Jak założyć sklep internetowy w 2022 roku? Biznes e-commerce

sklep internetowy biznes e-commerce

Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie. Biznes online rozwija się bardzo dynamicznie, dlatego na otwarcie sklepu internetowego decydują się zarówno przedsiębiorcy, którzy do tej pory prowadzili biznes tradycyjny, jak i osoby, które dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą i e-commerce jest dla nich najlepszym pomysłem na biznes.

Jeśli należysz do takich osób to dobrze się składa, ponieważ napisałem praktyczny poradnik, w którym przedstawiam krok po kroku jak założyć sklep internetowy.

Wskazuje konkretne:

  • rozwiązania technologiczne,
  • oprogramowania dla sklepów internetowych,
  • narzędzia internetowe przydatne w rozwoju biznesu online.

Dodam, że wszystkie narzędzia, o których wspominam w niniejszym cyklu poradnikowym dostępne są w języku polskim (🇵🇱), czyli panel programu (interfejs), biuro obsługi klienta oraz wsparcie techniczne.

Proces zakładania sklepu internetowego krok po kroku

Poniższe 21 kroków dotyczy sytuacji, w której chcesz stworzyć sklep internetowy od zera. Jeżeli skorzystasz z gotowego oprogramowania to znacząco skrócisz czas. Wówczas potraktuj poniższy diagram jako check-listę, czyli listę zadań do sprawdzenia.

jak założyć sklep internetowy 21 kroków

Jak założyć sklep internetowy i rozpocząć biznes e-commerce w 2022 roku?

Proces zakładania sklepu internetowego podzieliłem na kilka obszarów i stworzyłem osobne artykuły (linki poniżej), dzięki czemu możesz wybrać konkretne zagadnienia, które Cię interesują. Całość dostępna jest w ramach cyklu poradnikowego 👉 e-COMMERCE

Oprogramowanie sklepu internetowego

Kluczową kwestią w procesie zakładania sklepu internetowego jest wybór oprogramowania. Na rynku dostępne są różne rozwiązania, mianowicie gotowy sklep w modelu abonamentowym SaaS (z ang. software as a service), platforma open source, dedykowane oprogramowanie e-commerce oraz sklep na marketplace.

Szczegóły w artykule ➡️ Oprogramowanie sklepu internetowego. Dostępne platformy na rynku

Jaką platformę e-Commerce wybrać?

Każda platforma posiada wady i zalety. Niestety, nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale przeanalizowałem poszczególne platformy dostępne na rynku, ich plusy oraz minusy i ostatecznie wybrałem dwa rozwiązania, które rekomenduję.

Więcej w artykule ➡️ Jaką platformę e-commerce wybrać?

Domena internetowa

Wybór odpowiedniej domeny jest bardzo ważnym ogniwem w procesie uruchomienia sklepu. W przeciwieństwie do adresu siedziby firmy, zmiana adresu strony internetowej niesie za sobą spore konsekwencje. Zatem, jaką wybrać nazwę domeny? Gdzie sprawdzić dostępność i zarejestrować domenę internetową?

Szczegóły w artykule ➡️ Domena internetowa. Co to jest i gdzie zarejestrować domenę?

Hosting, certyfikat SSL, płatności online, regulamin sklepu

To czy będziesz potrzebować hostingu zależy od tego, jaką platformę do prowadzenia sklepu internetowego wybierzesz. Ponadto większość firm hostingowych oraz właścicieli platform sklepów internetowych oferują w pakiecie certyfikat SSL, regulamin sklepu oraz zintegrowane płatności online.

A czym jest hosting i na co zwrócić uwagę podczas jego wyboru dowiesz się w artykule ➡️ Hosting, certyfikat SSL, płatności online i regulamin sklepu

Bezpieczeństwo i komunikacja mailowa

Bezpieczeństwo na stronie internetowej w postaci certyfikatu SSL to jedna strona medalu. Pamiętaj również o drugiej, tj. o zabezpieczeniu swojego komputera przed nieuprawnionym dostępem oraz złośliwym oprogramowaniem, czyli o skutecznym programie antywirusowym. Posiadając zarejestrowaną domenę internetową warto mieć również służbowego maila.

