Planujesz założyć własną firmę, ale nie masz jeszcze pomysłu na biznes? Zastanawiasz się, czym Twoja firma miałaby się zajmować? Głowa do góry! Wiele osób ma podobne rozterki. Postaram Ci się pomóc w tej kwestii i za chwilę przedstawię różne inspiracje biznesowe.
Zadanie związane ze znalezieniem dobrego pomysłu na biznes jest wymagające, dlatego podzieliłem je na kilka części. W zależności od tego, co Cię interesuje, przejdź do odpowiedniej zakładki na portalu WlasnyBiznes.pl i zacznij zgłębiać temat.
Tylko gorąca prośba! 🔥 Zanim wybierzesz konkretny pomysł, zapoznaj się z całym poradnikiem. Wówczas będziesz mieć pełny obraz. Umowa stoi? To zaczynajmy! 🙂
Kategorie pomysłów na biznes
Budowa własnej firmy od podstaw to tylko jedna z dostępnych opcji. Ze względu na formę współpracy, model biznesowy i źródło pomysłu wyodrębniłem sześć głównych kategorii pomysłów na biznes, mianowicie:
- Biznes na licencji pod marką franczyzodawcy, czyli gotowe pomysły do wdrożenia, które znajdziesz w zakładce 👉 Franczyza.
- StartUp związany z nowymi technologiami, w tym sklep internetowy. Aby uruchomić StartUp lub e-sklep musisz mieć własny pomysł. W tym artykule, w części 👉 Skąd wziąć pomysł na swój biznes? znajdziesz różne inspiracje, natomiast w zakładce 👉 e-Commerce dowiesz się jak uruchomić sklep internetowy oraz jakie narzędzia są niezbędne.
- Zakup już istniejącej firmy i kontynuowanie jej rozwoju. Oferty sprzedaży firm opublikowane są w zakładce 👉 Sprzedam biznes.
- Partner handlowy (reseller, dystrybutor, pośrednik, przedstawiciel, agent), czyli nawiązanie współpracy z dostawcami i sprzedaż ich produktów. Jeżeli interesuje Cię ta forma biznesu, to sprawdź 👉 ogłoszenia biznesowe oraz oferty w kategorii 👉 Współpraca B2B.
- Freelancer, czyli wolny strzelec realizujący projekty na zlecenie. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule 👉 Kto to jest freelancer i na czym polega freelancing?
- Biznes MLM, tzw. marketing wielopoziomowy. Ta forma współpracy ma wielu zwolenników, jak i przeciwników, dlatego stworzyłem materiał 👉 Co to jest MLM i czy warto w nim działać?, w którym analizuję sieci MLM i pokazuję, na co powinieneś zwrócić uwagę zanim rozpoczniesz współpracę.
Ponadto, konkretne pomysły, które możesz zrealizować w domu, na wsi, w Internecie, bez wkładu własnego lub z niskim kapitałem wymieniam w tym poradniku, w części 👉 Inspiracje biznesowe. Lista pomysłów.
A na końcu poruszam dwa ważne tematy: przepis na dochodowy biznes oraz dlaczego pieniądze lubią ciszę?
Skąd wziąć pomysł na swój biznes?
Uważam, że nie warto szukać niepowtarzalnego, innowacyjnego pomysłu na biznes, który zbawi cały świat i stanie się jednorożcem, czyli biznesem wartym powyżej 1 miliarda dolarów. Nie staraj się na siłę wymyślić coś nowego, lecz poszukaj inspiracji bliżej siebie, które są w zasięgu Twojej ręki i wzroku.
Głównym celem powinno być rozwiązywanie problemów i zaspokojenie potrzeb Twoich przyszłych klientów. Ważne, aby w biznesie wykorzystywać swoje naturalne predyspozycje, lubić to co zamierza się robić i znać się na branży, w której chce się działać.
- Zacznij od siebie. Zarabiaj na swoich pasjach i umiejętnościach. Przeprowadź audyt swoich kompetencji. Pomocne w tym będą trzy pytania. Co lubisz robić? Co potrafisz robić? Czy ktoś za Twoje kompetencje może Ci zapłacić i jak duża jest to grupa? Jeśli nie potrafisz przeprowadzić autoanalizy, zapytaj swoich najbliższych, znajomych, współpracowników, jakie kompetencje w Tobie cenią najbardziej?
- Co Cię denerwuje? Być może są inne osoby, którym również to doskwiera. Pomyśl, czy można to naprawić lub usprawnić? Jeśli tak, to jak dużej grupy dotyczy ten problem? Usprawnienie jakiejś męczącej czynności może być dobrym pomysłem na biznes.
