Jak założyć sklep internetowy? Biznes e-commerce i e-Sklep

sklep internetowy biznes e-commerce

Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie. Biznes online rozwija się bardzo dynamicznie, dlatego na otwarcie sklepu internetowego decydują się zarówno przedsiębiorcy, którzy do tej pory prowadzili biznes tradycyjny, jak i osoby, które dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą i e-commerce jest dla nich najlepszym pomysłem na biznes.

Jeśli należysz do takich osób to dobrze się składa, ponieważ napisałem praktyczny poradnik, w którym przedstawiam krok po kroku jak założyć sklep internetowy.

Wskazuje konkretne:

  • rozwiązania technologiczne,
  • oprogramowania dla sklepów internetowych,
  • narzędzia internetowe przydatne w rozwoju biznesu online.

Dodam, że wszystkie narzędzia, o których wspominam w niniejszym poradniku dostępne są w języku polskim (🇵🇱), czyli panel programu (interfejs), biuro obsługi klienta oraz wsparcie techniczne.

Proces zakładania sklepu internetowego krok po kroku

Zanim zaczniemy na dobre to zaparz sobie filiżankę herbaty lub kawy ☕️ i do dzieła! Temat jest obszerny, co widać na poniższym diagramie. 🧐

Jeżeli interesuje Cię wybór oprogramowania / platformy sklepu internetowego to przejdź od razu do punktu nr 3 na poniższej liście.

jak założyć sklep internetowy 21 kroków

Jak założyć sklep internetowy i rozpocząć biznes e-commerce? 21 kroków

  1. Pomysł na biznes w Internecie
  2. Domena internetowa
  3. Platforma / Oprogramowanie sklepu internetowego

    Rozwiązania omawiane w tym dziale: 
    👉 Gotowy sklep internetowy w modelu SaaS (wady i zalety)
    👉 Sklep typu open source (plusy i minusy)
    👉 Dedykowany system e-commerce (wady i zalety)
    👉 Sklep internetowy na Allegro (plusy i minusy)
    🤔 Podsumowanie: jakie oprogramowanie sklepu internetowego wybrać?
  4. Hosting
  5. Regulamin i polityka prywatności sklepu internetowego
  6. Płatności online
  7. Bezpieczeństwo: certyfikat SSL i program antywirusowy
  8. Służbowa poczta mailowa
  9. Integracje z marketplace oraz porównywarkami cen
  10. Narzędzia internetowe wspierające e-commerce
  11. Logo, szata graficzna i UX
  12. Prezentacja oferty: tytuły, opisy, zdjęcia, wideo, AR
  13. Opakowanie produktu
  14. Logistyka, czyli magazynowanie, pakowanie i wysyłka paczki
  15. Dostawa towaru. Współpraca z firmami kurierskimi
  16. Program do faktur. CRM
  17. Integracje z oprogramowaniami do zarządzania firmą (ERP)
  18. Księgowość
  19. Konto bankowe
  20. Kwestie formalno-prawne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
  21. Marketing (pozyskiwanie klientów)  

Pomysł na biznes w Internecie

Wybór oprogramowania dla sklepu internetowego jest kluczowy i ma dalekosiężne skutki, ale żaden sklep - postawiony nawet na najdroższej platformie - nie ma racji bytu, jeżeli pomysł na biznes będzie nietrafiony.

W tym poradniku omawiam kluczowe obszary uruchamiania sklepu online. Zakładam, że masz już opracowany i sprawdzony pomysł na biznes w Internecie oraz wiesz, co będziesz sprzedawać w e-sklepie i komu będziesz oferować swoje produkty.

Jeśli nie odrobiłeś tego zadania to zapraszam Cię do mojego cyklu porad Jak otworzyć własny biznes? Dzięki nim poznasz różne inspiracje biznesowe oraz przejdziesz przez cały proces weryfikacji i wdrożenia pomysłu na biznes. Przeczytaj je, pozyskaj niezbędną wiedzę i wróć tutaj z gotowym pomysłem. 😉 

Domena internetowa

Domena to adres strony internetowej, np. wlasnybiznes.pl. Jej wybór jest bardzo ważnym ogniwem w procesie uruchomienia sklepu.

W przeciwieństwie do adresu siedziby firmy, zmiana adresu strony internetowej niesie za sobą spore konsekwencje. Z wypozycjonowaniem domeny w wyszukiwarce Google oraz wypromowaniem jej wśród grupy docelowej wiążą się spore koszty w postaci czasu i pieniędzy. Dlatego raz wybrana nazwa domeny powinna Ci towarzyszyć przez cały okres prowadzonej działalności.

Teoretycznie możesz zakupić nową domenę i przekierować do niej ruch z poprzedniej domeny, ale jest wysoce prawdopodobne, że odbije się to w ruchu organicznym, czyli na spadku pozycji w wyszukiwarce Google.

Nazwa domeny

Nazwa domeny powinna zawierać nazwę Twojego sklepu lub oddawać profil działalności, którym się zajmujesz. Dobra nazwa domeny to nazwa:

  • krótka
  • chwytliwa
  • dobrze brzmiąca i mająca pozytywne konotacje
  • łatwa do wypowiedzenia i zapamiętania. Wówczas unikniesz problemów z poprawnym zapisaniem strony internetowej czy adresu e-mail przez Twoich klientów
  • nieposiadająca polskich znaków diakrytycznych (ł, ą, ę, ś...). Jeśli w nazwie pojawi się znak diakrytyczny to musisz liczyć się z podwójnymi kosztami. Przykładowo, ja muszę opłacać dwie domeny wlasnybiznes.pl oraz własnybiznes.pl, ponieważ zdarza się, że ktoś wpisuje nazwę portalu przez „ł”.

Atrakcyjna nazwa versus dostępność domeny

Jeśli masz już nazwę to świetnie, moje gratulacje! Ale… musisz jeszcze zweryfikować, czy taka domena jest wolna. Dostępność domeny internetowej możesz sprawdzić na www.nazwa.pl Na stronie głównej dostępna jest wyszukiwarka. Wystarczy, że wpiszesz nazwę i klikniesz przycisk wyszukaj domenę. W przypadku wielowyrazowych nazw nie używaj spacji.

wyszukiwarka domen internetowych

W wynikach wyświetlą się popularne rozszerzenia pl, com.pl, eu oraz com wraz z informacją o dostępności domeny, czy jest wolna lub zajęta. Jeśli prowadzisz biznes w Polsce to preferowanym rozszerzeniem jest pl, a jeśli planujesz ekspansję na rynki zagraniczne to powinieneś kupić domenę z rozszerzeniem com. Dla zobrazowania wpisałem nazwę swojego portalu "wlasnybiznes" i oczywiście wyświetliła się informacja, że domena jest niedostępna.

domena internetowa zajęta

Jeśli nazwa domeny, która Cię interesuje jest zajęta to możesz sprawdzić do kogo należy. Być może jest na sprzedaż. W zależności od atrakcyjności domeny, ceny mogą się wahać od kilkuset złotych do nawet kilkuset tysięcy złotych. 

