Jak założyć sklep internetowy? Pomysł na biznes w Internecie

sklep internetowy pomysł na biznes w Internecie

Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie. Biznes online rozwija się bardzo dynamicznie, dlatego na otwarcie sklepu internetowego decydują się zarówno przedsiębiorcy, którzy do tej pory prowadzili biznes tradycyjny, jak i osoby, które dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą i e-commerce jest dla nich najlepszym pomysłem na biznes.

Jeśli należysz do takich osób to dobrze się składa, ponieważ napisałem praktyczny poradnik, w którym przedstawiam krok po kroku jak założyć sklep internetowy.

Wskazuje konkretne:

  • rozwiązania technologiczne,
  • oprogramowania dla sklepów internetowych,
  • narzędzia internetowe przydatne w rozwoju biznesu online.

Dodam, że wszystkie narzędzia, o których wspominam w niniejszym poradniku dostępne są w języku polskim, czyli opis na stronie, panel programu (interfejs), biuro obsługi klienta oraz wsparcie techniczne.

Dlaczego takie kryterium? Ponieważ przed napisaniem tego poradnika przeprowadziłem analizę potrzeb i okazało się, że jest to ważny aspekt dla wielu Użytkowników. Zatem mogę stwierdzić, że tak zwanymi personami portalu WlasnyBiznes.pl są Jan i Karolina a nie John and Caroline, co jest istotne dla tworzenia i dostarczania wartościowych treści. ✍️ Przy okazji polecam Ci artykuł kim jest Twój klient, w którym omawiam technikę persony.

Zanim zaczniemy na dobre to zaparz sobie filiżankę herbaty lub kawy ☕️ i do dzieła! Temat jest obszerny, co widać na poniższej liście. 🧐

Lista zadań do wykonania, aby założyć sklep internetowy i rozpocząć biznes online

  1. Pomysł na sklep internetowy
  2. Domena internetowa
  3. Platforma / Oprogramowanie sklepu internetowego
  4. Hosting
  5. Regulamin i polityka prywatności sklepu internetowego
  6. Płatności online
  7. Bezpieczeństwo: certyfikat SSL i program antywirusowy
  8. Służbowa poczta mailowa
  9. Integracje z marketplace oraz porównywarkami cen
  10. Narzędzia internetowe wspierające e-commerce
  11. Logo, szata graficzna i UX
  12. Prezentacja oferty: tytuły, opisy, zdjęcia, wideo, AR
  13. Opakowanie produktu
  14. Logistyka, czyli magazynowanie, pakowanie i wysyłka paczki
  15. Dostawa towaru. Współpraca z firmami kurierskimi
  16. Program do faktur. CRM
  17. Integracje z oprogramowaniami do zarządzania firmą (ERP)
  18. Księgowość
  19. Konto bankowe
  20. Kwestie formalno-prawne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
  21. Marketing (pozyskiwanie klientów)

Pomysł na sklep internetowy

Ten poradnik poświęcony jest technicznym aspektom uruchamiania sklepu online i zakładam, że masz już pomysł oraz wiesz, co będziesz sprzedawać w sklepie i komu będziesz oferować swoje produkty.

Jeśli nie odrobiłeś tego zadania to zapraszam Cię do cyklu porad Jak otworzyć własny biznes? Dzięki nim poznasz różne inspiracje biznesowe oraz przejdziesz przez cały proces weryfikacji i wdrożenia pomysłu na biznes. Przeczytaj je, pozyskaj niezbędną wiedzę i wróć tutaj z gotowym pomysłem. 😉

Domena internetowa

Domena to adres strony internetowej, np. wlasnybiznes.pl. Jej wybór jest bardzo ważnym ogniwem w procesie uruchomienia sklepu.

W przeciwieństwie do adresu siedziby firmy, zmiana adresu strony internetowej niesie za sobą spore konsekwencje. Z wypozycjonowaniem domeny w wyszukiwarce Google oraz wypromowaniem jej wśród grupy docelowej wiążą się spore koszty w postaci czasu i pieniędzy. Dlatego raz wybrana nazwa domeny powinna Ci towarzyszyć przez cały okres prowadzonej działalności.

Teoretycznie możesz zakupić nową domenę i przekierować do niej ruch z poprzedniej domeny, ale jest wysoce prawdopodobne, że odbije się to w ruchu organicznym, czyli na spadku pozycji w wyszukiwarce Google.

Nazwa domeny

Nazwa domeny powinna zawierać nazwę Twojego sklepu lub oddawać profil działalności, którym się zajmujesz. Dobra nazwa domeny to nazwa:

  • krótka
  • chwytliwa
  • dobrze brzmiąca i mająca pozytywne konotacje
  • łatwa do wypowiedzenia i zapamiętania. Wówczas unikniesz problemów z poprawnym zapisaniem strony internetowej czy adresu e-mail przez Twoich klientów
  • nieposiadająca polskich znaków diakrytycznych (ł, ą, ę, ś...). Jeśli w nazwie pojawi się znak diakrytyczny to musisz liczyć się z podwójnymi kosztami. Przykładowo, ja muszę opłacać dwie domeny wlasnybiznes.pl oraz własnybiznes.pl, ponieważ zdarza się, że ktoś wpisuje nazwę portalu przez „ł”.

Atrakcyjna nazwa versus dostępność domeny

Jeśli masz już nazwę to świetnie, moje gratulacje! Ale… musisz jeszcze zweryfikować, czy taka domena jest wolna. Dostępność domeny internetowej możesz sprawdzić na www.nazwa.pl Na stronie głównej dostępna jest wyszukiwarka. Wystarczy, że wpiszesz nazwę i klikniesz przycisk wyszukaj domenę. W przypadku wielowyrazowych nazw nie używaj spacji.

wyszukiwarka domen internetowych

W wynikach wyświetlą się popularne rozszerzenia pl, com.pl, eu oraz com wraz z informacją o dostępności domeny, czy jest wolna lub zajęta. Jeśli prowadzisz biznes w Polsce to preferowanym rozszerzeniem jest pl, a jeśli planujesz ekspansję na rynki zagraniczne to powinieneś kupić domenę z rozszerzeniem com. Dla zobrazowania wpisałem nazwę swojego portalu "wlasnybiznes" i oczywiście wyświetliła się informacja, że domena jest niedostępna.

domena internetowa zajęta

Jeśli nazwa domeny, która Cię interesuje jest zajęta to możesz sprawdzić do kogo należy. Być może jest na sprzedaż. W zależności od atrakcyjności domeny, ceny mogą się wahać od kilkuset złotych do nawet kilkuset tysięcy złotych.

Aby dowiedzieć się do kogo należy dana domena to najprościej wpisać do przeglądarki jej nazwę i sprawdzić, czy działa pod nią jakiś sklep lub strona internetowa. Jeśli będzie na sprzedaż to zazwyczaj widnieją dane kontaktowe lub nazwa rejestratora.