 Więcej w artykule ➡️ Firmowa poczta e-mail oraz program antywirusowy

Szata graficzna, UX i prezentacja oferty

Sklep internetowy powinien być przede wszystkim przejrzysty i użyteczny oraz w łatwy i intuicyjny sposób prowadzić klienta do zakupu. Tytuły, grafika i opisy produktów są bardzo ważne w sklepie internetowym, ponieważ pełnią funkcję sprzedawcy! Muszą one ”przemawiać” do klienta, skupiać jego uwagę i odpowiadać na nurtujące go pytania.

Szczegóły w artykule ➡️ Wygląd sklepu internetowego oraz prezentacja produktów

Logistyka, czyli realizacja zamówienia

Przy dużej ilości zamówień, pakowanie produktów i ich wysyłka może nastręczyć wiele problemów, dlatego musisz zadbać o sprawny proces realizacji zamówień. Jeśli nie sprzedajesz produktów w modelu dropshipping to masz do wyboru dwa wyjścia: samemu zająć się procesem wysyłki lub postawić na outsourcing i zlecić firmie zewnętrznej proces realizacji zamówienia.

Więcej w artykule ➡️ Logistyka sklepu internetowego. Opakowanie i dostawa produktu

Automatyzacja sklepu i wystawianie faktur

W zależności od rozwiązania, które wybierzesz, powinieneś dodatkowo zadbać o integrację swojego e-sklepu z serwisami typu marketplace oraz z popularnymi porównywarkami cen. Ponadto pamiętaj, że do każdej transakcji będziesz musiał wystawić fakturę i niezbędny jest do tego odpowiedni program.

Szczegóły w artykule ➡️ Automatyzacja sklepu internetowego: integracje, programy

Narzędzia i usługi dla sklepu internetowego

Wiem, że zabrzmi to jak wyświechtane powiedzenie, ale e-commerce to bardzo dynamicznie rozwijająca się część gospodarki. Stale trzeba ją monitorować, ponieważ chwila nieuwagi i konkurencja może Cię wyprzedzić w wyścigu technologicznym.

Na rynku nieustannie pojawiają się nowe narzędzia e-commerce, dlatego stworzyłem katalog z polskimi dostawcami oraz lis, która zawiera zagraniczne oraz polskie narzędzia i usługi wspierające rozwój sklepu internetowego.

Więcej w katalogu z ➡️ narzędziami e-commerce oraz artykule ➡️ Sklep internetowy i jego rozwój. Narzędzia i usługi dla e-sklepu

Sklep internetowy to nie tylko technologia

Wybór oprogramowania dla sklepu internetowego jest kluczowy i ma dalekosiężne skutki, ale żaden sklep - postawiony nawet na najdroższej platformie - nie ma racji bytu, jeżeli pomysł na biznes będzie nietrafiony.

W cyklu poradnikowym e-commerce omawiam techniczne aspekty uruchamiania sklepu online. Zakładam, że masz już opracowany i sprawdzony pomysł na biznes w Internecie oraz wiesz, co będziesz sprzedawać w e-sklepie i komu będziesz oferować swoje produkty.

Jeśli nie odrobiłeś tego zadania to zapraszam Cię do mojego cyklu porad Jak otworzyć własny biznes? Dzięki nim poznasz różne inspiracje biznesowe oraz przejdziesz przez cały proces weryfikacji i wdrożenia pomysłu na biznes. Przeczytaj je, pozyskaj niezbędną wiedzę i wróć tutaj z gotowym pomysłem. 😉 

Pamiętaj, że założenie sklepu internetowego to nie tylko obsługa platformy i zamówień, ale również pozostałe aspekty związane z prowadzeniem firmy, tj. kwestie formalno-prawne, księgowość, konto bankowe i przede wszystkim pozyskiwanie klientów. 

