Jaką platformę e-commerce wybrać? Model SaaS vs open source

wybór platformy e-commerce model SaaS i open source

Na rynku dostępne są różne platformy, o czym wspominam w artykule Oprogramowanie sklepu internetowego. Każda platforma posiada wady i zalety. Niestety, nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale postaram Ci się pomóc w tej kwestii.

Przeanalizowałem poszczególne platformy dostępne na rynku, ich plusy oraz minusy i ostatecznie wybrałem dwa rozwiązania, które rekomenduję.

W zależności od indywidualnej sytuacji uważam, że warto postawić na:

  • model SaaS i platformę Shoper albo
  • rozwiązanie open source i sklep PrestaShop

Zaznaczam, że SaaS traktuję jako rozwiązanie doraźne, na wypróbowanie, zweryfikowanie pomysłu i nauczenie się e-commerce, zaś open source jako rozwiązanie docelowe, do którego powinieneś jak najszybciej zmigrować lub zacząć od razu od PrestaShop - pod warunkiem, że masz przemyślany i zweryfikowany biznes, znasz podstawy e-commerce, wiesz dokładnie czego chcesz oraz dysponujesz odpowiednimi środkami finansowymi.

Poniżej przedstawiam siedem kryteriów według których warunkuje wybór platformy, na której warto postawić własny sklep internetowy.

1. Sprawdzony pomysł na sklep internetowy

Jeżeli na co dzień sprzedajesz produkty, ponieważ prowadzisz sklep stacjonarny lub masz konto na Allegro i wiesz, że na Twój asortyment jest rzeczywiste zapotrzebowanie, to od razu wybierz rozwiązanie docelowe i stwórz sklep na platformie PrestaShop.

Jeżeli nie masz pewności, że sklep się przyjmie na rynku, to przetestuj najpierw pomysł i wybierz tańsze rozwiązanie w postaci Shopera, aby ograniczyć ewentualne straty.

2. Posiadane doświadczenie w e-commerce

Jeśli nie masz doświadczenia w e-commerce to tak naprawdę jeszcze nie wiesz jakich funkcji będziesz potrzebować. Dlatego moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem dla osób rozpoczynających przygodę z e-handlem jest sklep w modelu abonamentowym (rozwiązanie SaaS).

Koszt abonamentu w pierwszym roku jest symboliczny przy wsparciu jakie otrzymujesz. Dzięki temu możesz skupić się na sprzedaży i nie martwić się o kwestie techniczne czy prawne. Gotowy sklep internetowy jest dostosowany do aktualnych przepisów oraz posiada niezbędne zabezpieczenia. Ponadto platformy SaaS mają gigantyczne doświadczenie, ponieważ obsługują tysiące sklepów internetowych i zapewne mają już wdrożone rozwiązania, o których Ty nawet nie pomyślałeś.

Posiadając sklep typu open source musisz we własnym zakresie zadbać o dostosowanie regulaminu do aktualnych przepisów prawnych, o serwer, aktualizacje, czy inne kwestie techniczne. W rozwiązaniu abonamentowym czuwają nad tym konkretne osoby. Aczkolwiek zawsze możesz skorzystać z zewnętrznego podmiotu, który specjalizuje się w danym zakresie.

3. Czas wdrożenia / uruchomienia e-sklepu

Jeżeli zależy Ci na relatywnie szybkim uruchomieniu sklepu to wybierz gotowe rozwiązanie, czyli SaaS i sklep Shoper. Możesz już teraz bezpłatnie przetestować 👉 oprogramowanie Shoper przez 14 dni, wystarczy, że podasz maila do aktywacji. Oczywiście będziesz musiał skonfigurować sklep pod własne potrzeby, wybrać niezbędne funkcjonalności z dostępnych opcji oraz wprowadzić asortyment.

Natomiast sklep na PrestaShop wymaga czasu, aby go stworzyć po uprzednim zaplanowaniu struktury, kategorii produktowych, funkcjonalności, modułów, integracji, itd.

4. Posiadany budżet

Jeżeli masz ograniczone środki finansowe i szukasz taniego rozwiązania, to Shoper spełni Twoje oczekiwania, ponieważ inwestycja ograniczy się do kilkuset złotych w pierwszym roku.