Zakup (dzierżawa) domeny internetowej

Pamiętaj, że domena jest dzierżawiona. Nie możesz jej kupić na własność! Usługa jest dostępna w modelu abonamentowym i przedłużasz ją z roku na roku lub z góry możesz zapłacić np. za dwa lata. Kiedy kończy się okres dzierżawy to dokonujesz płatności i z automatu jest przedłużana na czas określony (prawo pierwokupu dzierżawionej domeny). Musisz pilnować terminu, aby ktoś nie przejął Twojej domeny. 

Gdzie warto zarejestrować domenę internetową?

Przy wyborze rejestratora domeny warto sprawdzić, czy firma jest stabilna finansowo. Ostatnio znalazłem wpis w Internecie, cytuję "Mój rejestrator domeny zbankrutował, ale domena jest zablokowana, co mogę zrobić?". Na rynku dostępnych jest wielu rejestratorów a różnice w cenach to kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych w skali roku, co ma się nijak do spokojnego snu i zminimalizowania ryzyka. A sprawa jest bardzo poważna, bo jak stracisz domenę to nie będzie śladu po Twoim sklepie internetowym. 

Ja mam zarejestrowaną domenę na nazwa.pl i z czystym sumieniem polecam tego rejestratora. Ponadto dla społeczności portalu WlasnyBiznes.pl została przygotowana specjalna zniżka na usługi nazwa.pl. Kod rabatowy dostępny jest w zakładce 👉 domena internetowa

Platforma / Oprogramowanie sklepu internetowego

Kolejną ważną decyzją jaką musisz podjąć jest wybór oprogramowania dla sklepu internetowego. Zanim dokonasz wyboru platformy musisz sobie odpowiedzieć na jedno zaje******, ale to zaje****** ważne pytanie - jak mawiał klasyk. 😎 A tak naprawdę musisz odpowiedzieć na kilka ważnych pytań, oprócz tego, co lubisz w życiu robić. 😉

  • Ile produktów będziesz sprzedawać? Ile będzie kategorii produktowych? Jakich filtrów (kryteriów wyszukiwania) użyjesz?
  • Jakich funkcji będziesz potrzebować? Zapewne będziesz potrzebować integracji z płatnościami online oraz firmami wysyłkowymi. Z czasem wystąpi potrzeba podłączenia różnych narzędzi do komunikacji online, zbierania opinii o sklepie, analityki czy marketingu automation.
  • Jakie przewidujesz kanały sprzedaży i komunikacji? To ważne ze względu na ewentualne integracje Twojego sklepu z największymi porównywarkami cenowymi, typu Ceneo oraz platformami zakupowymi Allegro, Amazon, itp.
  • Jakim budżetem dysponujesz? Pamiętaj, że stworzenie sklepu to tylko część inwestycji. Największe koszty poniesiesz z tytułu marketingu, aby wypromować markę i pozyskać klientów.

Jaką platformę do prowadzenia sklepu internetowego wybrać?

Decydując się na założenie sklepu internetowego możesz:

  • wybrać rozwiązanie SaaS (z ang. software as a service), czyli gotowe oprogramowanie do prowadzenia sklepu w modelu abonamentowym, typu Shoper, Sky-Shop, Shoplo, RedCart czy eSklep
  • skorzystać z platformy open source, typu PrestaShop, Joomla z dodatkiem VirtueMart, WordPress z wtyczką WooCommerce czy Magento
  • stworzyć sklep na dedykowanym oprogramowaniu e-commerce
  • założyć sklep na Allegro

gotowy sklep internetowy saas

Gotowy sklep internetowy w modelu SaaS

Sklep internetowy w modelu abonamentowym jest najczęściej wybieraną opcją przez osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z biznesem online, ponieważ płacąc co miesiąc lub rocznie konkretną kwotę, nie musisz się martwić o serwer, aktualizacje, czy inne kwestie techniczne.

Jeśli chcesz spróbować swoich sił w e-commerce i nie masz pewności, że Twój pomysł wypali, to te rozwiązanie jest optymalne, ponieważ najszybciej wystartujesz z biznesem online ponosząc minimalne koszty na początku.

Ponadto decydując się na rozwiązanie SaaS nie musisz martwić się o własny hosting i współpracę z programistami, ponieważ to producent oprogramowania zapewnia hosting oraz wsparcie techniczne w cenie abonamentu. 

Abonamentowy model rozliczeniowy jest zarówno zaletą - niski koszt na początku, jak i wadą, ponieważ płacąc co miesiąc wraz z upływem czasu (wieloletnia perspektywa), sumaryczny koszt może przewyższyć początkową inwestycję w dedykowany system e-commerce czy postawienie sklepu na platformie open source.

oprogramowanie sklepu internetowego open source

Sklep typu open source

Drugą opcją, z której możesz skorzystać jest rozwiązanie typu open source, czyli otwarta platforma rozwijana przez daną społeczność programistów, z której możesz bezpłatnie skorzystać. Niektóre gotowe moduły czy wtyczki są dodatkowo płatne. Przykład takiej platformy to oprogramowanie PrestaShop, CMS Joomla z dodatkiem VirtueMartWordPress z dodatkiem WooCommerce czy Magento.

Darmowy dostęp to niewątpliwy atut, lecz zazwyczaj musisz skorzystać z pomocy programisty lub firmy programistycznej, która zna daną platformę i stworzy dla Ciebie sklep internetowy korzystając z gotowych wtyczek lub zaprojektuje nowe, unikalne rozwiązania.

Decydując się na rozwiązanie open source ponosisz na początku koszt jednorazowy, ale musisz liczyć się z wydatkami w przyszłości, gdy będziesz chciał dokonać jakiś modyfikacji lub dodać nową wtyczkę. W przypadku wystąpienia błędu technicznego w e-sklepie będziesz musiał rozwiązać problem samodzielnie lub skorzystać z usług programisty.

Jeśli znasz środowisko PrestaShop czy Joomla to unikniesz kosztów związanych z programowaniem. Pamiętaj, że w tym wariancie musisz jeszcze wykupić hosting, o którym wspominam w dalszej części poradnika.

dedykowane rozwiązanie e-commerce

Dedykowany system e-commerce

Następnym rozwiązaniem są dedykowane systemy e-commerce. Decydując się na współpracę z firmą zewnętrzną, która stworzy dla Ciebie platformę na swoim silniku, uzależniasz się od niej i jesteś zmuszony do korzystania z jej usług. To jest niewątpliwa wada, która moim zdaniem definitywnie przekreśla tę opcje i nie brałbym jej w ogóle pod uwagę.

