Jaką platformę e-commerce wybrać? Model SaaS vs open source

wybór platformy e-commerce model SaaS i open source

Na rynku dostępne są różne platformy, o czym wspominam w artykule Rodzaje oprogramowań dla sklepu internetowego. Każda platforma posiada wady i zalety. Niestety, nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale postaram Ci się pomóc w tej kwestii.

Przeanalizowałem poszczególne platformy dostępne na rynku, ich plusy oraz minusy i ostatecznie wybrałem dwa rozwiązania, które rekomenduję.

W zależności od indywidualnej sytuacji uważam, że warto postawić na:

  • model SaaS albo
  • rozwiązanie open source

Poniżej przedstawiam siedem kryteriów według których warunkuje wybór platformy, na której warto postawić własny sklep internetowy.

1. Sprawdzony pomysł na sklep internetowy

Jeżeli na co dzień sprzedajesz produkty, ponieważ prowadzisz sklep stacjonarny lub masz konto na Allegro i wiesz, że na Twój asortyment jest rzeczywiste zapotrzebowanie, to od razu wybierz rozwiązanie docelowe i stwórz sklep na platformie open source.

Jeżeli nie masz pewności, że sklep się przyjmie na rynku, to przetestuj najpierw pomysł i wybierz tańsze rozwiązanie w postaci SaaS, aby ograniczyć ewentualne straty.

2. Posiadane doświadczenie w e-commerce

Jeśli nie masz doświadczenia w e-commerce to tak naprawdę jeszcze nie wiesz jakich funkcji będziesz potrzebować. Dlatego moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem dla osób rozpoczynających przygodę z e-handlem jest sklep w modelu abonamentowym (rozwiązanie SaaS).

Koszt abonamentu w pierwszym roku jest symboliczny przy wsparciu jakie otrzymujesz. Dzięki temu możesz skupić się na sprzedaży i nie martwić się o kwestie techniczne czy prawne. Gotowy sklep internetowy jest dostosowany do aktualnych przepisów oraz posiada niezbędne zabezpieczenia. Ponadto platformy SaaS mają gigantyczne doświadczenie, ponieważ obsługują tysiące sklepów internetowych i zapewne mają już wdrożone rozwiązania, o których Ty nawet nie pomyślałeś.

Posiadając sklep typu open source musisz we własnym zakresie zadbać o dostosowanie regulaminu do aktualnych przepisów prawnych, o serwer, aktualizacje, czy inne kwestie techniczne. W rozwiązaniu abonamentowym czuwają nad tym konkretne osoby. Aczkolwiek zawsze możesz skorzystać z zewnętrznego podmiotu, który specjalizuje się w danym zakresie.

3. Czas wdrożenia / uruchomienia e-sklepu

Jeżeli zależy Ci na relatywnie szybkim uruchomieniu sklepu to wybierz gotowe rozwiązanie, czyli SaaS. Możesz już teraz bezpłatnie przetestować 👉 oprogramowanie Shoper przez 14 dni, wystarczy, że podasz maila do aktywacji. Oczywiście będziesz musiał skonfigurować sklep pod własne potrzeby, wybrać niezbędne funkcjonalności z dostępnych opcji oraz wprowadzić asortyment.

Natomiast sklep na platformie open source wymaga czasu, aby go stworzyć po uprzednim zaplanowaniu struktury, kategorii produktowych, funkcjonalności, modułów, integracji, itd.

4. Posiadany budżet

Jeżeli masz ograniczone środki finansowe i szukasz taniego rozwiązania, to SaaS spełni Twoje oczekiwania, ponieważ inwestycja ograniczy się do kilkuset złotych w pierwszym roku.

Jeśli możesz przeznaczyć co najmniej 5-10 tysięcy złotych netto na uruchomienie sklepu, to wybierz rozwiązanie open source.

5. Platforma SEO Friendly

Platforma przyjazna dla SEO oznacza, że oprogramowanie e-commerce daje możliwość wdrożenia optymalizacji pod pozycjonowanie – jeżeli nie wiesz na czym polega pozycjonowanie to zapoznaj się z artykułem 👉 co to jest SEO.