Innym sposobem jest wpisanie adresu strony internetowej (nazwy domeny wraz z rozszerzeniem) na stronie https://who.is WHO.IS to baza danych o wszystkich domenach internetowych i ich abonentach, w której możesz sprawdzić, kto jest odpowiedzialny za domenę. Dla przykładu sprawdziłem domenę wlasnybiznes.pl i wyświetliła się informacja, że rejestratorem jest nazwa.pl, co jest prawdą, ponieważ tam dokonałem rejestracji.

who.is baza właścicieli domen internetowych

Zakup (dzierżawa) domeny internetowej

Pamiętaj, że domena jest dzierżawiona. Nie możesz jej kupić na własność! Usługa jest dostępna w modelu abonamentowym i przedłużasz ją z roku na roku lub z góry możesz zapłacić np. za dwa lata. Kiedy kończy się okres dzierżawy to dokonujesz płatności i z automatu jest przedłużana na czas określony (prawo pierwokupu dzierżawionej domeny).

Musisz pilnować terminu, aby ktoś nie przejął Twojej domeny. Dodatkowo otrzymuję powiadomienie o zbliżającym się terminie wygaśnięcia domeny, co jest bardzo komfortowe. Nawet jakbym zaspał to mój rejestrator jeszcze przez miesiąc ją utrzymuje. Jeśli nie chce jej przedłużyć, to po tym czasie trafia z powrotem na rynek i każdy może ją kupić oraz zarejestrować.

Gdzie warto zarejestrować domenę internetową?

Przy wyborze rejestratora domeny sugeruję się przede wszystkim dwoma kryteriami, czy firma jest stabilna finansowo oraz czy ma siedzibę w Polsce i takich też rejestratorów polecam. Cena jest dla mnie sprawą drugorzędną i za chwilę wyjaśnię dlaczego. 

Firmy relatywnie nowe czy zarejestrowane w egzotycznych krajach dzisiaj są a jutro nie ma po nich śladu. Ponadto w razie ewentualnych sporów wolę domagać się swoich praw w polskich sądach.

Ostatnio znalazłem wpis w Internecie, cytuję "Mój rejestrator domeny zbankrutował, ale domena jest zablokowana, co mogę zrobić?". Różnice w cenie to kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych w skali roku, co ma się nijak do spokojnego snu i zminimalizowania ryzyka. A sprawa jest bardzo poważna, bo jak stracisz domenę to nie będzie śladu po Twoim sklepie internetowym.

Ja mam zarejestrowaną domenę na nazwa.pl, o czym wcześniej wspominałem i z czystym sumieniem polecam tego rejestratora. Co więcej, mam dla Ciebie niespodziankę związaną z rejestracją domeny internetowej! 🎁 Dla społeczności portalu WlasnyBiznes.pl została przygotowana specjalna zniżka na usługi nazwa.pl. Kod rabatowy jest wyłącznie dla zarejestrowanych Użytkowników, wystarczy się zalogować na portalu WlasnyBiznes.pl (do uzupełnienia są zaledwie 3 pola) i pobrać kod, który jest dostępny na profilu 👉 domena internetowa - rejestracja.

Platforma / Oprogramowanie sklepu internetowego

Kolejną ważną decyzją jaką musisz podjąć jest wybór oprogramowania dla sklepu internetowego. Zanim dokonasz wyboru platformy musisz sobie odpowiedzieć na jedno zaje******, ale to zaje****** ważne pytanie - jak mawiał klasyk. 😎 A tak naprawdę musisz odpowiedzieć na kilka ważnych pytań, oprócz tego, co lubisz w życiu robić. 😉

  • Ile produktów będziesz sprzedawać? Ile będzie kategorii produktowych? Jakich filtrów (kryteriów wyszukiwania) użyjesz?
  • Jakich funkcji będziesz potrzebować? Zapewne będziesz potrzebować integracji z płatnościami online oraz firmami wysyłkowymi. Z czasem wystąpi potrzeba podłączenia różnych narzędzi do komunikacji online, zbierania opinii o sklepie, analityki czy marketingu automation.
  • Jakie przewidujesz kanały sprzedaży i komunikacji? To ważne ze względu na ewentualne integracje Twojego sklepu z największymi porównywarkami cenowymi, typu Ceneo oraz platformami zakupowymi Allegro, Amazon, itp.
  • Jakim budżetem dysponujesz? Pamiętaj, że stworzenie sklepu to tylko część inwestycji. Największe koszty poniesiesz z tytułu marketingu, aby wypromować markę i pozyskać klientów.

Jaką platformę do prowadzenia sklepu internetowego wybrać?

Decydując się na założenie sklepu internetowego możesz:

  • wybrać rozwiązanie SaaS (z ang. software as a service), czyli gotową platformę do prowadzenia sklepu w modelu abonamentowym, typu Shoper czy Sky-Shop
  • skorzystać z gotowej platformy open source, typu Joomla czy WordPress z wtyczką WooCommerce. Dostępne są również droższe rozwiązania w postaci Magento czy Prestashop
  • stworzyć sklep od podstaw „szyty na miarę”
  • założyć sklep na Allegro lub Facebook'u

Każde rozwiązanie posiada wady i zalety. Niestety, nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale postaram Ci się pomóc w tej kwestii.

gotowy sklep internetowy saas

Gotowy sklep internetowy. Rozwiązanie SaaS

Sklep internetowy w modelu abonamentowym jest najczęściej wybieraną opcją przez osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z biznesem online, ponieważ płacąc co miesiąc lub rocznie konkretną kwotę, nie musisz się martwić o serwer, aktualizacje, czy inne kwestie techniczne.

Jeśli chcesz spróbować swoich sił w e-commerce i nie masz pewności, że Twój pomysł wypali, to te rozwiązanie jest optymalne, ponieważ najszybciej wystartujesz z biznesem online ponosząc minimalne koszty na początku.

Ponadto decydując się na rozwiązanie SaaS nie musisz martwić się o własny hosting i współpracę z programistami, ponieważ to producent oprogramowania zapewnia hosting oraz wsparcie techniczne w cenie abonamentu. 

Abonamentowy model rozliczeniowy jest zarówno zaletą - niski koszt na początku, jak i wadą, ponieważ płacąc co miesiąc wraz z upływem czasu (wieloletnia perspektywa), sumaryczny koszt może przewyższyć początkową inwestycję w dedykowany system e-commerce czy postawienie sklepu na platformie open source.

oprogramowanie sklepu internetowego open source

Open source

Drugą opcją, z której możesz skorzystać jest rozwiązanie typu open source. Gotowa platforma open source rozwijana jest przez daną społeczność, która stale tworzy nowe dodatki, z których możesz skorzystać. Za niektóre wtyczki musisz zapłacić, ale wiele jest bezpłatnych.

Darmowy dostęp to niewątpliwy atut, lecz zazwyczaj musisz skorzystać z pomocy programisty lub firmy programistycznej, która zna daną platformę i stworzy dla Ciebie sklep internetowy korzystając z gotowych wtyczek lub zaprojektuje nowe, unikalne rozwiązania.

