Kalendarz przedsiębiorcy: terminy płatności podatków oraz ważne wydarzenia biznesowe

kalendarz przedsiębiorcy

Kalendarz przedsiębiorcy zazwyczaj wypełniony jest po brzegi, ale warto zarezerwować kilka dni w roku na ważne wydarzenia biznesowe w Polsce. Ponadto należy pamiętać o terminowym regulowaniu podatków, aby uniknąć przykrych konsekwencji.

Zatem, co i kiedy trzeba płacić oraz w jakich kongresach, konferencjach i targach branżowych warto uczestniczyć? 

Terminy zobowiązań podatkowych i ZUS - Jednoosobowa działalność gospodarcza (JDG)

  • do 7-go każdego miesiąca za miesiąc poprzedni: Podatek dochodowy - dotyczy tylko przedsiębiorców na karcie podatkowej. Więcej informacji na temat form opodatkowania znajdziesz w poradniku jak założyć firmę, w części Podstawowe formy ewidencji podatkowej.
  • do 20-go każdego miesiąca za miesiąc poprzedni: ZUS - wpłata składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz Fundusz Pracy
  • do 20-go każdego miesiąca za miesiąc poprzedni: Podatki dochodowe (PIT) - wpłata podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów osiągniętych z działalności gospodarczej (skala podatkowa, podatek liniowy) oraz umów z najmu i dzierżawy, wpłata kwot pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od pracowników zatrudnionych na umowę o pracę oraz z tytułu umów zlecenia i o dzieło, wpłata ryczałtu od przychodów eweidencjonowanych
  • do 25-go każdego miesiąca za miesiąc poprzedni: Podatek od towarów i usług (VAT) - w przypadku rozliczenia miesięcznego. Rozliczenie kwartalne podatku VAT następuje do 25-go następnego miesiąca po zakończeniu kwartału, tj. do 25 kwietnia (za I kw.), do 25 lipca (za II kw.), do 25 października (za III kw.), do 25 stycznia (za IV kw.)
  • do 25-go każdego miesiąca za miesiąc poprzedni: Podatek akcyzowy - producenci i importerzy wyrobów akcyzowych wykonujący czynności określone w ustawie z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym zobowiązani są do odprowadzania podatku akcyzowego 

Brakuje ważnej daty? Wyślij informację na: bok @wlasnybiznes.pl 

Terminy zobowiązań podatkowych - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.)

  • do 20-go każdego miesiąca za miesiąc poprzedni: Podatek dochodowy (CIT) - wpłata zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych
  • do 25-go każdego miesiąca za miesiąc poprzedni: Podatek od towarów i usług (VAT) - w przypadku rozliczenia miesięcznego. Rozliczenie kwartalne podatku VAT następuje do 25-go następnego miesiąca po zakończeniu kwartału, tj. do 25 kwietnia (za I kw.), do 25 lipca (za II kw.), do 25 października (za III kw.), do 25 stycznia (za IV kw.)
  • do 25-go każdego miesiąca za miesiąc poprzedni: Podatek akcyzowy - producenci i importerzy wyrobów akcyzowych wykonujący czynności określone w ustawie z 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym zobowiązani są do odprowadzania podatku akcyzowego 