Te ryzyko nie występuje w przypadku stworzenia sklepu w środowisku PrestaShop, Joomla czy WordPress. Na rynku dostępnych jest wielu programistów, którzy znają te platformy. Jeśli nie będziesz zadowolony z jakości świadczonych usług przez daną firmę, to bez problemu znajdziesz inną.

Sklep internetowy na Allegro

Allegro to świetne miejsce, aby rozpocząć e-handel, ponieważ skupia miliony Użytkowników i od razu masz dostęp do potencjalnych klientów. Aczkolwiek platformę Allegro należy traktować jako dodatkowy kanał sprzedaży a nie rozwiązanie docelowe. Uważam, że należy promować własny sklep (domenę internetową) i zintegrować go z platformą Allegro oraz popularnymi porównywarkami cen. 

Na Allegro jest typowa wojna cenowa, podobnie jak na popularnych porównywarkach cen. Niestety, na tej platformie bardzo trudno zbudować świadomość brand'u oraz markę osobistą. Allegro jest tak silną marką, że większość klientów, którzy kupili na tej platformie jakiś produkt - mówią, że kupili na Allegro a nie u konkretnego sprzedawcy. Co więcej, na swojej stronie możesz budować bazę mailingową, czego nie zrobisz na Allegro. Regulamin wyraźnie zabrania kontaktowania się z Użytkownikami poza platformą Allegro. 

Reasumując, Allegro jako dodatkowy kanał sprzedaży i komunikacji - tak, jako platforma sama w sobie – nie!

jakie oprogramowanie sklepu internetowego wybrać

Podsumowanie: jakie oprogramowanie sklepu internetowego wybrać?

Każde rozwiązanie posiada wady i zalety. Niestety, nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale postaram Ci się pomóc w tej kwestii. 

Przeanalizowałem poszczególne platformy dostępne na rynku, ich plusy oraz minusy i ostatecznie wybrałem dwa rozwiązania, które rekomenduję.

W zależności od indywidualnej sytuacji uważam, że warto postawić na:

  • model SaaS i platformę Shoper albo
  • rozwiązanie open source i sklep PrestaShop

Zaznaczam, że SaaS traktuję jako rozwiązanie doraźne, na wypróbowanie, zweryfikowanie pomysłu i nauczenie się e-commerce, zaś open source jako rozwiązanie docelowe, do którego powinieneś jak najszybciej zmigrować lub zacząć od razu od PrestaShop - pod warunkiem, że masz przemyślany i zweryfikowany biznes, znasz podstawy e-commerce, wiesz dokładnie czego chcesz oraz dysponujesz odpowiednimi środkami finansowymi.

Poniżej przedstawiam siedem kryteriów według których warunkuje wybór platformy, na której warto postawić własny sklep internetowy.

1. Sprawdzony pomysł na sklep internetowy

Jeżeli na co dzień sprzedajesz produkty, ponieważ prowadzisz sklep stacjonarny lub masz konto na Allegro i wiesz, że na Twój asortyment jest rzeczywiste zapotrzebowanie, to od razu wybierz rozwiązanie docelowe i stwórz sklep na platformie PrestaShop.

Jeżeli nie masz pewności, że sklep się przyjmie na rynku, to przetestuj najpierw pomysł i wybierz tańsze rozwiązanie w postaci Shopera, aby ograniczyć ewentualne straty.

2. Posiadane doświadczenie w e-commerce

Jeśli nie masz doświadczenia w e-commerce to tak naprawdę jeszcze nie wiesz jakich funkcji będziesz potrzebować. Dlatego moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem dla osób rozpoczynających przygodę z e-handlem jest sklep w modelu abonamentowym (rozwiązanie SaaS).

Koszt abonamentu w pierwszym roku jest symboliczny przy wsparciu jakie otrzymujesz. Dzięki temu możesz skupić się na sprzedaży i nie martwić się o kwestie techniczne czy prawne. Gotowy sklep internetowy jest dostosowany do aktualnych przepisów oraz posiada niezbędne zabezpieczenia. Ponadto platformy SaaS mają gigantyczne doświadczenie, ponieważ obsługują tysiące sklepów internetowych i zapewne mają już wdrożone rozwiązania, o których Ty nawet nie pomyślałeś.

Posiadając sklep typu open source musisz we własnym zakresie zadbać o dostosowanie regulaminu do aktualnych przepisów prawnych, o serwer, aktualizacje, czy inne kwestie techniczne. W rozwiązaniu abonamentowym czuwają nad tym konkretne osoby. Aczkolwiek zawsze możesz skorzystać z zewnętrznego podmiotu, który specjalizuje się w danym zakresie.

3. Czas wdrożenia / uruchomienia e-sklepu

Jeżeli zależy Ci na relatywnie szybkim uruchomieniu sklepu to wybierz gotowe rozwiązanie, czyli SaaS i sklep Shoper. Możesz już teraz bezpłatnie przetestować 👉 oprogramowanie Shoper przez 14 dni, wystarczy, że podasz maila do aktywacji. Oczywiście będziesz musiał skonfigurować sklep pod własne potrzeby, wybrać niezbędne funkcjonalności z dostępnych opcji oraz wprowadzić asortyment.

Natomiast sklep na PrestaShop wymaga czasu, aby go stworzyć po uprzednim zaplanowaniu struktury, kategorii produktowych, funkcjonalności, modułów, integracji, itd.

4. Posiadany budżet

Jeżeli masz ograniczone środki finansowe i szukasz taniego rozwiązania, to Shoper spełni Twoje oczekiwania, ponieważ inwestycja ograniczy się do kilkuset złotych w pierwszym roku.

Jeśli możesz przeznaczyć co najmniej 5-10 tysięcy złotych netto na uruchomienie sklepu, to wybierz rozwiązanie open source i postaw sklep na PrestaShop.

5. Platforma SEO Friendly

Platforma przyjazna dla SEO oznacza, że oprogramowanie e-commerce daje możliwość wdrożenia optymalizacji pod pozycjonowanie – jeżeli nie wiesz na czym polega pozycjonowanie to zapoznaj się z artykułem 👉 co to jest SEO.

Biorąc pod uwagę aspekt SEO zdecydowanie polecam platformę PrestaShop, ponieważ możesz wprowadzać zmiany w kodzie źródłowym.

Niestety Shoper posiada zamknięty silnik sklepu, co oznacza, że poważniejsze zmiany może wprowadzać tylko Support danej platformy. To ma swoje negatywne konsekwencje, gdyż nie jesteś w stanie wyprzedzić swojej konkurencji z Shopera pod względem wdrażanych optymalizacji SEO. Usprawnienia wprowadzane przez zespół programistów Shopera dotyczą wszystkich właścicieli sklepów korzystających z tej platformy, a co gorsza nie masz wpływu na tempo ich wdrożenia.