Przykład takiej platformy to CMS Joomla, czyli system zarządzania treścią napisany w języku PHP, wykorzystujący bazę danych MySQL czy CMS WordPress z dodatkiem WooCommerce.  Możesz również spotkać się z platformą Magento czy oprogramowaniem Prestashop, które są zdecydowanie droższymi rozwiązaniami.

Decydując się na rozwiązanie open source ponosisz na początku koszt jednorazowy, ale musisz liczyć się z wydatkami w przyszłości, gdy będziesz chciał dokonać jakiś modyfikacji lub dodać nową wtyczkę. W przypadku wystąpienia błędu technicznego w e-sklepie będziesz musiał rozwiązać problem samodzielnie lub skorzystać z usług programisty. Jeśli znasz środowisko Joomla czy WordPress to unikniesz kosztów związanych z programowaniem. Pamiętaj, że w tym wariancie musisz jeszcze wykupić hosting, o którym wspominam w dalszej części poradnika.

Jeśli postawisz na rozwiązanie open source to przestrzegam Cię tylko przed korzystaniem z usług freelancerów nieprowadzących działalności gospodarczej (czytaj: pracują na etacie i po godzinach robią zlecenia) oraz osób, które dopiero uczą się tego zawodu. Zapewne takie rozwiązanie jest tańsze, ale uwierz mi, że poniesiesz większe koszty niż Ci się wydaje. Już wyjaśniam dlaczego.

Zakładam, że chcesz prowadzić porządnie swój biznes i zależy Ci na profesjonalnym wsparciu. Freelancerzy "po godzinach" są tańsi, ale nie zawsze w pełni dyspozycyjni. Zastanów się, co zrobisz w przypadku awarii serwera w "godzinach pracy" Twojego freelancera? Wówczas strona przestanie działać i sklep internetowy nie będzie dostępny dla klientów. Dla Ciebie każda godzina przerwy to utrata potencjalnych klientów a pracujący na etacie freelancer może zająć się Twoim problemem dopiero jak wróci z pracy. 

Ponadto realizacja zleceń po "godzinach pracy" jest nieefektywna i zazwyczaj przeciąga się w czasie. Dwa RedBulle po pracy na dłuższą metę nie pomogą i musisz liczyć się z opóźnieniami. Teoretycznie możesz postawić na relatywnie tańszego programistę, który dopiero uczy się zawodu, ale czy warto? Niedoświadczony programista może „łatać kod” a nie programować i późniejsze poprawki dla profesjonalnego programisty będą drogą przez mękę. Wówczas łatwiej napisać kod od początku niż wprowadzać zmiany w takim systemie. Jak zaczynałem z biznesem internetowym to korzystałem z takich usług i zdecydowanie nie polecam!

dedykowane rozwiązanie e-commerce

Dedykowany system e-commerce

Następnym rozwiązaniem są dedykowane systemy e-commerce. Tego typu systemy są najdroższe, dlatego wybierają je naprawdę duże marki. Decydując się na współpracę z firmą zewnętrzną, która stworzy dla Ciebie dedykowaną platformę, uzależniasz się od niej i jesteś zmuszony do korzystania z jej usług, a to jest niewątpliwa wada.

Te ryzyko nie występuje w przypadku stworzenia sklepu w środowisku Joomla czy WordPress. Na rynku dostępnych jest wielu programistów, którzy znają te platformy. Jeśli nie będziesz zadowolony z jakości świadczonych usług przez daną firmę, to bez problemu znajdziesz inną.

Sklep internetowy na Allegro lub Facebook'u

Ostatnim rozwiązaniem jest sklep na Allegro czy Facebook'u, które z automatu odrzucam jako rozwiązanie samo w sobie. Mówienie o sklepie na Facebook'u to lekkie nadużycie, bo jest to raczej dodatkowa funkcjonalność w ramach firmowego fanpage'a. Ponadto Facebook już nie raz pokazał, że potrafi z dnia na dzień zablokować konto, co dla Ciebie oznacza zamknięcie biznesu! Próba odblokowania jest drogą przez mękę i nawet w przypadku pozytywnego zakończenia, raczej nie będziesz miał już do czego wracać.

Allegro to świetne miejsce, aby rozpocząć e-handel, ponieważ skupia miliony Użytkowników i od razu masz dostęp do potencjalnych klientów. Aczkolwiek platformę Allegro należy traktować jako dodatkowy kanał sprzedaży a nie rozwiązanie docelowe. Uważam, że należy promować własny sklep (domenę internetową) i zintegrować go z platformą Allegro oraz popularnymi porównywarkami cen. 

Na Allegro jest typowa wojna cenowa, podobnie jak na popularnych porównywarkach cen. Niestety, na tych platformach nie zbudujesz świadomości brand'u ani marki osobistej poprzez dostarczanie klientom dodatkowej wartości, w postaci eksperckich artykułów czy praktycznych porad.

Allegro jest tak silną marką, że większość klientów, którzy kupili na tej platformie jakiś produkt - mówią, że kupili na Allegro a nie u konkretnego sprzedawcy. Co więcej, na swojej stronie możesz budować bazę mailingową, czego nie zrobisz na Allegro. Regulamin wyraźnie zabrania kontaktowania się z Użytkownikami poza platformą Allegro. 

Reasumując, Allegro i Facebook jako dodatkowy kanał sprzedaży i komunikacji - tak, jako platforma sama w sobie – nie!

jakie oprogramowanie sklepu internetowego wybrać

Jakie oprogramowanie sklepu internetowego wybrać?

Jeśli nie masz doświadczenia w e-commerce to tak naprawdę jeszcze nie wiesz jakich funkcji będziesz potrzebować. Dlatego moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem dla osób rozpoczynających przygodę z e-handlem jest sklep w modelu abonamentowym (rozwiązanie SaaS). Praktycznie u każdego usługodawcy możesz założyć testowe konto i sprawdzić, który interfejs Ci najbardziej odpowiada.

Koszt abonamentu w pierwszym roku jest symboliczny przy wsparciu jakie otrzymujesz. Dzięki temu możesz skupić się na sprzedaży i nie martwić się o kwestie techniczne czy prawne. Gotowy sklep internetowy jest dostosowany do aktualnych przepisów oraz posiada niezbędne zabezpieczenia. Ponadto platformy SaaS mają gigantyczne doświadczenie, ponieważ obsługują tysiące sklepów internetowych i zapewne mają już wdrożone rozwiązania, o których Ty nawet nie pomyślałeś. 