Biorąc pod uwagę aspekt SEO zdecydowanie polecam platformę open source, ponieważ możesz wprowadzać zmiany w kodzie źródłowym.

Niestety gotowe sklepy w modelu abonamentowym posiadają zamknięty silnik, co oznacza, że poważniejsze zmiany może wprowadzać tylko Support danej platformy. To ma swoje negatywne konsekwencje, gdyż nie jesteś w stanie wyprzedzić swojej konkurencji, która korzysta z tego samego gotowego sklepu pod względem wdrażanych optymalizacji SEO. Usprawnienia wprowadzane przez zespół programistów danego dostawcy dotyczą wszystkich właścicieli sklepów korzystających z tej platformy, a co gorsza nie masz wpływu na tempo ich wdrożenia.

6. Nieograniczony rozwój sklepu internetowego

Mam na myśli możliwość wprowadzania dowolnych zmian, funkcjonalności czy integracji z systemami zewnętrznymi. W tym aspekcie znowu wygrywa open source w porównaniu do modelu SaaS, którego silnik oparty jest na zamkniętym kodzie.

7. Tworzenie indywidualnych funkcjonalności

Naprawdę indywidualne rozwiązania możesz tworzyć wyłącznie w kodzie otwartym, co umożliwia platforma open source. W gotowym sklepie dostępnym w modelu abonamentowym nie masz takich możliwości, ponieważ są one ograniczone do funkcjonalności oferowanych przez dostawcę z uwagi na zamknięty silnik.

Ten aspekt docenia się po czasie, kiedy prowadzisz już sklep internetowy i potrzebujesz wprowadzić nowe rozwiązania, o których nie pomyślałeś na starcie.

Reasumując, jeśli:

  • nie masz jeszcze zweryfikowanego pomysłu na biznes i nie wiesz, czy na Twoje produkty będzie zapotrzebowanie,
  • chcesz zminimalizować inwestycję, ponieważ dysponujesz ograniczonymi środkami finansowymi,
  • zależy Ci na czasie i relatywnie szybkim uruchomieniu sklepu,
  • w strategii marketingowej stawiasz przede wszystkim na performance i płatne działania,
  • nie wiesz jakich funkcjonalności potrzebujesz,
  • cenisz sobie wsparcie techniczne doświadczonego Partnera,
  • chcesz skupić się na sprzedaży i rozwoju oferty a nie na kwestiach technicznych, prawnych, itp.,

to postaw na rozwiązanie w modelu SaaS i skorzystaj z możliwości bezpłatnego przetestowania sklepu Shoper przez 14 dni.

Natomiast, jeżeli:

  • masz przemyślany i zweryfikowany pomysł na biznes,
  • posiadasz doświadczenie w e-commerce,
  • wiesz jakich funkcjonalności potrzebujesz,
  • dysponujesz odpowiednim budżetem,
  • w strategii marketingowej uwzględniasz działania SEO,
  • cenisz sobie elastyczność w rozwijaniu swojego sklepu,
  • nie chcesz być ograniczony przez dostawcę,

to wybierz rozwiązanie open source! 👍

Wybór platformy dla sklepu internetowego

Jak widzisz, odpowiedź na pytanie jak założyć sklep internetowy? wymaga zgłębienia wielu obszarów. Ostatecznie sam musisz podjąć decyzję dotyczącą wyboru rozwiązania oraz usługodawcy. Zapewne ilu użytkowników tyle opinii.

Nie ma obiektywnie najlepszej technologii dla wszystkich, tylko jest subiektywnie najlepsza technologia dla Ciebie. Zatem dopasuj rozwiązanie do swoich kompetencji oraz posiadanych zasobów ludzkich, finansowych i czasowych. Jedynie co Ci mogę poradzić to ogranicz wybór do profesjonalnych i wiarygodnych usługodawców.

