Ile kosztuje terminal płatniczy? Opłaty za dzierżawę terminala, prowizje…

ile kosztuje terminal płatniczy opłaty i prowizje

Koszty zawsze wywołują emocje i różnie na nie reagujemy. Wśród przedsiębiorców znajdą się świadomi przedstawiciele, którzy wiedzą, że za jakość trzeba zapłacić i nie ma nic za darmo; jak i tacy, którzy uważają, że terminale płatnicze powinny być bezpłatne przez cały okres współpracy. 

Tego typu oczekiwania miałyby racje bytu, gdyby urządzenia, serwis gwarancyjny, systemy rozliczeniowe, serwery, pracownicy i dziesiątki niezbędnych zasobów nic nie kosztowały. 

Niestety rzeczywistość jest zgoła odmienna. Zatem, czy reklamy z hasłami „terminal płatniczy za 0 zł” wprowadzają w błąd? Przecież nie ma nic za darmo!

Za chwilę odpowiem na to pytanie, napiszę również kilka słów o programie PWOB i na końcu przedstawię koszty związane z użytkowaniem terminala płatniczego, na które składają się zasadniczo 3 kategorie:

  1. koszty dzierżawy terminala,
  2. prowizje od transakcji,
  3. dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów.

terminal płatniczy za 0 zł prawda fałsz

Terminal płatniczy za darmo. Prawda czy fałsz? 

Otóż, w kwestii terminali slogany typu "za darmo", "bezpłatne", "za 0 zł" nie są kłamstwem. Coś może być bezpłatne, pod warunkiem, że ktoś inny za to zapłaci.

Istnieje bowiem program PWOB w ramach którego wybrani przedsiębiorcy mogą skorzystać z terminali płatniczych za darmo przez 12 miesięcy lub do uzyskania obrotu 100 tysięcy złotych.  

Program jest skierowany do przedsiębiorców, którzy w ciągu ostatniego roku nie przyjmowali płatności kartami płatniczym w swoich sklepach, a także tych, którzy otwierają nowy biznes. 

Program Polska Bezgotówkowa - PWOB

Polska Bezgotówkowa to potoczna nazwa Programu Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego (PWOB). Celem programu jest zachęcenie przedsiębiorców do skorzystania z terminala płatniczego w swoich firmach, aby na własnej skórze mogli przekonać się o korzyściach z posiadania urządzenia płatniczego a tym samym ich klienci. 

Założenie jest proste: daj wybór swoim klientom. Jeśli chcą płacić gotówką, przyjmuj banknoty i bilon. Jeżeli chcą płacić kartą to dokonuj transakcji za pomocą terminala płatniczego. 

Pamiętaj, że klienci, którzy płacą kartą robią większe zakupy a większe zakupy to wyższe obroty i zyski dla Ciebie.

Zastanów się, czy lepiej sprzedać towar, zarobić i zapłacić setną część prowizji od transakcji, czy nie sprzedać towaru w ogóle i tym samym nie zarobić i nie zapłacić prowizji? Tak, to było pytanie retoryczne. 😉

Program Polska Bezgotówkowa został powołany z inicjatywy wiodących na polskim rynku wydawców kart, agentów rozliczeniowych, przy udziale Związku Banków Polskich oraz sektora publicznego. To te instytucje pokrywają koszty programu, ponieważ docelowo są beneficjantami systemu związanego z obrotem bezgotówkowym. 

oferta na terminal płatniczy porównanie stawek

Wybór operatora płatności bezgotówkowych

A co dalej? Co w drugim roku kiedy skończy się dofinansowanie w ramach programu PWOB? Przedsiębiorca może zrezygnować lub skorzystać z oferty komercyjnej na warunkach handlowych ustalonych uprzednio z operatorem. I tu tkwi sedno, któremu poświęcony jest niniejszy wpis, mianowicie warunki handlowe i koszty związane z terminalem płatniczym. 

Na polskim rynku działa wielu operatorów, którzy oferują indywidualne warunki handlowe. Diabeł tkwi w szczegółach, dlatego warto porównać poszczególne opłaty i modele rozliczeń zanim zdecyduje się na współpracę.  

Terminal płatniczy – koszty i opłaty

Wśród kosztów związanych z użytkowaniem terminala płatniczego można zasadniczo wyróżnić 3 kategorie: koszt dzierżawy terminala, prowizje od transakcji oraz dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów.

Najem terminala

Opłaty za najem uzależnione są m.in. od dostawcy, długości trwania umowy na terminal płatniczy, rodzaju urządzenia, ilości dzierżawionych terminali oraz generowanych obrotów. Najdroższy jest terminal mobilny (przenośny), następnie stacjonarny, PIN Pad oraz softPOS, czyli aplikacja w telefonie.    