Jeśli możesz przeznaczyć co najmniej 5-10 tysięcy złotych netto na uruchomienie sklepu, to wybierz rozwiązanie open source i postaw sklep na PrestaShop.

5. Platforma SEO Friendly

Platforma przyjazna dla SEO oznacza, że oprogramowanie e-commerce daje możliwość wdrożenia optymalizacji pod pozycjonowanie – jeżeli nie wiesz na czym polega pozycjonowanie to zapoznaj się z artykułem 👉 co to jest SEO.

Biorąc pod uwagę aspekt SEO zdecydowanie polecam platformę PrestaShop, ponieważ możesz wprowadzać zmiany w kodzie źródłowym.

Niestety Shoper posiada zamknięty silnik sklepu, co oznacza, że poważniejsze zmiany może wprowadzać tylko Support danej platformy. To ma swoje negatywne konsekwencje, gdyż nie jesteś w stanie wyprzedzić swojej konkurencji z Shopera pod względem wdrażanych optymalizacji SEO. Usprawnienia wprowadzane przez zespół programistów Shopera dotyczą wszystkich właścicieli sklepów korzystających z tej platformy, a co gorsza nie masz wpływu na tempo ich wdrożenia.

6. Nieograniczony rozwój sklepu internetowego

Mam na myśli możliwość wprowadzania dowolnych zmian, funkcjonalności czy integracji z systemami zewnętrznymi. W tym aspekcie znowu wygrywa PrestaShop, czyli rozwiązanie open source, w porównaniu do Shopera, którego silnik oparty jest na zamkniętym kodzie.

7. Tworzenie indywidualnych funkcjonalności

Naprawdę indywidualne rozwiązania możesz tworzyć wyłącznie w kodzie otwartym, co umożliwia PrestaShop. W Shoperze nie masz takich możliwości, ponieważ są one ograniczone do funkcjonalności oferowanych przez dostawcę z uwagi na zamknięty silnik.

Ten aspekt docenia się po czasie, kiedy prowadzisz już sklep internetowy i potrzebujesz wprowadzić nowe rozwiązania, o których nie pomyślałeś na starcie.

Reasumując, jeżeli:

  • masz przemyślany i zweryfikowany pomysł na biznes,
  • wiesz jakich funkcjonalności potrzebujesz,
  • stawiasz na długofalowy rozwój sklepu,
  • posiadasz odpowiedni budżet,
  • w strategii marketingowej uwzględniasz działania SEO,
  • chcesz się wyróżnić i być krok przed konkurencją,
  • cenisz sobie elastyczność w rozwijaniu swojego sklepu,
  • zamierzasz wdrażać nowe rozwiązania,
  • nie chcesz być ograniczony przez dostawcę,

to bez dwóch zdań wybierz rozwiązanie open source i postaw sklep na PrestaShop! 👍

Dlaczego nie popularny WordPress ani Magento?

Krótkie wyjaśnienie dlaczego nie rekomenduję popularnego WordPressa z wtyczką WooCommerce ani Magento, które są platformami typu open source.

Magento jest dedykowane dla dużych graczy i ceny specjalnie są zaporowe, aby odsiać małych klientów. Począwszy od wynagrodzenia webmastera, które jest wyższe niż na przykład w przypadku PrestaShop. Jeżeli posiadasz w ofercie kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy produktów, dysponujesz pokaźnym budżetem to oczywiście powinieneś rozważyć platformę Magento.

Natomiast WordPress to platforma, która z założenia jest dedykowana blogom i stronom internetowym, zaś WooCommerce to de facto wtyczka do WordPressa. Ponadto nie można zapominać, że najbardziej popularne platformy są narażone na ataki hakerskie z uwagi na efekt skali, a na WordPressie „Internet stoi”.

Dla porównania, PrestaShop to oprogramowanie tworzone od początku do końca tylko dla sklepów internetowych, posiada wysokiej jakości moduły i integracje dla e-commerce. Ponadto PrestaShop posiada swój własny marketplace w przeciwieństwie do WooCommerce. Aby poszczególne moduły mogły być oficjalnie dostępne na marketplace to muszą być dodatkowo zweryfikowane przez specjalistów a nie tylko przez daną społeczność.

