Chcesz otworzyć własną firmę, ale nie masz pomysłu na biznes? Zastanawiasz się, czym Twoja firma miałaby się zajmować? Głowa do góry! Nie jesteś sam, ponieważ jest wiele osób, które mają podobne rozterki i szukają inspiracji w Internecie, wśród znajomych lub na różnych wydarzeniach branżowych. Postaram się pomóc Ci w tej kwestii i przedstawię różne kategorie pomysłów na biznes.

Przepis na dochodowy biznes

Zacznę od tego, że przepis na zyskowny pomysł jest bardzo prosty, ale trudny do zrealizowania. Oto moja rada 🙂

Musisz robić dochodowe rzeczy, których ludzie potrzebują i chcą, oraz znaleźć się w odpowiednim miejscu i czasie, kiedy tego szukają, lub też Twoi potencjalni klienci muszą wiedzieć, czym się zajmujesz i gdzie mogą Cię znaleźć w razie potrzeby.

Proste, prawda? 😋 Niestety, od tego momentu zaczynają się schody, ponieważ wielu produktów klienci nie potrzebują, ale chcą je mieć z innych powodów. I na odwrót, są usługi, których ludzie potrzebują, a mimo to ich nie kupują. Poznanie prawdziwych motywów i preferencji klientów to klucz do sukcesu, ale nie jest to łatwe zadanie, ponieważ nierzadko decyzje zakupowe są nieracjonalne. Nie można bazować na pustych deklaracjach klientów w stylu: „Ważne jest dla mnie zdrowie”. Należy taką postawę zweryfikować i zadać pytanie sprawdzające: co konkretnie dana osoba robi, aby być zdrowa. W wielu przypadkach uzyskasz odpowiedź, że nic. Zapewne nie stworzysz produktu, który kupią wszyscy, ale musisz oszacować, ile jest osób, które we wspomnianym przykładzie odpowiedzą „nic”, a ile takich, które faktycznie dbają o zdrowie, i na tej grupie skoncentrować swoje działania.

Dobry produkt i precyzyjnie określona grupa docelowa to dopiero wierzchołek góry lodowej.  Zanim wdrożysz pomysł na biznes musisz jeszcze oszacować potencjał rynku, przeanalizować ewentualną konkurencję, zaplanować kanały dystrybucji, sprzedaży i komunikacji, spotkać się z potencjalnymi klientami i zbadać ich realne potrzeby oraz wrażliwość cenową, policzyć dokładnie biznes i określić realne przychody, koszty i zyski jakie będziesz generować.

Jak już zweryfikujesz pomysł na biznes i będziesz mieć pewność, że jest na niego realne zapotrzebowanie, to dopiero wtedy będziesz mógł przystąpić do kolejnego etapu jakim jest przygotowanie koncepcji do wdrożenia. Ten etap wiąże się z tworzeniem procesów i procedur, opracowaniem spójnego systemu identyfikacji wizualnej, rekrutacją i szkoleniami personelu, rejestracją firmy oraz wieloma innymi formalnościami, o których będę pisać na portalu WlasnyBiznes.pl.

Rodzaje pomysłów na biznes

W zależności od posiadanych umiejętności oraz zasobów finansowych, czasowych i ludzkich możesz zdecydować się na budowę czegoś od podstaw lub skorzystać z gotowego pomysłu i wsparcia doświadczonego partnera. Inną opcją jest nawiązanie współpracy z firmą MLM lub przejęcie już istniejącej spółki.

Jak widzisz wariantów na biznes jest wiele, dlatego podzieliłem je na kilka kategorii ze względu na formę współpracy, model biznesowy i źródło pomysłu. Wyodrębniłem pięć kategorii:

  1. Stworzenie firmy od podstaw i wdrożenie własnego pomysłu na biznes, czyli zbudowanie StartUpu związanego z nowymi technologiami lub otwarcie tradycyjnego biznesu.
  2. Franczyza, czyli gotowy pomysł na biznes, który polega na prowadzeniu działalności na własne ryzyko pod marką franczyzodawcy, z wykorzystaniem jego know-how i w zamian za gratyfikację finansową.
  3. Partner handlowy, czyli reseller, pośrednik, przedstawiciel, agent danej firmy. Ten biznes polega na prowadzeniu punktu sprzedaży pod własną marką i sprzedaży produktów lub usług swojego partnera handlowego (producenta, importera, dealera, integratora). Można również zostać przedstawicielem mobilnym danej firmy i nie prowadzić punktu stacjonarnego.
  4. MLM (z ang. Multi Level Marketing) polega na dystrybucji produktu poprzez alternatywny kanał sprzedaży. Sieć dystrybutorów to osoby, które podjęły współpracę z firmą MLM i posiadają możliwość zamawiania produktu na własny użytek, sprzedawania produktu w cenach katalogowych (standardowych) innym osobom oraz budowania własnej struktury dystrybutorów i rozwijania sieci.
  5. Przejęcie już istniejącej firmy i dalsze jej rozwijanie.