Brakuje ważnej daty? Wyślij informację na: bok @wlasnybiznes.pl 

Ważne wydarzenia biznesowe w Polsce

kongresy konferencje targi biznesowe

Kongresy i konferencje biznesowe w Polsce

  • European Start-up Days - coroczne wydarzenie integrujące środowiska młodych przedsiębiorców i biznesowych wizjonerów z inwestorami, ekspertami, prezesami spółek ocez cenionymi biznesmenami.
  • Europejski Kongres Finansowy - think tank koncentrujący się na tematyce gospodarczo-finansowej. Działania EKF obejmują organizowanie kongresów, opracowywanie rekomendacji, stanowisk polskich ekspertów w międzynarodowych konsultacjach, publikacji książkowych, prognoz ekonomicznych i technologicznych oraz ratingu relacji inwestorskich.
  • Europejski Kongres Gospodarczy - gromadzi przedstawicieli biznesu, prezesów globalnych korporacji, decydentów z kraju, Europy i świata mających realny wpływ na życie gospodarcze i społeczne, polityków i ekspertów.
  • Forum Liderów PPP - najważniejsza konferencja poświęcona współpracy między profesjonalistami z sektora publicznego i prywatnego podejmującymi inwestycje partnerskie w formule PPP. Co roku wydarzenie cieszy się dużym zainteresowaniem, ponieważ pozwala nawiązać relacje biznesowe, znaleźć kreatywne rozwiązania w zakresie finansowania projektów, uaktualnić swój zasób wiedzy, poznać najlepsze praktyki oraz strategie radzenia sobie ze złożonością partnerstw publiczno-prywatnych. Tegoroczna edycja wydarzenia osadzona jest w kontekście Bankowalności projektów infrastrukturalnych 👉 Forum Liderów PPP 2021
  • Impact - wydarzenie biznesowe, które skupia uczestników z całego świata. Podczas konferencji obywają się serie spotkań między biznesem, inwestorami, start-upami, naukowcami i przedstawicielami administracji oraz sesje pitchingowe promujące najlepsze start-upy w Europie.
  • infoShare – konferencja z prezentacjami i panelami dyskusyjnymi dotyczącymi najnowszych technologii, mediów oraz wsparcia dla młodych firm. To także przestrzeń wystawowa ze start-upami, miejsce spotkań z mentorami oraz inwestorami. Wydarzeniu towarzyszą również warsztaty i imprezy networkingowe, speed dating z inwestorami oraz konkurs pitchingowy.
  • Wolves Summit - międzynarodowa konferencja biznesowa, która wspiera społeczność innowacji oraz umożliwia budowanie cennych relacji biznesowych. Konferencja wzbogacona jest o konkurs pitchingowy dla najlepszych startupów, panele dyskusyjne i keynotes na temat najnowszych trendów technologicznych oraz imprezę networkingową.

Targi branżowe w Polsce

  • Green Days - największe targi ogrodnicze w Polsce skupiające profesjonalistów oraz właścicieli i miłośników ogrodów z kraju i zagranicy. Impreza umożliwia nawiązanie nowych kontaktów biznesowych z partnerami z kraju i całej Europy.
  • EuroGastro / WorldHotel - najważniejsze w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej targi gastronomiczno-hotelarskie stanowiące platformę spotkań biznesowych oraz wymiany doświadczeń i zdobywania wiedzy. Służą temu konkursy kulinarne, cukiernicze, barmańskie, baristyczne, a także programy szkoleniowo – edukacyjne.
  • RemaDays Warsaw - targi reklamy i druku. Jedna z największych imprez targowych branży reklamowej na świecie.
  • Toys & Kids Fashion Show - targi zabawek i akcesoriów dziecięcych stanowiące doskonałą platformę spotkań i wymiany doświadczeń przedstawicieli branży artykułów dziecięcych z całego świata. Zawiera atrakcyjny program wydarzeń towarzyszących, liczne kongresy, warsztaty i szkolenia branżowe.
  • Warsaw Pack - międzynarodowe targi techniki pakowania i opakowań. Branżowe specjalistyczne wydarzenie mające na celu skupienie wszystkich gałęzi branży opakowaniowej i stworzenie dogodnych warunków do profesjonalnych kontaktów biznesowych.
  • Warsaw Sweet Tech – międzynarodowe targi rozwiązań dla branży kawiarnianej, cukierniczej, piekarniczej i lodziarskiej. Doskonałe miejsce do promocji i sprzedaży sprzętu dla HoReCa, produktów i usług z zakresu targów, a także do prezentacji nowoczesnych rozwiązań w cukiernictwie, kawiarniach i lodziarstwie.
  • Wood Tech Expo - targi przemysłu drzewnego dedykowane producentom i dystrybutorom. To obowiązkowe wydarzenie dla wszystkich firm i specjalistów pracujących w branży drzewnej. Podczas targów prezentowane są najnowsze produkty, technologie i rozwiązania na rynku drzewnym, m.in.: sprzęty, maszyny, narzędzia do obróbki drewna, produkcji mebli oraz specjalistyczne oprogramowanie dla branży meblowej.