6. Nieograniczony rozwój sklepu internetowego

Mam na myśli możliwość wprowadzania dowolnych zmian, funkcjonalności czy integracji z systemami zewnętrznymi. W tym aspekcie znowu wygrywa PrestaShop, czyli rozwiązanie open source, w porównaniu do Shopera, którego silnik oparty jest na zamkniętym kodzie.

7. Tworzenie indywidualnych funkcjonalności

Naprawdę indywidualne rozwiązania możesz tworzyć wyłącznie w kodzie otwartym, co umożliwia PrestaShop. W Shoperze nie masz takich możliwości, ponieważ są one ograniczone do funkcjonalności oferowanych przez dostawcę z uwagi na zamknięty silnik.

Ten aspekt docenia się po czasie, kiedy prowadzisz już sklep internetowy i potrzebujesz wprowadzić nowe rozwiązania, o których nie pomyślałeś na starcie.

Reasumując, jeżeli:

  • masz przemyślany i zweryfikowany pomysł na biznes,
  • wiesz jakich funkcjonalności potrzebujesz,
  • stawiasz na długofalowy rozwój sklepu,
  • posiadasz odpowiedni budżet,
  • w strategii marketingowej uwzględniasz działania SEO,
  • chcesz się wyróżnić i być krok przed konkurencją,
  • cenisz sobie elastyczność w rozwijaniu swojego sklepu,
  • zamierzasz wdrażać nowe rozwiązania,
  • nie chcesz być ograniczony przez dostawcę,

to bez dwóch zdań wybierz rozwiązanie open source i postaw sklep na PrestaShop! 👍

Dlaczego nie popularny WordPress ani Magento?

Krótkie wyjaśnienie dlaczego nie rekomenduję popularnego WordPressa z wtyczką WooCommerce ani Magento, które są platformami typu open source.

Magento jest dedykowane dla dużych graczy i ceny specjalnie są zaporowe, aby odsiać małych klientów. Począwszy od wynagrodzenia webmastera, które jest wyższe niż na przykład w przypadku PrestaShop. Jeżeli posiadasz w ofercie kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy produktów, dysponujesz pokaźnym budżetem to oczywiście powinieneś rozważyć platformę Magento.

Natomiast WordPress to platforma, która z założenia jest dedykowana blogom i stronom internetowym, zaś WooCommerce to de facto wtyczka do WordPressa. Ponadto nie można zapominać, że najbardziej popularne platformy są narażone na ataki hakerskie z uwagi na efekt skali, a na WordPressie „Internet stoi”.

Dla porównania, PrestaShop to oprogramowanie tworzone od początku do końca tylko dla sklepów internetowych, posiada wysokiej jakości moduły i integracje dla e-commerce. Ponadto PrestaShop posiada swój własny marketplace w przeciwieństwie do WooCommerce. Aby poszczególne moduły mogły być oficjalnie dostępne na marketplace to muszą być dodatkowo zweryfikowane przez specjalistów a nie tylko przez daną społeczność.

katalog e-commerce zniżki na sklep internetowy

Wybór platformy dla sklepu internetowego

Ostatecznie sam musisz podjąć decyzję dotyczącą wyboru rozwiązania oraz usługodawcy. Zapewne ilu użytkowników tyle opinii. Nie ma obiektywnie najlepszej technologii dla wszystkich, tylko jest subiektywnie najlepsza technologia dla Ciebie. Zatem dopasuj rozwiązanie do swoich kompetencji oraz posiadanych zasobów ludzkich, finansowych i czasowych. Jedynie co Ci mogę poradzić to ogranicz wybór do profesjonalnych i wiarygodnych usługodawców.

W przypadku zdecydowania się na platformę Shoper możesz skorzystać z preferencyjnych cen, tylko 18 zł netto miesięcznie za własny sklep internetowy! Co więcej, możesz bezpłatnie przetestować 👉 oprogramowanie Shoper przez 14 dni. 

Hosting

To czy będziesz potrzebować hostingu zależy od tego, jaką platformę do prowadzenia sklepu internetowego wybierzesz. W przypadku rozwiązania SaaS, czyli gotowej platformy do prowadzenia e-Sklepu, typu Shoper, hosting masz już zapewniony w cenie abonamentu.

A czym jest hosting? Najprościej rzecz ujmując hosting to wirtualne miejsce, na którym „postawisz" sklep internetowy. Hosting polega na zarezerwowaniu i udostępnieniu przez dostawcę usług internetowych pewnej przestrzeni dyskowej, w której umieszczone są wszystkie pliki, bazy i dane niezbędne do funkcjonowania Twojego e-sklepu.

Hosting dostępny jest w usłudze abonamentowej. Ceny hostingów wahają się od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych rocznie. Wpływ na cenę ma wiele czynników, m.in. pojemność, rodzaj dysku, ilość obsługiwanych domen, oferowane wsparcie, jak i siła marki samego dostawcy.

Pamiętaj, że hosting powinien być przede wszystkim szybki i niezawodny, aby nie występowały przerwy w działaniu lub ich ilość była ograniczona do minimum. Bardzo duże znaczenie ma wsparcie techniczne oferowane przez firmę hostingową. 

Regulamin i polityka prywatności sklepu internetowego

Aspekt prawny to kolejny obszar w procesie uruchomienia własnego sklepu internetowego, który musisz uwzględnić. Zakładam, że prawo, ustawy, klauzule abuzywne nie są Twoim hobby. Moim też nie, dlatego proponuję zlecić ten temat firmom zewnętrznym, które się w tym specjalizują.

Usługi opracowania gotowego regulaminu oraz polityki prywatności zaczynają się od kilkuset złotych. Ponadto możesz skorzystać z audytu sklepu internetowego pod kątem prawnym oraz ze wsparcia w zakresie aktualizacji i zmian w prawie.

Właściciele platform sklepów internetowych w modelu abonamentowym zazwyczaj oferują kwestie prawne za dodatkową opłatą.

Jeśli zdecydujesz się na firmę zewnętrzną to możesz skorzystać z usług serwisu Prokonsumencki.pl, który przygotował preferencyjne warunki współpracy dla naszej społeczności. 💪 Kod rabatowy dostępny jest w zakładce 👉 wsparcie prawne dla e-commerce.

regulamin sklepu internetowego wsparcie prawne dla e-commerce 

Płatności online

Sklep internetowy bez płatności online nie ma dzisiaj racji bytu. Osobiście korzystam z usług operatora płatności Przelewy24 i zdecydowanie je polecam. 👍

Przelewy24 to system płatności internetowych o największej liczbie dostępnych metod, są to bezpieczne i błyskawiczne transakcje z automatycznym księgowaniem płatności. Istnieje możliwość integracji z największymi platformami sklepów internetowych, typu Shoper, więc nie ma żadnego problemu z ich podłączeniem. 

