić już istniejące.

Jeśli ktoś nie widzi szans biznesowych to trudno mu będzie zbudować StartUp od podstaw i stworzyć własną markę. Tego trudno się nauczyć. Dla osób, które nie posiadają biznesowej percepcji postrzegania świata, dobrą alternatywą jest franczyza, czyli skorzystanie z gotowego pomysłu na biznes. Zanim jednak zdecydujesz się na biznes na licencji, to zapoznaj się z poradami dla franczyzobiorców, abyś wybrał solidnego franczyzodawcę.

Zauważone szanse biznesowe trzeba skrupulatnie weryfikować i przekształcać swoje przypuszczenia w fakty. Nie bać się przyznać do błędnych założeń i jeśli jest taka potrzeba to wycofać się z danego projektu. Należy obserwować otoczenie, pytać, porównywać, szukać wzajemnych powiązań, sprawdzać pozyskane informacje, analizować fakty, modyfikować koncepcje i wdrażać.

Nieodzowne w biznesie jest podejmowanie samodzielnych decyzji i branie za nich odpowiedzialności. Można korzystać z usług konsultingowych, doradzać się innych osób, ale ostateczną decyzję to Ty podejmujesz, a ewentualne pretensje możesz mieć tylko do siebie.

Akceptacja niepewności i ryzyka jest wpisana w DNA przedsiębiorcy. Nigdy nie można go wyeliminować. Im więcej masz, tym większe jest ryzyko, bo więcej możesz stracić. Nie ma biznesu bez ryzyka, aczkolwiek można je stopniowo zmniejszać poprzez nabieranie doświadczenia i uczenie się na cudzych lub swoich błędach. Im większa świadomość biznesowa, tym mniej popełnionych błędów w przyszłości.

Kim jest przedsiębiorca?

Reasumując, przedsiębiorca to człowiek, który:

  • dostrzega szanse biznesowe (problemy i rozwiązania)
  • potrafi oszacować i zaakceptować ryzyko
  • umie samodzielnie podejmować decyzje i brać za nie odpowiedzialność
  • potrafi mądrze pracować i ponieść wiele wyrzeczeń na poczet przyszłych zysków
  • jest zorientowany na cel

Świadomie użyłem słowa człowiek, aby podkreślić wymiar ludzki. Podręcznikowe definicje w postaci osoby prawnej lub osoby fizycznej, która prowadzi działalność gospodarczą nie oddają sedna sprawy kim jest przedsiębiorca.

Biznes i sprzedaż to także emocje i wartości. Mimo, że utarło się powiedzenie, że "biznes to biznes", to prawdziwym stwierdzeniem jest, że biznes to ludzie. BIZNES JEST TWORZONY PRZEZ LUDZI ORAZ DLA LUDZI I ZAWSZE NALEŻY O TYM PAMIĘTAĆ.

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Chcesz założyć firmę i szukasz gotowego pomysłu na biznes? A może stworzyłeś własny biznesplan i nie wiesz jak go zweryfikować, aby uniknąć bankructwa? 🤔 Jeśli chcesz zwiększyć swoje bezpieczeństwo i szanse na sukces to przeczytaj poradnik biznesu, ponieważ zawiera praktyczne wskazówki oraz sprawdzone pomysły na biznes! 👍  Wszystkie przedstawione w nim metody i narzędzia zostały osobiście przetestowane przez autora, który prowadzi firmę od 2009 roku i posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu oraz wdrażaniu różnych projektów biznesowych. 5 powodów, dla których warto przeczytać poradnik biznesu Dowiesz się: Co musisz zrobić przed otwarciem firmy, aby uniknąć bankructwa? Jak znaleźć dobry pomysł na biznes? Jak przetestować pomysł i wdrożyć nowy projekt biznesowy? Jak wybrać najlepszą franczyzę spośród dostępnych ofert na rynku? O co zapytać franczyzodawcę i na co zwrócić uwagę?

  • Jak wybrać najlepsze konto firmowe?

    • Własny biznes

    Na początkującym przedsiębiorcy spoczywa wiele obowiązków związanych z rozpoczęciem działalności. Jednym z nich jest wybór firmowego konta bankowego spośród szerokiej oferty na rynku. W niniejszym artykule przedstawiam praktyczne wskazówki jak wybrać najlepsze i najtańsze konto dla firm.

  • Truizmem jest stwierdzenie, że biznes tworzą ludzie. Kapitał ludzki oraz finansowy to jedne z najważniejszych ogniw każdej firmy. Nierzadko się zdarza, że brak pieniędzy uniemożliwia realizację marzeń o własnym przedsięwzięciu lub brakuje odpowiednich ludzi, z którymi można budować wspólny sukces. Jedno bez drugiego nie istnieje.

  • Przejęcie już istniejącej firmy to jeden z pomysłów na biznes. Można kupić prosperującą na rynku spółkę zamiast tworzyć biznes od podstaw. Łatwo napisać, ale jak skutecznie to zrobić, aby uniknąć ewentualnych zagrożeń związanych z zakupem spółki. Do ogłoszeń sprzedam biznes, których przedmiotem jest dochodowa firma podchodzi się zazwyczaj z dystansem a nawet z pewną dozą nieufności, bo dlaczego ktoś miałby sprzedać dobrze prosperującą firmę - przecież nikt nie sprzedaje kury znoszącej złote jajka! A jak jest naprawdę?

  • Oficjalna nazwa firmy to nie jest nazwa produktu ani adres sklepu internetowego. Nazwy firmy będziesz używał przede wszystkim w obrocie gospodarczym, podczas rejestracji, podpisywania umowy czy wystawiania faktury. Możesz mieć zarejestrowaną firmę pod oficjalną nazwą, na przykład FIRMAX JAN KOWALSKI a promować na rynku swoją markę, np. BIZNEX lub działać pod marką franczyzodawcy - decydując się na gotowy pomysł na biznes jakim jest franczyza. Nazwa firmy a forma prawna prowadzenia działalności Nazwa firmy zależy od formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej. Przypomnę, że przedsiębiorstwo może mieć status osoby fizycznej lub osoby prawnej, co wyjaśniam szczegółowo w poradniku jak założyć firmę, w części Formy prawne prowadzenia działalności.

  • Czy wiesz, dlaczego większość firm upada w pierwszym roku działalności? Ponieważ nie mają klientów! Najważniejszym zadaniem każdej firmy jest sprzedaż. Z dwóch prostych powodów należy nieustannie poszukiwać klientów: Po pierwsze, aby zwiększyć sprzedaż, Po drugie, aby pozyskiwać nowych klientów w miejsce dotychczasowych, których traci się z upływem czasu. Prowadzenie firmy dla przyjemności, która nie generuje przychodów to hobby, a działalność mająca na celu bezpłatne pomaganie ludziom to wolontariat. Bez klientów i ich pieniędzy nie może funkcjonować żadna firma, dlatego dział sprzedaży to serce każdego przedsięwzięcia.