Ile kosztuje terminal płatniczy? Opłaty za dzierżawę terminala, prowizje…

ile kosztuje terminal płatniczy opłaty i prowizje

Koszty zawsze wywołują emocje i różnie na nie reagujemy. Wśród przedsiębiorców znajdą się świadomi przedstawiciele, którzy wiedzą, że za jakość trzeba zapłacić i nie ma nic za darmo; jak i tacy, którzy uważają, że terminale płatnicze powinny być bezpłatne przez cały okres współpracy. 

Tego typu oczekiwania miałyby racje bytu, gdyby urządzenia, serwis gwarancyjny, systemy rozliczeniowe, serwery, pracownicy i dziesiątki niezbędnych zasobów nic nie kosztowały. 

Niestety rzeczywistość jest zgoła odmienna. Zatem, czy reklamy z hasłami „terminal płatniczy za 0 zł” wprowadzają w błąd? Przecież nie ma nic za darmo!

Za chwilę odpowiem na to pytanie, napiszę również kilka słów o programie PWOB i na końcu przedstawię koszty związane z użytkowaniem terminala płatniczego, na które składają się zasadniczo 3 kategorie:

  1. koszty dzierżawy terminala,
  2. prowizje od transakcji,
  3. dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów.

terminal płatniczy za 0 zł prawda fałsz

Terminal płatniczy za darmo. Prawda czy fałsz? 

Otóż, w kwestii terminali slogany typu "za darmo", "bezpłatne", "za 0 zł" nie są kłamstwem. Coś może być bezpłatne, pod warunkiem, że ktoś inny za to zapłaci.

Istnieje bowiem program PWOB w ramach którego wybrani przedsiębiorcy mogą skorzystać z terminali płatniczych za darmo przez 12 miesięcy lub do uzyskania obrotu 100 tysięcy złotych.  

Program jest skierowany do przedsiębiorców, którzy w ciągu ostatniego roku nie przyjmowali płatności kartami płatniczym w swoich sklepach, a także tych, którzy otwierają nowy biznes. 

Program Polska Bezgotówkowa - PWOB

Polska Bezgotówkowa to potoczna nazwa Programu Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego (PWOB). Celem programu jest zachęcenie przedsiębiorców do skorzystania z terminala płatniczego w swoich firmach, aby na własnej skórze mogli przekonać się o korzyściach z posiadania urządzenia płatniczego a tym samym ich klienci. 

Założenie jest proste: daj wybór swoim klientom. Jeśli chcą płacić gotówką, przyjmuj banknoty i bilon. Jeżeli chcą płacić kartą to dokonuj transakcji za pomocą terminala płatniczego. 

Pamiętaj, że klienci, którzy płacą kartą robią większe zakupy a większe zakupy to wyższe obroty i zyski dla Ciebie.

Zastanów się, czy lepiej sprzedać towar, zarobić i zapłacić setną część prowizji od transakcji, czy nie sprzedać towaru w ogóle i tym samym nie zarobić i nie zapłacić prowizji? Tak, to było pytanie retoryczne. 😉

Program Polska Bezgotówkowa został powołany z inicjatywy wiodących na polskim rynku wydawców kart, agentów rozliczeniowych, przy udziale Związku Banków Polskich oraz sektora publicznego. To te instytucje pokrywają koszty programu, ponieważ docelowo są beneficjantami systemu związanego z obrotem bezgotówkowym. 

oferta na terminal płatniczy porównanie stawek

Wybór operatora płatności bezgotówkowych

A co dalej? Co w drugim roku kiedy skończy się dofinansowanie w ramach programu PWOB? Przedsiębiorca może zrezygnować lub skorzystać z oferty komercyjnej na warunkach handlowych ustalonych uprzednio z operatorem. I tu tkwi sedno, któremu poświęcony jest niniejszy wpis, mianowicie warunki handlowe i koszty związane z terminalem płatniczym. 

Na polskim rynku działa wielu operatorów, którzy oferują indywidualne warunki handlowe. Diabeł tkwi w szczegółach, dlatego warto porównać poszczególne opłaty i modele rozliczeń zanim zdecyduje się na współpracę.  

Terminal płatniczy – koszty i opłaty

Wśród kosztów związanych z użytkowaniem terminala płatniczego można zasadniczo wyróżnić 3 kategorie: koszt dzierżawy terminala, prowizje od transakcji oraz dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów.

Najem terminala

Opłaty za najem uzależnione są m.in. od dostawcy, długości trwania umowy na terminal płatniczy, rodzaju urządzenia, ilości dzierżawionych terminali oraz generowanych obrotów. Najdroższy jest terminal mobilny (przenośny), następnie stacjonarny, PIN Pad oraz softPOS, czyli aplikacja w telefonie.    