W przypadku zdecydowania się na tego operatora możesz skorzystać z preferencyjnych warunków, które zaproponowano naszej społeczności i są dostępne na stronie 👉 Przelewy24 - płatności online.

przelewy24 platności online 

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL to charakterystyczna kłódka, którą widzisz w pasku przeglądarki obok adresu strony internetowej. W zależności od przeglądarki, której używasz może być czarna albo zielona. Zabezpieczone strony, które posiadają certyfikat SSL mają dodatkowo protokół z literą „s” - https:// w przeciwieństwie do stron niezabezpieczonych z protokołem bez „s” - http://

certyfikat ssl protokół https kłódka

Do czego służy certyfikat SSL? Otóż jest to certyfikat bezpieczeństwa, który zapewnia ochronę witryny internetowej oraz gwarantuje zachowanie poufności danych przesyłanych drogą elektroniczną, takich jak: imię i nazwisko, dane adresowe, numer karty kredytowej, loginy, hasło do logowania, itp.

Ponadto certyfikat SSL jest narzędziem poświadczającym wiarygodność domeny oraz potwierdza bezpieczeństwo szyfrowania danych i zabezpiecza je przed przechwyceniem przez niepowołane osoby. Większość firm hostingowych oraz właścicieli platform sklepów internetowych oferują certyfikat SSL w pakiecie. 

Program antywirusowy

Bezpieczeństwo na stronie internetowej to jedna strona medalu. Pamiętaj również o drugiej, czyli o zabezpieczeniu swojego komputera przed nieuprawnionym dostępem oraz złośliwym oprogramowaniem. Na rynku dostępnych jest wiele różnych zabezpieczeń. Ja korzystam z usług firmy ESET, która specjalizuje się w bezpieczeństwie IT i ochronie systemów.

ESET wykorzystuje w swoich rozwiązaniach wielowarstwowe technologie zabezpieczające, które dalece wykraczają poza możliwości typowego antywirusa. Pomaga milionom osób na całym świecie w bezpiecznym korzystaniu z nowych technologii. Jeśli chcesz do nich dołączyć to możesz skorzystać z preferencyjnych warunków, które zaproponowano naszej społeczności i są dostępne na stronie 👉 ESET - program antywirusowy.

 

Służbowa poczta mailowa

Nie wiem czy się ze mną zgodzisz, ale wysyłanie służbowych maili do klientów z adresu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. czy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. jest mało profesjonalne. Jeśli masz zarejestrowaną domenę internetową to powinieneś mieć również służbowego maila, typu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

W zależności od dostawcy, pakiety pocztowe zazwyczaj różnią się między sobą liczbą skrzynek czy dostępną powierzchnią dyskową liczoną w gigabajtach (GB). Bez względu na zakres, wszystkie muszą zapewniać należyte bezpieczeństwo. W końcu będziesz wysyłać poufne dane do swoich kontrahentów.

W mojej firmie korzystam z pakietu CloudMail Pro, z uwagi na ilość skrzynek oraz niezbędną pojemność. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z biznesem to spokojnie możesz wybrać niższą opcję dostępną w ofercie nazwa.pl. Pamiętaj, że możesz skorzystać ze zniżki, wystarczy, że podasz kod rabatowy, który znajduje się na stronie 👉 poczta mailowa CloudMail.

służbowa poczta e-mail cloudmail   

Integracje z marketplace oraz porównywarkami cen

W zależności od rozwiązania, które wybierzesz, będziesz musiał dodatkowo zadbać o integrację swojego e-sklepu z serwisami typu marketplace, tj. Allegro, Facebook, Amazon oraz z popularnymi porównywarkami cen, np.: Ceneo, Nokaut, Skąpiec.

Platformy SaaS, które oferują gotowe sklepy internetowe zapewniają niezbędne integracje w ramach oferowanych usług. 

Narzędzia internetowe wspierające e-commerce

Wiem, że zabrzmi to jak wyświechtane powiedzenie, ale e-commerce to bardzo dynamicznie rozwijająca się część gospodarki. Stale trzeba ją monitorować, ponieważ chwila nieuwagi i konkurencja może Cię wyprzedzić w wyścigu technologicznym.

Na rynku nieustannie pojawiają się nowe narzędzia e-commerce i ta część poradnika wymagałaby częstych aktualizacji. Dlatego stworzyłem dodatkowo:

Logo, szata graficzna i UX

W sklepie internetowym ogromne znaczenie ma nazwa domeny, ale warto również zadbać o logo, które będzie wyróżniać Twój sklep na tle konkurencji. 

Logo może składać się z części graficznej, tzw. sygnetu oraz części słownej, tzw. logotypu (nazwy firmy lub marki, w przypadku sklepu internetowego będzie to nazwa domeny) i sloganu (hasło firmy, misja).

Przykładowo logo portalu WlasnyBiznes.pl składa się z sygnetu w postaci fioletowego byka oraz logotypu, który zawiera adres strony internetowej i slogan.

logo portalu WlasnyBiznes.pl

Wybór koloru i zwierzęcia nie jest przypadkowy, ponieważ kolor fioletowy w biznesie oznacza najwyższą jakość, bogactwo i luksus. Natomiast byk, symbolizuje upór, posiadanie i hossę. Fioletowy byk ma symbolizować przedsiębiorcę, który swoją silną postawą osiąga bogactwo oraz dostarcza produkty najwyższej jakości.

Sklep internetowy powinien być przede wszystkim przejrzysty i użyteczny oraz w łatwy i intuicyjny sposób prowadzić klienta do zakupu. User experience (UX) to ogół wrażeń jakich doświadcza Użytkownik podczas korzystania ze sklepu. Koniecznie zadbaj o UX w swoim e-sklepie jeśli chcesz, aby klienci do Ciebie powracali.

W sklepie internetowym w modelu SaaS masz do wyboru gotowe szablony, które zostały zaprojektowane przez specjalistów. Unikaj wymyślnych szat graficznych, które będą niepotrzebnie obciążać stronę, co może przyczynić się do porzucenia Twojego sklepu przez potencjalnych klientów. Ładowanie strony powyżej 3 sekund to wieczność w Internecie! Im prostszy layout tym lepiej. 

Prezentacja oferty: tytuły, opisy, zdjęcia, wideo, AR

Tytuły, grafika i opisy produktów są bardzo ważne w sklepie internetowym, ponieważ pełnią funkcję sprzedawcy! Muszą one ”przemawiać” do klienta, skupiać jego uwagę i odpowiadać na nurtujące go pytania.