Ostatecznie sam musisz podjąć decyzję dotyczącą wyboru rozwiązania oraz usługodawcy. Zapewne ilu użytkowników tyle opinii. Nie ma obiektywnie najlepszej technologii dla wszystkich, tylko jest subiektywnie najlepsza technologia dla Ciebie. Zatem dopasuj rozwiązanie do swoich kompetencji oraz posiadanych zasobów ludzkich, finansowych i czasowych. Jedynie co Ci mogę poradzić to ogranicz wybór do profesjonalnych i wiarygodnych usługodawców, o których wspominam między innymi w tym poradniku.

katalog e-commerce zniżki na sklep internetowy

Kody rabatowe na założenie sklepu internetowego

W zależności od tego, na jaki wariant się zdecydujesz możesz skorzystać z preferencyjnych warunków współpracy. Poniżej znajdują się kody rabatowe do poszczególnych platform, dostępne dla naszej społeczności po zalogowaniu na portalu WlasnyBiznes.pl

  • Gotowy sklep internetowy  👉 Shoper
  • Gotowa platforma do prowadzenia sprzedaży online 👉 Sky-Shop 
  • Rozwiązanie typu open source 👉 sklep CMS Joomla. (skontaktuj się i podaj hasło: wlasnybiznes.pl)
  • Hosting z zainstalowaną aplikacją 👉 WordPress

Hosting

To czy będziesz potrzebować hostingu zależy od tego, jaką platformę do prowadzenia sklepu internetowego wybierzesz. W przypadku rozwiązania SaaS, czyli gotowej platformy do prowadzenia e-Sklepu, typu Shoper czy Sky-Shop, hosting masz już zapewniony w cenie abonamentu.

A czym jest hosting? Najprościej rzecz ujmując hosting to wirtualne miejsce, na którym „postawisz" sklep internetowy. Hosting polega na zarezerwowaniu i udostępnieniu przez dostawcę usług internetowych pewnej przestrzeni dyskowej, w której umieszczone są wszystkie pliki, bazy i dane niezbędne do funkcjonowania Twojego e-sklepu.

Hosting dostępny jest w usłudze abonamentowej. Ceny hostingów wahają się od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych rocznie. Wpływ na cenę ma wiele czynników, m.in. pojemność, rodzaj dysku, ilość obsługiwanych domen, oferowane wsparcie, jak i siła marki samego dostawcy.

Pamiętaj, że hosting powinien być przede wszystkim szybki i niezawodny, aby nie występowały przerwy w działaniu lub ich ilość była ograniczona do minimum. Bardzo duże znaczenie ma wsparcie oferowane przez firmę hostingową.

Jeśli wybierzesz rozwiązanie open source i zdecydujesz się na sklep postawiony na WordPress z wtyczką WooCommerce, to możesz skorzystać na preferencyjnych warunkach z usług nazwa.pl, która ma w swojej ofercie gotowy hosting z zainstalowaną już aplikacją WordPress. Wystarczy, że podasz kod rabatowy, który znajduje się po zalogowaniu na stronie 👉 hosting WordPress.

hosting wordpress

Regulamin i polityka prywatności sklepu internetowego

Aspekt prawny to kolejny obszar w procesie uruchomienia własnego sklepu internetowego, który musisz uwzględnić. Zakładam, że prawo, ustawy, klauzule abuzywne nie są Twoim hobby. Moim też nie, dlatego proponuję zlecić ten temat firmom zewnętrznym, które się w tym specjalizują.

Usługi opracowania gotowego regulaminu oraz polityki prywatności zaczynają się od kilkuset złotych. Ponadto możesz skorzystać z audytu sklepu internetowego pod kątem prawnym oraz ze wsparcia w zakresie aktualizacji i zmian w prawie.

Właściciele platform sklepów internetowych w modelu abonamentowym zazwyczaj oferują kwestie prawne za dodatkową opłatą.

Jeśli zdecydujesz się na firmę zewnętrzną to możesz skorzystać z usług serwisu Prokonsumencki.pl, który przygotował preferencyjne warunki współpracy dla naszej społeczności. 💪 Kody rabatowe dostępne są jak zwykle po zalogowaniu się na portalu WlasnyBiznes.pl na stronie 👉 wsparcie prawne dla e-commerce.

regulamin sklepu internetowego wsparcie prawne dla e-commerce

Płatności online

Sklep internetowy bez płatności online nie ma dzisiaj racji bytu. Osobiście korzystam z usług operatora płatności Przelewy24 i zdecydowanie je polecam. 👍

Przelewy24 to system płatności internetowych o największej liczbie dostępnych metod, są to bezpieczne i błyskawiczne transakcje z automatycznym księgowaniem płatności. Istnieje możliwość integracji z największymi platformami sklepów internetowych, typu Shoper, więc nie ma żadnego problemu z ich podłączeniem. 

przelewy24 platności online

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL to charakterystyczna kłódka, którą widzisz w pasku przeglądarki obok adresu strony internetowej. W zależności od przeglądarki, której używasz może być czarna albo zielona. Zabezpieczone strony, które posiadają certyfikat SSL mają dodatkowo protokół z literą „s” - https:// w przeciwieństwie do stron niezabezpieczonych z protokołem bez „s” - http://

certyfikat ssl protokół https kłódka

Do czego służy certyfikat SSL? Otóż jest to certyfikat bezpieczeństwa, który zapewnia ochronę witryny internetowej oraz gwarantuje zachowanie poufności danych przesyłanych drogą elektroniczną, takich jak: imię i nazwisko, dane adresowe, numer karty kredytowej, loginy, hasło do logowania, itp.

Ponadto certyfikat SSL jest narzędziem poświadczającym wiarygodność domeny oraz potwierdza bezpieczeństwo szyfrowania danych i zabezpiecza je przed przechwyceniem przez niepowołane osoby. Większość firm hostingowych oraz właścicieli platform sklepów internetowych oferują certyfikat SSL, jak na przykład firma nazwa.pl, Shoper czy Sky-Shop, które wcześniej wymieniłem. 

Program antywirusowy

Bezpieczeństwo na stronie internetowej to jedna strona medalu. Pamiętaj również o drugiej, czyli o zabezpieczeniu swojego komputera przed nieuprawnionym dostępem oraz złośliwym oprogramowaniem. Na rynku dostępnych jest wiele różnych zabezpieczeń. Ja korzystam z usług firmy ESET, która specjalizuje się w bezpieczeństwie IT i ochronie systemów.

ESET wykorzystuje w swoich rozwiązaniach wielowarstwowe technologie zabezpieczające, które dalece wykraczają poza możliwości typowego antywirusa. Pomaga milionom osób na całym świecie w bezpiecznym korzystaniu z nowych technologii. Jeśli chcesz do nich dołączyć to możesz skorzystać z preferencyjnych warunków, które zaproponowano naszej społeczności i są dostępne na stronie 👉 ESET - program antywirusowy.

Służbowa poczta mailowa

Nie wiem czy się ze mną zgodzisz, ale wysyłanie służbowych maili do klientów z adresu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. czy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. jest mało profesjonalne. Jeśli masz zarejestrowaną domenę internetową to powinieneś mieć również służbowego maila, typu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

W zależności od dostawcy, pakiety pocztowe zazwyczaj różnią się między sobą liczbą skrzynek czy dostępną powierzchnią dyskową liczoną w gigabajtach (GB). Bez względu na zakres, wszystkie muszą zapewniać należyte bezpieczeństwo. W końcu będziesz wysyłać poufne dane do swoich kontrahentów.