Księgowość

Nie wyobrażam sobie prowadzenia firmy bez wsparcia biura księgowego. Teoretycznie można samemu prowadzić księgowość, ale w firmie jest mnóstwo obowiązków, którymi trzeba się zająć. Branie na siebie dodatkowych zadań jest bezsensu. Tym bardziej, że przepisy notorycznie się zmieniają i trudno za nimi nadążyć. 

Zanim wybierzesz konkretne biuro księgowe sprawdź kilka aspektów: 

  • Czy biuro rachunkowe jest ubezpieczone i posiada odpowiednią polisę?
  • Czy biuro specjalizuje się w e-commerce i obsługuje sklepy internetowe? Warto skorzystać z doświadczenia księgowego, który zna branżę i jej specyfikę.
  • Czy będziesz miał przypisanego do siebie konkretnego księgowego z imienia i nazwiska, który będzie prowadził Twoje księgi rachunkowe? Jeśli obsługuje Cię jedna osoba, z którą masz stały kontakt (mailowy i telefoniczny) to łatwiej się współpracuje. Ponadto dedykowany księgowy doskonale zna Twoją firmę. 
  • Jakie usługi księgowe obejmuje miesięczny abonament?
  • Jakie są limity faktur? Większość biur rachunkowych pobiera opłaty za przekazanie dodatkowych faktur przekraczających ustalony limit.
  • Jakie są terminy i zasady przekazywania dokumentów oraz w jakim terminie biuro rachunkowe zobowiązane jest do przekazania informacji o wysokości podatków do uregulowania? 

Konto bankowe

Jeśli zamierzasz otworzyć sklep internetowy i prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą to przepisy prawa nie zabraniają osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą korzystania z rachunku prywatnego, aczkolwiek zdecydowanie warto oddzielić transakcje służbowe od prywatnych.

Zanim przeanalizujesz oferty rachunków bankowych, zastanów się do czego Ci będzie potrzebne konto oraz jaka jest specyfika Twojej działalności?

Podczas analizy pomocne będą pytania, które znajdziesz w artykule „Jak wybrać najlepsze konto firmowe?”. Ponadto poznasz 13 podstawowych pozycji, w których mogą być naliczane opłaty. 

Kwestie formalno-prawne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zanim rozpoczniesz pozyskiwanie klientów i sprzedaż musisz jeszcze załatwić kwestie formalno-prawne związanie z prowadzeniem działalności gospodarczej. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz 👉 w poradniku jak założyć firmę?

Najważniejsze z nich to:

  • Forma organizacyjno-prawna. Możesz prowadzić firmę w różnych formach prawnych, począwszy od jednoosobowej działalności gospodarczej, poprzez spółki cywilne, a kończąc na spółkach handlowych, które dzielą się na spółki osobowe (spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna) oraz kapitałowe (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna).
  • Forma opodatkowania. Oprócz podatku VAT, który prawdopodobnie będzie Cię obowiązywał, będziesz musiał płacić podatek dochodowy. Spółki opłacają podatek dochodowy od osób prawnych CIT, zaś osoby prowadzące działalność jednoosobową płacą podatek dochodowy od osób fizycznych PIT i mają możliwość wyboru formy opodatkowania, tj. zasady ogólne (KPiR) - skalę podatkową lub tzw. podatek liniowy,  ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub kartę podatkową.
  • PKD, czyli Polska Klasyfikacja Działalności. Zakładając działalność zobowiązany jesteś do określenia rodzaju wykonywanej działalności zgodnie z obowiązującym systemem kodów PKD.
  • Działalność regulowana. Zanim założysz działalność gospodarczą sprawdź, czy nie jest wymagana koncesja, zezwolenie albo wpis do rejestru działalności regulowanej, a może istnieje zakaz wykonywania działalności określonej we wpisie do rejestru działalności regulowanej. 

Marketing (pozyskiwanie klientów)

Strategia marketingowa to najważniejszy czynnik, który będzie decydować o Twoim sukcesie. Ten poradnik jest poświęcony przede wszystkim aspektom technicznym - jak założyć sklep internetowy, lecz pamiętaj, że technologia nie sprzedaje! Aby zarobić pieniądze musisz zadbać o marketing internetowy, czyli o pozyskanie klientów, którzy najpierw muszą dowiedzieć się, że Twój sklep internetowy w ogóle istnieje.