Koszt najmu wynosi zazwyczaj kilkadziesiąt złotych miesięcznie netto. Ceny standardowe mogą wahać się od 30 zł do nawet 60 zł netto. Przy wyższych kontraktach kwoty ustalane są indywidualnie podczas negocjowania warunków handlowych. 

W przypadku zdecydowania się na własny terminal płatniczy trzeba liczyć się z jednorazowym wydatkiem w wysokości kilkuset złotych oraz wyższą prowizją za transakcję, nawet o 1%, co w ogólnym rozrachunku może wyjść drożej aniżeli w modelu z najmem terminala. 

Prowizja od transakcji

Prowizja pobierana jest od każdej transakcji wykonanej na terminalu płatniczym a jej wysokość jest uzależniona od rodzaju transakcji (krajowe, zagraniczne, biznesowe), organizacji kartowej (VISA, MasterCard), wysokości transakcji oraz generowanych obrotów.  

Z czego składa się prowizja procentowa od transakcji na terminalu płatniczym?

  • opłata interchange (IF) to opłata na rzecz banku wydającego kartę z tytułu przeprowadzonej transakcji za pośrednictwem tej karty. Dla kart debetowych wynosi nie więcej niż 0,2%, zaś dla kart kredytowych nie więcej niż 0,3% od wartości transakcji,
  • opłata systemowa ustalana przez organizacje kartowe m.in. VISA, MasterCard i pobierana jest od każdej zrealizowanej transakcji w wysokości od 0,1% do nawet 1,5%,
  • marża agenta rozliczeniowego stanowiącą wynagrodzenie z tytułu obsługi transakcji płatniczej.

Tak więc z prowizji, którą pobiera operator płatności bezgotówkowych (tzw. acquire, agent rozliczeniowy) od przedsiębiorców korzystających z terminali płatniczych (inaczej merchant, akceptant) pozostaje jedynie część, zwana marżą agenta.

Dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów

Agenci rozliczeniowi oprócz najmu i prowizji procentowej od transakcji mogą naliczać dodatkowe opłaty, m.in.:

  • opłata autoryzacyjna od każdej transakcji, tzw. groszowa, płaska, np. 3 gr od każdej transakcji
  • dopłata do kart zagranicznych 
  • dopłata do kart biznes
  • opłata za niewygenerowanie minimalnego obrotu na terminalu lub sprzedaży doładowań
  • opłata dot. zwolnienia z obowiązku przechowywania papierowych potwierdzeń transakcji
  • opłata za GPRS (kartę SIM)
  • opłata za opiekę serwisową terminala
  • opłata za logo
  • opłata za raportowanie
  • opłata za dostęp do panelu klienta
  • opłata za wysyłkę dokumentów w formie papierowej
  • i wiele innych…

Dodatkowe opłaty mogą być opisane w załącznikach czy regulaminach, dlatego warto zajrzeć za przysłowiową gwiazdkę (*). Należy mieć je na względzie, bo łącznie mogą znacząco podwyższyć koszt utrzymania terminala płatniczego. 

Jeśli powyższa lista Cię przeraża i jest skomplikowana to zawsze możesz skorzystać z pomocy specjalistów i wspólnie przeanalizować koszty, aby wybrać 👉 najlepszą ofertę na terminale płatnicze.  

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, ekspert ds. terminali płatniczych

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Ile kosztuje terminal płatniczy? Opłaty za dzierżawę terminala, prowizje…

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Koszty zawsze wywołują emocje i różnie na nie reagujemy. Wśród przedsiębiorców znajdą się świadomi przedstawiciele, którzy wiedzą, że za jakość trzeba zapłacić i nie ma nic za darmo; jak i tacy, którzy uważają, że terminale płatnicze powinny być bezpłatne przez cały okres współpracy.  Tego typu oczekiwania miałyby racje bytu, gdyby urządzenia, serwis gwarancyjny, systemy rozliczeniowe, serwery, pracownicy i dziesiątki niezbędnych zasobów nic nie kosztowały.  Niestety rzeczywistość jest zgoła odmienna. Zatem, czy reklamy z hasłami „terminal płatniczy za 0 zł” wprowadzają w błąd? Przecież nie ma nic za darmo! Za chwilę odpowiem na to pytanie, napiszę również kilka słów o programie PWOB i na końcu przedstawię koszty związane z użytkowaniem terminala płatniczego, na które składają się zasadniczo 3 kategorie: koszty dzierżawy terminala, prowizje od transakcji, dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów.