W mojej firmie korzystam z pakietu CloudMail Pro, z uwagi na ilość skrzynek oraz niezbędną pojemność. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z biznesem to spokojnie możesz wybrać niższą opcję dostępną w ofercie nazwa.pl. Pamiętaj, że możesz skorzystać ze zniżki, wystarczy, że podasz kod rabatowy, który znajduje się po zalogowaniu na stronie 👉 poczta mailowa CloudMail.

służbowa poczta e-mail cloudmail 

Integracje z marketplace oraz porównywarkami cen

W zależności od rozwiązania, które wybierzesz, będziesz musiał dodatkowo zadbać o integrację swojego e-sklepu z serwisami typu marketplace, tj. Allegro, Facebook, Amazon oraz z popularnymi porównywarkami cen, np.: Ceneo, Nokaut, Skąpiec.

Platformy SaaS, które oferują gotowe sklepy internetowe zapewniają niezbędne integracje w ramach oferowanych usług.

Narzędzia internetowe wspierające e-commerce

Ta część poradnika będzie najczęściej aktualizowana, ponieważ nieustannie na rynku pojawiają się nowe narzędzia e-commerce. Wiem, że zabrzmi to jak wyświechtane powiedzenie, ale e-commerce to bardzo dynamicznie rozwijająca się część gospodarki. Stale trzeba ją monitorować, ponieważ chwila nieuwagi i konkurencja może Cię wyprzedzić w wyścigu technologicznym.

Dlatego zaglądaj tu co jakiś czas i sprawdzaj, czy przypadkiem nie pojawiły się jakieś nowości. A jeśli znasz ciekawe rozwiązania technologiczne i chcesz się nimi podzielić, to koniecznie daj mi znać na maila: bok @wlasnybiznes.pl, za co z góry dziękuję. 🙏

Oto lista narzędzi wspierających e-commerce:

  • Google Analytics - narzędzie firmy Google, które służy do analizy ruchu na Twojej stronie internetowej. Dzięki tym statystykom możesz zoptymalizować treści opublikowane w swoim e-sklepie oraz poprawić skuteczność prowadzonych kampanii marketingowych.
  • BaseLinker - narzędzie umożliwiające kompleksową obsługę wszystkich zamówień z Twoich sklepów internetowych i platform marketplace w jednym miejscu.
  • Brand24 - narzędzie monitoringu Internetu i mediów społecznościowych. Pozwala na poznanie i zrozumienie opinii Internautów na temat wskazanych firm, marek, czy produktów. Szczegółowe informacje oraz kod rabatowy znajdziesz tutaj 👉 Brand24
  • CallPage - narzędzie umożliwiające oddzwonienie do osób odwiedzających Twój sklep internetowy w 28 sekund, co zwiększa sprzedaż nawet o 75%.
  • GetResponse - platforma oferująca szereg rozwiązań niezbędnych w e-mail marketingu. Dzięki GetResponse przeprowadzisz skuteczne kampanie e-mail marketingowe.
  • inteliWISE - narzędzie do automatyzacji obsługi klienta w postaci chatbota oraz voicebota, które pomagają sprzedawać poza godzinami pracy oraz pozwalają radykalnie zmniejszyć koszty infolinii.
  • Jasnopis - program komputerowy, który pomaga ocenić, czy interesujący Cię tekst jest trudny pod względem językowym. Jasnopis analizuje język użyty w tekście, zaznacza potencjalnie trudne wyrazy i zbyt długie zdania oraz czasami podpowiada, jakimi synonimami można zastąpić wyrazy trudne.
  • Landingi - narzędzie do tworzenia landing page'y czy pop up'ów w łatwy i szybki sposób. Intuicyjny interfejs nie wymaga wiedzy programistycznej, każdy może stworzyć własną stronę lądowania i kierować na nią klientów.
  • LiveChat - platforma obsługi klienta 360°, dzięki której możesz rozmawiać na chacie ze swoimi klientami, którzy właśnie odwiedzili Twój sklep internetowy.
  • SerwerSMS - narzędzie do masowej wysyłki SMS, MMS, VOICE VMS. Platforma oferuje różne funkcjonalności, które usprawniają prowadzenia marketingu bezpośredniego.
  • Szpiegomat - monitor cen, który dostarcza danych i analiz z rynku e-commerce.
  • TradeWatch - narzędzie do kompleksowego badania rynku. Monitoruje na bieżąco wszystkie transakcje dokonywane na Allegro.

Logo, szata graficzna i UX

W sklepie internetowym ogromne znaczenie ma nazwa domeny, ale warto również zadbać o logo, które będzie wyróżniać Twój sklep na tle konkurencji. 

Logo może składać się z części graficznej, tzw. sygnetu oraz części słownej, tzw. logotypu (nazwy firmy lub marki, w przypadku sklepu internetowego będzie to nazwa domeny) i sloganu (hasło firmy, misja).

Przykładowo logo portalu WlasnyBiznes.pl składa się z sygnetu w postaci fioletowego byka oraz logotypu, który zawiera adres strony internetowej i slogan.

logo portalu WlasnyBiznes.pl

Wybór koloru i zwierzęcia nie jest przypadkowy, ponieważ kolor fioletowy w biznesie oznacza najwyższą jakość, bogactwo i luksus. Natomiast byk, symbolizuje upór, posiadanie i hossę. Fioletowy byk ma symbolizować przedsiębiorcę, który swoją silną postawą osiąga bogactwo oraz dostarcza produkty najwyższej jakości.

Sklep internetowy powinien być przede wszystkim przejrzysty i użyteczny oraz w łatwy i intuicyjny sposób prowadzić klienta do zakupu. User experience (UX) to ogół wrażeń jakich doświadcza Użytkownik podczas korzystania ze sklepu. Koniecznie zadbaj o UX w swoim e-sklepie jeśli chcesz, aby klienci do Ciebie powracali.

W sklepie internetowym w modelu SaaS masz do wyboru gotowe szablony, które zostały zaprojektowane przez specjalistów. Unikaj wymyślnych szat graficznych, które będą niepotrzebnie obciążać stronę, co może przyczynić się do porzucenia Twojego sklepu przez potencjalnych klientów. Ładowanie strony powyżej 3 sekund to wieczność w Internecie! Im prostszy layout tym lepiej.

Prezentacja oferty: tytuły, opisy, zdjęcia, wideo, AR

Tytuły, grafika i opisy produktów są bardzo ważne w sklepie internetowym, ponieważ pełnią funkcję sprzedawcy! Muszą one ”przemawiać” do klienta, skupiać jego uwagę i odpowiadać na nurtujące go pytania.