W powyższym zestawieniu świadomie pomijam wszelkiego rodzaju inwestycje oraz formy dochodu pasywnego. Skupiam się na tych koncepcjach, które wymagają bezpośredniego zaangażowania właściciela firmy.

Pomysł na biznes bez wkładu finansowego, na wsi, w domu i w Internecie

W Internecie można znaleźć dziesiątki stron z clickbaitowymi tytułami, typu: na tym zarobisz w 2019 roku, 666 pomysłów na super biznes, X oryginalnych propozycji na własną firmę, jak zostać milionerem, itd. Jest wiele artykułów poświęconych pomysłom na biznes w domu, na wsi i w Internecie, lecz zawarte w nich pomysły należy potraktować - co najwyżej - jako listę inspiracji. Każdy przypadek trzeba gruntownie przeanalizować, aby nie zbankrutować, ponieważ bardzo łatwo jest stracić swoje pieniądze, a jeszcze łatwiej pisać o pomysłach, których samemu się nie wdraża.

Pieniądze lubią ciszę

Moim zdaniem każdy kto prowadzi działalność gospodarczą i nie rozwija zewnętrznej sieci sprzedaży, nie będzie dzielić się szczegółowymi informacjami na temat swojego modelu biznesowego. Czym innym są oficjalne wystąpienia, szkolenia lub wywiady podczas których omawiane są wybrane przypadki z życia firmy i wówczas dana osoba dzieli się swoją wiedzą oraz doświadczeniami.

Wyobraź sobie sytuację, w której właściciel firmy bezinteresownie przekazuje swoje know-how i mówi "zdradzę Ci jak otworzyć biznes krok po kroku, który ja prowadzę, bo lubię mieć konkurencję i chcę podzielić się udziałami w rynku 🤑". Jak dla mnie brzmi to absurdalnie i neguje pożądaną przez wielu strategię błękitnego oceanu. Podkreślam, że mam tu na myśli już wdrożony pomysł, który został przekształcony z luźnej koncepcji w dobrze prosperującą firmę. Sytuacja prezentuje się zgoła odmiennie w przypadku, gdy osoba dzieli się swoim pomysłem na potrzeby jego weryfikacji podczas kontaktu z grupą docelową. Jestem zwolennikiem takiego podejścia, o czym piszę w książce "Pomysł na biznes. Własny StartUp czy sprawdzona franczyza?". Tylko, że w tym przypadku jest mowa o pomyśle na etapie weryfikacji, przed jego wdrożeniem i zainwestowaniem konkretnych pieniędzy.

Jeśli nie masz własnego pomysłu na biznes a chcesz otworzyć firmę, to optymalnym rozwiązaniem jest skoncentrowanie się na ofertach współpracy z kategorii "franczyza" oraz "partner handlowy", lub poszukanie intratnych ogłoszeń dotyczących sprzedaży firm. Dlaczego? Otóż, tylko w tych sytuacjach właścicielowi firmy będzie zależeć na wdrożeniu Cię w meandry biznesu i przekazaniu know-how, ponieważ na tym polega ten model biznesowy. W innym przypadku będą to luźne propozycje na prowadzenie działalności lub pomysły na wypełnienie wolnego czasu, których autorzy nie zweryfikowali i nie przeanalizowali. Jeśli nie chcesz skorzystać z gotowego pomysłu na biznes to jedyną alternatywą jest znaleźć własny 😉

Jak znaleźć pomysł na biznes? Inspiracje do generowania własnych koncepcji

Uważam, że nie warto szukać niepowtarzalnego, innowacyjnego pomysłu na biznes, który zbawi cały świat i stanie się jednorożcem, czyli biznesem wartym powyżej 1 miliarda dolarów. Nie staraj się na siłę wymyślić coś nowego, lecz poszukaj inspiracji bliżej siebie, które są w zasięgu Twojej ręki i wzroku.

jak znalezc pomysł na biznes

Głównym celem powinno być rozwiązywanie problemów i zaspokojenie potrzeb Twoich przyszłych klientów. Ważne, aby w biznesie wykorzystywać swoje naturalne predyspozycje, lubić to co zamierza się robić i znać się na branży, w której chce się działać.