  • Otworzyłeś firmę i potrzebujesz nowy terminal płatniczy?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Na wstępie gratuluję Ci rozpoczęcia działalność gospodarczej i życzę powodzenia w rozwoju własnego biznesu. Przed Tobą wiele wyzwań, natomiast w tym wpisie skupię się na kwestii związanej z wyborem terminala płatniczego i podzielę się kilkoma wskazówkami, które uchronią Cię przed popełnieniem kosztownych błędów. Jeśli nie lubisz czytać to zadzwoń na numer 534 001 002 i omówimy dostępne możliwości. Szczegółowe informacje o mnie oraz dane kontaktowe znajdziesz na stronie dot. oferty na terminal płatniczy. Zanim wybierzesz terminal i dostawcę to odpowiedz na kilka pytań Jaki obrót na terminalu przewidujesz w pierwszym roku prowadzenia działalności? Trudne pytanie, natomiast musisz założyć ile będziesz przyjmować płatności kartą od klientów a ile gotówką. Późnej wyjaśnię dlaczego to ważne.

  • Własny terminal płatniczy bez abonamentu czy najem urządzenia od operatora?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Niejeden przedsiębiorca zastanawia się, czy kupić terminal płatniczy na własność, aby nie płacić miesięcznego abonamentu lub kompleksowo skorzystać z usług operatora płatności bezgotówkowych i postawić na dzierżawę. Firmy sprzedające urządzenia będą zachwalać opcję z własnym terminalem, zaś przedstawiciele operatora płatności bezgotówkowych będą wskazywać na najem.  Kogo zatem słuchać? Na szczęście nie musimy wsłuchiwać się w głosy perswazji i argumenty sprzedażowe, tylko można policzyć, które rozwiązanie będzie najlepsze. 

  • Aktywność terminali w programie Polska Bezgotówkowa wzrasta

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Fundacja Polska Bezgotówkowa kończy kolejny rok działalności z dalszym wzrostem aktywności terminali płatniczych w ramach prowadzonego Programu Polska Bezgotówkowa. Na przestrzeni minionego roku Fundacja odnotowała znaczący wzrost w liczbie zrealizowanych transakcji, których tylko w 2023 r. było blisko pół miliarda. Do końca grudnia 2023 r. do Programu Polska Bezgotówkowa dołączyło blisko 460 tys. podmiotów, w których łącznie zainstalowano ponad 610 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych. Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie, zrealizowano od początku trwania Programu blisko 1,8 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 110 mld zł. Wśród mikroprzedsiębiorców największy przyrost liczbowy i procentowy urządzeń odnotowano w branży kosmetycznej (+13,3%), a najwyższy wzrost transakcyjny rok do roku (+31,9%) osiągnęły branże związane z ochroną zdrowia. Pod względem wzrostu liczby transakcji w ostatnim roku wyróżniły się: branża edukacyjna (+28,3%) oraz usługowa (+25,4%).

  • Czy przedsiębiorcy boją się zmieniać operatorów terminali płatniczych?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Odpowiadając jednym słowem na tytułowe pytanie (bazując na moim dotychczasowym doświadczeniu biznesowym) mogę stwierdzić, że: tak! Przedsiębiorcy raczej niechętnie zmieniają partnerów biznesowych, w tym dostawców terminali płatniczych.  Obawa przed zmianą nie dotyczy tylko właścicieli firm, to powszechnie występujące uczucie, które może obejmować różne sfery życia, takie jak biznes, praca, relacje czy sytuacje osobiste. Ludzie często odczuwają niepokój lub strach wobec nieznanych sytuacji, ponieważ zmiana może być trudna do przewidzenia i wymagać dostosowania się do nowych warunków. Jednakże zmiana może być również postrzegana jako szansa na rozwój i nowe możliwości. Te podejście jest bliższe przedsiębiorcom, którzy na co dzień muszą zmagać się z niepewnym jutrem a mimo to poszukują innowacji; aczkolwiek nie brak konserwatystów, którzy próbują utrzymać status quo i pozostać w sferze komfortu. 

  • Obowiązkowy terminal płatniczy. Od kiedy i dla kogo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Wprowadzenie „obowiązku” posiadania terminala płatniczego wzbudza niemałe emocje i przyczynia się do burzliwych dyskusji w mediach społecznościowych. W komentarzach można spotkać się z obrońcami walczącymi o demokrację i prawa wolności, wygłaszającymi hasła „tylko gotówka”. A jak to jest naprawdę, czy każda firma w Polsce musi posiadać terminal płatniczy? Otóż, nie! Najpierw należy zweryfikować obowiązek posiadania kasa fiskalnej ze swoim księgowym. Jeżeli firma ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących to dopiero wtedy musi zadecydować, w jaki sposób spełni obowiązek udostępniania płatności bezgotówkowych, co nie jest jednoznaczne z wymogiem posiadania nowego terminala płatniczego. Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnienia zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego Zerknijmy do dokumentów prawnych, mianowicie do Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców a konkretnie do artykułu 19a, który to ten obowiązek reguluje.

Zamów bezpłatny terminal płatniczy lub porównaj swoje dotychczasowe prowizje. SPRAWDŹ OFERTĘ »