Polecam Ci przeczytać następujące artykuły:

A tymczasem gratuluję Ci, że dotarłeś do końca. Jestem przekonany, że dobrze wykorzystasz tę wiedzę i z sukcesem rozwiniesz swój sklep internetowy, czego Ci życzę z całego serca. Powodzenia! 👍

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o e-Commerce, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Sklep internetowy to platforma online, która umożliwia prezentowanie i sprzedawanie towaru przez 24 godziny na dobę. Zanim jednak dojdzie do pierwszych transakcji to najpierw trzeba e-sklep rozwinąć i wypromować, a to wymaga pieniędzy, czasu oraz odpowiednich narzędzi i umiejętności. W niniejszym artykule przedstawiam poszczególne obszary zarządzania sklepem internetowym oraz listę usługodawców i dostawców narzędzi wspierających prowadzenie biznesu online. Jeśli dopiero planujesz rozpocząć przygodę z e-handlem to szczegółowe informacje znajdziesz w poradniku e-commerce 👉 jak założyć sklep internetowy. Ponadto zachęcam Cię do zapisania się do newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o nowych 👉 narzędziach e-commerce w tym kody rabatowe i zniżki.

  • Problem logistyki nie dotyczy Cię jeśli oferujesz usługi, ale w przypadku sprzedaży fizycznych towarów musisz zmierzyć się z tym wyzwaniem; chyba, że sprzedajesz w modelu dropshipping.

  • Bardzo ważną decyzją jaką musisz podjąć w procesie zakładania sklepu internetowego jest wybór oprogramowania, o czym wspominam w poradniku Jak założyć sklep internetowy? Na rynku dostępne są różne rozwiązania. Decydując się na założenie sklepu internetowego możesz: wybrać rozwiązanie SaaS (z ang. software as a service), czyli gotowe oprogramowanie do prowadzenia sklepu w modelu abonamentowym, typu Shoper, Sky-Shop, Shoplo, RedCart czy eSklep skorzystać z platformy open source, typu PrestaShop, Joomla z dodatkiem VirtueMart, WordPress z wtyczką WooCommerce czy Magento stworzyć sklep na dedykowanym oprogramowaniu e-commerce założyć sklep na Allegro

  • Nie wiem czy się ze mną zgodzisz, ale wysyłanie służbowych maili do klientów z adresu jan.ixinski @onet.pl czy jan.ixinski @gmail.com jest mało profesjonalne. Jeśli masz zarejestrowaną domenę internetową to powinieneś mieć również służbowego maila, typu: jan.ixinski @wlasnybiznes.pl. W zależności od dostawcy, pakiety pocztowe zazwyczaj różnią się między sobą liczbą skrzynek czy dostępną powierzchnią dyskową liczoną w gigabajtach (GB). Bez względu na zakres, wszystkie muszą zapewniać należyte bezpieczeństwo. W końcu będziesz wysyłać poufne dane do swoich kontrahentów.

  • Na rynku dostępne są różne platformy, o czym wspominam w artykule Rodzaje oprogramowań dla sklepu internetowego. Każda platforma posiada wady i zalety. Niestety, nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale postaram Ci się pomóc w tej kwestii.

  • Domena to adres strony internetowej, np. wlasnybiznes.pl. Jej wybór jest bardzo ważnym ogniwem w procesie uruchomienia e-sklepu, o czym wspominam w poradniku Jak założyć sklep internetowy. W przeciwieństwie do adresu siedziby firmy, zmiana adresu strony internetowej niesie za sobą spore konsekwencje. Z wypozycjonowaniem domeny w wyszukiwarce Google oraz wypromowaniem jej wśród grupy docelowej wiążą się spore koszty w postaci czasu i pieniędzy. Dlatego raz wybrana nazwa domeny powinna Ci towarzyszyć przez cały okres prowadzonej działalności.