Tytuł i opis produktu

Tytuł powinien liczyć maksymalnie 50 znaków, ponieważ takie ograniczenia są na Allegro. Jeśli będziesz miał sklep zintegrowany z platformą Allegro to warto wcześniej zadbać o kwestie techniczne i dostosować swoją ofertę do wymogów tej platformy.

Z technicznego punktu widzenia tytuł powinien mieć wartość wyszukiwawczą, czyli zawierać frazy, po których klienci szukają danego produktu. Unikaj specjalistycznych terminów używanych przez branżę, tzw. buzzwordów.

Opis powinien być przede wszystkim przejrzysty i unikalny, co jest ważne dla pozycjonowania (SEO). Używaj punktorów, zaś dłuższe fragmenty tekstu dziel na sekcje z nagłówkami. Pamiętaj, że tworzenie opisu to proces, dlatego aktualizuj go o odpowiedzi na pytania, które zadają klienci. Jeśli otrzymujesz zapytania dot. produktu, to znaczy, że pewne funkcje czy parametry nie zostały opisane lub nie są w odpowiedni sposób wyeksponowane.

profesjonalne zdjęcia e-commerce fotografia produktowa

Zdjęcia produktów e-commerce

Aby przyciągnąć klientów do swojego sklepu internetowego koniecznie zadbaj o jego atrakcyjny wygląd, czego podstawą są profesjonalnie przygotowane zdjęcia. Nie ma co ukrywać, że jest to proces czasochłonny i kosztowny. O ile zrobienie kilku zdjęć i ich obróbka nie nastręcza większych problemów, to profesjonalna sesja dla kilkuset produktów jest olbrzymim przedsięwzięciem. I co wtedy?

W przypadku sprzedaży szerokiej gamy produktów możesz zwrócić się do producentów, od których kupujesz produkty i poprosić ich o zdjęcia wraz z opisami. Pamiętaj o pisemnej zgodzie na wykorzystanie materiałów producenta w ramach prowadzonej działalności. Zazwyczaj taka zgoda udzielana jest oficjalnym dystrybutorom.

Mankamentem tego rozwiązania jest brak unikalności, ponieważ wszyscy sprzedawcy (czytaj: Twoja konkurencja) korzystają z oficjalnych zdjęć. Na początku jest to jakieś rozwiązanie a z czasem możesz robić sesje fotograficzne tym produktom, które cieszą się największym zainteresowaniem w Twoim sklepie internetowym.

W przypadku własnych zdjęć będziesz musiał zmierzyć się z odwiecznym dylematem w fotografii produktowej e-commerce, tj. jakość versus optymalizacja. Z jednej strony zdjęcie powinno być wysokiej jakości, aby jak najlepiej zaprezentować produkt. Zaś z drugiej, musi być zoptymalizowane pod względem technicznym, aby czas wczytywania strony nie był za długi, co ma wpływ na użyteczność oraz pozycjonowanie (SEO), czyli wyniki wyszukiwania.

Ważne elementy:

  • Waga (kilobajty)
  • Rozmiar (piksele)
  • Rozdzielczość (dpi)
  • Format (jpg)
  • Tło

Zdjęcia muszą być skompresowane, ponieważ im większa waga, tym zdjęcie będzie się dłużej wczytywało na stronie. Zalecane jest kilkadziesiąt kilobajtów (kB), co nie zawsze jest łatwo uzyskać. Zasada jest prosta: im mniej waży zdjęcie, tym lepiej - pod warunkiem, że jakość jest odpowiednia.

Maksymalny rozmiar zdjęć produktów nie powinien być większy niż 1920x1080 px. Zadbaj o rozdzielczość, zazwyczaj zdjęcia mają 300 dpi, ale 72 dpi w zupełności wystarczy. Zalecanym formatem jest JPG, który zapewnia bardzo dobrą jakość w stosunku do wielkości zdjęcia.

Jeśli będziesz sprzedawać na Allegro to pamiętaj o regulaminie i wytycznych. Przykładowo produkt na tzw. miniaturce musi być przedstawiony na białym tle (według skali RGB kolor biały ma parametry 255, 255, 255).

Wideo i AR

W przypadku skomplikowanych i złożonych produktów warto pokazać je w użyciu i zrobić film wideo. Myślę, że przyszłość e-commerce należy do filmów wideo oraz technologii AR.

Rozszerzona rzeczywistość (AR, z ang. augmented reality) polega na łączeniu świata wirtualnego z realnym. Zazwyczaj wykorzystuje się obraz z kamery, na który nałożona jest generowana w czasie rzeczywistym grafika 3D, na przykład Twój produkt.

Przykład wykorzystania technologii AR w aplikacji IKEA

 

 

Opakowanie produktu

Możesz do tego tematu podejść sztampowo i zapakować towar w bezpieczne opakowanie z logo firmy, aby uniknąć uszkodzenia albo potraktować jako przestrzeń do wyróżnienia się i zaskoczyć pozytywnie klienta.

Na rynku jest mnóstwo sklepów oferujących skarpetki i wydawałoby się, że można konkurować wyłącznie ceną i jakością materiału. Sklep skarpetkowelove.pl postawił na kreatywny sposób pakowania.

kreatywne opakowanie produktu e-commerce pizza

źródło: skarpetkowelove.pl

kreatywne opakowanie produktu e-commerce sushi

źródło: skarpetkowelove.pl

kreatywne opakowanie produktu e-commerce skarpetki

źródło: skarpetkowelove.pl 

Logistyka, czyli magazynowanie, pakowanie i wysyłka paczki

Problem logistyki nie dotyczy Cię jeśli oferujesz usługi, ale w przypadku sprzedaży fizycznych towarów musisz zmierzyć się z tym wyzwaniem; chyba, że sprzedajesz w modelu dropshipping.

Dropshipping

Dropshipping to w skrócie sklep internetowy bez magazynu. Dzięki współpracy z hurtownią czy producentem w modelu dropshippingu, klient dokonuje zakupu w Twoim sklepie internetowym, następnie Ty zlecasz wysyłkę towaru hurtowni, która zajmuje się dostawą produktu do klienta.

Aby usprawnić realizację zamówienia w czasie rzeczywistym, należy zautomatyzować proces poprzez odpowiednie integracje. Posiadając gotowy sklep internetowy Sky-Shop nie musisz martwić się o integracje, ponieważ w ramach platformy masz dostęp do ponad 100 hurtowni dropshipping.

Webinar: Jak zacząć sprzedawać w modelu dropshipping?

 

Własne zasoby versus outsourcing

Jeśli nie sprzedajesz produktów w modelu dropshipping to masz do wyboru dwa wyjścia: samemu zająć się procesem wysyłki lub postawić na outsourcing i zlecić firmie zewnętrznej proces realizacji zamówienia. Na rynku jest wiele firm, które oferują tego typu usługi.