- Zastanów się, czego nie ma w Twoim mieście, kraju, a dobrze funkcjonuje w innej lokalizacji? Zaadoptuj pomysł z innego kontynentu, kraju lub miasta, po uprzednim dostosowaniu go do preferencji Polaków. To co udało się w Stanach Zjednoczonych nie znaczy, że przyjmie się w Polsce.
- Obserwuj otoczenie, zarówno w pracy jak i po jej zakończeniu oraz podczas podróży. Rozmawiaj z ludźmi, znajomymi, nieznajomymi, klientami w pracy, współpracownikami, czego potrzebują i jakie mają problemy.
- Rozważ, czy możesz stworzyć usługę lub produkt dla byłego pracodawcy? Zapewne doskonale znasz jego problemy i obszary do poprawy.
- Analizuj biznesy, które przyjęły się na rynku i szukaj możliwości ich ulepszenia. Pomocna w tym będzie konwergencja i dywergencja. Konwergencja oznacza łączenie pewnych cech, a dywergencja ich rozdzielanie i specjalizację. Łącz produkty i usługi w niespotykany wcześniej sposób, aby uzyskać efekt synergii lub wyspecjalizuj się w wąskim obszarze, na który jest duży popyt.
- Zastanów się, jak można zmodyfikować sposób dostarczania do klientów istniejących na rynku produktów? Zmień zasady gry. Przeanalizuj następujące parametry: wygoda, jakość, czas i pieniądze. Czy przy zachowaniu jakości produktu, z którego stale korzystają klienci, możesz dostarczać go szybciej (czas), taniej (pieniądze) i bezpośrednio do domu klienta lub miejsca, w którym często przebywa (wygoda)? Wymyśl coś, co ma wszystkie te parametry, a wygrasz rynek.
- Upowszechnij produkty premium, dotychczas niedostępne dla masowego rynku. I odwrotnie, nadaj cechy premium zwykłemu produktowi.
- Przewiduj trendy. To bardzo trudne zadanie, ale śledząc na bieżąco informacje dostępne na rynku, można zauważyć pewne zależności i przewidzieć przyszłe ruchy konsumentów, np. maseczki w okresie pandemii czy kamery internetowe, które są przydatne w pracy zdalnej "home office".
- Powszechnie pożądaną, ale najtrudniejszą do zrealizowania jest strategia błękitnego oceanu, czyli kreowanie wolnej i niezagospodarowanej jeszcze przestrzeni rynkowej. Niestety, wdrażanie innowacyjnych produktów i kreowanie na nie popytu wiąże się z bardzo dużymi nakładami finansowymi, a ryzyko porażki wcale nie jest mniejsze. Nowe nie znaczy lepsze, a bycie pierwszym nie gwarantuje sukcesu. Potwierdzeniem są biznesy Google czy YouTube, które nie były pierwszymi w swojej kategorii.
Reasumując, dokonaj analizy posiadanych kompetencji, obserwuj otoczenie, pytaj, porównuj, szukaj dźwigni, wzajemnych powiązań, szans rynkowych, weryfikuj pozyskane informacje, analizuj fakty, modyfikuj koncepcje i wdrażaj. Na tym właśnie polega przedsiębiorczość!
Jak sfinansować pomysł na biznes?
Kody PKD jako źródło inspiracji biznesowych
Lista kodów PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) może być również ciekawym źródłem pomysłów na biznes.
Zakładając działalność gospodarczą zobowiązany jesteś do określenia rodzaju wykonywanej działalności zgodnie z obowiązującym systemem kodów PKD. Zatem pobierz plik (format pdf) i zobacz listę kodów PKD.
Pamiętaj, że każdy przypadek trzeba gruntownie przeanalizować, ponieważ bardzo łatwo jest stracić swoje pieniądze, a jeszcze łatwiej pisać o pomysłach, których samemu się nie wdraża!
Każdy pomysł musisz zweryfikować zanim zainwestujesz konkretne pieniądze, o czym szczegółowo piszę w poradniku 👉 Jak sprawdzić i wdrożyć pomysł na biznes?
Inspiracje biznesowe. Lista pomysłów na 2024
W Internecie można znaleźć dziesiątki stron z clickbaitowymi tytułami, typu: na tym zarobisz w 2024 roku, 666 pomysłów na super biznes, 10 propozycji na dochodową firmę, jak zostać milionerem w 5 krokach, itd.