Gotowy sklep internetowy Shoper
- najlepsze ceny na rynku!

sklep internetowy shoper

W przypadku zdecydowania się na platformę Shoper możesz skorzystać z preferencyjnych cen! Co więcej, możesz bezpłatnie przetestować 👉 oprogramowanie Shoper przez 14 dni.

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o e-Commerce, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Bardzo ważną decyzją jaką musisz podjąć w procesie zakładania sklepu internetowego jest wybór oprogramowania, o czym wspominam w poradniku Jak założyć sklep internetowy? Na rynku dostępne są różne rozwiązania. Decydując się na założenie sklepu internetowego możesz: wybrać rozwiązanie SaaS (z ang. software as a service), czyli gotowe oprogramowanie do prowadzenia sklepu w modelu abonamentowym, typu Shoper, Sky-Shop, Shoplo, RedCart czy eSklep skorzystać z platformy open source, typu PrestaShop, Joomla z dodatkiem VirtueMart, WordPress z wtyczką WooCommerce czy Magento stworzyć sklep na dedykowanym oprogramowaniu e-commerce założyć sklep na Allegro

  • Na rynku dostępne są różne platformy, o czym wspominam w artykule Rodzaje oprogramowań dla sklepu internetowego. Każda platforma posiada wady i zalety. Niestety, nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale postaram Ci się pomóc w tej kwestii.

  • Nie wiem czy się ze mną zgodzisz, ale wysyłanie służbowych maili do klientów z adresu jan.ixinski @onet.pl czy jan.ixinski @gmail.com jest mało profesjonalne. Jeśli masz zarejestrowaną domenę internetową to powinieneś mieć również służbowego maila, typu: jan.ixinski @wlasnybiznes.pl. W zależności od dostawcy, pakiety pocztowe zazwyczaj różnią się między sobą liczbą skrzynek czy dostępną powierzchnią dyskową liczoną w gigabajtach (GB). Bez względu na zakres, wszystkie muszą zapewniać należyte bezpieczeństwo. W końcu będziesz wysyłać poufne dane do swoich kontrahentów.

  • Domena to adres strony internetowej, np. wlasnybiznes.pl. Jej wybór jest bardzo ważnym ogniwem w procesie uruchomienia e-sklepu, o czym wspominam w poradniku Jak założyć sklep internetowy. W przeciwieństwie do adresu siedziby firmy, zmiana adresu strony internetowej niesie za sobą spore konsekwencje. Z wypozycjonowaniem domeny w wyszukiwarce Google oraz wypromowaniem jej wśród grupy docelowej wiążą się spore koszty w postaci czasu i pieniędzy. Dlatego raz wybrana nazwa domeny powinna Ci towarzyszyć przez cały okres prowadzonej działalności.

  • Sklep internetowy powinien być przede wszystkim przejrzysty i użyteczny oraz w łatwy i intuicyjny sposób prowadzić klienta do zakupu. To jeden z ważniejszych obszarów biznesu online, które wyróżniam w poradniku Jak założyć sklep internetowy? User experience (UX) to ogół wrażeń jakich doświadcza Użytkownik podczas korzystania ze sklepu. Koniecznie zadbaj o UX w swoim e-sklepie jeśli chcesz, aby klienci do Ciebie powracali. W sklepie internetowym w modelu SaaS masz do wyboru gotowe szablony, które zostały zaprojektowane przez specjalistów. Unikaj wymyślnych szat graficznych, które będą niepotrzebnie obciążać stronę, co może przyczynić się do porzucenia Twojego sklepu przez potencjalnych klientów. Ładowanie strony powyżej 3 sekund to wieczność w Internecie! Im prostszy layout tym lepiej. 

  • W zależności od oprogramowania sklepu internetowego, które wybierzesz, powinieneś dodatkowo zadbać o integrację swojego e-sklepu z serwisami typu marketplace, tj. Allegro, Facebook, Amazon oraz z popularnymi porównywarkami cen, np.: Ceneo, Nokaut, Skąpiec. Platformy SaaS, które oferują gotowe sklepy internetowe zapewniają niezbędne integracje w ramach oferowanych usług.