Programy i certyfikacje

  • Program Firma Roku - ideą programu jest nominacja, weryfikacja i finalnie wybór najlepszych podmiotów, produktów i usług w Polsce. Laureatom Programu, wybranym w drodze weryfikacji, zostaje nadany tytuł Firma Roku / Produkt Roku oraz wręczone statuetki wraz z rocznym pakietem intensywnej promocji. Program skierowany jest do firm z wszystkich gałęzi gospodarki.

Jesteś organizatorem cyklicznych wydarzeń biznesowych? Wyślij informację na: wspolpraca @wlasnybiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Aby sprawdzić, czy na Twój produkt jest realne zapotrzebowanie lub dlaczego ludzie nie chcą go kupić, musisz nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami. Bezpośrednia rozmowa to najlepszy sposób, aby pozyskać informacje zwrotne.

  • Na etapie weryfikacji pomysłu na biznes warto opracować wstępną wersję produktu, tzw. MVP (z ang. Minimum Viable Product), aby zademonstrować ją potencjalnym klientom i pozyskać wartościowe informacje zwrotne. Pomysł jest czymś nienamacalnym i każda ze stron może mieć różne wyobrażenia na temat ostatecznego kształtu produktu.

  • Od znalezienia pomysłu do jego wdrożenia i przekształcenia w prosperujący biznes jest długa droga. Nie istnieje jedna idealna metoda weryfikacji pomysłu, która pozwoli jednoznacznie stwierdzić, czy biznes osiągnie sukces. Możemy mówić wyłącznie o zmniejszeniu ryzyka. Mimo to, warto przeprowadzić proces walidacji zamiast ślepo wierzyć w swoją intuicję, ponieważ sprawdzenie pomysłu przed jego wdrożeniem pozwala wyeliminować wiele błędów oraz opracować efektywny model biznesowy!

  • Oficjalna nazwa firmy to nie jest nazwa produktu ani adres sklepu internetowego. Nazwy firmy będziesz używał przede wszystkim w obrocie gospodarczym, podczas rejestracji, podpisywania umowy czy wystawiania faktury. Możesz mieć zarejestrowaną firmę pod oficjalną nazwą, na przykład FIRMAX JAN KOWALSKI a promować na rynku swoją markę, np. BIZNEX lub działać pod marką franczyzodawcy - decydując się na gotowy pomysł na biznes jakim jest franczyza. Nazwa firmy a forma prawna prowadzenia działalności Nazwa firmy zależy od formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej. Przypomnę, że przedsiębiorstwo może mieć status osoby fizycznej lub osoby prawnej, co wyjaśniam szczegółowo w poradniku jak założyć firmę, w części Formy prawne prowadzenia działalności.

  • Czy pasja jest potrzebna w biznesie?

    • Własny biznes

    W poprzednim artykule pt.  "Dlaczego chcesz otworzyć firmę?" pisałem o roli motywacji w biznesie oraz o znaczeniu pozytywnych motywów, które wynikają z potrzeby zostania przedsiębiorcą a nie z przymusu. Jednym z nich jest próba przekucia pasji w biznes, co wydaje się być sytuacją idealną. A jak jest naprawdę? Czy skrywa się za tym jakieś niebezpieczeństwo? O tym w niniejszym wpisie.

  • Jeśli wiesz, kim jest Twój klient, to kolejnym etapem weryfikacji pomysłu na biznes jest sprawdzenie potencjału rynku. Najprościej rzecz ujmując, rynek docelowy to liczba Twoich profilowych klientów. Aby lepiej poznać otoczenie firmy oraz zbadać atrakcyjność sektora i jego strukturę warto skorzystać z metody 5 sił Portera, którą szczegółowo opisuję w niniejszym wpisie.