  • Zacznij od siebie. Zarabiaj na swoich pasjach i umiejętnościach. Przeprowadź audyt swoich kompetencji. Pomocne w tym będą trzy pytania. Co lubisz robić? Co potrafisz robić? Czy ktoś za Twoje kompetencje może Ci zapłacić i jak duża jest to grupa? Jeśli nie potrafisz przeprowadzić autoanalizy, zapytaj swoich najbliższych, znajomych, współpracowników, jakie kompetencje w Tobie cenią najbardziej?
  • Co Cię denerwuje? Być może są inne osoby, którym również to doskwiera. Pomyśl, czy można to naprawić lub usprawnić? Jeśli tak, to jak dużej grupy dotyczy ten problem? Usprawnienie jakiejś męczącej czynności może być dobrym pomysłem na biznes.
  • Zastanów się, czego nie ma w Twoim mieście, kraju, a dobrze funkcjonuje w innej lokalizacji? Zaadoptuj pomysł z innego kontynentu, kraju lub miasta, po uprzednim dostosowaniu go do preferencji Polaków. To co udało się w Stanach Zjednoczonych nie znaczy, że przyjmie się w Polsce.
  • Obserwuj otoczenie, zarówno w pracy jak i po jej zakończeniu oraz podczas podróży. Rozmawiaj z ludźmi, znajomymi, nieznajomymi, klientami w pracy, współpracownikami, czego potrzebują i jakie mają problemy.
  • Rozważ, czy możesz stworzyć usługę lub produkt dla byłego pracodawcy? Zapewne doskonale znasz jego problemy i obszary do poprawy.
  • Analizuj biznesy, które przyjęły się na rynku i szukaj możliwości ich ulepszenia. Pomocna w tym będzie konwergencja i dywergencja. Konwergencja oznacza łączenie pewnych cech, a dywergencja ich rozdzielanie i specjalizację. Łącz produkty i usługi w niespotykany wcześniej sposób, aby uzyskać efekt synergii lub wyspecjalizuj się w wąskim obszarze, na który jest duży popyt.
  • Zastanów się, jak można zmodyfikować sposób dostarczania do klientów istniejących na rynku produktów? Zmień zasady gry. Przeanalizuj następujące parametry: wygoda, jakość, czas i pieniądze. Czy przy zachowaniu jakości produktu, z którego stale korzystają klienci, możesz dostarczać go szybciej (czas), taniej (pieniądze) i bezpośrednio do domu klienta lub miejsca, w którym często przebywa (wygoda)? Wymyśl coś, co ma wszystkie te parametry, a wygrasz rynek.
  • Upowszechnij produkty premium, dotychczas niedostępne dla masowego rynku. I odwrotnie, nadaj cechy premium zwykłemu produktowi.
  • Przewiduj trendy. To bardzo trudne zadanie, ale śledząc na bieżąco informacje dostępne na rynku, można zauważyć pewne zależności i przewidzieć przyszłe ruchy konsumentów.
  • Powszechnie pożądaną, ale najtrudniejszą do zrealizowania jest strategia błękitnego oceanu, czyli kreowanie wolnej i niezagospodarowanej jeszcze przestrzeni rynkowej. Niestety, wdrażanie innowacyjnych produktów i kreowanie na nie popytu wiąże się z bardzo dużymi nakładami finansowymi, a ryzyko porażki wcale nie jest mniejsze. Nowe nie znaczy lepsze, a bycie pierwszym nie gwarantuje sukcesu. Potwierdzeniem są biznesy google czy youtube, które nie były pierwszymi w swojej kategorii.

Reasumując, dokonaj analizy posiadanych kompetencji, obserwuj otoczenie, pytaj, porównuj, szukaj dźwigni, wzajemnych powiązań, szans rynkowych, weryfikuj pozyskane informacje, analizuj fakty, modyfikuj koncepcje i wdrażaj. Na tym właśnie polega przedsiębiorczość!

 

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl


Jeśli uważasz, że niniejszy wpis jest wartościowy to udostępnij go proszę. Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób. Zapisz się do newslettera, aby otrzymać powiadomienia o nowych wpisach 🙂

Pomysły na własny biznes

.