Załóżmy, że chcesz osobiście zająć się całym procesem, wówczas musisz uwzględnić następujące kwestie:

  • Magazyn, czyli gdzie będziesz przechowywać towar. Zastanów się, czy dysponujesz wolnym miejscem w biurze (w przypadku prowadzenia działalności w lokalu użytkowym), mieszkaniu, domu lub garażu. Jeśli nie masz wystarczającej powierzchni to będziesz musiał wynająć dodatkowy magazyn.
  • Pakowanie jest procesem czasochłonnym i koniecznie uwzględnij go w swoim harmonogramie pracy. Zastanów się w co i jak zapakujesz towar
  • Wysyłka towaru, czyli formy dostawy produktu do klienta, które za chwilę omówię.

Pamiętaj, że najlepszym rozwiązaniem jest skupianie wszystkich procesów logistycznych dot. realizacji zamówienia w jednym miejscu, tj. składowanie towaru, pakowanie i wysyłkę, czyli miejsce odbioru towaru przez kuriera lub bliskie sąsiedztwo poczty w przypadku nadawania paczki „w okienku”. 

Dostawa towaru. Współpraca z firmami kurierskimi

Konsumenci preferują różne formy dostawy i wszystkie powinieneś zapewnić, aby dać wybór swojemu klientowi. W jednym mieście preferowany będzie kurier X, zaś w innym kurier Y. Jedni wolą odebrać paczkę w dogodnym dla siebie czasie niż czekać na kuriera i wówczas skorzystają z paczkomatu.

Na rynku dostępnych jest wiele firm kurierskich. Dopóki obsługujesz pojedyncze zamówienia to nie stanowi problemu, aby zadzwonić do kuriera, zamówić usługę, wypisać dane klienta i wydrukować etykietę nadawczą. Natomiast w przypadku większej skali taki proces jest nieefektywny i musisz postawić na integrację swojego e-sklepu z firmami kurierskimi. Wówczas dane podawane przez klienta w formularzu zamówienia są automatycznie zamieszczane na etykiecie nadawczej, co znacząco usprawnia pracę.

Warto skorzystać z platformy GlobKurier.pl, która umożliwia niezbędne integracje oraz porównywanie i korzystanie z ofert najpopularniejszych firm kurierskich i transportowych na rynku, takich jak: DPD, DHL, FedEx, TNT, UPS czy InPost. Tym bardziej, że nasza społeczność może skorzystać z preferencyjnych warunków, nawet do 70% taniej!

porównywarka firm kurierskich i transportowych 

Program do faktur. CRM

Do każdej transakcji będziesz musiał wystawić fakturę i niezbędny jest do tego odpowiedni program. Warto od pierwszej sprzedaży korzystać również z systemu CRM (z ang. Customer Relationship Management). CRM to system informatyczny, który automatyzuje i wspomaga proces zarządzania kontaktami z klientami.

To czy będziesz potrzebować dodatkowo programu do faktur i systemu CRM zależy od tego, jakie oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego wybierzesz. W przypadku platformy SaaS, typu Shoper czy Sky-Shop, możesz opcjonalnie skorzystać z programu do faktur. Gotowe sklepy posiadają zintegrowane programy księgowo-magazynowe ułatwiające zarządzanie firmą i sklepem internetowym. 

Integracje z oprogramowaniami do zarządzania firmą (ERP)

System ERP (z ang. Enterprise Resources Planning) to oprogramowanie do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem. Jeśli jesteś początkującym sprzedawcą i dopiero zaczynasz przygodę z e-commerce to system ERP jest pieśnią przyszłości. Na początku nie ma sensu inwestować w dodatkowe oprogramowanie jeśli nie jest to konieczne. 

Ważne, abyś zdawał sobie sprawę, że takie systemy istnieją i umożliwiają integrację poszczególnych obszarów, co znacząco ułatwi Ci sprzedaż na masową skalę. Systemy ERP pozwalają zarządzać najważniejszymi zasobami i procesami w firmie, m.in.: zaopatrzeniem, magazynem, produkcją, sprzedażą, finansami, księgowością, kadrami, itd.

Istotną cechą i zarazem korzyścią systemu ERP jest praca na jednej bazie danych, co oznacza, że informacje wprowadzone w jednym obszarze systemu, na przykład w magazynie, natychmiast są widoczne przez innego pracownika zajmującego się obsługą sklepu. 

Księgowość

Nie wyobrażam sobie prowadzenia firmy bez wsparcia biura księgowego. Teoretycznie można samemu prowadzić księgowość, ale w firmie jest mnóstwo obowiązków, którymi trzeba się zająć. Branie na siebie dodatkowych zadań jest bezsensu. Tym bardziej, że przepisy notorycznie się zmieniają i trudno za nimi nadążyć. 

Zanim wybierzesz konkretne biuro księgowe sprawdź kilka aspektów: 

  • Czy biuro rachunkowe jest ubezpieczone i posiada odpowiednią polisę?
  • Czy biuro specjalizuje się w e-commerce i obsługuje sklepy internetowe? Warto skorzystać z doświadczenia księgowego, który zna branżę i jej specyfikę.
  • Czy będziesz miał przypisanego do siebie konkretnego księgowego z imienia i nazwiska, który będzie prowadził Twoje księgi rachunkowe? Jeśli obsługuje Cię jedna osoba, z którą masz stały kontakt (mailowy i telefoniczny) to łatwiej się współpracuje. Ponadto dedykowany księgowy doskonale zna Twoją firmę. 
  • Jakie usługi księgowe obejmuje miesięczny abonament?
  • Jakie są limity faktur? Większość biur rachunkowych pobiera opłaty za przekazanie dodatkowych faktur przekraczających ustalony limit.
  • Jakie są terminy i zasady przekazywania dokumentów oraz w jakim terminie biuro rachunkowe zobowiązane jest do przekazania informacji o wysokości podatków do uregulowania? 

Konto bankowe

Jeśli zamierzasz otworzyć sklep internetowy i prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą to przepisy prawa nie zabraniają osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą korzystania z rachunku prywatnego, aczkolwiek zdecydowanie warto oddzielić transakcje służbowe od prywatnych.

Zanim przeanalizujesz oferty rachunków bankowych, zastanów się do czego Ci będzie potrzebne konto oraz jaka jest specyfika Twojej działalności?

Podczas analizy pomocne będą pytania, które znajdziesz w artykule „Jak wybrać najlepsze konto firmowe?”. Ponadto poznasz 13 podstawowych pozycji, w których mogą być naliczane opłaty.

baner oferty konto bankowe dla firm 

Kwestie formalno-prawne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zanim rozpoczniesz pozyskiwanie klientów i sprzedaż musisz jeszcze załatwić kwestie formalno-prawne związanie z prowadzeniem działalności gospodarczej. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz 👉 w poradniku jak założyć firmę?