Jest mnóstwo artykułów poświęconych pomysłom na biznes w domu, na wsi i w Internecie. Czy są one oryginalne? Oceń sam! Poniżej przygotowałem listę z tego typu pomysłami.
Pomysły na biznes w domu, piwnicy lub garażu
- Korepetycje, tłumaczenia
- Copywriting – pisanie tekstów na zamówienie
- Wirtualna asystentka (w dobie nowych technologii wiele obowiązków można wykonywać zdalnie)
- Rękodzieło (produkcja hand-made, np. wykonywanie kartek okolicznościowych, plakatów, obrazów)
- Świeczki. Produkcja i sprzedaż unikatowych świeczek
- Bukiety na zamówienie
- Kosze prezentowe
- Pieczenie ciast i robienie tortów na zamówienie
- Catering
- Usługi krawieckie, w tym tworzenie ubrań, koszulek z nadrukiem
- Dodatki i akcesoria robione z korka, wikliny, drewna, kamienia
- Naprawa sprzętu elektronicznego
- Renowacja mebli
- Naprawa samochodów
Pomysły na biznes w Internecie
- E-commerce. Jeśli interesuje Cię e-handel to sprawdź 👉 jak założyć sklep internetowy
- Programy afiliacyjne
- Tworzenie stron internetowych
- Prowadzenie bloga
- Korepetycje, tłumaczenia, kursy online
- Prowadzenie profili firmowych w mediach społecznościowych
- Projektowanie grafiki
- Udział w badaniach online, wypełnianie ankiet
Pomysły na biznes bez wkładu własnego lub z niskim kapitałem
- Opieka nad osobami niepełnosprawnymi lub seniorami
- Opiekunka dziecięca
- Wyprowadzanie psów
- Prace remontowe
- Sprzątanie mieszkań, domów, biur
- Pranie tapicerek, dywanów
- Aranżacja wnętrz, urządzanie mieszkań
- Pielęgnacja ogrodów
- Organizowanie ślubów
- Fotografia ślubna
- Przewodnik turystyczny
Pomysły na biznes na wsi
- Agroturystyka
- Miejsce z ciekawymi atrakcjami, np. labirynt ogrodowy, pole paintbollowe, park linowy, mini zoo, wioska indiańska, miasto kowbojów (Western City), itp.
- Dom weselny z miejscami noclegowymi
- Organizacja imprez okolicznościowych, np. wieczór kawalerski, wieczór panieński
- Survival, np. obóz przetrwania dla pracowników firm
- Produkcja ekologicznej żywności
- Ekologiczne kosze ze zdrowymi produktami na wzór koszy ze słodyczami
- Hodowla alpak oraz świadczenie usług terapeutycznych z alpakami dla dzieci i dorosłych
- Stadnina koni oraz ośrodek nauki jazdy konnej
- Zbieranie grzybów, jagód w lasach
- Hodowla zwierząt gospodarskich, np. bydło, świnie, owce, kozy, konie, króliki, zwierzęta futerkowe
- Hodowla drobiu, np. kury, kaczki, gęsi, indyki, perliczki
- Hodowla ślimaków
- Staw hodowlany (hodowla ryb)
- Plantacja przypraw
- Sad owocowy, np. jabłonie, wiśnie, śliwy, czereśnie, grusze, orzechy włoskie, brzoskwinie i morele
- Uprawa kwiatów ozdobnych, roślin doniczkowych
- Rolnictwo
- Uprawa warzyw
- Pszczelarstwo
- Ogrodnictwo
- Remontowanie, malowanie
- Przemysł drzewny, np. tartak, produkcja mebli i wyrobów stolarskich, opakowań drewnianych, itp.
Sposób na dochodowy pomysł na biznes
Przepis na zyskowny pomysł jest bardzo prosty, ale trudny do zrealizowania! Musisz robić dochodowe rzeczy, których ludzie potrzebują i chcą, oraz znaleźć się w odpowiednim miejscu i czasie, kiedy tego szukają, lub też Twoi potencjalni klienci muszą wiedzieć, czym się zajmujesz i gdzie mogą Cię znaleźć w razie potrzeby. Pamiętaj, że biznes musi służyć ludziom!
Przykładowo, zadaniem właściciela restauracji nie jest ugotowanie najlepszej potrawy pod słońcem ani przygotowanie dania, które on lubi, tylko serwowanie posiłków, które chcą jeść klienci w danej lokalizacji, czyli w miejscu, w którym zamierza się prowadzić działalność. Myślenie tego typu ma fundamentalne znaczenie dla powodzenia w biznesie.