Tytuł i opis produktu

Jaki powinien być tytuł oferty? To temat rzeka. Dostępnych jest wiele materiałów jak stworzyć skuteczny tytuł i opis, natomiast w tym poradniku skupiam się na aspektach technicznych.

Tytuł powinien liczyć maksymalnie 50 znaków, ponieważ takie ograniczenia są na Allegro. Jeśli będziesz miał sklep zintegrowany z platformą Allegro to warto wcześniej zadbać o kwestie techniczne i dostosować swoją ofertę do wymogów tej platformy.

Z technicznego punktu widzenia tytuł powinien mieć wartość wyszukiwawczą, czyli zawierać frazy, po których klienci szukają danego produktu. Unikaj specjalistycznych terminów używanych przez branżę, tzw. buzzwordów.

Opis powinien być przede wszystkim przejrzysty i unikalny, co jest ważne dla pozycjonowania (SEO). Używaj punktorów, zaś dłuższe fragmenty tekstu dziel na sekcje z nagłówkami. Pamiętaj, że tworzenie opisu to proces, dlatego aktualizuj go o odpowiedzi na pytania, które zadają klienci. Jeśli otrzymujesz zapytania dot. produktu, to znaczy, że pewne funkcje czy parametry nie zostały opisane lub nie są w odpowiedni sposób wyeksponowane.

profesjonalne zdjęcia e-commerce fotografia produktowa

Zdjęcia produktów e-commerce

Aby przyciągnąć klientów do swojego sklepu internetowego koniecznie zadbaj o jego atrakcyjny wygląd, czego podstawą są profesjonalnie przygotowane zdjęcia. Nie ma co ukrywać, że jest to proces czasochłonny i kosztowny. O ile zrobienie kilku zdjęć i ich obróbka nie nastręcza większych problemów, to profesjonalna sesja dla kilkuset produktów jest olbrzymim przedsięwzięciem. I co wtedy?

W przypadku sprzedaży szerokiej gamy produktów możesz zwrócić się do producentów, od których kupujesz produkty i poprosić ich o zdjęcia wraz z opisami. Pamiętaj o pisemnej zgodzie na wykorzystanie materiałów producenta w ramach prowadzonej działalności. Zazwyczaj taka zgoda udzielana jest oficjalnym dystrybutorom.

Mankamentem tego rozwiązania jest brak unikalności, ponieważ wszyscy sprzedawcy (czytaj: Twoja konkurencja) korzystają z oficjalnych zdjęć. Na początku jest to jakieś rozwiązanie a z czasem możesz robić sesje fotograficzne tym produktom, które cieszą się największym zainteresowaniem w Twoim sklepie internetowym.

W przypadku własnych zdjęć będziesz musiał zmierzyć się z odwiecznym dylematem w fotografii produktowej e-commerce, tj. jakość versus optymalizacja. Z jednej strony zdjęcie powinno być wysokiej jakości, aby jak najlepiej zaprezentować produkt. Zaś z drugiej, musi być zoptymalizowane pod względem technicznym, aby czas wczytywania strony nie był za długi, co ma wpływ na użyteczność oraz pozycjonowanie (SEO), czyli wyniki wyszukiwania.

Ważne elementy:

  • Waga (kilobajty)
  • Rozmiar (piksele)
  • Rozdzielczość (dpi)
  • Format (jpg)
  • Tło

Zdjęcia muszą być skompresowane, ponieważ im większa waga, tym zdjęcie będzie się dłużej wczytywało na stronie. Zalecane jest kilkadziesiąt kilobajtów (kB), co nie zawsze jest łatwo uzyskać. Zasada jest prosta: im mniej waży zdjęcie, tym lepiej - pod warunkiem, że jakość jest odpowiednia.

Maksymalny rozmiar zdjęć produktów nie powinien przekraczać 1920x1080 px. W zależności od orientacji zdjęcia (pozioma/pionowa) zdjęcie będzie miało rozmiar, np. 1050*700 px (orientacja pozioma) lub 700*1050 px (orientacja pionowa).

Zadbaj o rozdzielczość, zazwyczaj zdjęcia mają 300 dpi, ale 72 dpi w zupełności wystarczy. Zalecanym formatem jest JPG, który zapewnia bardzo dobrą jakość w stosunku do wielkości zdjęcia.

Jeśli będziesz sprzedawać na Allegro to pamiętaj o regulaminie i wytycznych. Przykładowo produkt na tzw. miniaturce musi być przedstawiony na białym tle (według skali RGB kolor biały ma parametry 255, 255, 255).

Wideo i AR

W przypadku skomplikowanych i złożonych produktów warto pokazać je w użyciu i zrobić film wideo. Myślę, że przyszłość e-commerce należy do filmów wideo oraz technologii AR.

Rozszerzona rzeczywistość (AR, z ang. augmented reality) polega na łączeniu świata wirtualnego z realnym. Zazwyczaj wykorzystuje się obraz z kamery, na który nałożona jest generowana w czasie rzeczywistym grafika 3D, na przykład Twój produkt.

Przykład wykorzystania technologii AR w aplikacji IKEA

 

Opakowanie produktu

Możesz do tego tematu podejść sztampowo i zapakować towar w bezpieczne opakowanie z logo firmy, aby uniknąć uszkodzenia albo potraktować jako przestrzeń do wyróżnienia się i zaskoczyć pozytywnie klienta.

Na rynku jest mnóstwo sklepów oferujących skarpetki i wydawałoby się, że można konkurować wyłącznie ceną i jakością materiału. Sklep skarpetkowelove.pl postawił na kreatywny sposób pakowania.

kreatywne opakowanie produktu e-commerce pizza

źródło: skarpetkowelove.pl

kreatywne opakowanie produktu e-commerce sushi

źródło: skarpetkowelove.pl

kreatywne opakowanie produktu e-commerce skarpetki

źródło: skarpetkowelove.pl

Logistyka, czyli magazynowanie, pakowanie i wysyłka paczki

Problem logistyki nie dotyczy Cię jeśli oferujesz usługi, ale w przypadku sprzedaży fizycznych towarów musisz zmierzyć się z tym wyzwaniem; chyba, że sprzedajesz w modelu dropshipping.

Dropshipping

Dropshipping to w skrócie sklep internetowy bez magazynu. Dzięki współpracy z hurtownią czy producentem w modelu dropshippingu, klient dokonuje zakupu w Twoim sklepie internetowym, następnie Ty zlecasz wysyłkę towaru hurtowni, która zajmuje się dostawą produktu do klienta.

Aby usprawnić realizację zamówienia w czasie rzeczywistym, należy zautomatyzować proces poprzez odpowiednie integracje. Posiadając gotowy sklep internetowy Sky-Shop nie musisz martwić się o integracje, ponieważ w ramach platformy masz dostęp do ponad 100 hurtowni dropshipping.

Webinar: Jak zacząć sprzedawać w modelu dropshipping?