Koszt najmu wynosi zazwyczaj kilkadziesiąt złotych miesięcznie netto. Ceny standardowe mogą wahać się od 30 zł do nawet 60 zł netto. Przy wyższych kontraktach kwoty ustalane są indywidualnie podczas negocjowania warunków handlowych. 

W przypadku zdecydowania się na własny terminal płatniczy trzeba liczyć się z jednorazowym wydatkiem w wysokości kilkuset złotych oraz wyższą prowizją za transakcję, nawet o 1%, co w ogólnym rozrachunku może wyjść drożej aniżeli w modelu z najmem terminala. 

Prowizja od transakcji

Prowizja pobierana jest od każdej transakcji wykonanej na terminalu płatniczym a jej wysokość jest uzależniona od rodzaju transakcji (krajowe, zagraniczne, biznesowe), organizacji kartowej (VISA, MasterCard), wysokości transakcji oraz generowanych obrotów.  

Z czego składa się prowizja procentowa od transakcji na terminalu płatniczym?

  • opłata interchange (IF) to opłata na rzecz banku wydającego kartę z tytułu przeprowadzonej transakcji za pośrednictwem tej karty. Dla kart debetowych wynosi nie więcej niż 0,2%, zaś dla kart kredytowych nie więcej niż 0,3% od wartości transakcji,
  • opłata systemowa ustalana przez organizacje kartowe m.in. VISA, MasterCard i pobierana jest od każdej zrealizowanej transakcji w wysokości od 0,1% do nawet 1,5%,
  • marża agenta rozliczeniowego stanowiącą wynagrodzenie z tytułu obsługi transakcji płatniczej.

Tak więc z prowizji, którą pobiera operator płatności bezgotówkowych (tzw. acquire, agent rozliczeniowy) od przedsiębiorców korzystających z terminali płatniczych (inaczej merchant, akceptant) pozostaje jedynie część, zwana marżą agenta.

Dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów

Agenci rozliczeniowi oprócz najmu i prowizji procentowej od transakcji mogą naliczać dodatkowe opłaty, m.in.:

  • opłata autoryzacyjna od każdej transakcji, tzw. groszowa, płaska, np. 3 gr od każdej transakcji
  • dopłata do kart zagranicznych 
  • dopłata do kart biznes
  • opłata za niewygenerowanie minimalnego obrotu na terminalu lub sprzedaży doładowań
  • opłata dot. zwolnienia z obowiązku przechowywania papierowych potwierdzeń transakcji
  • opłata za GPRS (kartę SIM)
  • opłata za opiekę serwisową terminala
  • opłata za logo
  • opłata za raportowanie
  • opłata za dostęp do panelu klienta
  • opłata za wysyłkę dokumentów w formie papierowej
  • i wiele innych…

Dodatkowe opłaty mogą być opisane w załącznikach czy regulaminach, dlatego warto zajrzeć za przysłowiową gwiazdkę (*). Należy mieć je na względzie, bo łącznie mogą znacząco podwyższyć koszt utrzymania terminala płatniczego. 

Jeśli powyższa lista Cię przeraża i jest skomplikowana to zawsze możesz skorzystać z pomocy specjalistów i wspólnie przeanalizować koszty, aby wybrać 👉 najlepszą ofertę na terminale płatnicze.  

Jeśli uważasz, że niniejszy artykuł jest wartościowy to udostępnij go proszę (na dole znajdują się przyciski udostępnienia w mediach społecznościowych 👇). Dzięki Twojej pomocy dotrze on do większej liczby osób.

Autor: Maciej Makowski, ekspert ds. terminali płatniczych

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Aktywność terminali w programie Polska Bezgotówkowa wzrasta

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Fundacja Polska Bezgotówkowa kończy kolejny rok działalności z dalszym wzrostem aktywności terminali płatniczych w ramach prowadzonego Programu Polska Bezgotówkowa. Na przestrzeni minionego roku Fundacja odnotowała znaczący wzrost w liczbie zrealizowanych transakcji, których tylko w 2023 r. było blisko pół miliarda. Do końca grudnia 2023 r. do Programu Polska Bezgotówkowa dołączyło blisko 460 tys. podmiotów, w których łącznie zainstalowano ponad 610 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych. Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie, zrealizowano od początku trwania Programu blisko 1,8 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 110 mld zł. Wśród mikroprzedsiębiorców największy przyrost liczbowy i procentowy urządzeń odnotowano w branży kosmetycznej (+13,3%), a najwyższy wzrost transakcyjny rok do roku (+31,9%) osiągnęły branże związane z ochroną zdrowia. Pod względem wzrostu liczby transakcji w ostatnim roku wyróżniły się: branża edukacyjna (+28,3%) oraz usługowa (+25,4%).

