Co jest niezbędne, by zacząć własny biznes? Czynniki sukcesu

czynniki sukcesu w biznesie

Świadomość, że przedsiębiorca musi znać się na wszystkim, jest przytłaczająca i niejednej osobie może podciąć skrzydła. Nie bez kozery mówi się, że przedsiębiorca to człowiek orkiestra i coś w tym jest. 😉

Zatem od czego zacząć? Przede wszystkim nie szukaj cudownego przepisu na sukces, bo on nie istnieje! Na powodzenie w biznesie ma wpływ wiele czynników, o czym dowiesz się za chwilę, zaś poszczególne elementy szczegółowo omawiam w kolejnych artykułach z cyklu 👉 Własny pomysł na biznes i jego weryfikacja

Atrybuty przydatne w rozwijaniu własnej firmy

Bazując na zdobytym doświadczeniu, podjąłem się próby przeanalizowania atrybutów przydatnych w rozwijaniu własnej firmy. Podzieliłem je na wewnętrzne i zewnętrzne, a następnie wybrałem kilka czynników, które uważam, że mają największy wpływ na sukces w biznesie.

Atrybuty wewnętrzne dotyczą samego przedsiębiorcy, ewentualnie zespołu, i należą do nich:

  • Doświadczenie biznesowe w sprzedaży i obsłudze klienta oraz w zarządzaniu budżetami, projektami, zespołem, które oczywiście należy dostosować do realiów StartUpu.
  • Znajomość rynku, na którym zamierza się prowadzić działalność, to znaczy znajomość preferencji odbiorców oraz zasad gry, którymi rządzi się dana branża lub segment klientów.
  • Wiedza biznesowa to podstawy ekonomii, zarządzania, sprzedaży, marketingu oraz wiedzy specjalistycznej związanej z przedmiotem działalności.
  • Umiejętności biznesowe, do których należy: aktywne słuchanie, analizowanie, wyciąganie konstruktywnych wniosków, podejmowanie trudnych decyzji, nawiązywanie kontaktów i budowanie relacji z ludźmi, pozyskiwanie klientów, negocjowanie i sprzedaż, zarządzanie sobą w czasie, czyli wyznaczanie celów, planowanie, ustalanie priorytetów i delegowanie, rekrutacja i selekcja pracowników oraz zarządzanie zespołem.
  • Cechy składające się na odpowiednią postawę. Wśród kluczowych cech wyróżniłem: determinację, konsekwencję, dyscyplinę, pokorę, cierpliwość, odwagę, pozytywne nastawienie, pewność siebie, asertywność, kreatywność, odporność na stres oraz ciekawość.

Atrybuty zewnętrzne związane są z szeroko rozumianym otoczeniem. To pomysł na biznes, profil klienta i grupa docelowa, konkurencja na danym rynku, dostęp do finansowania, model biznesowy, sytuacja gospodarcza, uwarunkowania polityczne, aspekty prawne, bariera wejścia oraz sprzyjający czas.

Co ma wpływ na sukces w biznesie?

Jak widzisz, czynników mogących mieć wpływ na powodzenie w biznesie jest wiele. Myślę, że każdy przedsiębiorca ma na ten temat swoje zdanie. Nie znam badań i wyników, które w sposób jednoznaczny wskazywałyby jeden element warunkujący sukces. 

Opierając się wyłącznie na własnym doświadczeniu, co nie znaczy, że w Twoim przypadku potwierdzą się moje wnioski, uważam, że absolutnym minimum do rozpoczęcia biznesu jest:

  • Dobry pomysł na biznes i precyzyjnie zdefiniowana grupa docelowa.
  • Odpowiedni czas, w którym odbiorcy są gotowi na przyjęcie danego produktu. Przyczyną wielu porażek jest brak infrastruktury niezbędnej do realizacji koncepcji biznesowej lub zmiana trendów oraz preferencji klientów. Niektóre pomysły są zbyt nowatorskie i trzeba najpierw poświęcić sporo czasu i pieniędzy na edukację klientów. Zanim zdecydujesz się na własny biznes, nie zapomnij również zweryfikować, czy to jest odpowiedni czas dla Ciebie i Twojej rodziny? Czy posiadasz odpowiednią wiedzę, doświadczenie i kapitał?
  • Wiedza biznesowa, w tym znajomość rynku, na którym zamierza się prowadzić działalność.
  • Umiejętność pozyskiwania klientów i sprzedaży. Sprzedaż daje wiele satysfakcji, ale również daje w kość. Dotarcie do pierwszego klienta i pozyskanie go wymaga ciężkiej pracy. Zwłaszcza w StartUpach trzeba odbić się od wielu drzwi, a nierzadko − wejść przez okno. Mam nieodparte wrażenie, że wielu początkujących przedsiębiorców nie jest świadomych wyzwań, jakie przed nimi stoją.
  • Determinacja i konsekwencja. Nic na tym świecie nie może zastąpić wytrwałości. Nawet talent. Nie ma nic pospolitszego niż utalentowani ludzie bez sukcesów. Konsekwencja i determinacja to dwie cechy, które decydują o realizacji celów. Wiele osób odpuszcza, gdy usłyszy pierwsze NIE. Pojawienie się pierwszych trudności odbiera im zapał.
  • Pieniądze, aby "kupić" niezbędny czas na rozwój pomysłu oraz efektywny model biznesowy, który będzie generować zyski. Pieniądze to paliwo, bez którego nie pojedziesz dalej i będziesz zmuszony zakończyć przygodę z biznesem. Każda działalność wiąże się z inwestycją pieniędzy lub czasu.