Najważniejsze z nich to:

  • Forma organizacyjno-prawna. Możesz prowadzić firmę w różnych formach prawnych, począwszy od jednoosobowej działalności gospodarczej, poprzez spółki cywilne, a kończąc na spółkach handlowych, które dzielą się na spółki osobowe (spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna) oraz kapitałowe (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna).
  • Forma opodatkowania. Oprócz podatku VAT, który prawdopodobnie będzie Cię obowiązywał, będziesz musiał płacić podatek dochodowy. Spółki opłacają podatek dochodowy od osób prawnych CIT, zaś osoby prowadzące działalność jednoosobową płacą podatek dochodowy od osób fizycznych PIT i mają możliwość wyboru formy opodatkowania, tj. zasady ogólne (KPiR) - skalę podatkową lub tzw. podatek liniowy,  ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub kartę podatkową.
  • PKD, czyli Polska Klasyfikacja Działalności. Zakładając działalność zobowiązany jesteś do określenia rodzaju wykonywanej działalności zgodnie z obowiązującym systemem kodów PKD.
  • Działalność regulowana. Zanim założysz działalność gospodarczą sprawdź, czy nie jest wymagana koncesja, zezwolenie albo wpis do rejestru działalności regulowanej, a może istnieje zakaz wykonywania działalności określonej we wpisie do rejestru działalności regulowanej. 

Marketing (pozyskiwanie klientów)

Strategia marketingowa to najważniejszy czynnik, który będzie decydować o Twoim sukcesie. Ten poradnik jest poświęcony przede wszystkim aspektom technicznym - jak założyć sklep internetowy, lecz pamiętaj, że technologia nie sprzedaje! Aby zarobić pieniądze musisz zadbać o 👉 marketing internetowy, czyli o pozyskanie klientów, którzy najpierw muszą dowiedzieć się, że Twój sklep internetowy w ogóle istnieje.

Zacząłem ten poradnik od pomysłu na sklep i zaprosiłem Cię wówczas do cyklu porad "Jak otworzyć własny biznes?", w którym poruszam szereg kwestii dotyczących wdrożenia koncepcji biznesowej. Począwszy od profilu klienta, poprzez analizę potencjału rynku, wybór kanałów sprzedaży, komunikacji i dystrybucji, kończąc na symulacji finansowej i kontakcie z grupą docelową. Nie ma znaczenia, czy chcesz otworzyć startup, biznes tradycyjny czy sklep internetowy. Podstawowe obszary modelu biznesowego są uniwersalne dla wszystkich.

Jeśli odrobiłeś zadanie domowe to ten punkt jest miejscem, w którym spiszesz swoje założenia oraz planowane działania. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś to najwyższy czas! A tymczasem gratuluję Ci, że dotarłeś do końca. Jestem przekonany, że dobrze wykorzystasz tę wiedzę i z sukcesem rozwiniesz swój sklep internetowy, czego Ci życzę z całego serca. Powodzenia! 👍

 

Jeśli uważasz, że niniejszy poradnik jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Istnieją różne strategie rozwoju przedsiębiorstw. Można postawić na mozolny rozwój organiczny lub na szybką ekspansję poprzez akwizycje i przejmowanie już istniejących podmiotów na rynku, co pozwala uzyskać znaczną przewagę konkurencyjną. Drugi wariant dostarcza wielu emocji i nierzadko znajduje odzwierciedlenie na okładkach popularnych magazynów biznesowych. Miliardowe transakcje są przedmiotem uznania w świecie biznesu. Wystarczy przypomnieć sobie największe akwizycje, które miały miejsce w Polsce w latach ubiegłych, typu: Polkomtel (18,6 mld zł), Allegro (12,7 mld zł), Pekao (11,2 mld zł) czy Kompania Piwowarska (11 mld zł).

  • Chcesz bezpłatnie pozyskiwać klientów w Internecie? Słyszałeś o pozycjonowaniu stron, wynikach organicznych, ale nie wiesz od czego zacząć? Być możesz szukasz specjalisty od SEO i zastanawiasz się, czym się kierować przy wyborze agencji marketingowej? Zacznij od zdobycia podstawowych informacji i dowiedz się, czym tak naprawdę jest pozycjonowanie stron WWW i na czym polega proces SEO, co ułatwi Ci wybór odpowiedniego specjalisty!

  • Truizmem jest stwierdzenie, że biznes tworzą ludzie. Kapitał ludzki oraz finansowy to jedne z najważniejszych ogniw każdej firmy. Nierzadko się zdarza, że brak pieniędzy uniemożliwia realizację marzeń o własnym przedsięwzięciu lub brakuje odpowiednich ludzi, z którymi można budować wspólny sukces. Jedno bez drugiego nie istnieje.

  • Dobry pomysł to za mało, żeby stworzyć dochodową firmę. Na sukces w biznesie składa się wiele czynników. Ważne, aby wiedzieć jakie to elementy, a z tą wiedzą bywa różnie. Nierzadko brakuje kompetencji, kiedy trzeba opracować procesy i standardy, zrekrutować pracowników, stworzyć system identyfikacji wizualnej czy zaplanować skuteczną kampanię marketingową. Wiele rzeczy robimy wówczas intuicyjnie i nie zawsze skutecznie.

  • Jak wybrać najlepsze konto firmowe?

    • Własny biznes

    Na początkującym przedsiębiorcy spoczywa wiele obowiązków związanych z rozpoczęciem działalności. Jednym z nich jest wybór firmowego konta bankowego spośród szerokiej oferty na rynku. W niniejszym artykule przedstawiam praktyczne wskazówki jak wybrać najlepsze i najtańsze konto dla firm.

  • Zakładam, że masz już zweryfikowany pomysł na biznes, przemyślany model biznesowy oraz opracowany 👉 biznesplan, skoro postanowiłeś uruchomić własny biznes i szukasz informacji na temat zakładania firmy. Przede wszystkim gratuluję podjęcia decyzji o uruchomieniu firmy i cieszę się, że odwiedziłeś portal WlasnyBiznes.pl. Z myślą o osobach, które zaczynają przygodę z przedsiębiorczością stworzyłem praktyczne materiały, w których wyjaśniam jak założyć firmę i na co zwrócić uwagę jeszcze przed rejestracją działalności gospodarczej. Przed Tobą wiele ważnych decyzji do podjęcia oraz formalności do załatwienia, m.in. musisz wybrać formę prawną prowadzenia działalności, formę opodatkowania, PKD. Zdecydować: być, czy nie być VAT’owcem? Kiedy rozpocząć działalność gospodarczą? Każdy przedsiębiorca musiał przez to przejść i zapewniam Cię, że nie jest to tak trudne jak powszechnie się o tym mówi. Poniżej znajdziesz listę zadań, które musisz wykonać zanim założysz firmę.

.