  • Nie przepłacaj za terminal płatniczy! Porównaj i wybierz najlepszą ofertę

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Prowadzisz firmę i nieustannie próbujesz nadążyć z realizacją bieżących zadań oraz gasisz pożary… Znajoma rzeczywistość? To zatrzymaj się na chwilę i przeanalizuj koszty, które ponosisz, bo może się okazać, że dzięki obniżeniu opłat nie będziesz musiał brać kolejnego zlecenia, aby zarobić „na koszty”.   Powyższa sytuacja, tj. pośpiech, brak czasu, wszystko „na wczoraj”, przysłowiowa bieżączka… sprzyja wybieraniu niekorzystnych ofert. Nie zamierzam w tym wpisie skupiać się na organizacji czasu pracy, lecz moim celem jest zachęcenie przedsiębiorców do otwartości na zmianę i znalezienie w swoich grafikach miejsca na rozmowę z konkurencyjnymi dostawcami usług, z których korzystają, m.in. terminali płatniczych. 

  • Jaką umowę na terminal płatniczy warto podpisać? 

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Jeśli zainteresował Cię ten artykuł to oznacza, że potrzebujesz terminal płatniczy do firmy. Prawdopodobnie jesteś na etapie rozmów z poszczególnymi operatorami płatności bezgotówkowych i analizujesz stawki prowizyjne, czego zwieńczeniem będzie podpisanie umowy współpracy.  Pamiętaj, że podczas wyboru dostawcy terminali płatniczych znaczenie mają nie tylko warunki handlowe i serwis, ale również okres trwania umowy, czas wypowiedzenia i ewentualne kary finansowe za wcześniejsze rozwiązanie umowy.

  • Co jest ważne we współpracy z operatorem terminali płatniczych?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Czy Twoi klienci również cenią sobie wygodę i wolą płacić kartą płatniczą zamiast gotówką? Ten trend jest nieodwracalny i koszty związane z obsługą terminali płatniczych wpisały się na stałe w księgi rachunkowe firm. Na rynku działa wielu operatorów, którzy oferują usługi płatności bezgotówkowych oraz terminale płatnicze. Każdy operator tzw. acquire posiada indywidualne oferty handlowe, których porównanie stanowi niemałe wyzwanie dla przedsiębiorcy. Opłaty za terminal płatniczy i stawki prowizyjne za transakcje kartą Pierwszy obszar to warunki handlowe. Prowizje za transakcje kartą mogą być stałe lub zmienne; co więcej mogą zawierać dodatkowe opłaty uzależnione od rodzaju kart płatniczych czy typu transakcji (krajowe, zagraniczne, biznes, Visa, MasterCard, Maestro). Warto pamiętać, że na koszt prowizji składa się marża operatora, opłaty interchange oraz opłaty systemowe, które są zróżnicowane.

  • Terminal płatniczy i „ukryte” koszty, na które należy zwrócić uwagę

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Na rynku terminali płatniczych jest wielu operatorów, którzy oferują indywidualne warunki handlowe, zaś ich przedstawiciele handlowi mogą stosować różne sztuczki i techniki, aby zaprezentować swoją ofertę w jak najlepszym świetle, zaś niewygodne kwestie przemilczeć.   Zdaję sobie sprawę, że dla osoby spoza branży porównanie poszczególnych ofert to nie lada wyzwanie, ale pomogę Ci w tym i wskażę obszary, na które należy zwrócić uwagę, aby nie popełnić kosztownych błędów.  Uważaj przede wszystkim na... ⛔️ Czas na jaki jest podpisywana umowa. Stara zasada: nie wiesz co będzie za rok, zwłaszcza w tak dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, więc nie podpisuj długoterminowych kontraktów, bo zapłacisz kary finansowe za wcześniejsze zerwanie umowy ⛔️ jeśli będziesz potrzebował nagle zakończyć współpracę. 

  • Czy przedsiębiorcy boją się zmieniać operatorów terminali płatniczych?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Odpowiadając jednym słowem na tytułowe pytanie (bazując na moim dotychczasowym doświadczeniu biznesowym) mogę stwierdzić, że: tak! Przedsiębiorcy raczej niechętnie zmieniają partnerów biznesowych, w tym dostawców terminali płatniczych.  Obawa przed zmianą nie dotyczy tylko właścicieli firm, to powszechnie występujące uczucie, które może obejmować różne sfery życia, takie jak biznes, praca, relacje czy sytuacje osobiste. Ludzie często odczuwają niepokój lub strach wobec nieznanych sytuacji, ponieważ zmiana może być trudna do przewidzenia i wymagać dostosowania się do nowych warunków. Jednakże zmiana może być również postrzegana jako szansa na rozwój i nowe możliwości. Te podejście jest bliższe przedsiębiorcom, którzy na co dzień muszą zmagać się z niepewnym jutrem a mimo to poszukują innowacji; aczkolwiek nie brak konserwatystów, którzy próbują utrzymać status quo i pozostać w sferze komfortu.