Czynniki decydujące o sukcesie w biznesie

czynniki sukcesu w biznesie

Decyzja o uruchomieniu firmy i działanie!

Podsumowując, najpierw odpowiedz sobie na pytanie: dlaczego chcesz otworzyć firmę? Następnie uzupełnij podstawowe braki, zanim uruchomisz działalność gospodarczą. Stwórz bazę, na której zbudujesz wartościowy biznes.

Nie popadaj w przesadę i dążenie do perfekcjonizmu. Pamiętaj, że uczenie się dla samego uczenia nic nie wniesie do Twojego życia. Pozyskaną wiedzę musisz wdrażać w praktyce. Dzięki temu zdobędziesz cenne doświadczenie, które przekujesz z czasem w praktyczne umiejętności. Mimo napotykanych trudności bądź zdeterminowany i konsekwentny w realizacji celu. 

Jak mawiał Les Brown, nie musisz być wielkim, żeby zacząć, ale musisz zacząć, żeby być wielkim. Dlatego nie odwlekaj w nieskończoność decyzji o rozpoczęciu działalności gospodarczej, ponieważ idealny moment nigdy nie nadejdzie.

Zdobądź niezbędne kompetencje oraz stwórz produkt,  który jest minimalnie gotowy do wprowadzenia na rynek − MVP (z ang. Minimum Viable Product) − i działaj! Twórca Twittera słusznie powiedział, że jeśli nie odczuwasz zażenowania, gdy patrzysz na pierwszą wersję swojego produktu, to znaczy, że zacząłeś za późno. 😉

 

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o własnym biznesie, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Czy pasja jest potrzebna w biznesie?

    • Własny biznes

    W poprzednim artykule pt.  "Dlaczego chcesz otworzyć firmę?" pisałem o roli motywacji w biznesie oraz o znaczeniu pozytywnych motywów, które wynikają z potrzeby zostania przedsiębiorcą a nie z przymusu. Jednym z nich jest próba przekucia pasji w biznes, co wydaje się być sytuacją idealną. A jak jest naprawdę? Czy skrywa się za tym jakieś niebezpieczeństwo? O tym w niniejszym wpisie.

  • Przejęcie już istniejącej firmy to jeden z pomysłów na biznes. Można kupić prosperującą na rynku spółkę zamiast tworzyć biznes od podstaw. Łatwo napisać, ale jak skutecznie to zrobić, aby uniknąć ewentualnych zagrożeń związanych z zakupem spółki. Do ogłoszeń sprzedam biznes, których przedmiotem jest dochodowa firma podchodzi się zazwyczaj z dystansem a nawet z pewną dozą nieufności, bo dlaczego ktoś miałby sprzedać dobrze prosperującą firmę - przecież nikt nie sprzedaje kury znoszącej złote jajka! A jak jest naprawdę?

  • Prowadzenie własnej firmy to permanentny rozwój oraz realizacja zadań i celów, których nie da się osiągnąć w pojedynkę. Potrzebni są do tego dodatkowi ludzie oraz specjalne narzędzia i usługi. 

  • Oficjalna nazwa firmy to nie jest nazwa produktu ani adres sklepu internetowego. Nazwy firmy będziesz używał przede wszystkim w obrocie gospodarczym, podczas rejestracji, podpisywania umowy czy wystawiania faktury. Możesz mieć zarejestrowaną firmę pod oficjalną nazwą, na przykład FIRMAX JAN KOWALSKI a promować na rynku swoją markę, np. BIZNEX lub działać pod marką franczyzodawcy - decydując się na gotowy pomysł na biznes jakim jest franczyza. Nazwa firmy a forma prawna prowadzenia działalności Nazwa firmy zależy od formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej. Przypomnę, że przedsiębiorstwo może mieć status osoby fizycznej lub osoby prawnej, co wyjaśniam szczegółowo w poradniku jak założyć firmę, w części Formy prawne prowadzenia działalności.

  • Możesz mieć dobry pomysł na biznes, ale problemy związane z dotarciem do grupy docelowej obniżą jego atrakcyjność, a nawet przekreślą szanse na powodzenie. Przede wszystkim powinieneś oszacować trudność dotarcia do potencjalnych klientów, czas, koszt oraz niezbędne narzędzia. To bardzo ważny aspekt, który powinieneś uwzględnić na etapie weryfikacji koncepcji biznesowej, zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie działalności.

  • Chcesz założyć firmę i szukasz gotowego pomysłu na biznes? A może stworzyłeś własny biznesplan i nie wiesz jak go zweryfikować, aby uniknąć bankructwa? 🤔 Jeśli chcesz zwiększyć swoje bezpieczeństwo i szanse na sukces to przeczytaj poradnik biznesu, ponieważ zawiera praktyczne wskazówki oraz sprawdzone pomysły na biznes! 👍  Wszystkie przedstawione w nim metody i narzędzia zostały osobiście przetestowane przez autora, który prowadzi firmę od 2009 roku i posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu oraz wdrażaniu różnych projektów biznesowych. 5 powodów, dla których warto przeczytać poradnik biznesu Dowiesz się: Co musisz zrobić przed otwarciem firmy, aby uniknąć bankructwa? Jak znaleźć dobry pomysł na biznes? Jak przetestować pomysł i wdrożyć nowy projekt biznesowy? Jak wybrać najlepszą franczyzę spośród dostępnych ofert na rynku? O co zapytać franczyzodawcę i na co zwrócić uwagę?

Zamów bezpłatny terminal płatniczy lub porównaj swoje dotychczasowe prowizje. SPRAWDŹ OFERTĘ »