 

Własne zasoby versus outsourcing

Jeśli nie sprzedajesz produktów w modelu dropshipping to masz do wyboru dwa wyjścia: samemu zająć się procesem wysyłki lub postawić na outsourcing i zlecić firmie zewnętrznej proces realizacji zamówienia. Na rynku jest wiele firm, które oferują tego typu usługi.

Załóżmy, że chcesz osobiście zająć się całym procesem, wówczas musisz uwzględnić następujące kwestie:

  • Magazyn, czyli gdzie będziesz przechowywać towar. Zastanów się, czy dysponujesz wolnym miejscem w biurze (w przypadku prowadzenia działalności w lokalu użytkowym), mieszkaniu, domu lub garażu. Jeśli nie masz wystarczającej powierzchni to będziesz musiał wynająć dodatkowy magazyn.
  • Pakowanie jest procesem czasochłonnym i koniecznie uwzględnij go w swoim harmonogramie pracy. Zastanów się w co i jak zapakujesz towar
  • Wysyłka towaru, czyli formy dostawy produktu do klienta, które za chwilę omówię.

Pamiętaj, że najlepszym rozwiązaniem jest skupianie wszystkich procesów logistycznych dot. realizacji zamówienia w jednym miejscu, tj. składowanie towaru, pakowanie i wysyłkę, czyli miejsce odbioru towaru przez kuriera lub bliskie sąsiedztwo poczty w przypadku nadawania paczki „w okienku”.

Dostawa towaru. Współpraca z firmami kurierskimi

Konsumenci preferują różne formy dostawy i wszystkie powinieneś zapewnić, aby dać wybór swojemu klientowi. W jednym mieście preferowany będzie kurier X, zaś w innym kurier Y. Jedni wolą odebrać paczkę w dogodnym dla siebie czasie niż czekać na kuriera i wówczas skorzystają z paczkomatu.

Na rynku dostępnych jest wiele firm kurierskich. Dopóki obsługujesz pojedyncze zamówienia to nie stanowi problemu, aby zadzwonić do kuriera, zamówić usługę, wypisać dane klienta i wydrukować etykietę nadawczą. Natomiast w przypadku większej skali taki proces jest nieefektywny i musisz postawić na integrację swojego e-sklepu z firmami kurierskimi. Wówczas dane podawane przez klienta w formularzu zamówienia są automatycznie zamieszczane na etykiecie nadawczej, co znacząco usprawnia pracę.

Warto skorzystać z platformy GlobKurier.pl, która umożliwia niezbędne integracje oraz porównywanie i korzystanie z ofert najpopularniejszych firm kurierskich i transportowych na rynku, takich jak: DPD, DHL, FedEx, TNT, UPS czy InPost. Tym bardziej, że nasza społeczność może skorzystać z preferencyjnych warunków, nawet do 70% taniej!

porównywarka firm kurierskich i transportowych 

Program do faktur. CRM

Do każdej transakcji będziesz musiał wystawić fakturę i niezbędny jest do tego odpowiedni program. Warto od pierwszej sprzedaży korzystać również z systemu CRM (z ang. Customer Relationship Management). CRM to system informatyczny, który automatyzuje i wspomaga proces zarządzania kontaktami z klientami.

To czy będziesz potrzebować dodatkowo programu do faktur i systemu CRM zależy od tego, jakie oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego wybierzesz. W przypadku platformy SaaS, typu Shoper czy Sky-Shop, możesz opcjonalnie skorzystać z programu do faktur. Gotowe sklepy posiadają zintegrowane programy księgowo-magazynowe ułatwiające zarządzanie firmą i sklepem internetowym.

Integracje z oprogramowaniami do zarządzania firmą (ERP)

System ERP (z ang. Enterprise Resources Planning) to oprogramowanie do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem. Jeśli jesteś początkującym sprzedawcą i dopiero zaczynasz przygodę z e-commerce to system ERP jest pieśnią przyszłości. Na początku nie ma sensu inwestować w dodatkowe oprogramowanie jeśli nie jest to konieczne. 

Ważne, abyś zdawał sobie sprawę, że takie systemy istnieją i umożliwiają integrację poszczególnych obszarów, co znacząco ułatwi Ci sprzedaż na masową skalę. Systemy ERP pozwalają zarządzać najważniejszymi zasobami i procesami w firmie, m.in.: zaopatrzeniem, magazynem, produkcją, sprzedażą, finansami, księgowością, kadrami, itd.

Istotną cechą i zarazem korzyścią systemu ERP jest praca na jednej bazie danych, co oznacza, że informacje wprowadzone w jednym obszarze systemu, na przykład w magazynie, natychmiast są widoczne przez innego pracownika zajmującego się obsługą sklepu.

Księgowość

Nie wyobrażam sobie prowadzenia firmy bez wsparcia biura księgowego. Teoretycznie można samemu prowadzić księgowość, ale w firmie jest mnóstwo obowiązków, którymi trzeba się zająć. Branie na siebie dodatkowych zadań jest bezsensu. Tym bardziej, że przepisy notorycznie się zmieniają i trudno za nimi nadążyć. 

Zanim wybierzesz konkretne biuro księgowe sprawdź kilka aspektów: 

  • Czy biuro rachunkowe jest ubezpieczone i posiada odpowiednią polisę?
  • Czy biuro specjalizuje się w e-commerce i obsługuje sklepy internetowe? Warto skorzystać z doświadczenia księgowego, który zna branżę i jej specyfikę.
  • Czy będziesz miał przypisanego do siebie konkretnego księgowego z imienia i nazwiska, który będzie prowadził Twoje księgi rachunkowe? Jeśli obsługuje Cię jedna osoba, z którą masz stały kontakt (mailowy i telefoniczny) to łatwiej się współpracuje. Ponadto dedykowany księgowy doskonale zna Twoją firmę. 
  • Jakie usługi księgowe obejmuje miesięczny abonament?
  • Jakie są limity faktur? Większość biur rachunkowych pobiera opłaty za przekazanie dodatkowych faktur przekraczających ustalony limit.
  • Jakie są terminy i zasady przekazywania dokumentów oraz w jakim terminie biuro rachunkowe zobowiązane jest do przekazania informacji o wysokości podatków do uregulowania?

Konto bankowe

Jeśli zamierzasz otworzyć sklep internetowy i prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą to przepisy prawa nie zabraniają osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą korzystania z rachunku prywatnego, aczkolwiek zdecydowanie warto oddzielić transakcje służbowe od prywatnych.

Zanim przeanalizujesz oferty rachunków bankowych, zastanów się do czego Ci będzie potrzebne konto oraz jaka jest specyfika Twojej działalności?