Proste, prawda? 😋 Niestety, od tego momentu zaczynają się schody, ponieważ wielu produktów klienci de facto nie potrzebują, ale chcą je mieć z innych powodów, np, zakup trzeciego samochodu. I na odwrót, są usługi, których ludzie potrzebują, a mimo to ich nie kupują, np. ubezpieczenie domu czy AC (AutoCasco samochodu).
Poznanie prawdziwych motywów i preferencji klientów to klucz do sukcesu, ale nie jest to łatwe zadanie, ponieważ nierzadko decyzje zakupowe są nieracjonalne.
Nie można bazować na pustych deklaracjach klientów w stylu: „Ważne jest dla mnie zdrowie”. Należy taką postawę zweryfikować i zadać pytanie sprawdzające: co konkretnie dana osoba robi, aby być zdrowa. W wielu przypadkach uzyskasz odpowiedź, że nic. Zapewne nie stworzysz produktu, który kupią wszyscy, ale musisz oszacować, ile jest osób, które we wspomnianym przykładzie odpowiedzą „nic”, a ile takich, które faktycznie dbają o zdrowie, i na tej grupie skoncentrować swoje działania.
Pieniądze lubią ciszę
Moim zdaniem każdy kto prowadzi działalność gospodarczą i nie rozwija zewnętrznej sieci sprzedaży w modelu franczyzy, nie będzie dzielić się szczegółowymi informacjami na temat swojego modelu biznesowego. Czym innym są oficjalne wystąpienia, szkolenia lub wywiady podczas których omawiane są wybrane przypadki z życia firmy i wówczas dana osoba dzieli się swoją wiedzą oraz doświadczeniami.
Wyobraź sobie sytuację, w której właściciel firmy bezinteresownie przekazuje swoje know-how i mówi "zdradzę Ci jak otworzyć biznes krok po kroku, który ja prowadzę, bo lubię mieć konkurencję i chcę podzielić się udziałami w rynku 🙂". Jak dla mnie brzmi to absurdalnie i neguje pożądaną przez wielu strategię błękitnego oceanu.
Podkreślam, że mam tu na myśli już sprawdzony pomysł, który został przekształcony z luźnej koncepcji w dobrze prosperującą firmę. Sytuacja prezentuje się zgoła odmiennie w przypadku, gdy osoba dzieli się swoim pomysłem na potrzeby jego weryfikacji podczas kontaktu z grupą docelową. Jestem zwolennikiem takiego podejścia, o czym piszę w książce "Pomysł na biznes. Własny StartUp czy sprawdzona franczyza?". Tylko, że w tym przypadku jest mowa o pomyśle na etapie weryfikacji, przed jego wdrożeniem i zainwestowaniem konkretnych pieniędzy.
Sprawdzone pomysły na biznes nie są szczegółowo opisywane w Internecie…
…chyba, że są to oferty franczyzy! Ponieważ twórcy systemów franczyzowych, tzw. franczyzodawcy, umożliwiają wdrożenie gotowego pomysłu na biznes, na którym również zarabiają.
Aktualnie w porównywarce franczyz do wyboru są takie pomysły na biznes jak: bar, restauracja, pizzeria, pub, kawiarnia, biuro nieruchomości, biuro podróży, burgerownia, firma konsultingowa, gabinet kosmetyczny, salon SPA, gabinet terapii medycznymi konopiami, kancelaria prawna, park trampolin, placówka finansowa, salon łazienek, salon optyczny, sklep odzieżowy, sklep spożywczy, sklep z akcesoriami imprezowymi, sklep z kosmetykami oraz produktami do stylizacji i pielęgnacji paznokci, sklep z zabawkami, sklep z wykończeniem wnętrz.
Gotowy lub własny pomysł na biznes
Jeśli nie masz własnego pomysłu na biznes a chcesz otworzyć firmę, to optymalnym rozwiązaniem jest skoncentrowanie się na ofertach franczyzy lub poszukanie intratnych ogłoszeń sprzedam firmę.
Dlaczego? Otóż, tylko w tych sytuacjach właścicielowi firmy będzie zależeć na wdrożeniu Cię w meandry biznesu i przekazaniu know-how, ponieważ na tym polega ten model biznesowy. W innym przypadku będą to luźne propozycje na prowadzenie działalności lub pomysły na wypełnienie wolnego czasu, których autorzy nie zweryfikowali i nie przeanalizowali. Jeśli nie chcesz skorzystać z gotowego pomysłu na biznes to jedyną alternatywą jest znaleźć własny. 😉
Jeśli uważasz, że niniejszy poradnik jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.
Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl