W poprzednich wpisach pisałem o procesie weryfikacji pomysłu na biznes. Niniejszy artykuł jest ostatnim z tego cyklu. Postanowiłem poruszyć temat franczyzy, ponieważ być możesz zrezygnujesz z wdrożenia swojego pomysłu. Wówczas warto zastanowić się nad sprawdzonym już modelem biznesowym i przeanalizować dostępne systemy franczyzowe. Ta forma współpracy w ostatnich latach zyskała na popularności, co przełożyło się na ilość franczyzodawców. Warto wygospodarować czas i poświęcić trochę energii, aby zweryfikować oferty franczyzy, ponieważ wybór właściwego franczyzodawcy ma olbrzymie przełożenie na osiągnięcie sukcesu w biznesie.

Franczyza to sprawdzony koncept biznesowy, ale nie na papierze, tylko w realiach rynkowych! Model biznesowy musi być skalowalny, powtarzalny i dochodowy. Dlatego moim zdaniem, dwa lata to niezbędne minimum, aby zweryfikować sezonowość i porównać osiągane wyniki sprzedaży. Ponadto testy muszą być przeprowadzone na co najmniej trzech jednostkach, w różnych lokalizacjach spełniających docelowe założenia i kryteria biznesowe. W wyniku tych działań franczyzodawca zdobywa niezbędne doświadczenie, tzw. know-how, które docelowo przekazuje swoim franczyzobiorcom.

W zależności od etapu rozwoju firmy potrzebne są różne kompetencje. To, że twórca biznesu i właściciel marki potrafi dobrze zarządzać jednym czy dwoma sklepami, nie znaczy, że sprosta wyzwaniom skali i da radę zarządzać siecią zewnętrzną, w której występują odmienne problemy, a ich ilość należy pomnożyć przez liczbę partnerów. Każdy, kto przeszedł ścieżkę kariery związaną z zarządzaniem ludźmi, doskonale wie, że praca z pięcioosobowym zespołem, współpraca z 20 pracownikami i zarządzanie 50 placówkami to nieporównywalne sytuacje.

Początkujący franczyzodawcy, którzy nie mają jeszcze doświadczenia, są obarczeni większym ryzykiem i trzeba założyć, że sami będą poddani nowym dla siebie wyzwaniom. Czy to ich przekreśla? Nie, pod warunkiem, że podchodzą uczciwie do swoich potencjalnych franczyzobiorców i przedstawiają sytuację w sposób klarowny. Należy pamiętać, że franczyza to również model biznesowy służący do rozwoju przedsiębiorstw, które potrzebują odpowiedniej skali do działania, a nie dysponują wystarczającymi środkami finansowymi, aby uruchomić oddziały własne. A jednak najwłaściwszą, a zarazem czasochłonną i kosztowną drogą do zostania solidnym i wiarygodnym franczyzodawcą jest rozwój własnych jednostek oraz osiągnięcie ponadprzeciętnych wyników sprzedaży. Wówczas franczyzobiorcy sami będą chcieli dołączyć do sieci i stać się częścią wartościowej firmy.

Od czego zacząć wybór franczyzy?

Przede wszystkim, wybrana przez Ciebie oferta współpracy powinna być zgodna z Twoimi ambicjami, kompetencjami i zainteresowaniami. Praca we własnej firmie powinna wiązać się nie tylko z satysfakcją z osiąganych sukcesów, ale także z niej samej. To ułatwia przetrwanie trudniejszych momentów w firmie. Sugerowanie się wyłącznie kwotą inwestycji lub maksymalną stopą zwrotu podczas wyboru pomysłu na biznes nie jest optymalnym rozwiązaniem. Tym bardziej, że wielu franczyzodawców szuka partnerów, którzy osobiście zaangażują się w rozwój biznesu i nie będą tylko inwestorami i dostawcami kapitału.

Test "zakrytego" logo franczyzodawcy

Podczas przeglądania prezentacji (profilu firmy, folderu, katalogu) zrób test "zakrytego" logo. Zakryj nazwę marki i odpowiedz sobie na pytanie, czy po przeczytaniu opisu systemu franczyzowego wiesz, o jaką markę chodzi i ile konkretnych informacji utkwiło Ci w pamięci. Zauważ, że ogólne frazesy − takie jak: „jesteśmy innowacyjni”, „oferujemy profesjonalne usługi”, „jesteśmy prężnie i dynamicznie rozwijającą się firmą” − nic nie mówią. W biznesie trzeba budować przewagę na unikalnych wartościach, aby się wyróżnić. Jak głosi wiele agencji reklamowych: wyróżnij się albo zgiń. 😉

Jak wybrać najlepszą franczyzę?

Po zapoznaniu się z ofertami franczyz i dokonaniu wstępnej selekcji, którą ułatwi Ci porównywarka franczyz, dalszy proces weryfikacji podziel na 3 obszary:

  1. Pomysł na biznes: wartość oferowanych produktów i usług, profil klienta (kaloryczność grupy docelowej), potencjał rynku, dostępność kanałów komunikacji, sprzedaży i dystrybucji,
  2. Warunki i zasady współpracy: wysokość marży, prowizji, koszty wstępne (inwestycyjne) oraz bieżące, estymacja realnych dochodów w odniesieniu do konkretnej lokalizacji, rzeczywiste wsparcie franczyzodawcy, obowiązki i odpowiedzialność, zapisy w umowie współpracy oraz wymagane zabezpieczenia,
  3. Wartość franczyzodawcy: rozpoznawalność marki, posiadane know-how, forma prawna oraz sytuacja finansowa franczyzodawcy.

Pomysł na biznes może być świetny, warunki współpracy bardzo dobre, ale kondycja finansowa franczyzodawcy już nie, co w konsekwencji może skutkować problemami sieci franczyzowej. Przyczyną złej sytuacji finansowej mogą być zatory płatnicze, wysokie koszty poniesione podczas rozwoju firmy, w tym wypłacanie wysokich prowizji partnerom lub brak osiągnięcia zakładanych wyników sprzedaży w odpowiednim czasie, co prowadzi do utraty płynności finansowej. Historia nie kłamie i pokazuje, że niejedna firma oparta na dobrym pomyśle upadła, ponieważ zabrakło jej kapitału, aby kupić czas na dalszy rozwój.

Możesz spotkać się z sytuacją odwrotną, w której kondycja franczyzodawcy jest stabilna, pomysł na biznes sprawdzony, lecz oferowane warunki współpracy nie pozwalają partnerom uzyskać satysfakcjonujących wyników finansowych lub odpowiedzialność, którą ponosi franczyzobiorca jest niewspółmierna do osiąganych korzyści finansowych.

Odmienną sytuacją jest przypadek rzetelnego franczyzodawcy, który oferuje dobre warunki i zasady współpracy, lecz sprzedawane przez niego produkty są słabej jakości albo rynek, na którym działa, kurczy się i nie ma perspektyw na dalszy rozwój.

Ofertę współpracy przeanalizuj kompleksowo, sprawdź wszystkie aspekty współpracy, rozważ plusy i minusy, a następnie dokonaj oceny. Koncentrowanie się na jednym obszarze jest poważnym błędem, który możesz odczuć dopiero po czasie, gdy jest już za późno.

Nikt nie ma prawa oceniać franczyzodawców i mówić, że franczyza X jest lepsza od franczyzy Y, ponieważ każda ocena jest subiektywna i skalibrowana przez pryzmat własnych doświadczeń. Moim celem jest nakreślenie obszarów, które są ważne z punktu widzenia franczyzobiorcy. Natomiast Twoim zadaniem jest weryfikacja i oszacowanie, czy występuje ryzyko. Jeśli istnieje realne zagrożenie, to musisz sam zdecydować, czy je akceptujesz, czy nie. Możesz zdecydować się na system franczyzowy, który jest obarczony większym ryzykiem, ale istotne jest to, abyś podjął decyzję świadomie. Każdy, kto chce zostać przedsiębiorcą musi umieć oszacować ryzyko oraz potrafić samodzielnie podejmować ostateczną decyzję i brać za nią odpowiedzialność.

Lista pytań do franczyzodawcy

Jeśli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy możesz skorzystać z gotowych narzędzi przedstawionych w poradniku biznesowym "Pomysł na biznes. Własny StartUp czy sprawdzona franczyza?", w którym opisuję poszczególne metody weryfikacji oraz skompletowałem listę kilkudziesięciu pytań do franczyzodawcy. Pytania podzieliłem na kilka kategorii:

  • Ogólne informacje o franczyzodawcy
  • Sieć franczyzowa
  • Wymagania oraz proces otwarcia
  • Szczegółowe koszty związane z inwestycją
  • Kwestie formalno-prawne
  • Model biznesowy i współpraca
  • Oferowane wsparcie
  • Oferta handlowa. Produkty oraz proces sprzedaży

 

Autor: Maciej Makowski, twórca portalu WlasnyBiznes.pl


Jeśli uważasz, że niniejszy wpis jest wartościowy to udostępnij go proszę. Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób. Zapisz się do newslettera, aby otrzymać powiadomienia o nowych wpisach 🙂

Pomysły na własny biznes

.