Wybór platformy dla sklepu internetowego

Ostatecznie sam musisz podjąć decyzję dotyczącą wyboru rozwiązania oraz usługodawcy. Zapewne ilu użytkowników tyle opinii. Nie ma obiektywnie najlepszej technologii dla wszystkich, tylko jest subiektywnie najlepsza technologia dla Ciebie. Zatem dopasuj rozwiązanie do swoich kompetencji oraz posiadanych zasobów ludzkich, finansowych i czasowych. Jedynie co Ci mogę poradzić to ogranicz wybór do profesjonalnych i wiarygodnych usługodawców.

Gotowy sklep internetowy Shoper
- najlepsze ceny na rynku!

sklep internetowy shoper

W przypadku zdecydowania się na platformę Shoper możesz skorzystać z preferencyjnych cen, tylko 18 zł netto miesięcznie za własny sklep internetowy! Co więcej, możesz bezpłatnie przetestować 👉 oprogramowanie Shoper przez 14 dni.

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o e-Commerce, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • W zależności od rozwiązania, które wybierzesz, powinieneś dodatkowo zadbać o integrację swojego e-sklepu z serwisami typu marketplace, tj. Allegro, Facebook, Amazon oraz z popularnymi porównywarkami cen, np.: Ceneo, Nokaut, Skąpiec. Platformy SaaS, które oferują gotowe sklepy internetowe zapewniają niezbędne integracje w ramach oferowanych usług. 

  • Na rynku dostępne są różne platformy, o czym wspominam w artykule Oprogramowanie sklepu internetowego. Każda platforma posiada wady i zalety. Niestety, nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale postaram Ci się pomóc w tej kwestii.

  • Sklep internetowy powinien być przede wszystkim przejrzysty i użyteczny oraz w łatwy i intuicyjny sposób prowadzić klienta do zakupu. User experience (UX) to ogół wrażeń jakich doświadcza Użytkownik podczas korzystania ze sklepu. Koniecznie zadbaj o UX w swoim e-sklepie jeśli chcesz, aby klienci do Ciebie powracali. W sklepie internetowym w modelu SaaS masz do wyboru gotowe szablony, które zostały zaprojektowane przez specjalistów. Unikaj wymyślnych szat graficznych, które będą niepotrzebnie obciążać stronę, co może przyczynić się do porzucenia Twojego sklepu przez potencjalnych klientów. Ładowanie strony powyżej 3 sekund to wieczność w Internecie! Im prostszy layout tym lepiej. 

  • Bardzo ważną decyzją jaką musisz podjąć w procesie zakładania sklepu internetowego jest wybór oprogramowania. Na rynku dostępne są różne rozwiązania.   Decydując się na założenie sklepu internetowego możesz: wybrać rozwiązanie SaaS (z ang. software as a service), czyli gotowe oprogramowanie do prowadzenia sklepu w modelu abonamentowym, typu Shoper, Sky-Shop, Shoplo, RedCart czy eSklep skorzystać z platformy open source, typu PrestaShop, Joomla z dodatkiem VirtueMart, WordPress z wtyczką WooCommerce czy Magento stworzyć sklep na dedykowanym oprogramowaniu e-commerce założyć sklep na Allegro

  • Problem logistyki nie dotyczy Cię jeśli oferujesz usługi, ale w przypadku sprzedaży fizycznych towarów musisz zmierzyć się z tym wyzwaniem; chyba, że sprzedajesz w modelu dropshipping.

  • To czy będziesz potrzebować hostingu zależy od tego, jaką platformę do prowadzenia sklepu internetowego wybierzesz. W przypadku rozwiązania SaaS, czyli gotowej platformy do prowadzenia e-Sklepu, typu Shoper, hosting masz już zapewniony w cenie abonamentu. A czym jest hosting? Najprościej rzecz ujmując hosting to wirtualne miejsce, na którym „postawisz" sklep internetowy. Hosting polega na zarezerwowaniu i udostępnieniu przez dostawcę usług internetowych pewnej przestrzeni dyskowej, w której umieszczone są wszystkie pliki, bazy i dane niezbędne do funkcjonowania Twojego e-sklepu.

.