Podczas analizy pomocne będą pytania, które znajdziesz w artykule „Jak wybrać najlepsze konto firmowe?”. Ponadto poznasz 13 podstawowych pozycji, w których mogą być naliczane opłaty.

baner oferty konto bankowe dla firm

Kwestie formalno-prawne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zanim rozpoczniesz pozyskiwanie klientów i sprzedaż musisz jeszcze załatwić kwestie formalno-prawne związanie z prowadzeniem działalności gospodarczej. Najważniejsze z nich to:

  • Forma organizacyjno-prawna. Możesz prowadzić firmę w różnych formach prawnych, począwszy od jednoosobowej działalności gospodarczej, poprzez spółki cywilne, a kończąc na spółkach handlowych, które dzielą się na spółki osobowe (spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna) oraz kapitałowe (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna).
  • Forma opodatkowania. Oprócz podatku VAT, który prawdopodobnie będzie Cię obowiązywał, będziesz musiał płacić podatek dochodowy. Spółki opłacają podatek dochodowy od osób prawnych CIT, zaś osoby prowadzące działalność jednoosobową płacą podatek dochodowy od osób fizycznych PIT i mają możliwość wyboru formy opodatkowania, tj. zasady ogólne (KPiR) - skalę podatkową lub tzw. podatek liniowy,  ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub kartę podatkową.
  • PKD, czyli Polska Klasyfikacja Działalności. Zakładając działalność zobowiązany jesteś do określenia rodzaju wykonywanej działalności zgodnie z obowiązującym systemem kodów PKD.
  • Działalność regulowana. Zanim założysz działalność gospodarczą sprawdź, czy nie jest wymagana koncesja, zezwolenie albo wpis do rejestru działalności regulowanej, a może istnieje zakaz wykonywania działalności określonej we wpisie do rejestru działalności regulowanej.

Pamiętaj, że istnieją przepisy (Prawo Przedsiębiorców), które umożliwiają prowadzenie tzw. działalności nierejestrowanej pod warunkiem spełniania kilku warunków. Jednym z nich jest wysokość przychodu, mianowicie Twój miesięczny przychód nie może przekroczyć 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę. Ponadto ta specyficzna forma "prowadzenia działalności" dostępna jest dla osób, które nie prowadziły działalności w ciągu ostatnich 60 miesięcy, nie wykonują działalności regulowanej oraz działają osobiście jako osoba fizyczna a nie np. w spółce cywilnej.

To czy możesz prowadzić działalność nieewidencjonowaną (nierejestrowaną) powinieneś skonsultować z biurem księgowym, ponieważ wokół tej formy prowadzenia działalności narosło wiele mitów i nieporozumień.

Zwróć uwagę, że limit przychodu jaki możesz uzyskać jest dość niski i już ten warunek może Cię dyskwalifikować. W 2020 roku minimalne wynagrodzenie opiewa na kwotę 2600 zł, czyli limit wynosi 1300 zł. Przychód to obrót a nie dochód (zysk)! Sprzedaż telefonu za kwotę 1310 zł uniemożliwia Ci prowadzenie działalności nierejestrowanej, ponieważ wygenerowałeś obrót powyżej dopuszczalnego limitu. Mimo, iż Twój realny zysk wyniósł np. tylko 100 zł.

Marketing (pozyskiwanie klientów)

Strategia marketingowa to najważniejszy czynnik, który będzie decydować o Twoim sukcesie. Ten poradnik jest poświęcony przede wszystkim aspektom technicznym - jak założyć sklep internetowy, lecz pamiętaj, że technologia nie sprzedaje! Aby zarobić pieniądze musisz zadbać o marketing, czyli o pozyskanie klientów, którzy najpierw muszą dowiedzieć się, że Twój sklep internetowy w ogóle istnieje.

Zacząłem ten poradnik od pomysłu na sklep i zaprosiłem Cię wówczas do cyklu porad "Jak otworzyć własny biznes?", w którym poruszam szereg kwestii dotyczących wdrożenia koncepcji biznesowej. Począwszy od profilu klienta, poprzez analizę potencjału rynku, wybór kanałów sprzedaży, komunikacji i dystrybucji, kończąc na symulacji finansowej i kontakcie z grupą docelową. Nie ma znaczenia, czy chcesz otworzyć startup, biznes tradycyjny czy sklep internetowy. Podstawowe obszary modelu biznesowego są uniwersalne dla wszystkich.

Jeśli odrobiłeś zadanie domowe to ten punkt jest miejscem, w którym spiszesz swoje założenia oraz planowane działania. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś to najwyższy czas! A tymczasem gratuluję Ci, że dotarłeś do końca. Jestem przekonany, że dobrze wykorzystasz tę wiedzę i z sukcesem rozwiniesz swój sklep internetowy, czego Ci życzę z całego serca. Powodzenia! 👍

 

Jeśli uważasz, że niniejszy poradnik jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Możesz mieć dobry pomysł na biznes, ale problemy związane z dotarciem do grupy docelowej obniżą jego atrakcyjność, a nawet przekreślą szanse na powodzenie. Przede wszystkim powinieneś oszacować trudność dotarcia do potencjalnych klientów, czas, koszt oraz niezbędne narzędzia. To bardzo ważny aspekt, który powinieneś uwzględnić na etapie weryfikacji koncepcji biznesowej, zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie działalności.

  • Jeśli wiesz, kim jest Twój klient, to kolejnym etapem weryfikacji pomysłu na biznes jest sprawdzenie potencjału rynku. Najprościej rzecz ujmując, rynek docelowy to liczba Twoich profilowych klientów.

  • Jeśli wpadłeś na pomysł na biznes i nie wiesz, kto mógłby z niego skorzystać, to nie jest to dobry znak. Im dłużej zastanawiasz się nad potencjalnym klientem, tym większe ryzyko, że będziesz dorabiać filozofię do swojego produktu. Później ten kłopot spadnie na dział marketingu oraz handlowców, którzy będą próbowali sprzedać nietrafiony produkt i znaleźć odpowiedź na pytanie, kto i dlaczego ma go kupić.

  • Co to jest StartUp?

    Własny biznes

    W ostatnich latach panuje gorączka złota polegająca na próbach stworzenia jednorożca, czyli biznesu wartego ponad miliard dolarów. Termin StartUp odmieniany jest przez wszystkie przypadki na każdym kontynencie.

  • Popularnym pomysłem na biznes jest prowadzenie punktu sprzedaży (online/offline) pod własną marką i sprzedaż produktów lub usług swojego partnera handlowego (producenta, importera, dealera, integratora). Można również zostać przedstawicielem mobilnym, resellerem, pośrednikiem, dystrybutorem czy agentem danej firmy i nie prowadzić punktu stacjonarnego ani sklepu internetowego.

  • Na temat właścicieli firm krąży wiele stereotypów i mitów. Nie zawsze są dobrze postrzegani przez społeczeństwo. A to z prostego względu, że większość społeczeństwa pracuje na etacie i nie zna realiów biznesu. Przyjmując, że w Polsce jest mniej więcej 2 miliony przedsiębiorców (pomijając podmioty z zawieszoną działalnością gospodarczą), to statystycznie w klasie jest garstka uczniów, którzy mają rodziców - przedsiębiorców.

.